Wat is gevolg van verkeerde volgorde draadjes UTP stekkertje

Pagina: 1
Acties:
  • 13.251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op jullie site staat het volgende plaatje waarop de volgorde van de draadjes in een UTP kabel heel goed duidelijk wordt:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png

Voor alle duidelijkheid: ik weet zeker dat ik een straight kabel nodig heb.

Nu heb ik laatst een (UPC) monteur een nieuw stekkertje laten aanknijpen en ik zag vandaag dat de volgorde van de draadjes iets anders is! T.o.v. bovenstaande plaatje zijn het wit-groene en het wit-blauwe draadje verwisseld. Aan de andere kant van de kabel is de volgorde van de draadjes in het stekkertje wel zoals de tekening hierboven.
Ik heb vermoedelijk hierdoor wat problemen en wil zeker weten dat de problemen hierdoor veroorzaakt worden en dat het goed aanknijpen van het stekkertje het probleem oplost. Kan iemand mij met zekerheid zeggen of het effect van het verwisselen van deze draadjes een tragere en klapperende verbinding zal zijn? M.a.w. hoe belangrijk is de volgorde van de witte draadjes?
N.B. Ik heb dus wel verbinding en kan downloaden met ca. 1/6 van de snelheid van mijn internet verbinding (= 100kB/sec). Uploaden gaat wel met de maximale snelheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2007 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je geen ander kabeltje waarmee je kan proberen of het uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het is zeker belangrijk. doe je het fout krijg je overspraak, met slechte verbindingen tot geen als gevolg. hoe langer de kabel is hoe slechter het word. met 3 meter werkt het vaak wel. waar het met 20 meter een drama word

dus opnieuw knijpen die hap !

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 14-10-2007 16:35 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:08

Acheron

updatepack.nl

Heb je jezelf al aangemeld via provisioning.upc.nl? Zo niet, dan staan waarschijnlijk de verkeerde waardes nog in je modem.

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:02
T.o.v. bovenstaande plaatje zijn het wit-groene en het wit-blauwe draadje verwisseld. Aan de andere kant van de kabel is de volgorde van de draadjes in het stekkertje wel zoals de tekening hierboven.
Dus jij zegt dat ader nr 3 en 5 zijn omgedraaid maar dan alleen bij 1 stekketje?
Dat je dan uberhaupt een werkende link krijgt want de witte ader dient als een soort van ground voor de data ader.
Bij ethernet wordt de data verstuurd over de groene en oranje aders. Verwissel je aan 1 zijde de groene met de oranje dan krijg je een crosskabel(ene zijde als TIA-A=groen op 1 en 2 en de andere als TIA-B=oranje op 1 en 2).
Acheron schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 16:33:
Heb je jezelf al aangemeld via provisioning.upc.nl? Zo niet, dan staan waarschijnlijk de verkeerde waardes nog in je modem.
prov.upc.nl is een stuk korter om in te tikken ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In mijn andere topic over dit probleem (toen had ik verwisseling draadjes nog niet ontdekt) kunnen jullie lezen wat ik allemaal geprobeerd heb: traag internet op 1 pc

Opnieuw aanmelden bij UPC, andere kabel heb ik al gedaan.
- Aanmelden had ik sowieso al gedaan (bovendien heb je voor aanmelden maar een 80 kb/sec (niet kB/sec)
- Andere kabel werkt perfect.

Ik ben er nu bijna zeker van dat het het stekkertje is dat alle ellende veroorzaakt. Ik was al zover dat de kabel het probleem veroorzaakt en kon me niet voorstellen dat FTP of UTP het probleem is, omdat ik de FTP kabel al veel vaker gebruikt heb zonder problemen. Nu ik zie dat de volgorde in het stekkertje niet klopt, wil ik alleen nog bevestiging dat dit het enige is wat even hersteld moet worden door van jullie de bevestiging de krijgen dat dit inderdaad de door mij beschreven problemen veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je zeker weet dat ze verkeerd zitten (en dus niet zelf een inschattingsfout maakt) dan zou ik er gewoon even een nieuw stekkertje op knijpen. Het hoort nl. niet en alleen dat zou al een reden voor mij zijn om het te veranderen, ongeacht of het werkt of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard wil ik dat veranderen maar ik heb geen tang (schijnen ook nogal duur te zijn; € 70,-!?). 24 oktober komt er een nieuwe monteur langs (de vorige had ook bij de telefonie een fout, sluiting, gemaakt) en hij kan het stekkertje aanknijpen. Wat me weer het trekken van een nieuwe kabel (de huidige was al een hoop werk) scheelt. Maar dan wil ik wel zeker weten dat het daarmee opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 02:15

Jimbolino

troep.com

Hoe lang is je kabel?

Het staat niet voor niks in de FAQ dat draadje 3 en 6 zo moeten worden aangesloten!
Op lange afstanden krijg je gewoon storing als je het niet doet...

Een UTP tang kost 10 euro (hooguit 20 in een dure winkel)
Plugjes kosten 50 cent per stuk.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Uit dat andere topic komt de conclusie naar voren dat de kabel de oorzaak is. Als je dan ziet dat het stekkertje verkeerd is aangeknepen dan is eht zeer waarschijnlijk dat het aan dat stekkertje ligt en niet aan iets verder in de kabel.

Gewoon wachten op dat stekkertje dus (overigens heb je voor 10 - 20 euro in de bouwmarkt wel zo'n tang hoor), een nieuwe kabel trekken lijkt me niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
idd, bij de gamma heb je al zo'n tang voor 11 euro (zo uit mn hoofd) en dat voldoet prima voor af en toe een kabeltje fixen. Kun je ook nog telefoonstekkertjes mee knijpen. Komt altijd van pas.
Even een handleiding erbij nemen, paar keer oefenen op een loos stukje kabel en gaan ;)

Wat je overigens ook kunt doen is je pc even direct bij het modem zetten en met een nieuwe kabel erop aansluiten. Als de boel dan wel stabiel draait weet je helemaal zeker dat het aan de kabel ligt.
[edit] nu ik het nog es lees heb je kennelijk al een nieuwe kabel gebruikt? Dan lijkt het me helemaal een duidelijke zaak ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Palomar op 14-10-2007 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Bedankt voor alle antwoorden. Ik ga eerst maar eens de komst van de monteur afwachten. Mocht het aanknijpen van een nieuw stekkertje niet helpen dan trek ik alsnog een nieuwe kabel (en koop een tang om een stekkertje aan te knijpen).

Nogmaals bedankt.

(mod: please close the topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog even een bericht ter lering voor iedereen hier:

Ik heb vandaag een aanknijptang gekocht en de draadjes in de FTP kabel in de goede volgorde weer aangeknepen. Mijn bedrade verbinding doet het nu helemaal goed ! :D

Dus, spelende man, wat hebben we geleerd:
1. De volgorde van de draadjes in een UTP stekker kan er zeker voor zorgen dat je een langzamere of haperende (en ja, natuurlijk ook helemaal geen) internet verbinding hebt. (tenzij je natuurlijk aan beide kanten van de kabel de draadjes op dezelfde manier verwisseld hebt ;) )
2. UTP of FTP kabel heeft geen invloed op de internetsnelheid/-verbinding (in ieder geval niet in een "simpel" netwerk zoals thuis)

Wie weet heeft iemand nog wat aan deze info.

de groeten,

KG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 16:01:
Dus, spelende man, wat hebben we geleerd:
1. De volgorde van de draadjes in een UTP stekker kan er zeker voor zorgen dat je een langzamere of haperende (en ja, natuurlijk ook helemaal geen) internet verbinding hebt. (tenzij je natuurlijk aan beide kanten van de kabel de draadjes op dezelfde manier verwisseld hebt ;) )
Even ter correctie: De adervolgorde is ook van belang voor de twist die in de kabel zit. Dus voor iedereen die zelf RJ stekkers wil knijpen: houd je ten alle tijden aan de standaarden wat de adervolgorde betreft.

en als je vaak stekkers knijpt, koop dan een echte tang, zoals van AMP. Kost wat, maar dan heb je ook wat

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2004
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-02 11:51
Koop een netwerkkabel tester, die dingen heb je al voor 10 Euro.
Of kies voor een nieuwe kabel met vaste aangestoten connectoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:07

kraats

Ik rol

Bert2004 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 22:56:
ik denk dat hij daar na bijna 9 jaar zelf ook wel achter is ;)

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Bert2004 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 22:56:
Hoe heb je dit topic überhaupt gevonden? Het is niet voor niks dat de datums in rood zijn uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Whatson schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:04:
[...]

Hoe heb je dit topic überhaupt gevonden? Het is niet voor niks dat de datums in rood zijn uitgevoerd.
Bert zit nog in 2004 denk ik. Dan is 2007 nog helemaal de toekomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
johnkeates schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:05:
[...]

Bert zit nog in 2004 denk ik. Dan is 2007 nog helemaal de toekomst!
Maar het is ook totaal random met maar 2 forum posts ooit van hem.

Vorige post kickte hij een 2 jaar oud topic omhoog:
Bert2004 in "Welke luidsprekerkabel?"

[ Voor 19% gewijzigd door Whatson op 02-06-2016 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zie het ja. Vreemde snuiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09 08:22
Wat zou er in 2007 bedoeld worden met een FTP kabel?? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Mark- schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:09:
Wat zou er in 2007 bedoeld worden met een FTP kabel?? :D
"Het verschil met de normale UTP kabel is dat de FTP kabel voorzien is van een extra afgescherming, de extra aluminium folie laag zorgt ervoor dat de FTP kabel een stuk minder storingsgevoelig is. "

https://netwerkproducten.com/soorten-netwerkkabel.html ;)
Pagina: 1