traag internet op 1 pc

Pagina: 1
Acties:
  • 1.798 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb eerst even rondgekeken op dit forum en kwam tot de conclusie dat ik met de andere topics mijn probleem niet echt kan oplossen én dat hier wel een paar mensen zitten die er veel verstand van heb-ben. Graag zou ik jullie het volgende probleem voorleggen:

Probleem: internetverbinding op 1 PC veel te traag

Informatie:
- UPC kabelinternet met modem en draadloze router
- Eerst alleen draadloze verbinding gebruikt op laptop en pc (geen thuisnetwerk) door USB ontvanger dan in de ene dan in de ander te steken. Op zowel laptop als pc had ik dan maximale internetsnelheid (6/1,5 Mbps).
- Monteur is toen digitale telefonie (zit op zelfde modem) komen aanleggen en heeft stekkertje UTP kabel aangeknepen waardoor ik die in mijn pc kon steken. Helaas heb ik toen snelheid bedrade ver-binding (via UTP kabel) niet getest.
- Direct hierna thuisnetwerk geconfigureerd. Eerst op laptop (Windows XP home) en daarna op vaste PC (Windows XP home). Op de laptop heb ik dus de netwerkgroep aangemaakt.
- Bestanden tussen laptop en pc versturen lukte (en nog steeds).
- Maar... downloadsnelheid laptop (via draadloze verbinding router en usb ontvanger) is nog stees maximaal, maar downloadsnelheid pc (via vaste verbinding UTP kabel naar poort router) is traag (gem. 30 kb/sec) en lijkt te klapperen (valt weg, komt weer terug, valt weg, komt weer terug).

Geprobeerd:
- Speedtest via onafhankelijke site. Resultaat: op zowel laptop als pc geeft hij juiste (maximale dus) snelheden internetverbinding weer.
- Speedtest door downloaden 100 of 32 mb bestand. Resultaat: maximale snelheid op laptop, trage snelheid op pc (nooit hoger dan gem. 30 kb/.sec)
- Voor de goede orde: tegelijkertijd ben ik niet bestanden aan het over zetten van de ene pc naar de andere of met de laptop iets aan het downloaden. Snelheid op pc is ook laag als ik laptop uit heb staan.
- In cmd: netsh winsock reset (of zoiets, gelezen op ander forum). geen resultaat
- Thuisnetwerk te verwijderen. Lukt niet omdat ik nergens kan vinden hoe dit moet.
- Thuisnetwerk instellingen gecheckt: nu beide verbindingen zo ingesteld dat computers niet meer via elkaar maar via router contact maken met internet. Dit had ik dus in eerste instantie niet helemaal goed ingesteld (maar verbinding tussen pc werkte wel, en ook de internetverbinding, zij het dat deze dus op de PC traag was/is)
- Netwerkkabel uit pc getrokken om te testen of de snelheid via draadloze verbinding op pc wel goed zou zijn. Opvallend was dat de pc rechts onder in beeld bleef aangeven dat hij nog een LAN verbinding had toen de netwerkkabel al lang ontkoppeld was en ik de draadloze verbinding nog niet tot stand had gebracht. (de pc was echt helemaal, zeker weten, van internet los gekoppeld).
Daarna usb ontvanger in pc gestoken en draadloze verbinding werd goed tot stand gebracht. 100 mb file download test gedaan. Toen was internetsnelheid op pc wel maximaal. Er lijkt dus iets niet goed te zijn met mijn bedrade verbinding (!?!).
- Vervolgens laptop bedraad op router aangesloten. Snelheid is wel maximaal.
- Vervolgens pc met héle lange andere netwerkkabel op pc aangesloten. Snelheid is dan ook maximaal (werkt via deze netwerkkabel dus wel naar behoren).
- Vervolgens “oude” netwerkkabel weer aangesloten op pc en nu is snelheid hoger (niet maximaal, is 650) maar zo’n 110 kB/sec
- Met mijn uploadsnelheid lijkt overigens helemaal niks mis te zijn. Daar haalt ie 1,5 Mbps en blijft constant op die snelheid (die dus hoger is als de download snelheid!!!???)

Conclusies (please correct me if I’m wrong):
- internetmodem is ok
- wireless router inclusief uitgangen/poorten voor bedrade verbindingen is ok.
- hardware laptop is ok
- hardware computer is ok
- Thuisnetwerk is ok

Dus:
Netwerkkabel (niet de kabel die ik tijdelijk heb gebruikt om verbinding te testen (laatste streepje vorige blok) is niet ok!

Mochten mijn conclusies wat kort door de bocht zijn, laat me dit dan svp weten.

Wat kan er nu met mijn netwerkkabel aan de hand zijn? Voordat ik hem uit de muur trek (dat was me een behoorlijke klus :-( ) wil ik eerst zekerheid hieromtrent. Volgens mij kunnen er 2 dingen aan de hand zijn:
1. Stekkertje is slecht aangeknepen door de monteur
2. Gebruikte netwerkkabel is van verkeerde type
Of zijn er nog andere mogelijkheden? (te scherpe knikken in de netwerkkabel? Hij zit namelijk achter plint)
Anyway, ik vind het sowieso gek als het probleem 1 of 2 is, want er is dus wel verbinding, alhoewel niet optimaal.

Nog wat informatie voor beide mogelijkheden:
1. Volgorde kleuren waarin stekkertje is aangeknepen: wit, oranje, wit, blauw, wit, groen, wit, bruin (maakt de volgorde van de witte draadjes ook nog uit?)
2. Huidige/”oude” netwerkkabel is FTP 26AWGx4P CAT5e PATCH CORD 350 Mhz enz. (nog veel meer letters en cijfers, maar doen die er nog toe?)
Tijdelijke gebruikte netwerkkabel (voor test) staat niks op, maar wordt in bijgeleverde handlei-ding UTP kabel genoemd.

Kan een FTP kabel er inderdaad voor zorgen dat de internetsnelheid veel trager is? Ik denk dat ik in-derdaad een verkeerde kabel getrokken heb (stom stom stom) maar voordat ik alles weer openhaal en opnieuw iemand moet laten komen speciaal om een stekkertje aan te knijpen wil ik graag van een ex-pert, iemand van jullie dus, weten of dit echt de problemen zal oplossen. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l0n3w012ph
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 21:03

l0n3w012ph

AlphaW0lf

Lange TS maar daardoor ook wel erg duidelijk :)

Ik denk dat je al met al jezelf al een heel duidelijk antwoord hebt gegeven. De volgorde van de kleuren maakt inderdaad erg veel uit. Indien die niet goed zitten in het RJ-stekkertje krijg je geen verbinding. Ook een scherpe knik kan de oorzaak zijn van een verbindingsprobleem.

De monteur heeft de stekker op de UTP-kabel aangesloten (alle UTP kabels Cat5e voldoen overigens hiervoor) en heeft waarschijnlijk te hard of te zacht geknepen met de tang. Is mezelf ook wel eens overkomen met als gevolg veel gepruts om die gekleurde draadjes weer in de goede buisjes te krijgen |:(

Met die andere UTP-kabel heb je een prima verbinding en zelfs als je hem draadloos aansluit. Enige conclusie die dan overblijft is dan dat het 1. niet aan je PC ligt en 2. puur en alleen aan je oude kabel ligt.

Nogmaals: je hebt je eigen vraag al eigenlijk beantwoord, dus ik had, als ik jou was, al heel snel die oude kabel vervangen door deze nieuwe en lekker verder gesurfd.

Succes!

BTW: ik zou, als ik jou was daarvoor niet eens meer een monteur laten komen maar zelf ff naar een bouwmarkt rijden (ja zelfs bij de Gamma zijn deze al te verkrijgen) en zo'n kabeltang kopen samen met een handvol van die RJ-stekkertjes (voor als er eens eentje mislukt met aanknijpen ;) ). Dat kun je gerust zelf doen. Bij die tangen zit vaak een beschrijving welk draadje in welk buisje van het stekkertje moet.

[ Voor 16% gewijzigd door l0n3w012ph op 12-10-2007 15:22 ]

Steam || Diablo 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord. Toch nog een paar vragen:
- FTP of UTP maakt dus niet uit? Of kan dit ook tragere verbinding veroorzaken?
- een slechte netwerkkabel of een stekker die verkeerd is aangeknepen kan ook zorgen voor trage verbinding (wel verbinding dus, maar trager dan zou moeten)? Ik heb namelijk wel verbinding.
- zelf een stekkertje aanknijpen moet ik wel kunnen, maar zo'n tang zou nogal duur zijn hoorde ik (€ 70,-!?). Maar waarschijnlijk ken ik wel iemand met een tang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

en dit bewijst maar weer dat ik een bril nodig heb :)

[ Voor 99% gewijzigd door Falcon op 12-10-2007 16:05 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Falcon,

Bedankt voor je reactie, maar dat is toch echt het probleem niet. We hebben ons al opnieuw aangemeld en dat blijkt ook uit het feit dat ik op mijn laptop en met een andere kabel ook gewoon de maximale download snelheid heb.

Belangrijkste vraag die ik nog heb is:
- Komt de langzamere verbinding door de netwerkkabel zelf (omdat het ene FTP kabel ipv UTP kabel is) of door een verkeerd aangeknepen stekkertje?
Indien een FTP kabel geen verschil zou moeten maken qua snelheid ligt het waarschijnlijk aan het stekkertje en hoef ik niet een hele nieuwe kabel te trekken (scheelt weer een hoop werk).

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2007 17:39 ]