Keuze mixer en aansluitmogelijkheden op Audigy 2

Pagina: 1
Acties:

• nurret
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 09:58
Gegroet beste hi-fiérs :) ,

Ik heb momenteel lessen in geluid. Nu heb ik zeer veel interesse in het beginnen met een webradio-station samen met een vriend van me. Ik wil meerdere microfoons (2-3) aan kunnen sluiten om tegelijkertijd een soortvan 'tafelgesprek'te voeren.. Tot zover heb ik twee mic's aangesloten met een goedkoop 3,5mm plittertje op de geluidkaart :P. Dat wil ik voortaan gaan doen met een mixer.

Betreffende een mixer heb ik de volgende vragen:

Wie kan mij zeggen wat ik kan gaan doen met zo'n mixer naast microfoons samenvoegen, waar ik op moet letten bij de aanschaf van een mixer voor mijn doeleinden (het liefst een goed merk tweede hands voor een goede prijs) en hoe ik die mixer kan aansluiten op mijn pc?

Bij de laatste vraag wil ik wat meer uiteenzetten: Ik beschik momenteel over een Creative Audigy 2 Zs. Nu heb ik me laten vertellen dat dit een hele goede geluidskaart is met veel mogelijkheden. Echter, deze geluidskaart heeft alleen 3,5mm poorten achterop zitten. Nu heb ik gemerkt tijdens mijn geluidslessen dat veel apparattur neit werkt met een 3.5mm. Een goede microfoon heeft namelijk zon grote plug (ik ben de naam even vergeten) met 3 van die pinnen. Ik heb geen flauw benul hoe ik zo'n mixer aansluit op die geluidskaart. Het lijkt mij niet handig dat ik deze met converters omzet naar 3.5mm? Vandaar vroeg ik mij af of ik met een extra bracket op die audigy kan aansluiten met professionelere pluggen? In een ander geval zou ik anders een extrne geluidskaart moeten aanschaffen. Graag zou ik daar jullie ervaringen van weten.

Zow, ik denk dat ik al mijn vragen wel heb gesteld ;) 8)7 . Alvast bedankt voor alle antwoorden _/-\o_

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30
Een fatsoenlijke microfoon heeft fantoomvoeding nodig, dat gaat via die plug met 3 pinnen (XLR) en de voeding zit bijvoorbeeld in de mixer waar je de mic op aansluit. Sluit een paar microfoons aan op een mixer en sluit deze met de lijnuitgang aan op de lijningang van de geluidskaart. Mogelijk heb je een verloop nodig van female xlr naar minijack, afhankelijk van welke aansluiting er op de mixer zit als lijnuitgang.

De microfoon ingang op de geluidskaart is mijn inziens enkel leuk voor pc microfoontjes.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik zou zeggen, koop een willekeurig klein Behringer-mixertje, die hebben jack (6,3mm) en XLR aansluitingen, en sluit de out daarvan aan op de linein van je geluidskaart. Het aantal microfoons dat je wil gebruiken bepaalt 't aantal kanalen dat je nodig hebt. Ik heb zelf deze:
http://www.behringer.com/UBB1002/index.cfm?lang=eng
6 kanalen, waarvan 4 omschakelbaar tussen line en MIC, en de 2 andere vast MIC. Maak ik wekelijks een aardige podcast mee. Kost iets van 100 euro.

• nurret
Erg bedankt voor het antwoord :) hier kan ik wat mee.

Die mixer die je aankaart ziet er leuk uit. Mijn docent vertelde dat alle processing van audio in mixers kwalitatief vrijwel hetzelfde is. Het verschil in prijs zou in de kwaliteit van de draaiknopjes en schuifregelaars zitten. Ik vroeg me af hoe dat met die mixer va jou zit?

Voor de rest vroeg ik me af wat je nog meer met die mixer kan doen naast meerdere mic's bij elkaar voegen? Kan je er ook een achtergrondmuziekje tussendoor draaien met bijv een extern stereotorentje o.i.d.? Vertel me de mogelijkheden aub :9

• ShittyOldMan
Ja dat is gewoon een kwestie van de stereotoren op een andere ingang aansluiten en de schuif wat open zetten. Het wordt al wat lastiger als je voor het uitzenden van de radio en het afspelen van de muziek dezelfde pc gaat gebruiken. Dan gaat de muziek van de pc uit naar de mixer, en van daar uit weer terug. Dan hoor je het 2 keer terug als je ook de speakers op de pc hebt aangesloten. Is op te lossen door een extra geluidskaart te halen (of onboard gebruiken), of door de speakers op de mixer aan te sluiten.

Verder heeft iedere toepassing z'n eigen eisen aan een mixer. Voor een podcast lijkt me dit prima. Haal 2 cheape maar degelijke microfoons erbij en je bent klaar.

• nurret
hm daar heb je een interessant punt.

Ik zou ook graag willen dat ik en mijn gast zichzelf terug horen via een koptelefoon als ze in gesprek zijn. Dus als ik bijvoorbeeld live in de uitzending ben en ik praat dat ik door de koptelefoon kan horen wat ik zeg. Hoe zou ik dat kunnen doen dan? Kost dat weer extra kanalan op zon mixer? Ik zou graag wel voldoende willen kunnne uitbreiden en variëren. :)

• ShittyOldMan
Jezelf terughoren kan prima, het is maar net waar je de afluistering inprikt. Als je gewoon naar het totaalplaatje luistert, dus een kopie van wat je uitzend, dan hoor je jezelf terug. Dat is voor jou natuurlijk sowieso een vereiste omdat je anders niet kunt controleren wat je uitzend. Voor een gast is dat misschien anders, maar ook daar zou ik niet moeilijk over doen.

Wat je dan moet hebben is een tweede geluidskaart welke de muziek van je muziekprogramma uitstuurt. Dat gaat naar de mixer. Daar komt de muziek en je gesprekken samen en maak je een goede balans op de faders. Dat stuur je uit via de lineout. Die verbind je met de line in van je tweede geluidskaart. Die tweede geluidskaart is waar je webradio software mee werkt, die kijkt naar wat het binnenkrijgt op de line in, stuurt dat uit naar het internet en stuurt het uit naar de line out van die tweede geluidskaart. Je koptelefoon(s) sluit je aan op die line out van die tweede geluidskaart. Eventueel kun je het aansluiten op de mixer zelf, dan heb je wat meer mogelijkheden qua beluisteren. Bijvoorbeeld iets prefader afluisteren zodat je een ingang kunt beluisteren zonder dat andere mensen het horen, handig om iets te checken. Echter dan moet zo'n prefader optie er wel op zitten, en even zo snel op het plaatje van die behringer gekeken lijkt dat niet het geval.

Tevens is een meter ook handig op de pc om te zien of het niet overstuurt binnenkomt en sowieso handig om een beetje te mixen. Geen idee of dat in de software zelf zit. Maar al met al komen er steeds meer ingewikkelde contructies bij. En dan heb je het niet eens over serieus radio maken, maar gewoon over plaatjes draaien en wat gesprekken erbij mixen. Wil je dat allemaal niet dan kom je alsnog weer uit op die 2 mics en een splittertje zoals je het nu hebt.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Nou, m'n mixer heeft wel een MONITOR output, waarmee je voor de fader kunt luisteren. Moet je wel de koptelefoon in de MON uitgang prikken, en je hebt alleen links (mono) geluid. Maar voor t noodzakelijkste prelistenen is dat genoeg. En achtergrondmuziekjes/effecten kunnen natuurlijk prima op de 4 lineins..
Pagina: 1