Toon posts:

Vervangende geluidskaart met optische uitgang

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Wegens slechte ervaring met het onboard geluid van een P5B (m.n. ruis) ben ik op zoek naar een goed alternatief.

Achter de optische ingang staat een Logitech Z-680 systeem en word met name voor het kijken van films gebruikt.

Wie kan mij uitsluitsel geven over een goede geluidskaart met optische uitgang.

Met vriendelijke groet,
Bert

PS. Heb vanalles geprobeerd het ruisprobleem op te lossen. Er is vanalles op internet te vinden. Het probleem zit hem niet in de set van Logtech, maar komt echt van het moederbord.

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Kijk eens naar TerraTec kaarten, Die zijn zeer goed vanaf 50/60 Euro zoiets! (Aureon 7.1 serie)

www.terratec.de

TIP: Creative zou ik dus niet nemen, dan kan je beter cassette bandjes gaan draaien 8)

[ Voor 58% gewijzigd door crack_en_hack op 12-10-2007 14:44 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Verwijderd

Topicstarter
crack_en_hack schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 14:42:
Kijk eens naar TerraTec kaarten, Die zijn zeer goed vanaf 50/60 Euro zoiets! (Aureon 7.1 serie)

www.terratec.de

TIP: Creative zou ik dus niet nemen, dan kan je beter cassette bandjes gaan draaien 8)
Bedankt voor je reactie.

Toch lees ik wel veel goede verhalen over Creative.

Zal eens kijken bij terratec.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als je optisch gaat werken maakt het niet veel uit, omdat de kaarten gewoon het signaal naar je versterker gooien. Wat evt. wél handig is, is een kaart met DTS Connect of Dolby Digital Live. Die encoderen on the fly stereo bronnen naart DTS of res. DD. Kijk eens naar een Club3D Theatron Agrippa, niet duur en voldoet aan bovenstaande.

@ crack_en_hack :

Wat een onzin, Creative kaarten zijn en blijven erg goede geluidskaarten. Wellicht dat je zelf een negatieve ervaring hebt.

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 17:16

jappo

eens een prutser altijd ....

crack_en_hack schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 14:42:
....

hmmm...

ik ben toch erg tevreden met m'n Audigy 2 NX. Heb ik ooit aangeschaft omdat mijn pc 10 meter van mijn receiver af staat en 10 meter USB kabel is toch een stuk goedkoper dan 10 meter optical :+

1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup

Verwijderd

Ik herinner mij dat Creative problemen heeft (gehad) met optische uitgangen...

Een aantal goede geluidskaarten voor met name films (eigenlijk niet zo heel erg voor spellen, tenzij EAX2 goed genoeg voor je is, en je een krachtig genoeg systeem hebt) zijn:

- M-Audio Revolution 5.1 / 7.1 (betaalbaar en mooi geluid, de 7.1 in bezit gehad)
- Auzentech X-Meridian (Niet meer in productie door slechte levering chipsets, sublieme geluidskaart, heb hem zelf, alleen bijna 200 euro...)
- Auzentech X-Plosion (voorganger van X-Meridian, beide overigens gebaseerd op C-Media chipsets, ook sublieme geluidskaart, rond de 110 euro.. Mijn broertje bezit deze)

Verder is de Creative X-Fi Xtreme music een veel gebruikte kaart, heel goed met spellen.. Zelf geen ervaring mee echter.
De Auzentech hebben overigens veel ondersteuning voor in films gebruikte audio technieken (Dolby DTS, Dobly Digital, Dolby Live etc). Deze ondersteuningen staan allemaal op de websites aangegeven.

Als kwaliteit top priority is, zou ik zeker voor de Auzentech kaarten kijken. Ook al heb je een flut installatie, nog merk je een gigantisch verschil met creative, en ook de M-Audio kaart..

Linkjes:
M-Audio solutions
Auzentech solutions
Creative solutions

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@ts:
Ik begrijp dus dat je logitech speaker set nu al via optisch op je geluidskaart hangt?
Dan vind ik het ergens wel raar dat dat te hard ruist.
Ondanks dat het een brakke onboard geluidskaart is, ruisen die meestal het hardst op de analoge uitgangen.
Line-in e.d. al dichtgezet?

Verder heb je al genoeg opties gehad denk ik, en ik kan overigens het creative verhaal van een paar posts eerder beamen, heb er ook niet zo'n goede ervaring mee. Wat dus niet wil zeggen dat alles van creative brak is.
Terratec heb ik ook hele goede ervaringen mee.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de uitgebreide info.

Aangezien de Logitech Z-680 DTS decoding aan boord heeft, is dat dan wel nodig op de geluidskaart?

Zo ja, dan zal dit dus een goede optie zijn:
http://azerty.nl/producte...98/x-plosion-7-1-dts.html

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 15:50:
Bedankt voor de uitgebreide info.

Aangezien de Logitech Z-680 DTS decoding aan boord heeft, is dat dan wel nodig op de geluidskaart?

Zo ja, dan zal dit dus een goede optie zijn:
http://azerty.nl/producte...98/x-plosion-7-1-dts.html
Ligt eraan. Voor films doet je set het zelf, omdat er al een (indien aanwezig) DD of DTS signaal wordt verstuurd naar je set. Maar, zoals ik noemde, bij kaarten met DTS connect of DD Live, converteren de kaarten stereo bronnen naar bovengenoemde formats. Een leuke feature, wat jouw Logitech iig niét doet.

En, als reactie op een aantal mensen boven me :

1) Een optisch of coaxiaal signaal is digitaal. Het zou niet moeten uitmaken met wélk merk/type kaart je dat doet, het zijn 0-en en 1-en!

2) 10 meter optische kabel kost maar iets van €8 bij een winkel als bijv. Panda.nl . Lijkt me niet al te duur ;)

Verwijderd

Als je voornamelijk DTS gaat gebruiken, moet de Z-680 volstaan als decoder van de geluidsstream.
Als het budget het makkelijk toe laat, zou ik zeker voor een Auzentech gaan. Anders kun je makkelijker naar meer 'betaalbare' kaarten kijken die native SP-DIF passthrough ondersteunen, dit zal naar mijn mening voldoende moeten zijn dan. :)

Edit:
1) Een optisch of coaxiaal signaal is digitaal. Het zou niet moeten uitmaken met wélk merk/type kaart je dat doet, het zijn 0-en en 1-en!
Tenzij je gaat upscalen van stereo naar meer.. dan maakt het zeker uit wat voor geluidskaart je gebruikt. Maar zoals ik aangaf, als het alleen maar om passthrough gaat, kun je net zo goed een goedkopere kaart kopen hiervoor inderdaad, het zou niet moeten uitmaken. Het verschil is dan de opties die de geluidskaarten bieden.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2007 16:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Het is me duidelijk :)

Het word de AuzenTech X-Plosion 7.1 DTS,Retail

Dat ruisprobleem zal voorgoed verledentijd moeten worden. Er zijn meer mensen die daar problemen mee hebben. Zoek maar eens naar P5B ruis.
Heb vanalles geprobeerd. Het heeft met die SoundMax (rommel) te maken. Wanneer dat gaat draaien ruist Vista de hele boel bij elkaar :)

Thanx

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:02:
Als je voornamelijk DTS gaat gebruiken, moet de Z-680 volstaan als decoder van de geluidsstream.
Als het budget het makkelijk toe laat, zou ik zeker voor een Auzentech gaan. Anders kun je makkelijker naar meer 'betaalbare' kaarten kijken die native SP-DIF passthrough ondersteunen, dit zal naar mijn mening voldoende moeten zijn dan. :)
Ik heb een Z-5500 met een Audigy SE Kaart. Wil dus een nieuwe.
-Ik speel nooit films af.
-Wel elke dag muziek.
-Ik game paar keer per week.

Budget 70 - 130 euro.
De Auzentech zijn niet goed bij games of zo?
Pagina: 1