processor advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 23:08
Ik heb nu deze config:
gigabyte P965 S3 mobo
core2 duo 6300
2x 1 gig ddr2 PC5300 5-5-5-15
windows xp sp2
creative x-fi music

Om de snelheid van mijn pc te verhogen zit ik te denken aan een processorupgrade
maar de vraag is welke?
budget +- 250 euro
ik twijfel tussen een core 2 duo 6750 of een quad core 6600
welke draait het best? en kan ik met dit geheugen vooruit? (fsb kan naar 1333 op dit mobo maar ik weet niet of dat een werkbare oplossing is met dit geheugen)
Ik heb geen verstand van geheugentimings etc. daarom wil ik graag wat onderbouwing bij een advies.
p.s. heeft het zin om op vista te gaan draaien? (x-fi is nog niet perfect???)

[ Voor 6% gewijzigd door HvdBent op 11-10-2007 10:07 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

de vraag is wat je met de pc doet. Internetten gaat er echt niet veel sneller op worden.

kijk naar je eisen, je hebt nu al twee cores op een redelijk snelle processor, wil je er nog twee bij of wil je gewoon een snellere processor. je geheugen is PC5300 dat betekend een maximum fsb van 1333 mhz. pc 6400 kan een maximum (officieel maximum) hebben van 1600 mhz (400 mhz quad data rate, dus DDR2 800) (PC 4200 zit op 1066 mhz fsb)

ik draai momenteel vista als dual boot, maar gebruik nog steeds xp het meest. alles werkt daar prettig en alle nieuwe franje gebruik ik toch niet. Laat staan de problemen met X-fi's, oude hardware en software die eigenlijk gewoon hoort te draaien maar het op een of andere vage manier niet doet.

edit: overzichtje:

PC 4200 --> fsb = 266 mhz (maximum) --> 1066 mhz (dus quad data rate naar de processor), 533 mhz dual channel naar je ram geheugen
PC 5300 --> fsb = 333 mhz --> 1333 mhz (dus qdr naar je proc), 666 (667) mhz naar je ram
PC 6400 --> fsb = 400 mhz --> 1600 mhz (dus qdr naar je proc), 800 mhz naar je ram

(dual channel, dus twee pakketten tegelijk, wel twee balkjes (of veelvoud van twee) geheugen nodig
ddr2 dus 4 pakketten per kanaal, (sdr-ram = 1, ddr = 2, ddr2 = 4, logisch toch? :/ ;))
totaal 8 pakketten per kloktik)

een E6600 heeft een multiplier van 9, met een standaard fsb van 266 mhz, dus een E6600 draait standaard op 9 maal 266 = 2400 mhz = 2.4 ghz. forceer je via overklokken je fsb naar 333 mhz, dan draait je E6600 op 9 maal 333 = ongeveer 3000 mhz (3 ghz).

Heb je PC6400 geheugen, en je zet je fsb op 400 mhz, dan zou je processor op 3.6 ghz draaien. Trekt je processor dat niet (hitte, of iets anders) dan kun je de multiplier lager zetten. Zet je 'm op 8 keer, dan draait je E6600 op 3.2 ghz (8 maal 400 = 3200 = 3.2 ghz) en draait je PC6400 geheugen toch op zijn gespecificeerde maximum.

maar dat allemaal terzijde, én correct me als ik er gigantisch naast zit met de termen :)

[ Voor 49% gewijzigd door M2M op 11-10-2007 10:33 ]

-_-

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 03:09

MikeVM

- Baloo -

ik zou die 250 in je zak steken en een beetje overclocken.. (echt niet moeilijk)

en het lijkt erop dat intel hun cpu's gemaakt heeeft voord e tweakers een goedkopere pc te geven..

want met een 6300 haal je makkelijk de snelheid van een 6850

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 13:51

DaOverclocker

Overclocker for life...

Inderdaad ligt aan je eisen.

Waarom wil je precies een nieuwe processor? En hoeveel winst denk je te kunnen boeken?
Ik zou de 6300 klein beetje opfokken, heel simpel en kan niet fout gaan. (bijv naar 3,0ghz)

edit: Owja, mede gezien je Xfi zou ik vista maar even links laten liggen.

[ Voor 15% gewijzigd door DaOverclocker op 11-10-2007 10:26 ]

systeem specs

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:03

tuinïnen

Eventus stultorum magister

dit is alweer het honderdste topic hierover :<

edit : er moeten toch wel wat oude topics hierover te vinden zijn. Ook zijn misschien de verschillende reviews over de producten interessant.

Maar om nu al te upgraden met een 6300 lijkt me een beetje snel. Zoals al eerder werd genoemd is overclocken misschien een oplossing.

[ Voor 87% gewijzigd door tuinïnen op 11-10-2007 10:33 ]

Verwijderd

als je gaat gamen kun je beter een duo pakken aangezien er nog geen multi-thread games zijn (zover ik weet dan), wanneer je een movie geek bent of zware programmas draait zou ik voor de quad gaan.

als je bv movies download, uitpakt, brand, repaired, bekijkt tegelijkertijd zou ik voor de quad gaan. dan kunnen de verchillende taken verdeeld worden over de 4 cores waardoor het allemaal wat soepeler loopt. bij gamen is dit niet het geval aangezien deze nog niet over 4 cores verdeeld kunnen worden. wil je toch alvast klaar staan voor de toekomst dan kun je quad pakken, maar voor nu zou ik voor de duo gaan ;)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:06
Kort door de bocht, wat je zelf ook had kunnen vinden dus.

Duo :
Minder warmte ontwikkeling, dus overklokt iets beter.
Hogere FSB ( 6750 -> 1333, Q6600 -> 1033 ), maar concreet gezien brengt dit maar een marginale winst.
Heeft nog het voordeel in games, omdat deze nog nauwelijk x-core optimized zijn

Quad :
Wanneer er applicaties zijn die meer dan 2 threads ondersteuning begint deze een grote sprong te maken, echter is het aanbod nog niet overweldigend. Verwacht ook niet dat je pc super snel word met een quad, vaak is de hdd nog een remmende factor.

[ Voor 15% gewijzigd door _Apache_ op 11-10-2007 10:32 ]

• HvdBent
ok voor de duidelijkheid, ik ben een fanatieke GRAW2 speler, en ja GRAW is optimized voor dual/quad cores.
Maar ik begrijp dat een overclock meer zou kunnen doen. Een klein probleempje, GRAW2 is alergisch voor overclocks..... kortom ik kan beter blijven waar ik ben?

• _Apache_
hoe bedoel je allergisch voor overclocks?

Is het niet stabiel ingame? Dat ligt dan toch echt aan je overklok, deze kan je testen met orthos, een vaak gebruikte richtlijn voor een stabiele overklok is een foutloze orthos run van ~8 uur, meer is beter.

Een instabiel systeem is terugclocken..

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

_Apache_ schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 10:45:
verhaal

Een instabiel systeem is terugclocken..
of even een kijkje nemen in het overklokgedeelte van got.

-_-

• HvdBent
GRAW2 is gebaseerd op de diesel engine van GRIN, deze laat overclocks wel toe, maar kan er niet altijd even goed mee overweg.
En eerlijk gezegd, ik heb 0,0 ervaring met overclocken, dus voor ik daaraan begin moet ik nog even heel goed nadenken.
Ik zal de gegevens van CPU-z eens plaatsen, misschien kan iemand me uitleggen wat ik precies moet doen, en of hetw el zin heeft in verband metd e verhoudingen die voor zover ik tot nu toe begrepen heb 1:1 moeten lopen....
Bedankt in elk geval voor de adviezen tot nu toe :)

• _Apache_
HvdBent schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 11:14:
GRAW2 is gebaseerd op de diesel engine van GRIN, deze laat overclocks wel toe, maar kan er niet altijd even goed mee overweg.
En eerlijk gezegd, ik heb 0,0 ervaring met overclocken, dus voor ik daaraan begin moet ik nog even heel goed nadenken.
Ik zal de gegevens van CPU-z eens plaatsen, misschien kan iemand me uitleggen wat ik precies moet doen, en of hetw el zin heeft in verband metd e verhoudingen die voor zover ik tot nu toe begrepen heb 1:1 moeten lopen....
Bedankt in elk geval voor de adviezen tot nu toe :)
Dan adviseer ik je eerst te verdiepen, om bijvoorbeeld hier te beginnen [OC] Core 2 Duo OC/ info Topic [Deel 10]

1:1 lopen is niet verplicht, het kan ook op andere verhoudingen lopen, maar 1:1 word wel als geadviseerd gezien..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

"Welke ... moet ik kopen?"-topics zijn niet de bedoeling op GoT. Van een Tweaker verwachten we dat hij in staat is om zelf reviews en ervaringen op te zoeken en dan ook zelf te kiezen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.