Internet delen zonder met een router EN een server

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Ik heb op google gezocht maar zonder resultaten.
Heb er al tijdje meegekloot. De tutorials zeggen dat bij de properties van me netwerkadapter een tabblad "delen" zit, maar die heb ik nooit gezien.

De situatie is als volgt:

Modem------Wireless Router-------Gigabit Switch--------Alle PC's

Alle PC's draaien XP, behalve de MediaCenter/Server, die draait Vista Ultimate.

Ik heb een huisgenoot die constant maar loopt te downloaden met eEzel. Hij heeft z'n upload ook op maximaal gezet. Ik verander elke keer voor hem naar Max. 20KB/s zodat de andere er geen last van hebben. Want met 102KB/s upload kan ik niet eens normaal surfen en gamen (ping van 200+).

Dus wil ik met de Server de verbinding gaan "delen" en daarmee de verbindingen die verder lopen beperken met maximaal 20KB/s upload. Dus zo ongeveer...

Modem-----Wireless Router-----Gigabit Switch--------Server----(max20KB/s up)-----Switch-------Zijn PC
|------Alle PC's

Nu heb ik geprobeerd met de ICS van Vista. Maar kom daar maar niet uit.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Ik heb geprobeerd in de router zijn MAC adres te beperken met max 20KB/s upload maar dat resulteerde in een super traag verbinding, ook voor andere PC's wat niet acceptable is.

En nee, hij is zo dat die elke keer als ik aan het slapen ben of er niet ben gewoon weer die limit uit te zetten in eEzel. Dat heb ik vaker gezegd en heeft niks geholpen.

Nu wil ik proberen gewoon zijn verbinding te beperken door zijn lijn om te leiden naar de server.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

Als je met de server het internet wil regelen (routen dus) zal die pc minimaal 2 netwerkkaarten moeten hebben. Heb je dat niet, dan zal ics ook niet mogelijk zijn.

• The Conman
job schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:21:
Als je met de server het internet wil regelen (routen dus) zal die pc minimaal 2 netwerkkaarten moeten hebben. Heb je dat niet, dan zal ics ook niet mogelijk zijn.
Dat heb ik. Een built-in Realtek Gbit en een Intel 1000GT PCI...
Me Netwerk hangt aant aan de Intel. Nu wil ik door de Realtek de verbinding gaan delen.

[ Voor 11% gewijzigd door The Conman op 09-10-2007 16:24 ]

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:48
Ik snap je schema niet helemaal. Waarom niet zo:

Modem -> Server -> Gigabit switch

En aan die switch hang je die draadloze router (instellen als accespoint only) en de overige clients.

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:16
Zoals altijd met dit soort dingen: heb je al de meest low-tech optie al eens 'goed geprobeerd? (met elkaar praten)
Als jij nu namelijk zijn verbinding gaat lopen knijpen dan staat hier over drie dagen een topic met de naam: 'Hoe kan ik (via een omweg) mijn internetverbinding dichttrekken'

Ik ben van mening dat met elkaar praten, als mensen, bij dit soort dingen een veel structurelere oplossing is :)

• The Conman
_Teq_ schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:27:
Zoals altijd met dit soort dingen: heb je al de meest low-tech optie al eens 'goed geprobeerd? (met elkaar praten)
Als jij nu namelijk zijn verbinding gaat lopen knijpen dan staat hier over drie dagen een topic met de naam: 'Hoe kan ik (via een omweg) mijn internetverbinding dichttrekken'

Ik ben van mening dat met elkaar praten, als mensen, bij dit soort dingen een veel structurelere oplossing is :)
Tja, dat heb ik al geprobeerd. Hij belooft wel dat die niet aan de settings gaat komen, maar elke keer staat die weer op unlimited.
Ricardo87 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:24:
Ik snap je schema niet helemaal. Waarom niet zo:

Modem -> Server -> Gigabit switch

En aan die switch hang je die draadloze router (instellen als accespoint only) en de overige clients.
Ik wil mijn eigen netwerk gescheiden houden met die van hem o.a.
Ook wil ik mijn internet blijven delen met mijn huidige router.
Enkel die van hem moet via de server. Dan kan ik hem ook gelijk op een andere range zetten.

[ Voor 28% gewijzigd door The Conman op 09-10-2007 16:30 ]

• TribalDragon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-03 17:26
IPCop installeren op de server en QoS voor http verkeer aangeven?

• The Conman
TribalDragon schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:30:
IPCop installeren op de server en QoS voor http verkeer aangeven?
Ik dacht dat dat een Linux proggie is. Ik wil wel op die server Vista blijven draaien vanwege de MediaCenter functie.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:48
The Conman schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:28:
[...]
Ik wil mijn eigen netwerk gescheiden houden met die van hem o.a.
Ook wil ik mijn internet blijven delen met mijn huidige router.
Enkel die van hem moet via de server. Dan kan ik hem ook gelijk op een andere range zetten.
Je kan je netwerken prima gescheiden houden doormiddel van VLAN's ;)

• The Conman
hmm.. ik heb nu wel ICS kunnen inschakelen. Maar dan zit ik met de volgende settings...

NIC waar internet binnenkomt. Dus waar me netwerk aan hangt heeft de volgende instellingen:
IP: 192.168.1.4
Sub: 255.255.255.0
Gayway: 192.168.1.1 (=Wireless Router)
DNS: DNS IP's van me Internet Provider
De rest van me PC's zitten ook in die range.

Nu is de adapter waar ik ICS heb ingeschakeld op een andere range:
IP: 192.168.2.4
Gayway: ??

Nu hangt de .2.X range aan een aparte switch en daar hangt nu een test laptop aan.

Ik krijg internet niet werkend op de laptop. Deze laptop zit ook in de range met de volgende settings:
IP: 192.168.2.10
Gayway: 192.168.2.4

Doe ik iets fouts? Of.. wat moet er bij de gateway ingevuld worden bij de 2e NIC op de server? Ik heb daar geprobeerd 192.168.1.4 en ook 192.168.2.4 maar werken beide niet.

Want zodra dit werkt, kan ik met een proggie de hele NIC op max 20 KB/s upload zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door The Conman op 10-10-2007 08:56 ]

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Je kunt ook Netlimiter installeren op alle PC's, en gewoon gaan knijpen zodra je last van hem hemt. Is een kwestie van even een vinkje zetten bij zijn max upload. Dat lijkt me makkelijker dan een pc als router installeren.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-03 20:02
The Conman schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 08:55:
hmm.. ik heb nu wel ICS kunnen inschakelen. Maar dan zit ik met de volgende settings...

NIC waar internet binnenkomt. Dus waar me netwerk aan hangt heeft de volgende instellingen:
IP: 192.168.1.4
Gayway: 192.168.1.1 (=Wireless Router)
De rest van me PC's zitten ook in die range.

Nu is de adapter waar ik ICS heb ingeschakeld op een andere range:
IP: 192.168.2.4
Gayway: ??

Nu hangt de .2.X range aan een aparte switch en daar hangt nu een test laptop aan.

Ik krijg internet niet werkend op de laptop. Deze laptop zit ook in de range met de volgende settings:
IP: 192.168.2.10
Gayway: 192.168.2.4

Doe ik iets fouts? Of.. wat moet er bij de gateway ingevuld worden bij de 2e NIC op de server? Ik heb daar geprobeerd 192.168.1.4 en ook 192.168.2.4 maar werken beide niet.

Want zodra dit werkt, kan ik met een proggie de hele NIC op max 20 KB/s upload zetten.
Laptop op DHCP zetten, dan krijgt ie vanzelf de goeie settings om op via de server op internet te gaan.

• The Conman
Miglow schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 09:03:
[...]

Laptop op DHCP zetten, dan krijgt ie vanzelf de goeie settings om op via de server op internet te gaan.
Not working :(
marcieking schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 08:58:
Je kunt ook Netlimiter installeren op alle PC's, en gewoon gaan knijpen zodra je last van hem hemt. Is een kwestie van even een vinkje zetten bij zijn max upload. Dat lijkt me makkelijker dan een pc als router installeren.
Dat is iets wat ik niet wil. Dat is te uninstallen of zelf aan te passen. Op de server gaat gat niet zo makkelijk. Ik wil netlimiter gaan gebruiken op de server om de hele NIC gaan limiteren.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

Dmv van de netwerkwizard moet je er uit komen... Klikken welke optie je wilt en vista stelt alles goed voor je in.
Kom je er daarmee niet uit, dan kan je hier: Hoe deel ik Internet ?
Nog wel wat softwareprogrammatjes vinden die het voor je kunnen oplossen.

• The Conman
Ok jongens, heb een oplossing gevonden.

Ipv de QoS die ingebakken zit in de HyperWRT firmware van me Linksys heb ik mbv een script generator een scriptje gemaakt voor de firewall/startup script om een MAC adres te limiteren op max 20KB/s upload. Werkt toppie!

Zaak opgelost en bedankt voor de tipjes

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Dan doe je netlimiter op die server van je?
(Servers op XP of windows in het algemeen vond ik al vreemd, Vista hou ik me zo weinig mogelijk mee bezig, maar het op een server zetten??)

Een dedicated Linux of BSD bakje biedt hier meer mogelijkheden voor.
Normaal pak ik voor dit soort dingen gewoon een Pentium 3 oid. met 3 netwerkkaarten, 1 voor zijn netwerk, 1 voor het mijne en 1 voor de internetverbinding.

Dan pfSense op die bak draaien en limiten maar.
Overigens kun je pfSense ook prima onder VMWare draaien.
VMWare server is gratis en daar hoef je niet continu de console van open te hebben.

Bridge je gewoon de netwerkkaart voor internet met je vmnet1 en je netwerkkaart met zijn netwerk bridge je met vmnet2 ofzo.
Die kaart hoef je onder windows verder geen IP te geven geloof ik.

pfSense heeft hele uitgebreide mogelijkheden tot traffic shaping en is makkelijk via een webinterface te beheren ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Romke op 10-10-2007 23:26 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• The Conman
Anti-XP schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 23:23:
(Servers op XP of windows in het algemeen vond ik al vreemd, Vista hou ik me zo weinig mogelijk mee bezig, maar het op een server zetten??)
Hij draait nu als fileserver. Gewoon standaard shared maps voor me netwerkje.
Het werkt prima. Dus ik zie geen reden om ervoor een Linux bakje te gebruiken.
Die PC staat 24/7 aan dus waarom niet gelijk internet ermee delen. Zoveel resources gebruikt het ook weer niet ofzo. En tevens hangt er ook een TV aan waarmee ik via de Vista MediaCenter films enzo kan kijken vanuit me luie stoel.

Voor zoiets simples dacht ik effe niet zoveel moeite te doen. Gewoon een bestaand PCtje gebruiken en gewoon wat erop zetten.

Maar ja het werkt nu met de firewall script perfect.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mooi dat het opgelost is. Anders had je ook de volgende aanpak kunnen doen:

Het eruit trekken van zijn netwerkkabel. Als hij klaagt beloven dat je dat niet meer zult doen, en elke aanpassing van de settings beantwoorden met een kabelactie. Als hij boos reageert gewoon zeggen dat jouw beloften net zo betrouwbaar zijn als die van hem. ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1