Nieuwe CPU of VGA?

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-05 08:47
Hallo allemaal,

Ik heb op dit moment een mid-range pc. En ik wil hem graag upgraden. Nu weet ik alleen niet wat ik dan het beste kan doen. Een nieuwe CPU of VGA.

Op het moment is net de Ati Radeon HD 2900 Pro uitgekomen, en deze schijnt het echt heel goed te doen. En met een prijs van ongeveer 220 euro prima te doen

Een toevoeging van een Intel Core 2 Duo E6850 zou ook een mooie keus zijn (230 euro). Maar het nadeel is dan dat er ook een nieuw mobo en geheugen moet komen. Dan zit ik al gauw op de 400 euro.

dit is mijn huige opstelling:
  • AMD Athlon 64 3500+
  • Asus A8n-SLI Deluxe (sli niet ingebruik)
  • NVidea XFX 6800 GT
  • 1.5 gig geheugen (niet speciaal)
Geef me alsjeblieft wat advies :) want ik weet het even niet.

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 09:33
Belangrijkste vraag is nu: "Wat is het doel van je PC?" Is het gamen, dan de grafische kaart, is het Photoshoppen, dan de CPU.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• Sebazzz
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Volgens mij vergeet je daarbij ook nog eens dat ie ATi een PCIe is, en jouw bordje als ik het niet mis hebt AGP heeft? (Weet ik niet zeker)

En je heb een singlecore processor, ik denk dat die dan een enorme bottleneck wordt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Guids
Ik game er wel op. Mijn voorkeur ging eerst naar de vga, maar vraag me af of het daadwerkelijk uit maakt als je geen powerhorse cpu hebt.

Verwijderd

Sja, Ik ben het eens met de persoon kemphaas boven mij. Het is idd jammer dat je upgrade mogelijkheden beperkt zijn. Je kan nog wat winnen door je geheugen in dualchannel te zetten. Anders moet je 2e hands kijken naar een s939 dualcore en deze overclocken. Dat zou denk ik het goedkoopste zijn. Het nadeel is dat je dan niet echt prijs prestatie er voor terug krijgt. Je betaald relatief veel nog.

• Guids
The Triad schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 16:40:
Volgens mij vergeet je daarbij ook nog eens dat ie ATi een PCIe is, en jouw bordje als ik het niet mis hebt AGP heeft? (Weet ik niet zeker)

En je heb een singlecore processor, ik denk dat die dan een enorme bottleneck wordt.
Het is wel gewoon een PCIe :9

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Guids schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 16:40:
Ik game er wel op. Mijn voorkeur ging eerst naar de vga, maar vraag me af of het daadwerkelijk uit maakt als je geen powerhorse cpu hebt.
Een andere VGA ga je echt wel merken. Tuurlijk zul je enigzins beperkt worden, maar ik denk niet dat het zo gek veel scheelt met een 3500+.
Kameraad is net overgegaan op een 1950Pro omdat ie toch nog niks met dx10 ging doen. Die merkte echt wel een groot verschil. Hij heeft een 3800+

Verwijderd

ik neem aan dat je meer de kant van een gamepc op wil anders zou je ook geen nieuwe videokaart nodig hebben. en ik denk ook dat je het beste een nieuwe videokaart er in kunt doen ipv een nieuwe processor.

• Guids
heeft een nieuwe CPU veel invloed op het gamen. Natuurlijk begrijp ik dat er dan meer gegevens tegelijk kunnen worden verkwerkt, maar mooier wordt het er dan toch niet op (aangezien eht dezelfde vga is)?

Iedereen trouwens bedaknt voor de snelle reacties TOP :D

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nieuwere games zoals: MOH:A, bioshock en Crysis draaien op meerdere cores en maken daar écht gebruik van. Dus ja, dit ga je wel merken in games met b.v. veel physics die door de Ageia in software worden berekend.

• MrBigfield
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-05 18:15
ik zal nu gewoon iets van een 8600 gt ofzo kopen (goed bataalbare oplossing) en over een poosje gewoon nieuwe pc kopen....

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 19:20

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

KillerAce_NL schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 16:51:
Nieuwere games zoals: MOH:A, bioshock en Crysis draaien op meerdere cores en maken daar écht gebruik van. Dus ja, dit ga je wel merken in games met b.v. veel physics die door de Ageia in software worden berekend.
maar wat moet je met snelle cpu met toch wel sterk verouderde vga kaart (veroudert voor hedendaagse spellen). je snelheidswinst zal dus zeker wel beter worden door kopen van vga kaart. Daaribj moet hij met nieuwe cpu ook nieuw mobo en geheugen kopen = duurder dan vga kaart van 220 euro.

nieuwe cpu zal zedker wel zijn best doen, maar nog steeds zwaar gebottled door de vga...vga is tegenwoordig zoveel belangrijker dan je cpu......

T60P Widescreen

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat zeg ik toch helemaal niet, poster vroeg wat de invloed was van een cpu op huidige games. Als je erboven kijkt, zie je dat ik een nieuwe VGA aanraad.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 19:20

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

KillerAce_NL schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 16:55:
Dat zeg ik toch helemaal niet, poster vroeg wat de invloed was van een cpu op huidige games. Als je erboven kijkt, zie je dat ik een nieuwe VGA aanraad.
ik lees uit de reacties niet wie wat post, maar wat de reacties zijn, ik had je als losstaande reactie gelezen en zodoende kwam het op mij over...ik sluit me dan bij jouw aan: cpu kan sneller zijn, maar nieuwe vga zal veel meer bang for buck zijn.

T60P Widescreen

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Ik heb zelf zowel een CPU upgrade (single core -> dual-core) als een GPU upgrade meegemaakt, en ik ben van mening dat een GPU upgrade een veel grotere impact heeft op de performance. Een snellere CPU zorgt er vrijwel nooit voor dat het spel beter gaat lopen omdat je videokaart de bottleneck is. Bij games is vrijwel altijd de videokaart de bottleneck, daarom kun je beter een 'trage' CPU met een snelle videokaart hebben dan een snelle CPU met veel cores en een trage videokaart.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Seesar schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 17:06:
[...]

ik lees uit de reacties niet wie wat post, maar wat de reacties zijn, ik had je als losstaande reactie gelezen en zodoende kwam het op mij over...ik sluit me dan bij jouw aan: cpu kan sneller zijn, maar nieuwe vga zal veel meer bang for buck zijn.
Maakt niet uit.
VGA is de beste keuze, hij gaat er flink op vooruit. Als hij later MB+CPU upgrade dan zal ie nog een boost krijgen.

B.t.w. bij de nieuwere games ga je het ook merken als je geen onboard sound gebruikt.
Bv. met MOH:A is er al een flink verschil qua fps of je nu onboard sound hebt of een dedicated soundcard.

[ Voor 16% gewijzigd door KillerAce_NL op 08-10-2007 17:13 ]

Verwijderd

GPU upgrade is de beste keuze denk ik.

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 11:31

Beugelfles

I love rusty spoons

Mijn ervaringen met een athlon 64 3200+ en een x850pro.

De GPU is belangrijker in 3d applicaties. Bij het overclocken van mijn 3200+ naar 2,4 Ghz veranderde mijn 3dmark score nauwelijks. Toen ik mijn x850pro met 10% overclockte, nam mijn 3dmark score ook met 10% toe.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• Guids
Nou volgens mij is het me zo wel duidelijk :) GPU upgraden dus. En dan moet deze student maar even sparen voor de cpu en mobo.

Bedankt allemaal voor jullie advies :+ het lijkt meer op een chatbox dan een forum (killerace top voor je vele reacties _/-\o_ )

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Guids schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 17:20:
Nou volgens mij is het me zo wel duidelijk :) GPU upgraden dus. En dan moet deze student maar even sparen voor de cpu en mobo.

Bedankt allemaal voor jullie advies :+ het lijkt meer op een chatbox dan een forum (killerace top voor je vele reacties _/-\o_ )
Je kunt best voordelig upgraden hoor. Goed rondkijken en je wensen aanpassen.
Zo heeft Asrock hele leuke bordjes ! Ik heb eerst mijn CPU geupgrade (zag een buitenkansje op V&A).
Had een 2800+ met 1 GB DDR. Heb geupgrade naar een Asrock 4coredual-vsta.
nu heb ik een 2160@2,8GHZ (stock cooling, alleen maar ff FSB aangepast), met de 1 GB DDR die ik al had en een GF6800.
De VGA gaat er misschien binnenkort uit voor een 1950xtx of 1950Pro.
Tuurlijk geen mega-upgrade, maar een wereld van verschil met de oude set, voor weinig geld (CPU+MB voor 100,-, een 1950Pro kost 97,-)

Verwijderd

leonpwner1 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 17:10:
Ik heb zelf zowel een CPU upgrade (single core -> dual-core) als een GPU upgrade meegemaakt, en ik ben van mening dat een GPU upgrade een veel grotere impact heeft op de performance. Een snellere CPU zorgt er vrijwel nooit voor dat het spel beter gaat lopen omdat je videokaart de bottleneck is. Bij games is vrijwel altijd de videokaart de bottleneck, daarom kun je beter een 'trage' CPU met een snelle videokaart hebben dan een snelle CPU met veel cores en een trage videokaart.
ik had eerst socket 939 en ben overgestapt naar socket 775 maar ik kan het verschil in games echt goed merken hoor, vooral bij MOH:A. eerst alles op medium en nu kan ik alles makkelijk op high zetten, en dat met mn 7800GT. maar in dit geval van de TS is het beter om de vga te upgraden.

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-12-2025
ik had een P4 3.0 Ghz 1GB en zit nu op C2D e6750 2GB te gamen, beiden met een x1950pro (wel AGP / PCI-E varianten). Merk het verschil in bijv MoH:A zeker, maar ja, dat is in een situatie waar de CPU duidelijk de bottleneck was. Bij jou denk ik eerder aan de GPU.

Bij $shop zag ik een Jetway X1950Pro voor € 96,-, ziet er wel mooi uit! En deze kaart maakt gebruik van een reference design, zodat 3rd party coolers ook passen (bijv PEAK doet dit niet :x, kwam ik laat achter). Bij jou zou ik niet teveel geld uitgeven, dus dit lijkt me het beste.

Denk er wel aan dat je je oude proc, mobo + mem weer verkoopt, evenals je oude kaart.

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

@TS

Wat voor voeding heb je nu?
Moet je ook in de gaten houden als je die 2900 pro gaat aanschaffen, want die lust graag energie.
Je wilt namelijk als je die nieuwe videoplank hebt niet nog eens 80 euro uitgeven aan een voeding....
Oh en let ook op de 6-pins connectors die op de 2900 pro gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door ToeingTheLine op 09-10-2007 17:08 ]

Life is what you others make it.

• Guids
falling_down schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 17:06:
@TS

Wat voor voeding heb je nu?
Moet je ook in de gaten houden als je die 2900 pro gaat aanschaffen, want die lust graag energie.
Je wilt namelijk als je die nieuwe videoplank hebt niet nog eens 80 euro uitgeven aan een voeding....
Oh en let ook op de 6-pins connectors die op de 2900 pro gaan.
Hey bedankt voor je reply. Ik ben even de weg kwijt, ik zag inderdaad dat er een 6 en 8 pins aansluiting is. Ik heb even gekeken naar mijn huidige 6800 GT en daar zie ik een 6 pins in gaan. is het de bedoeling dat er een 6 en een 8 in 2900 pro gaan, want ik denk niet dat ik een 8 heb. Ook bij de nieuwe voeding in de bestbuyguide zie ik dat die 4 en 8 polig is (waar is de zes dan)? Kan iemand mij inlichten. :+

Verwijderd

2x 6 kan ook. PCI-E aansluitingen zijn 6 pinnig.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwaresecrets.com/imageview.php?image=7000

Ik heb zelfs een stukje gelezen dat iemand de overgebleven openingen modde om zo de kaart te doen geloven dat hij een 8 pins er in had gedaan. Kan het niet zo snel weer vinden.

There we go:
http://forums.techpowerup.com/showthread.php?p=481144

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 09:39 ]

• Guids
Dat is balen. Zoals verwacht heb ik geen 8-pin. Dan doe ik het wel met twee 6 pins denk ik maar.

• Guids
ok lekker :)
hd 2900 pro gekocht + een coolermaster realpower 700watt (die wel de 8 pins stekker heeft)
ik was toch wel aan nieuwe voeding nodig. Deed het nu met een 400 watt. Dus nu kan ik lekker door uitbreiden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

Kom op, dit is gewoon een "wat moet ik kiezen?"-topic. Een Tweaker wordt in staat geacht zelf dingen op te zoeken en dan zelf te kiezen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.