Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

E achter B halen, ervaringen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb mijn rijbewijs in maart 2004 gehaald, en standaard krijg je dan alleen een kruisje achter de B categorie. Nu lijkt het me geen slecht plan om ook een keer m'n E te gaan halen, je weet immers nooit wanneer het een keer van pas komt :)

Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Ik heb reeds geinformeerd bij een rijschool, daar schijnt het in 1 dag te kunnen voor een bedrag van rond ~600 euro. ANWB rijopleidingen geeft een indicatie van 500-1000 euro oid, dus daar schiet ik ook niet veel mee op.

Heeft iemand al eens eerder met dit bijltje gehakt, en wat was je toen kwijt?

Alvast bedankt :)

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Op zich valt de meerwaarde van E achter B wel mee. Je mag nu immers ook al caravans voortsleuren zolang het maar geen 2-assers zijn en het totaal (beladen en incl auto) onder de 3500kg is. Kleine busjes mag ook t/m 8 personen. Dus in die zin is 600E best veel geld imho. Dat is in ieder geval wat mij tegen houdt om de E-categorie te halen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door _the_crow_ op 07-10-2007 12:28 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:08
Het heeft zeker wel zin. Een beetje aanhangwagen heeft al snel 2 assen en mag je vrij zwaar beladen.
Ik mag officieel niet met de boot achter de auto rijden (te zwaar) en ook niet met de aanhangwagen van onze geliefde buurman.

Het heeft imho altijd zin om de E achter de B te halen.

• Timmert
  • Niet online
Daarom. Kreeg onlangs de vraag van iemand of ik ergens in Duitsland een auto wou ophalen. Nou mag m'n Mondeo 1800kg trekken, dus das opzich niet zo'n probleem, maar m'n rijbewijs dus wél.

• Marrruuuk
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-11 16:07

Marrruuuk

Xbox Tag: xDarkPrince

Ikzelf heb ook in 2004 mn B rijbewijs gehaald en ben vorig jaar begonnen met mn E rijbewijs. Heb toen 3x in Dordrecht examen gezakt en alle keren gezakt. Toen heb ik het laten verslappen maar op aandringen van mijn ouders heb ik me aangemeld bij de anwb voor zo'n dagcursus met examen erbij. 2 weken geleden gedaan en toen was ik wel geslaagd waar het naar mijn idee stukken slechter ging dan in Dordrecht. In totaal is het wel een dure bezigheid geweest, in totaal kom ik zo rond de 1400,- (gelukkig vergoed door mn baas).
Edit: Bij de ANWB krijg je een intest (kost je 66,-) daar beoordelen ze je op je rijgedrag en of je het een beetje snel doorhebt. Als je goed genoeg bent om in 1 dag je rijbewijs te halen kost het je zo'n 521,- incl examen dus. En anders krijg je nog een dag les ervoor en dan ga je inderdaad richting de 1000,-

[ Voor 23% gewijzigd door Marrruuuk op 07-10-2007 12:48 ]

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Jep, ik zit er ook aan te denken. 600 Euro of meer is alleen wel krankzinnig veel geld, waarom de examens zo idioot duur moeten zijn is me echt een raadsel.
Ik heb echter in Zwolle wel een paar adresjes gevonden van om en nabij de 400 euro, waar je in 1 dag lest en examen doet.

@ hierboven; idd, als ik zo de reacties peil hier en daar lijkt het er meer op dat ze gewoon selectief mensen laten zakken dan dat er daadwerkelijk wordt gekeken hoe je rijdt, laat staan dat ze je ff een stille hint geven voor een foutje wat je hebt gemaakt. Belachelijk.

[ Voor 33% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 07-10-2007 12:49 ]

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Hydraulik-Phunk schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 12:46:
Jep, ik zit er ook aan te denken. 600 Euro of meer is alleen wel krankzinnig veel geld, waarom de examens zo idioot duur moeten zijn is me echt een raadsel.
Ik heb echter in Zwolle wel een paar adresjes gevonden van om en nabij de 400 euro, waar je in 1 dag lest en examen doet.
idd ik wilde net zeggen. Ik heb in Zwolle gelest bij Blokhuls, volgens mij iets van rond de 400 euro kwijt.

Wat handig is (en zeker als je er geen haast mee hebt), ga eens oefenen met een kleinere aanhangwagen. Vooruit zal het wel meevallen en moet je gewoon even wennen maar als je nog nooit een aanhangwagen hebt gereden en achteruit (op spiegels) moet rijden... tja ik vond het erg lastig :P !!

Heb het wel (wonder boven wonder) in 1x gehaald dus da's mooi. Achteraf zou ik niet weer zo snel alles in 1 dag willen doen, eerder verspreidt over 2 dagen (bijvoorbeeld 2 zaterdagen), dat is denk ik niet even wat relaxer :)

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-11 16:21
Timmert schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 12:37:
Daarom. Kreeg onlangs de vraag van iemand of ik ergens in Duitsland een auto wou ophalen. Nou mag m'n Mondeo 1800kg trekken, dus das opzich niet zo'n probleem, maar m'n rijbewijs dus wél.
plus dat trekkend voertuig zwaarder moet zijn dan wat je meesleep. Dus kun je met je mondeo nooit meer meenemen dan 1300 kg of iets dergelijks. Dat is aanhangwagen + belading! Ben je dus zo aan.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 15:43
Ik heb een jaar of wat geleden in Apeldoorn afgereden. Lessen gevolgd bij Oscar Palm (Epe, Deventer), ook eerst een intest gehad. Daaruit werd geschat dat er ongeveer 6 lesuren nodig zouden zijn. Dus 1 dag 4 uur les, de volgende dag weer 2 met direct daarop volgend het examen.
Zoals de beide andere rijbewijzen die ik heb (A en B) in 1 keer geslaagd.
Tot nu toe nog nooit mogelijk gehad, maar goed, beter mee verlegen, dan om verlegen zitten...

Aanhanger rijden met alleen B heeft meen ik toch ook nog de beperking dat de aanhanger, incl. belading, niet meer dan 750kg mag wegen?!?

Systemspecs

• Timmert
  • Niet online
Je mag wel meer meesleuren, maar dan moet het trekkend voertuig leeg meer wegen dan de maximum toelaatbare massa van de aanhanger oid.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

De aanhanger
Bent u in het bezit van een rijbewijs B (auto), dan mag u rijden met een lichte aanhangwagen. Dit staat alleen niet op uw rijbewijs vermeld.
http://img173.echo.cx/img173/6053/be0fj.gif

- Aanhangwagen tot 750 kg
Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.
- Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:

1. de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen
dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
2. de toegestane maximum massa van de totale combinatie
mag niet meer zijn dan 3500 kg.

Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven registratiebewijs of kentekenbewijs.
Ik rij best veel met een redelijke tandemasser doordat m'n vader een hoveniersbedrijf heeft. Onbeladen vind ik het allemaal niet zo erg en is er ook echt niks aan maar als je er 2 m³ zwarte grond op hebt liggen is het wel even wat anders. Dan moet je goed rekening houden met remmen dat je de oploop rem laat opkomen en anders door de bocht en weet ik het.

Ik heb al eens gebeld maar toen had de rijschool het nogal druk. Wil er in de winter weer eens achteraan. Het is gewoon enorm handig en volgens mij komt het altijd van pas.

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Opperhoof schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 12:34:
Het heeft zeker wel zin. Een beetje aanhangwagen heeft al snel 2 assen en mag je vrij zwaar beladen.
Ik mag officieel niet met de boot achter de auto rijden (te zwaar) en ook niet met de aanhangwagen van onze geliefde buurman.
Daar heb je gelijk in. Dat had ik over het hoofd gezien. My bad! :)
Het heeft imho altijd zin om de E achter de B te halen.
Ik was meer de kosten tegen de baten aan het afwegen. 600E is toch een hoop geld.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Nvidiot
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Zonder E achter B mag dit:

* Ongeremd tot 750 of lager als dat op kenteken staat.
* Maximum gewicht aanhanger moet lager zijn dan de lege trekkende auto.
* Gewicht aanhanger + gewicht auto moet lager zijn dan 3500 kg.

Met E achter B mag:
* Aanhanger mag maximaal wegen wat op het kentekenbewijs staat onder geremd.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wat kost het trouwens als je aangehouden wordt?

Is dat rijbewijs in de verkeerde categorie?
€ 190
2e overtreding binnen 4 jaar na afdoening van de eerste 220 euro en voorwaardelijke hechtenis 3e maal binnen 4 jaar na afdoening van de eerste, dagvaarden; eis: onvoorwaardelijke hechtenis.

• The Deaken
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-10 21:57

The Deaken

Nexus

Nvidiot schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 13:30:
Zonder E achter B mag dit:

* Ongeremd tot 750 of lager als dat op kenteken staat.
* Maximum gewicht aanhanger moet lager zijn dan de lege trekkende auto.
* Gewicht aanhanger + gewicht auto moet lager zijn dan 3500 kg.

Met E achter B mag:
* Aanhanger mag maximaal wegen wat op het kentekenbewijs staat onder geremd.
Dat is dus niet helemaal goed geformuleerd, de auto mag niet lichter zijn dan het maximale gewicht (aanhanger + max belading) van de aanhanger.

Als ik dus een auto heb van 1800KG mag ik geen aanhanger trekken van 1000KG waar theoretich 1500 KG op mag, ook niet als deze niet beladen is.

freakstar hierboven mag naar alle waarschijnlijkheid ook niet rijden me die lege aanhanger achter zijn auto waar hij het over heeft (ook als het geen tandemasser zou zijn).

[ Voor 12% gewijzigd door The Deaken op 07-10-2007 14:26 ]

Panta Rei "Alles stroomt en niets is blijvend;alles vergaat en niets blijft ooit hetzelfde."

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
offtopic:
Ik snap deze onzin niet. Vroeger kreeg je deze er gratis bij, als je je B haalde, tegenwoordig mag je er zomaar een paar honderd euro voor neertellen? Buiten het feit dat het halen van rijbewijzen gewoon duur is, vind ik zoveel geld wel ordinair veel voor iets wat je blijkbaar in 1 dag even kan leren.

Het is heel simpel, heb jij een dikke auto van 1500kg, dan is de meerwaarde weinig, je mag immers dan nu al een gewicht tot 1500kg trekken. Heb jij echter een relatief lichte auto en heb je zin om je huge-ass caravan van 2000kg mee te slepen, dan is E wel handig.

[ Voor 0% gewijzigd door Ricvdp op 09-10-2007 22:33 . Reden: typo ]

Verwijderd

Ricvdp schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 17:00:
Het is heel simpel, heb jij een dikke auto van 1500kg, dan is de meerwaarde weinig, je mag immers dan nu al een gewicht tot 1500kg trekken. Heb jij echter een relatief lichte auto en heb je zin om je huge-ass caravan van 2000kg mee te slepen, dan is E wel handig.
Iedereen lijkt een beetje aan het feit voorbij te gaan dat het, ook al mag je een aanhanger van 1500 kg trekken, niet handig is om een aanhanger aan te koppelen en te verwachten dat je probleemloos, zonder schade te rijden en zonder irritatie te veroozaken bij je mede-weggebruikers bochten achteruit kunt maken, helling kunt trekken en rekening houdt met uitzwenken, e.d.

Kortom: een beetje oefening is ook niet weg. Ik ben iig blij dat ik m'n E achter B gehaald heb.

• The Deaken
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-10 21:57

The Deaken

Nexus

Ricvdp schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 17:00:
offtopic:
Ik snap deze onzin niet. Vroeger kreeg je deze er gratis bij, als je je B haalde, tegenwoordig mag je er zomaar een paar hondert euro voor neertellen? Buiten het feit dat het halen van rijbewijzen gewoon duur is, vind ik zoveel geld wel ordinair veel voor iets wat je blijkbaar in 1 dag even kan leren.
Dat is idd een waarheid, mijn vader die vroegah E bij B kreeg kan nog geen 10cm achteruit rijden met een aanhanger / caravan. Ikzelf heb geen E maar parkeer overal achteruit in zonder problemen en alleen met spiegels.

Panta Rei "Alles stroomt en niets is blijvend;alles vergaat en niets blijft ooit hetzelfde."

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 17:41

Beugelfles

I love rusty spoons

Dat is hetzelfde verhaal met het vrachtwagenrijbewijs. Vroeger haalde je één papiertje (op ene bakwagen) en mocht je overal mee rijden (trailer, aanhangwagen etc.). Nu hebben ze dat ook allemaal gescheiden.

Het is maar goed dat ze het scheiden. Zeker gezien de nieuwe B+E combinaties als deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto=STKKPYED

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Het is idd goed dat ze het scheiden. Maar niet tegen zulke bedragen.
Als ik bovenstaande combi zou willen huren kan ik zo m'n moeder vragen of ze voor me wil rijden, maar ik denk dat ik 't beter zou doen zonder E :+

• Beugelfles

Beugelfles

I love rusty spoons

Hydraulik-Phunk schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 22:14:
Het is idd goed dat ze het scheiden. Maar niet tegen zulke bedragen.
Als ik bovenstaande combi zou willen huren kan ik zo m'n moeder vragen of ze voor me wil rijden, maar ik denk dat ik 't beter zou doen zonder E :+
Als het minder geld zou kosten dan zou ik het ook direct doen, maar... een paar lessen + wagen met aanhanger + examen + papieren rompslomp + overkoepelende organisatie. Tja dan tikt het al snel aan.

Rijles per uur €50,- * 6 = 300
Examen = 150
Andere ongein = 150
Samen = 600

Ik denk dat het wel lager kan, maar je moet toch ook een zekere mate van kwaliteit waarborgen.

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:01
Beugelfles schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 22:44:
[...]

Als het minder geld zou kosten dan zou ik het ook direct doen, maar... een paar lessen + wagen met aanhanger + examen + papieren rompslomp + overkoepelende organisatie. Tja dan tikt het al snel aan.

Rijles per uur €50,- * 6 = 300
Examen = 150
Andere ongein = 150
Samen = 600

Ik denk dat het wel lager kan, maar je moet toch ook een zekere mate van kwaliteit waarborgen.
Tja als je het van plan bent kun je het volgens mij zsm. gaan halen, het word alleen maar duurder en volgens mij gaan ze volgend jaar de regels ook veranderen. Dan moet je ook nog een theorie-examen gaan afleggen ect :/

Ik heb het gelukkig al een jaartje geleden gehaald, in 1 x :*) en ik was ongeveer 550 euro kwijt aan een compleet pakket (naja m'n ouders :P )

Ik denk dat ie losse uurtjes nog wat meer kosten trouwens, meestal zijn de combinaties waar ze mee rijden wat duurder dan een standaard Astra'tje ofzo ;)

Een lesauto met automaat is trouwens wel aan te raden, ik vind het veel relaxter rijden en als je toch de keus hebt tussen een Seat Leon TDI of MB ML 270 CDI is de keus snel gemaakt lijkt me :D

• Beugelfles

Beugelfles

I love rusty spoons

Ik vind de prijs van 600 euro ook wel meevallen. Zelf wil ik het stiekum eigenlijk ook wel een keer halen. Heeft het overigens veel nut om zelf veel te oefenen met een klein aanhangertje? Met achteruit steken en dergelijke? Of is het echt een groot verschil?

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Met een handbak kan je wel wat meer je remmen ontlasten natuurlijk, om maar een heel mooi hypothetisch antwoord op een lukrake vraag van je instructeur te beantwoorden.

• Nvidiot
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Beugelfles schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 23:06:
Ik vind de prijs van 600 euro ook wel meevallen. Zelf wil ik het stiekum eigenlijk ook wel een keer halen. Heeft het overigens veel nut om zelf veel te oefenen met een klein aanhangertje? Met achteruit steken en dergelijke? Of is het echt een groot verschil?
Dat heeft zeer zeker nut. Zo'n klein aanhangertje gaat VEEL sneller scharen dan een tandemasser waar je (ik in ieder geval) les in krijgt. Als je achteruit kunt rijden op je spiegels met zo'n klein karretje, kun je het met een tandemasser zeker.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

_the_crow_ schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 12:28:
Op zich valt de meerwaarde van E achter B wel mee. Je mag nu immers ook al caravans voortsleuren zolang het maar geen 2-assers zijn en het totaal (beladen en incl auto) onder de 3500kg is. Kleine busjes mag ook t/m 8 personen. Dus in die zin is 600E best veel geld imho. Dat is in ieder geval wat mij tegen houdt om de E-categorie te halen. :)
Het aantal assen staat compleet los van je E-rijbewijs. Je mag best een aanhanger met 10 assen trekken zonder E, zolang het maximum gewicht van de aanhanger maar minder is dan het leeggewicht van de trekkende auto, en het totale maximum gewicht (dus maximum beladen auto + maximum beladen aanhanger!!!) onder de 3500kg blijft.

Ik heb m'n e-achter-b nu 5 jaar en heb het ooit gehaald om met de auto+caravan van m'n ouders te mogen rijden (de combinatie had een theoretisch maximum van uit m'n hoofd 4000kg). Ik weet niet hoeveel het gekost heeft, maar dat is ook niet relevant, want in 5 jaar zijn de tarieven behoorlijk veranderd.

Op het moment heeft het rijbewijs niet bijzonder veel nut (m'n auto heeft geen bolleke), maar in het verleden heeft het al een paar keer z'n waarde bewezen. Voor mij is het heel simpel, mag de auto een aanhanger trekken, dan mag ik ermee rijden. De enige limiet is dus het maximale trekgewicht van de auto. Ik mag daardoor ook combinaties van meer dan 3,5 ton rijden, zolang het trekkende voertuig maar onder die 3,5 ton blijft. Het b-rijbewijs legt namelijk alleen een beperking op het maximum gewicht van het trekkende voertuig dat minder dan 3500kg moet blijven, het maximum gewicht van de aanhanger wordt alleen bepaald door wat het trekkende voertuig mag trekken.

Als je twijfelt of je het nodig gaat hebben, en je hebt al een paar keer in de situatie gezeten dat je het eigenlijk nodig had, dan is het simpel en neem het rijbewijs. Wat je leert is echt wel nuttig, het klinkt misschien stom, maar het gros van de mensen die zonder e rijden, kunnen niet achteruit rijden met een aanhanger, laat staan een bochtje maken. En dat moet je toch vaker dan je denkt.
Ik heb zelf wat uitgebreidere cursussen gedaan, waarbij ik ook heb geleerd om te file-parkeren met een aanhanger, en achteruit een slalom te rijden, of zelfs rondjes te blijven rijden achteruit, tegen het punt van scharen aan. De laatste keer dat ik met de caravan op een camping kwam, reed ik hem naar z'n plek, zonder af te hoeven koppelen. 8)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Nvidiot schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 23:10:
[...]

Dat heeft zeer zeker nut. Zo'n klein aanhangertje gaat VEEL sneller scharen dan een tandemasser waar je (ik in ieder geval) les in krijgt. Als je achteruit kunt rijden op je spiegels met zo'n klein karretje, kun je het met een tandemasser zeker.
Idd echt een hel als je een beetje grote auto/bus hebt, dan zie je die krengen soms niet eens. :X
Hydraulik-Phunk schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 23:08:
Met een handbak kan je wel wat meer je remmen ontlasten natuurlijk, om maar een heel mooi hypothetisch antwoord op een lukrake vraag van je instructeur te beantwoorden.
Want? Je mag niet afremmen op de motor met zo'n grote (geremde) aanhanger hoor. Was het eerste wat ik moest afleren. Eerder remmen voor bochten e.d. want met zo'n bak merk je het echt wel dat je niet zo snel stil staat (zeker geladen) ;)

Verwijderd

Beugelfles schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 23:06:
Ik zou het alleen doen als iemand je de stuurtechniek uitlegt waar je op het examen op beoordeeld wordt (da's dus niet steeds corrigeren, maar gecontroleerd insturen, recht zetten, etc).

• Paul
  • Laatst online: 13:03
Ik heb zelf dan geen E achter B, maar het is wel ter sprake gekomen met mijn instructeur. Die zei dat de meeste mensen met E achter B niet zakken op die aanhanger, maar op het auto-gedeelte!

Let dus goed op of je de gordel wel om doet, je knipperlichten gebruikt, richting aangeeft, voorrang verleent, met voldoende snelheid invoegt etc etc. Beetje zuur om 600 euro neer te tellen en nog voor het CBR uit zicht is om te mogen keer op iets wat totaal niets met je aanhanger te maken heeft :X :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 15:45

Bestla

Kvinne

Dan komt ook nog het rijden in krappe situaties aan bod. Ik moest afrijden in Rijswijk en voor de bekende tweakers daar, sterft het er van de kleine straatjes met veel geparkeerde voertuigen. Ik reed met een Toyota busje met daarachter een dichte aanhanger met 400 kg oud ijzer als lading. De assen stonden dicht bij elkaar, en zo moest je dus opletten want die aanhanger zwaaide nogal uit met zijn achterkant. Leuk voor je bochtentechniek in krappe situaties.

Vergeet ook niet om meer te kijken dan normaal, hier wordt streng op gelet!!

Verder wordt ook nog gelet op je inzicht hoe je gaat keren, en waar je dat doet. De examinator vraagt hier ook waarom je dat denkt. Ook nog het plaatsen van je aanhanger voor een 'loading dock' via je spiegel aan de rechterzijde, en dus niet over de stuurkant.
Mijn instructeur legde zijn cheapass horloge op de grond. Zo'n 10 meter achter de aanhanger. Hij vroeg toen om achteruit te rijden en zo dicht mogelijk bij dat horloge te stoppen. Mocht ik er overheen rijden dan zou ik een nieuw horloge voor hem moeten kopen.
Ik stopte op 5cm afstand :)

Ook het aankoppelen van de aanhanger wordt behandeld En dat is lastiger dan je denkt, want waar let je op? Ik ben het al vergeten maar je zal er wel achterkomen wat ik bedoel.

Dit alles was een lesdag met examen in 1 keer. Glansrijk geslaagd met 0 fouten *O*

[ Voor 5% gewijzigd door Bestla op 08-10-2007 07:19 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vorig jaar m'n BE gehaald...
Heb drie lessen gehad, en daarna examen gedaan.
Was in totaal 300 euro kwijt, dus ik vond het wel meevallen...
Moet inderdaad wel opmerken dat ik een tandemasser van 2000 kilo makkelijker vind rijden dan een klein klotekarretje van 300 kilo... Vooral met achteruit rijden...

De Examinator vond gelukkig dat ik heel erg netjes reed, en we hebben lekker zitten keuvelen... Probleemloos dus ;)

• deepbass909

deepbass909

Paul Nieuwkamp schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 02:01:
Ik heb zelf dan geen E achter B, maar het is wel ter sprake gekomen met mijn instructeur. Die zei dat de meeste mensen met E achter B niet zakken op die aanhanger, maar op het auto-gedeelte!

Let dus goed op of je de gordel wel om doet, je knipperlichten gebruikt, richting aangeeft, voorrang verleent, met voldoende snelheid invoegt etc etc. Beetje zuur om 600 euro neer te tellen en nog voor het CBR uit zicht is om te mogen keer op iets wat totaal niets met je aanhanger te maken heeft :X :P
Dat kun je aanvechten, bij een e-achter-b examen mag een examinator je niet laten zakken op de algemene voertuigbeheersing. Je rijdt namelijk af voor het E-rijbewijs, waar die zaken (gordel, voorrangverlenen, etc) niet onder vallen. Met voldoende snelheid invoegen, goed kijken, etc is wel weer van belang, aangezien het te maken heeft met je beheersen van een auto met aanhanger. Let daar goed op.

Ik heb tijdens mijn examen trouwens ook een ingreep gehad :o Ik wou een redelijk krappe bocht nemen met verkeer naast me. Ik kreeg de opdracht van m'n examinator om toch maar even te wachten, omdat ik anders auto's die naast me stonden zou raken... :/
Maar vlak daarna kreeg ik de verplichte opdracht van achteruit een oprit op draaien (bochtje achteruit dus), waarbij ik met de aanhanger midden op een drempel van een parkeerterein moest komen te staan. Het was een tandem-asser, dus kwam het erop neer dat 1 as over de drempel was, en de andere er nog voor stond. Ik mocht kiezen welke kan ik op wou draaien en koos voor de moeilijkere kant (achteruit naar rechts). Daarbij zette ik de aanhanger zo op de drempel neer, dat de afstand van drempel naar bijde assen practisch gelijk was, en met links en rechts ook exact even veel ruimte, kortom, hij stond perfect 8)
Die actie moet ook m'n examen hebben gered, want met een ingreep en een examinator die werkelijk continu commentaar op m'n richting aangeven had (in een slingerende asfaltstraat, met bestraatte zijstraaten, waarbij ik die asfaltstraat bleef volgen maar in elke bocht een zijweg zat en ik volgens hem telkens moest knipperen 8)7 ) had ik het niet raar gevonden als ik was gezakt...

Daarna overigens alleen nog maar verbaasde blikken veroorzaakt door het gemak waarmee ik een auto met aanhanger bestuur 8)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

deepbass909 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 13:24:
[...]

Dat kun je aanvechten, bij een e-achter-b examen mag een examinator je niet laten zakken op de algemene voertuigbeheersing. Je rijdt namelijk af voor het E-rijbewijs, waar die zaken (gordel, voorrangverlenen, etc) niet onder vallen. Met voldoende snelheid invoegen, goed kijken, etc is wel weer van belang, aangezien het te maken heeft met je beheersen van een auto met aanhanger. Let daar goed op.
Tsjah... Lijkt mij niet meer dan onlogisch als de examinator daar ook naar kijkt... Ook die dingen zijn natuurlijk van toepassing op BE-rijden...

Zou zelfs liever zien dat ze B intrekken als je heel slecht afrijdt voor BE...

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 15:45

Bestla

Kvinne

Dat zouden ze vaker moeten doen bij notoire wegmisbruikers.

Even goed een verplichte oogmeting om de 5 jaar na het behalen van je rijbewijs
Er zitten echt teveel 'blinden' op de weg

[ Voor 56% gewijzigd door Bestla op 08-10-2007 13:34 ]

• deepbass909

deepbass909

MikeyMan schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 13:27:
[...]

Tsjah... Lijkt mij niet meer dan onlogisch als de examinator daar ook naar kijkt... Ook die dingen zijn natuurlijk van toepassing op BE-rijden...

Zou zelfs liever zien dat ze B intrekken als je heel slecht afrijdt voor BE...
Ben ik niet met je eens. Je hebt al eens examen gedaan voor m'n B-rijbewijs en ben daarvoor geslaagd. Bij het BE-rijbewijs rij je af voor het rijden met aanhanger, dan mag een examinator je niet laten laten zakken op zaken die onder het B-rijbewijs vallen. Of zou jij het ook terrecht vinden als een docent je laat zakken voor een examen als jij een fout maakt die los staat van je huidige examen, maar wel raakvlakken heeft met een eerder vak (zoals dat je zou zakken voor taalfouten op een natuurkunde examen)?

Als je echt slecht rijdt tijdens het examen, kan een examinator daar natuurlijk wel een opmerking over maken. Veel dingen hebben wel overlap tussen B en BE, zoals correct gebruik van de spiegels.
Waypoint schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 23:13:
[...]

Want? Je mag niet afremmen op de motor met zo'n grote (geremde) aanhanger hoor. Was het eerste wat ik moest afleren. Eerder remmen voor bochten e.d. want met zo'n bak merk je het echt wel dat je niet zo snel stil staat (zeker geladen) ;)
Je mag best remmen op de motor hoor, wie heeft je wijsgemaakt dat dat niet zou mogen? Alleen door de duwende massa achter je, is er nauwelijks nog sprake van een remmende werking en zul je veel sneller moeten bijremmen. Bij m'n eerste (proef-)les ging dat ook hopeloos mis... Ik reed voor het eerst van m'n leven in een automaat en was er totaal niet op voorbereidt dat ik naast het extra remmen vanwege de automaat, ik ook nog eens doorgeduwd zou worden door een aanhanger van 2ton. Dit heeft me een halve dag extra lessen gekost :(

Wat trouwens echt leuk rijden is, is z'n klein ongeremd bakkie achter de auto, dat en smaller is, en lager dan wat je kan zien. Die krengen scharen om de haverklap, omdat je ze dus niet kan zien tot het al te laat is... En omdat ze zo klein zijn scharen ze ook veel sneller...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

deepbass909 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 15:44:
[...]

Ben ik niet met je eens. Je hebt al eens examen gedaan voor m'n B-rijbewijs en ben daarvoor geslaagd. Bij het BE-rijbewijs rij je af voor het rijden met aanhanger, dan mag een examinator je niet laten laten zakken op zaken die onder het B-rijbewijs vallen. Of zou jij het ook terrecht vinden als een docent je laat zakken voor een examen als jij een fout maakt die los staat van je huidige examen, maar wel raakvlakken heeft met een eerder vak (zoals dat je zou zakken voor taalfouten op een natuurkunde examen)?

Als je echt slecht rijdt tijdens het examen, kan een examinator daar natuurlijk wel een opmerking over maken. Veel dingen hebben wel overlap tussen B en BE, zoals correct gebruik van de spiegels.
Je wordt "opgeleid" om veilig met die aanhanger én auto de weg op te gaan...
Als dat je met alleen de auto al niet lukt, kan het met een aanhanger erachter niet beter gaan... Iemand níet laten zakken is in mijn ogen dan ook onverantwoord...
[...]

Je mag best remmen op de motor hoor, wie heeft je wijsgemaakt dat dat niet zou mogen? Alleen door de duwende massa achter je, is er nauwelijks nog sprake van een remmende werking en zul je veel sneller moeten bijremmen. Bij m'n eerste (proef-)les ging dat ook hopeloos mis... Ik reed voor het eerst van m'n leven in een automaat en was er totaal niet op voorbereidt dat ik naast het extra remmen vanwege de automaat, ik ook nog eens doorgeduwd zou worden door een aanhanger van 2ton. Dit heeft me een halve dag extra lessen gekost :(

Wat trouwens echt leuk rijden is, is z'n klein ongeremd bakkie achter de auto, dat en smaller is, en lager dan wat je kan zien. Die krengen scharen om de haverklap, omdat je ze dus niet kan zien tot het al te laat is... En omdat ze zo klein zijn scharen ze ook veel sneller...
Ook ik heb van m'n instructeur en examinator gehoord dat remmen op de motor absoluut niet de bedoeling was...

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

deepbass909 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 15:44:
[...]

[...]

Zoals Mickeyman al aangeeft, heb ik dit tijdens lessen gehad. Lijkt mij ook niet meer dan logisch, als je een volle (grote) aanhanger geladen hebt, heb je idd nauwelijks een remmende werking. Oftewel het is gevaarlijk (je wilt immers remmen, maar het gebeurd niet).

Verder is het (natuurlijk) zo dat je voorrang moet verlenen e.d. Dit hoort bij het aanhanger rijden, want volgens jou theorie mag je dus lukraak achteruit rijden zonder goed op te letten en/of voorrang verlenen ;) . Mooie boel zou dat zijn. Verder letten ze heus niet zo precies op details qua autorijden met je B, maar je moet natuurlijk wel netjes rijden en je moet laten zien dat je veilig en verantwoord met die aanhanger kan rijden. Dat houdt dus ook in dat je mensen voorrang moet verlenen, dit soort dingen zien., je aan de snelheid moet houden etc. En dus veel kijken :)

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:40
Beekforel schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 14:02:
Wat kost het trouwens als je aangehouden wordt?

Is dat rijbewijs in de verkeerde categorie?

[...]
jup :p

ervaring mee :x

papiertje naar rdw gestuurt, max gewicht van aanhanger van 2000 naar 1200kg gezet... en geen probleem meer...

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-11 16:37
Geen boete dus? Wat zou de boete anders kosten?

Ioniq 5 P45

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:40
uh, wel boete ... meen idd iets van 190 euro's en nog eens iemand moeten regelen om naar andere kant van land te komen om verder te rijden...

omzetten van papier om toekomstige boetes te voorkomen kostte paar 10tjes

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-11 16:37
Yikes, dat is wel erg veel geld...

Ioniq 5 P45

• deepbass909

deepbass909

Waypoint schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 17:51:
[...]

Zoals Mickeyman al aangeeft, heb ik dit tijdens lessen gehad. Lijkt mij ook niet meer dan logisch, als je een volle (grote) aanhanger geladen hebt, heb je idd nauwelijks een remmende werking. Oftewel het is gevaarlijk (je wilt immers remmen, maar het gebeurd niet).

Verder is het (natuurlijk) zo dat je voorrang moet verlenen e.d. Dit hoort bij het aanhanger rijden, want volgens jou theorie mag je dus lukraak achteruit rijden zonder goed op te letten en/of voorrang verlenen ;) . Mooie boel zou dat zijn. Verder letten ze heus niet zo precies op details qua autorijden met je B, maar je moet natuurlijk wel netjes rijden en je moet laten zien dat je veilig en verantwoord met die aanhanger kan rijden. Dat houdt dus ook in dat je mensen voorrang moet verlenen, dit soort dingen zien., je aan de snelheid moet houden etc. En dus veel kijken :)
Afremmen op de motor werkt inderdaad nauwelijks als je 2000 kg achter de auto hebt hangen, maar dat zegt nog niet dat het niet zou mogen. Bij mijn lessen voor E-achter-B was dat sowieso geen issue, omdat ik met een automaat reed, en die remt per definitie niet op de motor (wat ik ook pijnlijk merkte bij een voor mij heel bekent punt in Nieuwegein).

Die regels zijn niks anders dan van je B, of knal je ook altijd achteruit zonder te kijken? Als je het echt te bont maakt, kan een examinator je natuurlijk laten zakken op dit soort dingen, maar hij zou je bijvoorbeeld niet mogen laten zakken omdat het schakelen niet goed gaat. Dat is een typisch punt wat toch echt bij B hoort.

Wat vooral belangrijk bij E-achter-B is, is dat je je plek op de weg leert en hoe je anticiperen op het overige verkeer. Je moet over het algemeen bochten wat ruimer nemen, rekening ermee houden dat je ineens > 10m lang bent, over het algemeen wat breder, minder vlot kan optrekken, etc. En dat zijn juist de dingen die bij mensen zonder E-rijbewijs (of er niet voor gelest te hebben) fout gaan.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nogmaals; als je je B al nieteens onder de knie heb, vind ik dat ie je dus niet mag laten slagen voor je BE...

• deepbass909

deepbass909

MikeyMan schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 15:49:
Nogmaals; als je je B al nieteens onder de knie heb, vind ik dat ie je dus niet mag laten slagen voor je BE...
Als je B niet onder knie hebt, hoe heb je het dan ooit gehaald? En er zijn trouwens genoeg punten die wel onder het E-rijbewijs vallen die dan reden zullen geven om je laten zakken. Zoals je zelf al aangaf is spiegelen bij een aanhanger nog vele maler belangrijker dan zonder aanhanger. Doe je dat al fout bij het gewone rijden, dan zul je met een hanger je speciale verrichtingen al helemaal niet kunnen doen, met als gevolg dat je gewoon zakt.

Maar het commentaar dat ik tijdens m'n examen kreeg (waar ik overigens in 1 keer voor slaagde) was dat ik in een woonwijk op de doorgaande weg niet zou knipperen... De loop van de weg was overduidelijk en knipperen was m.i. totaal overbodig. Ik zou ook echt pissig zijn geworden als hij mij daarop had laten zakken en het zou in mijn ogen totaal los hebben gestaan van het E-achter-B examen. Bedenk wel dat ik iemand ben die bij elke afwijking van de rijrichting knipper, of ik nu afsla of op de snelweg van rijbaan wissel. Ik krijg ook regelmatig het commentaar dat ik m'n knipperlicht teveel gebruik (wat in mijn ogen niet kan, maar goed), en dan nog commentaar daarop krijgen...
Maar ik heb het in 1 keer gehaald, en daar ging het om.

Ik merk trouwens wel dat er wel erg veel onzin wordt verkondigd over wanneer je het rijbewijs nodig hebt of niet, met name door mensen die het E-rijbewijs niet hebben....

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

deepbass909 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:42:
[...]

Als je B niet onder knie hebt, hoe heb je het dan ooit gehaald?
Tsjah, kijk eens om je heen... Genoeg voorbeelden van mensen die wel een rijbewijs hebben, maar hem niet gehaald zouden moeten hebben...
Dat je op een goed moment wél hebt voldaan aan de criteria zegt natuurlijk niet dat je dat op een ander moment (of continu) ook doet... Genoeg mensen die hun rijbewijs kwijtraken na rare fratsen...

Daarnaast; bij het behalen van het B rijbewijs wordt er vaak ook gekeken naar hoe ze denken dat je je gaat ontwikkelen... Mocht je die ontwikkeling niet meemaken, zegt dat nog niet dat je goed genoeg rijdt...
[...]

Ik merk trouwens wel dat er wel erg veel onzin wordt verkondigd over wanneer je het rijbewijs nodig hebt of niet, met name door mensen die het E-rijbewijs niet hebben....
Zoals?

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 12-10-2007 16:52 ]

Pagina: 1