_the_crow_ schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 12:28:
Op zich valt de meerwaarde van E achter B wel mee. Je mag nu immers ook al caravans voortsleuren zolang het maar geen 2-assers zijn en het totaal (beladen en incl auto) onder de 3500kg is. Kleine busjes mag ook t/m 8 personen. Dus in die zin is 600E best veel geld imho. Dat is in ieder geval wat mij tegen houdt om de E-categorie te halen.

Het aantal assen staat compleet los van je E-rijbewijs. Je mag best een aanhanger met 10 assen trekken zonder E, zolang het maximum gewicht van de aanhanger maar minder is dan het leeggewicht van de trekkende auto, en het totale maximum gewicht (dus maximum beladen auto + maximum beladen aanhanger!!!) onder de 3500kg blijft.
Ik heb m'n e-achter-b nu 5 jaar en heb het ooit gehaald om met de auto+caravan van m'n ouders te mogen rijden (de combinatie had een theoretisch maximum van uit m'n hoofd 4000kg). Ik weet niet hoeveel het gekost heeft, maar dat is ook niet relevant, want in 5 jaar zijn de tarieven behoorlijk veranderd.
Op het moment heeft het rijbewijs niet bijzonder veel nut (m'n auto heeft geen bolleke), maar in het verleden heeft het al een paar keer z'n waarde bewezen. Voor mij is het heel simpel, mag de auto een aanhanger trekken, dan mag ik ermee rijden. De enige limiet is dus het maximale trekgewicht van de auto. Ik mag daardoor ook combinaties van meer dan 3,5 ton rijden, zolang het trekkende voertuig maar onder die 3,5 ton blijft. Het b-rijbewijs legt namelijk alleen een beperking op het maximum gewicht van het trekkende voertuig dat minder dan 3500kg moet blijven, het maximum gewicht van de aanhanger wordt alleen bepaald door wat het trekkende voertuig mag trekken.
Als je twijfelt of je het nodig gaat hebben, en je hebt al een paar keer in de situatie gezeten dat je het eigenlijk nodig had, dan is het simpel en neem het rijbewijs. Wat je leert is echt wel nuttig, het klinkt misschien stom, maar het gros van de mensen die zonder e rijden, kunnen niet achteruit rijden met een aanhanger, laat staan een bochtje maken. En dat moet je toch vaker dan je denkt.
Ik heb zelf wat uitgebreidere cursussen gedaan, waarbij ik ook heb geleerd om te file-parkeren met een aanhanger, en achteruit een slalom te rijden, of zelfs rondjes te blijven rijden achteruit, tegen het punt van scharen aan. De laatste keer dat ik met de caravan op een camping kwam, reed ik hem naar z'n plek, zonder af te hoeven koppelen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier