Hardeschijf geeft tik als je hem aanklikt.

Pagina: 1
Acties:

• fransf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-03-2021
Heb al tijdje een probleem met een Hitachi hardeschijf van 250 GB IDE.
Als je de hardeschijf aanklikt is er niets aan de hand alleen als je een bestand die op de hardeschijf staat wil aanklikken hoor je een tik en zie je bovenin een groene balk wat heel snel laad bijvoorbeeld als je een mp3 liedje aanklikt. Het laden duurt verder niet lang ofzo.
Zou het aan de voeding kunnen liggen, want ik heb al meerdere schijven gehad met dit probleem. En om nou steeds weer een nieuwe schijf te moeten kopen is beetje vreemd.
Ik heb een 460 watt voeding in me kast zitten en draai op Windows Vista.
Verder heb ik een kast waar de stekkers tegen het raam aan de zijkant zitten omdat de hardeschijven zo ingebouwd moeten worden. Dit is vrij vervelend want de kabels zitten echt tegen het glas aangedrukt dus buigen vrij krom. Misschien weet iemand wat het probleem kan zijn.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
Tik uit je speakers of een tik uit de harde schijf ?
Misschien is het de leeskop die zich verplaatst en daarom een tik geeft (heb ook een schijf gehad die dat deed, hield het jaren vol :) ), als het een vrij zachte tik is is dat gewoon het geluid dat ie een bestand leest of schrijft... heel normaal

[ Voor 12% gewijzigd door Moning2 op 05-10-2007 11:32 ]

• fransf
Moning2 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 11:31:
Tik uit je speakers of een tik uit de harde schijf ?
Misschien is het de leeskop die zich verplaatst en daarom een tik geeft (heb ook een schijf gehad die dat deed, hield het jaren vol :) ), als het een vrij zachte tik is is dat gewoon het geluid dat ie een bestand leest of schrijft... heel normaal
Nee het is echt een tik die uit de hardeschijf komt net of de hardeschijf weer even opnieuw opstart.

Verwijderd

wat is het merk van de voeding? dat is namelijk een veel voorkomend probleem.

• fransf
Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 11:37:
wat is het merk van de voeding? dat is namelijk een veel voorkomend probleem.
Thermaltake purepower atx 12v 2.0 460 watt

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-02 02:37
Niks te vinden in de SMART gegevens? (even kijken met speedfan ofzo?)

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Enigszins offtopic, maar die groene balk klinkt als vista. Is gewoon een soort van random speed laadbalk. Ik heb er nog nooit heel veel aan af kunnen lezen.

Een tik uit een HDD komt vaker voor. Kan ook heel lang goed gaan. Ik zou echter wel even een scan maken met HDTune en daarmee kan je ook meteen de SMART gegevens uitlezen. Het is misschien verstandig een nieuwe schijf aan te schaffen. En deze indien mogelijk RMA te sturen.

• fransf
jvo schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 12:20:
Enigszins offtopic, maar die groene balk klinkt als vista. Is gewoon een soort van random speed laadbalk. Ik heb er nog nooit heel veel aan af kunnen lezen.

Een tik uit een HDD komt vaker voor. Kan ook heel lang goed gaan. Ik zou echter wel even een scan maken met HDTune en daarmee kan je ook meteen de SMART gegevens uitlezen. Het is misschien verstandig een nieuwe schijf aan te schaffen. En deze indien mogelijk RMA te sturen.
Lijkt me beetje raar als ik weer nieuwe schijf aan moet schaffen. Want het gebeurt elke keer als ik een nieuwe schijf heb gekocht. Dus zou ik denken dat het ergens anders aan moet liggen dan aan de schijven die ik steeds koop.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kijk eens of je HDD niet na een x aantal minuten in stand-by gaat, dan parkeert namelijk de kop. Bij het opnieuw aanspreken hoor je dan een tik van de kop. Gezond is anders, verhoog de stand-by interval dan.

• fransf
Exorcist schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 16:35:
Kijk eens of je HDD niet na een x aantal minuten in stand-by gaat, dan parkeert namelijk de kop. Bij het opnieuw aanspreken hoor je dan een tik van de kop. Gezond is anders, verhoog de stand-by interval dan.
waar kan ik de standby tijd verhogen bij windows vista. Heb gezocht maar ik kan het nergens vinden.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:03
Energiebeheer

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• fransf
Het enige wat ik heb gevonden is harddisk uitzetten na: 20 min bijvoorbeeld.
Verder kan ik niets vinden.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:14

job

Exorcist schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 16:35:
Een tik van de kop is nooit goed.
Er zijn echter genoeg typen HD's die als ze opstarten een tik geluid maken.. dat is dan echter normaal en kan geen kwaad.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

job schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 20:25:
[...]
Een tik van de kop is nooit goed.
Er zijn echter genoeg typen HD's die als ze opstarten een tik geluid maken.. dat is dan echter normaal en kan geen kwaad.
Ja, dat bedoel ik ook. ;)

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
fransf schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 20:20:
[...]

Het enige wat ik heb gevonden is harddisk uitzetten na: 20 min bijvoorbeeld.
Verder kan ik niets vinden.
Precies. En als je dat "uit" zet, dan gaat de schijf nooit meer op Stand By, en hoor je hem ook nooit meer "aan" klikken, als je na 21 minuuten de schijf weer aan spreekt. 20 minuuten is dan ook erg kort. een paar uur aan staan is vaak beter, dan hem 4 × te moeten wekken.

• Supersheep40
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb zo'n beetje hetzelfde probleem in Vista, terwijl die standby tijd op twee uur staat.

Zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1247033
en vooral hier: http://forums.microsoft.c...?PostID=1994652&SiteID=17
Het heeft waarschijnlijk bij jou ook te maken met hotfix KB938979 van microsoft. Hopelijk gaan ze er wat aan doen binnenkort :S
Pagina: 1