Harddisk doet vaag

Pagina: 1
Acties:

• Royer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06-2025
Gister heb ik mijn computer opnieuw ingericht en heb mijn harde schijven een keer niet in RAID0 gezet. Ze draaien nu gewoon als Sata (AHCI) maar nu doet 1 of meerdere harde schijven iets wat ik niet helemaal begrijp.

Na enige tijd hoor ik een klik bij de harde schijf en stopt ie met spinnen. Gelijk hoor ik weer een klik en start ie weer op. Dat soms wel 2 x achter elkaar (of 2 verschillende harde schijven).

Is dat normaal? Toen ik een RAID0 configuratie had viel me dat nooit op eigenlijk. Ik heb de energie instellingen ingesteld op max performance. Dus niet energie zuinig.

Ik heb harde schijven van WD (Caviar SE) en draai Vista.
Asus P5B Deluxe mobo

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Kabels goed aangesloten, dus niet half los zitten.

1 voor 1 gebruiken/testen.

Andere aansluiting proberen, en testen

Andere kabels proberen, je hebt nu 2 kabels dus uitwisselen.

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 19:12

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Externe schijf eraan en data backuppen. Als een harde schijf vaag doet wil dat meestal zeggen dat ie kaduuk aan het gaan is. Voorbeelden zijn harde tikken en wat jij beschrijft, spin down en vervolgens weer een spin up

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Verwijderd

Ja mijn raad is ook ZO SNEL MOGELIJK backups maken. Daarna je hardeschijfen op garantie brengen.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-02 12:23
Het kan goed zijn dat Windows je idle schij(-f | -ven) uitschakeld om energie te besparen en deze om de één of andere reden weer inschakeld, direct nadat ze zijn uitgeschakeld. Dit kun je regelen bij Energiebeheer in het Control Panel.

Voor de rest zou een backup zoiezo nooit een slecht plan zijn, ookal zijn je schijven nog helemaal in orde. Maar als de rest begint met spuiten van elfjes 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Bitage op 22-09-2007 19:43 ]