Toon posts:

Upgrade videokaart op twee jaar oud systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels zo'n tweeëneenhalf jaar geleden heb ik een nieuwe pc gekocht, waarmee ik weer een tijdje vooruit kon. Ongeveer een jaar later heb ik die pc uitgebreid met een extra geheugenplak van 512 MB, dit is tot nu toe mijn enige upgrade geweest. Het is echter nu wel zover dat het systeem toe is aan een nieuwe videokaart en om niet de verkeerde keus te maken zou ik graag de mening van de echte experts willen horen ;)

Op dit moment ziet mijn systeem er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://img509.imageshack.us/img509/1208/pcspecsjy7.th.jpg

Na wat rondgeneusd te hebben in de documentatie van onder andere tweakers en tomshardware denk ik dat de ATI Radeon X1950 Pro AGP 8x 256 MB de beste kaart is voor mijn systeem. Dit omdat mijn moederbord geen PCI-E slot heeft en zeer waarschijnlijk ook geen 512 MB videokaarten ondersteunt. Dit zou betekenen dat deze kaart in de prijsklasse tot +/- 160 euro de beste is voor mijn syteem, klopt dit?

Bij een nieuwe videokaart komt in mijn geval ook een nieuwe voeding kijken, daarvoor zat ik te denken aan de Huntkey HK500-13BP (http://www.huntkey.com/eng/productmore.asp?id=659), weet iemand of dit een goede is?

Bij voorbaat dank,

Menno (Mentos 1450)

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-07 18:54
Ten eerste: welkom op GoT, hier groeten en bedanken we continu, dus dat hoeft niet.

Verder, het performance verschil tussen de 5700 en X1950 is vrij groot, dus je gaat er altijd op vooruit. Sowieso is de X1950 een generatie nieuwer en zo'n beetje het snelste wat je kan kopen. Uit mijn hoofd heeft Nvidia ook een 8x00 op AGP uitgebracht, alleen loop je dan al snel tegen het feit aan dat je CPU, geheugen etc een bottleneck gaat vormen. Als je met deze upgrade een complete nieuwe pc nog een paar jaar uit wil stellen, lijkt het me een prima keuze, als je toch van plan ben binnenkort een complete upgrade te doen, zou ik het even zo laten en er voorlopig weinig op uit doen.

Waarom?? De X1950 trekt al bij de hogere resolutie 's (op welke ga je spelen met 17" LCD uit je screenshot?) je complete systeem dicht, dus zul je alleen op de 1280x1024/1024x768 veel profijt hebben van je nieuwe graka. Daarboven wordt zoals gezegd de CPU bottleneck, daaronder houdt je 5700 de X1950 redelijk bij en maakt het eigenlijk geen verschil. Verder maakt de grootte van je video geheugen weinig uit mbt de rest van je pc.

De voeding zou ik kopen als de huidige onvoldoende stabiel blijkt. Huntkey zijn fijne voedinkjes, geen poespas, maar wel stil en stabiel.

edit:
7900 veranderd in 5700

[ Voor 9% gewijzigd door Miglow op 04-10-2007 19:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie :)

Wat je zegt bevestigt eigenlijk al wel wat ik dacht, namelijk dat het gewoon een goede kaart is waarmee ik weer even vooruit kan. Want een complete upgrade ligt voorlopig idd niet in de planning.

Ik zal niet gamen op een hogere resolutie dan 1280*1024, dus dat scheelt wel. Meer kan m'n monitor niet aan en heb ik ook niet nodig, aangezien de echt zware games niet diegene zijn die ik speel.

Een nieuwe voeding moet er sowieso komen, want mijn huidige is geloof ik slechts 300W, hooguit 350 iig. Die gaat het dus niet trekken met de X1950 Pro lijkt me, want daarvoor schijn je minstens een 450W voeding nodig te hebben.

Het enige puntje waar ik me echt nog druk over maak is of alles compatibel gaat zijn met vooral het moederbord. Ik neem aan dat het geen probleem moet zijn, maar ik weet er niet zoveel van af dat ik het met zekerheid kan zeggen.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-07 23:12
Gewoon die X1950Pro nemen, beste AGP kaart. 3 Ghz P4 gaat nog net in games.

Kijk even naar het merk van de voeding. Is het een goed merk, dan gaat het wel werken. Dus geen Sweex/Q-tec etc 8)

9700X - X870E Elite - 32Gb 6000C30 - XFX 9070XT - RM850X

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

InfinityG35 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 20:03:
Gewoon die X1950Pro nemen, beste AGP kaart. 3 Ghz P4 gaat nog net in games.

Kijk even naar het merk van de voeding. Is het een goed merk, dan gaat het wel werken. Dus geen Sweex/Q-tec etc 8)
ligt helemaal aan het type games. FPS gaan uitstekend met een P4, cpu-hongerige games (rts games) worden zwaarder omdat de videokaart dan niet de bottleneck gaat zijn, maar dat je cpu het gewoon niet bij kan houden.

-_-

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07 20:18
Miglow schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 19:08:
Uit mijn hoofd heeft Nvidia ook een 8x00 op AGP uitgebracht, alleen loop je dan al snel tegen het feit aan dat je CPU, geheugen etc een bottleneck gaat vormen.
nvidia is volgens de berichten bezig met een 8x00 en is dus nog steeds niet uitgebracht.
het verschil tussen 1950 en een 5700 is heel erg groot zie toms hardware maar eens gpu benchmark

suc6

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
dezejongeman schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 20:10:
[...]

nvidia is volgens de berichten bezig met een 8x00 en is dus nog steeds niet uitgebracht.
het verschil tussen 1950 en een 5700 is heel erg groot zie toms hardware maar eens gpu benchmark

suc6
Ja wat die ene vent paar posts omhoog zet dat het alleen op hoge resoluties scheeld is echt niet waar. Zelfs met een kaart uit de nvidia 6800 serie of zelfs ati 9800pro zijn stukken sneller. (denk 2-3x) De 1950pro is daarboven op weer 2x sneller. En je systeem kan dat wel aan, zijn genoeg spellen die baat hebben bij een veel dikkere videokaart en waar de rest van het systeem snel genoeg voor is.

256mb vs 512mb ja ik weet het niet, je pc maakt dat niks uit dat kan wel. Voor texturesluperende spellen in combinatie met hoge resoluties kan het een behoorlijke extra perfomance leveren. Dan hoeft de kaart niet (agp apturesize is dat) te swappen met het gewone werkgeheugen. Omdat je niet een super agp systeem hebt (overclocked etc etc) zou ik de 256mb versie nemen, scheelt wat geld en er zijn weinig spellen die er op dit moment baat bij hebben.

Misschien is 2x1024mb nog wel interessant voor de echt geheugenvretende spellen, maar scheelt niet veel en de rest van de pc is het niet meer waard. Behalve als je nog echt een snel agp systeem hebt met hoge cpu_overclock en FSB :)

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-07 18:54
ToFast schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 20:18:
[...]

Ja wat die ene vent paar posts omhoog zet dat het alleen op hoge resoluties scheeld is echt niet waar. Zelfs met een kaart uit de nvidia 6800 serie of zelfs ati 9800pro zijn stukken sneller. (denk 2-3x) De 1950pro is daarboven op weer 2x sneller. En je systeem kan dat wel aan, zijn genoeg spellen die baat hebben bij een veel dikkere videokaart en waar de rest van het systeem snel genoeg voor is.
Ik doelde op resoluties van 640x480 of 800x600, daar ga je niet veel verschil daadwerkelijk merken. Als de 5700 er 100FPS uitperst en de X1950 200FPS merk je daar niet veel van, ondanks dat de X1950 2x zo hoge FPS heeft. Als op 1280x1024 het verschil 15 tegen 30 is, of misschien wel 15 tegen 50, dan merkt de TS dat dus veel meer, aangezien dat het verschil is tussen (goed)speelbaar of dia-avondje met familie.

[ Voor 11% gewijzigd door Miglow op 04-10-2007 21:19 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 19:03

mux

99% efficient!

Een FX5700LE is echt - excuse the expression - baggertraag. Als je een groep tweakers een hoop voer zou geven, ze op dezelfde plek hun ontlasting zou laten neerleggen en dan zou wachten tot er een bloemetje uit groeit, heb je de orde van grootte traagheid te pakken. In de FX-serie was Nvidia namelijk heel zwak bezig en heeft nvidia min of meer alle kaarten behalve de ultra high-end fx 5900 en 5950 ultra heel traag gemaakt. De fx5700LE presteert op sommige vlakken (dit is echt waar) even goed als een FX5200 welke de geforce 4 MX440 DDR er op sommige punten maar met een tiental procenten uit liep, welke op een geforce2 gpu gebaseerd was. Het is waar, het zijn bijzonder trage kaarten.

Alles beter dan wat je nu hebt. Een x1950 pro is een behoorlijk snelle kaart naar de maatstaven van vandaag (laat staan van twee jaar geleden - OMFG wat retesnel!) en je zult waarschijnlijk nooit meer de gpu als bottleneck hebben als je die kaart erin koopt.

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Heb laatst een vergelijkbare PC geupgrade van 9800pro naar x800XT PE, die zijn 2e hands voor weinig goed te krijgen, nieuw is eigenlijk te gek/duur voor zon systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie commentaren, de X1950 Pro gaat het worden :)

Nog een technisch vraagje over de voeding, waar ik totaal niet in thuis ben. Bij die Huntkey staat er dat ie een PCI-E connector heeft voor de GPU. De interface van deze X1950 is echter AGP. Ik weet dat hiermee de aansluiting op het moederbord bedoeld wordt, en waarschijnlijk zal die koeler ook gewoon samengaan met de kaart, maar als relatieve leek wil ik het toch zeker weten. Gaat dat werken?

Verwijderd

Bedoelen ze niet gewoon een 6 pins connector? Die zitten dacht ik ook op AGP kaarten.
whizchris schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 21:32:
Heb laatst een vergelijkbare PC geupgrade van 9800pro naar x800XT PE, die zijn 2e hands voor weinig goed te krijgen, nieuw is eigenlijk te gek/duur voor zon systeem.
Ware het niet dat deze geen shadermodel 3.0 heeft... dat is echt heel jammer aan die kaarten.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2007 21:50 ]

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-07 21:55
Voor de voeding moet je even googlen wat voor aansluiting de kaart heeft (ik gok zelf 4 pins molex en die hebben volgens mij alle voedingen, maar ik zou dit zeker even uitzoeken). Verder heb ik even gekeken naar je setup en die is vrijwel gelijk aan de mijne, ik heb zelf onlangs een X800XT PE gekocht (2e hands) en dat is echt een hele goede kaart. Ik wil zelf ook binnenkort een nieuwe pc kopen en dan is het vrij nutteloos om high end spullen te gaan kopen, wat whizchris ook al zegt. Een X1950 is beter dan wat ik nu heb, maar eigenlijk een beetje overkill als je het mij vraagt. Ten slotte weet ik echt niet of je wel een nieuwe voeding moet, ik heb zelf 360 watt en mijn systeem is net even zwaarder dan het jouwe (ivm overklokken en extra hardware). Ik zou dus zeggen dat 500watt sowieso teveel is en dat je het met 400watt dik moet kunnen redden.

Kortom mijn advies (net als whizchris), ga op zoek naar een mooie 2e hands kaart (nVidia 6800/7800 serie of Ati X800/X850, 256MB en dan de betere modellen(GT, XT, etc)). En als je 350watt of meer voeding hebt nu dan lijkt het me nutteloos een nieuwe te kopen, tenzij je ontevreden bent over de huidige. Succes ermee in ieder geval!

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• ToFast
DjDuivert schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 21:59:
Voor de voeding moet je even googlen wat voor aansluiting de kaart heeft (ik gok zelf 4 pins molex en die hebben volgens mij alle voedingen, maar ik zou dit zeker even uitzoeken). Verder heb ik even gekeken naar je setup en die is vrijwel gelijk aan de mijne, ik heb zelf onlangs een X800XT PE gekocht (2e hands) en dat is echt een hele goede kaart. Ik wil zelf ook binnenkort een nieuwe pc kopen en dan is het vrij nutteloos om high end spullen te gaan kopen, wat whizchris ook al zegt. Een X1950 is beter dan wat ik nu heb, maar eigenlijk een beetje overkill als je het mij vraagt. Ten slotte weet ik echt niet of je wel een nieuwe voeding moet, ik heb zelf 360 watt en mijn systeem is net even zwaarder dan het jouwe (ivm overklokken en extra hardware). Ik zou dus zeggen dat 500watt sowieso teveel is en dat je het met 400watt dik moet kunnen redden.

Kortom mijn advies (net als whizchris), ga op zoek naar een mooie 2e hands kaart (nVidia 6800/7800 serie of Ati X800/X850, 256MB en dan de betere modellen(GT, XT, etc)). En als je 350watt of meer voeding hebt nu dan lijkt het me nutteloos een nieuwe te kopen, tenzij je ontevreden bent over de huidige. Succes ermee in ieder geval!
Inderdaad voor 60-65 euro kan je ook een 2ehands 6800gt nemen, maar ik weet zeker dat hij daar spijt van krijgt zodra hij de vergelijking met een 1950pro kan vergelijken op een dergelijk agp-systeem. De 6800 serie (ongeveer evensnel, dan wel sneller en langzamer dan x800/850) is echt de bottleneck in geen eens de nieuwste spellen. Voorbeeld: battlefield2 zal stukken beter draaien op de x1950, evenals echt super merkbaar quake4, doom3, fear, half life2, oblivon etc.

Sneller dan de x1950 is inderdaad bijna altijd wél overkill, of je moet een snelle agp setup hebben (hoog overclocked qua cpu en fsb, veel geheugen hoge speed en lage latencies, of vanaf de snellere athlon 64's)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 21:49:
Bedoelen ze niet gewoon een 6 pins connector? Die zitten dacht ik ook op AGP kaarten.
Bij voedingstype staat er dat ie 20- en 24-pins is, ik weet of dat daarmee te maken heeft?

Verwijderd

Nee, das op het moederbord. :P

Afbeeldingslocatie: http://home.arcor.de/paschedag/enermax_nt_pcie.jpg
Dat is een 6 pins connector.(ook pci-e connector genoemd :P)
Afbeeldingslocatie: http://ak.buy.com/buy_assets/rsschannel/141/399/2.jpg
En die gaat hier in.

Ik weet alleen niet of je die in je x1950pro agp moet stoppen.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2007 22:45 ]

• ToFast
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 22:35:
[...]

Bij voedingstype staat er dat ie 20- en 24-pins is, ik weet of dat daarmee te maken heeft?
De AGP versie heeft gewoon 2molexen als voeding. De pci versie heeft een pci 6 pins connector nodig, maar vaak zijn er voor beide kanten op dus verloopstukjes als je bijvoorbeeld een oude voeding hebt.

Probeer wel 2 losse 12volt lijnen te gebruiken op de agp kaart, in plaats van 1 kabel waaruit 2 molexen komen, want daar schiet je niks mee op:)

• ToFast
Voor de voeding moet je even in het grote 'welke voeding topic deel 18' ofzo kijken. Tagan/zalman/coolermaster/huntkey zijn meestal goede voedingen.

Ik zou voor deze setup voor een coolermaster real power 430 watt van 40euro gaan. De coolermaster 550 extreme power heb je al voor 50euro Wil je je voeding langer meehebben, voor een nieuwe setup neem dan gelijk een van 600watt van zalman voor 91euro bijvoorbeeld. Kijk maar eens in de pricewatch hier.

• Weumel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-07 16:46
ToFast schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 22:42:
[...]

De AGP versie heeft gewoon 2molexen als voeding. De pci versie heeft een pci 6 pins connector nodig, maar vaak zijn er voor beide kanten op dus verloopstukjes als je bijvoorbeeld een oude voeding hebt.

Probeer wel 2 losse 12volt lijnen te gebruiken op de agp kaart, in plaats van 1 kabel waaruit 2 molexen komen, want daar schiet je niks mee op:)
Inderdaad, je hebt 2 molexen nodig (genre die 4pin stekkers voor in ata schijven) die elke op een apparte lijn zitten. Voor zover ik het me herinner komt dat doordat je 18A op elke lijn nodig hebt (dus kijk wel best na als je een voeding koopt of dit ook effectief geleverd wordt op die lijn).

Verder kan ik je wel zeggen dat je geen spijt zult hebben van die upgrade. Ik kwam zelf persoonlijk van een 9800pro en moet echt wel zeggen dat het een heel groot verschil is.
De ideale laatste upgrade voor je AGP systeem ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Weumel op 05-10-2007 12:14 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Verder kom je met een aantal vrij basic vraagjes die te beantwoorden zijn door gewoon de documentatie te lezen...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.