Seam carving image resizing

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Seam Carving Image Resizing.
Dat is een hele mond vol hè? Vond ik ook.

Maar als je ziet wat je er mee kan valt je mond open.
Bekijk het filmpje hier: http://www.seamcarving.com/

Het idee van Seam Carving is dat je een digitale afbeelding naar eigen goeddunken kunt schalen terwijl de dingen die op de afbeelding staan, proportioneel meeschalen. Huh? Ja, huh.

Afbeeldingslocatie: http://www.ads-on-line.com/assets/images/scalingexample4.jpg
Goed proportioneel geschaald.
Afbeeldingslocatie: http://www.ads-on-line.com/assets/images/scalingexample3.jpg
Slecht proportioneel geschaald of anamorfisch geschaald.

Wat Seam Carving voor je afbeelding doet is eigenlijk de gulden middenweg: hij maakt je plaatje de breedte die je wilt maar schaalt daarbij alleen de plekken die geschaald kunnen worden zonder op te vallen!

Ik heb nog geen demo of bètaversie gevonden maar ik hoop dat die er gauw komt, als stand-alone programma of als plugin voor Photoshop (en misschien ooit later als GDLib functie, zodat je het ook online kunt!). Het lijkt mij echt een geweldige techniek!

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:36
(jarig!)
Geniaal, en de software ligt er zo te zien al! Ben benieuwd hoe het met de patenten hierop zit.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 21:02

Tjark

DON'T PANIC

Hier kun je 't live in actie zien op de dumpert http://www.dumpert.nl/med...5554/fotoos_bewerken.html

*insert signature here

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 14:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Kan hier niet op youtube, maar gaat dit over waar [Graphics] Content aware image resizing. De helige graal? ook over ging?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Dat is inderdaad hetzelfde filmpje als onder mijn link in de TS staat.
Maar die kan nogal wat traag worden, dus mirrors zijn prima!

Janoz: shit, die eend was me voor! :P Ja, het gaat over hetzelfde.

Maar ik hoop dat we met dit topic misschien de ontwikkeling van de software kunnen volgen, want wie wil er nou niet de eerste zijn om dit voor zichzelf te testen :9

[ Voor 24% gewijzigd door Dark Blue op 04-10-2007 15:15 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Eigenlijk is de techniek erachter redelijk eenvoudig (als je wat wiskunde achtergrond hebt), het ontbreekt me echter aan de kennis en tijd om de boel te implementeren. Uitdaging zou ook de snelheid van het algorithme zijn gok ik. Het is wel bijzonder tof verder idd.

Hier kan je trouwens spelen: http://rsizr.com/

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2007 15:31 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb nu een online rescaler gekregen van een zekere Eend :X

http://rsizr.com/

Je moet wel de nieuwste versie van Flash hebben. Maar hij is supergreat!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 20:42
Mophor doet eersie knijp! ;)

Heb je soms een blauwtje gelopen, DB? :+ Als ik de laatste voorbeelden zie denk ik dat een boel fotoalbums na scheidingen hiermee ge-edit gaan worden... ;)

Wel gaaf inderdaad, en het principe is niet eens zo moeilijk. Alleen is afhankelijk van de afbeelding welke onderscheidingsmethode wordt gebruikt. En met de voorbeelden zie je ook dat teveel compressie toch zeker wel te zien is. Maar voor wat subtielere veranderingen (om niet te zeggen mooier schaalbare afbeeldingen online) is het natuurlijk een grote tijdsbespaarder!

[ Voor 3% gewijzigd door Savantas op 04-10-2007 15:34 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

quick-n-dirty demootje :D
Afbeeldingslocatie: http://www.groeinetdevelopment.nl/test.jpg

je wil overigens geen 1600x1200 image in die flash app inladen :X

Stop uploading passwords to Github!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Nu ook beschikbaar voor je Gimp:
Weet u nog ? Dat idioot gave trucje dat die israeli had bedacht ? U kunt het nu downloaden! Voor in Gimp, dat wel....

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Scipionyx schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 15:45:
Nu ook beschikbaar voor je Gimp:

[...]
mompelt iets over zichzelf respecterende personen en gimp
Tijd voor een .8bf photoshop plugin :Y)

Stop uploading passwords to Github!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Nietes, ik postte het om 15.30 en zijn edit was om 15.31. Nu jij weer :P
Heb je soms een blauwtje gelopen, DB? :+ Als ik de laatste voorbeelden zie denk ik dat een boel fotoalbums na scheidingen hiermee ge-edit gaan worden... ;)
Nee... ik lees tegenwoordig designblogs, maar de poster van dit was kennelijk zelf ook een maandje of twee te laat met zijn ontdekking :(

En ik, scheiding... fotoalbums... de relatie van Schizoduckie en mij is zooooo ancient dat ik van die tijd alleen nog maar analoge foto's heb. En dat doen we gewoon zo!
Wel gaaf inderdaad, en het principe is niet eens zo moeilijk. Alleen is afhankelijk van de afbeelding welke onderscheidingsmethode wordt gebruikt. En met de voorbeelden zie je ook dat teveel compressie toch zeker wel te zien is. Maar voor wat subtielere veranderingen (om niet te zeggen mooier schaalbare afbeeldingen online) is het natuurlijk een grote tijdsbespaarder!
Klopt, in een bepaald voorbeeld kun je ook gewoon niet snijden. Er is een PDF met het onderzoek van die gast, en daar geeft hij aan het einde aan welke images niet zouden kunnen, bijvoorbeeld een auto met strakke lijnen en ronde wielen. Die resizer vernachelt dat helemaal.

Wat ik vooral interessant vind is het uitrekken van een foto, zoals een breed meer of een grote rotsformatie. Wegknippen kan ik zelf ook wel, maar naadloos bijbedenken vind ik een hele opgaaf!

Ik hoop dat dit over een jaar of twee in GDlib te krijgen is, dat dit in CMS'en gebruikt kan worden, dat de technieken verfijnd zijn. Dat het internet steeds minder verkeerd geschaalde plaatjes bevat!!! Ik haat wanorde. :P

Pagina: 1