Toon posts:

Teleconverters en lichtsterkte

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een beetje naar aanleiding van het idee van Hilbren (zie hier over een ingebouwde groothoekconverter) kwam een oude vraag van mij weer bovendrijven.

Teleconverters en lichtsterkte. Natuurlijk weet ik dat als ik een 1.4 TC pak, ik ook 1.4 stops aan licht inlever en als ik een 2.0 TC pak, lever ik twee stops in. Dat ik licht kwijt raak in mijn TC snap ik ook nog wel, maar alleen wat ik niet snap is dat de hoeveelheid licht kwadratisch gelijk is aan mijn brandpuntsverlenging.

Zo maar even een plaatje van een TC.
Afbeeldingslocatie: http://www.dyxum.com/images/tc/tc/Minolta_APO14XII.jpg
Nu ja, niet helemaal zo maar... Stel nu dat ik een TC zou maken, waarbij ik nog steeds mijn brandpunt maar met een factor 1.4 verleng, maar het glas in de TC 2 maal zo groot maak, volgens mijn logica zou ik dan toch een TC moeten kunnen maken die minder licht verliest?

Waarschijnlijk maak ik ergens gewoon een kapitale denkfout.

(Of is het inderdaad zo dat op een dag alle fabrikanten bij elkaar zijn gaan zitten en hebben besloten dat voor TC's altijd zou gelden dat de brandpuntsverlening gelijk zou zijn aan het verlies in stops...?)

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:25
Een TC verspreidt het licht over meer oppervlak (dus een vergroting). Als er X aan licht binnenkomt, valt er ook maar X te verdelen.. per pixel valt er dus gewoon minder licht op de sensor.

Je kunt je TC wel groter en groter maken, maar als je lens gewoon niet meer licht binnenlaat valt er simpel weg niets meer te verdelen... Wat je eigenlijk moet hebben is een _voorzetlens_, daarmee zou je theoretisch wel kunnen vergroten zonder stop verlies. (Dan wordt het natuurlijk wél een groot ding ;) )

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 10:09

Res-q

Redder in nood?

Diafragma is een deling, de focuslengte gedeeld door het diafragmagetal is de doorsnede van het diafragma.

Voorbeeld met een 70-200 f/2.8 lens op 200mm:
200 / 2.8 = 71.43mm.
Het diafragma van deze lens heeft dus een maximum doorsnede van 7,1 cm.

Als ik er een teleconverter achter zet verandert de focuslengte. Bij een 2x teleconverter maak ik zo van een 70-200 lens een 140-400 lens. De lens zelf verandert natuurlijk niet, dus ook het diafragma in de lens verandert niet!

Als ik dan de focuslengte deel door het maximum diafragma van de lens die we berekend hadden, levert dit het volgende:
400 / 71.43 = 5.6!

Conclusie: De stelling dat de lichtsterkte verandert kan de teleconverter niets aan doen, dit is het gevolg van een verdubbeling van de focuslengte, terwijl de lens fysiek niet verandert :)

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Topicstarter
Kortom als de doorsnede van het glas in mijn TC maar groot genoeg is, gaat dit op, maar als ik een TC met een te kleine glasdoorsnede pak, heb ik ineens een probleem.

Helemaal duidelijk, dank je wel.

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 10:09

Res-q

Redder in nood?

Het gaat niet om het glas in de teleconverter, maar om het diafragma van de lens. Dit zijn een aantal lamellen die licht door een gat van een bepaalde grootte laten. Dit diafragma verandert niet, dit kan door het plaatsen van een teleconverter in eens twee keer zo ver open. De focuslengte verandert wel, waardoor de deling dus ook anders wordt :)

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Het gaat in al deze gevallen om wetten, wordt de afstand 2x zo groot gaat de lichtsterkte 4x achteruit en dat is ook van toepassing op converters. ik had een 4 x en 2x converter met en 30cm lens, maar de lichtsterkte holde achteruit qua diafragma als ik ze gebruikte. (oftwel ik moest b.v van diafragma 16 naar 5.6 en dat ging ten koste van de belichtinstijd en uiteraard je film gevoeligheid die ik moest opschroeven (letterlijk dus andere film gebuiken) om nog enizins knappe beelden te krijgen)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 14:09:
Natuurlijk weet ik dat als ik een 1.4 TC pak, ik ook 1.4 stops aan licht inlever en als ik een 2.0 TC pak, lever ik twee stops in.
Bij een 1.4 x tc raak je 1 stop kwijt. :>

{signature}

Verwijderd

1.4 =~ wortel 2, dus idd ongeveer 1 stop.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Klopt helemaal, als ik mn Sigma 1.4x TC op mn Sigma 70-200 f2.8 bevestig, begint mn max diafragma op f4.0 :)

Instagram / YouTube

Pagina: 1