Converter APS-C -> Fullframe

Pagina: 1
Acties:
  • 406 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 21:03
Ik vroeg me zojuist af waarom er geen converters zijn die het beeld van een fullframe-lens kunnen projecteren op een APS-C formaat sensor.
Het beeld is er al, alleen valt er een deel buiten de ccd, met een leuk stukje optica moet het toch mogelijk zijn om het beeld iets samen te persen en alles op de ccd geprojecteerd te krijgen?

Een normale tele converter doet precies het omgekeerde, een bijkomend nadelig effect is, dat je de nadelen met een factor 1.4 1.7 2.0x versterkt (afhankelijk van de teleconverter)
Bij de hierboven beschreven converter is dit juist niet het geval, sterker nog, de lens wordt optisch minder zwaar belast...

Als dit optisch mogelijk is dan wil ik een bestaande teleconverter gaan ombouwen tot een...
"Wide angle converter" met een vergroting factor van 1/1,5 (~0.6x)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:48

Garyu

WW

Je kan zo'n lens toch gewoon op je camera schroeven?

Ik zie het probleem eigenlijk niet. Goed, je gebruikt wat mogelijke beeldinformatie niet omdat deze niet op de sensor vallen, maar daarvoor pas je het zoom-bereik aan.

Je stelt eigenlijk een groothoekconverter voor. Die bestaan al lang, maar je verliest aardig wat aan kwaliteit. Je bouwt immers méér glas in, dat nooit zo goed werkt als minder glas.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Zoiets bestaat, zit in een vrij oude Nikon. cropsensor, met daarvoor een objectievengroep die de beeldcirkel van de lens opvingen en converteerden naar die crop. Maar van wat ik begreep gaf dat nogal wat optische problemen en is het daardoor niet echt doorgezet.

Edit: het was dus de Nikon E3(s).
http://www.nikon-club-ned...torie_digitaal/e3_e3s.jpg
http://www.mir.com.my/rb/...ecroom98/e3/html/spec.htm

[ Voor 33% gewijzigd door Henk op 03-10-2007 12:00 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 10:26
Henk die gare walvis like Nikon heeft dat ja. Maar hilbrin, dat zou dan in 't spiegelhuis moeten, dat past niet goed. Bedenk wel dat die optica dan ook echt _heeeel_ goed moeten zijn, anders heb je enorm kwaliteitsverlies.

|>

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 21:03
Garyu schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:49:
Je kan zo'n lens toch gewoon op je camera schroeven?
Kun je me er een aanwijzen dan? (en dan niet zo'n ding wat voorop de lens schroeft natuurlijk...)
Ik zie het probleem eigenlijk niet. Goed, je gebruikt wat mogelijke beeldinformatie niet omdat deze niet op de sensor vallen, maar daarvoor pas je het zoom-bereik aan.
ten eerste geeft dat een hoop licht op plekken waar het niet hoort, en er gaat een hoop licht verloren wat weer ten koste gaat van de sluitertijd...
Je stelt eigenlijk een groothoekconverter voor. Die bestaan al lang, maar je verliest aardig wat aan kwaliteit. Je bouwt immers méér glas in, dat nooit zo goed werkt als minder glas.
niet altijd, het werkt twee kanten op. Als je namelijk een teleconverter gebruikt dan maak je eigenlijk een crop van het beeld wat je lens normaal produceert. Alle fouten worden dus ook twee keer zo groot. Bij een digitale camera met een crop factor gebeurd dit eigenlijk al.
Stel je voor dat je een 2x teleconverter op een digitale camera met cropfactor gebruikt? Dan gaat er twee derde deel van de beeld informatie verloren!

Als je een wide angle converter tussen je camera en je lens schroeft dan zal je alle beeld informatie van je lens gebruiken met als nadeel dat je 2 tot 4 stukje glas extra hebt... ik zie het wel zitten

Ik heb alleen iemand nodig die mij wat kan leren over optica?

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
hilbren schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:02:
Als je een wide angle converter tussen je camera en je lens schroeft dan zal je alle beeld informatie van je lens gebruiken met als nadeel dat je 2 tot 4 stukje glas extra hebt... ik zie het wel zitten
Nikon zag dat ook, en kwam daarom met de E3. Toch was dat de enige en laatste cam waarin je dat terugziet. Zeker in de tijd van betaalbare (canon 5D) FF-sensoren, denk ik dat dit concept geen toekomst meer heeft, en zeker niet omdát die E3 zoveel kwaliteit verloor, wat grotendeels dóór die interne optiek kwam. Met de huidige resoluties zouden die problemen alleen maar groter worden.
Ik heb alleen iemand nodig die mij wat kan leren over optica?
Om dit zelf te hobbyen lijkt mij een no-go. Tevens denk ik dat een eventuele groothoek adapter die je tussen je cam en lens zet, zou gaan fungeren als tussenring of misschien wel nog heviger. Zoals Simon zegt, je moet gaan rommelen in het spiegelhuis, en dat is én veel te precies (zeker voor iemand die nog nooit wat met optica heeft gedaan), én je hebt er ws. de ruimte niet voor. Die E3 is niet voor niets zo'n walvis...

[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 03-10-2007 12:08 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:15

paQ

TS:

ik heb een soortgelijk iets nu met een DVcam. 16:9 op een 4:3 CCD proppen. Ik heb nu een Anamorphic converter besteld. In weze een groothoek, maar alleen werkzaam in de breedte. Anders dan een groothoek hieraan is dat je converteert naar dát beeldformaat dat ik uiteindelijk wil bereiken, ipv een groter geheel opnemen en daaruit gaan croppen. (dat kon immers al; ga wat verder weg staan...)
Groothoekconverters zijn er zat te koop. vergeet echter de aziatische ebay merken; dat is echt schroot. Helaas komt alles met zijn prijs :{

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Verwijderd

Het voordeel van een full-frame lens gebruiken op een crop sensor moet je niet onderschatten. Je gebruikt namelijk het beste deel van je lens.

Je lichtverlies verhaal gaat echter niet helemaal op.
Inderdaad is een crop sensor een stuk kleiner dan een FF kleinbeeld film, maar de grap is dat ik een bepaalde lichtintensiteit per oppervlak nodig heb. Die noodzakelijke lichtintensiteit per oppervlak is gelijk als ik mijn sensor instel op ISO 100 of een 100 ISO film inleg.

Het wordt een heel ander verhaal als je een echte TC gaat gebruiken. Die TC zal namelijk zelf wel licht opnemen, waardoor in een dergelijk geval je dus inderdaad rekening moet gaan houden met een verlengde sluitertijd.

Als het gaat om kwaliteit wil ik ook nog dit opmerken. Feitelijk is het zo dat ieder stuk lensvreemd glas dat je gebruikt, altijd kwaliteit zal kosten. Het is niet zo dat een 2.0 TC de fouten twee keer zo groot maakt. Echter je TC heeft fouten en je lens heeft fouten. Die krijg je dan dus allebei op je foto.
Verder is het natuurlijk zo dat de lensfabrikant de lens zo heeft ontworpen dat deze "netjes" werkt en in "balans" is. Door glas voor of achter je lens te schroeven, zal je die "balans" altijd verstoren.
*vraagt zich af hoe beter uit te leggen*

Verwijderd

hilbren schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:02:
[...]

.
Stel je voor dat je een 2x teleconverter op een digitale camera met cropfactor gebruikt? Dan gaat er twee derde deel van de beeld informatie verloren!
Je bent blij dat je DAT kwijt bent

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:14

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 18:42:
[...]

Je bent blij dat je DAT kwijt bent
Want?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-01 19:06
Omdat je er anders geen teleconverter tussenstopt?

Verwijderd

Een teleconverter gebruik je OM beeld kwijt te raken....

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:14

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 23:28:
[...]

Een teleconverter gebruik je OM beeld kwijt te raken....
Maar je wint ook weer. (Hoeveelheid beeldinformatie blijft immers gelijk). Wat je wel moet hebben is goed glas, die meer oplossend vermogen heeft, dan je sensor aan kan. Want dan kun je nog "winnen" met een teleconverter. Moet je wel goed spul hebben :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Pagina: 1