Toon posts:

pentium 4 oververhit (10sec) processor kapot? andere schade?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Er lijken veel verwante topics te bestaan, maar het komt denk ik allemaal net niet overeen met mijn vraag.

situatie: processor is 69 graden. Klein beetje warm voor een niet overgeklokte p4 3,06 gHz (max temp was 65 dacht ik?), dus ik besluit de kast open te maken en te kijken of er veel stof in zit/koeler nog werkt/koelpasta eruit gelopen is..... whatever. Koeler eraf, pasta (was veranderd in een soort wit stof dat er zo vanaf te blazen was???) verwijdert en het laatste restje uit de tube erop gesmeerd, koeler terug. Computer aan, bios opstarten, hardware monitor. Ik zie de temperatuur zeer gestaag oplopen tot 109 graden! gelukkig kwam ik toen op het idee om de stroom er maar af te halen (snel van begrip als ik ben 8)7 ). De vragen zijn nu: is mijn processor kapot, of zal hij zeer binnekort kapot gaan? Klopt deze temperatuur? heb ik de koeler echt zo lomp teruggezet? Zijn andere onderdelen gevoelig voor dit soort temperatuurpieken?

overige vragen: Ik heb een standaard intelkoelrib met een ventilator. De kast zelf heeft ook een ventilator. Goed genoeg? Aan overklokken doe ik niet, maar mijn kast zit wel redelijk vol.

tips en reacties welkom.

Verwijderd

109 graden? In die paar seconde? Dan moet er iets niet helemaal goed zitten of de temperatuurmeter is op een of andere manier kapot (je hebt niet toevallig gevoeld?)

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 08:15
De temp van 109 is niet gezond nee, maar naar mijn weten zit er een thermische beveiliging op de hedendaagse CPU's. Wanneer deze te heet wordt zou de CPU zichzelf moeten terug clocken. (Correct me if I'm wrong).
Ik zou als ik jou was even kijken hoe je koeler op je CPU zit en wat voor afdruk de koelpasta heeft achter gelaten op je koeler.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-04 12:06
Beetje oud filmpje, maar you get the idea.
http://www.youtube.com/watch?v=9AQmuUEDxGI

PSN: djmurcielago

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Thandor

SilverStreak

Wat voor processor heb je daar? Een 'Northwood' of een 'Prescott'? S478 of LGA775? :)
Zorg ervoor dat er voldoende contact is tussen het heatsink en de processor, dit kun je goed zien door de koeler er weer af te halen en te bekijken hoe de warmtegeleidingpasta aan de onderkant van het heatsink zit. Als het heatsink nog 'brandschoon' is of als er slechts op bepaalde plekjes warmtegeleidingpasta zit (wat dus van de processor af komt, daar had je het in eerste instantie opgesmeerd) dan is het duidelijk dat erg slecht contact was, ergo: meer warmtegeleidingpasta :).

Interessant is overigens: PMG FAQ - Hoe installeer ik een CPU en heatsink? (filmpjes!) :Y).
Heel oud filmpje ;). De meeste Intel Pentium 4's die ik getest heb met zoiets als dit (voornamelijk Prescott's) gaan gewoon uit. Zonder directe schade overigens ;).

[ Voor 32% gewijzigd door Thandor op 04-10-2007 13:30 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Als eerste een pentium 4 kan makkelijk 69 graden hebben(mijn oude p4 3 ghz prescott komt makkelijk 76 graden onder load en die doet het nog steeds na 4 jaar) De koeler zal je wrs niet goed terug hebben gezet vermoed ik. In 10 seconden zou normaal niet mogen kunnen, maar hij had natuurlijk al 69 graden. In 5 minuten is dat natuurlijk nog niet helemaal afgekoeld. Normaal hebben de pentium 4 een thermische beveiliging. Dus hij zou nog moeten werken.

http://specs.tweak.to/16567

• N0stradamus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Ik heb laatst 2 systemen gehad met hetzelfde. Na de koeler eraf gehaald te hebben, bleken deze niet meer goed aangetrokken te worden. Dit zag ik door de PC op te starten, in de bios te kijken naar de temp (die dus ook tussen 104 en 109 zat in een paar tellen) en terwijl die aan staat op de ventilator te drukken. Zachtjes drukken maakte er 85 graden van. Wat harder drukken en ik zat op 70.... Nieuwe ventilatoren gekocht, probleem weg.

Als ik het echt allemaal van te voren wist...

Verwijderd

Topicstarter
Flink aantal replys in die paar uur!

Ik had wel even gevoeld. Goed warm, maar niet kokend ofzo. Ik kan er dus voorzichtig vanuit gaan dat mijn processor nog wel te gebruiken is? Hoe zit het met de rest van de apparatuur?

wat voor processor ik hebb?? P4 voor een socket 775, model 630 uit de filipijnen. Meer kan ik je er niet over vertellen.

Ik vermoed dus dat ik gewoon de koeler niet goed gemonteerd heb, of te weinig pasta heb gebruikt. Ondanks dat, standaard koeler is dus goed? ik hoef geen speciale koelers te kopen?

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-05 22:01
skelleniels schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 13:27:
Als eerste een pentium 4 kan makkelijk 69 graden hebben(mijn oude p4 3 ghz prescott komt makkelijk 76 graden onder load en die doet het nog steeds na 4 jaar)
Ho, wacht even.

P4 Northwoods draaien altijd koel, en houden niet echt van hoge temperaturen. Prescotts echter draaien heet (20C warmer dan Northwood), en voor deze is het normaal dat de temperatuur erg hoog ligt. Voor deze lijkt het me dan ook niet echt een probleem.

En Prescotts bestaan nog geen 4 jaar, introductie was Q2 2004.

Verder zou ik me geen zorgen maken dat hij kapot is want elke P4 heeft thermische beveiliging en kan dus niet oververhit raken.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Verwijderd

Als de sensor in de processor zelf zit dan moet de processor tijdig terugclocken ( ALS daar in voorzien is ) of uitschakelen ongeacht de snelheid vd temp toename tgv bv een slecht kontakt tussen processor en koelblok !

Stel, als de sensor op het koelblok zou zitten, en de warmtestroom is om een of andere reden onderbroken ( slecht kontakt tussen processoromhulling en koelblok ), dan zal de processor zeer snel in temp kunnen stijgen zonder dat de vereiste temp bereikt wordt ( voor de sensor ) voor een proces down / off.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

InfinityG35 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 15:44:
[...]

Ho, wacht even.

P4 Northwoods draaien altijd koel, en houden niet echt van hoge temperaturen. Prescotts echter draaien heet (20C warmer dan Northwood), en voor deze is het normaal dat de temperatuur erg hoog ligt. Voor deze lijkt het me dan ook niet echt een probleem.

En Prescotts bestaan nog geen 4 jaar, introductie was Q2 2004.

Verder zou ik me geen zorgen maken dat hij kapot is want elke P4 heeft thermische beveiliging en kan dus niet oververhit raken.
Sure, en wat nou als de sensor zelf defect is :P? Dus dat hij denkt dat hij 50 graden is, maar in werkelijkheid is hij >100 graden :X (lees: hij meet 50 graden)

P4's kunnen niet overhit raken... Grapjas... :P

Goedkoop bellen via VoIP

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

MensionXL schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 18:30:
[...]

Sure, en wat nou als de sensor zelf defect is :P? Dus dat hij denkt dat hij 50 graden is, maar in werkelijkheid is hij >100 graden :X (lees: hij meet 50 graden)

Daarom heb ik na 3 jaar werken op een technische dienst waar we gemiddeld 40 pc's per week repareren pas 1 keer in mijn carriere een kapotte P4 meegemaakt.
En dat was omdat het moederbord te veel spanning aan de processor gaf.

P4's kunnen niet overhit raken.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

MensionXL schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 18:30:
[...]

Die P4 gaat volgens mij NIET op de externe sensoren af, maar "beslist" de CPU zelf wanneer deze te heet is.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03:02

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Heb je niet gemorst met koelpasta, waardoor kortsluiting oid is ontstaan... een P4 kan niet doorbranden uit zichzelf nl. :)

Volgens mij mag die CPU 71 graden worden... en dan is er nog een uitloop..
Op de site van BalusC kon ik het zo vinden, maar die is helaasch offline.. :'(

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-05 22:01
DJ_The_SP schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 18:50:
[...]

Daarom heb ik na 3 jaar werken op een technische dienst waar we gemiddeld 40 pc's per week repareren pas 1 keer in mijn carriere een kapotte P4 meegemaakt.
En dat was omdat het moederbord te veel spanning aan de processor gaf.

P4's kunnen niet overhit raken.
Ditto, P4 processors zijn bullitproof wat dat betreft.

Enige manier om een (Northwood )P4 'normalerwijs' te mollen is door er gedurende lange tijd extreem veel volt doorheen te rammen (SNDS)

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Verwijderd

Topicstarter
Ik had geen koelpasta gemorst. ik denk dat de koeler er gewoon niet goed opzat. waar zit die thermische sensor eigenlijk? gewoon op(in) de cpu zelf toch?

Ook nog van iemand gehoord dat als je er teveel pasta of zou smeren, het een isolerend effect zou geven..... onzin of waar?

trouwens even koelpasta gekocht, opgesmeerd en de koeler er even rustig opgezet. 10% overgeklokt en hij werkt prima. tijdens process 66 a 70 graden en in rust 42. goed genoeg toch? alleen mijn moederbord is nu erg warm. 45 graden. dat is de NB processor toch?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 13:12:
Ik had geen koelpasta gemorst. ik denk dat de koeler er gewoon niet goed opzat. waar zit die thermische sensor eigenlijk? gewoon op(in) de cpu zelf toch?
In de CPU :).
Ook nog van iemand gehoord dat als je er teveel pasta of zou smeren, het een isolerend effect zou geven..... onzin of waar?
Daar zit inderdaad een kern van waarheid in. Echter is iets teveel altijd beter dan iets te weinig. Processoren met een IHS (Integrated HeatSpreader) hebben een groot oppervlak waar het heatsink op geplaatst kan worden. Hoe groter dat oppervlak, hoe groter de kans is dat er oneffenheden zijn. Sommige LGA775 processoren hebben een IHS dat niet helemaal recht is met als gevolg dat bijvoorbeeld de vier hoeken van de IHS hoger staan dan het midden van het IHS. Als men daar een heatsink op zou zetten met slechts een klein beetje warmtegeleidingpasta (een dun laagje waar je doorheen kunt kijken zoals velen adviseren) dan kan er te weinig warmtegeleidinpasta aanwezig zijn om ervoor te zorgen dat het midden van de IHS (die lager lag dan de hoeken) contact krijgt met het heatsink.

Gevolg is dat alleen de vier hoeken van het IHS warmte kunnen overdragen. Daarmee verklein je het koeloppervlak drastisch én de warmte komt juist in het midden van de IHS terecht gezien daaronder de 'die' (met daarin de 'core') zit :).
In dergelijke gevallen is het zeker aan te raden om voldoende (en absoluut geen flinterdun laagje waar je doorheen kunt kijken) warmtegeleidingpasta aan te brengen.

Om te testen hoe de vork bij jouw processor in de steel zit: Maak zowel processor als heatsink goed schoon. Breng een dun, egaal laagje aan op de IHS van de processor. Installeer het heatsink. Deïnstalleer het heatsink en kijk aan de onderkant van het heatsink of er warmtegeleidingpasta aanwezig is. Zodra dit weinig of helemaal niet aanwezig is, is het aan te raden om net even iets meer warmtegeleidingpasta aan te brengen :).
trouwens even koelpasta gekocht, opgesmeerd en de koeler er even rustig opgezet. 10% overgeklokt en hij werkt prima. tijdens process 66 a 70 graden en in rust 42. goed genoeg toch? alleen mijn moederbord is nu erg warm. 45 graden. dat is de NB processor toch?
Afhankelijk van het moederbord. Ik heb zelf ooit één moederbord in handen gehad waarbij de 'Case Temp' overeen kwam met die van de Northbridge. In alle andere gevallen zat de sensor ergens anders op het moederbord geplaatst.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 13:12:

Hm ..... inderdaad ... waar !

Is ook begrijpelijk : want : Rth-koelpasta > Rth-case -> koelblok ..... :/

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2007 19:04 ]

Pagina: 1