T7100 moederborden

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Davel
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-01-2023
beste tweakers

ik ga als windows home server uitkomt er een servertje rond bouwen en ik ben al wat naar hardware aan het zoeken dat ik al een idee heb van wat ik nodig ga hebben. Nu na lang zoeken op de site van intel en webshops heb ik beslist dat ik voor de core 2 duo t7100 ga deze geeft volgens mij de beste prijs/kwaliteit voor wat ik zoek maar het prob is dat ik er geen geschikt mobo voor vind. Ik heb al veel gezocht meer nog niet veel mobo's met socket 479 gevonden (allee toch al wel enkele) en degene die ik vond was er geen enkele die een fsb van 800mhz hebben. Kent iemand een fabricant of model dat dit heeft. Moet ook vga on-board hebben en ook als het niet teveel gevraagt is 8 sata poorten en dual gigabit onboard met link aggregation ondersteuning. Deze laatste twee zijn niet zo belangrijk kan desnood een sata controller zoeken. Ook waarom als ik naar sata controllers zoek hebben deze ofwel 2 poorten of RAID welk is niet nodig heb.

En nog een xtra vraagje als de cpu 34w verbruikt (ben geen 100% zeker maar was ongeveer zoiets) is het dan mogelijk om maximaal 100-200w te verbruiken met 8 sata schijven (schijven zo'n 10w stuk dacht ik maar heb geen ide wat mobo enzo verbruikt). en die licht voedingen (300w ofzo) geven niet aan dat ze 85% efficient zijn maar zwaardere wel hoe weet ik welke lichtere voedingen wel efficient zijn ?

Dank bij voorbaad
Dave

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
De T7100 is een laptopprocessor, niet verwonderlijk dus dat je er (bijna) geen desktopmobo's voor kunt vinden.

Hoewel de "normale" Core 2 Duo's ook best zuinig zijn is een T7100 nog altijd iets zuiniger.

Het is echter de vraag in hoeverre je dat gaat merken als je er 8 harde schijven bij gaat hangen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het aantal moederborden voor mobiele processors is gering, en dat zijn dan zeker niet mobo's met eisen die jij stelt. Je kunt beter een energiezuinige Core2Duo processor nemen uit de E-reeks (s775), keuze zat in mobo's dan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom neem je geen cputje uit de E2100 reeks? Dan kun je gewoon een s775 plankje pakken en dan heb je veel meer mogelijkheden als het aankomt op RAID e.d.
Verder, die 34W is natuurlijk de max, dat zul je echt niet trekken als je het ding idle draait.

• Davel
Ok bedankt voor de snelle reacties maar ik wil een pc'tje bouwen dat 24/7 opstaat en ik dacht dat laptop cpu's toch een stuk zuininger waren vermits ze daarvoor diene. De E reeks verbruikt 65w en de T reeks 35w das bijne 1/2. En die harde schijven zullen veel in idle staat waarschijnlijk maar die cpu verbruikt toch konstant (Schijven ook natuurlijk maar niet zoveel). Ga ook niet met 8 beginnen maar zal daar wel geraken alles moet al redunant opgeslagen worden en boven de 500gb per schijf vind ik te duur uitvallen.

[ Voor 54% gewijzigd door Davel op 03-10-2007 23:54 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Davel schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 23:43:
Ok bedankt voor de snelle reacties maar ik wil een pc'tje bouwen dat 24/7 opstaat en ik dacht dat laptop cpu's toch een stuk zuininger waren vermits ze daarvoor diene
Dan kun je ook overwegen een AMD processor met CnQ te nemen en een 35W TDP, of de BE2300/2350 reeks met 45W.

De rest van je vragen zijn allemaal goed te beantwoorden door zelf te gaan zoeken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Davel
Ik heb al verschillende computers/cpus gebruikt. Ik zet mijn pc's bijna nooit af en al de intels die ik ooit gehad heb werken nog (zelfs een p100 die ik niet zo lang gelede heb wegegdaan nadat ie op zolder was beland enkele jaren gelede. Ik heb in totaal 3 of 4 amd's gehad en er werkt er nog 1 van das de laatste die ik gehad heb en ben er nooit echt tevreden van geweest (kan ook aan pc liggen natuurlijk was mijn eerste alles ineen oplossing en sindsdien heb ik gezegt als ik iets wil zal ik het wel bouwen en intel gebruiken. Zeker al die 24/7 moet opstaan.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Davel schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 23:50:
Ik heb al verschillende computers/cpus gebruikt. Ik zet mijn pc's bijna nooit af en al de intels die ik ooit gehad heb werken nog (zelfs een p100 die ik niet zo lang gelede heb wegegdaan nadat ie op zolder was beland enkele jaren gelede. Ik heb in totaal 3 of 4 amd's gehad en er werkt er nog 1 van das de laatste die ik gehad heb en ben er nooit echt tevreden van geweest (kan ook aan pc liggen natuurlijk was mijn eerste alles ineen oplossing en sindsdien heb ik gezegt als ik iets wil zal ik het wel bouwen en intel gebruiken. Zeker al die 24/7 moet opstaan.
Tja, als je op basis van zo'n steekproef je keuze maakt...

Ga zelf eens aan de slag door naar de E-serie te kijken. Dat 24/7 kan makkelijk, ook met AMD.

• Davel
heb juist de E serie bekeken 65w tegenover 35w voor T. en inderdaad E zou een veel gemakkelijker oplossing zijn. Heb eerst de U serie overwogen maar die is zo goed als niet te vinden en zal waarschijnlijk veel te duur uitvallen.

wel raar dat de volledige E series 65w is en de volledige T serie 35w hoevel sommige meer dan de helft rapper zijn dan andere

[ Voor 22% gewijzigd door Davel op 03-10-2007 23:58 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

65W? Maximaal ja, als jij dus de CPU vol open trekt. En dan praat je over de fatsoenlijke desktop CPU's, zoals een E6xxx.
Als zo'n CPU uit zijn virtuele neus staat te lurken (idle dus), dan verbruikt dat echt geen 65W constant. Bovendien doen ze aan Enhanced SpeedStep om de kloksnelheden en voltages terwijl ze idle zijn omlaag te gooien waardoor het verbruik nog verder omlaag gaat.
E21xx serie is echt erg leuk voor zoiets, idle verbruiken die zo'n 12W en onder full load 27W.
Dan ga ik wel even uit van maar één bron van informatie, maar als ze in die review een dergelijk verbruik meten onder load dan durf ik wel te geloven dat het absolute maximale verbruik van zo'n chip 34W is, zoals Terw_Dan aangeeft.
De bron: http://www.digit-life.com...ium-e2140-2160-page3.html
Onderaan staan de pure CPU metingen.

[ Voor 44% gewijzigd door Ultraman op 04-10-2007 00:57 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kijk verder ook eens in discussies als Nieuwe Zuinige Server (discussie) en gebruik de zoekfunctie. Emmers vol met informatie :)

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 01:15
De BE-2350 verbruikt een stuk meer dan een E2140. 100% load zit de BE-2350 op 37W, de E2140 op 27W. Idle zit de BE-2350 op 17W, de E2140 op 12W. De E2140 is een zeer goedkope dual core processor met een socket 775 voet.

De AMD heeft een on-die geheugen controller, dus een deel wordt teniet gedaan door de geheugencontroller van het moederbord bij Intel. Kwestie van een zo zuinig als mogelijke chipset uitkiezen verder in dat geval.

Echte mobiele oplossingen zijn vaak mijn inziens te duur, en besparen echt miniem aan verbruik.

Qua harde schijven doet Western Digital met de Green Power een goede stap. Idle 4W per schijf, stressed 7.5W. Deze spinnen tussen de 5400 en 7200rpm en kennen een stand in rust waar de kop fysiek van de schijf is.

Mogelijk is een compleet systeem samen te stellen met 8 schijven dat minder dan 100W verbruikt idle.

Voedingen zijn in lichtere corm ook 80+ te verkrijgen. Een 430W model is prima. Je moet letten op de max soep wat er getrokken wordt, als je systeem aan gezet wordt, trekt hij erg veel soep. Daarintegen is 80+ over de hele linie minimaal 80% of beter. Bijvoorbeeld Antec heeft mooie 80+ modellen. De Antec NEO HE doet ook 80+ zonder 80+ label.

edit:

Ultraman, had je post over het hoofd gezien. Puur toeval exact dezelfde pagina nog open staan, omdat ik vanmiddag een gelijkwaardig product moest zoeken voor de niet leverbaar zijnde BE-2400. Voor de E2140 gegaan dus :)

[ Voor 9% gewijzigd door Hardware Junk op 04-10-2007 01:17 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Voor de T7100 is geen desktop moederbord te krijgen, dit is namelijk de generatie met 800Mhz FSB welke gekoppeld word aan de 965m chipset.

Er zijn wel voor de Pentium M, Yonah en Merom processors moederborden gemaakt. Dit zijn dus de T2xxx, T5xxx en T7xxx processor (met uitzondering van de 800mhz FSB). Voor de Yonah en Merom processors moet je kijken naar moederborden met 945m chipset. Voor de pentium M's moet je kijken naar moederborden met 915m chipset, maar die wil je niet meer hebben.

Ik heb zelf in m'n server een T7400 met een Asus N4L-DH VM moederbord. Dit setje verbruikt icm 2gig DDR2, zonder hardeschijven maximaal 60 watt (gemeten aan stopcontact). Met 5x500gig hardeschijven en een raptor voor het OS trekt ie 95 watt. De T7400 is net zo krachtig als m'n E6400 heb ik gemerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Dukey op 04-10-2007 15:55 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Davel
Dank je dukey

Das wat ik wilde weten en al dacht alleen spijtig dat er nog geen 800fsb support is voor desktop use. Denk je dat ze zon bordje gaan uitbrengen binnen een maand of 2 ? want als ik prijs en ghz'en vergelijk is de t7100 de zware winnaar die van u klokt 2.16 en de t7100 op 1.8 en kost de helft.

groetjes

• Dukey

Dukey

Davel schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 17:48:
Dank je dukey

Das wat ik wilde weten en al dacht alleen spijtig dat er nog geen 800fsb support is voor desktop use. Denk je dat ze zon bordje gaan uitbrengen binnen een maand of 2 ? want als ik prijs en ghz'en vergelijk is de t7100 de zware winnaar die van u klokt 2.16 en de t7100 op 1.8 en kost de helft.

groetjes
De T7400 is idd meteen een van de duurste Merom's, maar de T7200 daarentegen is wel aangenaam. Ik heb de mijne tweedehands gekocht voor 200 euro en je vind ze regelmatig bij V&A en op marktplaats etc. Houd die dingen in de gaten als je toch weet dat je dat wilt hebben.

Wat ik vermoed zal er geen borden komen met 965m chipsets. Wat je ziet is dat de meeste fabrikanten het hele "mobile-on-desktop" idee laten vallen, de markt is schijnbaar te klein daar voor. Asus bijv had één 945m bord en dat is nu bijna EOL. Dus als je er voor wilt gaan zou ik zeggen wees rap met kopen!!!

Ik heb al met een schuin oog gekeken naar wat komen gaat met de 45nm techniek maar die komen als nog niet qua stroomverbuik in de buurt van de mobiele chips.

[ Voor 10% gewijzigd door Dukey op 04-10-2007 18:38 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals al een paar keer geopperd wordt, het is nogal loos om uit te gaan van maximaal TDP verbruik als je niet zeker weet dat je PC niet alleen 24/7 aanstaat, maar ook constant op 100% CPU load draait.

De meeste thuisservers zitten 99.9% van de tijd de idlen, dus het overgrote merendeel van hun verbruik is ook idle verbruik. Daarom moet je daarnaar kijken, niet naar max TDP. En dan kom je (zoals in Nieuwe Zuinige Server (discussie) al genoemd is) tot de constatering dat Cool'n'Quiet verbruik beter afremt dan EIST, dus voor een 24/7 server ben je inderdaad beter uit met een BE-series Athlon64 (of Opteron tegenhanger) dan met een e-series C2D, tenzij je van tevoren weet dat dat ding zeer veel op 100% zal zitten (bijvoorbeeld als je continu aan het renderen bent van 3D modellen, of films aan het transcoden bent)

Oslik blyat! Oslik!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik meet vaak met een gemiddelde pc met E2180, Intel DG31 mb, 1 gb ddrII, 160gb rond de 60w idle en max 80w. Dat is echt perfect. Het kan nog zuiniger maar dit vond ik qua stroomverbruik prima tegenover de Intel Pentium IV die vaak idle 120w zit en soms max 200w.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja, als je het met een P4 Prescott vergelijkt is alles zuinig ja :z

Oslik blyat! Oslik!

• Davel
weet iemand waar ik de Asus N4L-DH VM kan krijgen ? heb al verschillende web shop geprobeert maar geen enkele heeft deze in stock en is altijd zeer moeilijk te leveren. Ben ook in pc winkel geweest maar de belgische importeur zou geen socket 479 mobo meer importeren

• Dukey

Dukey

Davel schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 21:24:
weet iemand waar ik de Asus N4L-DH VM kan krijgen ? heb al verschillende web shop geprobeert maar geen enkele heeft deze in stock en is altijd zeer moeilijk te leveren.
Heb een vermoeden dat Asus langzaam dit model eruit gooit. Dus je zult geluk moeten hebben wil je nog dit moederbord ergens vinden. Stond meen ik nog ene in V&A.

Pagina: 1