Toon posts:

[Hosting] Overgebruik Dataverkeer?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 780 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wacht eerst even hun reactie af. Als ze niet gepast reageren (zowel in mijn situatie als naar de overige klanten toe) dan post ik wel wat in het forum. Wieweet lossen ze het netjes op. Slordig might be an understatement ;)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-12 16:28

DataGhost

iPL dev

Waarschijnlijk pakken ze gewoon het complete log van de afgelopen maand en tellen daarvan alle bytes bij elkaar op, automatisch. Geen hond(programma :+ ) die dan kijkt in welk tijdspanne een dergelijke situatie zich voorgedaan heeft, of ook maar verifieert of de lijn het aan zou kunnen. Met een handig geconstrueerde awk/grep (en iets wat rekent) kan je mooi 1 getal uit een access log krijgen en verder helemaal niks.

Edit: wat Denniswerf mompelde dus.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 02-10-2007 17:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 17:16:
[...]

Onder het mom van 'zo als de waard is vertrouwd hij zijn gasten' ga je maar meteen van het negatieve uit? Misschien zijn ze zelf niet op de hoogte hiervan en mailen ze je met een bedankje dat je hier achter bent gekomen...

[...]

*mompelt iets over automatisering*
Ik ben niet negatief! Ik vind het alleen verd8, en het is een logische verklaring dat een medewerker het filmpje heeft bekeken om te kijken waarom ik de webspace overschreid. Neemt niet weg dat het niet zo netjes is. Maar in het minder logische scenario zou het inderdaad zo kunnen zijn dat iemand bij toeval mijn filmpje heeft gevonden... En dat het erg slordig is voor een professioneel bedrijf als pcextreme is natuurlijk een feit!

Tevens heb ik alle recht om ze te wantrouwen, heb al eerder een aanvaring met ze gehad. Zo bleken ze mijn domeinnamen vast te leggen nadat ik ze had opgezegd. Stel dat ik toch besluit om het domein weer te nemen dan kon ik het terug kopen voor een leuk bedrag. Schijnt standard-policy te wezen bij ze, ze leggen alle domeinen vast die klanten opzeggen. "Als service zodat we bij een mogelijke foute opzegging de fout ongedaan kunnen maken". Naar mij toe klinkt het eerder als misbruik van de machtspositie (toegang tot klantinformatie) voor een slimme marketingtool ;-) Maar ja, wie ben ik om daar over te oordelen... Anyway, we raken off-topic, hehehe

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Palomar schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 17:15:
Ik ben ook klant bij PCExtreme en wel benieuwd hoe dit afloopt.. Ik vind het iig wel erg slordig dat ze je uberhaupt een factuur sturen zonder erbij na te denken dat 34GB in 10 minuten vanf 1 IP misschien wel eens onmogelijk kan zijn.
Bij de meeste facturen wordt niet nagedacht. Deze maakt een mooie machine in een of ander serverhok automatisch aan waarna ze ergens uit een printer vallen. Daarna worden ze automatisch in een envelop gestopt, waarna ze automatisch door een busje van TNT worden opgehaald om ze vervolgens automatisch over heel nederland te verspreiden. Uiteindelijk doet de geroutineerde postbode deze envelop net als de honderden andere enveloppen die hij die dag tegenkomt automatisch in de brievenbus. De eerste persoon die deze factuur zal bekijken is de ontvanger. Hetzelfde geldt natuurlijk helemaal voor de elektronische factuur.

PSN: djmurcielago

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-12 19:32
Op die apachelog kan je niet bouwen oftewel de metening die ze toen is erg slecht,

Inderdaat even intern geprobeerd en ja hoor even op downloaden klikken en 3 seconden later annuleren, iso van 750MB staat in de log. maar dus niet totaal gedownload.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
(@murcielago)
Klopt, ik weet hoe dat in zn werk gaat. Maar het overschrijden van een datalimiet lijkt me een minder standaard-situatie waarbij je als bedrijf (lijkt mij) eerst even heel kort nagaat wat de precies de oorzaak is voordat je je klant gaat lastigvallen. Kun je desnoods ook nog geautomatiseerd doen door wat checks in te bouwen of het verbruikte dataverkeer wel realistisch is e.d...

• Zerora
  • Laatst online: 30-11 22:30

Zerora

Ik Henk 'm!

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 15:37:
Vraag: Zou PCExtreme hierachter zitten of is het een bot (wat hier ook het nut van mag wezen)? Weet iemand misschien hoe ik achter de 'dader' kan komen? En moet ik dit gaan betalen?
Ik vind dat je wel erg snel de conclusie trekt dat je genaaid wordt door PCExtreme.
Bel PCExtreme op en vraag of hun een verklaring kunnen geven hoe iets 34GB binnen 10 minuten heeft kunnen downloaden van de aangegeven url. Zij kunnen je vast wel antwoord geven.
Pas als medewerking van hun kant geweigerd wordt, kun je pas spreken van oplichting door PCExtreme. Maar zover is het nog niet.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

Verwijderd

Topicstarter
Zerora schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 17:44:
[...]

Ik vind dat je wel erg snel de conclusie trekt dat je genaaid wordt door PCExtreme.
Bel PCExtreme op en vraag of hun een verklaring kunnen geven hoe iets 34GB binnen 10 minuten heeft kunnen downloaden van de aangegeven url. Zij kunnen je vast wel antwoord geven.
Pas als medewerking van hun kant geweigerd wordt, kun je pas spreken van oplichting door PCExtreme. Maar zover is het nog niet.
Zo ver was het wel! Ik bel natuurlijk eerst PCExtreme voordat ik hier een topic open. Volgens hun had ik het toch echt zelf gebruikt en konden ze mij niet helpen. En dat heet support... Trek dan iig de logs ff na, nu moest ik het zelf doen, including dit topic. Maar ja, afschepen per telefoon is soms een makkelijke optie.

Maar ja, uiteindelijk bleken ze er toch achter te zitten ;) I rest my case

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2007 17:51 ]

• Zerora
  • Laatst online: 30-11 22:30

Zerora

Ik Henk 'm!

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 17:50:
Maar ja, uiteindelijk bleken ze er toch achter te zitten ;) I rest my case
Oh sorry, ik heb niks gezegd dan. Succes met het oplossen van dit probleem. ;)

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

1. Natuurlijk vind je bij de Whois gegevens van Planet KPN; dat is echter gewoon een contact adres en niet de "downloader".

2. Ik neem aan dat het een shared hosting pakket betreft ?
In dat geval zal de ISP inderdaad op de HTTP logfiles afgaan.
Beetje dom dat de ISP blijkbaar z'n Apache niet goed op orde heeft.

Sowieso meet je echt "server" dataverkeer op een switchpoort. Ofwel als jij echt ~450Mbps aan verkeer hebt gedaan (meeste shared webhosting servers hebben sowieso slechts een 100Mbps uplink), dan moet dit duidelijk in de uplink grafiek van die server te zien zijn.
Laat ze die grafiek maar eerst overleggen ...

Sowieso zijn HTTP logfiles geen geijkte methode, dus is die hele log niet rechtsgeldig,
zeker niet als de (zolderkamer; gewoon een colo @reasonnet met 4 C-classe subnets) ISP z'n logging niet eens correct geconfigureerd heeft. Dat is al genoeg om de claim juridisch te ondermijnen wegens gerede twijfel. Wat er dan ook in je contract staat; de wet gaat voor wat voor 'n contract dan ook.

Anders gezegd: ze hebben geen wettelijk bewijsmateriaal om een betaling te kunnen afdwingen.
Dus gewoon rustig dat overleggen, maar zeker niet betalen. Juridisch hebben ze geen enkele poot om op te staan ... Ik neem aan dat als je die punten duidelijk overlegd (uplink grafiek, foute logfile config), dat ze wel inbinden. En anders hoop ik dat je een goede rechtbijstandsverzekering hebt, want dan kun je ze aan de paal nagelen ;)

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
SKiLLa schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 19:06:
1. Natuurlijk vind je bij de Whois gegevens van Planet KPN; dat is echter gewoon een contact adres en niet de "downloader".

2. Ik neem aan dat het een shared hosting pakket betreft ?
In dat geval zal de ISP inderdaad op de HTTP logfiles afgaan.
Beetje dom dat de ISP blijkbaar z'n Apache niet goed op orde heeft.

Sowieso meet je echt "server" dataverkeer op een switchpoort. Ofwel als jij echt ~450Mbps aan verkeer hebt gedaan (meeste shared webhosting servers hebben sowieso slechts een 100Mbps uplink), dan moet dit duidelijk in de uplink grafiek van die server te zien zijn.
Laat ze die grafiek maar eerst overleggen ...

Sowieso zijn HTTP logfiles geen geijkte methode, dus is die hele log niet rechtsgeldig,
zeker niet als de (zolderkamer; gewoon een colo @reasonnet met 4 C-classe subnets) ISP z'n logging niet eens correct geconfigureerd heeft. Dat is al genoeg om de claim juridisch te ondermijnen wegens gerede twijfel. Wat er dan ook in je contract staat; de wet gaat voor wat voor 'n contract dan ook.

Anders gezegd: ze hebben geen wettelijk bewijsmateriaal om een betaling te kunnen afdwingen.
Dus gewoon rustig dat overleggen, maar zeker niet betalen. Juridisch hebben ze geen enkele poot om op te staan ... Ik neem aan dat als je die punten duidelijk overlegd (uplink grafiek, foute logfile config), dat ze wel inbinden. En anders hoop ik dat je een goede rechtsbijstandsverzekering hebt, want dan kun je ze aan de paal nagelen ;)
Vervelend, al die mensen die praten over dingen waar ze eigenlijk geen verstand van heeft. Waar baseer jij op dat PCextreme een zolderkamerbedrijf is? Waar baseer jij op dat hun logging niet correct is geconfigureerd, waarop baseren mensen überhaupt dat de acces logs van apache worden gebruikt? Allemaal aannames waar we niks mee kunnen.

Bovendien als er 4 seconden gepiekt wordt naar 450 mbit, dan is dit bijvoorbeeld al niet zichtbaar in de verkeersgrafieken.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchTSE op 02-10-2007 19:28 ]

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-12 19:36
DutchTSE schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 19:26:
[...]
Waar baseer jij op dat hun logging niet correct is geconfigureerd, waarop baseren mensen überhaupt dat de acces logs van apache worden gebruikt?
TS heeft toch echt een paste van de log laten zien ;)

Dat de hoeveelheden die hierin staan niet goed te gebruiken zijn, heb ik zelf onderzocht. Klein testje uit m'n eerst post hield in, request een bestand van 10Mbytes, die breek ik zeer vlot af dat er never nooit geen 10Mbyte getransferred kon zijn, ik kijk in mijn standaard log van apache (waarom zou een hosting bedrijf een customlog maken?) en daar zag ik 10Mbytes staan, terwijl hier geen sprake van was dat dit ook daadwerkelijk over het lijntje gegaan is.
Bovendien als er 4 seconden gepiekt wordt naar 450 mbit, dan is dit bijvoorbeeld al niet zichtbaar in de verkeersgrafieken.
Dan zou je maar 1800mbit oftewel 225Mbytes gehad hebben. dit zou zich wel als een piek van 6mbit (750kbytes/sec) te zien kunnen krijgen, als het al opvalt tussen alle pieken en dalen.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• DutchTSE
  • Niet online
Keiichi schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 19:32:
[...]
TS heeft toch echt een paste van de log laten zien ;)

Dat de hoeveelheden die hierin staan niet goed te gebruiken zijn, heb ik zelf onderzocht. Klein testje uit m'n eerst post hield in, request een bestand van 10Mbytes, die breek ik zeer vlot af dat er never nooit geen 10Mbyte getransferred kon zijn, ik kijk in mijn standaard log van apache (waarom zou een hosting bedrijf een customlog maken?) en daar zag ik 10Mbytes staan, terwijl hier geen sprake van was dat dit ook daadwerkelijk over het lijntje gegaan is.
Maar er staat nergens dat PCextreme OOK de apache logs gebruiken, wie weet gebruiken hun wel een heel ander systeem voor hun interne berekeningen?
Keiichi schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 19:32:
[...]

Dan zou je maar 1800mbit oftewel 225Mbytes gehad hebben. dit zou zich wel als een piek van 6mbit (750kbytes/sec) te zien kunnen krijgen, als het al opvalt tussen alle pieken en dalen.
MRTG en andere pakketten pollen 1x per 5 seconden. En een piek(je) van 6mbit (of 40 mbit, you name it) daar liggen ze echt niet wakker van :)

In ieder geval, het is onzin dat TS hier een topic over start, laat hem contact opnemen met PCextreme, die kunnen je stukken beter helpen dan die wijsneuzen die hier zitten en geen zicht hebben op de situatie en opzet bij PCextreme.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchTSE op 02-10-2007 19:40 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:35
DutchTSE schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 19:39:
[...]

Maar er staat nergens dat PCextreme OOK de apache logs gebruiken, wie weet gebruiken hun wel een heel ander systeem voor hun interne berekeningen?
(...)
Dan is het toch op zijn minst verdacht dat hij 34GB overschrijding heeft en ook 34GB in zijn access logs terugvindt, of niet ;).
MRTG en andere pakketten pollen 1x per 5 seconden. En een piek(je) van 6mbit (of 40 mbit, you name it) daar liggen ze echt niet wakker van :)
Ja, 1 keer in de 5 seconden wordt het verschil gemeten, dus als je 3 seconden een piek hebt dan zie je dat ook terug na 5 seconden. En we hebben het hier niet over 40mbit, maar over 400mbit :).

[ Voor 34% gewijzigd door Jaap-Jan op 02-10-2007 19:58 . Reden: Linkje toegevoegd naar berekening ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

DutchTSE schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 19:26:
[...]

Vervelend, al die mensen die praten over dingen waar ze eigenlijk geen verstand van heeft. Waar baseer jij op dat PCextreme een zolderkamerbedrijf is? Waar baseer jij op dat hun logging niet correct is geconfigureerd, waarop baseren mensen überhaupt dat de acces logs van apache worden gebruikt? Allemaal aannames waar we niks mee kunnen.

Nou, ik heb er in ieder geval meer verstand van dan jij :)

1) JIJ hebt het topic niet goed gelezen, het ging om 34 GB aan dataverkeer in 10 minuten.
2) JIJ hebt het topic helemaal niet goed gelezen, de verkeerd geconfig'de log was gepost..
3) JIJ hebt blijkbaar nog nooit van ripe.net of traceroutes gehoord ? Daaraan kun je namelijk zien dat ze slechts een paar C-klasse subnets hebben en (colo ?) hosten bij reasonnet --> zolderkamer provider.
4) Ik heb jarenlang als ontwikkelaar bij een ISP gewerkt; trust me, ik weet hoe het wereldje werkt :Y)

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• DutchTSE
  • Niet online
SKiLLa schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 19:48:
[...]

Nou, ik heb er in ieder geval meer verstand van dan jij :)

1) JIJ hebt het topic niet goed gelezen, het ging om 34 GB aan dataverkeer in 10 minuten.
2) JIJ hebt het topic helemaal niet goed gelezen, de verkeerd geconfig'de log was gepost..
3) JIJ hebt blijkbaar nog nooit van ripe.net of traceroutes gehoord ? Daaraan kun je namelijk zien dat ze slechts een paar C-klasse subnets hebben en (colo ?) hosten bij reasonnet --> zolderkamer provider.
4) Ik heb jarenlang als ontwikkelaar bij een ISP gewerkt; trust me, ik weet hoe het wereldje werkt :Y)
1) Ik gebruik een voorbeeld, als kenner in de ISP wereld zou je ook moeten weten dat er teveel losse eindjes aan dit verhaal zitten om uit te kunnen gaan dat de conclusies die getrokken worden iets te voorbarig zijn.
2) Heel leuk als er apache logs worden gepost, maar wie zegt dat PCextreme dezelfde logs gebruikt als waar de klant toegang tot heeft?
3) Allemaal leuk en aardig dat ze MAAR een paar C-Klasse subnets hebben, zullen we even er vanuit gaan dat een paar 2 is? /24 * 2 = 506 effectieve IP adressen. Als 1 server 3 IP adressen nodig heeft (FE, backup-netwerk en beheer-IP) dan kunnen ze er nog 167 servers in kwijt. Kun je een aardig uit-de-kluiten-gewassen-zolderkamerhost-cluster van maken, is het niet?
4) :>

Overigens is het met 11 werknemers flink proppen op die zolderkamer hoor :) Ik bemoei me trouwens met dingen waar ik me niet mee hoor te bemoeien, zullen we gewoon even wachten op het antwoord van PCextreme?

[ Voor 7% gewijzigd door DutchTSE op 02-10-2007 20:00 ]

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

DutchTSE schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 19:58:
[...]

1) Ik gebruik een voorbeeld, als kenner in de ISP wereld zou je ook moeten weten dat er teveel losse eindjes aan dit verhaal zitten om uit te kunnen gaan dat de conclusies die getrokken worden iets te voorbarig zijn.
2) Heel leuk als er apache logs worden gepost, maar wie zegt dat PCextreme dezelfde logs gebruikt als waar de klant toegang tot heeft?
3) Allemaal leuk en aardig dat ze MAAR een paar C-Klasse subnets hebben, zullen we even er vanuit gaan dat een paar 2 is? /24 * 2 = 506 effectieve IP adressen. Als 1 server 3 IP adressen nodig heeft (FE, backup-netwerk en beheer-IP) dan kunnen ze er nog 167 servers in kwijt. Kun je een aardig uit-de-kluiten-gewassen-zolderkamerhost-cluster van maken, is het niet?
4) :>

Overigens is het met 11 werknemers flink proppen op die zolderkamer hoor :) Ik bemoei me trouwens met dingen waar ik me niet mee hoor te bemoeien, zullen we gewoon even wachten op het antwoord van PCextreme?
Zo, werk je soms voor PCextreme ? De TS vraagt technische hulp bij een probleem en zoals uit het topic blijkt, zeer terecht. Als je daar anders over denkt, kun je klagen bij de modjes.

1) Spookrekening van 34 GB in 10 minuten, dan lijkt me er toch iets niet te kloppen ... Ik beweer niet dat ze de boel bedonderen - ik vermoed gewoon "slordigheid" - maar dat er iets niet klopt, lijkt me wel duidelijk.
2) Als jij kan verklaren hoe PCextreme op een shared server buiten de (verkeerd geinterpreteerde/ge-config'de) Apache logs om dataverkeer logt en toch aan hetzelfde "spook dataverkeer" komt, mag je het vertellen ... Is wel heeeel toevallig, nietwaar ?
3) Volgens mij hebben ze bij elkaar wel een stuk of 10 (losse) C-klasses, dat stelt toch niets voor man ! Veel IP adressen ja, maar niets in vergelijking met een serieuze ISP. Ze hebben niet eens 1 fatsoenlijk groot netblock, nee allemaal gierige kleine spaces ... Daarnaast hebben ze niet eens hun eigen serverruimte gehuurd, maar staan in "onderhuur" bij reasonnet. Een ISP die geen eigen serverruimte heeft, maar colo't is in mijn boek een zolderkamer ISP. Oja, en 11 man, nou oke, geen zolderkamer ISP dan, maar bouwkeet ISP ...

PS: Begrijp best dat je het wil opnemen voor je (naar ik aanneem) "bevriende" ISP, maar wie de bal ketst, kan 'm terug verwachten ...

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:48

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik reageer normaal nooit op publieke fora over het bedrijf waar ik werk, maar wat ik hier voorbij zie komen gaat me toch te ver, vooral Skilla, dat schiet mij toch even in het verkeerde keelgat.

Ik werk als systeembeheer bij PCextreme B.V. en kan precies zeggen hoe het in elkaar steekt.

Wij draaien webclusters, dus niet losse machine's, dus direct loggen naar plain-text access_log's via mod_log(io) gaat niet, daarvoor gebruiken wij mod_log_sql waar we elke nacht een raw access_log uit genereren voor danwel AWstats of Webalizer en de klant.

Het tellen van dataverkeer gaat via een simpele SQL-Select op een tabel.

Dat gaat allemaal goed, totdat de download accelerators om de hoek komen, dan gaat mod_log_sql inderdaad het gehele bestand als gedownload loggen.

Ik ben hier vanmiddag door onze support over gebeld en heb hen dit ook uitgelegt.

Facturen hierover uitschrijven gaat automatisch, daar wordt inderdaad niet naar gekeken.

MRTG gebruiken wij niet, wij gebruiken onder andere Cacti en RTG, maar daar heb je alsnog aan. Onze hosting clusters bestaan uit meerdere webservers, dus je ene request zal via de ene server gaan en de andere weer via een andere server.

Daarnaast deel je het hostingplatform met meerdere klanten, dus de switch-poort statistieken zeggen niet al te veel.

Daarnaast nemen wij inderdaad IP-Space van ReasonNet af, zij zijn onze bandbreedte leverancier en bij hen nemen we ook IP-Space af.

De routering hebben wij expres uitbesteed zodat wij daar geen omkijken naar hebben.

Wat colo? Nee, we hebben een eigen suite met op dit moment 40 gevulde 19" cabinets met machine's.

Dit is onze eigen suite in het Versatel Gyrocenter te Amsterdam.

We hebben daarnaast twee eigen routers van Foundry die beide met 10Gbit zijn verbonden met de buitenwereld.

Zolderkamer? Nee ook niet, we hebben een eigen kantoor in Middelburg en tegenover het datacenter te Amsterdam.

@ Skilla, je bent welkom om een keer langs te komen voor een bakje koffie, lijkt me gezellig, kunnen we eens wat informatie uitwisselen, altijd leerzaam :)

Ik ga me hier verder niet lopen verdedigen, maar ik vind het erg jammer en laag dat er direct zulke spookverhalen de wereld in worden gebracht, het niveau is hier op Tweakers er aan het dalen de laatste tijd.

Wat betreft de TS, de support en administratie heb ik hier over ingelicht en dat komt allemaal goed, want als er echt 50MB/sec uit was gegaan waren er bij mij alarmen af gegaan en die zijn niet afgegaan :)

Dus nee, wij faken geen access_log files, nee we plaatsen geen files bij onze klanten om die vervolgens met gigabit lijnen te gaan downloaden.

• DutchTSE
  • Niet online
En ik werk niet bij PCextreme, ben niet bevriend met ze, en ik ken ze verder niet eens :)

Slotje?

• Jaap-Jan
Snow_King schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 20:44:
(...)
Dus nee, wij faken geen access_log files, nee we plaatsen geen files bij onze klanten om die vervolgens met gigabit lijnen te gaan downloaden.
Maar wel: ja, jullie gebruiken een onbetrouwbare manier om dataverkeer te meten ;). Het gaat hier niet om het faken van logs, maar de manier waarop jullie dataverkeer berekenen en factureren :).

Misschien een tip voor je mod_log_sql versie 1.101 kan ook de inkomende en uitgaande bytes loggen:
This release also adds another sub-module that will log incoming and outgoing bytes (logio). This modules is EXCLUSIVE to the mod_logio module. Meaning if you use the mod_log_sql version you must NOT load the standard apache version. Currenlty due to how logging of outgoing bytes is done in the apache core there is NO workaround for this, you either log outgoing bytes in the text access logs OR mod_log_sql.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
@SnowKing : Dus eigenlijk is jullie facturering niet correct en kunnen hier nog veel meer fouten inzitten???

Want als ik een mp3 bestand van 3 Mb op webspace gooi, verschillende mensen proberen dit te downloaden maar breken het downloaden toch af, dan krijg ik toch volledig gefactureerd...

En nu valt het op, maar hoevaak valt dit niet op? En is het niet handig om eens te gaan kijken naar een betere manier om bandbreedte te gaan tellen? Want ik denk dat als vreeke1 een factuur had gehad voor 50Mb traffic dat hij dit gewoon betaald had en niemand ergens iets over gezegd zou hebben...

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Klopt, een update daarvoor stond al op het programma, maar daar zijn we nog niet aan toegekomen, daar moeten nogal wat systemen voor verbouwd worden.

Deze log methode is betrouwbaar genoeg, maar geeft inderdaad problemen bij download accelerators en half afgebroken downloads.

Zodra ze van de support bij mij dit neerleggen, vertel ik altijd hoe het in elkaar steekt en daarna komt het goed.

@Gomez12, nee, dit valt heel erg mee. In 99% van de gevallen gaat het gewoon goed, maar in uitzonderingen zoals deze valt het inderdaad op.

Maar zoals ik al aangaf, ik kijk al een tijdje naar een verbetering hier in.

[ Voor 21% gewijzigd door Snow_King op 02-10-2007 21:04 ]

• Gomez12
@Snowking : Maar als ik jouw verhaal goed begrijp, dan als de gebruiker het niet in 10 min maar verspreid over 3 dagen had gedaan dan was er geen alarmbel gaan rinkelen en had de TS gewoon een probleem gehad om zijn 34Gb overuse aan te pakken.

Let op, dit is niet zozeer een verwijt, maar imho wel een reden voor mij om geen pcextreme te gaan kiezen. Ik vind dit soort dingen toch echt wel zoldermentaliteit... Bewust weten dat je een redelijke kans hebt op verkeerd factureren ( want afgebroken downloads komen redelijk vaak voor, en dat kan net de 200Mb zijn die je over je trafficlimit heentilt ) dat vind ik persoonlijk niet echt professioneel...

• Palomar
  • Niet online
Ik vind het wel opvallend dat jullie hier zo laconiek mee omgaan. De status is kennelijk dat jullie er al een tijdje naar aan het kijken zijn en nog niet aan toegekomen zijn, terwijl er bij klanten ondertussen wel (onterecht) keiharde euri's gefactureerd worden ???

En is het ook te verklaren waarom dat bestand van hem _direct_ na uploaden al door iemand bekeken is? Want niemand heeft de url. Als het een medewerker is geweest vind ik dat niet echt professioneel.

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Snow_King schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 20:44:
Ik reageer normaal nooit op publieke fora over het bedrijf waar ik werk, maar wat ik hier voorbij zie komen gaat me toch te ver, vooral Skilla, dat schiet mij toch even in het verkeerde keelgat.

Ik werk als systeembeheer bij PCextreme B.V. en kan precies zeggen hoe het in elkaar steekt.

[KNIP]

Daarnaast nemen wij inderdaad IP-Space van ReasonNet af, zij zijn onze bandbreedte leverancier en bij hen nemen we ook IP-Space af.

De routering hebben wij expres uitbesteed zodat wij daar geen omkijken naar hebben.

Wat colo? Nee, we hebben een eigen suite met op dit moment 40 gevulde 19" cabinets met machine's.

Dit is onze eigen suite in het Versatel Gyrocenter te Amsterdam.

We hebben daarnaast twee eigen routers van Foundry die beide met 10Gbit zijn verbonden met de buitenwereld.

Zolderkamer? Nee ook niet, we hebben een eigen kantoor in Middelburg en tegenover het datacenter te Amsterdam.

@ Skilla, je bent welkom om een keer langs te komen voor een bakje koffie, lijkt me gezellig, kunnen we eens wat informatie uitwisselen, altijd leerzaam :)

[KNIP]
Met een eigen datacenter en 2 Foundry's lijkt "zolderkamer ISP" me inderdaad niet gepast; in dat geval neem ik het ook met liefde terug, excuses daarvoor. Maar verder vraag ik me wel af waarom nou juist m'n reactie te ver gaat. Ik heb jullie verder nooit beschuldigd van oplichterij of opzet of iets in die trend. Lees m'n reacties er maar eens op na.

Vooral dat van de juridische onderbouwing van de facturatie is misschien wel pijnlijk (voor elke ISP), maar wel de waarheid. Eigenlijk is een "extra dataverkeer" factuur niet te incasseren indien de klant dwarsligt en weet hoe het zit. Verder klopte de verstuurde dataverkeer-factuur toch ook niet ?

PS: Is dat Versatel gebouw nu eindelijk een beetje gevuld of nog steeds bijna leeg ?

Verder erg moedig dat je hier reageert. Ik zou echter niet teveel op de discussie ingaan, daar mensen er straks nog rechten aan willen ontlenen en je dan juist weer verder van huis bent. In ieder geval is de TS geholpen met z'n probleem !

En ik wil best eens een bakkie pleur komen doen hoor, maar vrije tijd is schaars, dus misschien moeten we het een zakelijk tintje geven :+

PS @DutchTSE: Blijf je reacties vreemd vinden, je vraagt nu al 2x om een slotje, je weet dat er 11 mensen bij de ISP werken en wekt verder de indruk ze goed te kennen, maar je "kent ze verder niet" ... komt niet echt geloofwaardig over hoor ...

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Heel veel hosters zitten hier mee, dit is een beperking die in Apache al tijden aanwezig is.

Je kan inderdaad voor mod_logio, maar dat gaat niet altijd even makkelijk. Veel hosters draaien ook nog Apache 1.3 en daar is mod_logio niet eens voor aanwezig.

Het is een stukje risico wat er in de meting zit, maar we zijn niet onredelijk en helpen gewoon met dit uitzoeken.

34GB overschrijding is niet niks, maar het is voor gekomen dat dit echt verbruikt is door klanten.

Een eventuele cap op automatische facturen is een mogelijkheid, dat wij bij overschrijding van meer dan 10GB een melding krijgen, zo doende leert men.

Je bent natuurlijk vrij om te denken en je website te hosten bij wie je wil, maar om die direct onder zoldermentaliteit weg te schuiven is erg kort door de bocht.

Ik ken genoeg andere grote partijen waar de zelfde dingen gebeuren.

@ Skilla, dat gebouw is nog redelijk leeg, maar begint te vullen. Onze suite zit nu vol en ze zijn bezig op de 2e een nieuwe voor ons in te richten.

Ik ben blij dat je je excuses aanbied, dat is ook een teken van professionaliteit :) Zakelijk tintje kan altijd, jij weet mij nu te vinden ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Snow_King op 02-10-2007 21:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik hierboven kan lezen vinden sommige mensen het raar dat ik het via Tweakers speel en niet via PcExtreme zelf. Mijn verklaring: Dat krijg je nu eenmaal als je incompetente mensen aan de helpdesk zet. Ik word tot 2x toe telefonisch afgescheept met het verhaal dat ik maar een mailtje moet sturen. Dit voelt toch echt als niet serieus genomen worden.

Verder sluit ik mij aan bij bij Skilla dat er hier toch echt op een verkeerde manier gefactuurd wordt. Deze klachten afdoen met "in 99% van de gevallen gaat het wel goed" is natuurlijk onzin. Hoeveel mensen hebben filmpjes op hun site staan die soms automatisch in hun site spelen maar vroegtijdig afgebroken worden (ala pornosites/entertainment). Al ging het echt om 1% waarbij het fout gaat, hoeveel mensen merken dit op. Het betekent wel gewoon dat jullie tenonrechte 1% van jullie klanten factureren. Ookal is het een investering om het systeem om te bouwen, jullie zullen wel moeten om een betrouwbare en eerlijke dienst te kunnen aanbieden. En als het inderdaad niet om 34GB ging had ik het misschien niet gemerkt en de factuur gewoon betaald. TEN ONRECHTE!

Dit probleem loopt overigens veel verder dan mijn geval. Ik vraag mij nu al sterk af hoe PCExtreme hiermee in de toekomst omgaat. Worden de klanten uberhaupt wel op de hoogste gesteld van dit probleem en de eventuele onterechte betalingen in het verleden? Juridisch staat de klant sterk.

Overigens snap ik dat je PCExtreme (en je eigen werk) wilt verdedigen. Het is ook zeer zeker geen aanval op jullie. Maar deze werkwijze klopt gewoon niet. Veel mensen in dit topic hebben mij goed geholpen de oorzaak te vinden en daar ben ik dankbaar om. Jullie zouden hen ook dankbaar moeten wezen voor het vinden van deze 'bug'. Tevens vind ik het raar dat jullie wel tijd hebben om via Tweakers te reageren en nog niet op mijn 2 emails en 2 telefoontjes...

Ik wacht vol spanning! Slotje niet slim lijkt me, want ik denk dat mensen benieuwd zijn naar de reactie van PCextreme. Ik zal deze hier dan ook posten zodra ik deze heb.

Thanks again, guys!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik ben toch niet via Tweakers op deze "bug" gekomen, dat dit in het logging-systeem van Apache zat was ik al van op de hoogte.

Ik ben zelf niet van de helpdesk, dus wat daar is gebeurd weet ik niet.

Begrijp me niet verkeerd, dit is een uitzonderlijke situatie die niet zo maar voor komt. Dit komt niet door ons telsysteem, maar door de logging core van Apache zelf, de webserver software die gebruikt wordt.

Maar ik heb net nog een mail naar de support gestuurd met uitleg hier over, ze zijn op de hoogte.

• Jaap-Jan
Snow_King schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 21:23:
Heel veel hosters zitten hier mee, dit is een beperking die in Apache al tijden aanwezig is.

Je kan inderdaad voor mod_logio, maar dat gaat niet altijd even makkelijk. Veel hosters draaien ook nog Apache 1.3 en daar is mod_logio niet eens voor aanwezig.
(...)
Wordt m'n reactie nu opzettelijk genegeerd ofzo? :X Je kunt ondertussen ook je daadwerkelijke dataverkeer loggen in mod_log_sql, dus van 'die beperking in Apache' is in principe al geen sprake meer. En van mod_log_sql is ook een versie beschikbaar voor Apache 1.3.20 en hoger, dus ook dat is geen reden om dat niet te implementeren. :)

Verwijderd

Topicstarter
Snow_King schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 21:40:
Ik ben toch niet via Tweakers op deze "bug" gekomen, dat dit in het logging-systeem van Apache zat was ik al van op de hoogte.

Ik ben zelf niet van de helpdesk, dus wat daar is gebeurd weet ik niet.

Begrijp me niet verkeerd, dit is een uitzonderlijke situatie die niet zo maar voor komt. Dit komt niet door ons telsysteem, maar door de logging core van Apache zelf, de webserver software die gebruikt wordt.

Maar ik heb net nog een mail naar de support gestuurd met uitleg hier over, ze zijn op de hoogte.
Misschien was je er al van op de hoogte maar nu word je er in ieder geval weer ff op gewezen en de mogelijke gevolgen. Misschien dat je die link nog niet had gelegd?

Begrijpbaar dat jullie niet alles zomaar kunnen fixen maar ik snap niet dat er dan geen cap op de facturen komt. Als ik zo'n bedrijf zou bezitten zou ik alle facturen voor dataverkeer handmatig controleren. Want ook een factuur voor 500mb teveel is een factuur dat tenonrechte is verstuurt ;-)

Maar het lijkt mij juist dat dit best veel voorkomt. Ik heb het op mijn andere server getest en het geeft dus enorme problemen wanneer je een filmpje direct opent in mediaplayer (in de browser of extern). Mediaplayer blijft vaak GET request sturen om de cache te updaten. Bij mij gebeurde dat blijkbaar om de paar seconden (volgens mijn log). Dus als iemand een filmpje van 10mb host en deze 10 minuten duurt, dan zit men opeens op een paar honderd MB dataverkeer... Serieus issue!

Ok, ik begrijp nu waarom ik nog geen reactie heb ontvangen. Maar ik hoop ook dat je begrijpt dat ik alvast om een second opinion/advies heb gevraagd ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Hey Snow_King, volgens mij ken ik je trouwens ergens van uit een vroeg verleden, nu ik er goed over nadenk. Was jij vroeger deze gast?:
Afbeeldingslocatie: http://www.intertain.nl/snow.gif

Of is dit een ander? Online gaming, belletje rinkelen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2007 22:48 ]

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-11 21:41
Dat gaat allemaal goed, totdat de download accelerators om de hoek komen, dan gaat mod_log_sql inderdaad het gehele bestand als gedownload loggen.

Ik ben hier vanmiddag door onze support over gebeld en heb hen dit ook uitgelegt.

Facturen hierover uitschrijven gaat automatisch, daar wordt inderdaad niet naar gekeken.
Nee, tuurlijk niet, daar kun je leuke winst mee halen........
Kan het geen goeie reclame noemen, wat je hier zomaar opnoemt.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Palomar schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 21:20:
Ik vind het wel opvallend dat jullie hier zo laconiek mee omgaan. De status is kennelijk dat jullie er al een tijdje naar aan het kijken zijn en nog niet aan toegekomen zijn, terwijl er bij klanten ondertussen wel (onterecht) keiharde euri's gefactureerd worden ???
Dat is in de praktijk niet zo heel boeiend. 99.9% van de downloads wordt namelijk niet afgebroken en niet met een accelerator gedaan. Bovendien telt apache alleen de datagrootte, headers e.d. worden niet meegeteld. In de praktijk kom je dus wel redelijk uit op de werkelijke hoeveelheid verstuurde data. Alleen in dit soort speciale gevallen heb je een probleem.

Leuk dat jullie hier allemaal een probleem van maken alsof PCExtreme hier iets ontzettend fout doet, maar dit is gewoon hoe 't werkt bij vrijwel alle hosters.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 03-10-2007 01:13 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-12 19:36
CyBeR schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 01:12:
[...]
Leuk dat jullie hier allemaal een probleem van maken alsof PCExtreme hier iets ontzettend fout doet, maar dit is gewoon hoe 't werkt bij vrijwel alle hosters.
Ik wil ook niet zeggen dat alleen PCExtreme het zo doet, ik verwijt alle providers wel :P Ik verwacht niet dat hun niets anders dan de default apache log gebruiken

Ik gebruik op mijn server voor die paar klanten die ik heb gewoon logio O-)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Hoe denk je trouwens hoe DirectAdmin dit doet??? IIS al eens uitgetest....

Met het klantenbestand van PCX kan je niet handmatig gaan controleren, je vertrouwd op je systemen. De systemen zijn goed maar de gebruikte methode laat ter wensen over. Dit komt niet door PCX maar de Apache group. Hun webserver is nog niet volwassen genoeg om hier goed mee om te gaan. Ik zie niet wat PCX fout doet hier. Het gebruikt de opgeslagen logfiles die Apache genereert. Helaas heb je niet alles zelf in de hand, dan moet je zelf een webserver gaan schrijven, lijkt me niet handig.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Jaap-Jan schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 21:47:
[...]

Wordt m'n reactie nu opzettelijk genegeerd ofzo? :X Je kunt ondertussen ook je daadwerkelijke dataverkeer loggen in mod_log_sql, dus van 'die beperking in Apache' is in principe al geen sprake meer. En van mod_log_sql is ook een versie beschikbaar voor Apache 1.3.20 en hoger, dus ook dat is geen reden om dat niet te implementeren. :)
Nee, ik heb er denk ik overheen gelezen.

mod_log_sql versie 1.101 heeft pas deze mogelijkheid, wij gebruiken nu nog 1.99.

Als je naar 1.101 gaat wijzigen je database structuren, wat er ook voor zorgt dat alle scripts die tellen moeten worden aangepast en alle gerelateerde scripts.

@ vreeke1, ja ik deed aan online gaming ;)

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 19:37
Snow_King schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 21:23:

Het is een stukje risico wat er in de meting zit, maar we zijn niet onredelijk en helpen gewoon met dit uitzoeken.

34GB overschrijding is niet niks, maar het is voor gekomen dat dit echt verbruikt is door klanten.

Een eventuele cap op automatische facturen is een mogelijkheid, dat wij bij overschrijding van meer dan 10GB een melding krijgen, zo doende leert men.

Je bent natuurlijk vrij om te denken en je website te hosten bij wie je wil, maar om die direct onder zoldermentaliteit weg te schuiven is erg kort door de bocht.

Ik ken genoeg andere grote partijen waar de zelfde dingen gebeuren.
Dit is gewoon geen excuus! Stel je voor dat straks bij het rekening rijden je moet betalen voor de hele snel weg ipv een klein stukje en als de overheid dit afdoet als een software probleem. Dan wordt het helemaal leuk.

Jullie hebben gekozen voor een cluster systeem, dan moet er ook voor gezorgt worden dat het log gedeelte goed in orde is. De klant MAG en KAN hier nooit het dupe van worden tenzij dit expliciet in de voorwaarden vermeld staat (Bijvoorbeeld telefoon providers die per minuten factureren)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Toch is dit wel een heel nuttig topic. Men kan dit gebruiken om zich te verweren tegen het soort rekeningen zoals de TS die krijgt.

Wat PCExtreme fout doet is dat het geen controle van uitgaande rekeningen maakt, zoals die van de TS. De kans dat daar wat mis was was wel heel groot, en de bewijslast hoort niet bij rekeningontvanger te liggen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij een update:
Ik werd vandaag netjes door PCExtreme gebeld met een passende reactie. Zij vertelden mij dat er gister miscommunicatie was en dat ik daardoor werd afgescheept om een mailtje te sturen. Ook wezen zij mij erop dat ze zich van dit probleem bewust zijn. Mijn factuur is dan ook verwijdert uit het systeem.

Echter kon men mij niet vertellen of PCExtreme dit naar buiten gaat communiceren (naar de klanten) en of er passende maatregelen worden genomen. Ik neem aan dat ze hier even tijd voor nodig hebben.

Ze waren zich overigens bewust van dit topic en de eventuele negatieve gevolgen. Wat ik wel wat raar vond is dat ze mij vertelde dat ze intern de opdracht hadden gekregen om de oorzaak van het probleem niet naar mij te communiceren en dat ik daardoor niet goed geholpen werd aan de telefoon... Anyway, goed afgehandeld!

Hierbij een pluim voor de afhandeling van dit probleem. Uiteindelijk ben ik er dik tevreden mee! Overigens is de service/nazorg bij PCExtreme altijd al prima geweest!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

GrooV schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 10:29:
[...]

Dit is gewoon geen excuus! Stel je voor dat straks bij het rekening rijden je moet betalen voor de hele snel weg ipv een klein stukje en als de overheid dit afdoet als een software probleem. Dan wordt het helemaal leuk.

Jullie hebben gekozen voor een cluster systeem, dan moet er ook voor gezorgt worden dat het log gedeelte goed in orde is. De klant MAG en KAN hier nooit het dupe van worden tenzij dit expliciet in de voorwaarden vermeld staat (Bijvoorbeeld telefoon providers die per minuten factureren)
Als je je eerst verdiept in de technische materie, dan mag je zulke opmerkingen maken. Je hebt blijkbaar geen idee waar je over praat en hoe de logging systemen van Apache werken.

Dit komt ook voor bij systemen die niet in een cluster omgeving draaien.

I rest my case verder.

• GrooV
Snow_King schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:12:
[...]
Als je je eerst verdiept in de technische materie, dan mag je zulke opmerkingen maken. Je hebt blijkbaar geen idee waar je over praat en hoe de logging systemen van Apache werken.

Dit komt ook voor bij systemen die niet in een cluster omgeving draaien.

I rest my case verder.
Ik weet heel erg goed waar ik het over heb. Ik hoef me hier niet te bewijzen. Jullie zijn op de hoogte van het probleem maar kennelijk wordt er geen haast gemaakt om dit op te lossen. Nu is er een oplettende TS die dit opmerkt.

Technisch is het gewoon mogelijk om dit te verbeteren maar jullie kiezen nog steeds voor deze manier welke niet accuraat is. Ook al was het technisch niet mogelijk dan mag je nog steeds niet op die manier factureren

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GrooV schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:33:
[...]

Ik weet heel erg goed waar ik het over heb.
Dat laat je anders niet merken.
Technisch is het gewoon mogelijk om dit te verbeteren maar jullie kiezen nog steeds voor deze manier welke niet accuraat is.
Deze manier is 99% van de tijd accuraat.
Ook al was het technisch niet mogelijk dan mag je nog steeds niet op die manier factureren
En dan moet er maar gewoon niet gefactureerd worden zeker?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:19
[...]

Dat is in de praktijk niet zo heel boeiend. 99.9% van de downloads wordt namelijk niet afgebroken en niet met een accelerator gedaan.
Als dat inderdaad zo is, lijkt de oplossing me erg simpel: Onvolledige downloads gewoon NIET meetellen in de berekening van het dataverkeer. De klanten blij, en het 'verlies' voor PCExtreme zal ook wel meevallen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Pascal Saul
Xander schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 14:04:
[...]

Als dat inderdaad zo is, lijkt de oplossing me erg simpel: Onvolledige downloads gewoon NIET meetellen in de berekening van het dataverkeer. De klanten blij, en het 'verlies' voor PCExtreme zal ook wel meevallen...
Hoe wil je gaan controleren of een download onvolledig is :) Jij gaat dat zelf aan de client vragen :o

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Pascal Saul schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 14:10:
[...]

Hoe wil je gaan controleren of een download onvolledig is :) Jij gaat dat zelf aan de client vragen :o
Alle 206 log messages niet meetellen misschien Lama, is niet alleen bij 206 zoals iemand hier eerder getest had.

[ Voor 11% gewijzigd door Kixtart op 03-10-2007 14:13 ]

☻/
/▌
/ \

• GrooV
[...]

De oplossing is allang genoemd, gewoon alleen de verzonden data calculeren

• Pascal Saul
GrooV schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 14:15:
[...]

De oplossing is allang genoemd, gewoon alleen de verzonden data calculeren
Hoe wil je dat meten? Via de eerder genoemde module waarschijnlijk?

Dit kan je niet zomaar van de ene op de andere dag implementeren. Dit moeten eerst ontwikkeld en getest worden. Ging het allemaal maar zo snel... For the time being zit het er niet anders op om het zo te doen. Tevens kan je niet verwachten dat iedereen deze module kan en mag gebruiken vanwege bedrijfspolicy's. Allemaal leuk en aardig maar in de praktijk werkt het niet altijd zo :)

Verwijderd

Topicstarter
Om het verhaal een nog leukere wending te geven, eerst laten ze me mondeling weten dat ze fout zitten en dat ze er wat aan gaan doen waarschijnlijk. Krijg ik opeens een mailtje met een heel ander verhaal. Waarin het lijkt alsof ze me matsen en het nooit bij andere klanten voorkomt... Pfff wie daar op de PR-afdeling werkt mogen ze ook eens nakijken. Wat een belachelijke reactie:
--------------Email-------------------
Beste Dennis, Als het dataverkeer inderdaad van 1 IP adres afkomstig is, dan lijkt mij de factuur inderdaad onjuist. Echter is het wel zo dat het nog steeds mogelijk moet zijn dat 1 IP adres dit dataverkeer kan veroorzaken, ook al lijkt het me erg frappant. Het beschreven probleem is absoluut geen lek, het is ieder zo dat er eigenlijk geen andere oplossing is om verkeer te meten. Bijna elke webhoster rekent het verkeer op deze manier. Er zijn wel een aantal tools maar deze werken niet goed, en daarom wordt er gebruik gemaakt van access logs. Alleen voor deze keer maak ik een uitzondering. Je moet je echter voorstellen dat wanneer de volgende klant komt, en deze heeft het zelfde probleem, maar dan van verschillende IP adressen dat dit verhaal niet op gaat. In dat geval zoeken we het tot de bodem uit. Dit is een enkele uitzondering.
-----------------------------------
Hoezo benadrukken dat dit een uitzondering is. Ipv toegeven dat de fout bij hun ligt en er eerlijk voor uit komen zoals aan de telefoon. Maar nee, op papier alles ontkennen, voor het geval dat de TS het emailtje post ;-) Bij deze PCExtreme. Ik w8 op uw vervolg... en het forumbericht op pcextreme.nl...

• Xander
[...]

Ik ging er vanuit dat die 206 status altijd voorkwam bij een onvolledige download. My bad... :)

• Rob
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 18:58:
Om het verhaal een nog leukere wending te geven, eerst laten ze me mondeling weten dat ze fout zitten en dat ze er wat aan gaan doen waarschijnlijk. Krijg ik opeens een mailtje met een heel ander verhaal. Waarin het lijkt alsof ze me matsen en het nooit bij andere klanten voorkomt... Pfff wie daar op de PR-afdeling werkt mogen ze ook eens nakijken. Wat een belachelijke reactie:
--------------Email-------------------
Beste Dennis, Als het dataverkeer inderdaad van 1 IP adres afkomstig is, dan lijkt mij de factuur inderdaad onjuist. Echter is het wel zo dat het nog steeds mogelijk moet zijn dat 1 IP adres dit dataverkeer kan veroorzaken, ook al lijkt het me erg frappant. Het beschreven probleem is absoluut geen lek, het is ieder zo dat er eigenlijk geen andere oplossing is om verkeer te meten. Bijna elke webhoster rekent het verkeer op deze manier. Er zijn wel een aantal tools maar deze werken niet goed, en daarom wordt er gebruik gemaakt van access logs. Alleen voor deze keer maak ik een uitzondering. Je moet je echter voorstellen dat wanneer de volgende klant komt, en deze heeft het zelfde probleem, maar dan van verschillende IP adressen dat dit verhaal niet op gaat. In dat geval zoeken we het tot de bodem uit. Dit is een enkele uitzondering.
-----------------------------------
Hoezo benadrukken dat dit een uitzondering is. Ipv toegeven dat de fout bij hun ligt en er eerlijk voor uit komen zoals aan de telefoon. Maar nee, op papier alles ontkennen, voor het geval dat de TS het emailtje post ;-) Bij deze PCExtreme. Ik w8 op uw vervolg... en het forumbericht op pcextreme.nl...
Oei, slechte interne communicatie daar.

Weet iemand of dit probleem ook speelt in de logs van lighttpd?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 18:58:
Het is een uitzondering. Als je nu gewoon leest wat hij zegt, dat is compleet juist en hij probeert je niet te naaien.

En voor de volledigheid, nee ik werk niet bij PCExtreme.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CyBeR schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:12:
[...]
Het is een uitzondering. Als je nu gewoon leest wat hij zegt, dat is compleet juist en hij probeert je niet te naaien.

En voor de volledigheid, nee ik werk niet bij PCExtreme.
De toonzetting van de mail is het probleem. Iedereen die een beetje nadenkt weet dat die 34 Gb in 10 minuten onwaarschijnlijk is, en dat mogen ze best aangeven. "Alleen deze ene keer" legt het probleem bij de klant, terwijl dit een probleem van de provider zou moeten zijn :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Ik ben wel benieuwd naar wat er onbetrouwbaar is aan het monitoren van een NIC via SNMP.

[edit]
En meteen na deze reply bedenk ik me dat dit op een shared server natuurlijk geen zin heeft :P

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2007 19:20 ]

• Xander
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:18:
Ik ben wel benieuwd naar wat er onbetrouwbaar is aan het monitoren van een NIC via SNMP.
Het feit dat een server gedeeld wordt door vele klanten?

• Rob
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:18:

[edit]
En meteen na deze reply bedenk ik me dat dit op een shared server natuurlijk geen zin heeft :P
Als elke klant een eigen ip adres krijgt, is het ook goed te monitoren.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Rob schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:29:
[...]

Als elke klant een eigen ip adres krijgt, is het ook goed te monitoren.
Als elke klant om die reden een eigen IP krijgt heb je binnen no-time RIPE over de zeik.

• DutchTSE
  • Niet online
SKiLLa schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 21:22:
[...]
PS @DutchTSE: Blijf je reacties vreemd vinden, je vraagt nu al 2x om een slotje, je weet dat er 11 mensen bij de ISP werken en wekt verder de indruk ze goed te kennen, maar je "kent ze verder niet" ... komt niet echt geloofwaardig over hoor ...
Niet zo vreemd als er op hun website staat vermeld dat ze 11 werknemers hebben ;) Verder "ken" ik SnowKing van een ander forum, maar hebben wij, buiten indirect contact via dat forum, nooit contact via een andere weg, en heb ik me verder nooit bezig hoeven houden met PCextreme (niet als klant en niet als concullega zijnde).

De reden dat ik om een slotje vraag is omdat dit soort problemen via een helpdesk en desnoods een technische dienst uitgepraat moeten worden, maar zeker niet op een publiekelijk forum. Dat zou jou als kenner van de ISP wereld waarschijnlijk wel bekend voorkomen.

• Gomez12
DutchTSE schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 21:39:
[...]

Niet zo vreemd als er op hun website staat vermeld dat ze 11 werknemers hebben ;) Verder "ken" ik SnowKing van een ander forum, maar hebben wij, buiten indirect contact via dat forum, nooit contact via een andere weg, en heb ik me verder nooit bezig hoeven houden met PCextreme (niet als klant en niet als concullega zijnde).

De reden dat ik om een slotje vraag is omdat dit soort problemen via een helpdesk en desnoods een technische dienst uitgepraat moeten worden, maar zeker niet op een publiekelijk forum. Dat zou jou als kenner van de ISP wereld waarschijnlijk wel bekend voorkomen.
Waarom moet dit zeker niet op een publiekelijk forum uitgepraat worden, een van de vragen van de TS was of hij het moest betalen, de helpdesk zei ja, toen zei forum misschien niet met argumentatie waardoor het zou kunnen veroorzaakt worden. TS opnieuw contact met helpdesk ( en door hulp Snow King ) en nu hoeft hij het toch niet te betalen...

Dan heeft het toch nut gehad om het hier te bespreken.

En bovendien vind ik het ook wel leuk om eens argumenten te krijgen voor als ik zelf eens een rekening krijg van 34Gb over mijn traffic limit heen. Ik wist niet dat het allemaal zo berekend zou worden...

Dus TS is geholpen, anderen ( ik ) zijn er wijzer van geworden. Waarom dan zeker niet op publiekelijk forum, ik zie alleen maar voordelen...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DutchTSE schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 21:39:
[...]
Waarom? Zodat iedereen die met een dergelijke spookrekening geconfronteerd wordt het wiel opnieuw moet uitvinden?

Het is juist goed als er druk op providers en ISPs komt om bij hun eigen rekeningen ook een controlestadium te hebben, zodat dergelijke excessen niet zomaar voor komen.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Xander schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:06:
[...]

Ik ging er vanuit dat die 206 status altijd voorkwam bij een onvolledige download. My bad... :)
Een 206 kan ook een resume zijn, hoeft niet altijd een onvolledige download te zijn.

Zie: http://www.w3.org/Protocols/rfc2616/rfc2616-sec10.html (10.2.7 206 Partial Content)

@vreeke1, ik zou graag zien dat je niet half communicatie post. Je hebt namelijk meerdere mails van ons gehad, niet alleen die ene mail.

Je factuur is teniet gedaan en ik heb aan de mensen van de support en administratie uitgelegt hoe je verhaal in elkaar steekt.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:41

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

SKiLLa schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 20:14:
[...]

Zo, werk je soms voor PCextreme ? De TS vraagt technische hulp bij een probleem en zoals uit het topic blijkt, zeer terecht. Als je daar anders over denkt, kun je klagen bij de modjes.

1) Spookrekening van 34 GB in 10 minuten, dan lijkt me er toch iets niet te kloppen ... Ik beweer niet dat ze de boel bedonderen - ik vermoed gewoon "slordigheid" - maar dat er iets niet klopt, lijkt me wel duidelijk.
2) Als jij kan verklaren hoe PCextreme op een shared server buiten de (verkeerd geinterpreteerde/ge-config'de) Apache logs om dataverkeer logt en toch aan hetzelfde "spook dataverkeer" komt, mag je het vertellen ... Is wel heeeel toevallig, nietwaar ?
3) Volgens mij hebben ze bij elkaar wel een stuk of 10 (losse) C-klasses, dat stelt toch niets voor man ! Veel IP adressen ja, maar niets in vergelijking met een serieuze ISP. Ze hebben niet eens 1 fatsoenlijk groot netblock, nee allemaal gierige kleine spaces ... Daarnaast hebben ze niet eens hun eigen serverruimte gehuurd, maar staan in "onderhuur" bij reasonnet. Een ISP die geen eigen serverruimte heeft, maar colo't is in mijn boek een zolderkamer ISP. Oja, en 11 man, nou oke, geen zolderkamer ISP dan, maar bouwkeet ISP ...

PS: Begrijp best dat je het wil opnemen voor je (naar ik aanneem) "bevriende" ISP, maar wie de bal ketst, kan 'm terug verwachten ...
sorry hoor, maar PCextreme zit niet colo'ed, ze hebben net als ons in Versatel Gyrocenter een eigen suite, dus hou aub je mond als je niet weet waar je het over hebt,
tevens is pc extreme een directe concurrent van ons, en zelfs IK als concurent zie pcextreme hier niet voor aan !

@snowking, laat ze lullen hier, handel dit via de correcte wegen af (lees je helpdesk/tel support)
ga je niet hier lopen verdedigen dat win je toch niet !

-hier stond een bericht aan snow, wat bij nader inzien niet zo slim is om op een publiek forum te posten-

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 04-10-2007 12:58 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Topicstarter
Snow_King schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:13:
[...]
Een 206 kan ook een resume zijn, hoeft niet altijd een onvolledige download te zijn.

Zie: http://www.w3.org/Protocols/rfc2616/rfc2616-sec10.html (10.2.7 206 Partial Content)

@vreeke1, ik zou graag zien dat je niet half communicatie post. Je hebt namelijk meerdere mails van ons gehad, niet alleen die ene mail.

Je factuur is teniet gedaan en ik heb aan de mensen van de support en administratie uitgelegt hoe je verhaal in elkaar steekt.
Niet halve communicatie posten? Ik wil ook wel de complete reeks posten hoor. Echter werd er in 3 van de 4 reacties netjes gevraagd om discreet met de emails om te gaan en niet alles online te zetten.

Ik quote: "Verder zou ik het fijn vinden om onze communicatie tussen ons 2 te houden, dat is wel zo professioneel."

Dus wat is het nu. Alle reacties posten (inclusief het laatste mailtje met daarin een aantal belachelijke argumenten en de reactie waarin ik word afgeschildert als iemand die PcExtreme probeert aan te vallen?) of censuur en alleen de belangrijkste delen te posten? Let me know!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 13:10:
[...]

Niet halve communicatie posten? Ik wil ook wel de complete reeks posten hoor. Echter werd er in 3 van de 4 reacties netjes gevraagd om discreet met de emails om te gaan en niet alles online te zetten.

Ik quote: "Verder zou ik het fijn vinden om onze communicatie tussen ons 2 te houden, dat is wel zo professioneel."

Dus wat is het nu. Alle reacties posten (inclusief het laatste mailtje met daarin een aantal belachelijke argumenten en de reactie waarin ik word afgeschildert als iemand die PcExtreme probeert aan te vallen?) of censuur en alleen de belangrijkste delen te posten? Let me know!
vreeke, luister, whatever je probleem ook is, vecht dit niet op een forum uit !
neem contact met pcextreme op, vraag snowking aan de tel, of schrijf een aangetekende brief met hierin al je argumenten.
Ik ga er niet vanuit dat ze je moedwillig een oor aan willen naaien

Als je er niet uitkomt , doe niet zo moeilijk betaal die rekening en verhuis je spul ...

Ik snap je probleem ook niet echt, als je echt zon groot geschil hebt zoals je doet voorkomen had ik me spul allang wegverhuisd naar een andere hoster/eigen colo genomen oid

[ Voor 7% gewijzigd door CrankyGamerOG op 04-10-2007 13:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 13:14:
[...]

vreeke, luister, whatever je probleem ook is, vecht dit niet op een forum uit !
neem contact met pcextreme op, vraag snowking aan de tel, of schrijf een aangetekende brief met hierin al je argumenten.
Ik ga er niet vanuit dat ze je moedwillig een oor aan willen naaien

Als je er niet uitkomt , doe niet zo moeilijk betaal die rekening en verhuis je spul ...
Ik vind dit een gepast onderwerp om door te communiceren aan overige hostinggebruikers. Contact met PCExtreme is er al genoeg geweest. De rekening hoef ik niet te betalen. Echter zijn de reacties niet gepast en ontkennend. Zo word er in het laatste mailtje gedaan alsof ik het enige geval bij PCExtreme ben waarin dit mis is gegaan (en dus de enige die onterecht is gefactureerd), en dat ik de reacties van PcExtreme verkeerd heb begrepen (oftewel ik ben dom ;))
Anyway, ik ben de situatie zat en heb mij er bij neergelegd. Als mensen belang hebben bij een kopie van de emailconsporidentie hoor ik het wel via PM. Dan krijg je een kopie ;-)

Edit: oja, en ik ben een moraal-ridder die de hele hostingwereld maar moet aanspreken en niet alleen hun ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2007 13:21 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 13:18:
[...]

Ik vind dit een gepast onderwerp om door te communiceren aan overige hostinggebruikers. Contact met PCExtreme is er al genoeg geweest. De rekening hoef ik niet te betalen. Echter zijn de reacties niet gepast en ontkennend. Zo word er in het laatste mailtje gedaan alsof ik het enige geval bij PCExtreme ben waarin dit mis is gegaan (en dus de enige die onterecht is gefactureerd), en dat ik de reacties van PcExtreme verkeerd heb begrepen (oftewel ik ben dom ;))
Anyway, ik ben de situatie zat en heb mij er bij neergelegd. Als mensen belang hebben bij een kopie van de emailconsporidentie hoor ik het wel via PM. Dan krijg je een kopie ;-)
moet je wel te dmen zijn ;)

maar over facturen, dit gaat waarschijnlijk net als bij ons automatisch.. dus dat er iets fout kan gaan ok...

Verwijderd

Topicstarter
Scherp Defance ;) ik ben te bereiken op dennis_freak@hotmail.com

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Even algemeen.
Ik ben het wel eens dat over zoiets gesproken kan worden op een forum, zodat het zoekbaar is voor iemand waarbij hetzelfde gebeurd of als advies om op te letten op het dataverkeer.
Emailcorrespondentie behoort imho wel prive te zijn als het duidelijk is tussen welke 2 partijen de correspondentie verloopt.

☻/
/▌
/ \

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 13:10:
[...]

Je post selectief berichten, dat is iets wat niet de bedoeling is.

Dit is mijn laatste reactie in dit topic, ik ben verder gewoon bereikbaar via onze helpdesk. Je kan vragen naar mij (Systeembeheerder) en dan weten ze genoeg.

Waar het mij om gaat is dat je de ene mail wel post en de andere niet. Ik heb vandaag mijn collega nog gebeld en die vertelde mij dat er meerdere mailwisselingen zijn geweest.

Mail is net zoals een brief, briefgeheim, dat houdt je tussen twee partijen. Wij plaatsen de conversaties met onze klanten ook niet op het internet.

Je factuur is gecrediteerd en wij hebben ook uitgelegt waardoor dit komt. Dit komt doordat Apache volledige downloads telt en niet de daadwerkelijk gedownloade bytes.

Ja, er zijn modules die het anders kunnen, maar die zijn niet makkelijk te integreren in ons huidige, draaiende platform.

Ik heb een aanpassing gemaakt waarin alle downloads met status code 206 niet worden meegetelt in het bandbreedte gebruik.

Niet de beste en netste oplossing, maar tot de tijd dat het anders kan, moet het even zo. Hierdoor zal zoiets als dit niet meer voorkomen.

Er zijn misschien van onze kanten fouten gemaakt in de communicatie, dat kan, we blijven ten slotte allemaal mensen en waar mensen werken worden fouten gemaakt.

Misschien hebben we elkaar verkeerd begrepen op sommige vlakken, ook dat kan. Maar we zijn allemaal volwassen mensen die op een volwassen manier kunnen communiceren, daar ben ik van overtuigd.

Ik heb als Systeembeheerder een hele andere taak dan de mensen op de support. Het klinkt cru, maar er wordt tegen mensen op de support aan alle kanten gelogen, dagelijks.

Mensen verzinnen de mooiste verhalen om ergens onderuit te komen, dat gaat op een gegeven moment een stukje argwaan wekken bij de medewerkers.

In jouw geval was de factuur onterecht, maar je wil niet weten hoe vaak het voor komt dat de factuur volledig terecht is. Zo had laatst iemand de laatste World of Warcraft patch op zijn site gezet waardoor we ineens 1.2Gbit outbound traffic hadden, toen gingen de alarmen bij mij af en heb ik dat ook stop gezet.

Toen was er echter al 15 minuten 1.2Gbit de deur uit gegaan.

Afijn, dat was ook een excess.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat jij gelogen hebt tegen onze support, maar onze medewerkers geloven niet direct voor 100% alles wat de klant zegt, dat wordt eerst bekeken.

Dit hadden ze misschien anders kunnen communiceren, maar ook daarin kan een mens altijd leren.

Elke dag maken ze weer nieuwe dingen mee, waar we allemaal van kunnen leren.

Tot zo ver mijn "betoog" over deze zaak.

Conclusie: De factuur is teniet gedaan en ons telsysteem is met een kleine hack aangepast.

Zoals ik al aangaf, dit is mijn laatste post in dit topic. Verder kan iedereen met vragen zich wenden tot onze support, die kunnen de vragen aan mij doorspelen. Mijn directe mailadres post ik vanwege privacy hier niet.

Verwijderd

Mail is net zoals een brief, briefgeheim, dat houdt je tussen twee partijen. Wij plaatsen de conversaties met onze klanten ook niet op het internet.
100% mee eens, daarbij post TS alleen de berichten die hij ontvangt maar de berichten die hij zelf heeft verstuurd post hij ook allemaal niet.. Geen idee wat daar de toon van is, maar je zult een toon altijd terug vinden in de reactie.

Daarbij; of dit op een publiek forum mag worden besproken? Natuurlijk, maar daarbij is het niet relevant dat er namen van bedrijven worden genoemd imho aangezien dat niet van belang is...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Eens met Snow_King aangaande mailverkeer. Netjes dat hij toch meegediscussieerd heeft hier :)

Verwijderd

Topicstarter
Daarmee verschillen we dus toch van mening. Ik vond het niet relevant om alle mailtjs te posten omdat veel over mijn service/behandeling van pcextreme ging. Dit is niet erg relevant voor het topic vandaar. Dat ik toch selectief die overige reacties heb gepost heeft een duidelijke oorzaak zoals onder deze emailtjes te lezen valt.

Mijn toon? Ik ben altijd netjes geweest in mijn mail, ook pcextreme zal dit kunnen bevestigen. Anyway, dr zijn al teveel woorden aan vuil gemaakt. We weten dat de boel opgelost is, en dat is relevant voor dit topic. De rest zal ik even heel diep doorslikken ;-) I rest my case!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Snow_King schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 17:00:
[...]
Voor de volledigheid, helaas is het niet zo dat e-mail onder briefgeheim valt. Echter mocht je een probleem hebben met het openbaar maken van een e-mail, kun je 't wel gooien op onrechtmatige publicatie van een auteursrechtelijk beschermd, ongepubliceerd werk.

• Xandrios
  • Laatst online: 30-11 00:19
Volgens mij is het probleem en de oplossing wel duidelijk zo :)

Wat mij betreft laten we de discussie mbt PCextreme dus nu even achterwege, vrijwel elke hoster werkt op deze manier. Het is niet nodig om hun aan de schandpaal te nagelen want het is simpelweg een standaard manier van werken.

Wat we wel verder kunnen bespreken is hoe een host/klant in het algemeen dit soort problemen kan voorkomen :)

• Rob
  • Niet online

Rob

Betreffende mijn eigen vraag "heeft lighttpd hier ook last van": Nee
Een tip voor de statische hosters dus: lighttpd gebruiken :)

• Xandrios
Lighttpd is weer niet compatible met 99% van de commerciele hostingpanels ;) En mensen willen graag hun .htaccess files kunnen gebruiken :)

Zelf ben ik overigens ook overgestapt op Lighty, puur wegens de snelheid en het makkelijke configureren. Draai het op 3 servers en het loopt perfect :)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
CyBeR schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:39:
[...]
Deze manier is 99% van de tijd accuraat.
Ik ben blij dat jij geen bungy jumps verkoopt... 99% overleeft het, dus het is goed :o

Ontopic: Ik had er nooit bij stilgestaan dat het dataverkeer op dezelfde manier wordt bijgehouden als de apache logfiles.... Ik ging er altijd van uit dat dat "per kb" nauwkeurig ging! Niet dus...
En zeker bij filmbestanden kan ik me goed voorstellen dat er zo snel te veel wordt gefactureerd. Ik zal het eens testen bij m'n hosters.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RemcoDelft schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 21:53:
[...]

Ik ben blij dat jij geen bungy jumps verkoopt... 99% overleeft het, dus het is goed :o
Gelukkig is een lichte afwijking in 't tellen van verzonden bytes niet levensbedreigend...

• Rob
  • Niet online

Rob

Xandrios schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 21:28:
Lighttpd is weer niet compatible met 99% van de commerciele hostingpanels ;) En mensen willen graag hun .htaccess files kunnen gebruiken :)

Zelf ben ik overigens ook overgestapt op Lighty, puur wegens de snelheid en het makkelijke configureren. Draai het op 3 servers en het loopt perfect :)
Ik draai Apache en Lighttpd, maar zat in het begin toch wel een beetje te klooien met de config van Lighttpd (met mod_flv_streaming module).
Lighttpd heeft mijn voorkeur voor flv en big downloads, maar apache prefereer ik als het gaat op php gebruik (en dat alleen maar omdat iedereen het zo gebruikt :-))

• GrooV
Ik vind het overigens wel raar dat er bijna over alle isp's gediscusseerd wordt hier maar zodra het over hosting gaat moet het ineens via de helpdesk. Daarnaast zie je ook op forum's naast tweakers.net dat het negatief discussieren over een host vaak resulteerd in een slotje, wat mij ook weer aan het denken zet.

Ik weet dat de hosting biz geen makkelijke is, maar van fouten moet geleerd kunnen worden en voordat er geleerd kan worden moet er meestal over gepraat worden.

Ik vind het trouwens ook nog volstrekte onzin dat een paar mensen hier dit goedkeuren omdat het technisch niet mogelijk zou zijn. Ik heb het zelfs nog even nagevraagd en als een factuur niet goed berekend wordt kan deze gewoon nietig verklaard worden.

• Gomez12
GrooV schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 22:46:
...

Ik heb het zelfs nog even nagevraagd en als een factuur niet goed berekend wordt kan deze gewoon nietig verklaard worden.
Wat is niet goed berekend??? Kijk eerst eens je contract na voordat je dit soort uitspraken doet, afgelopen dagen verschillende contracten van verschillende hosters in mijn handen gehad en die hadden in 75% van de gevallen allemaal wel mooie terminologie die ik nu pas na het lezen van dit topic begrijp en waarbij het dus ook neerkomt dat er gefactureerd wat hun meten, nergens wordt gesproken over verstuurde traffic, alleen maar over gemeten traffic...

En als pcextreme dit ook zo stelt zou de factuur dus correct zijn, want hun hebben 34Gb gemeten. Dat iedereen denkt dat het over verstuurde traffic, dat komt meer door de kleine lettertjes ( die ik ook pas na het lezen van dit topic begreep en even opgezocht heb )...

• Xandrios
Ik weet dat de hosting biz geen makkelijke is, maar van fouten moet geleerd kunnen worden en voordat er geleerd kan worden moet er meestal over gepraat worden.
Ik zou dit niet zozeer zien als een fout. We hebben het hier over een gedeelde server, tientallen users die allemaal van dezelfde apache gebruik maken. Het is simpelweg erg moeilijk om het verbruik tot op de bit nauwkeurig bij te houden. En als je dat wel zou doen dan heb je kans dat het veel te veel resources gaat kosten..
Rob schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 21:55:
[...]

Ik draai Apache en Lighttpd, maar zat in het begin toch wel een beetje te klooien met de config van Lighttpd (met mod_flv_streaming module).
Lighttpd heeft mijn voorkeur voor flv en big downloads, maar apache prefereer ik als het gaat op php gebruik (en dat alleen maar omdat iedereen het zo gebruikt :-))
PHP vind ik juist erg gemakkelijk aangezien je maar 3 regels aan je config file hoeft toe te voegen. Ik serveer tot 400k PHP pagina's per dag op die manier :)

FLV module gebruik ik ook icm Jeroen's FLV player. Werkt erg lekker :)

• GrooV
Gomez12 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 23:24:
[...]

Wat is niet goed berekend??? Kijk eerst eens je contract na voordat je dit soort uitspraken doet, afgelopen dagen verschillende contracten van verschillende hosters in mijn handen gehad en die hadden in 75% van de gevallen allemaal wel mooie terminologie die ik nu pas na het lezen van dit topic begrijp en waarbij het dus ook neerkomt dat er gefactureerd wat hun meten, nergens wordt gesproken over verstuurde traffic, alleen maar over gemeten traffic...

En als pcextreme dit ook zo stelt zou de factuur dus correct zijn, want hun hebben 34Gb gemeten. Dat iedereen denkt dat het over verstuurde traffic, dat komt meer door de kleine lettertjes ( die ik ook pas na het lezen van dit topic begreep en even opgezocht heb )...
Lees eerst even mijn post beter door. Ik praat in het algemeen, zoals de bedoeling was als de discussie nog door mocht gaan. Ik heb op dit moment 0 webhosting contracten lopen, alles draait hier op eigen servers om juist dit soort dingen te voorkomen. Ik heb ook geen contract lopen bij Pcextreme en heb dit ook nooit gehad.

Daarnaast, iedereen kan iets meten maar het wil niet zeggen dat het correct is.. |:(

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-11 21:41
Wat een onzin.

Briefgeheim is meer bedoeld, dat derden de boodschappen niet lezen/onderscheppen.
Verstuurder/ontvanger kunnen rustig brieven/email publiceren, dat de ene partij, dat niet leuk vindt, tja, hadden ze maar geen email/brief moeten sturen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

bangkirai schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 12:57:
[...]
Wat een onzin.

Briefgeheim is meer bedoeld, dat derden de boodschappen niet lezen/onderscheppen.
Verstuurder/ontvanger kunnen rustig brieven/email publiceren, dat de ene partij, dat niet leuk vindt, tja, hadden ze maar geen email/brief moeten sturen.
Dat klopt niet. Als er een disclaimer bij de email zit dat deze alleen bedoeld is voor de ontvanger (standaard bij mijn werk email), dan mag dat niet zomaar openbaar worden gemaakt. Je mag ook niet zomaar een telefoongesprek opnemen en openbaar maken zonder toestemming van de andere partij.

En dan hebben we het nog niet over of het netjes is om correspondentie te posten zonder toestemming.

• GrooV
gambieter schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 15:05:
[...]

Dat klopt niet. Als er een disclaimer bij de email zit dat deze alleen bedoeld is voor de ontvanger (standaard bij mijn werk email), dan mag dat niet zomaar openbaar worden gemaakt. Je mag ook niet zomaar een telefoongesprek opnemen en openbaar maken zonder toestemming van de andere partij.

En dan hebben we het nog niet over of het netjes is om correspondentie te posten zonder toestemming.
Volgens http://www.villamedia.nl/n/nvj/auteursrecht/ mag het niet behalve als er maatschappelijk belang bij is. En aangezien GoT maatschappelijk is mag dat :+

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

gambieter schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 15:05:
[...]

Een disclaimer onderaan een email is een eenzijdige afspraak en is zodanig niet rechtsgeldig. Uiteraard kan het de positie van de verstuurder wel versterken (context), maar zijn er geen rechten aan te ontlenen. Als ik een niet voor mij bedoelde email inclusief zo'n disclaimer gewoon wel (zonder toestemming) doorstuur, dan is dat ensisch niet strafbaar.
CrankyGamerOG schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:24:
[...]

sorry hoor, maar PCextreme zit niet colo'ed, ze hebben net als ons in Versatel Gyrocenter een eigen suite, dus hou aub je mond als je niet weet waar je het over hebt,
tevens is pc extreme een directe concurrent van ons, en zelfs IK als concurent zie pcextreme hier niet voor aan !

[...]
Poeh poeh, zelfs jij ! Of de betreffende (relatief kleine) ISP een hele eigen suite heeft of niet, is verder niet zo relevant, het ging erom dat de dataverkeer berekening niet klopte, iets dat helaas vaker voorkomt ...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SKiLLa schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 17:50:
[...]
Een disclaimer onderaan een email is een eenzijdige afspraak en is zodanig niet rechtsgeldig. Uiteraard kan het de positie van de verstuurder wel versterken (context), maar zijn er geen rechten aan te ontlenen. Als ik een niet voor mij bedoelde email inclusief zo'n disclaimer gewoon wel (zonder toestemming) doorstuur, dan is dat ensisch niet strafbaar.
Maar je bent wel aansprakelijk als ik er schade door oploop. Ik heb namelijk aangegeven dat het niet mag worden doorgegeven.

Het is een wat grijs gebied. Maar het is zeker niet netjes.

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Klopt, netjes is het niet ;) Maar het is inderdaad grijs gebied, zeker daar er nog geen echte jurisprudentie over is. Bij publicatie ben je sowieso verantwoordelijk, ook zonder disclaimer.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SKiLLa schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 19:46:
Klopt, netjes is het niet ;) Maar het is inderdaad grijs gebied, zeker daar er nog geen echte jurisprudentie over is. Bij publicatie ben je sowieso verantwoordelijk, ook zonder disclaimer.
Ach, de disclaimer is iets wat mijn instituut op prijs stelt. Dus staat het gewoon in de signature ;)

Ik forward ook wel eens stukjes email, maar alleen als ik weet dat dit mag of als er niets vertrouwelijks instaat. Op een forum zal ik het niet snel zetten :)

Verwijderd

SKiLLa schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 17:50:
Poeh poeh, zelfs jij ! Of de betreffende (relatief kleine) ISP een hele eigen suite heeft of niet, is verder niet zo relevant, het ging erom dat de dataverkeer berekening niet klopte, iets dat helaas vaker voorkomt ...
De hele naam van het bedrijf is niet relevant in deze discussie en staat los van het probleem

• Xandrios
Inderdaad, dat is hier niet terzake. Dit 'probleem' komt bij 99% van de hosts voor.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
gambieter schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 18:14:
[...]

Maar je bent wel aansprakelijk als ik er schade door oploop. Ik heb namelijk aangegeven dat het niet mag worden doorgegeven.
Ik denk dat het in het genoemde voorbeeld (per ongeluk een mailtje ontvangen en daarna doorsturen) niet relevant is wat jij in het mailtje hebt geschreven... Er geldt namelijk geen verplichting om alle mail door te lezen!

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Xandrios schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 20:48:
Inderdaad, dat is hier niet terzake. Dit 'probleem' komt bij 99% van de hosts voor.
Nou, 99% lijkt me schromelijk overdreven, al komt het helaas niet onregelmatig voor ;)

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik weet, ik had gezegt hier niet meer te reageren, maar nu de discussie een andere kant op is, vind ik het prima om weer mee te doen.

Ik denk dat dit probleem ook veel onwetendheid is, want wie gaat er nu in eerste instantie vanuit dat dit gebeurd? Ik ben hier zelf ook pas 2 maanden geleden achter gekomen. Ik ging er vanuit dat Apache dit gewoon goed deed, maar het tegendeel is dus bewezen.

Bij veel hosters zal dit dus spelen en ook die zullen achter hun telmethode staan, want het hek is van de dam als je tegenover een klant je eigen telmethodes in twijfel gaat trekken.

Ik denk dan ook dat dit topic inderdaad voor klanten goed is, al had ik de content graag iets anders gezien. Dat ter zijde.

Ik vind het ook enigzins vreemd dat het in Apache zo werkt by default, ik vraag me af waar dit vandaan komt, waarom hier in het begin niet over nagedacht is.

Nee, richt deze discussie nu niet op mij of het bedrijf waar ik werk, want dan ben ik hier weer weg!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Snow_King schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 14:35:
Ik vind het ook enigzins vreemd dat het in Apache zo werkt by default, ik vraag me af waar dit vandaan komt, waarom hier in het begin niet over nagedacht is.
Wordt dit ook gecommuniceerd aan de developers van Apache? :)

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

gambieter schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 14:36:
[...]

Wordt dit ook gecommuniceerd aan de developers van Apache? :)
Ik ga niet direct een developer "lastig" vallen als ik met zulke vragen zit, daar hebben zij niet zo veel zin in denk ik.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Snow_King schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 14:55:
[...]
Ik ga niet direct een developer "lastig" vallen als ik met zulke vragen zit, daar hebben zij niet zo veel zin in denk ik.
Ik bedoel als mogelijke bug :)

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

gambieter schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 14:59:
[...]

Ik bedoel als mogelijke bug :)
Op die manier. Ik denk niet dat je dit als bug meer kan zien, meer as "feature". Apache werkt nu al een hele tijd zo.

Ik vraag me alleen af, waarom is er destijds voor gekozen om dit zo te doen? Het lijkt me dat er een goede reden voor is geweest.

• Jap
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 13:01

Jap

No worries

ik ben er laatst ook achter gekomen dat de standaard loggin van apache incorrect is. Ben op een gegeven moment hier terecht gekomen:

http://issues.apache.org/bugzilla/show_bug.cgi?id=22870

welke linkt naar :

http://issues.apache.org/bugzilla/show_bug.cgi?id=8996 en waarin onderaan word vermeld:
Use mod_logio instead (%I and %O). It will report the correct values. %b or %B have broken semantics that we will not be fixing. Some rely on having the %b and %B be what was intended to be written rather than what was really written - don't ask - it was a major point of contention on the development lists.
meer informatie over wat er in die dev list is rondgegaan heb ik helaas niet kunnen vinden.

deze feature is dus bekend sinds 2003, toen apache2 in de omloop kwam (kan me vergissen toen zat ik nog niet zo diep in de hosting)

bij ons is daarom de logging aangepast en sinds dien is het niet meer voorgekomen.

Nieuws en informatie over IPv6 @ Fix6.net | Hosting met IPv6 nodig? Bekijk de IPv6-hosters lijst op Fix6.net/ipv6-webhosting

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Dat verklaard een hoop, het was dus een discussie tussen de developers!

Apart, maar wel handig om te weten waarom het zo is.
Pagina: 1 2 Laatste