OV Chipkaart , gevaarlijk?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Over een tijdje zal je bij het openbaar vervoer moeten betalen met de OV Chipkaart. Dit zou makkelijker, efficienter en zelfs goedkoper moeten zijn (Ik ga ervan uit dat het het tegenovergestelde zal zijn in de praktijk.)...

Maar even buiten deze aspecten: is deze kaart ook een gevaar?
Nu heb ik gelezen op de site dat je moet uitchecken op het einde van de rit. Ook staat er bij vraag en antwoord: "Ik ben mijn kaart kwijt, ben ik nu opgesloten op het station?" Het antwoord is: "Nee, U moet een medewerker aanspreken om het poortje te openen."

Dit betekent dus dat je opgesloten zit tussen poortjes. Leuk. Is dit nu niet heel gevaarlijk bij brand, ongelukken of aanslagen? Of begrijp ik dit verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:26

YellowCube

Wait...what?

zou daar niets voor bedacht zijn? Kan me niet voorstellen dat dit zomaar zonder bijv. een degelijke brandweercontrole neergezet is.
En denk je niet dat je in het geval van hoge nood gewoon doodleuk zo'n deurtje aan gort trapt?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij brand, ongelukken of aanslagen worden die poortjes heus wel open gezet.. En verder is het 'gewoon glas' dus als je echt er langs/over moet dan lukt dat echt wel ;)

En je moet maar zo denken; kans dat een dief nu je laptop uit je handen grijpt en en vandoor rent is kleiner aangezien die nu eerst langs die poortjes moet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik weet niet of je de 'poortjes' hebt gezien. Maar daar beuk je zo doorheen. En tevens is het glas op de meeste stations ook niet echt hoog. Volgens mij gaat het hele plan grandioos mislukken. Want dat glas zal snel vervangen worden door een stalen hekwerk van 4 meter hoog oid waardoor stations een totaal afgesloten gebeuren worden.

Daarna zie ik in de politiek ongetwijfeld de vraag naar voren komen van 'we willen niet als gevangenen naar ons werk'.

Bovendien zijn er op de kleine stations vaak ook veel weggetjes via 'langs het spoor'. En zodra de NS minder gaat controlleren dan zullen er meer mensen zijn die er langs glippen.

Was laatst al een conducteur die een zwartrijder had gesnapt die op een station was instapt welke nu al die beveiliging heeft.

Of, euhm... misschien zit er een flaw in het systeem? http://www.dumpert.nl/med...440bbe/gratis_reizen.html

[ Voor 7% gewijzigd door LauPro op 01-10-2007 21:24 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Das leuk; wordt het deurtje uitgezet en vervolgens wordt je tot in het oneindige gefactureerd omdat je ritprijs niet bekend is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

nee, dan betaal je een bepaalde maximumprijs.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

LauPro schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 18:44:
Ik weet niet of je de 'poortjes' hebt gezien. Maar daar beuk je zo doorheen. En tevens is het glas op de meeste stations ook niet echt hoog. Volgens mij gaat het hele plan grandioos mislukken. Want dat glas zal snel vervangen worden door een stalen hekwerk van 4 meter hoog oid waardoor stations een totaal afgesloten gebeuren worden.

Daarna zie ik in de politiek ongetwijfeld de vraag naar voren komen van 'we willen niet als gevangenden naar ons werk'.

Bovendien zijn er op de kleine stations vaak ook veel weggetjes via 'langs het spoor'. En zodra de NS minder gaat controlleren dan zullen er meer mensen zijn die er langs glippen.

Was laatst al een conducteur die een zwartrijder had gesnapt die op een station was instapt welke nu al die beveiliging heeft.

Of, euhm... misschien zit er een flaw in het systeem? http://www.dumpert.nl/med...440bbe/gratis_reizen.html
als het systeem mislukt om de door jou aangedragen redenen ligt dat dus eerder aan de eventuele hufterigheid van mensen dan aan het systeem. Er zijn talloze landen waar ze dergelijke systemen hebben en waar het gewoon werkt.
Ik vind het persoonlijk prima. Dat gekut met een strippenkaart/gewoon treinkaartje is absoluut niet meer van deze tijd en verder zo lek als een mandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

YellowCube schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 18:49:
eventuele hufterigheid van mensen dan aan het systeem.
Komop man, accepteer dat! Er is altijd een minderheid die het verziekt. Als die mensen er vrede mee hebben dat dat zo gebeurd dan is het prima. In die landen waar het volgens jou functioneert zijn er ook zat mensen die ermee cheaten, alleen als het digitaal is valt het vaak minder op.

Ik zou voor een andere aanpak kiezen, namelijk de controle (waar je je chip langs moet halen) in de trein. En tja dat zal wel betekenen dat er sowieso meer deuren de treinen moeten komen. Als je bij sommige IRM's de wachtrijen ziet die ontstaan bij het in/uitstappen.

Daarna zorg je er gewoon voor dat je de treinen controlleert en mensen die niet zijn ingecheckt zijn de lul. Tevens zorgen de conducteurs ook meteen voor controle zodat de treinen niet worden gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

LauPro schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 18:56:
[...]
Komop man, accepteer dat! Er is altijd een minderheid die het verziekt. Als die mensen er vrede mee hebben dat dat zo gebeurd dan is het prima. In die landen waar het volgens jou functioneert zijn er ook zat mensen die ermee cheaten, alleen als het digitaal is valt het vaak minder op.
Komop man, rustig maar hoor!
Dat er eikels rondlopen weet ik ook, maar om naar aanleiding daarvan te gaan zeggen dat het systeem niet gaat werken is gewoon krom.
Ik zou voor een andere aanpak kiezen, namelijk de controle (waar je je chip langs moet halen) in de trein. En tja dat zal wel betekenen dat er sowieso meer duren de treinen moeten komen. Als je sommige IRM's de wachtrijen ziet die ontstaan bij het in/uitstappen.
vind ik ook een prima aanpak, maar je noemt zelf al een groot nadeel op.
Overigens zijn trams/bussen ook op die manier uitgerust
Daarna zorg je er gewoon voor dat je de treinen controlleert en mensen die niet zijn ingecheckt zijn de lul. Tevens zorgen de conducteurs ook meteen voor controle zodat de treinen niet worden gesloopt.
wat is het verschil met de oude situatie als je alsnog alle treinen moet gaan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Die veiligheidshekkies beuk je dus niet even doorheen. Dat of gehard glas of carbonaatglas, hoe dan ook het is zo ontwikkeld dat de grootste idioot het niet stuk krijgt. Eveneens er even overheen springen zie ik mezelf niet zo snel doen wel er onderlangs.
Maar of het gevaarlijk is.. waar ik niet zozeer bang voor ben is dat die hekkies open/dicht springen maar is dat mensen door juist de druk als een idioot beginnen te lopen, waardoor alles klem komt te zitten. Dit lijkt mij veel gevaarlijker.

Ik vraag me echter wel af.. waarom krijgen we nog OV cipkaarten? We weten dat we op korte termijn een chip vervanger krijgen, en alsnog wordt er zwaar geinvesteerd in een verloren technologie. Tevens zorgt deze kaart voor een verhoging van 7% per km. Zoiets is ronduit schandalig met de ronduit slechte service die daarnaast geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02

Klippy

Still Game

Dat zijn toch geen issues.

Loop een metrostation in een willekeurige grote stad over de grens binnen en je ziet precies hetzelfde systeem.

Poortje, pasje, piep, trein.

Daar zitten ook geen 100en mensen opgesloten per dag.
Het enige verschil is dat je in het buitenland meestal niet hoeft af te rekenen bij het verlaten. Maar als er genoeg poortjes zijn moet dat ook geen probleem zijn.

Op grote stations zet je dan nog een mannetje bij de poortjes om de bejaarden en moeders te helpen en alles is in orde. Nog altijd goedkoper dan die kaartjesknippers in de trein die vanalles doen, behalve vriendelijk kaarten knippen.

Blijft iig veeeel beter dan dat gedoe met die kaartautomaten, of strippenkaarten :X
Vreselijk.
Gewoon bus in, piep, zit.

En nu ze dat invoeren heb ik een auto...

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

In Londen slikken ze je kaartje in :P (en floept er daarna natuurlijk wel weer uit hoor ;))

Waar ik meer bang voor ben, is dat ze precies kunnen zien waar ik ben, wanneer ik daar ben. Als student zijnde is dat niet altijd even prettig. Doe mij maar gewoon een kaart zonder uitchecken. Gaat veel sneller ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Nik op 01-10-2007 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02

Klippy

Still Game

proller schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 20:50:
In Londen slikken ze je kaartje in :P
Komt er aan de andere kant weer uit toch :P

Of dat ligt misschien aan je kaartsoort.

edit:

Schnell editten he :+

[ Voor 7% gewijzigd door Klippy op 01-10-2007 20:52 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar ik meer bang voor ben, is dat ze precies kunnen zien waar ik ben, wanneer ik daar ben. Als student zijnde is dat niet altijd even prettig. Doe mij maar gewoon een kaart zonder uitchecken. Gaat veel sneller ook.
Lekker boeiend :o Ik ben ook student, wat maakt het uit als 'men' kan zien waar ik ben (geweest). Heb niks te verbergen en jij ook niet, bedenk wel dat je zelf voor de opleiding hebt gekozen en er zelf voor betaald; als jij dan in je studietijd andere zaken gaan doen dan is dat je eigen probleem toch? Wat maakt het uit als iemand weet waar je bent (geweest)?

En daarbij; zo openbaar zullen die gegevens vast niet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:28
Je kunt ook achter iemand anders aan rennen en als je een krant oid hebt dan kun je zelfs rustig eruit zonder uit te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaZ-
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

NaZ-

Hoeblablahoeblabla

's Ochtends op Amsterdam Centraal; het is tegenwoordig altijd druk. Studenten die hun OV-kaarten moeten laten zien om door te mogen lopen naar de metro's. Als ze straks met die poortjes gaan werken, gaat het toch alleen maar langzamer? Als één iemand z'n kaartje verkeerd houdt en het poortje gaat niet open, dan krijg je toch opstoppingen van de metro tot aan de Dam? :P Ze werken daar met iets van 10 :? poortjes, hoop dat het goed gaat...

AMD Pentium 4 32+, 2056MB DDR-ROM, 60INCH HD, Logitech Muis, MS-Toeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ben ik het idd. mee eens, ik ben ook zeer benieuwd naar de tracking mogelijkheden van het systeem want ik vind het nogal twijfelachtig kwa privacy.

Met zo'n systeem kunnen ze direct van iedereen bijhouden waar ze in en uit stappen...

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

je kunt zo'n kaart ook anoniem aanschaffen als je een privacy probleem ziet.
NaZ- schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:03:
's Ochtends op Amsterdam Centraal; het is tegenwoordig altijd druk. Studenten die hun OV-kaarten moeten laten zien om door te mogen lopen naar de metro's. Als ze straks met die poortjes gaan werken, gaat het toch alleen maar langzamer? Als één iemand z'n kaartje verkeerd houdt en het poortje gaat niet open, dan krijg je toch opstoppingen van de metro tot aan de Dam? :P Ze werken daar met iets van 10 :? poortjes, hoop dat het goed gaat...
je moet wel een totale kneus zijn om je kaart verkeerd voor die lezer te houden. Het maakt niets uit of je 'm ondersteboven, scheef of achterstevoren gebruikt.

[ Voor 82% gewijzigd door YellowCube op 01-10-2007 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:03

Exigence

dnkroz

Wolfboy schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:12:
[...]
Ben ik het idd. mee eens, ik ben ook zeer benieuwd naar de tracking mogelijkheden van het systeem want ik vind het nogal twijfelachtig kwa privacy.

Met zo'n systeem kunnen ze direct van iedereen bijhouden waar ze in en uit stappen...
Dan is mijn vervolgvraag: heb je een mobiele telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als één iemand z'n kaartje verkeerd houdt (…)
Hoe kun je radiografische golven verkeerd houden? :+ Neem aan dat die RFID-tags geen gepolariseerd EM uitstraalt :P
YellowCube schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:34:
je kunt zo'n kaart ook anoniem aanschaffen als je een privacy probleem ziet.
Is m'n studenten-jaar-kaart dan ook anoniem aan te schaffen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

wellicht, vraag het eens na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

YellowCube schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 19:02:
Komop man, rustig maar hoor!
Dat er eikels rondlopen weet ik ook, maar om naar aanleiding daarvan te gaan zeggen dat het systeem niet gaat werken is gewoon krom.
Niet alleen dat, maar ik wilde even je bagetalisatie onderuit halen. Als je maatregelen gaat verzinnen om een minderheid in de maatschappij 'uit te bannen' dan leidt dat tot een hele extreme aanpak zeer ten nadeel van de meerderheid
vind ik ook een prima aanpak, maar je noemt zelf al een groot nadeel op.
Overigens zijn trams/bussen ook op die manier uitgerust
Dus door kortzichtigheid van 20 jaar terug moeten we nu elke dag de ellende ervaren? Het moet toch niet zo moeilijk zijn om even het model aan te passen om die doorstroom te verbeteren? Zodat in ieder geval nieuwe treinen anders worden uitgerust, op de wat langere trajecten maakt het niet zoveel uit.
wat is het verschil met de oude situatie als je alsnog alle treinen moet gaan controleren.
Wat is hier mis mee? Ik hoop niet dat ze het toezicht dat de conducteurs nu hebben op te gaan vangen met videobewaking. Dat zou wel eens een groot argument kunnen zijn voor veel mensen om juist niet met het openbaar vervoer te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Exigence schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:34:
[...]

Dan is mijn vervolgvraag: heb je een mobiele telefoon?
Mobiele telefoons zijn per definitie een stuk minder eenvoudig bij te houden, sowieso zijn die niet perse gebonden aan persoonsgegevens.

Met zo'n chipkaart is het een kwestie van een standaard log bijhouden en je weet precies wie welke route elke dag neemt en waar een persoon vaak komt, bij een mobiele telefoon zou je (mits je het bijhoudt) alleen weten in elke gebied iemand zit. Veel laagdrempeliger, heel ander punt dus imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

De contracten om die gegevens te verstrekken aan marketingbureau's e.d. zijn inmiddels al getekend overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je bang bent vanwege privacy, etc moet je maar zo denken; als het 'verboden' is om er heen te gaan, waarom ga je er dan heen?

Bang dat school weet dat je spijbelt? Spijbel dan niet!
Bang dat je partner erachter komt dat je wekelijks naar een ander gaat? Wees dan trouw

Serieus; enige die inzicht heeft tot die gegevens zijn (hogere)NS personeel en de politie met dwangbevel, waar kan je je zorgen over maken...
*mompelt iets over hypes*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Vergis je niet hor, kan maar best zijn dat als blijkt dat je bij je treinreis van Arnhem naar Amsterdam gemiddeld 15 minuten op UTCS rond dwaalt dat je dan een aanbieding van een snackboer krijgt om daar met korting even een vorkje mee te prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

LauPro schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:43:
[...]
Niet alleen dat, maar ik wilde even je bagetalisatie onderuit halen. Als je maatregelen gaat verzinnen om een minderheid in de maatschappij 'uit te bannen' dan leidt dat tot een hele extreme aanpak zeer ten nadeel van de meerderheid
wat bagatelliseer ik dan precies? Het is gewoon nonsens om te stellen dat het systeem niet gaat werken vanwege het feit dat er mensen zullen zijn die er misbruik van maken.
En wat voor 'n extreme aanpak heb je het over? En welk nadeel voor de meerderheid?
Het is gewoon een toegangscontrolesysteem. Je gaat me toch niet vertellen dat je serieus bent over dat "als gevangenen naar het werk gaan".
Ik zal morgen even naar m'n baas stappen en 'm vertellen dat ik gevangen zit op m'n werk omdat ik een pasje nodig heb om op de afdeling te komen.
Dus door kortzichtigheid van 20 jaar terug moeten we nu elke dag de ellende ervaren? Het moet toch niet zo moeilijk zijn om even het model aan te passen om die doorstroom te verbeteren? Zodat in ieder geval nieuwe treinen anders worden uitgerust, op de wat langere trajecten maakt het niet zoveel uit.
is goed...als ze 20 jaar geleden slimmer waren geweest hadden we nu meer deuren in de trein gehad. Dat je vervolgens een bak met zitplaatsen kwijt raakt maakt uiteraard geen zak uit.
In Japan net zo veel en net zulke grote deuren en daar is de doorstroom wel goed. Met andere woorden: het valt of staat gewoon weer met hoe mensen omgaan met de regels. En om dan bij jouw argumenten te blijven: meer deuren is dan sowieso onzinnig, want er zijn altijd mensen die zich toch weer zo snel mogelijk naar binnen moeten wurmen en zo de doorstroom belemmeren.
Wat is hier mis mee? Ik hoop niet dat ze het toezicht dat de conducteurs nu hebben op te gaan vangen met videobewaking. Dat zou wel eens een groot argument kunnen zijn voor veel mensen om juist niet met het openbaar vervoer te gaan.
dat er meer conducteurs (of in ieder geval beheerders) aanwezig moeten zijn in treinen ben ik gelijk met je eens. Dat mensen het OV links laten liggen vanwege beveiligingscamera's is imo onzinnig. Leg eens uit waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat er meer conducteurs (of in ieder geval beheerders) aanwezig moeten zijn in treinen ben ik gelijk met je eens. Dat mensen het OV links laten liggen vanwege beveiligingscamera's is imo onzinnig. Leg eens uit waarom?
Ik neem ook wel eens rond 23u de trein... Vind het fijn om dan toch even op een donker station de conducteur naast de trein zien staan voordat ik instap; weet ik tenminste dat er controle is.
Puntje bepaald heb je misschien niks aan hem/haar, maar het idee is toch teleurstellend dat hij *kan* ingrijpen, terwijl een camera alleen achteraf hulp is ipv preventie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:58:
[...]

Ik neem ook wel eens rond 23u de trein... Vind het fijn om dan toch even op een donker station de conducteur naast de trein zien staan voordat ik instap; weet ik tenminste dat er controle is.
Puntje bepaald heb je misschien niks aan hem/haar, maar het idee is toch teleurstellend dat hij *kan* ingrijpen, terwijl een camera alleen achteraf hulp is ipv preventie
op risicolijnen of unheimische tijdstippen vind ik het zeker een goede zaak dat die mensen rondlopen en zet ze vooral in om dat laatste beetje mensen wat toch nog zwartrijdt o.i.d. aan te pakken. Helemaal goed. Er zijn imo ook genoeg lijnen/tijdstippen waar het niet strikt noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Osiris schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:36:
[...]
Is m'n studenten-jaar-kaart dan ook anoniem aan te schaffen? ;)
Jij wil gratis reizen, maak je keuze ;). Als je niet wil dat geregistreerd wordt waar je heen gaat, neem er er een anonieme bij voor je geheime trips en je OV voor veilige reizen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 18:38:
Dit betekent dus dat je opgesloten zit tussen poortjes. Leuk. Is dit nu niet heel gevaarlijk bij brand, ongelukken of aanslagen? Of begrijp ik dit verkeerd.
Nee. Als je namelijk nog eens naar een station gaat dat met die poortjes is uitgerust, moet je er eens goed naast kijken: daar zit een knop die in een keer alle poortjes open zet, te gebruiken in geval van nood. Bovendien zitten die poortjes op 't brandmeldingssysteem aangesloten, dus zodra er (op die plek) brand gemeld wordt springen ze ook open.

Over dit systeem is echt wel nagedacht: het wordt al tientallen jaren in vooruitstrevender (qua OV) landen gebruikt.
Dat was een fout in de software van de poortjes: die checkte de kaartjes niet goed genoeg of er mee gekloot was (wat compleet mogelijk is bij de Mifare Ultralight kaarten omdat die onbeveiligd zijn). Da's inmiddels opgelost.
n4m3l355 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 20:33:
Ik vraag me echter wel af.. waarom krijgen we nog OV cipkaarten? We weten dat we op korte termijn een chip vervanger krijgen, en alsnog wordt er zwaar geinvesteerd in een verloren technologie. Tevens zorgt deze kaart voor een verhoging van 7% per km. Zoiets is ronduit schandalig met de ronduit slechte service die daarnaast geleverd wordt.
Huh? Een chipvervanger? Op korte termijn? Dit is geen chipknip-achtige smartcard he, het is een smartcard met Near Field Communication. Dat wordt de eerstkomende tijd niet vervangen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

YellowCube schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:56:
[...]
wat bagatelliseer ik dan precies? Het is gewoon nonsens om te stellen dat het systeem niet gaat werken vanwege het feit dat er mensen zullen zijn die er misbruik van maken.
Ik heb nergens de relatie gelegd tussen het feit dat er dissidenten zijn en de beveiliging. Waar het mij op ging is de zin die ik quote in mijn tweede reactie.
En wat voor 'n extreme aanpak heb je het over? En welk nadeel voor de meerderheid?
Het is gewoon een toegangscontrolesysteem. Je gaat me toch niet vertellen dat je serieus bent over dat "als gevangenen naar het werk gaan".
Ik moet toegeven dat ik al een paar stappen verder was. Maar ik heb nu al 3 keer meegemaakt dat ik mensen 'door' de poortjes zie lopen (alsin: beuken/schoppen). Natuurlijk deed ik zelf braaf de achterkant van mijn strippenkaart erin maar de beveiliging is werkelijk om te lachen, dus die zal hoe dan ook worden aangescherpt. Om nog maar te zwijgen over het feit dat op metrostation Amsterdam Overamstel al enige maanden (zoniet een jaar?) een glasplaat eruit gehaald is zodat men niet om hoeft te lopen.
Ik zal morgen even naar m'n baas stappen en 'm vertellen dat ik gevangen zit op m'n werk omdat ik een pasje nodig heb om op de afdeling te komen.
Voor mijn werk kom ik ook regelmatig bij bedrijven/DC's waar ik met de nodige pasjes/ID's alleen binnen kom, geen probleem mee. Maar als ik elke keer wanneer ik met de trein ga door een gevangenisdeur moet om op het station te komen dan gaat mij dat gewoon te ver. Volgende stap is misschien om ook meteen metaaldetectoren te plaatsen in die dingen?
is goed...als ze 20 jaar geleden slimmer waren geweest hadden we nu meer deuren in de trein gehad. Dat je vervolgens een bak met zitplaatsen kwijt raakt maakt uiteraard geen zak uit.
In Japan net zo veel en net zulke grote deuren en daar is de doorstroom wel goed. Met andere woorden: het valt of staat gewoon weer met hoe mensen omgaan met de regels. En om dan bij jouw argumenten te blijven: meer deuren is dan sowieso onzinnig, want er zijn altijd mensen die zich toch weer zo snel mogelijk naar binnen moeten wurmen en zo de doorstroom belemmeren.
Andere oplossing is om eenrichtingsverkeer in te voeren in de treinen. Altijd via de voorste deur naar buiten en de achterste deur naar binnen per bak. Meer deuren plaatsen is maar 1 oplossing. Ik ben al blij dat ze in de nieuwe modellen die idiote domtorentrapjes eruit gehaald hebben.
Als je met mij eens bent dat er meer conducteurs moeten komen dan zou je toch de huidige maatregelen extreem moeten afkeuren? Je kan een conducteur toch gewoon met een scanner de bak in sturen en als je geen valide 'kaartje' hebt dan heb je een boete?

Er zijn best wat mensen die gewoon anoniem willen reizen, of in ieder geval niet continu gefilmd willen worden. Dat is een gevoelskwestie inderdaad dus daar vallen niet zoveel argumenten voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat écht belangrijk is, is dat het OV 7% duurder gaat worden door die chipkaarten. Dat gaat weer mensen terug de auto in stoten, en uiteindelijk is alles weer 1 groot idee om mensen nóg meer geld uit de knip te kunnen tikken.

Ik word hier zo moe van tegenwoordig... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dat vind ik wel meevallen. De brandstofprijzen voor de auto zijn de afgelopen jaren behoorlijk gestegen als je het afzet tegen de OV-prijzen. Dus ja, die profit die OV'ers hadden de afgelopen jaren wordt nu een klein beetje gelijkgetrokken. Denk dat je over een jaartje weer in je vuistje mag wrijven als er weer een 10 cent op de literprijs zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ten opzichte van de inflatie is brandstof niet veel meer duurder geworden als wat wij kapitaalkrachtiger zijn geworden. Maar het OV is niet bedoelt om duur te zijn, maar om het milieu te ontlasten, en deze doelen worden allemaal nogal voorbij gestreefd de laatste tijd zo stoot de gemiddelde bus meer Co2 uit als 35 personenwagens, terwijl een bus gemiddeld maar 30 personen vervoert.

Om maar iets te noemen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2007 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het grote voordeel van de huidige generatie treinen is dat de vervuiling veelal buiten de stad plaats vind en dat het minder onderhoud vergt. Daarnaast is er minder sprake van files op het spoor en heeft een trein ook geen 'stationair verbruik' (op verlichting na). Maar de beste oplossing zou een lightrail dubbeldekker zijn, al hoewel dat waarschijnlijk een beetje een contradictio is.

De huidige generatie bussen op diesel zijn hopeloos achterhaald qua techniek. De aandrijflijn is afgesteld op de acceleratie en niet op rendement. Dus ik ben het met je eens, de beste oplossing zijn imo de waterstofbussen (of een goede hybride opstelling) met tractiemoter en welke kan recupereren.

[ Voor 3% gewijzigd door LauPro op 01-10-2007 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 23:10:
(…) en deze doelen worden allemaal nogal voorbij gestreefd de laatste tijd zo stoot de gemiddelde bus meer Co2 uit als 35 personenwagens, terwijl een bus gemiddeld maar 30 personen vervoert.
Leuke bewering, maar heb je ook een bron? :)

Bijvoorbeeld:
Met deze aanschaf wordt de GVU-vloot nog schoner. GVU rijdt vanaf het eind van het jaar enkel nog met bussen met EURO lll motoren met CRT-filter, met EURO V en LPG motoren. GVU heeft daarmee één van de schoonste wagenparken van Nederland.
Nu mag Joost weten wat zo'n Euro III cq. Euro V-klassificatie exact inhoudt, maar iets zegt me dat één zo'n bus toch echt wel schoner is dan 35 personenwagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Euro 3 is nog steeds een beetje triest hor, zeker aangezien in 2005 al Euro 4 is uitgegeven en Euro 3 dateert uit 2000 (uitgaande van dieselmotoren): http://en.wikipedia.org/wiki/Euro_IV

[ Voor 17% gewijzigd door LauPro op 01-10-2007 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:52:
Als je bang bent vanwege privacy, etc moet je maar zo denken; als het 'verboden' is om er heen te gaan, waarom ga je er dan heen?

Bang dat je partner erachter komt dat je wekelijks naar een ander gaat? Wees dan trouw

Serieus; enige die inzicht heeft tot die gegevens zijn (hogere)NS personeel en de politie met dwangbevel, waar kan je je zorgen over maken...
Privacy is ook een puntje tegenover de Spambots van de NS zelf hoor. En daarbij is het nog maar de vraag in hoeverre het op afstand uitleesbaar is.

Maar goed ik hoorde van een medewerker dat er heel lang een Duaal systeem zou moeten gaan komen oa om buitenlandse toeristen het niet overdreven moeilijk te maken.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
LauPro schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 23:35:
Euro 3 is nog steeds een beetje triest hor, zeker aangezien in 2005 al Euro 4 is uitgegeven en Euro 3 dateert uit 2000 (uitgaande van dieselmotoren): http://en.wikipedia.org/wiki/Euro_IV
Ongetwijfeld, maar neem nou eens 35 auto's uit het gemiddelde wagenpark? Hoeveel daarvan voldoen überhaupt aan enige Euro-*-klassificatie? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Osiris schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 23:33:
[...]

Leuke bewering, maar heb je ook een bron? :)

Bijvoorbeeld:
Een broer die voor een grote busmaatschappij werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Osiris schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 23:42:
Ongetwijfeld, maar neem nou eens 35 auto's uit het gemiddelde wagenpark? Hoeveel daarvan voldoen überhaupt aan enige Euro-*-klassificatie? ;)
Alle zakelijke rijders hebben vrijwel lease-auto's en tegenwoordig is het brandstofaspect een groot deel van een leasecontract (dat wil dus zeggen: recente auto's en dus minimaal de Euro III/IV voor benzine/diesel). Natuurlijk blijven de gebakjes nog wel even rondrijden maar ik denk dat dat geen significant deel van de markt uit maakt. Alle echte vervuilers van 10-15 jaar terug raken langzaam uitgefaseerd en zelfs een auto uit bijvoorbeeld 2001 (al 6 jaar oud) voldoet nog steeds aan de Euro III norm in principe. Mensen die weinig rijden maakt het verbruik niet zoveel uit, maar als je veel kilometers maakt gaat het gewoon meespelen (totdat je het echt kan betalen).

@Stef: Dan werkt die busmaatschappij met oude meuk dus. Je moet wel bedenken dat veel busmaatschappijen de laatste jaren zijn gefuseerd, dus het duurt even voordat alle contracten die nog lopen (op bestaande bussen) aflopen en bijv. een Connexxion echt kan gaan shoppen naar een echte zuinige bus (als ze al niet mee bezig zijn). Bedrijven in de transportsector zijn echt geïnteresseerd naar die brandstoffactor en die Euro-normen helpen daar heel erg bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 23:52:
[...]
een Connexxion echt kan gaan shoppen naar een echte zuinige bus (als ze al niet mee bezig zijn)
Zijn ze al. Hier in Haarlem/IJmond rijden voor 90% aardgasbussen rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Aardgas is natuurlijk wel een klein beetje uitstel van executie :P . Maar toegegeven, het is schoner dan dan met diesel. Voordeel is ook vaak dat zo'n bus meteen de normen van bijv. Euro VI kan hebben die pas in 2008 uit komt eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

LauPro schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:12:
jn werk kom ik ook regelmatig bij bedrijven/DC's waar ik met de nodige pasjes/ID's alleen binnen kom, geen probleem mee. Maar als ik elke keer wanneer ik met de trein ga door een gevangenisdeur moet om op het station te komen dan gaat mij dat gewoon te ver. Volgende stap is misschien om ook meteen metaaldetectoren te plaatsen in die dingen?
het verschil tussen jou en mij in deze discussie is dat jij dit systeem als een extreem beveiligingsverhaal ziet en ik zie het als een vorm van toegangscontrole. Dat er wellicht haken en ogen aan zullen zitten is niet te vermijden, maar om het als een gevangenis te bestempelen vind ik weer wat ver gaan. Het is imo een systeem wat beter en makkelijker werkt dan treinkaartjes en strippenkaarten (vraag overigens voor de grap eens aan een toerist wat hij/zij van de strippenkaarten vind.)
Andere oplossing is om eenrichtingsverkeer in te voeren in de treinen. Altijd via de voorste deur naar buiten en de achterste deur naar binnen per bak. Meer deuren plaatsen is maar 1 oplossing. Ik ben al blij dat ze in de nieuwe modellen die idiote domtorentrapjes eruit gehaald hebben.
wederom, dit valt of staat met hoe mensen met zo'n regel omgaan en ik kan je vertellen dat het niet werkt. In bussen hebben ze hetzelfde systeem. Voor instappen, achter uitstappen. Dat gaat prima zolang het niet te druk is. Zodra het mudjevol wordt, stampen mensen net zo makkelijk door de achterdeur naar binnen.
Als je met mij eens bent dat er meer conducteurs moeten komen dan zou je toch de huidige maatregelen extreem moeten afkeuren? Je kan een conducteur toch gewoon met een scanner de bak in sturen en als je geen valide 'kaartje' hebt dan heb je een boete?
het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten? School die conducteurs gewoon om zodat ze als toezichtshouder op een trein mee kunnen en laat de controle van kaarten lekker aan het systeem over.
Er zijn best wat mensen die gewoon anoniem willen reizen, of in ieder geval niet continu gefilmd willen worden. Dat is een gevoelskwestie inderdaad dus daar vallen niet zoveel argumenten voor te vinden.
Mijn gevoel zegt dat het niet zo'n probleem is.
Kunnen we discussie daar mooi bij laten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:56:
Wat écht belangrijk is, is dat het OV 7% duurder gaat worden door die chipkaarten. Dat gaat weer mensen terug de auto in stoten, en uiteindelijk is alles weer 1 groot idee om mensen nóg meer geld uit de knip te kunnen tikken.

Ik word hier zo moe van tegenwoordig... |:(
Inderdaad. Zeker als je bedenkt dat de verwachting is (CPB iirc, even geen link bij de hand) dat autorijden maximaal een paar procent duurder wordt in reele termen (dus gecorrigeerd voor inflatie) de komende tien jaar, terwijl OV zeker 20% duurder wordt.

Ik heb sinds niet al te lang een auto en ben even gaan berekenen hoe duur bepaalde ritten die ik veel doe zijn per OV en per auto. En ik ben geschrokken dat juist de korte ritten sterk in het voordeel van de auto zijn; op langere afstanden is het nu nagenoeg even duur als ik alleen in de auto zit, maar zodra er iemand meerijdt is het natuurlijk *veel* goedkoper om te rijden.

- woon-werk (3km, stadsverkeer)
Bus EUR 2 retour (20min onderweg)
Auto EUR 1.10 retour (12 min onderweg)

- naar vriendin in Utrecht
Trein EUR 7 buiten spits, maar EUR 11 in spits (1u25 onderweg)
Auto EUR 8 (1u25 minuten onderweg, incl lopen van gratis parkeerplek naar huis in UT centrum)

- naar broertje in Rotterdam
Trein+metro EUR 12 (buiten spits, 1u48 onderweg)
Auto EUR 11 (1u30 onderweg)

- naar bootje van schoonouders in Lauwersoog
Trein+bus EUR 20 (3u31 min onderweg)
Auto EUR 20 (2u40 min onderweg)

Kortom, OV is alleen goedkoper als:
- je alleen reist
- je middellange afstanden reist
- je buiten de spits reist
- je met enkel één vervoersmiddel (liefst trein) het gehele traject kunt afleggen.

Nu heb ik een naar hedendaagse begrippen vrij zuinige auto, maar gezien de nieuwe CO2 normen zullen autos gedwongen zuiniger maken, wat de stijgende brandstofprijzen zal compenseren (en dan nog, het overgrote deel van benzineprijs blijft accijns, niet grondstofprijs - benzineprijzen zijn politiek, niet economische bepaald). Voor het overgrote deel van de ritten - zelfs al woon je dichtbij treinstation en is je bestemming ook dichtbij een treinstation - is nu al de auto goedkoper. Dat is te zot voor woorden.

De groei van OVgebruik momenteel is puur een gevolg van de filedruk :/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Heb je bij het berekenen van de auto-prijs afschrijving, verzekering en onderhoud meegenomen? ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:23

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Als één iemand z'n kaartje verkeerd houdt en het poortje gaat niet open, dan krijg je toch opstoppingen van de metro tot aan de Dam?
Dit gaat via RFID, dus hoe je je pasje er boven houdt. Hij wordt zowiezo gescanned.
Benieuwd of het ook door een leren portomonee gaat. Scheelt me dan het pasje eruit te halen.
CyBeR schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:06:
[...]
Nee. Als je namelijk nog eens naar een station gaat dat met die poortjes is uitgerust, moet je er eens goed naast kijken: daar zit een knop die in een keer alle poortjes open zet, te gebruiken in geval van nood.
Benieuwd hoevaak dit misbruikt gaat worden :X.

[ Voor 31% gewijzigd door AW_Bos op 02-10-2007 12:07 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ariën Clay schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 12:05:
[...]

Dit gaat via RFID, dus hoe je je pasje er boven houdt. Hij wordt zowiezo gescanned.
Benieuwd of het ook door een leren portomonee gaat. Scheelt me dan het pasje eruit te halen.
Dat gaat prima, zolang er geen muntgeld in de weg zit. (Zorg dus dat je pas aan de buitenkant van je portemonnaie zit en leg 'm met die kant op de lezer). Als je 't goed doet hoef je zelfs je portemonnaie niet uit je broek te halen.
Benieuwd hoevaak dit misbruikt gaat worden :X.
Nou ja hoe vaak wordt in de trein de noodrem misbruikt? Niet heel vaak. Zelfde idee: als er iets mis is trek je eraan, zo niet heb je een duur probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bij de poortjes(ik heb OV Chipkaart), als je bij een station gewoon doorloopt bijna tegen het poortje aan, zonder je kaart ervoor te houden gaat hij ook open!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dennus2006 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 12:16:
Bij de poortjes(ik heb OV Chipkaart), als je bij een station gewoon doorloopt bijna tegen het poortje aan, zonder je kaart ervoor te houden gaat hij ook open!
Da's voor de overgangsperiode zodat mensen zonder ov-chipkaart ook nog naar buiten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Die overgangsperiode gaat nog wel even duren :P

Zolang er gecombineerde NS/lokaal vervoers abonnementen zijn en NS en de lokale vervoerder beiden verdommen dat abonnement op een chipkaart te zetten blijft die overgangsperiode duren. En zolang die periode duurt is het systeem zo lek als een mandje.

Edit: mrs. Dido heeft 2 persoonlijke OV-chipkaarten, maar reist met ouderwets papier omdat de NS behalve de dalurenkaart niets zinnigs op welke chipkaart dan ook kwijtkan.

De RET in R'dam wil de poortjes dichtgooien, maar ze krijgen aanzienlijke problemen zodra ze mensen met een geldig vervoerbewijs de toegang weigeren - terwijl die mensen dat vervoerbewijs niet op een chipkaart kunnen zetten.

[ Voor 40% gewijzigd door Dido op 02-10-2007 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dido schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 12:38:
Die overgangsperiode gaat nog wel even duren :P

Zolang er gecombineerde NS/lokaal vervoers abonnementen zijn en NS en de lokale vervoerder beiden verdommen dat abonnement op een chipkaart te zetten blijft die overgangsperiode duren.
NS gaat ook binnenkort over op OV-chipkaarten hoor, alleen met het oude systeem van een kaartje kopen en de trein inlopen. Alleen wordt dat kaartje dan bijgeschreven op je OV-Chipkaart ipv dat 't een papieren kaartje is. Op dit moment weigert NS nog hun shit op andere kaarten te zetten, maar daar gaat (moet!) ook verandering in komen.
En zolang die periode duurt is het systeem zo lek als een mandje.
Eens. Dit hele gebeuren had imo ook al lang geïmplementeerd moeten zijn. Al jaren geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dido schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 12:00:
Heb je bij het berekenen van de auto-prijs afschrijving, verzekering en onderhoud meegenomen? ;)
Nee, maar op moment dat je toch al de auto hebt staan zullen afschrijving en verzekering doorlopen ongeacht of je de auto voor een bepaalde rit gebruikt. Die zijn niet relevant voor de keuze van een autobezitter of hij met auto of OV gaat. Ze zijn alleen relevant voor de niet-autobezitter die een auto overweegt te nemen.

Onderhoud is wel ten dele afhankelijk van kilometerage, maar ook voor een deel van leeftijd; ik ben wel benieuwd exact hoeveel aan gereden kilometers toegeschreven kan worden, maar mijn vermoeden is dat het per rit verwaarloosbaar is tov benzinekosten en de vaste onderhoudskosten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

CyBeR schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 12:43:
NS gaat ook binnenkort over op OV-chipkaarten hoor, alleen met het oude systeem van een kaartje kopen en de trein inlopen. Alleen wordt dat kaartje dan bijgeschreven op je OV-Chipkaart ipv dat 't een papieren kaartje is. Op dit moment weigert NS nog hun shit op andere kaarten te zetten, maar daar gaat (moet!) ook verandering in komen.
Zelfs op hun eigen kaart zetten ze het dus nog niet. En al gaan ze straks enkeltjes/retourtjes erop zetten, dat lost de abbo-meuk niet op.

(Waar ik op doel is de stad/streek aanvulling bij een trajectkaart)
dion_b schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:01:
Nee, maar op moment dat je toch al de auto hebt staan zullen afschrijving en verzekering doorlopen ongeacht of je de auto voor een bepaalde rit gebruikt. Die zijn niet relevant voor de keuze van een autobezitter of hij met auto of OV gaat. Ze zijn alleen relevant voor de niet-autobezitter die een auto overweegt te nemen.
Tsja, dan schaf ik voor 3,4k p.a. een OV-jaarkaart aan (dat lijkt me redelijk vergelijkbaar met een auto wat betreft afschrijving, verzekering en onderhoud O-) ).

Dan ga ik weer eens kosten vergelijken... OV is nu gratis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dido schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:14:
[...]

Tsja, dan schaf ik voor 3,4k p.a. een OV-jaarkaart aan (dat lijkt me redelijk vergelijkbaar met een auto wat betreft afschrijving, verzekering en onderhoud O-) ).

Dan ga ik weer eens kosten vergelijken... OV is nu gratis :)
Regulier OV binnen NL is nu gratis ja, maar dan nog:

Auto:
- verzekering + belasting: EUR 650/j
- afschrijving: EUR 2000 in aanschaf, huidige waarde 3 jaar later EUR 1250, EUR 250/j dus realistisch
- onderhoud moet ik nog vastleggen. Tot nu toe buiten kleine/grote beurt niets gehad, dus allicht iets van EUR 375/j

Totaal vast per jaar dus EUR 1275. Dat betekent EUR 2125 over voor benzine, wat bij EUR 1.40/l neerkomt op 1518l benzine, wat bij 1:16 verbruik uitkomt op 24285km dat ik voor het geld van een OV kan rijden.

Maar in realiteit rij ik hooguit zo'n 900km/maand gemiddeld, wat op 10800km uitkomt. Dat is dus zo'n 675l benzine, wat EUR 945 kost. Ik ben dus per jaar momenteel zo'n EUR 2300 kwijt. Kortom, ik ben met auto minstens EUR 1100/j goedkoper uit dan met OV abo, en wederom, dit zelfs in het geval dat iedere laatste km die ik reis solo in de auto is.

Overigens is het niet alleen zo dat auto goedkoper is - losse kaartjes zijn in mijn geval (ik werk 4 dagen per week en gemiddeld eens per week moet ik een dag op een andere locatie dan mijn normale standplaats iets doen) sowieso goedkoper dan een abonnement :o

Daar komt bij dat ik in de grensstreek woon en een redelijk deel van de langere ritten die ik doe naar DE zijn (vliegvelden Dortmund, Düsseldorf en Weeze, winkelen in Emmerich, Kleve en Krefeld, dat soort dingen).

Dus ja, ik durf nog steeds te beweren dat een auto zeker niet duurder is dan OV op dit moment :+

Ik heb ook zelf de auto niet gekocht maar heb het van mijn wijlen moeder geerfd. Heb het nooit nodig gevonden en ben pas rijlessen gaan volgen toen zij zo ziek werd dat hulp bij ziekenvervoer een relevante afweging was. Maarja, nu heb ik dat ding, let ik bewust op kosten en blijf ik me verbazen hoe duur in verhouding OV is, zeker gezien de langere reistijd en mindere flexibiliteit ervan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

dion_b schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:40:
Dus ja, ik durf nog steeds te beweren dat een auto zeker niet duurder is dan OV op dit moment :+
Jouw auto wel, ja. :+
Maar een auto met een afschrijving van 250 euro per jaar zou ik dan eerder vergelijken met creatief zwartrijden en soms eens gepakt worden 8)7

Maar goed, dit gaat wel een beetje off-topic zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 17:23
Ook altijd weer leuk dat het traditionele 'ik heb toch niets te verbergen' argument langs komt. Net of privacy alleen over dingen verbergen gaat. Dan kun je net zo goed iedereen een chip implanteren en alle instanties toegang geven om mensen te factureren wanneer dat nodig is, dus de NS in de trein, de overheid als je in je auto op de weg rijdt, een stadion als je daar aanwezig bent wegens een concert, etc... ik geloof niet dat veel mensen daar blij van zouden worden.

Ik wil gewoon niet dat een of andere instantie structureel bijhoudt waar ik wanneer heen ga en die informatie ook nog gaat gebruiken om er aan te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

die uitspraak is inderdaad 1 uiterste.
Het andere is om bij elk bitje die over jou vastgelegd wordt over privacyschending te beginnen.
Er zijn genoeg wetten en regels m.b.t. privacy waar instanties zich aan moeten houden en waarmee je ze bij overtreding om de oren kan slaan. Maatschappelijk controle heet dat.

[ Voor 5% gewijzigd door YellowCube op 02-10-2007 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 20:53:
[...]

Lekker boeiend :o Ik ben ook student, wat maakt het uit als 'men' kan zien waar ik ben (geweest). Heb niks te verbergen en jij ook niet, bedenk wel dat je zelf voor de opleiding hebt gekozen en er zelf voor betaald; als jij dan in je studietijd andere zaken gaan doen dan is dat je eigen probleem toch? Wat maakt het uit als iemand weet waar je bent (geweest)?

En daarbij; zo openbaar zullen die gegevens vast niet zijn
ja dat is wel boeiend.
als in: dat het jou niet uitmaakt... prima. maar er zijn mensen die het wel uitmaakt.
Sowieso begeef je je hiermee op een (om wille van de privacy ongewenst) hellend vlak.

Een oplossing zou dan wegwerp-chipkaarten zijn, maar die zijn dan weer te duur vrees ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 02-10-2007 14:46 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Boudewijn schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 14:44:
Een oplossing zou dan wegwerp-chipkaarten zijn, maar die zijn dan weer te duur vrees ik.
Te duur voor wat? Om ze te implemeteren?
Er zijn namelijk twee anonieme varianten van die kaart die gewoon verkrijgbaar zijn/worden, hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

okay dan heb ik niets gezegd, maar wat gaan de kosten daarvan worden? (zowel voor de klant als de vervoerder).

en als ik al studentn u ook een anonieme wil? Kan dat dan gratis? Of word ik gedwongen te betalen voor mijn eigen privacy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Boudewijn schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 14:44:
[...]
Die zijn retegoedkoop om te maken maar dat zijn ritkaarten dus inderdaad duurder in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Bij de introductie in Rotterdam kon je de zogenaamde anonieme kaart enkel pinnen (aan het loket werd je vriendelijk doorverwezen naar de kaartenautomaat). Dus uiteindelijk was ook die kaart met bijbehorende logs verbonden aan je persoonlijke gegevens. Nu lees ik op RET.nl dat de kaarten inmiddels ook aan de loketten verkrijgbaar zijn, dus dat is alvast een vooruitgang.
Gefeliciteerd, u wint een Big Brother Award !

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 14:57:
en als ik al studentn u ook een anonieme wil? Kan dat dan gratis? Of word ik gedwongen te betalen voor mijn eigen privacy?
Ach, nu ik er over nadenk, die heb je toch al niet meer. Alles hangt vol met camera's, dus áls ze het willen, kunnen ze je probleemloos tracken, waar je ook gaat. Alleen is het natuurlijk een stukje makkelijker om met één druk op de knop alle personen die voldoen aan bepaalde voorwaarden uit het OV-Chipkaart-systeem te printen en door te spelen aan <insert organisatie>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jep daar zit de truc. het is hardstikke duur om alles en iedereen overal te volgen met optische middelen (hetzij een computer systeem, het zij mensen). Zie bijv. Utrecht CS.
Dat kun je echt niet met camera's doen gok ik zo; iig als je 'erlangs' wil komen lijkt het me dat het daar wel kan.

Met OV-Chip is dat heel makkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens mij moet je het privacy-standpunt niet zozeer fundamentalistisch bekijken ("ik wil niet dat gegevens over mij bijgehouden worden!"), aangezien het inderdaad een illusie is dat je dat zou kunnen vermijden.

Maar:
Informatie is geld waard. Deels om de vervoerder geoptimaliseerder te laten rijden, maar mogelijk ook voor andere zaken (marketingdoeleinden...). Op dit moment is de informatie die een vervoerder heeft van je zonder chipkaart beperkt, bij losse kaartjes puur hoeveel kaartjes voor welk traject voor welke dag gekocht worden. Bij abonnementen niet eens dat.

De invoering van de chipkaart leidt ertoe dat de vervoerder opeens veel meer informatie over je heeft. Zelfs bij de anonieme kaart kunnen ze in ieder geval de volledige route die de kaart aflegt volgen, nog los van wie de gebruiker ervan is. Deze informatie kunnen zij dus gebruiken voor financieel gewin (ofwel lagere kosten door hogere efficiency, danwel botweg extra revenue genereren).

Als je bezwaar hebt tegen de extra informatie die bijgehouden wordt lijkt het me zinniger het op die vlak te richten: deze informatie is geld waard, maar de reiziger ziet daar niets van terug. In tegendeel, gemiddeld wordt het zelfs duurder. Dat is dus dubbel "winst" van de vervoerder ten laste van de reiziger.
Zou het niet redelijk zijn om te verlangen van de vervoerder om te kwantificeren hoeveel zij denken dat de chipkaarten aan financieel voordeel gaan opleveren en dat bedrag dan 50/50 te verrekenen in de prijzen? :o

Natuurlijk zullen de vervoerders zeggen dat dat geld gebruikt wordt voor andere nuttige investeringen, maar als individuele reiziger kun je nooit zeker zijn dat je daar zelf gebruik van maakt, terwijl je wel jouw individuele informatie feitelijk aan de NS verkoopt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 17:23
YellowCube schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 14:32:
die uitspraak is inderdaad 1 uiterste.
Het andere is om bij elk bitje die over jou vastgelegd wordt over privacyschending te beginnen.
Er zijn genoeg wetten en regels m.b.t. privacy waar instanties zich aan moeten houden en waarmee je ze bij overtreding om de oren kan slaan. Maatschappelijk controle heet dat.
De privacy wordt steeds minder. Naast de ov-chipkaart is er namelijk ook centrale opslag en registratie van dna-gegevens voor het paspoort en straks misschien ook nog kilometerheffing, waardoor ook in de auto elke reisbeweging gevolgd kan gaan worden. Die regels zijn wel leuk en aardig, maar die worden gewoon aangepast aan de behoefte van dat moment. Bovendien is controle erop natuurlijk ook vrij lastig.

En die maatschappelijke controle heb ik (in dit geval) niet zoveel vertrouwen in, aangezien de meeste mensen er gewoon niet in geïnteresseerd zijn of zeggen 'ja, maar ik heb toch niets te verbergen?'. Wat in feite gewoon neerkomt op het beëindigen van de discussie over het onderwerp in plaats van discussiëren op basis van argumenten en proberen de diverse aspecten van dit onderwerp te bekijken. Het is een soort 'kop in het zand' steken als je zegt 'ik heb toch niets te verbergen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En die maatschappelijke controle heb ik (in dit geval) niet zoveel vertrouwen in, aangezien de meeste mensen er gewoon niet in geïnteresseerd zijn of zeggen 'ja, maar ik heb toch niets te verbergen?'. Wat in feite gewoon neerkomt op het beëindigen van de discussie over het onderwerp in plaats van discussiëren op basis van argumenten en proberen de diverse aspecten van dit onderwerp te bekijken. Het is een soort 'kop in het zand' steken als je zegt 'ik heb toch niets te verbergen'.
*steekt zijn kop in het zand*

Maar serieus; ik ben mij wel bewust dat er een hoop informatie over/van mij wordt opgeslagen.. Ga maar eens na; elke website die je bezoekt, elke keer als je geld opneemt, als je in de winkel iets betaald, etc. Overal laat je sporen achter en uiteindelijk kan je dit allemaal schuiven op 'privacy breuk'.

Maar goed, ik kies ervoor om te pinnen. Ik kies ervoor om internet te gebruiken, ik kies ervoor om met het openbaar vervoer te reizen ipv met de fiets, etc. Het is een keuze die je maakt en zolang mijn leven niet negatief beinvloed wordt door gegevens die mensen van mij hebben is het ook niet relevant.

En daarom zal ik ook blijven zeggen dat ik niets te verbergen heb en anderen dus blijkbaar wel; noem eens een paar voorbeelden waardoor je leven echt is geruineerd omdat de NS/overheidsinstantie gegevens van je bijhield ;)

En daarbij is elke privacy inbreuk ook weer een manie rom het volk te beschermen; mocht iemand door de politie worden gezocht kan via de informatie worden gekeken waar hij/zij zou kunnen zijn (ook al is het natuurlijk niet 100% accuraat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Martin Sturm schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:05:
[...]

De privacy wordt steeds minder. Naast de ov-chipkaart is er namelijk ook centrale opslag en registratie van dna-gegevens voor het paspoort en straks misschien ook nog kilometerheffing, waardoor ook in de auto elke reisbeweging gevolgd kan gaan worden. Die regels zijn wel leuk en aardig, maar die worden gewoon aangepast aan de behoefte van dat moment. Bovendien is controle erop natuurlijk ook vrij lastig.
Daar zijn instanties voor die dat controleren.
De NS wil bijv. de reisbewegingen van personen gaan registreren (t.b.v. bijvoorbeeld marketing en het behalen van efficientie van hun systeem) aan de hand van de OV chipkaart. Dat is een mogelijk inbreuk op de privacy van mensen.
Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) spreekt de NS hier dan ook op aan. En daarbij komt het niet neer op "we hebben liever niet dat jullie dit doen" maar "dit is verboden volgens de wet Bescherming Persoonsgegevens", dus dan wordt het voor de NS moeilijk om dit er door te drukken.
Het enige doorslaggevende tegenargument wat ze hebben is de verbetering van hun efficientie, maar die is ook te bereiken door de enkel en alleen de beweging van de kaarten te volgen (dus losgekoppeld van de persoonsgegevens die er achter hangen).
Is zo'n ontkoppeling van informatie-persoonlijke gegevens niet mogelijk, dan zal een organisatie (als de NS) aan moeten tonen dat hun systeem zodanig beveiligd is dat slechts bevoegde personen de gegeven kunnen benaderen en dat er altijd vastgelegd wordt met welk doel er naar die gegevens gekeken wordt. Daar zijn wettelijk verplichte procedures voor.
Althans, zo werkt het in de organisatie waar ik werk.Er zijn hier ook privacy gevoelige gegevens aanwezig en wij worden regelmatig gecontroleerd en eventueel gecorrigeerd als dit soort zaken niet in orde zijn.
En die maatschappelijke controle heb ik (in dit geval) niet zoveel vertrouwen in, aangezien de meeste mensen er gewoon niet in geïnteresseerd zijn of zeggen 'ja, maar ik heb toch niets te verbergen?'.
dat is dan niet handig van die mensen. Maar wat houdt jou of mij of anderen die het wel interesseert tegen om een eventuele privacy schending (direct of indirect) aanhangig te maken bij bijv. het CPB?
Wat in feite gewoon neerkomt op het beëindigen van de discussie over het onderwerp in plaats van discussiëren op basis van argumenten en proberen de diverse aspecten van dit onderwerp te bekijken. Het is een soort 'kop in het zand' steken als je zegt 'ik heb toch niets te verbergen'.
volgens mij zei ik ook dat zoiets niet bepaald slim is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 16:28
Ik vind het zeer kwalijk dat er zo met belastinggeld wordt gesmeten bij de invoering van de OV Chipkaart en dat er zoveel missers / vertragingen zijn.

Neem nu Leiden CS, daar heeft de NS al toegangspoortjes laten plaatsen terwijl daarmee de doorgang door het station (traverse) eigenlijk wordt afgesloten. De NS zegt: "dan kan men een passagerecht op de OV chipkaart laten zetten".
Dit is echt te gek voor woorden, ten eerste moet je een OV Chipkaart hebben, en ten tweede moet je er een passagerecht op laten zetten, om alleen maar door het station te mogen lopen!

Bovenstaande is een mooi voorbeeld van de problemen rond de invoer van de OV Chipkaart die opgelost moeten worden, in dit geval plaatst de NS gewoon botweg de poortjes alvast, terwijl de gemeente het daar niet mee eens is.

Verder is de invoer in Rotterdam al een tiental keer uitgesteld, dat laat ook wel zien dat de projectleiding van de OV Chipkaart erg zwak is. Op dit moment wordt er via affiches gezegd: "Binnenkort alleen nog toegang met de OV Chipkaart!", alleen niemand weet wanneer dat binnenkort dan precies is.

Gemeente Leiden ontstemd over dreigende afsluiting stationstraverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Arnout schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:49:
Dit is echt te gek voor woorden, ten eerste moet je een OV Chipkaart hebben, en ten tweede moet je er een passagerecht op laten zetten, om alleen maar door het station te mogen lopen!
Lijkt me ideaal. Zonder OV-Chipkaart heb je daar niks te zoeken. En een 'passagerecht er op latten zetten' klinkt omslachtiger dan het is: gewoon door dat poortje lopen en binnen een half uur weer pleite zijn (dus uitchecken). Dan wordt er geen geld afgeschreven.
Bovenstaande is een mooi voorbeeld van de problemen rond de invoer van de OV Chipkaart die opgelost moeten worden, in dit geval plaatst de NS gewoon botweg de poortjes alvast, terwijl de gemeente het daar niet mee eens is.
Omdat, meen ik, in het geval van Leiden de gemeente een enorme blunder gemaakt heeft aangaande de bereikbaarheid van een bepaalde wijk. Lijkt me niet het probleem van NS maar van de gemeente.
Verder is de invoer in Rotterdam al een tiental keer uitgesteld, dat laat ook wel zien dat de projectleiding van de OV Chipkaart erg zwak is. Op dit moment wordt er via affiches gezegd: "Binnenkort alleen nog toegang met de OV Chipkaart!", alleen niemand weet wanneer dat binnenkort dan precies is.
De bedoeling was dat dat vanaf 1 oktober zou gelden. Helaas heeft de overheid daar een stokje voor gestoken.

En dan staat er in dat artikel dat dat passagerecht 'maar' 30 minuten geldig is. Da's imo een onzinaragument. Ik heb nog nooit langer dan 30 minuten doorgebracht op een station (en dan zelfs Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal, beide met veel meer winkels dan Leiden Centraal) tenzij om te wachten op een trein.

In Amsterdam kan ik me een dergelijke commotie voorstellen, daar zitten ook serieuze restaurants op perron 2, maar Leiden moet gewoon niet zeiken.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 03-10-2007 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

CyBeR schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:03:
De bedoeling was dat dat vanaf 1 oktober zou gelden. Helaas heeft de overheid daar een stokje voor gestoken.
Hoezo "helaas"?

Waarom is het "helaas" dat er een stokje wordt gestoken voor een de facto prijsverhoging van zo'n 50%?

Ik doel dan niet op de chipkaart an sich, maar op het feit dat zowel NS als RET niet de mogelijkheid hebben/bieden om de "aanvulling stad/streek" op een chipkaart te zetten.

Als de vervoerder zijn zaakjes niet op orde heeft vind ik het allesbehalve helaas dat hij reizigers met een geldig vervoerbewijs niet mag weigeren, jij vindt het kennelijk jammer. Kun je dat onderbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Ik doel dan niet op de chipkaart an sich, maar op het feit dat zowel NS als RET niet de mogelijkheid hebben/bieden om de "aanvulling stad/streek" op een chipkaart te zetten.
wat houdt dat precies in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
[...]

Lijkt me ideaal. Zonder OV-Chipkaart heb je daar niks te zoeken. En een 'passagerecht er op latten zetten' klinkt omslachtiger dan het is: gewoon door dat poortje lopen en binnen een half uur weer pleite zijn (dus uitchecken). Dan wordt er geen geld afgeschreven.
Blijkbaar ben je nog nooit in Leiden geweest....Het station is de kortste (scheelt 5 minuten lopen) om van het uniterrein naar de binnenstad te gaan. Dagelijks maken duizenden mensen niet gebruik van om van de ene naar de andere kant te gaan. Tevens leveren deze mensen de winkels in de traverse ook een aanzienlijk bedrag op. Door de traverse dicht te gooien doet de NS niets anders dan het irriteren van de studenten, LUMC medewerkers en winkeliers in de traverse.
[...]

En dan staat er in dat artikel dat dat passagerecht 'maar' 30 minuten geldig is. Da's imo een onzinaragument. Ik heb nog nooit langer dan 30 minuten doorgebracht op een station (en dan zelfs Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal, beide met veel meer winkels dan Leiden Centraal) tenzij om te wachten op een trein.

In Amsterdam kan ik me een dergelijke commotie voorstellen, daar zitten ook serieuze restaurants op perron 2, maar Leiden moet gewoon niet zeiken.
Maar dat perronrecht is overal hetzelfde. Dus moeten de klanten van de restaurants in Amsterdam nu dus iedere 25 minuten opstaan om naar de uitgang te gaan, uit en in te loggen en weer gaan zitten. Nee, daar worden zij blij van. En de restauranthouders dus ook niet.

Zet de poortjes gewoon bij de trappen naar de sporen en je bent van het hele gezeur af. Daar mag je zowiezo niet komen als je geen kaartje hebt. Niets geen 'passagerecht', niets geen frustraties van klanten en winkeliers, alles een stuk simpeler.

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Als je een maand- of jaartrajectkaart koopt bij de NS kun je er een aanvulling stad/streek bij kopen voor een prikkie. Dat zijn in feite twee 1, 2 of 3 ster abonnementen met als centrumzones je vertrek- en eindstations, waar je dus voor je voor- en navervoer gebruik kunt maken van tram/bus en metro.
Aangezien de NS het ding verkoopt is het een stukkie papier. NS kan.wil het niet op de NS of RET chipkaart zetten.
RET kan/wil het ook niet, want het is van de NS.

Ondertussen kom je dus de metro niet in als ze de poortjes dichtgooien, terwijl je wel een vervoerbewijs hebt. (Alternatief is dus zo'n 60 euro per maand extra lappen voor het RET ster-abbo.)
sariel schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 14:41:
Blijkbaar ben je nog nooit in Leiden geweest....Het station is de kortste (scheelt 5 minuten lopen) om van het uniterrein naar de binnenstad te gaan. Dagelijks maken duizenden mensen niet gebruik van om van de ene naar de andere kant te gaan. Tevens leveren deze mensen de winkels in de traverse ook een aanzienlijk bedrag op. Door de traverse dicht te gooien doet de NS niets anders dan het irriteren van de studenten, LUMC medewerkers en winkeliers in de traverse.
Wat is het probleem dan om in en uit te checken? Als je er langer dan 30 minuten over doet is het sowieso niet de snelste route ;)
Zet de poortjes gewoon bij de trappen naar de sporen en je bent van het hele gezeur af.
En wat verandert dat aan je geschetste probleem voor de mensen die op het perron zaten te eten? (Voor de duidelijkheid: perron is die stoep naast het spoor, waar in A'dam idd restaurants zitten).

[ Voor 38% gewijzigd door Dido op 03-10-2007 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Omdat, meen ik, in het geval van Leiden de gemeente een enorme blunder gemaakt heeft aangaande de bereikbaarheid van een bepaalde wijk. Lijkt me niet het probleem van NS maar van de gemeente.
tijdens de ontwikkeling van het gebied (dus ook het station) zijn er klaarblijkelijk afspraken gemaakt tussen NS en gemeente dat het behalve een station ook een doorgang zou worden voor voetgangers die bijv. van de universiteit naar de binnenstad wilden gaan. Ik zie niet precies waar de blunder dan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:15:
[...]

tijdens de ontwikkeling van het gebied (dus ook het station) zijn er klaarblijkelijk afspraken gemaakt tussen NS en gemeente dat het behalve een station ook een doorgang zou worden voor voetgangers die bijv. van de universiteit naar de binnenstad wilden gaan. Ik zie niet precies waar de blunder dan zit.
Ach dan lopen ze een stukje om :) Wordt het station tenminste ook weer wat rustiger.. Al die vervelende lui die van de ene kant naar de andere kant van het station rennen of met de fiets lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

natuurlijk kunnen ze omlopen, maar een beetje krom is het wel.
Jij legt samen met je buurman een tuinpad aan en spreekt af dat je daar allebei gebruik van kunt maken.
En op een dag zet de buurman een hekje op het pad waar je wel doorheen kunt maar alleen als je bij hem een kaartje haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

sariel schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 14:41:
[...]
Nou en of ik in Leiden geweest ben. En ik weet dat die situatie bestaat, maar nogmaals dit is een geval van slecht inzicht van de gemeente, en niet een probleem van NS. Die willen graag zwartrijders uit hun treinen houden, en door ze alvast uit het station te weren kom je daarmee al een heel eind.
Maar dat perronrecht is overal hetzelfde. Dus moeten de klanten van de restaurants in Amsterdam nu dus iedere 25 minuten opstaan om naar de uitgang te gaan, uit en in te loggen en weer gaan zitten. Nee, daar worden zij blij van. En de restauranthouders dus ook niet.
Daarom is 't nu ook zo dat perron 2 vrijgesteld is van ingangscontrole 's avonds. In Amsterdam staan nog geen poortjes, noch zijn er aanwijzingen van waar die gaan komen, maar het ligt voor de hand dat er een oplossing komt voor dit probleem.
Zet de poortjes gewoon bij de trappen naar de sporen en je bent van het hele gezeur af. Daar mag je zowiezo niet komen als je geen kaartje hebt. Niets geen 'passagerecht', niets geen frustraties van klanten en winkeliers, alles een stuk simpeler.
Ik ben 't op zich met je eens hoor, maar daar kleven nu eenmaal wat problemen aan. Ten eerste moet je dan een stuk meer poortjes neerzetten en is dat dus duurder, ten tweede is er dan een doorstromingsprobleem, en ten derde komt 't de veiligheid niet ten goede qua mensen die van de trap vallen.
YellowCube schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:15:
[...]

Die afspraken hadden nooit gemaakt moeten worden: dat is gewoon een manier geweest waarop de gemeente Leiden goedkoper uit wilde zijn door te besparen op fatsoenlijke doorgangen buiten dat station om. Natuurlijk is 't logisch dat een station op een dergelijke manier gebruikt wordt indien de mogelijkheid daartoe bestaat (dat gebeurt hier in Haarlem ook, hoewel de normale doorgang 25 meter verderop is), maar men moet daar zeker niet van afhankelijk worden.
Omdat dit systeem al ettelijke jaren geleden ingevoerd had moeten worden. Waarom reizen we anno 2007 in godsnaam nog met papieren vervoerbewijzen? Sterker nog, waarom reisden we anno 1997 nog met papieren vervoerbewijzen? In de meeste landen werken OV-systemen (toch zeker de metro's) al sinds de jaren '70 met electronische vervoerbewijzen, en sinds midden jaren '90 met NFC-kaarten.
Waarom is het "helaas" dat er een stokje wordt gestoken voor een de facto prijsverhoging van zo'n 50%?

Als de vervoerder zijn zaakjes niet op orde heeft vind ik het allesbehalve helaas dat hij reizigers met een geldig vervoerbewijs niet mag weigeren, jij vindt het kennelijk jammer. Kun je dat onderbouwen?
Dat is een implementatiedetail dat veroorzaakt wordt doordat NS z'n zaakjes nog niet helemaal op orde heeft. Ik denk dat als de RET vanaf 1 Oktober alleen nog OV-Chipkaarten had geaccepteerd (en dat dus niet verhinderd was), dat dit soort problemen opeens in no-time opgelost zou worden.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 03-10-2007 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

CyBeR schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 18:38:

Die afspraken hadden nooit gemaakt moeten worden: dat is gewoon een manier geweest waarop de gemeente Leiden goedkoper uit wilde zijn door te besparen op fatsoenlijke doorgangen buiten dat station om. Natuurlijk is 't logisch dat een station op een dergelijke manier gebruikt wordt indien de mogelijkheid daartoe bestaat (dat gebeurt hier in Haarlem ook, hoewel de normale doorgang 25 meter verderop is), maar men moet daar zeker niet van afhankelijk worden.
Het had niet zoveel te maken met goedkoper uit zijn, maar met het feit dat er geen mogelijkheden om het station heen waren (vanwege panden van het LUMC die daar stonden).
Nu er omheen gaat ook niet meer lukken aangezien er op de dichtsbijzijnde plek waar het nog zou kunnen binnenkort ook weer e.e.a. verrijst.
En verder is er 100 meter zuidelijker wel een tunneltje, dus helemaal afhankelijk heeft de gemeente zich ook weer niet gemaakt.

Ik zie het verder ook niet als een grote schande maar ik kan me ook wel een beetje voorstellen dat de gemeente hier enigzins van baalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:52:

Ik hecht redelijk wat waarde aan mijn privacy met dit soort dingen, het punt is dan ook niet hoe belangrijk de data is, het gaat meer om het principe. Dat je niets te verbergen hebt wil niet zeggen dat al je gegevens direct opgeslagen en/of publiekelijke beschikbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Blunder?

Hoezo?

D'r ligt geen woonwijk daarachter maar een deel v/d stad met het bioscience park. Dat werd gebouwd en de toen al bestaande onderdoorgang bleek een korte en populaire route met als bijkomend effect dat er veel sociale omgang was; mensen helpen elkaar er is bedrijvingheid etc.

Dat die poortjes nu zo ff-ing asociaal staan komt doordat het hele terrein tussen de poortjes van de NS is incluis de winkels en de mensen die er werken de NS is daar eigenaar en werkgever van. De gemeente heeft daar nooit iets over te zeggen gehad en kan niet echt blunderen met iets wat niet van de gemeente is. Men kon hooguit aardig vragen of de NS de poortjes bovenaan de peronnen wilde zetten zodat de vrije doorgang bewaard bleef.
Ook in Leiden zijn er dezelfde soorten ondernemingen als in Adam omdat ook in Adam de NS daar de baas is. Als je voor Adam de commotie wel waard vindt , ga dan Amok maken aub :)
Waarom reizen we anno 2007 in godsnaam nog met papieren vervoerbewijzen? Sterker nog, waarom reisden we anno 1997 nog met papieren vervoerbewijzen? In de meeste landen werken OV-systemen (toch zeker de metro's) al sinds de jaren '70 met electronische vervoerbewijzen, en sinds midden jaren '90 met NFC-kaarten.
sja waarom niet kleitabletten waarmee je pas het station uitkomt als je gecontroleerd bent. Er was simpelweg een systeem waarmee iedereen mee om kan gaan en wat werkte toen men nog vond dat de personeelsbezetting afdoende was. De NS draait nooit verlies overigens de poen voor de cams en de poortjes komt uit hun zak. Het is niet zo dat er enige financiele noodzaak toe was of dat een systeem nou eenmaal op de schop zou moeten. De NS wil gewoon 100% draaien mbt zwartrijders en voert als reden voor cameras op dat het personeel niet veilig is nu. Dat terwijl de NS alleen maar groeit en de centen heeft om personeel aan te nemen. Op Leiden was het nooit onveilig hooguit dat de junks stinken als ze te dichtbij komen. De hangjongeren werden en worden aangesproken/weggestuurd door het personeel (van de AH oa). Er waren ooit eens wat mannetjes (3tal) die iets lelijks zeiden tegen een medewerkster en 1 mannelijke medewerker van dezelfde leeftijd stuurt ze weg en ze druipen af, publiek is lovend op allerlei manieren, medewerker blij.

al met al kan ik de gestelde problemen niet reproduceren en denk ik er hetzelfde over als de gemeente mbt cameras in de stad. Die moeten er niet komen omdat de politei z'n pappenheimers kent en de enige echte delicten (vziw) plaatshebben wanneer iemand door drank en drugs zover is dat een camera niet helpt want men trekt zich er niks van aan. de gemeente investeerd dan dus maar in mensen/agenten en dat werkt. De NS kan en moet, imo, daarvan lering trekken.

maar goed /end of rant.

2,3 oktober was weer 1337
:)

edit:

en verder wil ik eraan toevoegen dat ander niet kunnen bepalen wat ik daar al dan niet te zoeken heb. Dat ik een buitenlandse vriend ffkes daar alles laat zien is mijn en zijn zaak en daar kan niemand wat aan bepalen omdat men het niet van te voren kan weten wat ik daar doe.

Ik kan prima van de NS en de gemeente verwachten dat ze zich gastvrij opstellen en dat dus de NS dit soort acties niet uithaalt. Het lijkt wel of er een eis is dat ik met de trein ga voor ik er in kan. Het si wel raar dat de NS dat lijkt te eisen. Met wat kinders treintjes kijken is niet erg en komt voor net als op Schiphol (vliegtuigen kijken dan).

really end of rant

[ Voor 41% gewijzigd door ROFLASTC op 03-10-2007 23:40 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:16:
[...]

Ach dan lopen ze een stukje om :) Wordt het station tenminste ook weer wat rustiger.. Al die vervelende lui die van de ene kant naar de andere kant van het station rennen of met de fiets lopen
Lastig he , al die mensen op jouw planeet....

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-08 19:47
Ok, ik heb de eerste 20/30 posts gelezen en ik lees een hoop onzin, angst en wat al niet meer.

In het kort:
  • Wat en hoe
De OV-chipkaart is een pas. Je checkt in door de pas binnen 5 centimeter van een afbeelding te houden als je een OV-voertuig in gaat. Bij het verlaten van het voertuig / station check je op dezelfde manier weer uit. Je kunt de pas gewoon in je portemonnee laten bij het in- en uitchecken.
  • Gevangen binnen poortjes?
Bij brand / welkalarmdanook gaan de poortjes automatisch open. Als er iets tussen de poortjes zit kun je toch gewoon doorlopen; je blijft niet vastzitten. Het is geen probleem om de poortjes te openen door hard tegen de deurtjes te trappen. Je zit dus nooit gevangen, mocht er iets zijn. Ook houdt het niet iedereen die geen kaartje heeft buiten, het bemoeilijkt het binnenkomen alleen iets.
  • Privacy
Er bestaan verschillende kaarten. Ook een anonieme chipkaart. Niet op naam, niemand weet waar je bent. Als je een abonnement hebt moet dat op jouw naam staan. Logisch. De overheid mag op dit moment niet bij de reisgegevens komen. Zij is niet gerechtigd. Ze kan bijvoorbeeld wel opvragen waar jij geweest bent door middel van plaatsbepaling door netwerkgegevens (als je mobiele telefoon aan staat ben je altijd legaal te traceren), maar dat terzijde. Privacy is in Nederland vastgelegd in de Wet bescherming persoonsgegevens. We moeten er met z'n allen voor waken dat deze Wbp niet steeds verder versoepeld wordt. *Privacybeleid OV-chipkaart
  • Waarom
Het systeem met strippen is omslachtig en lastig wanneer je in een onbekende omgeving bent. Tevens gaat het inchecken in een bus sneller dan het melden waar je heen wilt + stempelen. Het zorgt ervoor dat er weinig papier/karton verspild wordt voor strippenkaarten en treinkaartjes. Je kunt gemakkelijk betalen op stations (ook de koffie bij de Kiosk).

't Is sneller en gemakkelijker. Ik maak zelf dagelijks gebruik van de OV-chipkaart in Rotterdam en voor mijn traject is het goedkoper dan met de strippenkaart. Als je er gebruik van gaat maken, zul je merken hoe practisch het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BARO schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 22:57:
Ok, ik heb de eerste 20/30 posts gelezen en ik lees een hoop onzin, angst en wat al niet meer.

In het kort:[...]
  • Waarom
Het systeem met strippen is omslachtig en lastig wanneer je in een onbekende omgeving bent. Tevens gaat het inchecken in een bus sneller dan het melden waar je heen wilt + stempelen. Het zorgt ervoor dat er weinig papier/karton verspild wordt voor strippenkaarten en treinkaartjes. Je kunt gemakkelijk betalen op stations (ook de koffie bij de Kiosk).

't Is sneller en gemakkelijker. Ik maak zelf dagelijks gebruik van de OV-chipkaart in Rotterdam en voor mijn traject is het goedkoper dan met de strippenkaart. Als je er gebruik van gaat maken, zul je merken hoe practisch het is.
- minder vragen over tarieven aan chauffeur > kostenbesparing vervoerder
- snellere afhandeling > kostenbesparing vervoerder
- minder verspilling papier/karton > kostenbesparing vervoerder

Practisch? Jazeker. Maar waarom gaan we er dan *meer* voor betalen :?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 23:36:
[...]

- minder vragen over tarieven aan chauffeur > kostenbesparing vervoerder
- snellere afhandeling > kostenbesparing vervoerder
- minder verspilling papier/karton > kostenbesparing vervoerder

Practisch? Jazeker. Maar waarom gaan we er dan *meer* voor betalen :?
Waaruit, precies, leid je eigenlijk af dat dat zo is? Dat is namelijk per traject anders: sommige trajecten worden inderdaad duurder, sommige goedkoper. Ligt aan hoe de zones verdeeld zijn. Da's namelijk heel oneerlijk: als ik vanaf mijn huis twee haltes verder wil moet ik daarvoor nu drie strippen afstempelen omdat de volgende halte een zonegrens is. Met een OV-Chipkaart en reizen op saldo zal dat dus goedkoper worden. Andersom echter kan 't ook, als ik van de volgende halte naar 't station wil (ook een zonegrens) wordt dat inderdaad iets duurder. Jammer? Natuurlijk. Eerlijker? Ook.

Je betaalt gewoon per afgelegde kilometer, in plaats van dat binnen een zone de prijs altijd hetzelfde is. (En die zones zijn dan ook nog 's niet overal even groot).

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 03-10-2007 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Denk dat men zich er meer aan stoort dat het gemiddeld 7% duurder wordt. Dus inclusief het verhaal over zones.
Rotterdam, 2 okt. De openbaar vervoerbedrijven overwegen een extra tariefsverhoging van 7 procent voor hun diensten bij de invoering van de ov-chipkaart. Dit staat in een voorstel van de stadsregio Amsterdam, als opmaat voor een landelijke regeling.

De ov-chipkaart, die per 1 januari 2009 in heel Nederland de strippenkaart en treinkaartjes moet vervangen, zou leiden tot 7 procent minder reizigers. Dat schrijft topambtenaar Nico van Paridon in een brief aan de Reizigersadviesraad (RAR). De prijsverhoging dient ter compensatie van dit verlies. Reizigersvereniging Rover wijst op de toezegging die is gedaan door de vorige minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, dat invoering van de ov-chipkaart voor de reiziger geen tariefsstijging zou inhouden. De invoering van de ov-chipkaart verloopt uiterst moeizaam. Vorige maand stelde staatssecretaris Huizinga definitieve invoering uit tot een nader te bepalen datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

BARO schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 22:57:
Je kunt gemakkelijk betalen op stations (ook de koffie bij de Kiosk).
Leuk, maar waarom maken ze het dan weer zo beperkt? In Japan (of was het Zuid-Korea?) hebben ze gewoon één kaart voor het OV en het betalen in winkels.
Waarom het in Nederland weer zo beperkt wordt gehouden (OV + directe OV winkeltjes) is me echt een raadsel. Voer gewoon 1x een multifunctionele kaart in lijkt mij.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Gizz schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 00:02:
Leuk, maar waarom maken ze het dan weer zo beperkt? In Japan (of was het Zuid-Korea?) hebben ze gewoon één kaart voor het OV en het betalen in winkels.
Waarom het in Nederland weer zo beperkt wordt gehouden (OV + directe OV winkeltjes) is me echt een raadsel. Voer gewoon 1x een multifunctionele kaart in lijkt mij.
Mja, daar zijn ook nog behoorlijk wat staatsbedrijven, daarmee is de invoer iets makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gizz schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 00:02:
[...]

Eens. Maar dat is ook in Japan (en Hong Kong waar ik 't zelf heb ervaren) is dat niet in een nacht gedaan. Daar is 't ook eerst exclusief als OV-kaart ingevoerd, en daarna geleidelijk aan ook als algemenere kaart.

Ik zie overigens niet in hoe een beter, makkelijker betaalsysteem tot minder OV-reizigers zou leiden. Die mensen hoeven opeens niet meer elke dag naar hun school/werk/minnaar?

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 04-10-2007 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

CyBeR schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 00:14:
[...]
Ik zie overigens niet in hoe een beter, makkelijker betaalsysteem tot minder OV-reizigers zou leiden. Die mensen hoeven opeens niet meer elke dag naar hun school/werk/minnaar?
Het zal er wel mee te maken hebben dat de "impulsreiziger" verdwijnt. Je kan immers niet meer zo makkelijk naar een bushalte/station gaan, een kaartje kopen en vertrekken als je geen chipkaart hebt. Da's dus een extra drempel voor mensen die heel weinig met het OV reizen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Reptile209 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 07:10:
[...]

Het zal er wel mee te maken hebben dat de "impulsreiziger" verdwijnt. Je kan immers niet meer zo makkelijk naar een bushalte/station gaan, een kaartje kopen en vertrekken als je geen chipkaart hebt. Da's dus een extra drempel voor mensen die heel weinig met het OV reizen.
Daar zijn wegwerpkaartjes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

LauPro schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 00:06:
[...]
Mja, daar zijn ook nog behoorlijk wat staatsbedrijven, daarmee is de invoer iets makkelijker.
Het OV in Japan is vrijwel volledig geprivatiseerd.
Japan Rail is een verzameling van allemaal kleinere bedrijven die trein, bus, metro en soms ook pontvervoer bieden.
Om het de reiziger makkelijker te maken, zijn 95% van die bedrijven onder één grote paraplu gaan zitten, waardoor je ook zoiets fantastisch als een Japan Rail Pass kunt realiseren (soort abonnement voor een bepaald tijd waarmee je gratis met aangesloten bedrijven kunt reizen, met een paar kleine restricties).

OV Chipkaart hebben ze daar ook al jaren onder verschillende namen, waarvan de Suica (Tokio en omstreken) en Icoca (Osaka en omstreken) het bekendst zijn. Voor de metro had je tot voor kort aparte kaarten, maar daar werken Suica en Icoca tegenwoordig ook op.

Echter, tot voor kort kon je de Suica niet in Osaka gebruiken en andersom; dat is pas sinds kort aan elkaar gekoppeld. Wel is het zo dat ze die koppeling pas uit hebben gevoerd toen duidelijk was dat het systeem daar feilloos werkt.
En feilloos werken doet het; in een halve seconde scant de computer je kaart, trekt het basisbedrag ervan af en opent de poortjes. Bij problemen is er altijd een JR-medewerker die je kan helpen.

Het grote verschil tussen de poortjes in Japan en de poortjes hier is dat ze hier inderdaad meer lijken op een toegangscontrole van een voetbalstadion. Vergeleken met hier lijken de poortjes in Japan meer op een klapdeurtje, maar de gemiddelde Japanner is wat meer gedisciplineerd en betaalt netjes zijn doortocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

En in Hong Kong, waar zo'n soort systeem al sinds 1996 ingevoerd is, geldt een soortgelijke situatie, alleen dan overal met een en dezelfde kaart: de Octopus kaart.

Da's een kaart die, net als Suica, werkt met Sony's FeliCa technologie (onze kaarten zijn Philips Mifare kaarten, FeliCa is volgens mij net iets beter maar duurder), die speciaal ontwikkeld zijn om een transactietijd van 0.3 seconden te kunnen halen, zodat je snel door de poortjes heenkunt.

Overigens zijn er inderdaad geen manshoge klapdeuren zoals hier, maar gewoon van die dingen met drie stangen die ronddraaien. Levert dat enige vorm van problemen op? Nee. Iedereen betaalt netjes. Aan de andere kant wordt 't OV daar veel meer gebruikt dan hier. Prive-autobezit wordt al jaren actief ontmoedigd door de overheid omwille van de vervuiling en de relatief kleine hoeveelheid ruimte. Dat maakt dat de metro ontzettend veel verder doorontwikkeld is dan die van ons. Op elke lijn bijna elke 3 minuten een 8 bakken lange trein, met deuren zowel in de trein als op het perron en een metro die dus altijd op dezelfde plek stil staat (+/- 20cm).

Overigens, Singapore: zelfde laken een pak.

Ik heb een tijdlang in beide gewoond, en in Singapore was ik ook oud genoeg om daadwerkelijk zelf van 't OV gebruik te maken (als 5-jarig jochie in hkg doe je dat gewoon nog niet :P) en hoewel de EZ-link toen nog niet ingevoerd was, had men toen al een soortgelijk systeem gebaseerd op magneetstripkaarten. Kon je een saldo op zetten, vervolgens kaart bij metrostation A door de lezer, naar metrostation B reizen, kaart door de lezer en op magische wijze was er het juiste bedrag vanaf gegaan. In de bus: kaart in de lezer, selecteren hoeveel je ging betalen, klaar. (In- en uitchecken is niet erg handig in bussen als je magneetstrippen hebt want die zijn langzamer). Dat was zo simpel dat ik er als klein kind geen enkele moeite mee had. Toen kwam ik terug in Nederland en hadden ze hier een of ander archaisch systeem met strippen. Snapte ik geen hol van toen. En toeristen hebben hetzelfde probleem.

M.a.w., ik kan niet wachten tot dit kutsysteem de wereld uit is en we hier ook gewoon modern aan de gang gaan. Hoe eerder hoe beter.

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeR op 05-10-2007 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

CyBeR schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:06:
[...]

Nee. Als je namelijk nog eens naar een station gaat dat met die poortjes is uitgerust, moet je er eens goed naast kijken: daar zit een knop die in een keer alle poortjes open zet, te gebruiken in geval van nood.
Voor de volledigheid, die knop ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2215/1491556911_484ab39906.jpg

(Inderdaad, de opmaak van dat tekstje eronder is geniaal.)

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 06-10-2007 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:23

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Lees ik het goed, dat het 115 euro boete is? En wat staat er nog meer onderaan boven die braille?

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 06-10-2007 22:38 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ariën Clay schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 22:38:
Lees ik het goed, dat het 115 euro boete is? En wat staat er nog meer onderaan boven die braille?
Misbruik wordt bestraft
- 115 euro boete (art. 11.6 AVR NS)
- Strafrecht (art. 52 BPV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 19:33

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Even tussendoor...

Geen enkel ander land heeft zo'n achterlijk systeem bedacht zoals NL. Want niemand heeft het in zijn hoofd gehaald om uitchecken te implementeren. Maar NL dus wel. En dat is precies waar 't straks ook fout zal gaan...

En 't grappige is. In Santiago de Chile, is een dergelijk systeem (deels van het Nederlandse afgeleid) afgelopen jaar ook ingevoerd, BIP. En momenteel ligt dat systeem zwaar onder vuur omdat 't niet op tijd en niet goed geïmplementeerd is. Mensen wilden niet uitchecken maar gewoon lekker inchecken en weg gaan.

Het uitchecken is na een proefperiode van 1 maand dan ook meteen afgeschaft, want 't was helemaal geen doen. En niemand wilde 't ook doen...

[ Voor 49% gewijzigd door zwahiel op 07-10-2007 05:04 ]

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

zwahiel schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 05:00:
Even tussendoor...

Geen enkel ander land heeft zo'n achterlijk systeem bedacht zoals NL. Want niemand heeft het in zijn hoofd gehaald om uitchecken te implementeren. Maar NL dus wel. En dat is precies waar 't straks ook fout zal gaan...
Zeker wel. Hong Kong, Singapore, Japan, London allemaal. Anders weet het systeem niet waar je heen wilt en dus hoeveel er van je kaart af moet. Alleen de bus/tram in HKH niet omdat 't tariefsysteem daarvoor wat anders werkt (ook als je cash gebruikt), maar verder overal wel.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 07-10-2007 07:27 ]

Pagina: 1 2 Laatste