Silent videokaart met HDMI uitgang

Pagina: 1
Acties:
  • 4.266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• IndianX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06-2021
Beste lezers,

Ik heb een X2 3800+ processor + A8N-SLI moederbord met 1Gb pc4000 geheugen voor het bouwen van een HTPC systeem. Nu ben ik enige tijd uit de hardware ontwikkelingen en moet het van jullie kennis en ervaring hebben. Welke videokaart heb ik nodig om (op de toekomst voorbereid) full HD te kunnen kijken? Ik zie zoveel varianten tegenwoordig..

Ik ga verder niet gamen op de pc.. het is puur voor weergave van films op hoge kwaliteit.

Zijn er ook mensen met ervaring met de DIGN HV5 kast? Ik kan echt heel weinig vinden over deze kast.

Alvast bedankt.

• H004
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-03 17:46
Een ATI Radeon HD2400pro ofzo...

• whimbrel46
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-03 08:19

whimbrel46

Don't ask why

Kijk in de pricewatch naar HD2400 of HD2600 en "passive"

Voorbeelden:

http://tweakers.net/price...pro-passive-heatpipe.html
http://tweakers.net/price...d-hd-2600pro-passive.html

Deze van MSI zijn ook passief gekoeld (maar er staat geen "passive" bij)

http://tweakers.net/price...x2600pro-t2d256ez-d3.html
http://tweakers.net/price...x2600pro-t2d256ez-d2.html

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 13:40

Mojo

The Power Within

Kijk hier eventjes in, daar staat alles:

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Overigens heeft vrijwel elke moderne kaart met DVI ook HDCP erin zitten, dus je kan makkelijk een DVI --> HDMI omzetplugje hebben. Je kan het geluid dan net zo makkelijk met spdif naar je externe receiver gooien. (Of met tulpjes naar je TV eventueel). Een ATi Radeon 2400/2600 is een goede keus omdat die ook nog eens hdtv kan acceleren.

[ Voor 51% gewijzigd door Mojo op 02-10-2007 16:14 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Owkee.. bedankt voor al julllie reacties tot zover.. maar maakt de snelheid en hoeveelheid van het geheugen op de kaart nog iets uit ? Ik zag namelijk ook nvidia kaarten met 512mb..
Mojo schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 16:12:
Kijk hier eventjes in, daar staat alles:

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Overigens heeft vrijwel elke moderne kaart met DVI ook HDCP erin zitten, dus je kan makkelijk een DVI --> HDMI omzetplugje hebben. Je kan het geluid dan net zo makkelijk met spdif naar je externe receiver gooien. (Of met tulpjes naar je TV eventueel). Een ATi Radeon 2400/2600 is een goede keus omdat die ook nog eens hdtv kan acceleren.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 13:40

Mojo

The Power Within

Lees gewoon wat reviews, in principe zegt de snelheid van het geheugen niet alles, laat staan de hoeveelheid.

Een 2600XT is een prima HTPC kaart waar je ook nog een spelletje op kan spelen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

En ik heb dus ook iets gelezen over het wel of niet bijgeleverd worden van een DVI-HDMI adapter .. en over dat bij sommige adapters niet alle pins aangesloten zijn.. Ik heb gisteren naar een winkel gebeld voor die MSI 2600 PRO .. en ze hebben de doos leeggehaald maar konden geen DVI naar HDMI adapter vinden..

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2024

AlbertTCB

swing it baby

Heeft de videokaart eigenlijk wel invloed op het weergeven van HD materiaal? Een externe/interne hd-dvd of bluray speler draait toch voornamelijk op de processor? En voor het afspelen van wmvhd materiaal, is daar HW-acceleratie voor beschikbaar? Lees wel her en der dat ATI/nvidia h/x264 HW acceleratie hebben. Maar dit is toch ook afhankelijk van de geinstalleerde codec/filter/driver?

I'm just taking care of business

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:25

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mr. TCB schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:00:
Heeft de videokaart eigenlijk wel invloed op het weergeven van HD materiaal? Een externe/interne hd-dvd of bluray speler draait toch voornamelijk op de processor? En voor het afspelen van wmvhd materiaal, is daar HW-acceleratie voor beschikbaar? Lees wel her en der dat ATI/nvidia h/x264 HW acceleratie hebben. Maar dit is toch ook afhankelijk van de geinstalleerde codec/filter/driver?
ATi heeft mijn zijn nieuwe HD2xxx range UVD geintroduceerd, deze kaarten handelen HD content hardwarematig af, dus buiten de processor om. Natuurlijk zal je wel de juiste codec beschikbaar moeten hebben, maar dat moet je soieso, zonder codec kun je niets afspelen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• apd
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

apd

IndianX schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 16:34:
Ik heb een X2 3800+ processor + A8N-SLI moederbord met 1Gb pc4000 geheugen voor het bouwen van een HTPC systeem. Nu ben ik enige tijd uit de hardware ontwikkelingen en moet het van jullie kennis en ervaring hebben. Welke videokaart heb ik nodig om (op de toekomst voorbereid) full HD te kunnen kijken? Ik zie zoveel varianten tegenwoordig..
Toevallig heb ik onlangs met bijna dezelfde onderdelen een HTPC systeem gebouwd, enig verschil is dat ik er 2 Gb geheugen in heb zitten. Ik heb er een passief gekoelde 2600XT ingezet (een MSI RX2600XT-T2D512EZ) en dat werkt echt perfect voor full HD materiaal. Je kunt ook prima toe met een iets goedkopere versie (zoals de andere posters aangeven) maar deze was toendertijds vlot leverbaar.

Verwijderd

apd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 09:42:
[...]

Toevallig heb ik onlangs met bijna dezelfde onderdelen een HTPC systeem gebouwd, enig verschil is dat ik er 2 Gb geheugen in heb zitten. Ik heb er een passief gekoelde 2600XT ingezet (een MSI RX2600XT-T2D512EZ) en dat werkt echt perfect voor full HD materiaal. Je kunt ook prima toe met een iets goedkopere versie (zoals de andere posters aangeven) maar deze was toendertijds vlot leverbaar.
Heb je ook een DIGN HV5 kast ? En nog steeds hoor ik niets over de verloopstekkers waar ze het over hebben... DVI naar HDMI

• apd
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

apd

Bij mijn kaart zit inderdaad zo'n verloopstekker. Dat werkt prima, inclusief geluid (al heb ik bij films het geluid via een spdif-uitgang lopen).

Die kast heb ik niet, al moet ik zeggen dat hij er wel mooi uitziet.

• Dax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 11:37

Dax

Misschien is de Leadtek PX8500 GT TDH HDMI ook nog een optie?

Afbeeldingslocatie: http://www.leadtek.com/eng/images/news/PX8500-GT-HDMI-LP-Heatpipe-300.jpg

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Model               PX8500 GT TDH HDMI (Low Profile)- Heatpipe
Graphic Bus           PCI-Express
GPU                   NVIDIA® GeForce® 8500 GT
GPU Clock           450 MHz
Memory Clock         800 MHz
Memory Size           256MB GDDR2
Memory Interface     128 bit
Stream Processors   16
DirectX® Support     DirectX® 10.0 Shader Model 4.0
Output             Dual-link DVI-I, HDMI, SPDIF-in

http://www.leadtek.com/eng/company/press_2.asp?newsid=605

• Angelus1753
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-04 07:40
Ik zit er ook naar te kijken, en het viel mij op dat alle MSI nvidia kaarten ook HDMI ondersteunen via een spdif op de kaart zelf en die dan doorlussen naar de DVI, waar je dan een verloop stekker gebruikt. Zijn dat nou speciale verloop pluggen die ook audio mee nemen?

En nog een waarschuwing, de MSI kaarten hebben niet allemaal HDCP. De 8600 passief (NX8600GT-T2D256EZ) heeft nl. wel die HDMI conversie, maar GEEN HDCP.
Hoewel ik niet weet hoeveel dat uitmaakt; volgens mij doet veel content niets met HDCP toch? maar misschien voor de toekomst?

• IndianX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06-2021
Nou .. ik heb eindelijk mijn kaart gekocht.. en mijn keuze is gevallen op de RX2600XT van MSI met 512mb geheugen en een DVI-uitgang waar wel AUDIO netjes wordt doorgegeven bij het gebruik van een DVI-HDMI adapter. De kaart is super silent, daar deze geheel fanloos is. Daarintegen heeft de kaart en een vette heatpipe cooler. Ik heb wel in de bovenplaat van mijn HV5 kast moeten frezen, anders zou de kaart er niet passen.

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2024

AlbertTCB

swing it baby

En, verneem je al voordeel met het afspelen van HD materiaal? Wanneer je bijv. een 720p of 1080p film, wat is dan je CPU belasting?

Bij installatie van de kaart, zijn er nog opties voor de UDV-techniek (zoals aparte codecs)?

I'm just taking care of business

• Vohaul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-01 08:08
Weet iemand toevallig welke AGP kaarten, zowel de verloop stekker hebbn als audio over hdmi kunnen doen? Ik heb die MSI kaart ook zitten bekijken, maar die hebben alleen een PRO variant in AGP, die geen audio over hdmi zou kunnen doen?

Ik lees veel tegenstrijdige berichten, kan iemand een agp kaartje aanbevelen die dit kan (pro of xt) en als het het even kan ook nog behoorlijk stil is?

EDIT: De kaart moet ook 1080p kunnen outputten! ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Vohaul op 31-10-2007 13:34 ]

• xs4me
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 09:52
Een vraagje:
De HD2600 Pro is dus alleen goed omdat hij hardware matig HD spul versneld. Wat doet de kaart verder nog?

Anders kun je toch net zo goed een snellere processor kopen en een mobo met GPU kopen ... prijs technisch gezien?

Bijv. een AMD X2 5000+

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
xs4me schreef op woensdag 21 november 2007 @ 13:57:
Een vraagje:
De HD2600 Pro is dus alleen goed omdat hij hardware matig HD spul versneld. Wat doet de kaart verder nog?
Gamen? ;)

En geluid produceren.

• xs4me
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 09:52
Mja, met de Pro kun je amper gamen. Met de XT kan dit wel.

En geluid, tja ... dat gaat via HDMI ... die gaat direct in m'n TV en geluid heb ik liever appart naar m'n receiver, dus ook die meerwaarde zie ik dan niet. Of je moet de hdmi via je receiver doorsturen naar de tv, maar dat is nooi bevordelijker.

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:23

80000

mrox

IndianX schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 00:00:
Daarintegen heeft de kaart en een vette heatpipe cooler. Ik heb wel in de bovenplaat van mijn HV5 kast moeten frezen, anders zou de kaart er niet passen.
Zou je mogelijk een foto kunnen plaatsen? Ik heb namelijk ook nog een oude HV5, wat ik nog steeds een mooie kast vind. Ik wil de HTPC ook upgraden naar een 8600GTS, maar als dit niet gaat passen, dan moet ik er nog eens over nadenken.

• Technattic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik wil een 2600 pro aanschaffen met 512MB geheugen. Ik heb zitten zoeken op internet welke kaart wel en niet de HDMI adapter in de doos erbij hebben. Ook is niet duidelijk of je elke HDMI adapter kunt gebruiken voor het oversturen van audio. Heeft iemand wellicht een adapter in de doos gevonden en welk merk videokaart was dat?
Pagina: 1