Toon posts:

Geen beeld bij opstart (switchen tussen analoog en digitaal)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik weet niet of dit het goede forum is.
Voordat ik de probleemstelling voorleg eerst even de specs:

- Moederbord: Asus P5K
- Processor: Intel Core 2 Duo E6600
- Cpu-koeling: Arctic Cooling Freezer 7 Pro
- Geheugen: 2GB (1GB x 2) PC5300 CL5 Kingston
- Videokaart: Asus Radeon X550 256MB DDR (PCI-e) EAX550HM512⁄TD⁄256M
- Behuizing: Coolermaster Centurion 5
- Voeding: Zalman ZM460B-APS, 460W (ATX12V 2.2)
- Monitor: Samsung Syncmaster 960BF

Het probleem:
Tijdens het opstarten is de monitor aan het switchen tussen "Digitaal en Analoog". Het blijft dus zwart en na een tijdje springt die op StandBy / Uit. Ik krijg ook niet het bios scherm e.d. te zien. De PC start naar mijn weten wel goed door want op een gegeven moment springt de externe HD aan en de de lampjes in de behuizing knipperen goed.
Als ik vervolgens op reset knop druk of een harde reset doe met de powerknop start die op een gegeven moment wel goed op en pakt die de betreffende aansluiting (digitaal/analoog). Als het eenmaal draait zijn er geen problemen en valt die nooit uit ofso.

Wat heb ik gedaan om het proberen op te lossen:
- Andere videokaart (dus ook andere drivers e.d.)
- Andere monitor (beide goed geinstalleerd volgens de handleiding)
- Andere kabels (3 verschillende geprobeerd)
- zowel VGA als DVI geprobeerd

Al deze zaken hebben geen positief resultaat gehad. Nu denk ik zelf dat het misschien het moederbord kan zijn. Ik heb natuurlijk weinig zin om deze zomaar even te gaan vervangen (veel werk). Nu is dan ook mijn vraag of het hier aan kan liggen. Daarnaast kan het (misschien???) aan de voeding liggen. Maar ik denk als dat zo was dat die het helemaal niet zou doen, en dat is weer niet het geval.

Iemand bekent met dit probleem of weet een oplossing? Ik hoor het graag.

Groetjes en alvast bedankt,
Onno

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wat ik wel weet is het volgende,
Mijn neef heeft een syncmaster 913bw.
Als hij zn computer aanzet, dan gaat het scherm ook zoeken of het signaal digitaal of analoog is.
Dit gaat niet helemaal goed en de monitor gaat op standby. Als hij dan de monitor handmatig even uit en aan zet, dan heeft hij gewoon beeld en kan hij verder werken.

Dit zelfde ben ik vaker tegengekomen op inet volgens mij. Sommigen hebben het opgelost door ipv DVI gewoon analoog met VGA te gaan. Maar dat noem ik geen oplossing.

Maar goed, ik zie dat jij ook al een andere monitor en ook een andere kabel hebt geprobeerd. Dus waarschijnlijk zal het dan wel heel iets anders zijn bij jou.

• Flip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:19

Flip

^^

Gezien het feit dat je al een andere videokaart, monitor en kabels hebt geprobeerd, ga ik er even vanuit dat het dus niet aan die onderdelen ligt. Om het zeker te weten kan je je samsung 960BF op een andere PC aansluiten om te kijken of hij daar het signaal meteen pakt.
Het zal waarschijnlijk ook niet aan de voeding liggen aangezien wanneer je PC is opgestart het de hele tijd gewoon goed doet en niet uitvalt wanneer je de PC gaat belasten. Wat je kan proberen is d.m.v. een 'kaal' setup (dus alleen je moederbord, processor, grafische kaart en geheugen) te kijken of hij wel meteen beeld geeft.
Daarom denk ik zelf dat het moederbord jou problemen veroorzaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Oke dank u allen voor de reacties.
Ik heb al op VGA aangesloten --> geen verbetering.
De monitor werkt wel prima op andere PC's.

Ik zal eerst de voeding verwisselen met een andere (heb nog wel liggen). Als dit het probleem niet oplost zal het dan toch het moederbord zijn denk ik!!!

Alvast bedankt iig voor de reacties...

Verwijderd

drivers van samsugn wel geinstalleerd? wil nog wel eens helpen

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-04 07:43
Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 21:01:
drivers van samsugn wel geinstalleerd? wil nog wel eens helpen
Drivers hebben volgens mij weinig te maken met het opstarten vanaf de bios toch? volgens mij worden drivers pas geladen zodra windows opstart, en de problemen komen hier al duidelijk vóór windows voor..

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-03 11:29
Lastig probleem. Ik zou het gezien je probeersels ook in het moederbord zoeken nu. Misschien nog even een bios update draaien?

Verwijderd

Topicstarter
Drivers van Samsung zijn goed geinstalleerd. Maar daar ligt het niet aan. Want met andere monitor zelfde probleem. Vandaag heb ik er een nieuw moederbord ingezet. Het probleem lijkt opgelost. Meerdere malen opnieuw opgestart en elke keer doet die het goed en start die meteen door op digitaal. Ik wacht het dus nog even af. Maar het ziet er goed uit!

Bios Update nog niet gedaan. Als het nu weer fout gaat kan ik dat altijd nog proberen.

Iedereen bedankt voor de reacties.
Pagina: 1