Vraagje over het etsen van printplaten.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.431 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226036

Topicstarter
Ik heb op GoT wat topics rondgespit over het etsen van printplaten, en ik wil ook een printplaatje gaan etsen van de week.
Maar ik heb nu met Sprint-Layout 5.0 een printje ontworpen, tis maar 45% van de print, maar toch liep ik onder het ontwerpen tegen een vraag aan:

Hoe kan ik op de print bijvoorbeeld tekst, afbeeldingen etc drukken?
In Sprint-Layout 5.0 heb ik alle componenten een naam gegeven, en zijn de afbeeldingen zichtbaar van de componenten.
Ik zou die afbeeldingen wel graag op de print willen zien, maar als ik dat erbij afdruk, en dan ga belichten en etsen, dan worden die afbeeldingen en teksten ook ge'etst lijkt me...

Hoe zit dit precies?
Dit heb ik zo nog niet kunnen vinden op GoT.
Hier een screenshot van mijn printje zover:

Afbeeldingslocatie: http://217.121.118.194/printtest.gif

Ik zal morgen ff in Leeuwarden bij een electronica zaak kijken of ze daar printplaten hebben met fotolaag.
En dan ff bij de Gamma kijken of ze daar Zoutzuur en Waterstofperoxide hebben.
(Via deze manier heb ik alleen Zoutzuur, Waterstofperoxide en Water nodig toch?)
Belichting ga ik denk ik doen via zonnebank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 15:06
Ik ken jou programma niet, maar de standaardmethode zou zijn om alle tekst in de koperlaag (enkel bottom, want je hebt een enkelzijdige print) te zetten, zoals het er nu uitziet is dat al gebeurd. Bij de printoptie's heb je normaal een hele resem instellingen, kies daar om enkel de koperlaag af te drukken en je kan gaan etsen. Sommige enkelzijdige prints kunnen ook aan de componentkant belicht worden, daarvoor moet je dan de "silkscreen-laag" (in jou afbeelding rood) afdrukken op transparantfolie, het resultaat is niet zo goed zichtbaar en trekt snel weer weg, maar je hebt even wat opdruk.
Industriëel gaan ze gewoon die opdruk zeefdrukken maar dat is thuis niet haalbaar, eventueel kan je een stikkervel bedrukken en op de componentzijde van de print plakken, voor je gaat boren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die tekst wordt ook gewoon zwart afgedrukt.
Ik kan gewoon bij de printopties van het programma gewoon die rooie afbeeldingen weglaten, zodat alleen de tekst en de banen worden afgedrukt.
Maar het is geen probleem als ik de tekst dan ook gewoon erbij ets?
(Als ik ze wel los houdt van de banen tenminste)

Maar klopt het dat ik alleen moet belichten, en dan ff in die oplossing moet laten liggen en dan afspoelen?
(Oplossing bestaat uit: Zoutzuur, Waterstof Peroxide en Water)
Daarna natuurlijk de fotolaag eraf halen met Spiritus ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:55

Rmg

Je hebt ook nog een ontwikkelaar nodig voor het etsen trouwens, waar je gootsteenontstopper / caustische soda voor kan gebruiken

De stappen zijn

Belichten
Ontwikkelen
Etsen
Ontwikkelen ( om de rest van de fotolaag eraf te krijgen )
lakken en boren

[ Voor 33% gewijzigd door Rmg op 28-09-2007 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Belichten:
Zonnebank (UV TL buizen)

Ontwikkelen:
Goodsteenontstopper (Waar kan ik dit kopen?)

Etsen:
Waterstofperoxide (Gamma?)
Zoutzuur (Gamma?)
(Kraan?)Water

Ontwikkelen:
Fotolaag verwijderen met spiritus.

Lakken en boren:
Printlak (Waar te koop?)
Boren met 0.8mm boortje.

Ik heb trouwens in mijn print schema de banen veranderd van 0,8mm dikte naar 0,4mm dikte, is 0,4mm dikte goed te doen met deze ets methode?

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 13:54
Je kunt evt je rode tekst op papier afdrukken en dat op je print leggen/plakken voor je begint met solderen. Dat ziet er best ok uit.
0,4 mm zou geen probleem moeten zijn.
Gootsteenontstopper haal je bij de bouwmarkt of drogist. Etsen zou ik met etsmiddel doen dat je bij de elketronica winkel haalt. Zelf gebruik ik ijzenr(III)chloride (volgens mij, het zijn van die borrelnootjes :D ), ik vraag me af of waterstofperoxide en zoutzuur wel werkt.
Lees ook [Howto] Het etsen van je eigen printplaten eens door, hier wordt natriumsulfaat gebruikt.

De fotolaag kun je evt ook met aceton weghalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Springuin op 29-09-2007 09:05 ]

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Springuin schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 09:03:
... Ik vraag me af of waterstofperoxide en zoutzuur wel werkt. ...
Dat werkt zeker. Op school gebruiken we de zoutzuur/waterstofperoxide combinatie en dat werkt perfect. Bij die korrels werkt dat redelijk traag + je moet warm water gebruiken. Met zoutzuur + waterstofperoxide werkt dat zeer snel (zelfs al is het koud). In ongeveer 3 à 5 min is je print klaar, afhgankelijk van hoeveel koper er weg moet natuurlijk.

Waterstofperoxide kan je trouwens in een verfwinkel of zo halen. Zoutzuur vind je zelfs in de GB / Delhaize, ...

[ Voor 9% gewijzigd door flux_w42 op 29-09-2007 12:43 ]

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:39

The Bad Seed

Chaotic since 1983

flux_w42 schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 12:41:
[...]

Waterstofperoxide kan je trouwens in een verfwinkel of zo halen. Zoutzuur vind je zelfs in de GB / Delhaize, ...
Waterstofperoxide vind je evengoed in de supermarkt, het wordt ook als ontsmettingsmiddel gebruikt. Het zit bijna altijd in een bruin flesje, en op het etiket staat meestal "zuurstofwater".

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Is dat dan niet sterk verdund? Ik heb hier 1liter waterstofperoxide staan van 27,4%.

Topicstarter
Ik zie zelf een oplossing staan van 30% Zoutzuur, en 9% Waterstofperoxide.
Ik zal maandag ofzo eerst ff kijken waar ik het beste goedkope foto-prints kan krijgen.
Als ik een zonnebank zou gebruiken, moet ik dan gewoon transparant sheets gebruiken?
En dan bedrukken op de ruwe kant, en die kant dan op de fotolaag van de print leggen?

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:39

The Bad Seed

Chaotic since 1983

flux_w42 schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 14:01:
Is dat dan niet sterk verdund? Ik heb hier 1liter waterstofperoxide staan van 27,4%.
Diegene die ik gebruik is 10 volume%, en dat werkt vrij aardig, als het etsen niet snel genoeg gaat kan je er altijd wat waterstofperoxide bij gieten :)
Anoniem: 226036 schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 15:35:
Als ik een zonnebank zou gebruiken, moet ik dan gewoon transparant sheets gebruiken?
En dan bedrukken op de ruwe kant, en die kant dan op de fotolaag van de print leggen?
Je kan transparanten of kalkpapier gebruiken, bij kalkpapier moet je iets langer belichten.
Voor transparanten moet je inderdaad op de ruwe kant drukken en de kant met de inkt tegen de print leggen voor het beste resultaat. Controleer voor het belichten wel eerst eens of je de instellingen in je pcb programma juist hebt staan, anders zit je voor je het weet met een gespiegelde print ;)

[ Voor 4% gewijzigd door The Bad Seed op 29-09-2007 16:03 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Topicstarter
Controleer voor het belichten wel eerst eens of je de instellingen in je pcb programma juist hebt staan, anders zit je voor je het weet met een gespiegelde print
Ja weet ik :P.
Ik gebruik 'Sprint Layout 5.0' (Super programma, heel simpel, uitgebreid en ik kan er precies de prints in maken die ik wil).
Als ik in dat programma de print opdracht geef, krijg ik automatisch een print preview, daarin staan gelijk vinkjes voor spiegelen enz, en zie je gelijk hoe het op papier komt. (En kan je je print layout ook nog positioneren op het A4tje)
Ook werk je in dat programma met lagen. (Denk aan photoshop)
En kan je bij die print preview ook gewoon lagen weglaten, stel je hebt afbeeldingen van bijvoorbeeld weerstanden, ICs etc op een laag, dan kan je bij de print preview die laag weglaten zodat je alleen de sporen en soldeer pads hebt enz.
En hij print het automatisch in het zwart. (Is aan te passen)
Ik heb een hele tijd gezocht naar een programma voor printplaten ontwerpen, en dit programma vind ik gelijk al heerlijk werken.
(Je kan in milimeters aangeven hoe breed de sporen zijn, bepaalde stukken van sporen dunner maken en dikker etc. Ook kan je de soldeer pads vergroten, de boorgaten vergroten etc.
Kan je mooie print layouts mee maken. AANRADER!)

Voorbeeldje van een print waar ik mee bezig ben:
(Gemaakt in hele korte tijd. In die applicaties zitten ook vooringestelde macros zoals Elco's, IC's, Weerstanden, LED's, potmeters en ga zo maar door.)

Afbeeldingslocatie: http://217.121.118.194/print1.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 226036 op 29-09-2007 17:22 ]

Pagina: 1