luidsprekerkabels auto doormeten: hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.969 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik wil graag mijn nieuwe autoradio installeren; nu zijn de stekkerblokken door de boef afgeknipt, dus moet ik zelf de goede voedingskabels en luidsprekerskabels opsnorren.
De voedingskabels weet ik al, maar de luidsprekerkabels hebben wat vreemde kleuren.
Nu zou ik graag willen weten hoe ik kan kijken welke kabels bij welke luidspreker horen (4 stuks). Nu hoorde ik dat je met je multimeter op Ohm moet zetten, maar hij blijft bij alle combinaties op 1 staan. Ik heb hem op 20k, 2000 en 200 Ohm gezet, maar alles blijft op 1.

Wie geeft mij de tip hoe te meten? Gebruik ik de goede stand op de multimeter?

Of wie zou me enige logica kunnen verschaffen in de gebruikte kleuren:

blauw - groene streep
blauw - zwarte streep
rood - witte streep
rood - groene streep
bruin - blauwe streep
bruin - zwarte streep
bruin - witte streep
bruin - rode streep

Ik zou het dus zelf kunnen meten met de multimeter, of misschien weet iemand de gebruikte kleuren van mijn VW Polo 1998?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Tuurlijk, maar zulke schema's heb ik niets aan, omdat ik totaal andere kleuren heb. Dat zoek ik nu juist. En ik heb geen instructieboekje bij mijn polo gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25342

je kan aan de ene kant waar de luidspreker kabeltjes zitten, deze loshalen en vervolgens aanelkaar vast maken en dan gaan meten op welke twee draadjes deze achter bij de radio uit komt.. kan idd gewoon met ohms doormeten.

meet je iets dan heb je ze meet je oneindig dan heb je ze niet kwestie van uitproberen.

maar je kunt natuurlijk ook gewoon het schema gebruiken dat hierboven staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:34
Ik heb voor mijn Golf 4 uit 99 ook die gegevens op internet gevonden.

Zal nog wel een keer zoeken.--> kan het niet meer vinden...

[ Voor 13% gewijzigd door Master__R op 28-09-2007 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Oké, waar vind ik nu het schema dan? Dit zijn de standaard iso kabeltjes, die ik hier ook wel heb. Ik vraag nu alleen puur naar de VW Polo bedrading, daar zitten dus geen stekkers aan door het geboefte wat het heeft afgeknipt... Daarom zoek ik hoe de bedrading van de polo van de luidsprekers zit.

Anoniem: 118713

Ik denk dat je het beste bij een garage langs kan gaan. Ze hebben daar meestal het programma Autodata. Daarin staan alle electrische schema's van heel veel auto's. Ze willen je dan misschien daar wel een afdrukje van geven.

• B-BOB
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-03 11:00
Ik vond niet direct de logica van deze kleurdraden, deze is bij vele autofabrikanten ver te zoeken trouwens.
Maar je moet deze perfect kunnen doormeten met een ohmmeter. De luisprekers in een auto zijn altijd afzonderlijk van elkaar aangesloten, er is geen gemeenschappelijk punt. Dus als je 8 draden hebt die vermoedelijk de luidsprekers zijn, moet je met je ohmmeter 1 draad vastnemen en met het andere meetsnoer de andere 7 meten. Er zou er maar 1 mogen zijn die doormeet, al de rest zou oneindig moeten zijn.
Indien niet, vermoed ik dat dit nog andere draden zijn.
Schetsje die ik snel even in paint ineengeflanst heb:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/bobke/magweg2.gif

Ps: Het feit dat je 1 ohm meet en niet de verwachte 6 of 8 ohm komt omdat een gewone spoel die met DC doorgemeten wordt, reageerd als een gewone draad, welke minder dan 1 ohm heeft. In theorie is de impedantie van een luidspreker, de ohmse weerstand van die spoel wanneer deze aangedreven is met een 1 kHz testtoon. (XL = 2*3,14*freq*L).
Sommige luidspreker meten met de ohmmeter wel mooi 6 of 8 ohm. Deze hebben een ingebouwd filternetwerk die het geluid filtert naar hoge en lage tonen.

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 18:01
ff een tip tussendoor!

een analoge multimeter (met een wijzer) heeft batterijen nodig om ohms te meten!
batterijen vol?

@hierboven:
de spel van een luidspreker is gemaakt van een lang stuk dun draad, zodat je wel degelijk 4,6 of 8 ohm zal meten!

[ Voor 34% gewijzigd door Japidoff op 29-09-2007 10:50 ]

gang is alles

Anoniem: 19137

Neem een 9 volt batterijtje en pair de kleuren, wanneer je de juiste combinatie hebt hoor je een lichte brom uit je speaker en meteen de lokatie. Daarna nog even labelen en aansluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 19137 op 29-09-2007 11:30 ]

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 11:18

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:29 ]

Engineer schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 11:30:
Daarbij zul je alleen een plopje horen, geen brom ;)
Op mijn bedrijf hebben we een keer een opdracht gehad om de output van speakers te meten, dit deden we met een 9v batterij, vandaar ;)

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 23:58
Anoniem: 19137 schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 11:25:
Neem een 9 volt batterijtje en pair de kleuren, wanneer je de juiste combinatie hebt hoor je een lichte brom uit je speaker en meteen de lokatie. Daarna nog even labelen en aansluiten.
Hoho, niet zomaar 9V op een speaker zetten! Dan kan de spoel doorbranden, want in DC is de weerstand slechts 4Ohm.
Daarnaast zal je geen brom horen als je een batterij aansluit, want een batterij geeft geen wisselspanning.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Alternatief is natuurlijk een oude transistor radio nemen, in pair aansluiten op een earplug.

• koelkast
  • Niet online
Oké! Ik heb inmiddels de juiste kleuren gevonden! bruin-wit en rood-wit voor speakers rechtsvoor, en blauw-groen en bruin-groen voor linksvoor. Er zitten 4 speakers voorin, maar blijkbaar zijn die aan elkaar gekoppeld, want alleen bij deze 4 draden heb ik 0.22 Ohm gemeten en hoorde ik zachtjes ruisen door de speaker. Speakers doen het na aansluiten prima, maar nu heb ik alleen het volgende probleem (zucht):

Als ik de auto op contact zet doet hij het prima, als ik 'm start blijft hij het doen. Zogauw ik met de auto ga rijden, valt hij uit bij de eerstvolgende straathoek, en de verlichting knippert dan nog wel af en toe.

Zet ik het contact weer af en dan weer aan, doet hij het weer prima. Dus: een handige radio voor stilstaande momenten maar je moet er niet mee gaan rijden?

Iemand een idee hoe dit kan? Ik weet zeker dat ik het nu goed heb aangesloten!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 11:18

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:29 ]

• koelkast
  • Niet online
Mijn vrouw belde zonet (is met de wagen weg). Al bij gasgeven (terwijl auto stilstaat) valt hij uit. Toch vreemd, omdat hij het bij stationair toerental wel gewoon doet :?

Anoniem: 26271

Bijst stationair trilt de motor minder omdat de motor minder toeren maakt... Bij meer trillen, gaan er contactpunten meetrillen...

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 18:01
hoeveel spanning meet je op de radio als je gas geeft?
accu/dynamo goed?

gang is alles

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-06 21:54
is je dynamo brak ? want als je gas geef moet er zelfs meer volts komen

• koelkast
  • Niet online
Goed, vanavond even weer getest, en wat bleek? Op de rode draad zat dus helemaal niet continue 12 volt. Hij kreeg dus gewoon niet voldoende stroom.
Ik heb 'm nu op de rood-bruine constante stroom aangesloten, en nu doet 'ie het prima!

Bedankt voor 't meedenken!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:08

Santford

FP PowerMod
Dit is de normale pinout van een VW:

blauw - groene streep; links achter +
blauw - zwarte streep; links voor +
rood - witte streep; rechts voor +
rood - groene streep; rechts achter +
bruin - blauwe streep; links voor -
bruin - zwarte streep; rechts achter -
bruin - witte streep; rechts voor -
bruin - rode streep; links achter -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Nls87 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 16:50:
Dit is de normale pinout van een VW:

blauw - groene streep; links achter +
blauw - zwarte streep; links voor +
rood - witte streep; rechts voor +
rood - groene streep; rechts achter +
bruin - blauwe streep; links voor -
bruin - zwarte streep; rechts achter -
bruin - witte streep; rechts voor -
bruin - rode streep; links achter -
Fijn dat je't nog effe post. Als ik dan ooit achterspeakers wil installeren, heb ik de juiste bezetting! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:08

Santford

FP PowerMod
Geen probleem, is gelijk het topic compleet voor als iemand anders ooit hetzelfde wil doen en bij dit topic terecht komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-06 09:37
trek nieuwe zou ik zeggen, altijd beter.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Hmm, handig dat dit topic er nog stond.
Ik heb nl. weer een probleem met de bekabeling van mijn radio.
Gisteren reed m'n vrouw over een verkeersdrempel met radio aan, en de radio viel uit.

Ik dacht natuurlijk aan een los stekkertje, maar dat was niet het geval. De snoeren die uit het dashboard komen, hebben nu wel heel vreemde waarden:

bruin-rood (geschakelde voeding)
8.33 volt bij verlichting aan (verlichting uit = 12v)

blauw-grijs (verlichting geschakeld)
-2 volt bij verlichting aan (verklikker van verlichting verandert bij aanraken van dit snoer een beetje van klank)

Er lijkt dus iets mis te zijn met de verlichting, of zoiets. Verlichting zelf werkt prima, zekeringen zijn gecheckt, accu is goed. Wat kan hier aan de hand zijn???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-06 20:50

SA007

Moderator Tweaking
pak 's een andere massa, die kan nog wel 's loshangen. (deurportier oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
SA007 schreef op woensdag 14 november 2007 @ 20:35:
pak 's een andere massa, die kan nog wel 's loshangen. (deurportier oid)
Zou ik ook de antenne-aansluiting als massa kunnen gebruiken? Anders moet ik de draad naar de portier toe trekken?
En waar zou hij los kunnen hangen dan?

[ Voor 6% gewijzigd door koelkast op 14-11-2007 21:32 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

liever niet .... je weet niet hoeveel stroom je kan trekken door de afcherming van je antennedraad

ik denk niet veel namelijk

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
fish schreef op donderdag 15 november 2007 @ 21:59:
liever niet .... je weet niet hoeveel stroom je kan trekken door de afcherming van je antennedraad

ik denk niet veel namelijk
Welke massa zou ik dan moeten gebruiken? Waar haal ik de massa vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

of direct van de accu met een losse kabel (en als je dan toch bezig bent haal daar dan ook de plus vandaan) of maak ergens een stuk metaal van het chassis schoon en bevestig daar een draad aan voor de massa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ray schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 20:08:
of direct van de accu met een losse kabel (en als je dan toch bezig bent haal daar dan ook de plus vandaan) of maak ergens een stuk metaal van het chassis schoon en bevestig daar een draad aan voor de massa
als je plus direct van de accu aftapt moet je er wel (aan de accu kant) een zekering plaatsen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

fish schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 21:04:
[...]

als je plus direct van de accu aftapt moet je er wel (aan de accu kant) een zekering plaatsen
dat is inderdaad wel verstandig om eventuele 'inhouse bbq' praktijken te voorkomen :)
Pagina: 1