Ik heb besloten om mijn ervaring op electrotechnisch gebied wat uit te breiden en wil me gaan verdiepen in pic controllers, uC's, etc etc. Tot nu toe heb ik voornamelijk ervaring met analoge electronica en heb hier ook een flinke verzameling onderdelen in opgebouwd voor als ik wat wil maken, want als je voor elke transistor naar de winkel moet werkt dat namelijk gewoon niet lekker. Ik ben echter niet thuis op het gebied van digitale electronica en vroeg me af wat ik moet kopen om aan de slag te kunnen. Ik probeer zoveel mogelijk in 1 bestelling bij een goedkope leverancier te doen zodat het allemaal betaalbaar blijft want ik ben tenslotte nog maar een student.
Nu zag ik op een gezamenlijke inkoop site (http://www.samenkomen.net/action_products/302584) dat daar voor een leuke prijs onderdelen zijn te bestellen. Nu zou ik graag wat hulp hebben bij het bepalen wat ik zal nemen voor mijn nieuwe bestelling zodat ik een breed spectrum aan mogelijkheden heb zonder dat ik direct naar de winkel hoef als ik iets nodig heb.
Mijn specifieke vragen zijn:
- Ik wil een programmer kopen/maken maar weet niet welke ik zal nemen of wat de veschillen zijn en welke ic's ik er op kan programeren. Mij lijkt het beste om er eentje te nemen die lekker veel kan zodat ik daar iig niet gauw tegen beperkingen aanloop. Op de site staat een ICD 2 Clone, is dit een goede om mee aan de gang te gaan of kan ik beter iets anders (goedkoper of juist duurder nemen).
- Welke ic's zal ik kopen om aan de slag te gaan? Ik zat te denken om van alles stuk of 3 te nemen maar is dit zinloos? Kan ik ze wel programeren met een ICD 2 Clone (of zeg ik nu iets doms?).
16F628A
ATmega16L
ATmega8
ATmega88
ATmega32-16pc
ATtiny2313
FT232BL (neem ik zeker voor 5 van omdat ik deze nu al nodig heb)
MAX232
MAX485
ATmega162
PIC16f877A
ATtiny2313 SMD
16F873A
ATMega128L-8AU
74HC595 (schuifregister)
nog andere ic's?
Wat voor andere componenten gebruik je vaak bij dit soort dingen ?
Zelf dacht ik aan:
ELCO's:
10 uF (100x)
100 uF (100x)
(heb zelf ook nog heel wat)
ceramic condensators:
20pF
10nF
100 nF
spoelen:
Geen idee of je deze nodig hebt
kristallen:
4,8,12,16,20 MHz (van elke 10)
LED's, transistors, diodes, spanningsregelaars, optocouplers etc heb ik al, evenals een groot breadbord
Het bedrag vind ik niet heel belangrijk maar ik had in gedachten ongeveer 100-200 euro maar misschien kan het met veel minder ook wel?
Ik wil prima alles zelf opzoeken, alleen heb ik nu even wat hulp nodig met wat ik moet nemen omdat ik door de bomen het bos niet meer zie. Zodra ik alles heb kan ik me op mijn gemak de datasheets doornemen en experimenteren (is mijn bedoeling iig).
Overigens heb ik enkele jaren informatica gestudeerd dus ik weet genoeg over assembler ed... alleen is mijn praktijk ervaring met dit soort dingen niet zo hoog.
Nu zag ik op een gezamenlijke inkoop site (http://www.samenkomen.net/action_products/302584) dat daar voor een leuke prijs onderdelen zijn te bestellen. Nu zou ik graag wat hulp hebben bij het bepalen wat ik zal nemen voor mijn nieuwe bestelling zodat ik een breed spectrum aan mogelijkheden heb zonder dat ik direct naar de winkel hoef als ik iets nodig heb.
Mijn specifieke vragen zijn:
- Ik wil een programmer kopen/maken maar weet niet welke ik zal nemen of wat de veschillen zijn en welke ic's ik er op kan programeren. Mij lijkt het beste om er eentje te nemen die lekker veel kan zodat ik daar iig niet gauw tegen beperkingen aanloop. Op de site staat een ICD 2 Clone, is dit een goede om mee aan de gang te gaan of kan ik beter iets anders (goedkoper of juist duurder nemen).
- Welke ic's zal ik kopen om aan de slag te gaan? Ik zat te denken om van alles stuk of 3 te nemen maar is dit zinloos? Kan ik ze wel programeren met een ICD 2 Clone (of zeg ik nu iets doms?).
16F628A
ATmega16L
ATmega8
ATmega88
ATmega32-16pc
ATtiny2313
FT232BL (neem ik zeker voor 5 van omdat ik deze nu al nodig heb)
MAX232
MAX485
ATmega162
PIC16f877A
ATtiny2313 SMD
16F873A
ATMega128L-8AU
74HC595 (schuifregister)
nog andere ic's?
Wat voor andere componenten gebruik je vaak bij dit soort dingen ?
Zelf dacht ik aan:
ELCO's:
10 uF (100x)
100 uF (100x)
(heb zelf ook nog heel wat)
ceramic condensators:
20pF
10nF
100 nF
spoelen:
Geen idee of je deze nodig hebt
kristallen:
4,8,12,16,20 MHz (van elke 10)
LED's, transistors, diodes, spanningsregelaars, optocouplers etc heb ik al, evenals een groot breadbord
Het bedrag vind ik niet heel belangrijk maar ik had in gedachten ongeveer 100-200 euro maar misschien kan het met veel minder ook wel?
Ik wil prima alles zelf opzoeken, alleen heb ik nu even wat hulp nodig met wat ik moet nemen omdat ik door de bomen het bos niet meer zie. Zodra ik alles heb kan ik me op mijn gemak de datasheets doornemen en experimenteren (is mijn bedoeling iig).
Overigens heb ik enkele jaren informatica gestudeerd dus ik weet genoeg over assembler ed... alleen is mijn praktijk ervaring met dit soort dingen niet zo hoog.