Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Beginnen met microcontrollers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.709 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Hallo,

Ik ben nu al een tijd met elektronica bezig en wil nu graag beginnen met microcontrollers als pics.

Hoe kan ik hier het beste mee beginnen. Zijn er goeie n00bsites voor?
Met google kreeg ik allemaal van die moeilijke projecten.
Ik heb ook begrepen dat ik een programmer nodig heb. Zijn hier ook niet te dure (die ik zie zijn 100 euro ofzo) voor?

bedankt

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

circuitsonline etc.

maar wat noem je moeilijk? om code te schrijven?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Op www.circuitsonline.net staat ook een simpele pic-progger, heb ik ook gemaakt, ben je voor een paar euro's klaar. Er staat ook een mooie tuturial daar, is leuk om mee te bigennen.

Edit: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/8

[ Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 13-08-2004 20:51 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Ik loop rond met dezelfde vraag.

Ben nu bekend met diverse script en programmeertalen.. en wil verder.
Heb ook altijd electronica al interressant gevonden dus pics programmeren lijkt me een logische volgende stap.

Ben al bij een grote boekhandel in Breda (Gianotten) geweest maar die had niets. Ik denk dat ik naar hetzelfde opzoek ben als de TS...

- Wat zijn de verschillen tussen de diverse microcontroller's/pic's
- In welke taal programmeer je die dingen
- Waar zijn duidelijke tuts en samples te vinden?

En de programmer vraag kan ik denk ik wel beantwoorden. Voor bepaalde pics kan je ze zelf in elkaar solderen met een paar weerstandjes en een seriele kabel.

Verwijderd

- Waar zijn duidelijke tuts en samples te vinden?
In de CME Faq: Elektronica Contrib's staan een paar leuke introductie topics (vooral de muismod en UTP-tester zijn behoorlijk eenvoudig) :Y)

En CircuitsOnline heeft inderdaad ook een paar handige guides:
CircuitsOnline: PIC microcontroller tutorial
CircuitsOnline: AVR microcontroller tutorial
CircuitsOnline: AVR programmer
CircuitsOnline: PIC programmer
CircuitsOnline: Simpele PIC programmer

Of MicLearning, voor als je Engels kunt:
1. Introduction
2. Periferal Modules - 1
3. The Instruction Set
4. Periferal Modules - 2
5. Interfacing
6. Assembly Language
7. Other Microcontrollers
8. Introduction to C
9. Advanced C
10. Using C For Micros
Voor bepaalde pics kan je ze zelf in elkaar solderen met een paar weerstandjes en een seriele kabel.
Houdt er wel rekening mee dat de serieële kabel dan zo kort mogelijk moet zijn en dat het niet met alle computers gaat werken (laptops bijv. werken vaak met erg lage signaal nivo's) ;)

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 21:11 ]

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 12:09
Voor echte microcontrollers AVR,8051 80C166 enz kun je terecht bij bedrijven als anatrek farnel phytec etc deze boards zijn wel behoorlijk duur 100-200 dollar maar dan heb je wel een goed evaluatie board met een test versie van een C compiler en in circuit programmeerbaar waar je nog eens echt iets mee kunt maken.

PIC zijn om te beginnen ook wel leuk zelf heb ik voor de hele simpele projectjes een pic programmer van www.voti.nl op zich een erg fijn ding. Voor de wat serieuzere dingen (draadloos weerstation met groot 320 * 240 touchscreen lcd) gebruik ik een 80c166 evaluatie board van phytec.

Verder zijn bij de robatica en forth groep van hcc ook 80c535 boardjes te krijgen hier kun je in principe ook heel veel mee (ook steeds opnieuw gebruiken) alleen is dit een stuk lastiger om aan de praat te krijgen

Verwijderd

Ben zelf met dit bord begonnen:

Afbeeldingslocatie: http://www.futurlec.com/jpAVR2.jpg
New development board for the AT90S2313, includes sockets and connections for real time clocks, RS422/485, RS232, EEPROM's, SPI, I2C, LCD's and all ports. Enables easy and fast development of code for various devices. Board is fully assembled and ready to run. Can connect direct to any parallel port for downloading of code, cable included. Software and manual featuring many useful examples is included.
19,95 $ bij http://www.futurlec.com/ATDevBoard.shtml

Dit board kun je gebruiken met de demo versie van Bascom AVR, max 2Kb code maar meer past er toch niet in de AT90S2313. Een losse programmer is niet nodig, die zit ook op het board, en wordt ondersteund door Bascom.

http://www.mcselec.com/bascom-avr.htm

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 21:02:
[...]
Houdt er wel rekening mee dat de serieële kabel dan zo kort mogelijk moet zijn en dat het niet met alle computers gaat werken (laptops bijv. werken vaak met erg lage signaal nivo's) ;)
Voor laptop, is 't eerder oppassen voor te hoge signaalniveau's, en vooral dan als je de voeding van je seriële poort neemt.

Ik spreek uit ervaring! Ik heb ook die programmer van circuitsonline.nl. Goed ding, alleen dus oppassen op laptops. Ook nog deze tip: de programmer zo kort mogelijk in je poort steken: net voor het programmen en er meteen weer uithalen als ie af is. Die programmer van circuitsonline.nl neemt de voeding idd van de seriële poort af, zonder enige vorm van spanningsbeperking. (Een verbetering zou met een 7805 kunnen)

Verwijderd

Voor laptop, is 't eerder oppassen voor te hoge signaalniveau's
Ik ben nog nooit een laptop tegengekomen die zich aan de RS232 recommendation hield van -15V en +15V, eerder 5V of juist lager (vooral bij modernere laptops). Om deze reden werkt bij veel mensen de zelfbouw IR-sensor nl. niet. ;(
Maar je hebt gelijk dat als er gebruik gemaakt gaat worden van de seriele poort dat je dan beter een bufferchip + externe voeding kunt gebruiken. Tenslotte weet je nooit 100% zeker welke signallevels er gebruikt worden (tenzij je een programmer voor 1 specifieke PC maakt).

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 15:10

KnOeFz

no comment...

op http://www.willemorg.nl/ staat ook een leuke instap programmer, de vp30. Is te koop als losse print (€5,- !), als bouwpakket of compleet gemaakt. Je hebt wel ook een adapter printje erbij nodig om je pics in te prikken. Ik heb zelf lang geleden de voorloper (vp20) pcb hier gekocht en heb er nog steeds veel plezier van.

[ Voor 3% gewijzigd door KnOeFz op 14-08-2004 10:03 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Als beginner ben ik gewoon begonnen met een PIC16F876 van Microchip, leuk ding om mee te beginnen! Gewoon de tutorial van circuitsonline gebruikt om dat knipperlampje te maken (natuurlijk heel simpel) en vervolgens gewoon de code uitbreiden zodat je steeds meer kan.
Het hielp wel dat ik veel spullen van school kon gebruiken zoals breadboards en programmers (ik heb de GALEP 4 gebruikt)..

Heb eerst met PIC Simulator (zie circuitsonline downloads) mn programma getest (je kan dan alle in- en uitgangen en geheugenplaatsen zien terwijl het programma draait, heel handig) en vervolgens de hex file die de simulator automatisch maakt in de programmer geladen en de PIC deed het :) Was erg mooi :)

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/xl/1000_1999/1400/1490/1499/149969_LB_00_FB.EPS.jpg

^ Plaatje voor de leuk ^

PIC Simulator

[ Voor 13% gewijzigd door insan1ty op 14-08-2004 13:33 ]

• dj_dysaster
  • Nu online
Wow dit heeft me al een hoop geholpen! O+

Ik denk dat ik ga beginnen met de simple programmer van circuits online en met de PIC16F628. :*)

• dj_dysaster
  • Nu online
Als taal zit ik te denken aan JAL. Zou dit een goeie keuze zijn?

Ik heb het al gedownload maar het draait niet op win 98se en xp :(

Iemand tips?

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
JAL is wat mij betreft een goede taal, vooral voor simpele dingetjes en als je het niet vaak doet. Het lijkt nl. wel een beetje op de standaardtaal Pascal en is daarom vrij gemakkelijk te begrijpen.
In JAL kun je makkelijk de aansturing van een HD44780-compatible LCD-driver regelen.
Bij mij doet die compiler het wel in 98SE én in XP. Ik zou als ik jou was gewoon JALedit (website of direct downloaden (415 kB)) downloaden, kun je meteen vanuit de editor compilen en heb je syntaxhighlighting enz.

[ Voor 19% gewijzigd door Electronical op 15-08-2004 15:52 ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• dj_dysaster
  • Nu online
thanx die doet het teminste 8) .

• Electronical
Nou dat is eigenlijk gewoon een ontwikkelomgeving. Je zult toch met JAL moeten compilen. Daarvoor moet je de path naar jal.exe en de libraries instellen in JALedit. Bij het menu-item [Compile]>[Options]. Het dus eigenlijk niet meer dan notepad, maar mét syntaxhighlighting én een snelkoppeling naar de compiler. De compiler (jal.exe) is namelijk een commandline-executable, daarom leek het alsof die het niet deed als je erop dubbelklikt. JALedit maakt voor jou (als je op compile klikt) meteen de goede commandline parameters, zodat je daar niet aan hoeft te denken. Het wordt dus zo voor je compiled.
Maar nogmaals, om te kunnen compilen heb je ook JAL nodig, dat is de eigenlijke compiler. JALedit is gewoon een editor... Succes ;)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:17

Exigence

dnkroz

Zijn er ook talen die lijken op de structuur van PHP en dergelijken? Pascal vind ik ietwat onoverzichtelijk. Dus met accolades en inspringen.

Verwijderd

Begin met BASCOM en ATMEL 90S2313, in de BASCOM software zijn er veel meer routines aanwezig om binnen no time bijvoorbeeld een lcd aan te sturen.
Voor I2C, SPI, RS232, 1wire zijn standaard routines aanwezig

In de bascom software staan schema's voor de programmers.

Succes.

• Electronical
Exigence schreef op 15 augustus 2004 @ 17:16:
Zijn er ook talen die lijken op de structuur van PHP en dergelijken? Pascal vind ik ietwat onoverzichtelijk. Dus met accolades en inspringen.
Ik weet niet of jij dit onoverzichtelijk vind, maar ik vind het nog best overzichtelijk.:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
-- flash a LED on pin A0
include 16f84_10
include jlib
pin_a0_direction = output
forever loop
     pin_a0 = on
     delay_1s
     pin_a0 = off
     delay_1s
end loop
Inspringen kun je natuurlijk ook zelf doen toch :?
En als je de highlighting ziet, zie je toch meteen waar wat eindigt en waar het andere deel begint?
Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 17:28:
Begin met BASCOM en ATMEL 90S2313, in de BASCOM software zijn er veel meer routines aanwezig om binnen no time bijvoorbeeld een lcd aan te sturen.
Voor I2C, SPI, RS232, 1wire zijn standaard routines aanwezig

In de bascom software staan schema's voor de programmers.

Succes.
Ik heb zelf nog geen ervaring met AVR's, maar BASCOM lijkt op BASIC en is daarom ook vrij gemakkelijk te begrijpen, als je zoals velen bent begonnen met programmeren in BASIC. Volgens mij hebben AVR's veel voordelen, ik las bijvoorbeeld dat je veel meer mogelijkheden hebt om ze te gebruiken (er zijn nl. veel meer pinnen te configureren (klopt dit?)) en de programmers zijn vaak ook erg makkelijk te maken.
Omdat ze bij Circuitsonline begonnen over ASM, ben ik hier nog niet aan begonnen, maar nu ik BASCOM zie ga ik er toch nog eens over nadenken.

[ Voor 44% gewijzigd door Electronical op 15-08-2004 17:44 ]

Verwijderd

Electronical

Ik ben zelf ook begonnen met JAL maar liep al gauw vast tegen het beperkt
aantal aanwezige routines.
Tuurlijk kan je die zelf gaan zitten maken maar het wiel opnieuw uitvinden had ik
niet zo veel zin aangezien dit soort routines in BASCOM gewoon aanwezig zijn.

Het los configureren van pinnen is in bascom ook mogelijk.

Voorbeeld om d.m.v. een at90s2313 een lcd display aan te sturen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Config Lcdpin = Pin , Db4 = Portb.1 , Db5 = Portb.2 , Db6 = Portb.3 , Db7 = Portb.4 , E = Portb.5 , Rs = Portb.6

Dim A As Byte

A = 1
Do
Cls
Wait 1
Lcd "Hello world!"
Wait 1
Loop Until A = 10
End

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2004 20:55 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12
ik heb het in C geleerd en als je php kan is C wel een goede taal denk

die hards doen het in assembly ofcuz

• Electronical
Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 18:06:
Electronical

Ik ben zelf ook begonnen met JAL maar liep al gauw vast tegen het beperkt
aantal aanwezige routines.
Tuurlijk kan je die zelf gaan zitten maken maar het wiel opnieuw uitvinden had ik
niet zo veel zin aangezien dit soort routines in BASCOM gewoon aanwezig zijn.

Het los configureren van pinnen is in bascom ook mogelijk.

Voorbeeld om d.m.v. een at90s2313 een lcd display aan te sturen:

Config Lcdpin = Pin , Db4 = Portb.1 , Db5 = Portb.2 , Db6 = Portb.3 , Db7 = Portb.4 , E = Portb.5 , Rs = Portb.6

Dim A As Byte

A = 1
Do
Cls
Wait 1
Lcd "Hello world!"
Wait 1
Loop Until A = 10
End
Nou heb je me echt overgehaald hoor :) . Ik ga toch maar eens een AVR aanschaffen om te proberen. Ik had er nog nooit naar gekeken omdat er overal -waar ik keek iig- gingen programmeren in assembly. En dat beviel me niet... Maar nu ik zo lees dat het ook in een soort BASIC kan, ben ik helemaal verkocht! Bedankt daarvoor! _/-\o_

Verwijderd

Ik gebruik om een en ander te testen een STK500 van Atmel. kost dan wel €120 maar dan heb je ook wat.
Verder kun je eigen dingetjes goed programmeren met Ponyprog, zonder moeilijke toestanden. Je zet het programmeer circuitje gewoon ook op je printje en klaar. Heb je alleen een kabeltje nodig.

Programmeren doe ik in C, met Codevision. De trialversie is tot 2k filesize, maar je moet daarvoor behoorlijk wat code in elkaar rammelen.
Het is behoorlijk simpel in elk geval, je moet alleen even een beetje moeite doen om te weten hoe je moet programmeren. AVR kun je in assembly ook goed programmeren m.b.v. AVR Studio van Atmel. Dat is helemaal gratis en i.c.m. Ponyprog ben je dus gratis bezig.
Dat deed ik in het begin, tot ik merkte dat in C programmeren me makkelijker afging. Tevens wil je op den duur graag wat meer praktijkgerichtere dingen gaan doen en ontkom je niet aan een STK500.

Mijn config kostte €120 voor het bordje en € 150 voor de software, anders mocht ik het niet commercieel gebruiken... (en waar doe je het anders voor...).

Mijn advies: kies nu voor of AVR of PIC en ga daar mee aan de slag. De twee chips zijn in gebruik allebei even handig, alleen verschillen ze in het programmeren of enkele punten van elkaar. Daarom is het niet slim om nu dit, en dan dat te gaan doen. Van PIC is meer te vinden online, met AVR heb je meer mogelijkheden m.b.t. chips. Dus, maak je keuze en veel plezier!

• Electronical
Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 20:03:
... Mijn advies: kies nu voor of AVR of PIC en ga daar mee aan de slag. De twee chips zijn in gebruik allebei even handig, alleen verschillen ze in het programmeren of enkele punten van elkaar. Daarom is het niet slim om nu dit, en dan dat te gaan doen. Van PIC is meer te vinden online, met AVR heb je meer mogelijkheden m.b.t. chips. Dus, maak je keuze en veel plezier!
Nou ik heb dus alleen geprogrammeerd voor de PIC tot nu toe, maar ik heb nog nooit een werkende programmer kunnen maken (000h error en niets hielp) en ik las dus in een ander topic dat sommige (misschien wel alle, maar dat weet ik niet) AVR's met weinig extra componenten aan de parallelle poort gekoppeld en geprogrammeerd kunnen worden. Kijk bijv maar eens bij CO - AVR programmer. Ik ga dit waarschijnlijk proberen en blijkt het naderhand niks te zijn ben ik maar 4,- voor de AVR kwijt, die onderdelen voor de programmer heb ik nog wel liggen.
Ik ga er evengoed nog eens over nadenken... maar het lijkt me wel wat! :)

Verwijderd

Hier de link om de bascom software te downloaden :
http://www.mcselec.com/download_avr.htm

Als je de software eenmaal gedownload en geinstalleerd hebt staat er in de help index helemaal onderaan "supported programmers" als je bij de "simple cable programmer" kijkt is het alleen maar een d25 die rechtstreeks naar de atmel gaat.
Ik gebruik hem al jaren zonder problemen.
Bij de andere programmers staan nog schema's.

Diegene die jij wil maken is inclusief buffer voor het beschermen van je parallele poort.

• Electronical
Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 21:20:
Hier de link om de bascom software te downloaden :
http://www.mcselec.com/download_avr.htm

Als je de software eenmaal gedownload en geinstalleerd hebt staat er in de help index helemaal onderaan "supported programmers" als je bij de "simple cable programmer" kijkt is het alleen maar een d25 die rechtstreeks naar de atmel gaat.
Ik gebruik hem al jaren zonder problemen.
Bij de andere programmers staan nog schema's.

Diegene die jij wil maken is inclusief buffer voor het beschermen van je parallele poort.
Hartelijk bedankt voor je hulp, ik heb het nu gedownd en ga binnenkort maar eens een controller halen. Iemand nog een tip waar ze goedkoop (niet gratis...) verkrijgbaar zijn, want van die prijzen van conrad wordt je ook niet vrolijk.

• dj_dysaster
  • Nu online
Ik heb het besluit genomen om voor pic te gaan. ;)

De 16F628 is onderweg en ik ga morgen de onderdelen voor de simpele programmer van co halen :*)

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
wat is het voordeel van AVR tegenover PIC?
en kan je beter eerst met PIC beginnen dan met AVR ?

• Electronical
zoeperman schreef op 16 augustus 2004 @ 11:22:
wat is het voordeel van AVR tegenover PIC?
en kan je beter eerst met PIC beginnen dan met AVR ?
De verschillende voordelen die ik tegen ben gekomen:
PICAVR
Veel informatiebronnen, je hoeft niet ver te zoekenSimpele programmers
Er is makkelijk aan de hardware te komenMeer functies on-chip (UART, ADC's, internal clock enz.)
Veel mensen gebruiken ze en daardoor is er ook veel meer kant-en-klare software voor op de chip en voor de ontwikkeling beschikbaarVaak meer I/O pinnen zelf te configureren
Kijk eens op voti.nl voor meer informatieKijk eens op AVRfreaks.net voor meer informatie

Ik denk dat je beter maar kunt beginnen met één van de 2, dus niet alle twee tegelijk. Ik heb eerst geprobeerd met PIC's te werken, maar ik heb nooit een programmer aan de praat gekregen. Omdat ik er nu schoon genoeg van heb, wil ik proberen om met AVR's te werken.

offtopic:
Meteen even de table-tag geprobeerd

[ Voor 7% gewijzigd door Electronical op 16-08-2004 13:05 ]

Verwijderd

mss eerst wat info over de pics => op deze site is ook een pogrammer voor pics te vinden 16c84 => www.khbo.be/~struye

heb ook een vraagie over microcontrollers

- bv een 8051 processor en een 'simpele eprom'
(geschreven code => assembler voor 8051)

hoe kan ik met een lege processor de code van de eprom downloaden om zo de poorten of dergelijke aan te sturen of info binnenhalen van sensoren.

Waarom de processor niet processor niet programmeren denkt u nu => ja idd (lukt perfect) maar wat als de processor smd is , ........... het is simpeler om de eeprom uit zijn socet te halen en te programmeren => en ook om updates te downen naar de cpu toe

Nog een vraag als er nu een eeprom bij komt kijken

Opstelling als volgt => microcontroller haalt zijn programma uit eprom en haalt ook parameter die en een eeprom zitten, verwerkt deze en stuurt bv een motor aan (Pulse With Modulaton).

Ik weet dat ik ergens een pin van de controller aan massa moet leggen maar hoe het juist in zijn werk gaat weet ik niet (er is ook nie veel te vinden hierover op net => of ben ik mis? )

greets Spooky_II _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 13:39 ]

• Electronical
Owja, voor PICs is het wel handig om de CO - PIC microcontroller tutorial te lezen.

[ Voor 1% gewijzigd door Electronical op 16-08-2004 13:50 . Reden: foutje ]

• The Bad Seed
  • Laatst online: 21-11 13:37

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Electronical schreef op 16 augustus 2004 @ 12:56:
[...]

PICAVR
Er is makkelijk aan de hardware te komenMeer functies on-chip (UART, ADC's, internal clock enz.)
Veel mensen gebruiken ze en daardoor is er ook veel meer kant-en-klare software voor op de chip en voor de ontwikkeling beschikbaarVaak meer I/O pinnen zelf te configureren
Kijk eens op voti.nl voor meer informatieKijk eens op AVRfreaks.net voor meer informatie
Ik heb alleen een beetje ervaring in prutsen met PIC's dus van AVR's weet ik niet veel, maar er bestaan ook pic's met al die functies on-chip, en pic's met 72 I/O pinnen...
Vooral de 18f serie (bv de 18f452) is interessant om mee te beginnen, er zijn een aantal irritante kenmerken in de opbouw/programmatie van de pic's verdwenen in die recentere serie :)

[ Voor 10% gewijzigd door The Bad Seed op 16-08-2004 13:59 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Electronical
Duracell schreef op 16 augustus 2004 @ 13:57:
[...]

Ik heb alleen een beetje ervaring in prutsen met PIC's dus van AVR's weet ik niet veel, maar er bestaan ook pic's met al die functies on-chip, en pic's met 72 I/O pinnen...
Vooral de 18f serie (bv de 18f452) is interessant om mee te beginnen, er zijn een aantal irritante kenmerken in de opbouw/programmatie van de pic's verdwenen in die recentere serie :)
Ik het nu gezien ja. Dat klopt wat jij zegt. Als je bijv. de PIC16F628 bekijkt t/o de ATmega8 (qua prijs bij conrad ongeveer hetzelfde) dan heeft de ATmega8 toch meer geheugen, meer I/O-pins, iets meer functies (nl. 2 ADC's (10-bit en 8-bit)). Ik heb me er nu pas 1 dag in verdiept, dus zoveel weet ik er nog niet van.
Om een voorbeeldje te noemen van iets wat de AVR wel kan en de PIC niet:
Ik las dus over het spelletje PONG, maar dan op de tv, aangestuurd door een PIC. Werkte perfect met PIC's, maar met een AVR kon je zelfs kleuren sturen naar de tv. Hoe het werkt heb ik niet gelezen, maar ik nam dus aan dat de AVR wat uitgebreider is dan de PIC.

En die functies: bij beide controllers geldt dat hoe meer je ervoor betaald, hoe meer functies en mogelijkheden je hebt. :)

• Dr Nix
  • Laatst online: 20-11 10:55

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Electronical schreef op 16 augustus 2004 @ 12:56:
[...]

PICAVR

Ik denk dat je beter maar kunt beginnen met één van de 2, dus niet alle twee tegelijk. Ik heb eerst geprobeerd met PIC's te werken, maar ik heb nooit een programmer aan de praat gekregen. Omdat ik er nu schoon genoeg van heb, wil ik proberen om met AVR's te werken.

offtopic:
Meteen even de table-tag geprobeerd
Ik ben het niet helemaal eens met deze observatie. De PIC's en AVR's zijn wat mij betreft gelijkwaardig. Met dat verschil dat er ook hele kleine picjes zijn, zoals de 16f628. De 18f serie kan hetzelfde als de verschillende AVR's of ATmega's.
Voor allemaal zijn er simpele programmers te bouwen voor een paar euro. Heb ik ook gedaan, dat is echt ideaal. Voor beide zijn alle pinnen helemaal te configureren.
Wat gebruik betreft: allebei worden zeer veel gebruikt. En daardoor is voor beide veel info te vinden.

Het leukste van de atmels is echter dat ik daarvoor AVR-GCC ben tegengekomen: Hier. Dit is een GNU C compiler. Echt ideaal.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• Dr Nix
  • Laatst online: 20-11 10:55

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Electronical schreef op 16 augustus 2004 @ 14:24:

Om een voorbeeldje te noemen van iets wat de AVR wel kan en de PIC niet:
Ik las dus over het spelletje PONG, maar dan op de tv, aangestuurd door een PIC. Werkte perfect met PIC's, maar met een AVR kon je zelfs kleuren sturen naar de tv. Hoe het werkt heb ik niet gelezen, maar ik nam dus aan dat de AVR wat uitgebreider is dan de PIC.
Met PIC's kan het natuurlijk ook, alleen moet de software dan wat uitgebreid worden. Het lijkt me niet dat je met evenveel code in een AVR ook kleurtjes kunt maken en in een PIC niet.
En die functies: bij beide controllers geldt dat hoe meer je ervoor betaald, hoe meer functies en mogelijkheden je hebt. :)
Natuurlijk :P

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• de7geitjes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-11 15:52
Dit vind ik een fijn topic is was zelf ook al informatie aan het verzamelen.

Heb al van circuits online de proc schrijvertje gemaakt voor de PIC16F628

"Hé Bob, drie bier!"

• Electronical
Dr Nix schreef op 16 augustus 2004 @ 14:37:
[...]

Ik ben het niet helemaal eens met deze observatie. De PIC's en AVR's zijn wat mij betreft gelijkwaardig. Met dat verschil dat er ook hele kleine picjes zijn, zoals de 16f628. De 18f serie kan hetzelfde als de verschillende AVR's of ATmega's.
Voor allemaal zijn er simpele programmers te bouwen voor een paar euro. Heb ik ook gedaan, dat is echt ideaal. Voor beide zijn alle pinnen helemaal te configureren.
Wat gebruik betreft: allebei worden zeer veel gebruikt. En daardoor is voor beide veel info te vinden.

Het leukste van de atmels is echter dat ik daarvoor AVR-GCC ben tegengekomen: Hier. Dit is een GNU C compiler. Echt ideaal.
Zoals ik al zei heb ik nog maar een dag gekeken en dit was een afweging van mij zoals ik na die dag over de verschillen dacht. Nu ik jou reactie heb gelezen zie ik eigenlijk ook wel in dat ze ongeveer gelijkwaardig zijn.
Ik blijf er wel bij dat je voor dezelfde prijs bij AVRs meer krijgt, dan bij PICs. Dat is iig wel bij Conrad zo, zover ik uit de datsheets kan opmaken.
Maar het is (qua programmer) wel zo dat je AVR al kan programmeren als je ze rechtstreeks aan de parallelle poort hangt. Bij PICs heb je al meteen meer componenten nodig en het is niet erg makkelijk om ze parrallel te programmeren. Ik heb nogal veel problemen gehad met die simpele programmers voor PICs (kheb er nooit ééntje werkend gekregen door de zogenaamde 000h-error). Bij veel mensen was die error niet en veel mensen hebben nooit problemen gehad met die simpele programemer voor de PIC, maar ik hoorde jammergenoeg niet bij die groep mensen, terwijl ik toch ontzettend veel heb gedaan om van die error af te komen :| .

Omdat ik niet weer zo'n programmer in elkaar wil bouwen, lijken AVR's mij veel makkelijker. ;)

• dj_dysaster
  • Nu online
Ik heb gelezen dat die 000h error zou komen omdat te tor verkeertom zou zitten ;) . Ik ben benieuwd of het mij lukt om een werktende programmer de creeren >:) .

Einstein modus

IT`S ALIVE :P

/einstein modus

• Electronical
dj_dysaster schreef op 16 augustus 2004 @ 16:55:
Ik heb gelezen dat die 000h error zou komen omdat te tor verkeertom zou zitten ;) . Ik ben benieuwd of het mij lukt om een werktende programmer de creeren >:)
Die niet-werkende programmer heb nog wel ergens liggen, ga het eens proberen met nieuwe materialen en op een andere print. Ik ben er overigens wel van overtuigd dat de tor goed aangesloten was, zoals op de tekening, dus met de basis naar de andere kant gebuigd. Maar dat is dan ook de laatste poging... Ik heb nog geen AVR aangeschaft en ik heb nog wel een PIC liggen, aangezien ik hiervoor al wat files voor had gemaakt, ga ik toch nog een weekje tegen die PIC-programmer aan staan te kijken. Zo niet, dan ga ik definitief over naar de AVR. Hoef dan alleen nog maar de controller te kopen ergens (iemand tips?) en dan kan daar vast wel weer mee verder.
offtopic:
Het klinkt nu alsof ik niet kan kiezen tussen AVR en PIC en eigenlijk is dat ook wel zo, terwijl ik in eerdere posts helemaal voor de AVRs was, :+

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Nog even een leuk weetje over die Atmel's:
De goedgopere 2313 etc, kun je maar (gegarandeerd) 1000x programmeren, de Atmega8 daarentegen alweer 10.000x. Op de langere termijn is dit toch nog goedkoper :)

Heb ook een stk500 (idd rond de €120) en het is idd het geld waard ja :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Doineann
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-11-2024
Voor iedereen die met microcontrollers wilt beginnen (of eigenlijk uberhaupt iets 'technisch' met computers wilt beginnen) kan ik het boek aanraden wat ik op mijn HTS opleiding technische computerkunde heb gebruikt voor het vak microcontroller besturingen:

te weten: Microcomputer Engineering, Gene H. Miller, ISBN: 0-13-584475-4

ERG GOED BOEK!

Het is vooral goed in het kweken van begrip in de werking van computers in het algemeen en in het bijzonder de interacties tussen de micropocessor en de hardware. Het spitst zich daarbij toe op de industrieel veel toegepaste 16 bit 68HC11 microcontroller (en in principe grotendeels ook op de nieuwere 32 bit broertjes), maar laat goed zien dat de principes eigenlijk grofweg hetzelfde zijn voor iedere processor/microcontroller (dus ook de pc ;)).

Het begint vrij basic, maar onderschat het niet... elk hoofdstuk staat er voor een goede rede in!! Zoals gaandeweg duidelijk zal worden...

Het leuke is dat een docent op de HTS een simulator heeft geschreven voor deze microcontroller (inclusief simulaties voor wat experimentele externe hardware). En inmiddels is er ook een C compiler, zie ik... de tijd gaat vooruit :)...

De simulator is, tezamen met veel andere beginnersinfo, zoals reference manuals, links, literatuur vinden via de website van mijn oud-docent Harry Broeders op:

http://www.hc11.demon.nl
http://www.hc11.demon.nl/thrsim11/68hc11

Enywee...Een aanrader!! Mijn begrip van computerhardware en de machinetaal die het bestuurd heb ik bij DIT vak met DIT boek opgedaan !!! These machines don't have secrets for me anymore! :P

Daarnaast zijn er ook zat experimenteersets die gebaseerd zijn op de 68HC11 te verkrijgen... Er staat een tip op Harry's site (anders gewoon ff googlen, of in de elektuur kijken o.i.d. ;))

Oh en mocht je Harry (die docent) gaan mailen om de een of andere rede, tel him R. Storm said hi !!! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Doineann op 16-08-2004 17:59 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one. - Albert Einstein

Verwijderd

Nu vind ik niet dat de motorola uP`s echt weggelegt zijn voor de hobby freaks.
Denkd at de PIC en AVR toch echt veel toegankelijker zijn. Hoe vaak zie je nou een motorola microcontroller in een hobby projectje?
Ik heb op mijn HTS TCK opleiding voornamelijk met stomme pic16F84 jes moeten werken, maar ben er zelf wel achter gekomen dat zijn grotere broertjes 877 en de 18F serie echt wel de meest gekke projecten kunnen trekken.

AVR`s heb ik niet zoveel ervaring mee. Je moet toch kiezen he, PIC of AVR, maar ik twijfel er geen moment aan dat ze slecht of minder zijn.

Verwijderd

Motorola processoren vind ik ook niet zo geschikt om mee te beginnen. Deze worden meer toegepast in professionelere (industrieële) omgevingen. Voor Intel microprocessoren (8051 bijv.) geldt hetzelfde. Ze kunnen een boel, maar kosten veel (met name de ontwikkel omgeving) en zijn te complex om mee te beginnen. Atmels en PIC's zijn de processoren om mee te starten :)

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

dj_dysaster schreef op 16 augustus 2004 @ 16:55:
Ik heb gelezen dat die 000h error zou komen omdat te tor verkeertom zou zitten ;) . Ik ben benieuwd of het mij lukt om een werktende programmer de creeren >:) .

Einstein modus

IT`S ALIVE :P

/einstein modus
Ik dacht dat vaak de voeding een probleem opleverde, rechtstreeks uit de seriele poort gaat vaak mis. Probeer er eens een adaptertje aan te hangen voor de juiste spanning.

edit: zie net dat eus het voedingsprobleem ook al aangekaart had op pag. 1 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door KnOeFz op 16-08-2004 20:27 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• Doineann
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-11-2024
Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 19:11:
Motorola processoren vind ik ook niet zo geschikt om mee te beginnen. Deze worden meer toegepast in professionelere (industrieële) omgevingen. Voor Intel microprocessoren (8051 bijv.) geldt hetzelfde. Ze kunnen een boel, maar kosten veel (met name de ontwikkel omgeving) en zijn te complex om mee te beginnen. Atmels en PIC's zijn de processoren om mee te starten :)
op basis van de 68HC11/12/etc zijn echter ook leuke/goede startkits te vinden hoor! Ik weet natuurlijk niet precies het doel van dj_dysaster, maar als je er eventueel ooit iets professioneels mee wilt, zijn de op INTEL (little endian) gebaseerde uprocs toch wat minder 'geschikt', alhoewel ze uiteraard ook zeker geschikt zijn voor beginners... (echt voor beginners -> de BASIC-stamp-pics ;))... Feit blijft dat in de uproc wereld de 'betere' big-endian systemen de leider zijn (voor zover ik weet)... Apple is de enige die ooit op die basis zijn verder gegaan voor de thuisgebruiker... maar goed.. das een ander verhaal.

Ik ben dus in ieder geval van mening dat - zekers samen met de genoemde documentatie - de HC11 goed te doen moet zijn...

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one. - Albert Einstein

• Electronical
KnOeFz schreef op 16 augustus 2004 @ 20:25:
[...]
Ik dacht dat vaak de voeding een probleem opleverde, rechtstreeks uit de seriele poort gaat vaak mis. Probeer er eens een adaptertje aan te hangen voor de juiste spanning.
In veel topics op CO stond idd dat het vaak aan de voedingsspanning lag, maar aangezien ik ook een andere programmer heb geprobeerd (die extern gevoedt werd) en nog steeds de 000h-error kreeg :| , kan het volgens mij echt vanalles zijn. Sindsdien lag mijn microcontroller ook op zijn gat, khad er totaal geen zin meer in. Maar zoals ik al zei, ik ga het eens opnieuw proberen, met nieuwe onderdelen en dan kan ik ook nog een externe voeding gebruiken (De programmeerspanning was volgens mij 13V, dus dat zal wel lukken). Als die het dan niet doet, dan ga ik de wereld van de AVRs maar eens verkennen. Ik heb iig weer een hele hoop inspiratie en weer zin om het eens te gaan proberen. ;)

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

kijk anders als je de moed op pics nog niet wilt opgeven een naar de link die ik op de eerste pagina geplaatst heb (nee, is niet mijn site ofzo) daar koop je voor een paar euro een pcb voor een goede programmer (komen nog wel kosten voor de onderdelen bij). Heb zelf een ouder type daarvan ook op die manier gebouwd.

• Electronical
KnOeFz schreef op 16 augustus 2004 @ 21:50:
kijk anders als je de moed op pics nog niet wilt opgeven een naar de link die ik op de eerste pagina geplaatst heb (nee, is niet mijn site ofzo) daar koop je voor een paar euro een pcb voor een goede programmer (komen nog wel kosten voor de onderdelen bij). Heb zelf een ouder type daarvan ook op die manier gebouwd.
Ik had het toen gelezen ja, maar er verder nog niet over nagedacht. Die programmer kan ook AVRs programmen, dus als ik toch afzie van het gebruiken van PICs dan kan ik nog altijd op AVRs overstappen en ze zo serieel programmeren. Bedankt voor het wijzen op die site nog.

Eerst ga ik toch nog even de 'simpele PIC programmer' (en evt met externe voeding) opnieuw bouwen, kost vrijwel niks. Als ik toch nog de 000h-error krijg, dan ga ik nog eens nadenken of dat ik die kit van willemorg.nl ga gebruiken, of dat ik AVRs rechtstreeks via de parallelle poort programmeer.

Waarschijnlijk koop ik (als ik met de 'simpele PIC programmer' weer een error krijg) voor een paar euro een ATiny-soort en probeer die rechstreeks (met een buffer ertussen) via de parallelle poort te burnen. Werkt dat niet, dan ben ik maar een paar euro kwijt.

Ik heb er weer zin in! :D

[ Voor 13% gewijzigd door Electronical op 16-08-2004 22:25 ]

• dj_dysaster
  • Nu online
Inmiddels zit mijn programmer in elkaar maar ik heb de pic nog niet |:(

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Zal ik ook maar even wat zeggen :P
Ikzelf ken de Motorola, Microchip en Atmel's. En programmeer in asm en C. Op CO heb ik de beide tutorials geschreven voor zowel PIC als AVR.

Motorola
Motorola controllers zijn wat ontoegankelijk voor de beginner, een Motorola is zeer zeker een goede controller, maar voor een beginner wat lastig. Controller zelf is vrij ingewikkeld als je er net mee begint en de benodigde hardware voor het programmeren en gebruiken is wat duurder dan bij de andere 2 merken. Daarnaast is die ook wat moeilijker verkrijgbaar.

PIC
Een PIC is heel erg leuk om mee te beginnen. Alleen is de programmer voor velen een probleem. Ik heb van veel mensen gehoord dat ze het maar niet voor elkaar kregen om dat ding werkend te krijgen. In zeer veel gevallen lag het gewoon aan hun eigen fouten; transistor verkeerd om, serieele connector verkeerd om, enz. enz. Maar ook vaak lag het aan de pc die niet de juiste spanning verzorgde. Dat zie vooral bij laptops maar gewone desktops willen ook wel eens problemen geven ermee. Dan heb je ook nog te maken met wat anders, je kunt namelijk niet ten alle tijden elk type programmeren met een PIC programmer. Iig niet met de simpele versies, wel als ze wat complexer zijn.
Een oplossing/alternatief is om een wat complexere programmer aan te schaffen die op Voti.nl te verkrijgen is, de WISP nogwat.
PIC kun je gratis ontwikkelen met de software van Microship zelf, waarbij je het dan in asm moet programmeren. Ook bestaat er JAL (een soort van basic taal, die is ontworpen door Voti).

AVR
Een AVR is eveneens heel leuk en leerzaam voor een beginner. Een groot voordeel van deze dingen is de programmer die je ervoor nodig hebt. Je hebt één simpele programmer nodig waarmee je de hele AVR reeks In-Circuit kunt programmeren (note: mits ze ISP ondersteunen, maar dat doen ze vrijwel allemaal. Met de simpele programmer van PIC moet je dus telkens je controllertje uit je schakeling halen, bij AVR niet, die kan het gewoon programmeren terwijl de controller in de schakeling blijft zitten). De programmer werkt gegarandeerd bij iedereen, en dat komt mede doordat een externe voeding nodig is, en dus hoeft de spanning niet uit de PC gehaald te worden.
AVR kun je ook volledig gratis ontwikkelen, zowel in asm als in C.
Voor asm kun je de gratis IDE ontwikkel software gebruiken van de fabrikant Atmel.
Voor C kun je gebruik maken van de GNU AVRGCC. Het leuke hieraan is dat je dat in Linux kunt doen (offcourse). Maar ook in Windows, want iemand heeft WINAVR gemaakt zodat je op een windows platform ook de GNU GCC voor Atmel kan gebruiken. En het mooie van dit alles, het is gratis en ongelimiteerd qua gebruik of functionaliteiten. Het is alleen wel continue in ontwikkeling, dus soms loop je tegen bugs aan (maar dat zul je als beginner niet snel tegenkomen :)).
Dan kun je ook nog in een soort basic AVR's programmeren. En dat doe je met BASCOM. Dit is geen freeware, maar je kunt best veel als beginner met de demosoftware ervan.
Voor C is er nog meer software te verkrijgen, die is alleen niet gratis. Zo heb je onder andere Codevision. Hiermee kan je ook met de demo vrij veel doen. Wil je meer dan moet je de software aanschaffen en kan je ongelimiteerd proggen.

AVR&PIC
De AVR's en PIC's zijn niet alleen leuk voor de beginners maar ook voor de professionals. In veel apparatuur zitten AVR's en PIC's verwerkt en ze worden dan ook grootschalig bij commercieele projecten ingezet.
Beide typen/merken kunnen zeer veel. Qua prijs en functionaliteiten ontlopen ze elkaar niet veel. Ikzelf ben wat meer gecharmeerd van de AVR's en gebruik die dus ook veelvuldig. Maar het is eigen hetzelfde als met Intel en AMD. De een prefereerd Intel en de ander zweert bij AMD. Zo heeft iedereen zijn persoonlijke favoriet, maar grote verschillen zijn er niet echt.
Voor beide merken zijn er ontwikkelborden te koop. Sommige noemde hier al de STK500 als ontwikkelboard voor AVR's. Maar voor PIC bestaan ook dergelijke borden, alleen zijn ze wat onbekender.
PIC's zijn vrijwel even goed te verkrijgen als AVR's dus ook dat maakt niet veel uit. Alleen kan het dat de electroboer bij je op de hoek bijvoorbeeld heeft gekozen om alleen maar PIC's te verkopen.
Via internet kun je terecht bij voti.nl om voor leuke prijzen PIC's aan te schaffen. Voor AVR kun je weer terecht bij Antratek.

Mijn persoonlijke eindconclusie: Begin met een AVR.
*Programmer is goedkoop en werkt altijd en tevens voor elk type van de AVR reeks.
*Je kunt je AVR gewoon in je schakeling laten zitten om hem te flashen.
*Je kunt zelf kiezen in welke taal je het liefst wilt programmeren: asm, basic of C.
*Intern werken AVR's ietswat logischer en makkelijker zodat een beginner het sneller snapt en kan gebruiken/toepassen.
Denk er aan dat je nooit een verkeerde keuze kan maken als beginner. Want als je de ene kent ken je meteen de andere ook. Microcontrollers lijken zoveel op elkaar dat je makkelijk over kan stappen als je er eentje eenmaal kent. Maak dus gewoon een keuze en stap daarmee de wereld van de microcontrollers binnen, het zal je bevallen :D

[ Voor 22% gewijzigd door Lamborghini op 17-08-2004 14:37 ]

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Als er zo vaak problemen zijn met de simpele pic programmer, bv ivm spanning, is het dan niet een idee om een simpele pic programmer te ontwerpen die met een externe voeding werkt, of een molex connectortje? voor de electro techneuten hier op tweakers moet dat toch een peule schil zijn. En dan een schematje, met foto's van de componenten, zodat goed te zien is hoe ze gesoldeerd moeten worden. O-)

Ik zelf heb ook de simpele pic programmer van circuit online gemaakt, en heb deze werkend gekregen. Ik had echter wel wat problemen. De hele schakeling had ik goed, alleen had ik heel dom gedaan en 1k ohm gebruikt ipv 10k ohm. stom foutje.

dan krijg je ook fouten op 00h.

What is impossibility but a challenge

Verwijderd

Lamborghini schreef op 17 augustus 2004 @ 14:19:

Een heel verhaal over PICs en AVRs
Nice done, had geen betere kunnen schrijven (en ook niet gedaan ;) ).

• Electronical
Hartelijk bedankt, dit maakt het voor mij weer een heleboel duidelijk. Morgen of overmorgen even proberen om de print van de 'simpele PIC programmer' opnieuw te maken en dan zien we wel weer verder. Iig hartelijk bedankt!

• pkouwer
  • Laatst online: 07-10 13:23
ik heb met veel interesse dit, toch al wat ouder, topic zitten lezen. Ik wil nl. starten met proggen met de AVR. wat ik me wel afvraag, c.q. een voorwaarde is, is hoe de AVR's (maar ook de PIC omgaat met RS485 als communicatieprotocol ipv RS232 ?

Is dit uberhaupt wel zo 1-2-3 mogelijk of komt daar veel meer bij kijken. Zijn er mensen met ervaring hierin ?

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Nu er toch een PIC-topic geschopt is heb ik eigenlijk ook wel een vraag.
Weet er iemand een simpele programmer voor een PIC18F4620?
De meeste programmers die je zelf kan bouwen kunnen daar niet mee overweg.

Verwijderd

http://feng3.cool.ne.jp/en/pg5v2.html kan redelijk veel programmeren. Zelf ga ik hem binnenkort ook bouwen (zodra zif socketje binnenkomt).

Oja, ik was zelf ook begonnen met basic programmeren voor die PICs, maar al snel werd het gewoon assembler (sneller, efficienter en het werkt na een tijdje net zo makkelijk).

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 12:28 ]

Pagina: 1