[WAV-DTS] Via SPDIF herk. receiver DTS. Toch blijft het stil

Pagina: 1
Acties:
  • 1.583 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wessy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08-2025
Ik heb al enkele dagen internet en GOT afgespeurd over dit probleem. Inmiddels ben ik erachter dat er enorm veel mensen met soortgelijke problemen kampen :p

Mijn PC heb ik via Spdif met met receiver verbonden. (mobo: ASUS P4P800 audio onboard)
Ik heb een DTS-audio cd gemount en heb dus 13 .cda files. Die speel ik af met MediaPlayerClassic en ffdshow.
Na een hoop gekloot heb ik voor elkaar dat het DTS signaal rechtstreeks via SPDIF naar de receiver worden gestuurd. De receiver herkent dus ook een DTS signaal.
Maar..... het blijf stil! Geen geluid en ook geen ruis.
In stereo formaat afspelen is me wel gelukt.

Ik heb de afgelopen dagen heel wat players en instellingen geprobeerd. Via AC3filter krijg ik niet meer dan ruis. VLC geeft helemaal niks door op de SPDIF. PowerDVD en NeroShowtime werken ook niet.

Een DVD met DTS gaat wel goed!

Is er iemand die snapt waarom mijn receiver WEL dts signaal ziet, maar waarom ik NIETS hoor?

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 18:41

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Zit er op geluid niet ook zo'n gare drm check als op hdtv video in windows vista?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Mijn receiver kan ik alleen DTS 96 op ontvangen (JVC), lager decodeert hij niet. Mijn Pioneer HDD/DVD recorder stond standaard op DTS 48Khz ipv 96, na veranderen heb ik nu wel goed geluid.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Een DTS-cd werkt alleen op 44.1khz (dus niet 48khz). De vraag is of jou onboard audiokaartje wel 44.1khz kan doorgeven. De meeste geluidskaarten zijn namelijk gelocked op 48khz.

• wessy
*Bump*
Is er iemand die hier wat meer over kan zeggen?

Ik heb de file geopend in Adobe Audition 1.5
Daar komen ook 2 kanalen met ruis tevoorschijn :(

Edit: Woops lees nu pas de reacties..... Vergeten om refresh te klikken...... Srry.....

[ Voor 22% gewijzigd door wessy op 28-09-2007 19:42 ]

• wessy
Slogra schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 16:31:
Een DTS-cd werkt alleen op 44.1khz (dus niet 48khz). De vraag is of jou onboard audiokaartje wel 44.1khz kan doorgeven. De meeste geluidskaarten zijn namelijk gelocked op 48khz.
44.1kHz klopt. Ik verwacht wel dat mijn onboard kaartje 44.1 kHz doorgeeft. Als ik namelijk een DTS-film afspeel lukt dit wel.
Alhoewel, op dat moment is de DTS niet in .WAV-formaat natuurlijk.

Kan ik de WAV file niet omzetten naar een 48 kHz? Zodat mijn geluidskaart er wel mee overweg kan?

• wessy
Oke, mijn DTS-file is 44,1 kHz. Waarschijnlijk gaat mijn onboard kaartje dit resampelen naar 48kHz en word het DTS signaal verminkt. Hierdoor hoor ik geen geluid.

Zijn er betaalbare geluidskaarten die niet resampelen maar gewoon netjes 44,1 kHz rechtstreeks naar mijn versterker sturen?
Ik lees op GOT dat de Terratec-kaarten nogal goed uit de verf komen..

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
wessy schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 23:54:
Oke, mijn DTS-file is 44,1 kHz. Waarschijnlijk gaat mijn onboard kaartje dit resampelen naar 48kHz en word het DTS signaal verminkt. Hierdoor hoor ik geen geluid.

Zijn er betaalbare geluidskaarten die niet resampelen maar gewoon netjes 44,1 kHz rechtstreeks naar mijn versterker sturen?
Ik lees op GOT dat de Terratec-kaarten nogal goed uit de verf komen..
Ik heb ooit een Terratec kaart gehad (7.1 fun geloof ik). Maar wat een kútding. Echt ALLEEN maar gekloot met AC3 of DTS. Werkte ineens wel, dan weer niet. Verrot control panel erbij...

Op een gegeven moment was ik het zat: Creative X-FI Gamer gekocht en dat werkt als 1 tierelier. Alles doet het. WAV DTS bestandjes, .DTS , films met DTS of AC3 vanaf HD, DVD's...

• wessy
ProCal schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 00:01:
[...]

Ik heb ooit een Terratec kaart gehad (7.1 fun geloof ik). Maar wat een kútding. Echt ALLEEN maar gekloot met AC3 of DTS. Werkte ineens wel, dan weer niet. Verrot control panel erbij...

Op een gegeven moment was ik het zat: Creative X-FI Gamer gekocht en dat werkt als 1 tierelier. Alles doet het. WAV DTS bestandjes, .DTS , films met DTS of AC3 vanaf HD, DVD's...
Ik heb even bij de productinfo gekeken:

"ASIO 2.0-ondersteuning met directe monitoring bij 16 en 24 bits op samplingfrequenties van 44.1/48/88.22 en 96 kHz"

Volgens mij betekent dit dat deze geluidskaart 44.1 kHz ondersteund en dit niet resampeld.
Waar slaat de ASIO 2.0 ondersteuning precies op?
Is dit 1 van de weinig mogelijkheden of kan ik met een goedkoper kaartje af?

• wessy
*bump*

Van het weekend verschillende resample-tools geprobeerd maar dat werkt niet.
is er iemand die me kan helpen hiermee?

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
wessy schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 15:44:
*bump*

Van het weekend verschillende resample-tools geprobeerd maar dat werkt niet.
is er iemand die me kan helpen hiermee?
Even voor mijn beeldvorming: als je die DTS Audio cd direct afspeelt onder Windows, dus zonder eerst te rippen, gaat het dan wel goed?

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 18:34
waarom zou je nou een dts audiocd wil afspelen? gewoon PCM is toch voldoende, zonder compressie, dus geen kwaliteitsverlies.
DTS kan je natuurlijk ook upsamplen naar 48 of 96khz, zodat je het wel kan afspelen op je receiver... dts 44,1 kan je receiver waarschijnlijk ook niet afspelen

maar nogmaals, waarom compressie terwijl je pcm hebt op audio cd

• kaajee
jpvk007 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 20:43:
waarom zou je nou een dts audiocd wil afspelen? gewoon PCM is toch voldoende, zonder compressie, dus geen kwaliteitsverlies.
DTS kan je natuurlijk ook upsamplen naar 48 of 96khz, zodat je het wel kan afspelen op je receiver... dts 44,1 kan je receiver waarschijnlijk ook niet afspelen

eh....wellicht omdat dat de enige manier is om 5.1 geluid er uit te krijgen?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30

Omdat PCM stereo is en een dts audio cd multichannel.

En upsamplen gaat niet lukken, je moet de ruwe data naar de receiver sturen en deze vertellen dat het DTS geencodeerd en en dat het dus gedecodeerd moet worden. Pas na decoderen kun je het upsamplen of whatever, maar dan is het al niet meer nodig.

Brandt de iso eens als audio cd en speel het af op een cd speler welke digitaal is verbonden met je receiver en probeer het dan nog eens. Als dat allemaal goed gaat weet je tenminste zeker dat er niks mis is met de cd of met je receiver.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• wessy
ShittyOldMan schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:02:
[...]

Omdat PCM stereo is en een dts audio cd multichannel.

En upsamplen gaat niet lukken, je moet de ruwe data naar de receiver sturen en deze vertellen dat het DTS geencodeerd en en dat het dus gedecodeerd moet worden. Pas na decoderen kun je het upsamplen of whatever, maar dan is het al niet meer nodig.

Brandt de iso eens als audio cd en speel het af op een cd speler welke digitaal is verbonden met je receiver en probeer het dan nog eens. Als dat allemaal goed gaat weet je tenminste zeker dat er niks mis is met de cd of met je receiver.
Ik was inderdaad van plan om de iso ff te branden en af te spelen om mijn cd-speler met optisch out.
Ben dus even naar de lokale kabelboer geweest voor een optisch kabeltje: 20 euro |:(
Die heb ik dus even laten liggen.
De bedoeling is eigenlijk om zonder stand-alone speler de DTS-cd af te spelen via de computer.
Ik hoop dat je begrijp dat ik 20 euro puur voor testdoeleinden te veel vind ;)

• wessy

Waarom zou ik nou een DTS audiocd willen afspelen? Waarschijnlijk omdat ik zo'n cd heb liggen nu en wel erg benieuwd ben hoe die klinkt :9
En PCM is voldoende ja, als mijn receiver er maar 6-kanaals geluid uit kreeg..... En mijn receiver kan wel 44,1 DTS afspelen.

• wessy
kaajee schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 17:24:
[...]

Even voor mijn beeldvorming: als je die DTS Audio cd direct afspeelt onder Windows, dus zonder eerst te rippen, gaat het dan wel goed?
Even voor jou beeldvorming: ik heb de CD niet geript. Het is een cue en wav cd.
Eigenlijk een image dus. Als ik die mount, krijg ik dus een audio-cd (.cda)
Die doet het helaas net zo min.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30
Ik hoop dat je begrijp dat ik 20 euro puur voor testdoeleinden te veel vind ;)
http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=699

€ 1,50 :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• kaajee
+ 3,30eu verzendkosten (past vast wel in een envelopje, anders nl. 6,50eu) :P

• wessy
Zojuist heb ik een optische kabel van 5 meter binnengekregen. Meteen de WAV-DTS cd gebrand en afgespeeld in mijn standalone cd-speler met optisch-out.
Works like a charm! De receiver herkent de DTS en decodeert netjes met sublieme geluidskwaliteit.

Toch wil ik graag DTS-cds via de computer af spelen zonder te hoeven branden. Volgens mij betekent dit een nieuwe geluidskaart? Is er iemand die positieve ervaringen heeft met een geluidskaart op dit gebied??

Mijn enige 2 eisen zijn dattie coaxiaal-out heeft. En dat hij dus DTS-cds af kan spelen. ;)
Volgens mij komt het er dus op neer dat de geluidskaart de mogelijkheid moet hebben om 44.1KHZ zonder resampelen via SPDIF uit kan sturen.

Iemand met ervaringen of tips?

Verwijderd

M-Audio, Terratec, Auzen, etc. Zolang 't maar geen Creative is, want die resamplet gegarandeerd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 23:58:
M-Audio, Terratec, Auzen, etc. Zolang 't maar geen Creative is, want die resamplet gegarandeerd.
Bullsh*t

De X-fi Prelude van Auzentech resampeld ook omdat daar de briljante X-FI CA20K chip op zit die overweg kan met EAX HD en binnenkort ook Dolby Live en DTS Connect kan encoderen.

Of het nu 192 kHz of 96 kHz is, je moet dan wel high tech audio spul hebben staan wil je het verschil horen.
Zoiezo kunnen de meeste AV recievers niet eens 192 kHz aan.

• wessy
Bullsh*t :| Ik las vandaag op meerdere plaatsen dat de Creative kaarten resampelen..
Misschien is er iemand die dit uit ervaring kan bevestigen?

M-audio heeft wel een geluidskaart kaart die me wel wat lijkt. Met support voor meerdere kHz-waardes en bits, al zijn deze kaarten nogal aan de prijs.. begint bij 90 euro in de pricewatch

• kaajee
wessy schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 20:34:
Bullsh*t :| Ik las vandaag op meerdere plaatsen dat de Creative kaarten resampelen..
Misschien is er iemand die dit uit ervaring kan bevestigen?

M-audio heeft wel een geluidskaart kaart die me wel wat lijkt. Met support voor meerdere kHz-waardes en bits, al zijn deze kaarten nogal aan de prijs.. begint bij 90 euro in de pricewatch
Er wordt toch ook niet gezegd dat Creative kaarten niet zouden resamplen? Dat doen ze dus idd wel degelijk. Net zoals de meeste audio kaarten overigens.....

Is overigens al vele malen aan de orde geweest hier op GoT, kijk maar eens naar deze zoek resultaten......

tipje van de sluier: een hele goedkopen optie is zowaar een Trust kaartje........ :)

[ Voor 4% gewijzigd door kaajee op 07-10-2007 22:33 ]

• wessy
Dankjewel, kajee. Hier ga ik het mee redden om een geschikte kaart te vinden. De M-audio kaarten lijken me wel wat al zijn ze best duur..
Voor mensen die over deze materie meer interesants willen lezen, zie het volgende topic.
klik..

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 16:29
Koop een cheap Sweex geluidskaartje(25 euro? met spdif/cmedia chipje)
EN gebruik vervolgens homebrew drivers(bitperfect playback ! )

http://cmediadrivers.googlepages.com/

• wessy
Het werkt! :) Eindelijk kan ik DTS-WAV's en .DTS bestanden afspelen via de optische SPDIF.

Ik heb de Club3D Theatron DD gekocht met optisch in en -uit en ondersteuning voor 44.1 kHz t/m 96 kHz output.

Na eindeloos prutsen met bovengenoemde drivers, Media Player Classic, FFDshow en AC3filter is het dan toch gelukt.

Het komt erop neer dat je in AC3filter de "output PCM as SPDIF" optie gebruikt. De bits worden dan 1:1 als een PCM 2.0 stereo signaal naar je receiver gestuurd die er vervolgens DTS in herkent. De software van je geluidskaart moet zo ingesteld worden dat 44.1 kHz gewoon doorgegeven en niet geresampled word.

FFdshow gebruiken werkte in mijn geval niet dus --> merit=0 ;). Ik heb in MPC de filters zo ingesteld dat alleen AC3filter en Wave-out gebruikt worden. Dit betekent dat je een aantal filters moet blokkeren die MPC erbij probeert te trekken. (Wave-parser e.d.) Zet ook de "Audio Switcher van MPC" uit.

VERDER: bij toeval kwam ik er achter (had het ook al eens ergens gelezen :P) dat het volume van Wave-out in windows maximaal moet staan. Het is namelijk zo dat wanneer hij lager staat, (er word dan geresampeld) het DTS-signaal word verminkt.

Hopelijk kan iemand anders nog wat met deze config :*). Ik ben blij dat het werkt, bedankt voor jullie hulp.

• kaajee
Mooi dat het nu werkt.....

Waar ik nog wel benieuwd naar ben; herkent deze kaart nou ook (automatisch) welke sample rate hij voor z'n kiezen krijgt en stuurt us dit dus ook automatisch juist door?

Dus als ie een 'gewoon' stereao (WAV/MP3) van 44,1khz ontvangt dit automatisch ook als 44,1 je receiver ingaat/komt? En hetzelfde met een 48Khz signaal van bijv. een DVD?

En met automatisch bedoel ik dus dat je geen aanpassing hoeft te doen, dus niet in de driver/software van de geluidskaart aan moet geven wat de sample rate is/moet zijn.......

• wessy
In eerste instantie ging dit niet vanzelf. Met de meegeleverde drivers moet het ingesteld worden.

Echter, met de CME-drivers hoef je alleen aan te vinken welke samplerates de kaart moet accepteren. Vervolgens switcht de kaart tijdens het afspelen automatisch naar de goede samplerate.:D

Mocht je in het control panel van de CME-drivers bijvoorbeeld alleen 48kHz aanvinken, dan word een 44.1kHz DTS-cd of mp3-tje niet afgespeeld. Hieruit blijkt dus dat er absoluut niet geresampled word.

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Ik heb gewoon een el-cheapo SB Live! 1024 Player van zeker 6 jaar oud, en de SPDIF uitgang vreet alles. Ik krijg netjes DTS,DD en weet ik veel wat voor signaal op mijn versterker. En met windows en met linux.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• kaajee
Darkvater schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 23:20:
Ik heb gewoon een el-cheapo SB Live! 1024 Player van zeker 6 jaar oud, en de SPDIF uitgang vreet alles. Ik krijg netjes DTS,DD en weet ik veel wat voor signaal op mijn versterker. En met windows en met linux.
.....weet ik veel wat voor signaal op mijn versterker.......
48Khz! guaranteed!! En daar gaat ge nou juist om in dit topic (ea.), dat er wanneer er 44,1Khz 'aangeboden' wordt, er ook 44,1khz uitgestuurd wordt.....(en hetzelfde met andere freqs).

(lees in het vervolg het hele topic even, wat heeft jouw reactie nou voor zin, voegt toch niets toe?? Iedereen weet dat een gelduiskaart met S/PDIF uitgang in staat is een digitaal signaal (DTS/DD51/??) door te sturen)

• wessy
kaajee schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 23:44:
(lees in het vervolg het hele topic even, wat heeft jouw reactie nou voor zin, voegt toch niets toe?? Iedereen weet dat een gelduiskaart met S/PDIF uitgang in staat is een digitaal signaal (DTS/DD51/??) door te sturen)
Hij mag wel dicht anders hoor ;)
Pagina: 1