Redactie zuigt blijkbaar nog steeds artikelen uit haar duim?

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het is ook wel weer om te janken

Er was mij via off-the-record kanalen (IRC) zo ongeveer toegezegd dat de verantwoordelijke gemaild was omtrent het vorige topic en derhalve over deze kwestie (het te onpas gebruik van "Redactie Tweakers.net" als bron, waarover velen van mening zijn dat dit helemaal niet kán als je de artikels schrijft aan de hand van één of meerdere bronnen van derden), maar tot nu toe blijft 't angstaanjagend, doofpotachtig stil?

Men mocht van de T.net-medewerkers geen voorbeelden meer geven, want dat zouden 'incidenten' zijn, maar alle artikelen in de bovenstaande reeks zijn van woensdag 26 september en IMO is het bij elk onterecht dat er "Redactie Tweakers.net" als "bron" vermeld staat.

Mag ik vragen of jullie hier toevallig intern alsnog mee bezig zijn? :)

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Het bijft helemaal niet stil, ik heb al meerdere malen gereageerd hierop - en zal dat dus nogmaals doen. De manier waarop nu aan bronvermelding wordt gedaan, is een bewuste keuze.
nieuws: Sli op XP en Vista onder de microscoop is bijvoorbeeld van mijn hand. De informatie uit dat artikel is afkomstig van hothardware.com, maar daar niet als nieuwsartikel gepubliceerd maar als test. Ik heb dus zelf een nieuwsartikel geschreven op basis van enkele testresultaten. Zij krijgen daar in de tekst de credits voor, maar zijn niet de bron van ons nieuwsje.

Bij nieuws: 'Torrentsite Demonoid uit de lucht gehaald door CRIA' wordt er in de tekst zelfs expliciet gemeld dat NU.nl het nieuws als zodanig meldt. De redacteur heeft echter het nieuwsfeit gebruikt om zelf een nieuwsbericht te schrijven.

Bij nieuws: Sony komt met goedkope Vaio-laptops wordt nota bene in de eerste zin gelinkt naar een persbericht van Sony. nieuws: Microsoft introduceert Halo 3 in Europa is geschreven op basis van kennis en het feit dat dat spel op die dag werd geïntroduceerd.

Ook bij de andere artikelen wordt helder vermeld wie waar iets heeft gezegd. Uitzondering is nieuws: Groningse binnenstad krijgt draadloos stadsnetwerk waar de bron blijkbaar vergeten is te vermelden. Ik zal de auteur hier op wijzen.

Blijkbaar zorgt de manier waarop we in teksten naar bronnen linken in combinatie met het aparte bronveld nog voor verwarring. De redactie zal er op letten dat er in teksten specifieker naar andere bronnen wordt verwezen zoals dat gebruikelijk is in de journalistiek (‘..., zo meldt’ bijvoorbeeld). De bronvermelding bovenaan een artikel zal worden geschrapt.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wilbert de Vries schreef op donderdag 27 september 2007 @ 08:33:
Het bijft helemaal niet stil, ik heb al meerdere malen gereageerd hierop - en zal dat dus nogmaals doen. De manier waarop nu aan bronvermelding wordt gedaan, is een bewuste keuze.
nieuws: Sli op XP en Vista onder de microscoop is bijvoorbeeld van mijn hand. De informatie uit dat artikel is afkomstig van hothardware.com, maar daar niet als nieuwsartikel gepubliceerd maar als test. Ik heb dus zelf een nieuwsartikel geschreven op basis van enkele testresultaten. Zij krijgen daar in de tekst de credits voor, maar zijn niet de bron van ons nieuwsje.
.
Het lijkt mij toch echt een misvatting dat hothardware.com niet de bron van jullie "nieuwsje" is, je verpakt het misschien anders, maar dat betekent nog niet dat je ineens zelf de tests hebt uitgevoerd. Bronvermelding is toch geen hogere wiskunde? Of vermeldde je in je afstudeerscriptie/whatever als bron "Wilbert de Vries" omdat je in je eigen bewoordingen andermans bevindingen opschreef?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Wilbert de Vries schreef op donderdag 27 september 2007 @ 08:33:
Sorry hoor, maar lees nog eens na wat je nu schrijft...

De bron is dus hothardware, en dat jij (als lid van de T-net redactie) zelf een artikel ervan gemaakt hebt, wordt al duidelijk doordat je naam achter 'Door' staat.
Dus laat Of dat 'Bron' boven het artikel dan maar helemaal weg, Of geef daar aan dat je je inspiratie na een bezoek aan hothardware.com hebt opgedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door 3dfx op 27-09-2007 08:57 ]

• Wilbert de Vries

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Iva_Bigone schreef op donderdag 27 september 2007 @ 08:55:
[...]

Sorry hoor, maar lees nog eens na wat je nu schrijft...

De bron is dus hothardware, en dat jij (als lid van de T-net redactie) zelf een artikel ervan gemaakt hebt, wordt al duidelijk doordat je naam achter 'Door' staat.
Dus laat Of dat 'Bron' boven het artikel dan maar helemaal weg, Of geef daar aan dat je je inspiratie na een bezoek aan hothardware.com hebt opgedaan.
En dat is dus precies wat we gaan doen ;) ("De bronvermelding bovenaan een artikel zal worden geschrapt").

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Wilbert de Vries schreef op donderdag 27 september 2007 @ 09:04:
[...]

En dat is dus precies wat we gaan doen ;) ("De bronvermelding bovenaan een artikel zal worden geschrapt").
Dat las ik, maar tot het zover is, kun je het al deleten/leeg laten :P

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Neuh, want als we niks invullen, komt er vanzelf "Redactie Tweakers.net" te staan :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Verwijderd

niet dat het mij persoonlijk veel uitmaakt, maar ik kan wel begrijpen dat mensen hier over vallen...

Als ik een boek lees en vervolgens van het boek een uittreksel/samenvatting maak dan ben niet ik de bron, maar is het boek de bron... TS brengt het niet echt genuanceerd maar ik hoop dat jullie het wel begrijpen en niet gewoon wissen omdat 'men er moeilijk over doet'

edit:
en als ik nog naslagwerk gebruik dan behoort dat ook tot mijn bron ook al heb ik ze gecombineerd... Natuurlijk kan ik wel algemene kennis ook gebruiken maar het boek zal toch altijd de hoofdbron blijven :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2007 09:21 ]

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21-02 19:09

Daniel

Kapitein NCC-1701
Het is al heel lang niet meer zo dat Tweakers.net niets anders doen dan artikelen van anderen vertalen en samenvatten. Sterker nog, dat wordt nauwelijks nog gedaan en áls we het doen geven we dat duidelijk aan. Wij schrijven over het algemeen ons eigen nieuws door verschillende gegevens van verschillende sites te halen, eigen perscontacten te raadplegen, eigen know-how te gebruiken etcetera.
Er is een wezenlijk verschil tussen een site als bron gebruiken en als referentie. Dat laatste doen wij met de meeste sites en op dat moment wordt die site dus ook niet als bron vermeld.

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Waar ik me aan stoor is het feit dat wanneer je "nieuwsberichten koppelt"en er een eigen smaakje aan geeft, dit nog steeds niet wegneemt dat je de bronnen hoort te vermelden.
Nu gaan jullie voor mij bepalen, dat wat jullie schrijven correct(en de waarheid is).
Ik zou graag zien(en de auteur die jullie de info geeft) dat de bronvermelding er altijd bij getoond wordt(net als dat jullie waardering voor je werk willen hebben, door het aanpassen of combineren of hoe jullie het ook willen noemen).
Ik kan dan zelf het orginele bericht erbij halen en de reacties op dat forum ook doorlezen, vaak kan daar een leuke surfsessie uit ontstaan.

Kortom, het feit dat jullie artikelen kombineren

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:15
Volgens mij zitten de originele artikelen altijd wel onder een linkje vernoemd ?

• Gman
  • Laatst online: 06-01 12:02
Ik denk dat deze post hier enigzins op z'n plaats is:

Er wordt regelmatig geklaagd in het Playstation 3 topic over de nieuwsberichten met een wat (onnodig) negatieve smaak rondom Sony én Playstation 3 en ik kan me daar wel in vinden.

Even een korte opsomming:

"Sony verliest Monster Hunter-spel aan Nintendo"
Dit is geen interessant artikel, MonsterHunter blijkt in EU/US helemaal geen grote titel te zijn.

"'Sony maakt gekortwiekte PS3' - Update"
waarom zo'n rare titel? waarom niet:
"Sony maakt Playstation 3 goedkoper tegelijk met nieuw model"
Die titel doet zich negatief aan terwijl de PS3 op het moment erg hard verkoopt omdat veel mensen op een prijsverlaging zaten te wachten.

"Sony richt zich op in-game advertenties in PlayStation Home"
Dat Home gratis is wordt NERGENS vermeldt, en die kosten moeten toch ergens van betaald worden.
(Bovendien drink ik liever een virtuele Pepsi dan een virtuele "home cola", en velen met mij om maar een voorbeeld te noemen.)

"PlayStation 3 verkoopt in VS slechter dan GameCube"
Die vergelijking met Gamecube was echt een lachtertje, hoe kan je die verkopen nou vergelijken?
Beetje een VW Gold met de Hummer vergelijken, de specs en prijzen zijn totaal anders, een vergelijking met de 360 was veel beter geweest.
Dit is een loos artikel imo, ook al heeft een andere site zoiets gepubliceerd.

Als er negatieve berichten zijn rondom Sony/PS3 is dat natuurlijk geen probleem om te posten, het zit 'm erin dat normaal nieuws wat negatief gebracht wordt, een site als T.net moet zich eigenlijk neutraal opstellen.

Verder lijken er wat positieve berichten rond Sony gewoon niet interessant genoeg te zijn.
Voorbeeld dit:
http://www.blu-ray.com/news/?id=570
Dit is toch een kleine boost voor Blu-Ray in het algemeen.
of
http://www.insidegamer.nl...-op-de-PlayStation-3.html

Eerlijk is eerlijk, ik heb ze niet gesubmit, mijn fout, maar zal vast niet aan de niewsposters voorbij zijn gegaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Gman op 11-10-2007 16:39 ]

• Wilbert de Vries

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Carpento schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 13:57:
Volgens mij zitten de originele artikelen altijd wel onder een linkje vernoemd ?
Klopt. Daar waar we kunnen linken naar bronnen doen we dat.

• Falcon Heavy
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:42
Ik ben het deels wel met je eens. Kijk dat die berichten geplaatst worden heb ik an sich geen problemen mee maar zoals Punica zegt (niet mbt dit maar goed)
Waar ik me aan stoor is het feit dat wanneer je "nieuwsberichten koppelt"en er een eigen smaakje aan geeft,
Is dat de posters hier hun eigen smaakje aan geven. Daar stoor ik me ook zeer aan vooral de PS3/Sony/Blu-Ray gerelateerde artikelen. Kleine nuances in de berichten zoals topic titel en weg laten van bepaalde feiten oa. bij home over de aankomende open beta dit jaar en dat het gratis is.

Ik vind het jammer, gelukkig reageren in de posts steeds meer mensen met feiten en toevoegingen op het bericht jammer dat tweakers alleen geen update aan maakt in het nieuwsbericht zelf.

• nudie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02-2025
Tweakers werkt volgens het glas-is-half-vol principe kennelijk als het om Sony bashen gaat. Niet alleen weten ze positief nieuws negatief neer te zetten door te focussen op de negatieve aspecten van een bericht ook weten ze compleet onrelevant nieuws te melden en dat dan verkeerd neer te zetten ook is.

Wat ik gewoon TOTAAL niet snap is waarom Tweakers uberhaupt willekeurige game berichten naar voren brengt. Ik snap het nieuws over PS3/Xbox hardware en nieuwe SKU's of accesoires helemaal. Maar echt je hoort soms een hele week niets en dan komt er 1 bericht tussendoor over een spel wat uitgesteld is of wat nu op een ander platform komt. En dan ook vaak negatief neergezet voor Sony. Ik heb het dan niet zo zeer over anti-Sony berichten maar ook willeurige berichten over de andere platformen waar ik echt van denk van huh wat heeft dat voor nieuwswaarde. Elke dag heb je wel tien van dat soort berichten (kijk maar op FoK Games of Gamer.nl) maar zij kiezen gewoon willekeurige eruit en posten 1x in de week iets. Dat snap ik simpelweg gewoon niet. Dat hoort toch niet op Tweakers? Houdt het op hardware en laat het game nieuws over aan de echte sites.

Mis ik iets of probeert Tweakers ook een game afdeling op te zetten ofzo? Het leeft enorm op de forums natuurlijk, maar als je echt serieus daarin wil zijn doe het dan goed, ipv omdat-het-moet soms maar wat game nieuws posten.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

nudie schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 17:23:
en laat het game nieuws over aan de echte sites.
Dus wij zijn geen echte site? :/

• nudie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02-2025
Geen echte gamesite nee, natuurlijk zijn jullie de koning op hardware en andere PC/technisch gerelateerde berichten. Maar game nieuws is toch een vak apart.

[ Voor 3% gewijzigd door nudie op 11-10-2007 17:48 ]

• coretx
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-02 08:25
Hier een mooi document van de raad voor journalistiek. ;(

http://www.rvdj.nl/rvdj-archive/docs/Leidraad_2007.pdf

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

coretx schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 19:32:
Hier een mooi document van de raad voor journalistiek. ;(
Geef je die link ter kennisgeving of vind je dat op tweakers.net men zich niet aan die leidraad houdt? Er staat over bronnen (waar dit topic over begon) verder alleen dat die bekend gemaakt horen te worden, niet hoe dat precies gedaan moet worden. En zoals hier al staat gebeurt dat in de tekst.

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Overigens kan het best dat wij ons niet aan de leidraad van de raad van journalistiek houden, we zijn immers ook geen lid van die raad ;)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Gman schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 16:32:
Ik denk dat deze post hier enigzins op z'n plaats is:

Er wordt regelmatig geklaagd in het Playstation 3 topic over de nieuwsberichten met een wat (onnodig) negatieve smaak rondom Sony én Playstation 3 en ik kan me daar wel in vinden.

Even een korte opsomming:

[...]
Tsja, zoekt en gij zult vinden... Ik kan waarschijnlijk zo 10 linkjes neerzetten waaruit zou blijken dat Tweakers.net anti-Microsoft is. Aan de andere kant kan ik vast ook wel 10 linkjes neerzetten waaruit het tegenovergestelde zou blijken.

Tweakers.net heeft er geen enkel belang bij om pro- of juist anti-Sony te zijn. Een kritische houding is ook iets anders dan een negatieve houding. Sterker nog: als Tnet in bepaalde berichten geen kritische houding zou aannemen dan duiken hier weer de berichten op dat we verkapt reclame staan te maken ;)
nudie schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 17:48:
Geen echte gamesite nee, natuurlijk zijn jullie de koning op hardware en andere PC/technisch gerelateerde berichten. Maar game nieuws is toch een vak apart.
Ik geef je daarin gelijk, maar dat wil niet zeggen dat er geen interesse in game-nieuws is onder ons publiek - integendeel zelfs. Ik denk dat dat een vlak is waar we gewoon nog in moeten groeien :)

Intentionally left blank

• Falcon Heavy
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:42
crisp schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 23:32:
[...]

Tsja, zoekt en gij zult vinden... Ik kan waarschijnlijk zo 10 linkjes neerzetten waaruit zou blijken dat Tweakers.net anti-Microsoft is. Aan de andere kant kan ik vast ook wel 10 linkjes neerzetten waaruit het tegenovergestelde zou blijken.
Uiteraard maar waar Gman op doelt is dat als er nieuws is over de ps3/sony/blu ray dat hier dmv topic naam/schrijfwijze in het bericht toch een negatief smaakje aan wordt gegeven.
Tweakers.net heeft er geen enkel belang bij om pro- of juist anti-Sony te zijn. Een kritische houding is ook iets anders dan een negatieve houding. Sterker nog: als Tnet in bepaalde berichten geen kritische houding zou aannemen dan duiken hier weer de berichten op dat we verkapt reclame staan te maken ;)
Gelukkig maar dat dit zo is, ik zou dan alleen even goed kijken naar diegene die het nieuws posten of die niet hun voorkeur aan en in de berichten teveel naar voren brengen.
[...]

Ik geef je daarin gelijk, maar dat wil niet zeggen dat er geen interesse in game-nieuws is onder ons publiek - integendeel zelfs. Ik denk dat dat een vlak is waar we gewoon nog in moeten groeien :)
Ik denk ook dat tweakers hier zeker in wilt groeien. De laatste tijd zie je telkens meer previews/hands on over games e.d. Goede ontwikkeling aangezien games ook op het forum goed leeft.

voorbeeldje: ik wilde eigenlijk nog even wachten maar ach ik ben toch bezig met schrijven:

demo op XBL :S waarom dit bericht wel maar niet het bericht over Ratchet & Clank die in de store staat op het moment? Toch wel weer opmerkelijk dat het een lanceertitel van de PlayStation 3 was......

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17

Rival24

I'll Be Back

Frank J. schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:53:
waarom dit bericht wel maar niet het bericht over Ratchet & Clank die in de store staat op het moment? Toch wel weer opmerkelijk dat het een lanceertitel van de PlayStation 3 was......
Die staat alleen in de US store.

• coretx
Yoeri schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 21:21:
Overigens kan het best dat wij ons niet aan de leidraad van de raad van journalistiek houden, we zijn immers ook geen lid van die raad ;)
Dat neemt niet weg dat Tweakers, of eigenlijk VNU wat het community product heeft gekocht een gevoel voor ethiek kan hebben. ;)

• Harm
  • Niet online
Absoluut en - als je die leidraad zelf doorgenomen hebt - dan zal je ook snel zien dat we ons er ook gewoon aan houden. Dat er dan interpretatiekwesties overblijven zul je altijd hebben, maar vanuit ons perspectief - en dat is niet omdat ik hiermee onze opstelling ten opzichte van het citeren van bronnen wil goedpraten - gaat het gewoon goed. Al was het maar omdat wij er ook intern op hameren dat bronnen waar nodig genoemd worden. (Om toch in te gaan op dat specifieke deel van dit topic in relatie tot de leidraad.)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

crisp schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 23:32:
[...]

Ik ben blij dat de nieuwsberichten meer zijn geworden na de implementatie van layout NG. Ik was laatst stomverbaasd dat ik zoveel spelnieuwtjes las in een hele week op de FP. Hulde van mijn kant!

[ Voor 35% gewijzigd door PcDealer op 15-10-2007 12:09 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• coretx
Harm schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 23:29:
Absoluut en - als je die leidraad zelf doorgenomen hebt - dan zal je ook snel zien dat we ons er ook gewoon aan houden. Dat er dan interpretatiekwesties overblijven zul je altijd hebben, maar vanuit ons perspectief - en dat is niet omdat ik hiermee onze opstelling ten opzichte van het citeren van bronnen wil goedpraten - gaat het gewoon goed. Al was het maar omdat wij er ook intern op hameren dat bronnen waar nodig genoemd worden. (Om toch in te gaan op dat specifieke deel van dit topic in relatie tot de leidraad.)
Het feit blijft dat ik het ethisch onverantwoord vind.
Tevens schaad het de betrouwbaarheid van tweakers.net

Goed, dan zal ik alle nieuws berichten die op piratenparij.nl staan ook allemaal de bronvermelding piratenpartij.nl geven. en in de tekst een link plaatsen. En de tekst herschrijven.

Eer wie eer toekomt.... ?
En de helft van de berichten zijn geript van de tweakers fp ...

[ Voor 3% gewijzigd door coretx op 15-10-2007 13:18 ]

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Ik snap je laatste post eigenlijk niet coretx?

De bedoeling van het feit dat wij bvb schrijven "zo meldt X-bit Labs" is omdat jij als bezoeker onze bron erop na zou kunnen slaan. Als jij dan een eigen nieuwspost schrijven en jij doet dat ook op basis van X-bit Labs, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat jij dat dan ook schrijft.

Als jij een nieuwspost zou schrijven op basis van onze post, dan voeg je een extra interpretatiestap toe (namelijk van X-bit Labs -> Tweakers.net -> Jouw post; ipv X-bit Labs -> Jouw post), maar in dat geval zou je dan weer wèl "aldus Tweakers.net" moeten melden ipv "aldus X-bit Labs").

Als Piratenpartij.nl ons nieuws kopieert in plaats van te herschrijven, dan zit het weer anders. Punt is dat wij proberen zoveel mogelijk originele bronnen te gebruiken, of eter gezegd: zo origineel mogelijke bronnen, om op die manier fouten door interpretatie of vertaling te elimineren.

• coretx
Zelfs, als je IN het bericht de juiste bron hebt staan, dan nog staat er boven aan het bericht

"Bron : Tweakers.net redactie o.i.d "
Volgens mij heet dat misleiding.

De meeste mensen lezen eerst de headlines en/of de eerste alinea, en bepalen vervolgens of ze het gehele artikel lezen.

Oftewel, dan hebben ze al gelezen dat tweakers de bron is...
Terwijl de echte bron een aantal regels verderop staat.

Wat betreft het kopieren, wat een totaal ander onderwerp is, ligt het idd anders.
Een journalist mag dat namelijk wel, mits hij niet alleen de bron, maar ook de auteur vermeld.
Hiervoor bestaat een speciale uitzondering in de wet.
Erg interessant nu bloggers de zelfde rechten hebben verworven als journalisten.

[ Voor 28% gewijzigd door coretx op 15-10-2007 15:10 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

coretx schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 15:00:
Zelfs, als je IN het bericht de juiste bron hebt staan, dan nog staat er boven aan het bericht

"Bron : Tweakers.net redactie o.i.d "
Volgens mij heet dat misleiding.
Waar dan? Dat is vziw al een paar weken geleden helemaal weggehaald.

• coretx
Omfg, je hebt gelijk!
Shame on me !

Goede zaak overigens. :D

Desondanks, blijf ik het beter waarderen als een bronvermelding op een wat minder obscure manier gebeurd.
Dat getuigd ook van meer respect voor de auteur/bron.

Als ik inline, er achter kom dat de bron, ik noem maar iets geks, Pravda o.i.d is, dan baal ik er van dat ik mijn tijd heb verspild middels het lezen van het artikel.

Voor de rest zal ik nu maar mijn mond houden ;)
Pagina: 1