pc start niet op, fans draaien wel.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.434 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shtad
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-05 22:11
Zoals de TT al zegt, mijn pc start niet meer op.
Zodra ik hem probeer aan te zetten gaan de fans draaien en er klinkt een piep. De harde schijf maakt even geluid en ook de disk drives.
Vervolgens gebeurt er niets. De fans blijven draaien en ik heb geen beeld. HD blijft stil.
Ook zie ik niets van een POST o.i.d.
Tevens zijn er ook geen piepjes of led codes te zien.

Wat ik al gedaan heb:
- geheugen getest in ander systeem.
- opstarten met zo min mogelijk overige hardware en wachten tot piepjes o.i.d. --> geen resultaat.

Hardware:

Asus A8NE- FM/S
Processor AMD Athlon 3500+
Geheugen PC3200 Samsung, 2x512MB
Graphics PCI-Ex 6200 TC
Disk Western Digital 250GB.

Wat zou het probleem kunnen zijn?
B.v.d

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Wat voor voeding heb je?

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/705492stap voor stap door te nemen. Je probleem kan namelijk overal aan liggen, je voeding, je mobo, je mem, je vidkaart, je cpu etc etc. Dus gewoon stap voor stap de troubleshooter doorlopen en dan moet je het probleem vanzelf tegenkomen.

• Shtad
De voeding is een standaard ding van Fujitsu Siemens dat meegeleverd is met de pc. Ik denk een 300 Watt

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Wat voor voeding heb je in je systeem?

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• gert-janw
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-09-2025
Dit probleem heb ik ook een keer gehad met een reparatie pc. Het waren exact dezelfde symptomen. Het bleek na alle onderdelen te hebben getest aan de processor te liggen.

gert-jan

• Shtad
gert-janw schreef op woensdag 26 september 2007 @ 23:13:
Dit probleem heb ik ook een keer gehad met een reparatie pc. Het waren exact dezelfde symptomen. Het bleek na alle onderdelen te hebben getest aan de processor te liggen.
Als ik deze processor in een ander systeem test, kan dat andere systeem dan schade oplopen als de processor niet goed meer is?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Shtad schreef op woensdag 26 september 2007 @ 23:16:
[...]

Als ik deze processor in een ander systeem test, kan dat andere systeem dan schade oplopen als de processor niet goed meer is?
Kan wel, maar is erg onwaarschijnlijk. Als de proc doorgebrand is zou dit potentieel schade kunnen veroorzaken aan het socket, maar de kans daarop is erg klein.

• Shtad
Voeding is net getest. Andere voeding werkt ook niet.

• Shtad
Wat misschien ook nog noemenswaarig is, is dat gisteren de computer vastzat bij het inlogscherm van windows. Daarna computer opnieuw opgestart en toen begon het probleem op te treden.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Al uitgevoerd wat Terw_Dan in zijn eerste post meld?

edit: ben bang dat je MB dood is..... maar eerst goed controleren of het wel zo is. In een dode proc geloof ik minder want dan gaat zelfs je HD niet heel even spinnen omdat ie dan zelfs niet door de eerste check komt.

Edit2: controleer je MB eens op bolstaande condensatoren?

[ Voor 78% gewijzigd door marquis op 27-09-2007 07:00 . Reden: Lijkt me typisch een gevalletje van een dooie MB ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Shtad
Done.

• Shtad
Er zijn geen bolstaande condensatoren te zien. Ook klinkt er geen piep meer bij het opstarten.

Verwijderd

Dan is waarschijnlijk je mobo overleden! :(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 07:30:
Dan is waarschijnlijk je mobo overleden! :(
Dat zou idd kunnen. Als de TS de troubleshooter doorneemt dan is dat 100% zeker uit te sluiten.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Terw_Dan schreef op donderdag 27 september 2007 @ 08:01:
[...]

Dat zou idd kunnen. Als de TS de troubleshooter doorneemt dan is dat 100% zeker uit te sluiten.
Onder mijn post meld de TSer dat hij het heeft uitgevoerd. Ik denk, zoals al eerder gemeld, dat het MB is overleden.

Edit:
offtopic/ Terw_Dan, wat moet jij nu met +-320 dode socket A cpus ? ;)
/ontopic

[ Voor 12% gewijzigd door marquis op 27-09-2007 12:23 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

marquis schreef op donderdag 27 september 2007 @ 08:03:
[...]

Onder mijn post meld de TSer dat hij het heeft uitgevoerd. Ik denk, zoals al eerder gemeld, dat het MB is overleden.
Tja, als je dat hebt uitgevoerd moet je toch een conclusie hebben. Want als een nieuw mobo wel gewoon boot met de rest van de onderdelen, dan is het mobo dood.
Dan hoeven wij op zich niet meer te denken wat stuk kan zijn, want de TS weet het met zekerheid.

• Shtad
Wanneer ik de processor verwijder en dan de pc aanzet gaan de fans weer draaien. Maar het moederbord gaat niet piepen o.i.d. Is dit een nog een indicatie dat het aan het moederbord ligt?

Verwijderd

Haal voor de lol de stekker eens uit je pc en reset je bios en kijk eens of ie dan wel aan gaat. Mijn nieuwe asus p5w heeft namelijk precies hetzelfde probleem. Fans gaan wel draaien, hdd maakt even geluid maar het beeld gaat niet aan en ook geen piepjes. Reset je de bios dan boot ie gewoon in windows en kan je perfect met je pc werken. Alleen zodra je je pc uitzet, reboot of iets in de bios veranderd moet je gewoon weer de bios resetten.

Kortom: als dat het geval is, is je mobo gewoon halfdood waarschijnlijk dus RMA'en.

• Shtad
Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 18:23:
Haal voor de lol de stekker eens uit je pc en reset je bios en kijk eens of ie dan wel aan gaat. Mijn nieuwe asus p5w heeft namelijk precies hetzelfde probleem. Fans gaan wel draaien, hdd maakt even geluid maar het beeld gaat niet aan en ook geen piepjes. Reset je de bios dan boot ie gewoon in windows en kan je perfect met je pc werken. Alleen zodra je je pc uitzet, reboot of iets in de bios veranderd moet je gewoon weer de bios resetten.

Kortom: als dat het geval is, is je mobo gewoon halfdood waarschijnlijk dus RMA'en.
Dit is niet het geval. Ook na een BIOS reset blijft het probleem.

Verwijderd

Dan is ie waarschijnlijk gewoon helemaal stuk.

• Shtad
Vandaag een nieuwe moederbord gekocht en alles werkt weer.
Bedankt voor jullie reply's.

Verwijderd

Hallo,

Ik zal mij even voorstellen, aangezien ik net nieuw ben hier.

Ik ben Marcel, 40 jaar en vertegenwoordiger.

Ik kwam hier terecht aangezien ik het zelfde probleem heb als TS.
Mijn Fujitsu Siemens Scaleo P met dezelfde configuratie als die van TS liep vorige maand ineens vast.
Opnieuw opstarten lukte ten dele voordat de PC opnieuw vastliep.
Telkens liep de PC na het herstarten sneller vast tot er niets anders meer gebeurde dan het draaien van de fans en kortstondige reactie van de HD.

Na hier en daar informeren en zoeken, moest ook ik concluderen dat mijn Asus A8NE-FM/S moederboard is overleden.
Volgens de kenners iets waar Fujitsu Siemens PC's vaker last van blijken te hebben.

Heb nog wel contact opgenomen met de online helpdesk van FS, maar verder dan de tip van de Bios reset kwamen ze niet en nadat ik ze het resultaat van deze tip heb laten weten, heb ik helemaal geen reactie meer van de helpdesk gekregen.

De garantie die FS op de PC's geeft is trouwens één jaar.

Ik heb inmiddels geleerd dat een mATX board met 939 socket en min of meer dezelfde aansluitingen, nogal zeldzaam zijn, dus heb ik maar besloten tot een upgrade naar een AM2 socket moederboard met een Atlon64 X2 4200+ CPU.

Ben alleen nog aan het twijfelen tussen een Asus M2A-VM HDMI en een M2A-VM.

Ik vraag mij alleen af wat dit betekend voor m'n OEM windows, aangezien Microsoft de licentie aan het moederboard koppeld.

Btw, wat voor moederboard heeft de TS eigenlijk gekocht ter vervanging?

Groeten,

Marcel.

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 10:59

denivan

de enige

Marcel, welkom op tweakers.net.

Allereerst wil ik even zeggen dat posten in een topic van 2/3 maand oud niet de ideale kans biedt om geholpen te worden.

Verder is het mij niet duidelijk wat je vraag precies is. Je geeft een hele beschrijving van wat allemaal met de pc gebeurd is en dat je twijfelt tussen 2 nieuwe moederborden, maar wat is nu uiteindelijk de vraag ?

Als het gaat om je OEM licentie, zit je hier in het hardware topic sowieso niet echt goed. Je kan misschien eerst de Windows Clients FAQ doorlezen (Windows Clients - FAQ) en als je er dan niet uit komt in het juiste forum je vraag stellen (mits je de vraag stelt volgens de regels/policy en al zelf onderzoek hebt gedaan)

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wat die garantie betreft; 1jr is natuurlijk onzin. Van een moederbord mag je verwachten dat die minstens 3jr meegaat, zoniet langer. Volgens de wet heb je 2jr garantie, alhoewel het tweede jr iig niet 100%. Probleem is echter je recht halen, daar vele bedrijven en winkels dwars liggen.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

denivan schreef op woensdag 26 december 2007 @ 00:06:
Marcel, welkom op tweakers.net.

Allereerst wil ik even zeggen dat posten in een topic van 2/3 maand oud niet de ideale kans biedt om geholpen te worden.

Verder is het mij niet duidelijk wat je vraag precies is. Je geeft een hele beschrijving van wat allemaal met de pc gebeurd is en dat je twijfelt tussen 2 nieuwe moederborden, maar wat is nu uiteindelijk de vraag ?

Als het gaat om je OEM licentie, zit je hier in het hardware topic sowieso niet echt goed. Je kan misschien eerst de Windows Clients FAQ doorlezen (Windows Clients - FAQ) en als je er dan niet uit komt in het juiste forum je vraag stellen (mits je de vraag stelt volgens de regels/policy en al zelf onderzoek hebt gedaan)
Goeie vraag, het was eigenlijk meer een overpeinzing dan een concrete vraag.
Ik had gehoopt op een reactie van de TS omtrent zijn oplossing met het MoBo en z'n XP licentie.

Wat betreft de vermelding van de twee MoBo's had ik gehoopt op tips die mijn keuze wat makkelijker moeten maken.

In elk geval bedankt voor de reacties tot zover.

Groeten,

Marcel.
Pagina: 1