Afmetingen zelfbouw MAME arcade kast

Pagina: 1
Acties:
  • 10.498 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:01
Ik ben van plan om een MAME arcade kast te gaan bouwen, je weet wel, waar je lekker van die oude retro games op kunt spelen. Joysticks, knoppen enzovoort.

Nu ben ik begonnen met een ontwerp van de kast. Zouden jullie hier eens naar willen kijken? En dan vooral naar de verhoudingen van de gehele kast en de hoogte van het control panel. Is dit in orde?

Afmetingen in millimeter!!! (mm)

Afbeeldingslocatie: http://roel.linkkabel.nl/arcade.jpg
link: http://roel.linkkabel.nl/arcade.jpg

Dit word straks, als ik ga beginnen met bouwen, een CIP (als ik toestemming krijg), dus bookmark maar alvast ;)

Maar graag tips dus, over de kast zelf. _/-\o_ Alvast bedankt :9

Hoi

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:35
Super idee!

Even een stomme van mijn kant: waarom ga je niet gewoon even langs bij een 'echte' arcade en meet je zo'n apparaat eventjes precies in. Dan kan je ook meteen kijken of je hem iets hoger / lager / breder / smaller wil hebben naar je zin. Zo vanaf een tekening is dat altijd een beetje lastig bepalen...

EDIT: 8)7
Laten we zeggen dat ik teveel tijd heb en mezelf verveelde. Hieronder je kast volgens je maatvoering. Tenminste, zo goed mogelijk, want met de maten die jij geeft is het ding niet volledig te maken ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.hansroest.com/upload/GoT/arcade.jpg
Download het SketchUp model hier

Het lijkt er dus op dat als jij een man bent van een gemiddelde lengte, je dus moet bukken om te kunnen spelen. Niet verwonderlijk natuurlijk, want die kasten zijn niet gemaakt voor volwassenen als (hoofd)doelgroep....

[ Voor 50% gewijzigd door _Teq_ op 26-09-2007 22:04 . Reden: Tijd over.... ]

• Mauritzzz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 11:22
Leuk idee! Wat voor hardware komt er in te liggen?

• _MaKo_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-08 22:35
Ik heb zelf ook een kast gemaakt. Erg leuk om te doen en om te hebben! Hier kan je de mijne bekijken: http://www.makonet.nl/arcade/default.htm
Ik heb geprobeerd om de kast slank te houden en alle schuine lijnen evenwijdig te laten zijn. Daarom ziet de onderste helft er misschien een beetje vreemd uit.

Je kan het controlpanel beter vlak houden, dan staan(staat) je joystick(s) netjes verticaal en volgens mij is dat lekkerder voor je polsen. De hoogte van mijn control panel is 50mm onder mijn elleboog. Vanaf de grond is dat 1120mm. De ruimte voor de monitor is bij mij even hoog. Er staat een 21" monitor in.

In het weekend zal ik kijken of ik een maat tekening kan plaatsen en misschien wat meer foto's.

Succes met bouwen alvast!

• roelieboelie
@_Teq_ : Wij hebben geen arcade hal in ons dorp/stad ;) Helaas.
Je hebt trouwens een erg gaaf 3D model gemaakt!! Zo kun je inderdaad mooi zien hoe het uitkomt als je ervoor staat. netjes. Ik zal dat google sketchup ook eens downloaden.
Over die maten, dat klopt wel inderdaad, ik heb enkele maten afgerond, zodat het voor jullie makkelijker leesbaar is ;)
Ik ben zo rond de 1.75, dus jouw 3d tekening klopt volgens mij aardig _/-\o_

@Mauritzzz : Een simpele PC: P2 400Mhz, 700mb nog wat geheugen, een 80GB HD 7200rpm, geluidskaartje, Nvida MX400 videokaart en dit alles op een ASUS P2B moederbord geprikt. en een 17 inch beeldscherm (platte beeldbuis). Mischien kan ik nog een 19 inch regelen. hoop ik. Ik ga een I-pac VE gebruiken voor de keyboard encoder en elke speler krijgt 1 joystick + 6 knoppen.

@_MaKo_ : Bedankt voor de foto's! Ik had jouw foto pagina nog niet gevonden....Dus dit is mooi meegenomen. Ik kan het control panel wel plat maken...maar volgens mij lijkt mij dit juist irritant met spelen en ziet dit minder mooi uit, alhowel jouw arcade kast er zéééér strak uit ziet! Maar dit moet ik natuurlijk experimenteel ondervinden, een tekening zegt niet alles.
Ik zou het gaaf vinden als jij enkele afmetingen kunt posten van je kast, mischien ga ik mijn ontwerp maar weer helemaal omgooien.

Hoi

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:35
roelieboelie schreef op donderdag 27 september 2007 @ 08:37:
[...]
Ik ben zo rond de 1.75, dus jouw 3d tekening klopt volgens mij aardig _/-\o_
[...]
Wist ik, wist ik :)

@ _MaKo_
Die kast ziet er echt super gaaf uit zo! Hoe heb je dat gedaan met die knoppen enzo? Hangt er speciale hardware / software aan om het allemaal een beetje te kunnen besturen?

• _MaKo_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-08 22:35
Bedankt voor alle blijken van waardering. 8)

Hier zijn de maten van mijn kast. Afbeeldingslocatie: http://www.makonet.nl/arcade/cabinet_side.png
Hij is overigens maar 550 mm breed. Precies breed genoeg voor de monitor. De knoppen voor de 2e speler zitten op een los paneeltje dat ik aan de rechter kant kan aanhaken. De 18 mm is de dikte van het controlpanel. De rest is van 15 mm MDF gemaakt. De kast is redelijk stabiel, ondanks het gewicht van de monitor bovenin.

In mijn kast staat nu een Shuttle XPC met een Athlon 64 3000 processor.
Verder gebruik ik een I-PAC voor de controls:
- 2 joysticks (J-Stik, maar wordt vervangen door 2x Euro-Stik)
- 1 Trackball
- 1 Spinner
- genoeg knoppen voor alle soorten spellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Ik wil jullie alvast bedanken voor de hulp, ik ga nog eens goed over de afmetingen na denken en een prototype bouwen zodat ik weet of het control panel op een lekkere hoogte zit etc. (jaja, zal fotos brouwen)

Ik ben trouwens nog opzoek naar een coin door, je weet wel, waar je 50 eurocent in mietert en dat je dan kan spelen. Wie weet waar ik deze, inclusief frontplaat kan kopen, die geschikt is voor 50 eurocent (of 1 euro is ook goed). én dan ook nog het liefst voor 2 players. O-)

Zoiets dus:
http://www.happcontrols.com/coindoors/40003800.htm

Alleen dan voor euro's (1 of 0.5)

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-07 14:48
Ziet er erg leuk uit..
Hou ons in ieder geval op de hiigte, zou een leuk project kunnen worden,,,

Ik ben zelf ook bezig met t bouwen van een mame cabinet.
alhoewel ik t een beetje anders doe, ik neem een orineel cab die ik om ga bouwen..
dat maakt t wat minder werk en ik vond ook de mats voor zo'n kast erg duur..
ik heb een beetje zitten rekenen en voor t ondtwerp dat ik in gedachten had was ik al snel 100-150 euro kwijt aan hout en troep om een leeg frame in mekaar te draaien.. dus ik heb besloten dat t makkelijker is om een kant en klare kast van de schroot te redden voor een euro of 50...

maar je had t hierboven al over zo'n ipac kaartje en joysticks van ultimarc..
als je daar gaat bestellen zou je mij dan ff een mailtje kunnen sturen? kunnen we evt samen iets bestellen scheelt weer in verzenkosten..

als mijn project van de grond komt maak ik ook nog wel ff een topic:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skevdude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-08 09:10
@Dexx Arcadekast spullen kun je op www.samenkopen.net bestellen, loopt momenteel een actie

edit:
Actie is al in afronding zie ik, mail de verkoper eens zou ik zeggen. Het gaat om deze actie: http://www.samenkopen.net/action/249505

[ Voor 44% gewijzigd door Skevdude op 24-10-2007 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk ook maar eens naar Mame arcadekast bouwen. Daar staat veel info in die je goed kan gebruiken denk ik! ;)

Zelf vorig jaar een kast gemaakt. Super leuk om te doen én te spelen! Ik speel er zo'n beetje wekelijks op. M'n hele avontuur heb ik zo goed mogelijk gedocumenteerd

Ik zou zeggen, zet 'em op! Jouw bouw ga ik zeker effe volgen hier.
Pagina: 1