Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Lichten schakelen met PC

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 17" Advantech touchscreen gekocht via Markplaats, deze ben ik aan het inbouwen in de muur achter de bar (studentenhuis met bar). De computer gaat o.a. gebruikt worden voor MP3s, noteren van bier maar ik zit nu de mogelijkheden te bekijken van het schakelen van licht via de PC (seriele verbinding ofzo?).

Ik kan wel programmeren maar weet redelijk weinig van electronica. Er is nu een kastje met ongeveer 10 knoppen en een dimmer. Een aantal knoppen kunnen op 3 standen aan/dimmen/uit de andere gewoon aan/uit. Dit is voor de verschillende typen verlichten (gewoon halogeen/gloeilampen-die kun je wel dimmen, maar ook discolichten (met motortje enzo ingebouwd dus die mag je niet dimmen).

Ik zou dit kastje willen vervangen door een soort van interface (bijvoorbeeld op COM/Printerpoort) met ongeveer 10 schakelaars waarvan je er een aantal kan dimmen en een aantal niet. Vervolgens een programmaatje maken om de verschillende schakelaars en dimmer aan te spreken. Doel is dus met de touchscreen PC de verschillende kanalen voor lichten aan/uit te zetten of te dimmen.

Welk materiaal heb ik hiervoor nodig en hoe kan ik dit het beste aanpakken? Alvast bedankt!

EDIT: Ik heb nu dit schema gemaakt. Zouden mensen ernaar willen kijken om te kijken of het klopt?
http://www.hh33.nl/touchscreen/8chan_dim_v2-sch.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2007 19:48 ]

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer

Beetje meer zoeken kan geen kwaad :)

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07-2021

Reinstein

Half-Nul

8 Kanaals dimmer, zo na te bouwen, is serieel aan te sturen, er zit een programma bij in VB, maar het "protecol" staat uitgelegd, en is super simpel, dus je zou dr eventueel zelf ook iets voor kunnen maken.

Check: http://www.aavrs.nl/projects.php?p=1

[ Voor 40% gewijzigd door Reinstein op 26-09-2007 20:19 ]

PC based oscilloscope

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-11 08:23
je kan met de printerpoort al 8 kanalen aan en uit zetten ;)

Verwijderd

Een soort gelijke project met veel info ik hoop dat je er iets aan hebt.

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Ik zou zoiets gewoon doen met een dmx interface. USB na dmx kastje op de pc. Via dit kastje kun je dan weer dmx dimmers en andere dmx apparatuur schakelen.

High Powered Madness

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

DMX is dan wel erg duur, dmx dimmers/schakelaars zijn namelijk niet zo goedkoop.

Dan kun je net zo goed het klik-aan-klik-uit gebeuren gaan maken, of van dat bedrijf de kant & klare USB interface met draadloze schakelaars kopen, dan ben je uit m'n hoofd voor de remote 90€ kwijt, en per schakelaar 18€.

Verwijderd

Topicstarter
Reinstein schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:17:
8 Kanaals dimmer, zo na te bouwen, is serieel aan te sturen, er zit een programma bij in VB, maar het "protecol" staat uitgelegd, en is super simpel, dus je zou dr eventueel zelf ook iets voor kunnen maken.

Check: http://www.aavrs.nl/projects.php?p=1
Ik vind dit dus een goede optie. Heb alleen dus geen ervaring met electronica. Bij de beschrijving zit een PDF van de print, maar is dit nodig om te etsen (hoe doe ik dit?) of kan het ook op een andere manier? Zijn dit gangbare onderdelen verkrijgbaar bij de standaard electronica zaak? Is dit qua soldeerwerk haalbaar voor een beginner?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Koop gewoon wat X10 zooi en je bent klaar.... Lekker goedkoop en geen gezeik met printplaten en relais...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Het moeilijkste wordt het om de AVR te programmeren, de rest is zeker haalbaar zonder al te veel kennis (maar een basiskennis is toch wel vereist). Die print kan je gewoon afdrukken op een blaadje, en binnenbrengen bij je lokale elektroboer, voor een 10-tal € kan die dat wel voor jou etsen en boren.

Let wel erg goed op met de netspanning, deze is echt wel gevaarlijk, laat eventueel je werk controleren door iemand met voldoende kennis voor je het in gebruik neemt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op zondag 30 september 2007 @ 23:19:
Het moeilijkste wordt het om de AVR te programmeren, de rest is zeker haalbaar zonder al te veel kennis (maar een basiskennis is toch wel vereist). Die print kan je gewoon afdrukken op een blaadje, en binnenbrengen bij je lokale elektroboer, voor een 10-tal € kan die dat wel voor jou etsen en boren.

Let wel erg goed op met de netspanning, deze is echt wel gevaarlijk, laat eventueel je werk controleren door iemand met voldoende kennis voor je het in gebruik neemt.
Bedoel je het softwarematige gedeelte met het programmeren van de AVR?

Verwijderd

Topicstarter
Megamind schreef op zondag 30 september 2007 @ 23:15:
Koop gewoon wat X10 zooi en je bent klaar.... Lekker goedkoop en geen gezeik met printplaten en relais...
Wat bedoel je met lekker goedkoop? Volgens mij ben je voor een X10 USB interface al tegen de 40 Euro kwijt en ruim 60 voor een 4 kanaals dimmer. Bij een schakeling om 8 kanalen te dimmen kom je uit op over de 150 Euro denk ik?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als je het omrekend naar manuren alsof je baas ervoor moet betalen. is het dan relatief goedkoop toch ?

Iperf

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Tja, of je gaat zelf zitten kloten met printjes enzo, ALS het al werkt dan is het leuk, maar waarom niet gewoon een paar euro extra uitgeven voor iets degelijks. Je kan het vanaf eBay best wel goedkoop vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Megamind schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 10:40:
Tja, of je gaat zelf zitten kloten met printjes enzo, ALS het al werkt dan is het leuk, maar waarom niet gewoon een paar euro extra uitgeven voor iets degelijks. Je kan het vanaf eBay best wel goedkoop vinden.
Ik vraag me af waarom het ontwerp eerder genoemd niet degelijk zou kunnen zijn. Kan de printplaat goedkoop laten etsen, dan nog ongeveer 40 euro aan onderdelen, ben ik voor een fractie van de prijs klaar.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 23:21:
[...]Bedoel je het softwarematige gedeelte met het programmeren van de AVR?
Neen, die programmatuur (de firmware) kan je zo downloaden van de site. Ik heb het over het verplaatsen van de firmware van je PC naar de AVR. Daar moeten AVR-adepten je maar meer van vertellen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Als het enigste probleem het programmeren van een attiny2313 is, stuur me maar een mailtje, heb hier attiny's zat en heb een progger, kost mij maar een paar minuten tijd om er 1 op de post te gooien met een geteste .hex file erin.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Megamind schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 10:40:
nou ja dat bedoel ik dus ook .... wat ej krijgt van je baas is nou niet wat je kost.
dus kant en klare zut is al gauw goedkoper.

maar gezien de aard van het project zal het niet voor een baas zijn ... nou ja .. ik zou voor een "kroeg" gewoon met kant en klare zut werken die je ook zo kan vervangen als het een keer stuk gaat

Iperf

Pagina: 1