Toon posts:

Tikjes Hitachi travelstar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De harde schijf (HTS548040M9AT00) in mijn laptop tikt zachtjes als hij in rust is. Het zijn snelle en zachte tikjes, maar wel zeer irritant. Ik kan geen fouten vinden. De schijf zit in een IBM RN-51 laptop. Patroon is ongeveer als volgt, zolang de schijf wordt aangesproken geen tikjes. Als hij een halve minuut rust heeft begint meestal het getik. Zeker 5 tikjes per seconde. Uitschakelen van de IBM bescherm-software tegen schokken helpt niet.
Heeft iemand een idee?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2007 09:28 . Reden: spelfout ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:27

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als harde schijven gaan tikken, dan kan je alvast gaan zoeken naar een andere harde schijf. Die tikjes zijn een voorbode voor het overlijden (iig in mijn geval).

Lees ook Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Het tikken is wel zachtjes, en de schijf is echt heel weinig gebruikt.

• XtremeNova
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07-2025

XtremeNova

Alfa 145 Qv

Kijk naar de S.M.A.R.T. gegevens in de harde schijf. Dit kun je bijvoorbeeld doen met SpeedFan. Hiermee kun je zien of je harde schijf aan het overlijden is of niet.

Het kan nog best wel lijken of hij het nog goed doet, maar dat kan schijn zijn. Een harde schijf heeft standaard een aantal reserve sectoren aan boord, die gebruikt worden als een normale beschadigd is. Dit doet de schijf helemaal vanzelf, en merk je niet van. Dit soort gegevens kun je uit de S.M.A.R.T. gegevens halen.

Tikken is vaak geen goed teken, dus kijk het allemaal goed na. Als de schijf nog niet te oud is, kun je misschien nog de garantie aanspreken.

I like it red, with 150 bhp..

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik vanavond doen. De programma's van Hitachi geven in elk geval geen foutmeldingen.

Verwijderd

Topicstarter
Speedfan geeft zowel fittness als performance aan van 93 %, dus dat lijkt mij in orde. Iemand nog een idee?

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem lijkt nu opgelost met een update:

http://www-307.ibm.com/pc...lenovo&lndocid=MIGR-62282

oorzaak is waarschijnlijk het voortdurend parkeren van de koppen.
Pagina: 1