[DIY] Mp3 Jukebox met touchscreen
Welkom in me topic om van wat oude spullen een leuke jukebox te maken. Ik ben Wishmaster of ook wel Wisheh! op andere fora. Na vele topic doorgelezen te hebben om wat met een touchscreen te doen kwam ik het topic tegen van Tha Ra over hoe je een jukebox bouwt. Na menig idee over een photoplay kast te maken maar zonder succes vanwege de onvindbare software heb ik maar eens de zolder trap naar beneden gehaald en daar in een laag stof van 4 cm rond gezocht. Mijn speurtoch heeft zijn vruchten afgeworpen en dit zijn de vondsten:
PC parts
Met alleen een touchscreen zijn we er nog niet dus ook maar vanaf zolder gehaald:
Nou allemaal leuk en aardig maar zonder geluid is een jukebox best waardeloos tenzij je van rust geniet. Maar dat doe ik niet en wil dus regelmatig ook de buren van mijn muziek laten genieten
Audio parts
Deze speaker wil ik dus weer gebruiken als subwoofer, moet ie natuurlijk wel beetje sap krijgen. Het mid en hoog gebied worden weergegeven door dit setje. 4 normale speakers en 1 center en dus de sub.
Zo dat waren dus de parts nu is het tijd om te gaan bouwen en testen etc. Hier ben ik al mee begonnen maar dat post ik gewoon in reply's om me OP een beetje schoon en overzichtelijk te houden. Mijn spijt voor de brakke telefoon pics maar ja heb op dit moment niks anders. Hieronder staat het lijstje met dingen waar ik dus niet zeker van ben hoe ik het wil gaan doen en wat er nog mischien extra bij komt.
Peace,
Wisheh!
Voor meer foto's die ik hier niet heb neergezet en full sized versies kijk op: http://www.mijnalbum.nl/Album=8UUADOAX
Hier zullen ook meer foto's van de opbouw komen etc dan hier op GOT tenzij iedereen hier staat te springen voor de foto's
Welkom in me topic om van wat oude spullen een leuke jukebox te maken. Ik ben Wishmaster of ook wel Wisheh! op andere fora. Na vele topic doorgelezen te hebben om wat met een touchscreen te doen kwam ik het topic tegen van Tha Ra over hoe je een jukebox bouwt. Na menig idee over een photoplay kast te maken maar zonder succes vanwege de onvindbare software heb ik maar eens de zolder trap naar beneden gehaald en daar in een laag stof van 4 cm rond gezocht. Mijn speurtoch heeft zijn vruchten afgeworpen en dit zijn de vondsten:
PC parts
Een 15" touchscreen Deze zag ik op mijn werk liggen natuurlijk vond ik deze wel interressant en na menig vragen kwam ik er achter dat deze kapot was. Maar Wisheh was eigenwijs en vroeg of als ie hem kon maken of ie hem mocht houden. Menig collega's hadden dit ook al geprobeerd maar zonder succes. Ik had hem mee naar huis genomen en kwam erachter dat het tft gedeelte defect was, het touch gedeelte was echter nog in prima staat. Ik kwam er al snel achter dat het backlightje nog gewoon werkte dus dan moest het wel het VGA gedeelte zijn. Na nachten lang zoeken op google naar een zelfde soort VGA controller board heb ik de hoop maar op gegeven en ben op de printplaat gaan zoeken naar defecten. En ja hoor 2 transistoren of condensatoren of whatever hadden los gelaten en een beetje soldeer tin deed wonderen. En zie hier het resultaat: ![]() Nog even snel wat specs: Max resolutie: 1600x1200 32 bits Kleuren Video ingangen: Analog D-Sub, S-video, Composite |
Met alleen een touchscreen zijn we er nog niet dus ook maar vanaf zolder gehaald:
Compleet moederbord Na jaren lange dienst als server (router, http, ftp) had ie zijn beste tijd gehad en is toen op zolder verdwenen. Aangezien er geen zware applicaties op een jubebox draaien (niet in mijn geval) leek mij deze weer een perfecte kandidaat. Het is opzich een erg oud bordje maar heeft mij nooit teleur gesteld. ![]() En weer wat specs: Asus P2B P2 350 Mhz 320 SD-Ram Nvidia MX-400 En een echte Sound Blaster 16 ISA |
Nou allemaal leuk en aardig maar zonder geluid is een jukebox best waardeloos tenzij je van rust geniet. Maar dat doe ik niet en wil dus regelmatig ook de buren van mijn muziek laten genieten
Audio parts
Heco Precision 400 Deze speakers kreeg ik keer van me oma omdat ze de kenwoodjes van me pa kregen, altijd zat ik al met glimmende oogjes te kijken naar deze mega dingen en was dan ook benieuwd hoe deze op vol volume te keer gingen. Eenmaal op mijn kamer en aangesloten zat ik dan ook met een grote glimlach want laag gingen deze speakers wel en ook goed zuiver op een hoog volume. Deze glimlach ging al snel weg na een paar keer boze buren op de stoep te hebben en schreeuwende ouders in je kamer. Oftewel deze speakers voldoen precies aan mijn eisen. Op de pic hier onder zie je dat ie al niet meer al te origineel is, ik gebruikte hem dan ook als subwoofer. ![]() Specs: Leeftijd: Ongeveer 25 jaar ![]() ![]() 200 Watt nominaal. |
Deze speaker wil ik dus weer gebruiken als subwoofer, moet ie natuurlijk wel beetje sap krijgen. Het mid en hoog gebied worden weergegeven door dit setje. 4 normale speakers en 1 center en dus de sub.
DK Digital AS-50-1 Dit setje had ik keer gekocht van een vriend als toevoeging op me internet pc voor youtube etc. Al was ik niet te spreken over de kwaliteit van sub. De rest deed het aardig voor het geld maar die sub nou stelde geen donder voor. Een scheet leverde nog meer druk dan die sub. Omdat die Heco speakers toch maar stof stonden te happen dacht ik van laat ik die dan maar is op de sub gooien en verrek er was weer bass in de kamer. Dit heeft menig pc speaker set overtroffen die ik mijn bezit heb gehad. Ook gaat het aardig hard zonder al te veel vervorming, ok het is geen club speaker set maar vind het niet tegenvallen. ![]() Specs: Subwoofer 30W Front, Center en Surround 12W Audio ingangen: AC-3 en Stereo |
Zo dat waren dus de parts nu is het tijd om te gaan bouwen en testen etc. Hier ben ik al mee begonnen maar dat post ik gewoon in reply's om me OP een beetje schoon en overzichtelijk te houden. Mijn spijt voor de brakke telefoon pics maar ja heb op dit moment niks anders. Hieronder staat het lijstje met dingen waar ik dus niet zeker van ben hoe ik het wil gaan doen en wat er nog mischien extra bij komt.
Peace,
Wisheh!
Raad nodig van GOT users 1. Opslag voor mp3 Ik zelf zat te denken aan een 3.5" hardisk met ide 2 usb converter zodat ik hem ook op me andere pc's kan bijwerken met mp3's. Als opstart schijf een klein schijfje, niks bijzonders dus. 2. Voeding voor pc in de sub kast, zou dit een probleem gaan vormen ivm warmte/lucht druk? Zoals jullie kunnen zien wil ik dus me voeding zo erin doen: ![]() De kabels gaan dan door de kast heen zo naar boven waar het moederbord komt. Zou de fan voor problemen gaan zorgen? Of als ik de fan eruit haal dat ie dan niet te warm word? 3. De afwerking Hier heb ik eigenlijk nog geen idee voor, ik wil hem wel mooi strak houden maar ja ben nog een beetje inspiratie loos qua vormen en materiaal. Dit komt dan ook pas later als alles werkt, natuurlijk mag je altijd een idee posten. Hier zullen nog wat andere zaken komen als het er op aan komt, volg je dit topic hou dit dan in de gaten als je mee wilt denken. |
Toekomst muziek: Photoplay Video playback Geld inworp Hier jouw idee? Dit komt allemaal een stuk later pas, eerst wil ik hem afbouwen en afwerken. |
Voor meer foto's die ik hier niet heb neergezet en full sized versies kijk op: http://www.mijnalbum.nl/Album=8UUADOAX
Hier zullen ook meer foto's van de opbouw komen etc dan hier op GOT tenzij iedereen hier staat te springen voor de foto's