HowTo: Maak je eigen Jukebox-Computer

Pagina: 1
Acties:
  • 5.459 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:52
Een Jukebox-Computer bouwen

Hallo, ik ben Tha Ra en in deze HowTo ga ik uitleggen hoe je zelf een Jukebox-Computer kan bouwen. Ik schrijf hem omdat ik het ooit zelf een keer wil gaan doen, als ik geld heb. ;)

:? Wat is een Jukebox-Computer?
Een JBC (Jukebox-Computer) lijkt eigenlijk wel een beetje op een HTPC (Home Theatre Personal Computer), het is ook een computer in de vorm van een AV-component. Alleen is een JBC speciaal voor muziek en niet voor video. Wat eigenlijk de bedoeling is, is dat een JBC qua uiterlijk en geluidskwaliteit ook goed thuispast in de wat hoogwaardigere Hifi-installaties. Ik noem het expres geen mp3-bak omdat de meeste audioliefhebbers toch wat betere geluidskwaliteit willen (zelf zweer ik bij WMA met 1 mbit/s bitrate).

:? Wat is er nou zo handig aan?
Het is mogelijk om al je cd’s erop te rippen zodat je heel snel albums en tracks kan vinden, je kan ook de tracks op genre sorteren of playlists aanmaken. En je hoeft ook nooit meer cd’s te zoeken. Je kan hem ook gebruiken om met Limewire mp3’s te downloaden. Of om je iPod/mp3-speler van nieuwe tracks te voorzien.

:? Wat gaat het kosten?
Hangt er vanaf, een JBC hoeft niet heel erg snel te zijn. Misschien heb je zelf nog ergens oude onderdelen liggen die je kan gebruiken. Alleen een grote harde schijf is wel handig, niet? Ik denk dat het vanaf de €300,- gaat kosten. Maar je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt.

Hardware.

Het is wel handig als je een klein beetje iets van pc’s bouwen afweet als je onderdelen gaat kopen. Maar anders kan de winkel je ook advies geven.

De kast

Voor dit soort projecten zijn er heel veel leuke en mooie kasten op de markt. Hoge, lage. Zwarte of zilveren. Met aluminium of plastic front. Sommige met een VF Display, andere met een analoge VU-meter. Oftewel; voor bijna elke Hifi-installatie is wel een bijpassende te vinden. Goede merken zijn Coolermaster en Silverstone.

Afbeeldingslocatie: http://www.enrom.de/shop/images/coolermaster_cavalier_2.jpg
Coolermaster Cavelier 2

Afbeeldingslocatie: http://www.silverstonetek.com/products/gd01/34-view/gd01.jpg
Silverstone Grandio GD01MX

Je kan er natuurlijk ook zelf eentje bouwen van een ander apparaat, zoals deze.

De geluidskaart
De geluidskaart is denk ik wel het belangrijkste onderdeel van een JBC. Voordta je geluidskaart gaat kopen moet je eerst kijken of je versterker een digitale ingang heeft. Is dit het geval, dan heb je geluk, want je meeste versterkers hebben betere DAC’s aan boord dan geluidskaarten. Als je de versterker digitaal aansluit (via S/PDIF dus) heb je namelijk niets te maken met de DAC in je geluidskaart en geeft geluidskaart van €15 precies hetzelfde geluid als eentje van €300.
Maar in de meeste gevallen heeft je versterker alleen analoge ingangen en zul je dus op zoek moeten gaan naar een geluidskaart met een goede DAC. En geloof me, dat zijn er niet veel. Bij een goede geluidskaart denken de meeste mensen aan creative. Maar zelfs de DAC’s van hun beste kaarten, de X-Fi serie, zijn niet echt super. M-Audio heeft daarentegen wel een heel leuk kaartje: de Audiophile 2496. Met vergulde tulp-in- en uitgangen zodat je naast afspelen ook nog kan opnemen vanaf een ander apparaat dat op je versterker is aangesloten (bv. draaitafel, tuner). Voor €100,- is hij van jou.
Afbeeldingslocatie: http://www.m-audioshop.nl/images/audiophile2496p2.jpg
Er zij ook nog wel andere vergelijkbare kaartjes op de markt, zoek maar kijk maar eens rond op de heilige GoT. _/-\o_

Moederbord/processor/geheugen/videokaart

In principe voldoen de meeste moederborden, als je voor een S/PDIF verbinding kiest is het wel handig als hij is uitgerust met een digitale aansluiting. Processors van 500 MHz of meer voldoen en 256 Mb RAM-geheugen is genoeg. Als videokaart kun je ook een onboard-exemplaar gebruiken, en anders eentje vanaf 32 Mb. Het handigste vind ik persoonlijk Via Epia bordjes. Daar zit namelijk alles al op;
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/articles759/epia2.jpg
alleen RAM-geheugen en evt. een geluidskaart moet je nog toevoegen.

Beeldscherm

Als beeldscherm kun je kiezen om je tv te gebruiken. Dit niet aan te raden omdat een gewone tv alleen maar een resolutie van 800x640 ondersteunt. En als je tv geen VGA-aansluiting heeft gaat het zelden goed. Maar als je een HDTV met HDMI of DVI hebt, dan hoor je me niet klagen. De beste oplossing is een gewone monitor, liefst TFT maar CRT kan ook. 15 inch is voldoende, maar 17 inch is natuurlijk beter. Als je het helemaal lux wil doen neem dan een touchscreen. Deze zijn wel duur maar dan heb je wel iets heel erg handigs. Je hebt dan namelijk geen muis meer nodig en dat natuurlijk ideaal!
Afbeeldingslocatie: http://reviews.cnet.com/i/ff/wp/110205/step8_300.gif

Muis/toetsenbord/afstandsbediening

Als je een touchscreen hebt, dan heb je natuurlijk geen muis meer nodig. Is dit niet het geval, dan kan ik je de Logitech Mediaplay aanraden. Deze muis is namelijk voorzien van multimediaknoppen zoals play/pause, vorige/volgende en volume +/-. Dus eigenlijk een draadloze muis en afstandsbediening in één.
Als toetsenbord kun je het beste een zo klein mogelijke nemen. Er zijn hele kleine Playstation-toetsenbordjes om op je controller te klikken. Deze werken met USB en kosten maar €15,-. Als je het draadloos wil, kan je zo’n Bluetooth GSM-toetsenbordje nemen. Deze zijn wel €60,- of meer.
Bij sommige kasten zit ook een afstandsbediening inbegrepen. Maar er zijn er ook zat te koop.

Zoals deze
Afbeeldingslocatie: http://paullomax.typepad.com/photos/uncategorized/pc_remote.jpg

Of deze
Afbeeldingslocatie: http://common.ziffdavisinternet.com/util_get_image/12/0,1425,i=125400,00.jpg

Harde schijf

De harde schijf, ook geen overbodige luxe. Hiervoor geld: hoe groter hoe beter! ;) Maar hoe groot is genoeg? Daarvoor moet je na gaan wat erop moet. Een geripte audio-cd neemt op de hoogste kwaliteit (ongeveer 1 mbit/s) niet meer dan 500 Mb in beslag. Een mp3’tje van 128 kbit/s gebruikt ongeveer 5 Mb.

Overige hardware

Er zijn nog een paar dingen die je nodig hebt, dat is onder andere een voeding (vanaf 300 Watt is genoeg), een cd-/dvd-speler/brander (wat je zelf denkt nodig te hebben) en eventueel een cardreader/netwerkkaart/radiokaart/wathever….

Software

Natuurlijk moet er ook de juiste software op je JBC staan. :)

Besturingssysteem

Als besturingssysteem kan je het best gewoon Windows XP gebruiken, als de JBC daar niet snel genoeg voor is moet je Windows 98 nemen.

Mediaspeler

Er zijn heel erg veel jukebox-mediaspelers beschikbaar. Bekende zijn:

Foobar2000
Afbeeldingslocatie: http://www.foobar2000.org/screenshots/main-simple.png

Windows Media Player
Afbeeldingslocatie: http://neuerdings.com/wp-content/uploads/2006/08/WMP11_NowPlaying.jpg

Winamp
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1146244478.jpg

Musicmatch Jukebox
Afbeeldingslocatie: http://www.x1.ltd.uk/brettstuff/digital-ethics-pix/Musicmatch_Jukebox_Screensh.jpg

Mediamonkey
Afbeeldingslocatie: http://www.wintips.nl/files/scr7/mediamonkey.gif

Het voordeel van de laatste 3 is dat ze over webradio beschikken, daarmee kan je duizenden zenders die de meest uiteenlopende muziekstijlen uitzenden beluisteren, gratis! _/-\o_

Tip: laat Windows Media Player erop staan, deze kan namelijk in hele hoge kwaliteit rippen.
Tip: zorg dat je mediaspeler automatisch opstart, dit doe je door een snelkoppeling te plaatsen in de map START>Alle Programma’s>Opstarten.

Overige software

Als je wilt downloaden kun je er bijvoorbeeld Limewire opzetten. Als je wilt branden kan dat wel met de meeste mediaspelers, anders kun je er Nero of zoiets gebruiken. Wanneer je de JBC met internet verbindt, gebruik dan altijd virusscanner en firewall! B)

Dit was het dan, ik wens jullie veel succes met bouwen, of anders hoop ik dat je hier in ieder geval wat ideetjes uit hebt opgedaan. :)

Groetjes Tha Ra :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweetniks
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04-2022
Goede topicstart.
Is mediacenter ook geen optie .?

[ Voor 157% gewijzigd door ikweetniks op 11-03-2007 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Ja, jammer dat er niemand reageert :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tha Ra schreef op zondag 11 maart 2007 @ 09:44:
[...]

Ja, jammer dat er niemand reageert :'(
Eigelijk kunnen er geen vragen meer overblijven na zon startpost. Dus je hebt het gewoon te perfect gedaan denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
Wat ook mooi is, om de Creative X-FI Xtrememusic te nemen. Daar krijg je ook meteen geweldige software bij.

Afbeeldingslocatie: http://www.extrememhz.com/Creative/VisionM/software-ss7.jpg

Zelf ben ik ook wel muziekfanaat. Zit hier alleen met Creative p5800 Speakertjes. Opzich wel oké geluid, maar het kan denk ik mooier. Ga maar eens op zoek naar een nieuw setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:14
Die software is leuk tot dat het een paar keer vast loopt:P Zo zijn mijn drivers al zovaak verkloot:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:32

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je zou ook eens kunnen kijken naar iTunes. Heeft ook veel opties als 'remote' :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
gelukkie schreef op zondag 11 maart 2007 @ 13:50:
Die software is leuk tot dat het een paar keer vast loopt:P Zo zijn mijn drivers al zovaak verkloot:P
offtopic:
Huh? Nergens last van. Draai nu toch al dik een half jaar hier op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:06
Hey!

Erg goede topicstart! Men zou ze hier zo wel meer mogen maken :-) (Ja, ik ook =P) Ik voor mij (zonder te willen flamebaiten) mis iTunes. Apple lossless heeft - imho - namelijk ook wel een vrij chille kwaliteit. Afgezien daarvan is het ook chill te bedienen. [/fanboy]

Je kan er denk ik ook wel de optie bijzetten om naar PCM te rippen. Ik weet alleen zo niet welk programma het doet.

Overigens, wil je ook niet een lijstje met front-ends maken? (Media Center-achtige dingen...) Lijkt me wel fijn als je een AB gebruikt om 't ding te bedienen :P

[fanboy] En doet Apple's MacMini niet ongeveer precies dit? :P Icm FrontRow / iTunes? :P [/fanboy]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Zsub schreef op zondag 11 maart 2007 @ 14:01:
[fanboy] En doet Apple's MacMini niet ongeveer precies dit? :P Icm FrontRow / iTunes? :P [/fanboy]
Mischien wel, maar die is redelijk duur en niet ideereen vindt hem even mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2021
ff bookmarken. sinds mijn laatste (en tegelijk eerste) casemod aan het uitkijken naar een "gepaste" kast om een media-center-a-like of juke-box-alike doosje te zetten... hier al nuttige info gevonden, thx aan Tha Ra voor de geweldige startpost! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Goed topic! Ik wil ook een HiFi audio PC en ga dit volgen. Ik heb wat tips en aanvullingen.

Qua geluidskaart zijn er bergen (professionele) kaarten die het goed doen. Goeie is ook de ESI Juli@ met gebalanceerd RCA én ongebalanceerd (jack) uitgangen. Het vermelden waard is ook denk ik wel dat externe Firewire kaarten beter presteren voor HiFi toepassingen. Ze hebben immers minder last van interferentie in de niet afgeschermde computerbehuizing, en een eigen firewire controller die niet afhankelijk van de CPU is zoals bij IDE kaaten.

Verder kan de stelling dat versterkers meestal betere DAC's hebben dan geluidskaarten genuanceerder. Dit verschilt n.l. enorm per type zowel bij de versterkers als bij de geluidskaarten, en een generaliserende uitspraak als deze gaat niet op in de wereld van HiFi. Een Denon AVC-A1 en €7500,- is uiteraard niet hetzelfde als een Sony STR-DG300 die je rond de €200,- oppikt. Hetzelfde geldt voor geluidskaarten. Vooral de Pro kaarten zijn goed (maar ook duurder). Wil je HiFi dan is Creative geen optie en Sony eigenlijk ook amper. Wat de digitale ingang betreft op de versterker kun je het aanscherpen met de opmerking dat eigenlijk vrijwel alleen surround recievers digitale ingangen hebben en stereo versterkers eigenlijk vrijwel nooit. Een van de weinige uitzonderingen is de Advance Acoustic MAP305DA .

Wat het rippen betreft is vooral EAC (exact audio copy) het vermelden waard. Dit programma kan op safe mode 3x inlezen en pas opslaan als de er geen leesfouten in de 3 versie zitten. Ideaal om CD's perfect 1 op 1 te rippen.

De plaatjes die je gebruikt zijn leuk, maar het zou helemaal leuk zijn als je er bijzet welk merk en model het is. Ik vindt b.v. die kleine afstandsbediening leuk, maar weet niet waar ik er meer over kan vinden omdat ik geen merk/type weet.

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Die kasten van SilverStone zijn echt mooi! Top! Ik wil deze: Afbeeldingslocatie: http://i13.tinypic.com/2rc1w05.jpg Die komt als reclame voorbij op hun homepage, maar vindt ik niet bij de producten. Weet iemand meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:25

Exirion

Gadgetfetisjist

Het valt op dat in dit topic de jukebox-PC op 1 hoop wordt gegooid met een HTPC. Maar goed, naast de HTPC die ik alweer bijna 3 jaar heb staan is dit m'n nieuwe muziekspeel-systeem in wording:

Weergave:

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/nl/airportexpress/images/indextop06072004.jpg

Server/streamer:

Afbeeldingslocatie: http://www.trustedreviews.com/images/article/inline/3320-1.jpg

Bediening:

Afbeeldingslocatie: http://exirion.mine.nu:8080/DSCN3969_2.jpg

Ben nog bezig met de software voor de streamer en de PDA :) Overigens gebruik ik de PDA nu al als bediening voor de Windows MCE HTPC. Werkt ook prima, maar ik heb liever geen PC aan staan om muziek te kunnen spelen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
koekeeghan schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 23:29:
Die kasten van SilverStone zijn echt mooi! Top! Ik wil deze: [afbeelding] Die komt als reclame voorbij op hun homepage, maar vindt ik niet bij de producten. Weet iemand meer?
Mischien is hij nog niet uit. Maar het is zeker een mooi kastje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
In mijn zoektocht naar een goede audio oplossing ben ik weer wat wijzer. Om optimale geluidskwaliteit uit de PC te krijugen is het wenselijk de windows mixer niet te gebruiken. Die is schijnt niet zo goed te zijn. Dit kan voorkomen worden door een geluidskaart te nemen met ASIO ondersteuning. Wat de geluidskaart betreft is het ook belangrijk dat de kaart niet aan interne resampling doet. Er zijn veel kaarten die intern naar 48 khz en dan weer terug naar 45 khz samplen en dan pas op de digitale output zetten. Dat willen wij dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

koekeeghan schreef op maandag 28 mei 2007 @ 19:41:
In mijn zoektocht naar een goede audio oplossing ben ik weer wat wijzer. Om optimale geluidskwaliteit uit de PC te krijugen is het wenselijk de windows mixer niet te gebruiken. Die is schijnt niet zo goed te zijn. Dit kan voorkomen worden door een geluidskaart te nemen met ASIO ondersteuning. Wat de geluidskaart betreft is het ook belangrijk dat de kaart niet aan interne resampling doet. Er zijn veel kaarten die intern naar 48 khz en dan weer terug naar 45 khz samplen en dan pas op de digitale output zetten. Dat willen wij dus ook niet.
1. Wat doet de Windows mixer dan in gods naam fout? Hij regelt alleen volumeniveaus en mutes e.d., en daar valt weinig fout aan te doen. De geluidskwaliteit wordt nog altijd door de geluidskaart zelf bepaald.
2. ASIO heeft helemaal niks met de mixer te maken. Ook is het absoluut nutteloos voor het afspelen van audio. Het heeft alleen zin als je zelf muziek speelt en lage latency wil hebben om alles qua timing gelijk te laten lopen.
3. 45KHz? Ik denk dat je 44.1KHz bedoelt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

TS: de pic van de Silverstone Grandio GD01MX in de startpost doet niet....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .zolder
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-07 16:57
foobar komt er met die out-of-the-box gui screenshot nogal bekaaid vanaf nmm, daarom hier een screenshot van mijn 100% remote-friendly foobar:

Afbeeldingslocatie: http://img518.imageshack.us/img518/1598/foobarmcewa8.png

kleurenschema is uiteraard helemaal aan te passen, net als de rest.

remote werkt via WinLIRC en Girder, maar er is ook foo_lirc.dll (oid)

[ Voor 11% gewijzigd door .zolder op 28-05-2007 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey, ik ben een soortgelijk projectje gestart. afgelopen dinsdag heb ik een hele mooie Silverstone kast gekocht.
Oud moederboard er in geprutst, info gezocht om een 4x20 LCD schermpje er in te plaatsen om actuele afspeel info weer te geven.
Het is nu nog in het research stadium, en ga deze topic zeker volgen.
Ik kom uit een hele andere hoek in de techniek(hoogfrequent electronica) dus zal wat extra kennis nodig hebben van het forum.
Ik heb een display van een defecte portable dvd player geript van alle onnodig heden en geprobeerd via de video out een zichtbaar plaatje te maken .
Resolutie van 0,0 natuurlijk en is dus geen goede optie.een touchscreen waanzinnig mooi maar ook erg duur.
iemand andere opties om toch de functionaliteit te hebben uit bv winamp maar dit zonder grafisch display maar gewoon een alphanumeriek display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop toch gewoon een Apple TV, ben je van al het gezeur af en kun je de content gewoon vanaf je eigen PC toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-06 20:13

_AvA_

en dat ben zo.

Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 16:41:
Koop toch gewoon een Apple TV, ben je van al het gezeur af en kun je de content gewoon vanaf je eigen PC toevoegen.
Hmz, iets zegt me dat dat niet echt een 'tweak' gehalte heeft wat juist zo leuk is. Er is niets leuker dan iets van de grond aan opbouwen en dan aan je vrienden showen..

Droogkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
_AvA_ schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 22:34:
[...]

Hmz, iets zegt me dat dat niet echt een 'tweak' gehalte heeft wat juist zo leuk is. Er is niets leuker dan iets van de grond aan opbouwen en dan aan je vrienden showen..
Helemaal mee eens! Iedereen kan naar de winkel lopen en iet kopen, daar is niets moeilijks aan. Maar wij zijn niet voor niets tweakers _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik ben inmiddels in een tamelijk vergevorderd stadium met m'n eigen projectje. Af en toe een uurtje eraan besteden ik schiet weer een stuk op. Heb inmiddels raop_play flink verbouwd om het bruikbaar te maken voor m'n eigen doeleinden. Verder kan ik razend snel m'n muziekdirectories scannen (enkele minuten voor 17.000 MP3's) en in 1 seconde de hele library inladen op m'n 400MHz ARM9 systeempje. Search queries zijn nog sneller dan in iTunes dus er is zo goed als directe response. De user interface doet 't momenteel nog alleen met search queries (ik gebruik bijna niet anders) en ik moet nog playlist management e.d. inbouwen. Overzicht met albumoverzichten inclusief coverplaatjes komt ook nog. Ik ben in ieder geval blij dat het geheel functioneel meer dan bruikbaar en stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Zo, dat is veel vergeleken met mijn 3500 liedjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Tha Ra schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 23:10:
Zo, dat is veel vergeleken met mijn 3500 liedjes!
Mjah, maar ik ken veel mensen met nog veel meer MP3'tjes. Het ging me er alleen om een indicatie te geven van hoe de performance is, afgezet tegen de hoeveelheid muziek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dus ook iets van 12000 nr's op m'n harddisk staan(heb een keer op een regenachtige zondag mijn cd's zitten rippen) en vind het helemaal geweldig dat je tijdens het intypen van wat je zoekt de artiest, bandnaam als ziet verschijnen voordat je het hele woord hebt ingetoetst.
dit heb ik een Ipod of ander MP3 spelertje niet zien doen, en die kan de enorme hoeveelheid nummers niet herbergen.
Het is leuker om iets te maken wat naar je eigen wensen is en doet wat je ervan verwacht en weg laat wat overbodig is.en het maken van iets geeft meer voldoening dan stomweg naar de eerste de beste winkel lopen en het kant en klaar te kopen.

Ik heb trouwens een 7"touchscreen voor 125dollar gevonden, omgereken nog net geen 100 euries.
kan ook mooi in de kast gebouwd worden.(komt wel uit china dus er komt nog transport en invoer bij)

by the way, ik heb eens een buizen gitaar versterker gebouwd, deze deed absoluut niet onder voor een echte marshal van ongeveer 5 keer de kostprijs van mijn versterker, zelf bouwen kan ook nog buiten de voldoening ook een behoorlijke besparing opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 23:32
Een oude topic nieuw leven inblazen omdat ik benieuwd ben of er tweakers zijn die m.b.v een pda of smartphone hun 'pc-jukebox' aansturen. Ik ben vooral benieuwd welke software er in de praktijk wordt gebruikt voor de communicatie tussen pc en pda/smartphone waarbij je d.m.v. een 'iPod'-achtige menustructuur je hele muziekcollectie aanstuurt.

Gebruiken jullie misschien het programma netremote daarvoor? http://www.promixis.com/netremote.php

Of wellicht ControlWare? http://www.supernasystems.com/products/software/controlware

Graag zou ik dat willen weten wat jullie in de praktijk gebruiken. Draait de software ook onder nieuwere versies van WindowsMobile?

BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

cc12 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 09:41:
Een oude topic nieuw leven inblazen omdat ik benieuwd ben of er tweakers zijn die m.b.v een pda of smartphone hun 'pc-jukebox' aansturen. Ik ben vooral benieuwd welke software er in de praktijk wordt gebruikt voor de communicatie tussen pc en pda/smartphone waarbij je d.m.v. een 'iPod'-achtige menustructuur je hele muziekcollectie aanstuurt.

Gebruiken jullie misschien het programma netremote daarvoor? http://www.promixis.com/netremote.php

Of wellicht ControlWare? http://www.supernasystems.com/products/software/controlware

Graag zou ik dat willen weten wat jullie in de praktijk gebruiken. Draait de software ook onder nieuwere versies van WindowsMobile?

BVD
Ik heb een keer een stuk software gemaakt waarmee ik muziek speel van m'n NAS naar m'n Airport Express via een UI op de iPod Touch. Later ben ik overgestapt op de Apple TV waar ik MPD voor gecompileerd heb, en inmiddels ben ik bezig om MPD op de Asus O!Play (80 euro, 1080p videospeler) te draaien, maar de Realtek chipset gebruikt een eigen gesloten API voor audio, dus de vraag is of het zonder USB geluidskaart erbij gaat lukken. Wel is dat verder een ultiem zuinig apparaat en is er een prima interface voor MPD om het via de iPod Touch of iPhone te bedienen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
Ik denk dat het programmeren nog een flinke karwei wordt en zoek daarom ook iets kant-en-klaar (hoogstens het een en ander instellen.). Nu kom ik er pas achter dat ik ook een programma aangaf dat alleen voor een NAS geschikt is dat terwijl ik een computer wil gebruiken als standalone jukebox.

Eigenlijk zoek ik dus tweakers die ervaring hebben met software die zorgt voor de communicatie tussen de jukebox-computer en een pda/smartphone. De pda/smartphone wil ik dan kunnen gebruiken om makkelijk een keuze te kunnen maken uit mijn muziekcollectie, dus een 'iPod'-achtige menustructuur.

Of is iedereen overgestapt naar een NAS voor zijn muziekcollectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook nog een stuk verder gaan als je een jukebox pc wilt bouwen zoals o.a. hier te zien is:
http://arcadecontrols.com/arcade_examples.php#jukeboxes (niet alle urls werken helaas).

En hier nog een rijtje met jukebox software:
http://wiki.arcadecontrols.com/wiki/Jukebox_Software

Persoonlijk vind ik Album Player (http://www.albumplayer.com/) een geslaagde "Jukebox". De demo ziet goed in elkaar en biedt veel opties. Gelukkig zijn er ook nog genoeg freeware varianten beschikbaar.

Winamp met de Album List plugin (http://albumlist.sourceforge.net/) werkt overigens ook lekker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 19:05:
Je kan natuurlijk ook nog een stuk verder gaan als je een jukebox pc wilt bouwen zoals o.a. hier te zien is:
http://arcadecontrols.com/arcade_examples.php#jukeboxes (niet alle urls werken helaas).

En hier nog een rijtje met jukebox software:
http://wiki.arcadecontrols.com/wiki/Jukebox_Software

Persoonlijk vind ik Album Player (http://www.albumplayer.com/) een geslaagde "Jukebox". De demo ziet goed in elkaar en biedt veel opties. Gelukkig zijn er ook nog genoeg freeware varianten beschikbaar.

Winamp met de Album List plugin (http://albumlist.sourceforge.net/) werkt overigens ook lekker. :)
Sorry maar ik begrijp je inbreng in zijn geheel niet. Ik zoek software waarmee je met je pda/smartphone de gehele playlist van alle muziek die je op je pc hebt staan kan doorzoeken en selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cc12 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 22:17:
[...]

Sorry maar ik begrijp je inbreng in zijn geheel niet. Ik zoek software waarmee je met je pda/smartphone de gehele playlist van alle muziek die je op je pc hebt staan kan doorzoeken en selecteren.
Oh, excuses. Mijn post was ook meer bedoeld als algemene reactie en/of aanvulling van de topic starter.

Wellicht is het volgende programma wat voor je:
Signal (http://www.alloysoft.com/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 14:18
Ik vond ControlFreak (S60 v1+2) het beste, helaas heb ik geen S60 v1/2 phone meer maar zit ik op windows mobile, en gebruik ik nu ook foobar ipv winamp. Ik heb sindsdien niet iets vergelijkbaars kunnen vinden, signal is op zich prima, maar werkt niet perfect en mist ook wat functies die ControlFreak wel had. Daarnaast kan signal niet veel meer dan salling clicker met wat scripts.

EDIT:
linkje ControlFreak

kwam net xLobby tegen, erg multifunctioneel

en Minibar2k

[ Voor 20% gewijzigd door W0153R op 14-12-2009 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ITunes + Iphone/Ipod Touch + Remote App = misschien een oplossing?
Pagina: 1