schijfbeheer problemen

Pagina: 1
Acties:

• ClarkNova
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-02-2025
Configuratie vroeger:
IDE1 = dvd
IDE2 = IDE schijf van 120gb waar geen systeem opstaat
SATA1= sata schijf met windows op
(+Externe hd)

Nu heb ik een nieuwe externe harde schijf gekocht en gaat alles de mist in.. Ik heb de IDE schijf uit de case van mijn oude externe gehaald.

Configuratie nu:
IDE1 = dvd
IDE2 = aan de masterzijde van de kabel hangt een IDE van 300gb (die uit mijn externe kwam) met jumpers die aanwijzen dat ze master is.
Aan de slavezijde van de kabel hangt de IDE van 120gb
SATA1 = sata schijf met windows op.
Mijn nieuwe externe schijf heb ik nog niet aangezet dus doet even niet mee.

Ik start windows op en in explorer herkent hij enkel de sata schijf.
In computerbeheer staat dit:
Schijf 0, standaard, online 114,49GB Niet-toegewezen
Schijf 1, standaard, online Systeem C: In orde D: In orde

En als ik me niet vergis betekent niet-toegewezen dat er formaat herkent wordt en dat ze dus moet geformatteerd worden naar NTFS (klopt dat?) Maar dat kan ik niet doen want die schijf staat vol met data die ik niet mag verliezen...

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? :S

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Niet toegewezen betekent dat er geen partitie op die disk staat, je zult dus eerst een partitie moeten aanmaken op die schijf en die kun je pas formatteren. Staat er naast die 114GB niet toegewezen ruimte al een andere partitie? Want dan is dat de ruimte die je gebruikt hebt voor de data.

Staat dat er niet op kan het zijn dat je met het 128GB limiet (de 28b lba) zit. Dan moet je je systeem even updaten met XP SP2, of gewoon de 48b lba handmatig installeren (zie http://www.48bitlba.com/ en OM FAQ / Beleid voor hoe dat op te lossen is).

• ClarkNova
Nee die schijf IS 114,49 GB groot en daar stonden 4 partities op.. Ik wil de data echt niet kwijt..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan mis je ook een disk in je diskmanagement of niet? Je hebt 1x s-ata, 2x p-ata, maar er staan maar 2 disks. In dat geval is waarschijnlijk de MFT corrupt op die disk. Dat is weer op te lossen door dit stukje uit de FAQ te pakken: OM FAQ / Beleid

• ClarkNova
Ik ga eerst het priotitair probleem aanpakken en dat is de IDE schijf van 114Gb herstellen.
Ik heb de faq gelezen en ben de wiki's van Testdisk aan het lezen.

Er schiet me iets te binnen dat ik ben vergeten zeggen en wat waarschijnlijk de oorzaak van mijn probleem is....
Tijdens één van mijn reboots om al mijn schijven te laten herkennen, kwam er een wizard van windows schijfbeheer op het scherm, die zei dat er iets was met 4GB (weet niet meer wat) op die 120gig schijf en vroeg om te initialiseren en te converteren... Ik heb op 'next' geklikt en de schijf geinitaliseerd en dan nog eens op next geklikt en niet geconverteerd (stond standaard afgevinkt)... Wizard was snel afgelopen..

Nu ga ik Testdisk laten analyseren en zoeken naar partities...

Bedankt voor de hulp tot nu toe..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Tja, waarschijnlijk heeft hij dan een partitie gevonden die niet toegewezen was, of die al corrupt was. Die heeft hij daarna waarschijnlijk geprobeerd toe te voegen, maar dat dus zonder het gewenste resultaat. Als dat het enige is dat je gedaan hebt met die disk vermoed ik dat je nog wel de nodige data kunt recoveren vanaf die disk.

• ClarkNova
Testdisk heeft een paar dingen opgelost:
4 partities gevonden en teruggezet.
3 partities staan terug onder de juiste naam toegankelijk op de schijf.
1 partitie heet 'lokaal station' en is niet toegankelijk Foutmelding: 'beschadigd en onleesbaar'
Dat is dus de eerste partitie op de schijf... ik denk dat daar ooit ook een bootloader (GRUB) heeft opgestaan en vermoed dat daardoor de problemen zijn... Ik ga de 3 andere partities al backuppen en verder opzoeken... Ik geloof dat ik best een fixmbr doe hiervoor?..

• ClarkNova
Na Testdisk ziet het er in computerbeheer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://webs.hogent.be/~022611pd/prive/pix/ScreenShot070.jpg

(F:) is nog steeds niet bereikbaar, "beschadigd en onleesbaar - foutmelding"
Die ontoegewezen ruimte klopt niet... Dit zou moeten samengevoegd worden met die F en daarna zou mijn F terug bereikbaar moeten worden... Enig idee of en hoe dit kan? Toch al blij dat mijn foto's gered zijn....

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als de partitietabel (ofwel MFT) corrupt is kan het goed zijn dat hij van een partitie een stuk mist. De beste optie die je hebt is gewoon dmv een prog als easy recovery pro een rawread uit te voeren waarbij er niet naar de partitie wordt gekeken, maar vanaf het begin van de schijf begonnen wordt met data uitlezen. Op deze manier vind je vaak nog veel terug. Het enige nadeel is dat afhankelijk van hoe ver de partitie heen is, het een tijdje kan duren (het duurde hier 24 uur op een 320GB disk op USB).

• BasKrie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-01 19:54
Hierboven meld je dat je je 300 GB schijf als master hebt ingesteld en aangesloten. Heb je aan die 120 GB nog instellingen veranderd, maw is die wel als slave ingesteld? Als ik het namelijk zo zie dan zou ik daar als eerste aan denken.

• ClarkNova
Terw_Dan schreef op woensdag 26 september 2007 @ 08:27:
Als de partitietabel (ofwel MFT) corrupt is kan het goed zijn dat hij van een partitie een stuk mist. De beste optie die je hebt is gewoon dmv een prog als easy recovery pro een rawread uit te voeren waarbij er niet naar de partitie wordt gekeken, maar vanaf het begin van de schijf begonnen wordt met data uitlezen. Op deze manier vind je vaak nog veel terug. Het enige nadeel is dat afhankelijk van hoe ver de partitie heen is, het een tijdje kan duren (het duurde hier 24 uur op een 320GB disk op USB).
Ik heb dit gedaan en hij heeft die 50 gb recovered.. maar niet zoals ze bestond.. ik heb nu een map met per extensie bepaalde bestanden in... maar niet met de juiste naam en lengte.. maar ik ga het hierbij laten.. Het belangrijkste is recovered, dus bedankt voor de tip. Ik ga die schijf nu volledig formatteren naar NTFS...
BasKrie schreef op woensdag 26 september 2007 @ 11:57:
Hierboven meld je dat je je 300 GB schijf als master hebt ingesteld en aangesloten. Heb je aan die 120 GB nog instellingen veranderd, maw is die wel als slave ingesteld? Als ik het namelijk zo zie dan zou ik daar als eerste aan denken.
Op die van 120gb zitten geen jumpers dus die is slave ja...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ClarkNova schreef op woensdag 26 september 2007 @ 16:46:
[...]

Ik heb dit gedaan en hij heeft die 50 gb recovered.. maar niet zoals ze bestond.. ik heb nu een map met per extensie bepaalde bestanden in... maar niet met de juiste naam en lengte.. maar ik ga het hierbij laten.. Het belangrijkste is recovered, dus bedankt voor de tip. Ik ga die schijf nu volledig formatteren naar NTFS...
Dan lijkt het idd dat de partitietabel brakkig was, vaak zijn de bestanden er wel gewoon, maar zijn ze niet daadwerkelijk gekoppeld aan een directory, want dat mist. Maar goed, je hebt het meeste terug kunnen halen, dus dat scheelt :P

• ClarkNova
Idd.
Nu heb ik de schijf van 120gb losgekoppeld en is enkel die van 300gb (mijn vroegere externe) eraan gekoppeld. Ik start windows, kijk in schijfbeheer en ook die staat als 'niet toegekend' !!
Ik hoop dat dit een foute jumper setting is want hierop staat weliswaar nog belangerijkere data... ;(

edit:
Ik heb gewoon meteen Testdisk gerund en de partitietabel herschreven, na reboot is alle inhoud zichtbaar en beschikbaar...

Nu rest nog één probleem en dat is om alle schijven tegelijk beschikbaar te hebben. Wat is hiervoor de juiste configuratie?
-systeemschijf (sata) op satapoort
-2 IDE schijven aan één kabel, de schijf die aan het kortste eind van de IDE kabel hangt is master dus daarvan moeten de jumpersettings op master staan (klopt dit?), en de shijf die aan het langste eind hangt is slave dus die jumper settings op slave.

[ Voor 48% gewijzigd door ClarkNova op 26-09-2007 17:13 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De juiste manier van aansluiten op een P-ATA kabel is:
Zwart - master
grijs - slave
blauw - mobo
Waarbij blauw ook alle andere kleuren kan zijn (heb ze al in het rood, geel en groen gezien), maar je hebt altijd een zwarte master en een grijze slave.

• ClarkNova
ze zijn alledrie zwart....

edit: ik heb mijn 120GB schijf als master gezet en 300gb schijf als slave en nu werkt alles...
maw: Alle problemen opgelost, dank voor de hulp, dit topic mag gesloten worden.

[ Voor 77% gewijzigd door ClarkNova op 26-09-2007 23:55 ]

Pagina: 1