“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)
Google eens op darlington driver ic. Dat is wat je zoekt
Euh, heb je al andere topic Meerdere series LEDs gekeken? Daar heeft iemand bijna met dezelfde probleem. Er worden verschillende oplossingen voorgesteld, daar had je mooi van kunnen leren en zelf uitrekenen.
Deze darlington ic's zou je kunnen gebruiken:
ULN 200X
http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/5279.pdf
of
ULN280X
http://www.st.com/stonlin...ture/ds/1536/uln2803a.pdf
Daar moet je volgens mij wel Leds met aparte + en - per kleur of 'common anode' leds voor hebben (ik haal anode en kathode nog wel eens door elkaar)
ULN 200X
http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/5279.pdf
of
ULN280X
http://www.st.com/stonlin...ture/ds/1536/uln2803a.pdf
Daar moet je volgens mij wel Leds met aparte + en - per kleur of 'common anode' leds voor hebben (ik haal anode en kathode nog wel eens door elkaar)
Verwijderd
1 atmel kan makkelijk 9 RGB leds aansturen, stel ULN2803 erachter en klaar is kees...We zulllen elke RGB LED laten aansturen door een microcontroller waar we nog een mooie voor zoeken en we laten de 9 microcontrollers aansturen door een atmel waarschijnlijk
een atmel met heel wat pootjes, maar dat is op het moment te ingewikkeld en het idee moet uitbreidbaar zijn;)Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 22:50:
[...]
1 atmel kan makkelijk 9 RGB leds aansturen, stel ULN2803 erachter en klaar is kees...
Okee die darlington ic`s zijn interresant alleen is het jammer dat ze zoveel leds kunnen sturen, ik had liever 9 ic`s met 4 darlingtons erin dan 4 ic`s met 8 darlingtons, het is eigenlijk de bedoeling dat elke led op een aparte module komt die in series erbij gemaakt kunnen worden.
maar alvast bedankt voor het zoeken
“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)
Met simpele torren als de bd139 kan het makkelijk en het kost bijna niks (27 * +/- 25 cent = €6,75) Voor de grote van deze compontenten hoef je het ook niet te laten. (1W/ ong 3V = 0,3A) , dus koeling is ook niet noodzakelijk.
Waarom een darlington? een simpele npn als de bc547 kan ook 500mA trekken, wat zat is voor een 1W led.
Dan zou je een module kunnen maken met 1x attiny13 (8 potig ictje die zonder externe componenten kan werken) +5V en ground daarop, 3 pootjes via een weerstandje naar de basis van je bc547's en naar de leds (moeten dan wel common anode rgb leds zijn btw).
Paar weerstanden voor de stroomregeling, en dan heb je op de attiny nog 2 pinnen over waarover je serieel of I2C of iets dergelijks kan zetten om ze te besturen.
Als je usb wil kan je ook 's kijken naar de attiny45, dis is wat krachtiger en kan usb spreken zonder extra hardware (alleen een paar componenten om 'm aan usb te hangen) is ook 8-pins btw.
Dan zou je een module kunnen maken met 1x attiny13 (8 potig ictje die zonder externe componenten kan werken) +5V en ground daarop, 3 pootjes via een weerstandje naar de basis van je bc547's en naar de leds (moeten dan wel common anode rgb leds zijn btw).
Paar weerstanden voor de stroomregeling, en dan heb je op de attiny nog 2 pinnen over waarover je serieel of I2C of iets dergelijks kan zetten om ze te besturen.
Als je usb wil kan je ook 's kijken naar de attiny45, dis is wat krachtiger en kan usb spreken zonder extra hardware (alleen een paar componenten om 'm aan usb te hangen) is ook 8-pins btw.
Dan ga je dus 9 microcontrollers gebruiken om 9 ledjes aan te sturen. Moet toch wel een stukje handiger kunnen. Om de ledjes te PWM heb je helemaal geen FASTPWM mode oid nodig, je kan dus prima een software matige pwm gebruiken (dus door een register gewoon steeds op te hoge met een bepaalde waarde). Met een 40 pins microcontroller kan je het dus al zo realiseren. Nu ga ik ervan uit dat je dus iedere diode van de 27 apart wilt kunnen regelen. Als dat niet nodig is kan je al met een veel kleinere microcontroller af.
Maar de TS zegt letterlijk dat het uitbreidbaar moet zijn, als je alle microcontrollers I2C leert kan je 127 leds aansturen, dat is redelijk uitbreidbaar vanaf 9 
En qua prijs boeit het niet zoveel, een attiny13 is net een euro per stuk... een attiny45 is 2 euro...
Een microcontroller met > 27 i/o is rond de 2,50 euro ofzo.
En qua prijs boeit het niet zoveel, een attiny13 is net een euro per stuk... een attiny45 is 2 euro...
Een microcontroller met > 27 i/o is rond de 2,50 euro ofzo.
Ik weet niet, maar de BC547 kan maar 100mA trekken en geen 500mA.SA007 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 10:29:
Waarom een darlington? een simpele npn als de bc547 kan ook 500mA trekken, wat zat is voor een 1W led.
Het gaat trowens wel lukken, het zal waarschijnlijk een ATtiny15 worden maar daar bedank ik mij nog even over.
Voor het voeden van de LED`s ben ik nog aan het denken, daar ben ik nog niet helemaal uit, maar het zal waarschijnlijk een ic worden wegens de plaats, mogelikheden en kosten.
Ik krijg 10 ULN voor dezelfde prijs als 3 LM317 bijvoorbeeld.
Maar bedankt voor jullie hulp.
D'r zijn ook speciale power led drivers, die speciaal voor dit soort dingen zijn ontworpen. Het voordeel daarvan is dat je je LED met een juiste stroom aanstuurt, zodat je de levensduur niet nadelig beinvloed (...te veel stroom), of dat de LED niet de juiste lichthoeveelheid uitstuurt.
Ben al snel even aan het kijken, maar kan 'm niet zo snel vinden, want ik moet m'n trein halen.
Zoek eens bij http://nl.farnell.com op LED driver, en spit alle resultaten door.
Ben al snel even aan het kijken, maar kan 'm niet zo snel vinden, want ik moet m'n trein halen.
Zoek eens bij http://nl.farnell.com op LED driver, en spit alle resultaten door.
I like it red, with 150 bhp..
Verwijderd
Mocht je toch nog het principe overwegen met de bc547 ( inderdaad maar ca 100 mA bij een gegeven Uce werkwaarde ) : er zijn makkelijk types te vinden voor de gewenste I en hFE
, even zoeken.
Pagina: 1