Meerdere series LEDs

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.506 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-06 09:01
Ik zit even met een rekenprobleem. Ik ben sinds kort zeer geinsteresseerd in LEDs, maar snap nog niet zo heel veel van de V U en I. Ik zit met dit probleem:

Als ik een 20mA LED van bijv. 3,3V wil aansluiten op 12V, dan volgt deze berekening:

R = (Uv - Uf) / If
= (12 V - 3,3 V) / 0,02 A
= 8,7 V / 0,02 A
= 435 Ohm

Als ik LEDs in serie wil aansluiten, dan weet ik dat ik er (12/3,3=3,64) max. 3 kan aansluiten. En dan volgt deze berekening:

R = (Uv - (3 * Uf)) / If
= (12 V - (3 * 3,3 V)) / 0,02 A
= (12 V - 9,9 V) / 0,02 A
= 2,1 V / 0,02 A
= 105 Ohm

Maargoed, stel ik wil meerdere LEDs aansluiten. Wat moet ik dan doen? Meerdere series op 1 spanningsbron? En waar moet ik dan op letten? De I van de spanningsbron? Ik hoop dat iemand me kan helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-06 07:56

BasilFX

BasilFX

Als je meerdere ketens maakt kun je ze gewoon parallel zetten. Let er alleen wel op dat je voeding krachtig genoeg is, al zal dat met enkele leds geen probleem zijn

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234089

Hoi,

je wil meerdere LEDS aansluiten, dat is geen probleem. Je hebt de keuze om deze parallel of in serie aan te sluiten op de spanningsbron ( Ub ).

1 _ je sluit parallel aan : er zijn twee mogelijkheden : je Ub is GELIJK aan de LED spanningen ( komt bijna nooit voor, maar ja ) : gewoon aansluiten dus, liefst met een kleine voorschakelweerstand voor vereffening ). Tweede mogelijkheid : je Ub is NIET gelijk aan de LED spanningen ( dus in jouw geval ) : bereken de voorschakelweerstand volgens je eerste formule

2 _ je sluit in serie aan : hier is je vraag dus of je moet letten op de max stroom van Ub. Antwoord dus : ja.
Je voeding moet de benodigde stroom kunnen leveren en deze is afhankelijk van de Ri ( interne weerstand van de voeding ). Dus even de totaal stroom van alle LEDS berekenen. Meestal hoef je niets te weten over de Ri omdat van je voeding meestal de max stroom voor de belaste spanning bekend zal zijn ..... Realiseer je ook dat bij de serie schakeling in elke LED en ook in totaal dezelfde stroom loopt.

Als ik de vraag niet begrepen heb dan laat maar weten, kan ik alsnog antwoord geven. Suc6.

Note : als je meerdere ketens gewoon parallel gaat zetten moet je nog rekening houden met de weerstand(en) per keten indien je diverse kleuren gebruikt ..... dit ivm de intensiteit vh licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171914

Hier is dacht ik al eens eerder iets over gevraagd.
Misschien heb je hier wat aan: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1235191

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
leds zet je best in serie, dat is toch mijn mening. Omdat je dan de spanning door de voorschakelweerstand kleiner maakt en dus ook je verliesvermogen. Natuurlijk is er een grens aan, stel dat je maar 0.3V over hebt na het in serie plaatsen van een aantal leds, dan moeten de specs van de leds en weerstand maar weinig afwijken voor je problemen gaat krijgen. Dus zorg je best dat je een 2-3V over hebt voor je voorschakelweerstand.

Het is ook mooier om een goede verdeling te maken, bv met 6 leds beter 2 keer 3 parallel als bv 5 in serie met 1 parallel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-06 22:52

SA007

Moderator Tweaking
Leon25: Ook al is Ub gelijk aan de spanningsval van de led moet je nog een weerstand gebruiken.

Een led mag je nooit zonder stroombegrenzing aansluiten, tenzij je 'm kapot wil hebben. Zelfs met een Ub die lager is dan de spanningval kan je een led opblazen.

Je kan het misschien makkelijk zien als torens.
Elke toren heeft een basis (een stroombegrenzing dus, meestal een weerstandje)
Daarop stapel je led's, hoe hoger de toren, hoe hoger de spanningval over de leds.

Als je leds parralel zet bouw je gewoon een nieuwe toren.

En voor elke toren reken je dan de weerstand uit door alle spanningvallen bij elkaar op te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kluyze schreef op zondag 23 september 2007 @ 14:52:
leds zet je best in serie, dat is toch mijn mening. Omdat je dan de spanning door de voorschakelweerstand kleiner maakt en dus ook je verliesvermogen.
Uitgaande van de 12 VOLT en bij gebruik van nog meer LEDS zal er parallel geschakeld moeten worden. het verliesvermogen ( er wordt dus bedoeld het in de weerstand opgewekte vermogen dat in warmte wordt omgezet ) bedraagt voor deze situatie nu I kwadraat maal R = 42 mW per keten .....

Note : als er in de serieschakeling van een keten van LEDS er eentje uitvalt, dan zullen alle LEDS in die keten niet meer werken.
SA007 schreef op zondag 23 september 2007 @ 16:09:
Leon25: Ook al is Ub gelijk aan de spanningsval van de led moet je nog een weerstand gebruiken.
Indien Ub = Uled ( komt overigens niet vaak voor ) => LEDS aansluiten parallel, ik schreef al, toch een R toevoegen voor vereffening en beveiliging, gelukkig is dit in een electronische schakeling niet altijd nodig indien het een stroombron gevoede LED betreft. Bij de gegeven stroom door de LED staat er precies de juiste spanning over de LED zonder dat er een serieweerstand is opgenomen. Bij een zeer kleine toename van spanning over een LED kan er door die LED een zeer grote toename van stroom ontstaan. Als de voeding niet van een stroombron type is wordt het oppassen geblazen ja .....

Dat een LED kan worden opgeblazen met een spanning die lager is dan de spanningsval erover, vind ik erg interessant, dat heb ik dus nooit meegemaakt, wat voor type LED is dat dan, als ik vragen mag ? En is die spanningsval dan van de voorgeschreven waarde door de fabrikant ? Of je bedoelt de spanningsval over de weerstand ?

Drie posts na elkaar hoeft niet, je kan met de editknop je post wijzigen, en op meerdere quote-knoppen klikken of kopiëren-plakken gebruiken om alles in een post te krijgen. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door een moderator op 23-09-2007 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wij zeggen toch hetzelfde alleen ik in een wat meer algemeen antwoord, ik zeg gewoon dat er zoveel mogelijk in serie moeten tot er nog een voldoende spanning overblijft om fouten op te vangen. en de rest parallel, maar ik zeg ook dat je beter als je parallel werkt de belasting kan delen.
bv: Stel hij wil 4 van die leds dan kan hij beter 2+2 plaatste als 3+1 omdat bij 2+2 de vermogenverdeling van de weerstanden veel beter is.

Dat hij in zijn voorbeeld geen 4 leds in serie kan zetten wou ik niet zeggen en had hij ook al door denk ik.

Ik heb trouwens eens uitgewerkt het verschil in verliesvermogen met een 7812 (2V spanningsval) met 3 leds serie of parallel 3.3V 20mA en het is een factor 8 verschil, daarom dat ik schreef van best zo veel mogelijk in serie.

wat SA007 voorhad van die kleinere spanning is bv een 3V spanningsbron op een 3.3V led, dus de bronspanning kleiner als de ledspanning zonder dat er een voorschakelweerstand gebruikt wordt. Dat kan gevaarlijk zijn.

Om op de bron van de TS terug te komen, als je in jou vb 6 leds wil aansluiten, dus 3 leds serie en dat 2 keer in parallel dan moet je bron oppeens 2 keer zoveel stroom kunnen leveren, dus 40mA ipv 20mA. Al is dat voor geen enkele bron een probleem denk ik zo. Denk er ook aan dat je best elke parallel kring zijn eigen voorschakel R geeft, dus bij 6 leds 2 R's 9 leds 3 R's enz...

[ Voor 22% gewijzigd door kluyze op 23-09-2007 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Anoniem: 234089 schreef op zondag 23 september 2007 @ 16:35:
[...]

Uitgaande van de 12 VOLT en bij gebruik van nog meer LEDS zal er parallel geschakeld moeten worden. het verliesvermogen ( er wordt dus bedoeld het in de weerstand opgewekte vermogen dat in warmte wordt omgezet ) bedraagt voor deze situatie nu I kwadraat maal R = 42 mW per keten .....
Mjah, dan schakel je groepjes seriegeschakelde leds parralel, elk groepje met eigen weerstand.
Note : als er in de serieschakeling van een keten van LEDS er eentje uitvalt, dan zullen alle LEDS in die keten niet meer werken.
Als ze ooit al stuk gaan :P
[...]

Indien Ub = Uled ( komt overigens niet vaak voor ) => LEDS aansluiten parallel, ik schreef al, toch een R toevoegen voor vereffening en beveiliging, gelukkig is dit in een electronische schakeling niet altijd nodig indien het een stroombron gevoede LED betreft. Bij de gegeven stroom door de LED staat er precies de juiste spanning over de LED zonder dat er een serieweerstand is opgenomen. Bij een zeer kleine toename van spanning over een LED kan er door die LED een zeer grote toename van stroom ontstaan. Als de voeding niet van een stroombron type is wordt het oppassen geblazen ja .....
Ik moet wel de eerste voeding nog tegenkomen die 20mA stroom geeft en niet speciaal voor leds gemaakt is...

Enigste wat een led iig hoeft te hebben is een stroombeperking, een led brand prima op een (veel) hogere spanning dan dat ie voor bedoeld is, zolang de stroom maar niet buiten de specs gaat.
Leds op 230V zijn bijv geen enkel probleem dan kan je wel lomp veel ledjes in serie gooien.

(met AC wel rekening houden met sperspanning, veel leds kunnen de sperspanning niet aan en zal je met een extra diode die dat wel kan moeten beveiligen.)
Dat een LED kan worden opgeblazen met een spanning die lager is dan de spanningsval erover, vind ik erg interessant, dat heb ik dus nooit meegemaakt, wat voor type LED is dat dan, als ik vragen mag ? En is die spanningsval dan van de voorgeschreven waarde door de fabrikant ? Of je bedoelt de spanningsval over de weerstand ?
Wat een goedkoop rood ledje, kan ook goed zijn dat ik de verkeerde specs had verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi, leuk dat je er nog even op terugkwam. Ik ben hier tamelijk nieuw en ik wil zeker vermijden dat de inzender van de vraag dingen van mij gaat lezen waar hij niets aan heeft. Maar deze reactie van mij moet misschien nog wel kunnen : ik wil wel opmerken dat dit dan een reactie is op jouw inzending.

Je schrijft oa :

- Als ze ooit al stuk gaan <> ze gaan normaal gesproken niet stuk MAAR in een serie schakeling kan dit wel sporadisch ( voortijdig ) voorkomen ! In de keten verdelen zich de spanningen nu niet meer voor de LED optimaal. Als je nu LEDS hebt die niet precies ( qua fabricage ) gelijken opelkaar dan kan het bovengenoemde fenomeen optreden. De kans is klein maar ..... denk aan LEDS niet op de bekende fabrieksrol maar los in een doos. Nogmaals, de kans is wel klein.

- Ik moet wel de eerste voeding nog tegenkomen die 20mA stroom geeft en niet speciaal voor leds gemaakt is... <> inderdaad, elke voeding die als stroombron, I = 20 mA, werkt is geschikt in dit geval. Of ze voorhanden zijn is een tweede. Ik realiseer mij dat, omdat ik ze vaak gebruik, dat nog niet wil zeggen dat iedereen ze heeft liggen of maakt. Daarom heb ik er in mijn antwoord aan FerdiV zelf ook niet over gerept.

- stroombeperking, een led brand prima op een ( veel) hogere spanning dan dat ie voor bedoeld is, zolang de stroom maar niet buiten de specs gaat. <> Als de stroom binnen de specs is, zal de spanning binnen de specs zijn ( meet maar na ! )

De LED zal nooit en te nimmer op een veel hogere spanning werken als de stroom binnen de specs ligt. Als de LED is aangesloten op een veel hogere spanning als zijn werkspanning is dit een al fictieve toestand want de LED is al naar de Maan.

- Zelfs met een Ub die lager is dan de spanningval kan je een led opblazen. ( je eerste bericht ) <> Het is echt onmogelijk om in die situatie een LED op te blazen : zie de LED grafieken.

Bezie deze LED als de bekende diode waarbij de aangeboden spanning aan de LED LAGER ligt dan de LED doorlaatspanning ..... niet te verwarren met de sperspanning van deze erg interessante licht diode :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Anoniem: 234089 schreef op zondag 23 september 2007 @ 20:54:
Hoi, leuk dat je er nog even op terugkwam. Ik ben hier tamelijk nieuw en ik wil zeker vermijden dat de inzender van de vraag dingen van mij gaat lezen waar hij niets aan heeft. Maar deze reactie van mij moet misschien nog wel kunnen : ik wil wel opmerken dat dit dan een reactie is op jouw inzending.

Je schrijft oa :

- Als ze ooit al stuk gaan <> ze gaan normaal gesproken niet stuk MAAR in een serie schakeling kan dit wel sporadisch ( voortijdig ) voorkomen ! In de keten verdelen zich de spanningen nu niet meer voor de LED optimaal. Als je nu LEDS hebt die niet precies ( qua fabricage ) gelijken opelkaar dan kan het bovengenoemde fenomeen optreden. De kans is klein maar ..... denk aan LEDS niet op de bekende fabrieksrol maar los in een doos. Nogmaals, de kans is wel klein.
Kan is idd klein, maar serieschakeling maakt de kans niet groter, aangezien de spanningval van een led niet uitmaakt, alleen de stroom erdoorheen, zolang je die op het goede niveau houdt gaan ze evenlang mee als niet-seriegeschakelde leds.
- Ik moet wel de eerste voeding nog tegenkomen die 20mA stroom geeft en niet speciaal voor leds gemaakt is... <> inderdaad, elke voeding die als stroombron, I = 20 mA, werkt is geschikt in dit geval. Of ze voorhanden zijn is een tweede. Ik realiseer mij dat, omdat ik ze vaak gebruik, dat nog niet wil zeggen dat iedereen ze heeft liggen of maakt. Daarom heb ik er in mijn antwoord aan FerdiV zelf ook niet over gerept.

- stroombeperking, een led brand prima op een ( veel) hogere spanning dan dat ie voor bedoeld is, zolang de stroom maar niet buiten de specs gaat. <> Als de stroom binnen de specs is, zal de spanning binnen de specs zijn ( meet maar na ! )
Ja en nee.
De spanningsval is altijd hetzelfde, of je er nou 1mA of 1000mA doorheen jast.
De LED zal nooit en te nimmer op een veel hogere spanning werken als de stroom binnen de specs ligt. Als de LED is aangesloten op een veel hogere spanning als zijn werkspanning is dit een al fictieve toestand want de LED is al naar de Maan.

- Zelfs met een Ub die lager is dan de spanningval kan je een led opblazen. ( je eerste bericht ) <> Het is echt onmogelijk om in die situatie een LED op te blazen : zie de LED grafieken.

Bezie deze LED als de bekende diode waarbij de aangeboden spanning aan de LED LAGER ligt dan de LED doorlaatspanning ..... niet te verwarren met de sperspanning van deze erg interessante licht diode :).
Mjah, zoals ik zei, had heb ik ws de verkeerde specs, of was de led al (gedeeltelijk) stuk.
Maar: -60V is lager dan de spanningval, en hij gaat kapot hoor! :P [/flauw]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:23
SA007 schreef op zondag 23 september 2007 @ 22:30:

[...]
Ja en nee.
De spanningsval is altijd hetzelfde, of je er nou 1mA of 1000mA doorheen jast.
ehmmm, nee, ooit van een diodekarakteristiek gehoord? Boven het werkpunt hoort bij een kleine verandering in spanning een grote verandering in stroom. De spanning zal dus zeker wel stijgen, al is het niet veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Bedankt voor jullie reacties! Dankzij jullie posts heb ik kunnen uitrekenen hoe we de schakeling in elkaar kunnen zetten zodat de stroom en spanningswaarde goed uit kwamen voor onze LEDs.

Ik heb nu in Paint 2 schakelingen laten maken om de LEDs aan te sluiten. Ik zou het erg op prijs stellen als jullie het even zouden willen controleren, zodat de 3 euro LEDs niet kapot gaan. De bovenste is een testmodel om alleen maar even de LEDs te testen en de 2e is voor een parallelle schakeling.

http://img256.imageshack.us/my.php?image=led1serienj3.jpg (sorry dat ik de plaatje niet plaats, maar op een of andere manier lukt het niet)

De controller die we willen gaan gebruiken is de chromoflex 2.5A met 12 volt. De LEDs zijn serie geschakeld. Het zijn de volgende LEDs: http://www.leds-buy.nl/high-power-watt-leds-c-103_43.html

3.8V
300mA
De berekening voor de weerstand is R = (12 - (3 * 3.8)) / 0.3 = 2 Ohm.
De vraag is, is dit mogelijk?

http://img217.imageshack.us/my.php?image=led3parallelyk7.jpg

Dit is de parallelle schakeling. Is dit ook juist? Kunnen we nog iets anders met de weerstanden? Hoeveel series van 3 (per groep) kunnen er maximaal worden aangesloten?
Wij denken dat het maximaal aantal parallelle schakelingen alsvolgt te berekenen is: 2500 / (3 * 300) = 2,78 parallelle schakelingen.

Verder heb ik nog een aantal andere vragen:
1. Hoe zit het met de Lumen? We weten dat blauw 7 heeft, rood 10 en groen 15. Voor een perfecte kleurcombinatie, zouden die dan gelijk aan elkaar moeten zijn?
2. Moet deze LEDs gekoeld worden door ze op een metalen plaat te solderen o.i.d.?

[ Voor 3% gewijzigd door FerdiV op 24-09-2007 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 17:24

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

FerdiV schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:32:
[afbeelding]
Dit is de parallelle schakeling. Is dit ook juist? Kunnen we nog iets anders met de weerstanden? Hoeveel series van 3 (per groep) kunnen er maximaal worden aangesloten?
Wij denken dat het maximaal aantal parallelle schakelingen alsvolgt te berekenen is: 2500 / (3 * 300) = 2,78 parallelle schakelingen.

Verder heb ik nog een aantal andere vragen:
1. Hoe zit het met de Lumen? We weten dat blauw 7 heeft, rood 10 en groen 15. Voor een perfecte kleurcombinatie, zouden die dan gelijk aan elkaar moeten zijn?
2. Moet deze LEDs gekoeld worden door ze op een metalen plaat te solderen o.i.d.?
Ik maak gebruik van LM317T als stroomregelaar voor parallele schakeling. Dat werkt bij mij prima, de leds werken namelijk op stroom, niet op spanning. Hierdoor hoef je maar weerstand uit te rekenen: R = 1.25V / I
Dat kan 20 mA, maar ook 350 mA worden. Wat je maar wilt. Dit maakt geheel spanningsonafhankelijk. De maximale spanning is zelfs 37 Volt.
http://users.pandora.be/davshomepage/current-source.htm voor uitleg

Op punt 2: niet solderen! De onderkant is verbonden met 1 van de pinnen. Dat zit dus onder spanning. Als je dat parallel doet, en je zet allemaal tegen de koelbok aan, maak je kortsluiting en zal er maar 1 led branden, de rest vrijwel niet. Ook is solderen zinloos omdat je hele massa moet verhitten voordat soldeertin smelt. En krijg je niet meer eraf.
Je moet daarom met stukje warmtegeleidend isolatieplaatje ertussen op een koelblokje vastmaken. Bij 1 Watt led is de Star al te doen als basis, maar vanaf 3W is een koelblok wel nodig.
Ja, er is warmteafvoer nodig voor powerleds (emitters en stars)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Ok wij hebben dus een controller met 12V en 5A (we zijn van de chromoflex afgestapt) en 3 LEDjes van ieder 300mA en 3,8V. Wat heb ik dan volgens jou nodig om het werkend te krijgen en het niet kapot te maken?

[ Voor 11% gewijzigd door FerdiV op 24-09-2007 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ok, de schakeling is zo compleet fout en zorgt gegarandeerd voor een zooi kapotte leds.

Zo moet het:
Afbeeldingslocatie: http://got.sa007.nl/FerdiV_Chromoflex_1set.png

Het parrallel schakelen van meerdere sets doe je wel goed (al staat het een beetje vreemd getekend)

Op je vragen:

1. Nee, niet gelijk iig, je oog neemt bepaalde kleuren anders weer dan je zou verwachten, zo lijkt lichtblauw witter dan wit.
Afbeeldingslocatie: http://www.williamson-labs.com/images/tv/vision.gif

2. Niet op een koelplaat solderen iig, als je het uberhaupt voor elkaar zou kunnen krijgen...
Wel de leds zelf op iest wat wat koelt, je meot toch die 1W afvoeren.

BTW: De rode leds hebben 2.5V spanningval en niet 3.8V! Daar moet geen 2Ω weerstand, maar een 15Ω weerstand.

Ook belangrijk: de reerstanden voor blauw en groen mogen 0.25W zijn (standaard) maar die voor de rode moet minimaal 1.5W zijn!, een 0.25W zal vrij snel in rook opgaan.
P = I2 * R
P = 0.32 * 2 = 0.18W
P = 0.32 * 15 = 1.35W

Edit: Zie nu je nieuwe post:
Waarom ben je van de chromoflex afgestapt, nu moet je dus zelf een pwm dimmer gaan maken als je fatsoenlijke controle over de kleur wil (want dat is de chromoflex)

[ Voor 8% gewijzigd door SA007 op 24-09-2007 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
@SA007: bedankt voor je uitleg! En ook goed dat je ons even op het verschil van die rode LEDs wees. Maar we hebben nog wat zitten kijken naar LEDs en controller en kom nog op wat vragen:

1. Weet iemand of er verschil tussen de 1 watt LEDs en de 1 watt Luxeon stars zit? Op LEDs Buy...
2. Als we gewoon 4 LEDs van elke kleur aansluiten dan hoeft er toch geen weerstand bij om de overige stroom op te heffen?
3. Moeten we rekening houden met deze lichtsterktes, bijv. meer rode dan blauwe?

Dit is de controller waar we nu geinteresseerd in zijn:
http://www.ledtuning.nl/c..._info.php?products_id=312

Maar ik denk dat we het beste de controller pas als laatste gaan kiezen, want we weten nog niet hoeveel I we in totaal nodig zullen hebben en het is vervolgs mij niet zo belangrijk op dit moment. We willen namelijk alle kleuren handigmatig kunnen aanpassen en een afstandsbedieiing is wel gewenst.

[ Voor 5% gewijzigd door FerdiV op 24-09-2007 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrDummy schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:52:
[...]

Ik maak gebruik van LM317T als stroomregelaar voor parallele schakeling. Dat werkt bij mij prima, de leds werken namelijk op stroom, niet op spanning. Hierdoor hoef je maar weerstand uit te rekenen: R = 1.25V / I
Dit is een mooie manier om je LEDS van de ( juiste ) stroom te voorzien, de stroom is ook nauwkeurig in te stellen :) . Het kan bovendien weerstandjes besparen als je veel LED ketens gebruikt, je hebt per keten geen weerstanden meer nodig, de juiste LED bedrijfs spanningen ( de diode doorlaat spanningen ) worden automatisch opgebouwd over de respectievelijke LEDS en daar zijn ze dan erg blij mee :) . Bij gebruik van veel LEDS op deze manier zal de max spanning op de aansluitingen van de LM317T dan wel hoog moeten zijn. Maar das duidelijk en vormt geen probleem voor deze halfgeleider.

Indien je wel met weerstanden a d slag gaat : het plaatje in de laatste inzending van SA007 is uiteraard OK.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 24-09-2007 14:55 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
1. Luxeons hebben meer lumen per watt dan gewone leds.
De star houdt in dat hij gemoneerd zit op een 'star', een stukje alu met soldeercontacten (aan te raden om die te nemen, veel makkelijker te koelen en te solderen).
En Luxeons werken op 350mA ipv 300mA.

2. Zo werkt het niet, je moet altijd een beperking van de stroom hebben anders gaat het stuk. En dat doe je met een weerstand, en 4x3.8 is meer dan 12V dus dat gaat zoiezo niet werken.

3. Als je de lumes die de leds geven vergelijkt met dat grafiekje zit je met 1x van alle kleuren op:
1W leds:
Rood: 31.25% (10lm)
Groen: 46.88% (15lm)
Blauw: 21.87% (7lm)
Dus dan komt er vrij aardig wit licht uit.

Luxeon 1W
Rood: 40.3% (27lm)
Groen: 44.78% (30lm)
Blauw: 14.93% (10lm)

De nanometers van de leds wijken iets af van het grafiekje, maar met luxeons zal het licht dus een flinke tint roder uitvallen, of je moet de stroom daar lager dan 350mA zetten.

Leon25: Met een LM317 kan je inderdaad beter de stroom afstellen, maar je mist een punt.
Je hebt evenveel LM317 setjes nodig als weerstanden, en ze zijn aanmerkelijk duurder en lastiger te maken dan een simpele weerstand.
En het produceerd evenveel warmte dan een weerstand.

Efficienter wordt het dus niet van een LM317, wel beter geregeld en je kan leds toevoegen/weghalen zonder de weerstand te vervangen, maar verder veranderd er weinig.

[ Voor 19% gewijzigd door SA007 op 24-09-2007 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[

Leon25: Met een LM317 kan je inderdaad beter de stroom afstellen, maar je mist een punt.
Je hebt evenveel LM317 setjes nodig als weerstanden, en ze zijn aanmerkelijk duurder en lastiger te maken dan een simpele weerstand.
En het produceerd evenveel warmte dan een weerstand.

Efficienter wordt het dus niet van een LM317, wel beter geregeld en je kan leds toevoegen/weghalen zonder de weerstand te vervangen, maar verder veranderd er weinig.
Mee eens.

Mijn opmerking was een reactie op de inzending van MrDummy, de stroombron methode is in bepaalde gevallen erg interessant. Hier onder dit topic is de spanningsmethode de oplossing. Dus de voeding is nu een spanningsbron en er zijn incircuitweerstandjes gebruikt.

Als FerdiV ooit 20 LEDS of zo in serie wil zetten is de stroombronvoeding wellicht ook een optie. Maar dat doet hier nu inderdaad niet terzake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Enige voordeel van LM317T als stroomregelaar is dat stroom over alle leds gelijk blijft.
Het kan best zijn dat elke leds iets verschillend gedraagt op spanningsval en daar kan gewone weerstand niet bijstellen. LM317T heeft eigen regeling over zijn weerstand en dat betekent dus dat het minder last heeft van verschillende spanningsvallen in (goedkope) leds.

Er bestaat inderdaad hoogvermogen 5mm leds met extra hoge lichtopbrengst. Ze hebben iets meer metaal bij de reflectorkant. Maar omdat ze moeilijker warmte kwijt kunnen raken is hun levensduur aanzienlijk lager dan "luxeon" emitters, die wel metalen onderkant heeft en kan dus beter afgevoerd worden. Dit behoudt de levensduur en de lichtsterkte blijft over lange tijd hoog.
Bij 1W emitter/star is na 50.000 uur nog op 80-90% van lichtsterkte.
Bij 1W (of hoogvermogen versie) 5mm led is na die tijd op 30% lichtsterkte. Het sterft dus langzaamaan weg.

Voor lange gebruik en inbouwen is 5mm led dus niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrDummy schreef op maandag 24 september 2007 @ 15:18:
Enige voordeel van LM317T als stroomregelaar is dat stroom over alle leds gelijk blijft.
Het kan best zijn dat elke leds iets verschillend gedraagt op spanningsval en daar kan gewone weerstand niet bijstellen. LM317T heeft eigen regeling over zijn weerstand en dat betekent dus dat het minder last heeft van verschillende spanningsvallen in (goedkope) leds.
Ja, inderdaad, als je weerstanden gebruikt inLEDcircuit dan blijven die typische spanningsvalletjes actueel. Nog een leuk voordeel misschien : je kan traploos ( potmetertje * ) zonder rookverschijnselen je LED stroom aanpassen bv als je met meerdere kleuren werkt en je wil op persoonlijke voorkeur afregelen .....

* extra drivertorretje benodigd .....

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 24-09-2007 17:11 . Reden: laatste aanvulling ..... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
SA007 schreef op maandag 24 september 2007 @ 14:53:
2. Zo werkt het niet, je moet altijd een beperking van de stroom hebben anders gaat het stuk. En dat doe je met een weerstand, en 4x3.8 is meer dan 12V dus dat gaat zoiezo niet werken.
Wordt de lichtsterkte dan niet gewoon zwakker?

En SA007 bedankt voor je weer goede utleg!

Ik denk dat we er nu wel uit gaan komen :) Als ik meer vragen heb zal ik dat nog posten. Maar bedankt allemaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MrDummy schreef op maandag 24 september 2007 @ 15:18:

Er bestaat inderdaad hoogvermogen 5mm leds met extra hoge lichtopbrengst. Ze hebben iets meer metaal bij de reflectorkant. Maar omdat ze moeilijker warmte kwijt kunnen raken is hun levensduur aanzienlijk lager dan "luxeon" emitters, die wel metalen onderkant heeft en kan dus beter afgevoerd worden. Dit behoudt de levensduur en de lichtsterkte blijft over lange tijd hoog.
Bij 1W emitter/star is na 50.000 uur nog op 80-90% van lichtsterkte.
Bij 1W (of hoogvermogen versie) 5mm led is na die tijd op 30% lichtsterkte. Het sterft dus langzaamaan weg.

Voor lange gebruik en inbouwen is 5mm led dus niet aan te raden.
Zolang de voedingsspanning stabiel is heeft het gebruik van een LM317 geen enkel voordeel ten op zichte van de o zo simpele voorschakelweerstand. Pas als de voedingsspanning gaat varieren heb je een voordeel met een LM317 omdat de stroom dan constanter blijft dan met een weerstand. Een LM317 is namelijke een meer ideale stroombron dan een weerstand. En stroom gaat ergens door heen, terwijl spanning ergens over valt.
Met een LM317 heb je dus ook nog steeds een weerstandje nodig per keten leds die in serie staan. Je hebt dus alleen maar meer componenten nodig en al helemaal niet minder, het wordt er gewoon (onnodig) duurder van. Een LM317 kan 37V ingangsspanning aan, maar daar heb je natuurlijk geen drol aan als je over 12V voedingsspanning beschikt.
Als je eletronica is serie schakelt gaat er overal precies even veel stroom door heen en verdeelt de spanning zich juist. Er gaat dus altijd precies even veel stroom door de 1e led als de 2e en 3e. Dat is ook meteen de reden waarom je leds in serie moet schakelen en niet parallel. Want in parallele schakeling verdeelt de stroom zich, dat zou geen probleem zijn als de forward spanningen van de leds precies gelijk zijn, maar helaas zijn ze dat nooit.

Hoelang een led mee gaat hangt voor een groot gedeelte af hoe warm je de led maakt (dus hoe goed je hem koelt). 5 mm leds kunnen hun warmte slecht kwijt, maar dat is geen probleem zolang je ze netjes op 20 mA aanstuurt en er niet extreem veel in een gesloten stukje plaatst. Maar gewoon lekker 5 mm leds gebruiken als ze voor de applicatie genoeg licht geven, die levensduur boeit echt niet. 50.000 uur = 2083 dagen = 68 maanden = 5,7 jaar. Ik kan weinig zaken verzinnen waar ik veel licht nodig heb (anders maakt het niet uit dat er steeds minder licht uit de led komt, dus als het bijv een status lampje is) wat jaren achter elkaar moet branden.

@FerdiV, je moet gewoon onder je voedingsspanning blijven, simply as easy. Een led gaat pas een beetje licht geven bij een Volt of 2,5, maar dat is niet meer dan een heel klein beetje licht (in een donkere kamer zie je het pas of als je goed kijkt). Ik zou zeggen ga naar de bibliotheek en leen een boek waarin de meest basale EL kennis wordt uitgelegd als je hiermee verder wilt zonder veel rookgordijnen te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 24-09-2007 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Dankzij jullie hulp snappen we nu aardig hoe het werkt en wat we willen. We zitten alleen nog met 1 ding, namelijk welke controller we willen. om te bepalen welke controller we willen moeten we eerst weten hoeveel ampere we nodig hebben.

Wij weten niet zeker hoe we dit kunnen uitrekenen want 1 serie van een kleur dus 3 leds, hebben 3 x 350 mA maar wat heeft de weerstand dan voor een Amperage?

Dan kunnen we 8000/(3*350) (plus de I van de weerstand?) uitrekenen. Dan komt er een getal uit en weten we toch hoeveel series we parallel kunnen zetten?

Als we de goede formule hebben, moeten we de uitkomst dan naar boven of beneden afronden? En wat heeft dit voor gevolgen met de weerstand? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Vergeet het bovenstaande maar, want er klopt niets van.
Als je iets in serie schakelt moet je de spanningen optellen (daarom kan je maar 3 LEDS doen bij 12V, want anders kwam je boven die 12V uit) en is stroom overal hetzelfde. Schakel je iets parallel dan is de spanning gelijk, maar verdeelt de stroom zich.
Dus als je de weerstand zo kiest dat er 350 mA gaat lopen, dan loopt er dus gewoon 350mA. Hoef je niets meer aan te rekenen. Als je 3 kanalen gebruikt, zodat ieder kanaal 1 kleur leds aanstuurd heb je dus maar 350 mA per kanaal nodig. Maar dan heb je niet meer dan 3 leds per kleur. Wil je meer leds aansluiten dan moet je meer stringen van 3 leds in serie met een weerstand er parallel aanhangen. Hang je per kanaal 3 stringen parallel dan gaat moet je voeding dus 3x350mA kunnen leveren, dus 1050 mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
furby-killer schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 12:32:
Vergeet het bovenstaande maar, want er klopt niets van.
Als je iets in serie schakelt moet je de spanningen optellen (daarom kan je maar 3 LEDS doen bij 12V, want anders kwam je boven die 12V uit) en is stroom overal hetzelfde. Schakel je iets parallel dan is de spanning gelijk, maar verdeelt de stroom zich.
Dus als je de weerstand zo kiest dat er 350 mA gaat lopen, dan loopt er dus gewoon 350mA. Hoef je niets meer aan te rekenen. Als je 3 kanalen gebruikt, zodat ieder kanaal 1 kleur leds aanstuurd heb je dus maar 350 mA per kanaal nodig. Maar dan heb je niet meer dan 3 leds per kleur. Wil je meer leds aansluiten dan moet je meer stringen van 3 leds in serie met een weerstand er parallel aanhangen. Hang je per kanaal 3 stringen parallel dan gaat moet je voeding dus 3x350mA kunnen leveren, dus 1050 mA.
Dit is niet helemaal wat ik bedoel. Kijk, als er 3 rode LEDs staan aangesloten in 1 serie en je wilt er meer dan drie, dan vragen wij ons af hoeveel series er max. parallel gelegd worden?

Bijv. de voeding heeft 8A. Is het dan deze berekening: 8000/(3*350) = 7,6... Dus kunnen we dan max. 7 of 8 series parallel zetten? Of is de hele berekening verkeerd? En moeten we nog rekening houden met de weerstand?

[ Voor 3% gewijzigd door FerdiV op 25-09-2007 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Zoals ik dus al zei je moet die stromen niet optellen voor leds die in serie staan. Als je 350 mA door je leds wilt sturen en je hebt een 8A voeding dan kan je dus:
8/0,35=22 stringen van 3 leds parallel hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FerdiV schreef :

Dankzij jullie hulp snappen we nu aardig hoe het werkt en wat we willen. We zitten alleen nog met 1 ding, namelijk welke controller we willen. om te bepalen welke controller we willen moeten we eerst weten hoeveel ampere we nodig hebben. Wij weten niet zeker hoe we dit kunnen uitrekenen want 1 serie van een kleur dus 3 leds, hebben 3 x 350 mA maar wat heeft de weerstand dan voor een Amperage? Dan kunnen we 8000/(3*350) (plus de I van de weerstand?) uitrekenen. Dan komt er een getal uit en weten we toch hoeveel series we parallel kunnen zetten?

Als we de goede formule hebben, moeten we de uitkomst dan naar boven of beneden afronden? En wat heeft dit voor gevolgen met de weerstand?

Antwoord :

Een serie van een kleur, drie leds van elk 350 mA levert op : 3/3 maal 0.35 = 1 maal 0.35 = 0.35 Ampere => Ir = 0.35 Ampere ..... Door die weerstand zal 0.35 Ampere lopen ( een weerstand heeft overigens geen Amperage ) .....

je kan nu een x aantal serieketens elk steeds bestaande uit 3 leds parallel zetten. x wordt nu bepaald door : de stromen door alle ketens ( ervan uitgaande dat door verschillende ketens verschillende stromen zullen lopen, indien je met verschillende kleuren werkt ) bijelkaar tellen : dus dit wordt een optelsommetje. In het andere geval wordt het een vermenigvuldigingetje ..... ( overal dezelfde stromen ). De totaalstroom mag de belastingstroom van de voedingsmodule niet overschrijden. Liefst altijd wat eronder blijven vooral bij continu belastingen ! Voor veel voedingen is de vol continu belasting niet zo leuk .....

De uitkomst : indien dus de uitkomst de weerstandswaarde moet betreffen, dan rond je naar boven af, vooropgesteld dat het dus om de serie weerstand in een keten gaat ..... Eea ivm componententoleranties en veiligheid. Gevolgen voor de weerstand : mogelijk andere keuze van de vermogensklasse ( als het 'toevallig' net op het 'randje' is ), en de prijs. Vermogensklasse : simpel rekenen : je doet gewoon P = I kwadraat maal R of : P = U kwadraat gedeeld door R of : P = U maal I .....

Slot : heb je bijvoorbeeld een 10 A PS : dan moet je aldus berekenen : 10 / y = x waarin y de ketenstroom is en x het aantal ketens, takken. Of : 10 / ( y1 + y2 + y3 + y ( = i1 + i2 + i3 waarin i1 = i2 = i3 etc. y is de totaalstroom van alle gelijke stromen dus alle takken betreffende met bv de rode leds ). Voor de veiligheid kan je bv bij veel takken ook zo rekenen : 10 / y = x + 1 maar van dit laatste moet je je maar niets aantrekken, grapje, ook al werkt het wel.

Hopenlijk heb je aan bovenstaande iets, anders vraag maar verder. Uitrekenen kan ook : maar dan moeten alle stroomwaarden van alle typen door jou toegepaste leds bekend zijn ( alle kleuren ).

Suc6 Leon25.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 25-09-2007 13:54 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
@Leon25:

Dus moeten we dit berekenen?:

8000 / (3 * 350) = 7,6... parallelle schakelingen.

Waarbij 8000 de mA van de voeding is. Er zitten 3 LEDs per serie, vandaar dat we dus 3 maal 350 mA doen.

Volgens onze berekening kunnen we dus max. 8 parallelle series aansluiten (per serie 3 LEDs).

@furby-killer: Dit is niet juist. Wij hebben zojuist op school 6 LEDs van 20mA in serie aangesloten en hierbij hebben we opgemeten dat er ruim 120 mA vraagt.

[ Voor 3% gewijzigd door FerdiV op 25-09-2007 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Leon25:

Dus moeten we dit berekenen?:

8000 / (3 * 350) = 7,6... parallelle schakelingen.

Neen ! 8000 / ( 350 ) = 22,8 ~ -> 22 ! Deze waarde afronden naar ONDEREN.

Waarbij 8000 de mA van de voeding is. Er zitten 3 LEDs per serie, vandaar dat we dus 3 maal 350 mA doen.

Neen ! 3 / 3 maal 350 mA = 1 maal 350 mA ..... Waarom ? In een serieschakeling loopt OVERAL dezelfde stroom .....

Volgens onze berekening kunnen we dus max. 8 parallelle series aansluiten (per serie 3 LEDs).
Volgens deze berekening kunnen we dus max. 22 parallelle series aansluiten (per serie 3 LEDs).

@furby-killer: Dit is niet juist. Wij hebben zojuist op school 6 LEDs van 20mA in serie aangesloten en hierbij hebben we opgemeten dat er ruim 120 mA vraagt.

Hierop reageer ik ook even, het kan een misverstand zijn : doe even ( op school ) een stroommeting in die keten, die tak, dus plaats de ( universeel ) meter bv TUSSEN twee LEDS in die keten ..... of een meetpen op de plus van de voeding en eentje aan het circuit. Voor 6 leds van 20 mA zal de totaalstroom ook rond de 20 mA liggen. Wel zul je bij een spanningsmeting zien ( multimeter in het spanningsgebied schakelen en de meetpennen 'over' de hele schakeling plaatsen ) dat de totaal spanning ( de spanningen van ALLE leds in die keten bijelkaar ) nu de som is van alle afzonderlijke spanningen ..... Dat komt omdat over elke led ( in werking ) een spanning opgebouwd werd : de diode werkspanning. De som van deze werkspanningen ( EN : maar dat is voor jullie op school nu niet van belang de waarde van het eventuele verlies over de toevoerleidingen en aansluitpunten tussen de diodes onderling : dit is een zeer geringe restspanning, verwaarlozen dus ) is exact gelijk aan de spanning over de klemmen van de voeding

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 25-09-2007 14:46 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
@leon25: Thnx voor je uitleg. We hebben nu een schakeling gemaakt die te zien is op de volgende link:

http://img232.imageshack....ge=ledroodparallelod1.png
Het is voor dit voorbeeld alleen voor de rode kleur gedaan!

HIerbij hebben we nu de chromoflex van 12V met 2,5A.

De LEDs zijn 350mA en 2,85V.

De weerstand is 10 Ohm omdat:
(12 - (3 * 2,85)) / 0,35 = 9,86 Ohm

Op de tekening zijn 7 schakelingen te zien omdat:
2500 / 350 = 7,14 schakelingen.

[ Voor 7% gewijzigd door FerdiV op 25-09-2007 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zonder na te rekenen, los v h rekenwerk is het OK ! :)

Weerstandswaarde naar boven afgerond, aantal series naar onder afgerond en manier van rekenen is nu helemaal juist.

........... Suc6 ermee ! Schroom niet om nog te vragen indien dat nodig zou zijn .....

Naschrift : de weerstand is nu een 1.5 watt type hij wordt behoorlijk warm tenzij het opp erg groot is. Als je 4 leds gebruikt per keten dan is deze weerstand nog maar ca 0.25 Watt.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 25-09-2007 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
FerdiV schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 14:45:
@leon25: Thnx voor je uitleg. We hebben nu een schakeling gemaakt die te zien is op de volgende link:

http://img232.imageshack....ge=ledroodparallelod1.png
Het is voor dit voorbeeld alleen voor de rode kleur gedaan!

(…)

Op de tekening zijn 7 schakelingen te zien omdat:
2500 / 350 = 7,14 schakelingen.
Bedoel je dat je nu voor de groene en blauwe LED's nóg 2⋅7 series eraan gaat hangen? Dat je de G en B-LED's voor de duidelijkheid weggelaten hebt? Of snap je wél hoe 't werkt en heb je slechts een voorbeeldje gemaakt en ga je netjes twee series gebruiken per kleur zometeen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Anoniem: 234089 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 14:53:
Zonder na te rekenen, los v h rekenwerk is het OK ! :)

Weerstandswaarde naar boven afgerond, aantal series naar onder afgerond en manier van rekenen is nu helemaal juist.

........... Suc6 ermee ! Schroom niet om nog te vragen indien dat nodig zou zijn .....
Dankjewel :)

We hebben nog 1 vraag, we snappen de schakeling etc. maar we hebben een vraag over de weerstand.

Kijk, we hebben dus 9,86 Ohm nodig en dus rondden wij dit af naar boven dan wodt het 10 Ohm. Op leds-buy kunnen we dan uit de E12 reeks een 10 Ohms weerstand kiezen, maar de E12 reeks heeft een tolerantie van 10%. Wil dit zeggen dat de werkelijke waarde tussen de 9 en 11 ligt? Als dat zo is dan is dit toch schadelijk voor onze LEDs als hij 9 Ohm is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Osiris schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 15:09:
[...]

Bedoel je dat je nu voor de groene en blauwe LED's nóg 2⋅7 series eraan gaat hangen? Dat je de G en B-LED's voor de duidelijkheid weggelaten hebt? Of snap je wél hoe 't werkt en heb je slechts een voorbeeldje gemaakt en ga je netjes twee series gebruiken per kleur zometeen? :P
Ja we hadden de blauwe en de groene even weggelaten en dachten dat we bij deze ook gewoon er ook gewoon 7 konden maken, maar dit is dus toch niet zo en kunnen we maar 2 series parallel per kleur doen :S

EDIT: Volgens mij kunnen er wel 7 per kleur, want voor elke kleurgroep is er toch 2,5A?

[ Voor 6% gewijzigd door FerdiV op 25-09-2007 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
FerdiV schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 15:11:
[...]

Ja we hadden de blauwe en de groene even weggelaten en dachten dat we bij deze ook gewoon er ook gewoon 7 konden maken, maar dit is dus toch niet zo en kunnen we maar 2 series parallel per kleur doen :S
Ga maar na: die twee extra kleuren van zeven series trekken óók bijna 2,5 A. Dat zou in totaal dus meer dan 7 A's trekken.

Of kan ie daadwerkelijk 2,5 A per kleur? Zoja, dan heb ik 't niet goed gelezen en mag je m'n reactie compleet negeren :P

Je hebt gelijk. Volgens de ChronoFlex Flyer kan ie 3 ⋅ 2,5 A trekken. Dus dan kan 't prima, zeven series per kanaal. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 25-09-2007 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Osiris schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 15:13:
[...]

Ga maar na: die twee extra kleuren van zeven series trekken óók bijna 2,5 A. Dat zou in totaal dus meer dan 7 A's trekken.

Of kan ie daadwerkelijk 2,5 A per kleur? Zoja, dan heb ik 't niet goed gelezen en mag je m'n reactie compleet negeren :P
ja het is 2,5A per kleur, zie mijn vorige reactie en dna de EDIT :P Ik heb de specs nog even gecheckt...

Maar kan er iemand mijn vraag over de weerstand beantwoorden? Deze is namelijk een beetje verdwenen nu. (Paar reacties omhoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Volgens mij zit 't helemaal prima met die weerstand. Let wel dat je weerstand, als ik 't goed berekend heb, wel 1,2 W gaat verstoken. Dus koop geen simpel weerstandje ofzo :+

Jeetje, zit nog een post tussen. 't Is wellicht wel verstandig om inderdaad een kleinere tolerantie te kiezen of een weerstandje hoger. Maar zit je sowieso met die hogere vermogensweerstanden sowieso niet met kleinere toleranties?

[ Voor 40% gewijzigd door Osiris op 25-09-2007 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op leds-buy kunnen we dan uit de E12 reeks een 10 Ohms weerstand kiezen, maar de E12 reeks heeft een tolerantie van 10%. Wil dit zeggen dat de werkelijke waarde tussen de 9 en 11 ligt? Als dat zo is dan is dit toch schadelijk voor onze LEDs als hij 9 Ohm is?
Dit is een hele goede vraag ! Direct schadelijk niet maar leds willen graag op de voorgeschreven spanningen en stromen werken. Oplossing : houd er rekening mee in de keuze van je weerstand ( bij schakelingen voor continu gebruik best wel belangrijk. Als de tolerantie werkelijk aanzienlijk is dan deed ik wel ( als ik geen keus had ) zo'n weerstand even meten met de multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Over je tolerantieprobleem: da's niet zo'n groot probleem volgens mij, kijk maar:

1 W 10 Ω metaallaagweerstand, en die heeft 'toevallig' een tolerantie van 1%. Dat lijkt me klein zat? :)

Overigens is dus 1 W nog 0,2 W te weinig, dus dan zit je al snel aan de 4 W draadweerstanden, als ik Conrad mag geloven. Daar staat alleen weer geen tolerantie bij 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Osiris op 25-09-2007 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
FerdiV schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 14:05:
Dan doe je toch echt iets heel erg goed fout. Volgens jouw klopt dan namelijk de stroomwet van Kirchhof niet meer, laat dat nu net 1 van de meest basale wetten van de elektronica zijn (samen met de wet van Ohm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vermoedelijk bedoelde FerdiV ipv LED's : LEDketens die // geschakeld werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Osiris schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 15:33:
Over je tolerantieprobleem: da's niet zo'n groot probleem volgens mij, kijk maar:

1 W 10 Ω metaallaagweerstand, en die heeft 'toevallig' een tolerantie van 1%. Dat lijkt me klein zat? :)

Overigens is dus 1 W nog 0,2 W te weinig, dus dan zit je al snel aan de 4 W draadweerstanden, als ik Conrad mag geloven. Daar staat alleen weer geen tolerantie bij 8)7
Draadweerstanden tussen 5 en 20 % vaak 10 %. De temperatuur speelt een grote rol bij dit soort weerstanden. Metaalfilm : zeer stabiel, we gebruiken die ook vaak in de hoogfrequenttechniek waarbij die weerstand zelf natuurlijk geen invloed op het hoogfrequent gebeuren uitoefent maar waarbij exacte ( DC ) instellingen van belang zijn ( meetapparatuur ). Let op ! Steeds die situaties waarbij er grote belastingen zijn, leveren aanzienlijke temperaturen op. Als je ze kunt vermijden is dat geen slechte zaak. Maar voor een gewoon LED serie schakelingetje speelt dat geen rol. Als het echter in zo'n keten van FerdiV bv mogelijk is om 4 LEDS te plaatsen, resteert slechts een klein weerstandje. Als het werkelijk niets uitmaakt kan dat voordelig zijn. Stel, de voeding is een beetje 'ingezakt' Dat kleine weerstandje kan je gewoon weglaten : je houd alleen de LEDS over. Laatste opmerking : het kan nooit kwaad om in een DC circuit met LEDS een weerstand op te nemen, je weet maar nooit .....

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 25-09-2007 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als je dat kleine weerstandje weghaalt dan is het resultaat een flits en daarna komt er nooit meer licht uit je leds. Je moet gewoon de stroombegrenzen bij leds.
Ik weet niet wat jij hoogfrequent noemt, maar een metaalfilm weerstand gedraagt zich bij 100 MHz echt niet meer als een weerstand.
Die toleranties in weerstanden maken echt niet uit voor die ledjes zolang je maar braaf je waardes naar boven toe afrond. De kans dat je bij een 10 Ohms weerstand met weerstanden van 9 en 11 ohm opgescheept zit is nagenoeg 0 als je maar een paar weerstanden hebt. 't is namelijk niet lineaire verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

LEDs kun je beetje aankijken als diodes. Dat betekent dat als ze beginnen te geleiden, zelf niet stroom begrenzen. Het loopt steeds vrijer door. Het neemt toe als een rivier dat steeds meer stukloopt als er teveel water doorheen komt. LEDs zullen daarom zonder weerstand steeds meer stroom doorlaten en gaan zichzelf opblazen.

Als je LED op een batterij aansluit met een spanning dat nog beetje onder spanning van LED blijft, brandt het wel, maar het zal zichzelf opbranden. Het krijgt dan kortere levensduur, hooguit 200 uren of zo. LED heeft daarom hulp nodig van een weerstand om stroom te kunnen begrenzen. Dan pas blijft de LED langer leven, vele jaren door. El cheapo LED sleutelhangers dat direct aan 3V knoopcel hangt zijn ook niet langer in leven. Ook zij gaan snel kapot.
Hoe hoger de spanning is, hoe sneller de LED opblaast. Niet dat ie ontploft, maar brandt zichzelf op in de chip. :)

Weerstand of elke vorm van stroombegrenzing is daarom verplicht. Het maakt niets uit welke spanning je neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b][message=28791360,noline]furby-killer schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:24
Ik weet niet wat jij hoogfrequent noemt, maar een metaalfilm weerstand gedraagt zich bij 100 MHz echt niet meer als een weerstand.
Hoi ! weer even hier aanwezig, en zag je opmerking. Hoogfrequent is het gebied van de radiogolven ( per definitie ).

Waarom je schrijft dat een metaalfilmweerstand bij 100 MHz zich echt niet meer als een weerstand gedraagt begrijp ik niet. Kennelijk heb je het nu over een weerstand die is opgenomen in een hoogrequent proces ? In dat geval zal de metaalfilm nogal wat roet in het eten gooien en de wisselstroomweerstand van de resistor verandert aanzienlijk. Ook kunnen er allerlei vervelende processen tot stand gebracht worden zoals bijvoorbeeld instabiliteit en paracitair oscileren, en nog veel meer ! Misschien kun je toch nog eens laten weten wat je bedoelt ?

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 25-09-2007 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MrDummy schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 19:08:
LEDs kun je beetje aankijken als diodes.
Volgens mij is een LED toch echt gewoon een diode. LED, Light Emitting Diode?

Het klopt voor een groot deel niet wat je zegt. Als ik 2 oplaadbare penlites aan een powerled hang dan verkort ik de levensduur in z'n geheel niet, uit een witte led is 't maar de vraag of er licht uit komt bij zo'n lage spanning, bij een rode zal ie iig wel zachtjes gaan branden. De problemen komen pas als je voedingsspanning boven de maximale forward spanning van je led ligt.

@Leon25, een weerstand gaat zich als een spoel gedragen bij dergelijke frequenties. En zo'n kleine spoel wil dan ook niet meer braaf voor spoel spelen. Metaalfilm weerstanden zijn stabiel, maar je overdreef het een beetje. Maar goed dit is wel erg ver off-topic.

[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 25-09-2007 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

furby-killer schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 20:33:
[...]

Volgens mij is een LED toch echt gewoon een diode. LED, Light Emitting Diode?

@Leon25, een weerstand gaat zich als een spoel gedragen bij dergelijke frequenties. En zo'n kleine spoel wil dan ook niet meer braaf voor spoel spelen. Metaalfilm weerstanden zijn stabiel, maar je overdreef het een beetje. Maar goed dit is wel erg ver off-topic.
Tja .. zeker gaat die weerstand zich als een spoel gedragen, ik zal nooit schrijven dat dit niet zo is .....

Als jij het overdrijven noemt ....., nogmaals, de metaalfilmweerstand is zeer stabiel en ik begrijp nog steeds niet waarom je dat schreef ..... Van mij zul je nooit lezen dat een metaalfilmweerstand in het hoogfrequentgebied als normale weerstand kan werken ( of het zou een wel zeer speciale toepassing moeten zijn ! ) Misschien is het toch beter om even goed te lezen wat ik erover schreef ? Dus : nog maar een keertje : dit is wat ik exact erover schreef : ( check het maar )

Metaalfilm : zeer stabiel, we gebruiken die ook vaak in de hoogfrequenttechniek waarbij die weerstand zelf natuurlijk geen invloed op het hoogfrequent gebeuren uitoefent maar waarbij exacte ( DC ) instellingen van belang zijn ( meetapparatuur ).

De metaalfilmweerstand wordt ingezet in een hoogfrequente schakeling waarbij hij niet in het hoogfrequent proces is opgenomen, hij is DC adj. actief, en doet dat met succes, hopenlijk mag dit zo duidelijk zijn ..... we ontkoppelen soms deze weerstand met een speciaal soort C om verdere effecten uit te sluiten ..... De metaalfilmweerstand kan ultrastabiel zijn en zeer nuttig in HF schakelingen ..... Maar hij is dan wel meestal in een DC functie geplaatst.

Nog iets : als je spanningsvoeding op een keten van LEDS toepast bouwen zich spanningen op over de LEDS, deze opbouw MOET plaatsvinden ( bij een bepaalde stroom en volgens de fysische LED wetten ) : het fenomeen doet zich voor dat als deze spanning niet boven de werkspanning komt, de stroom gelijk is aan de normale LEDstroom. Dus je PS levert dan exact ( of wat minder ) de totaalspanning van alle afzonderlijke spanningen in de keten.

Mocht je nu stroomvoeding toepassen ( professionele toepassing, soms actueel ) dan is er het fenomeen dat je tussen de aansluitklemmen van de onbelaste stroombron bv 25 volt meet en bij aansluiting van een ( jazeker, je leest het goed, EEN ) led EXACT de werkspanning van die LED meet.

Ik heb al eerder bemerkt dat sommigen niet alle eigenschappen van een diode goed kennen. En er is al eerder gewerkt met proefopstellingen waar dan uiteindelijk bleek dat onze natuurkunde wetten het toch voor het zeggen hebben.

Slot : De stroombronmethode is een stabiele en veilige methode, verder geen comment.
Bij de spanningsmethode is het uitkijken geblazen als je zonder weerstand werkt. een LED op een knoopcel is al risicovol omdat er eventueel al een te hoge spanning over de LED kan komen te staan. Hier luistert het zeer nauw : een minieme spanningsverhoging levert al een veeel grotere stroom. Als je een keten van LEDS aansluit op een spanningsbron zonder weerstand in die keten dan werkt dit ook prima indien je zorgt dat de som van de afzonderlijke werkspanningen iets boven de PS spanning ligt.

Mocht je nog willen reageren hierop, wel even eerst goed lezen :)

[ Voor 110% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 25-09-2007 21:28 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
furby-killer schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 20:33:
[...]
Het klopt voor een groot deel niet wat je zegt. Als ik 2 oplaadbare penlites aan een powerled hang dan verkort ik de levensduur in z'n geheel niet, uit een witte led is 't maar de vraag of er licht uit komt bij zo'n lage spanning, bij een rode zal ie iig wel zachtjes gaan branden. De problemen komen pas als je voedingsspanning boven de maximale forward spanning van je led ligt.
Maar dat heeft niks te maken met het inzakken van de voedingsspanning, dat heeft te maken met de maximale stroom die je batterijtje kan leveren.

Die Chronoflex kan blijkbaar 2.5A leveren, als een beetje batterij 0.2A kan leveren is ie blij.

En met 0.2A blaas je een powerled inderdaad niet op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SA007 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 21:26:
[...]

Maar dat heeft niks te maken met het inzakken van de voedingsspanning, dat heeft te maken met de maximale stroom die je batterijtje kan leveren.
Maar dan trekt die LED het batterijtje wel erg snel leeg ( I max bat !!!!! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SA007 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 21:26:
[...]

Maar dan trekt die LED wel erg snel dat batterijtje leeg ( Imax bat ), zou dat wel de bedoeling zijn ? Misschien was het toch wel spanningsvoeding ...... bij de normale ( veel lagere ) LED stroom. Ja, als het dan mis gaat met de spanning dan is de LED niet meer das een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Jongens lees je eens een beetje in over diodes voordat je gaat posten, jullie bedoelen het wel goed, maar het klopt gewoon niet.
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/img/000193.png
Als ik de bovenstaande blauwe led aansluit op een batterij die 2,7V levert, dan gaat er gewoon een paar mA stroom door 't ledje lopen en gloeit die net aan een heel klein beetje op. Het ding is echter bedoeld om op 20 tot 40 mA te werken, dan geeft ie namelijk wel fatsoenlijk licht. Sluit je de led aan op een 3,7V voeding zonder stroombegrenzing, dan gaat er een enorme stroom lopen. Want de diode karakteristiek is exponentieel, een klein beetje te veel spanning zorgt voor veel te veel stroom. Heeft dus allemaal niets te maken met hoeveel stroom het batterijtje kan leveren.

Dat je op een voeding die voor stroombron een hoge open klem spanning meet is nog al logisch. Die voeding probeert de ingestelde stroom te leveren, R=U/I. De weerstand is oneindig, dus gaat de spanning naar z'n maximum toe. Een spanningsmeter heeft een weerstand van 100 kOhm, dus daar kan die voeding nooit een Ampere (oid) doorheen rossen. Precies het omgekeerde gebeurt als je bij een voeding die ingesteld is op een bepaalde spanning meer stroom gaat trekken dan de voeding leveren kan, dan zakt de spanning in.

Laten we maar ophouden over die metaalfilm weerstanden want je spreekt jezelf gewoon tegen. Je hebt 't over DC en hoog frequent, bij mij is DC niet zo hoog frequent.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 25-09-2007 22:10 ]

Hoi :

Er zijn gisteren en daarvoor een aantal dingen verkondigd waar ik behoorlijk van geschrokken ben. In die zin dat ik me zorgen maak over de kennis van componenten. Ik vind het wel tof dat de betreffende mensen hun mening gaven, dat is erg te waarderen, vind ik persoonlijk.

1 - leds gaan met een flits ( of zonder ) naar hun einde zonder voorschakelweerstand ook al is Ub ( spanningsbronmethode, Ri => 0 ) aangepast aan de ledwerkspanning

2 - leds leven korter als ze zonder voorschakelweerstand worden aangesloten op een aangepaste spanningsbron. De aangepaste spanningsbron heeft dus een Ub = UwerkLED ..... Niemand gaat een ledje op 20 Volt zetten zonder R das duidelijk .....

3 - leds kunnen opblazen bij een Ub, lager dan de Uled, indien er geen voorschakelweerstand wordt gebruikt.

4 - leds houden hun spanning bij wijzigende stroomsterkte. Dus de ledspanning blijft constant.

Welnu :

1 - net als 20 jaar geleden vanmorgen bij de koffie later op de ochtend ( effe snel zonder solderen etc. ) even een paar ketentjes LEDS geknoopt ZONDER enige weerstand ( zie de afbeelding waarop een van de ketentjes) Alle geteste LEDS zijn NIET met een flits ( of zonder ) overleden.

2 - bij meten blijk alle LEDwerkspanningen iets onder de spanning te liggen die over de LED ontstaat bij een reguliere berekening MET een weerstand : levensduur van de LED is nu gegarandeerd LANGER dan met de weerstandsmethode op reguliere basis. Uiteraard had ik de totaalsom van alle LEDspanningen iets hoger gekozen dan de voedinkjes hier gebruikt.

3 - hier IS de Ub lager dan de Uled .....

4 - verwar eea niet met het lawine effect vd Zener in Sper svp ..... de LED diode doorlaat spanning is toch niet zo constant hoor ..... bij meting bleek dat bij een toename van 5 naar 20 mA er maar liefst 800 mV spanningsverhoging over de respectievelijke LEDS ontstond, over de LEDketen was dit dus 3.2 VOLT ..... en dit alles zonder weerstand. Uiteraard klopt het voorgaande met de specs van die diodes. Het is niet zo moeilijk om een grafiek op de juiste manier te lezen. Bij een bepaalde diode spanning behoort altijd een bepaalde stroom en bij een bepaalde diode stroom behoort altijd een bepaalde spanning.

Hopenlijk is hiermede het misverstand uit de weg geruimd. Een fotootje is als bewijs toegevoegd.

Let op : behalve LEDS kennen we in de Electronica nog meer onderdelen, zoals jullie weten : zelfs een heleboel !

Mijn advies : ken UW onderdelen ! En wees zachtaardig voor ze. Laat je niet door vreemde theorieen misleiden.

Gr. Leon25.

Afbeeldingslocatie: http://h1.ripway.com/leon10000/ledszonderR.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 26-09-2007 14:38 ]

Laten we maar ophouden over die metaalfilm weerstanden want je spreekt jezelf gewoon tegen. Je hebt 't over DC en hoog frequent, bij mij is DC niet zo hoog frequent.
[/quote]

Bij jouw is DC niet zo hoogfrequent ! Waar dan wel als ik vragen mag ?

Hoe dan ook : hopenlijk kom je toch eens tot het inzicht dat er geen geval van tegenspraak was. Zeer veel schakelingen in het hoogfrequent genre zouden niet meer met metaalfilmweerstanden kunnen worden uitgerust met alle gevolgen van dien. Je beseft toch wel dat er vele circuits in zo'n schakeling kunnen voorkomen waar metal ( DC toepassing ) in wordt gebruikt ?

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 26-09-2007 12:24 ]

• Sissors
  • Niet online
Volgens mij was DC 0 Hz en is hoogfrequent meer dan pak 'm beet 60 Mhz.

Ik heb nooit gezegd dat een led meteen doorbrand als je hem direct op een spanning aansluit. Ik was juist diegene die de leds direct aan een batterijtje durfde te hangen. De problemen komen pas als je er net iets meer spanning dan de forward spanning die de led mag hebben opzet, doordat de diode karakteristiek behoorlijk exponentieel is. Ik begrijp wel hoe in een ledje moet gebruiken hoor.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@leon25: die leds hangen duidelijk niet op een voeding die 2.5A kan leveren, laatste keer dat ik dat deed smelte er plastic en stonk het de rest van de dag hier :P

Wat je zegt klopt inderdaad, maar het gaat toch om het probleem van de TS en niet om theorieen over leds te bekrachtigen of te ontkrachten (stuur maar een mail naar mythbusters)

Offtopic:
Volgens mij is een 25V blokspanning wel DC hoor, de stroom gaat namelijk altijd in 1 richting, geen wisselspanning (AC), en een blokspanning heeft een frequentie ie best in de 100+Mhz kan zitten, maar dan is het nog geen AC.

• Sissors
  • Niet online
http://en.wikipedia.org/w...rrent#Various_definitions

Allebei gelijk (maar ik meer gelijk :P). En als je jouw voorbeeld netjes bekijkt, heb je zowel een constante (DC voor mij) component als (oneindig veel) AC componenten.

EDIT: ook is een blokgolf niet per definitie altijd groter dan nul, hij kan ook gewoon varieren rondom 0. (van -5 tot +5V bijvoorbeeld).

[ Voor 22% gewijzigd door Sissors op 26-09-2007 14:55 ]

SA007 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 13:24:
@leon25: die leds hangen duidelijk niet op een voeding die 2.5A kan leveren, laatste keer dat ik dat deed smelte er plastic en stonk het de rest van de dag hier :P

Wat je zegt klopt inderdaad, maar het gaat toch om het probleem van de TS en niet om theorieen over leds te bekrachtigen of te ontkrachten (stuur maar een mail naar mythbusters)

Offtopic:
Volgens mij is een 25V blokspanning wel DC hoor, de stroom gaat namelijk altijd in 1 richting, geen wisselspanning (AC), en een blokspanning heeft een frequentie ie best in de 100+Mhz kan zitten, maar dan is het nog geen AC.
Hoi ! Wel ..... ik heb die keten maar aan de 100 Ampere PS gehangen. Je hebt beslist ergens iets verkeerd gedaan, maar fouten maken we allemaal wel eens hoor.

Maar ja, no problem ook 0,1 Gc is hoogfrequent.

Mythbusters haha neen dank je wel ( oje ) ( maar soms wel geinig om te zien, als afschrikwekkend voorbeeld ..... ) En inderdaad, we moeten ons houden aan het probleem van TS, je hebt gelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 26-09-2007 16:30 ]

furby-killer schreef op woensdag 26 september 2007 @ 14:53:
http://en.wikipedia.org/w...rrent#Various_definitions

Allebei gelijk (maar ik meer gelijk :P). En als je jouw voorbeeld netjes bekijkt, heb je zowel een constante (DC voor mij) component als (oneindig veel) AC componenten.

EDIT: ook is een blokgolf niet per definitie altijd groter dan nul, hij kan ook gewoon varieren rondom 0. (van -5 tot +5V bijvoorbeeld).
Hm ..... we halen er de scoop en de spectrum analyzer maar bij ..... :) ook al betreft het blokgolven : ook die doen niet mee in deze toepassing v d onvolprezen metal component. En over blokgolven kunnen we nog weken verder gaan ( erg interessant gebied ! ) maar dan geraken we ver uit de buurt v d ledjes ..... Note ! : blokgolven veroorzaken harmonischen en je hele spectrum zit dan vol met hoogfrequent !

Je schreef ook : Ik heb nooit gezegd dat een led meteen doorbrand als je hem direct op een spanning aansluit. Ik was juist diegene die de leds direct aan een batterijtje durfde te hangen

Ik bedoelde ook niet jou daarmee :) Vond het klasse dat je die led op de bat. aansloot.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 26-09-2007 16:38 ]

• FerdiV
Het niveau gaat ons hier even te hoog. Is er iemand die kan zeggen welke weerstanden ik dus moet kopen? :)

Ik heb 10 en 5 Ohms weerstanden nodig. Zijn de weerstanden uit de E12 reeks (10% tolerantie) dan goed genoeg? Let op: de 10 Ohm is een afgeronde van 9,86 Ohm.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ruim goed genoeg, de leds wijken ook wel 10% af hoor :P.

En btw de E12 serie geeft niet de tolerantie aan, alleen de serie van waardes. (E12 heeft 12 waardes per 10macht, E24 heeft er 24, etc)

• FerdiV
SA007 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 00:04:
Ruim goed genoeg, de leds wijken ook wel 10% af hoor :P.

En btw de E12 serie geeft niet de tolerantie aan, alleen de serie van waardes. (E12 heeft 12 waardes per 10macht, E24 heeft er 24, etc)
Maar wat houdt die tolerantie in? Dat is toch hoeveel de Ohm kan zijn, dus in dit geval tussen de 9 en 11? Of zit ik er naast? De weerstanden zijn het laatste dat we nodig hebben. Als ik zeker weet welke ik moet hebben ben ik ongeveer klaar :)

FerdiV schreef op donderdag 27 september 2007 @ 10:10:
[...]

Maar wat houdt die tolerantie in? Dat is toch hoeveel de Ohm kan zijn, dus in dit geval tussen de 9 en 11? Of zit ik er naast? De weerstanden zijn het laatste dat we nodig hebben. Als ik zeker weet welke ik moet hebben ben ik ongeveer klaar :)
Hoi ! Als je het niet vertrouwt KAN je eventueel 12 ohm R's monteren ..... Nogmaals, het HOEFT niet perse hoor ! Wil je vasthouden aan ca 10 Ohm, kies een andere tolerantie ! Voor die paar weerstanden zal de prijs reuze meevallen.

En voer even deze nieuwe waarde van 12 Ohm ( als je toch kiest voor 12 Ohm ) in om het opgewekte vermogen in R te berekenen . Dus : Ikwadraat maal R .....

En alweer suc6 toegewenst.

Excuus voor het afwijken vh Topic ! Maar soms moet men wel eens even reageren, eea kan dan toch van nut zijn :) Maar ik doe het zelf bij voorkeur dus liever niet hoor.

Mag ik je trouwens nog iets vragen ? hebben jullie op school de beschikking over een multimeter ?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 27-09-2007 11:43 ]

• FerdiV
Anoniem: 234089 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 11:37:
[...]

Hoi ! Als je het niet vertrouwt KAN je eventueel 12 ohm R's monteren ..... Nogmaals, het HOEFT niet perse hoor !

En voer even deze nieuwe waarde van 12 Ohm in om het opgewekte vermogen in R te berekenen . Dus : Ikwadraat maal R .....

En alweer suc6 toegewenst.

Excuus voor het afwijken vh Topic ! Maar soms moet men wel eens even reageren, eea kan dan toch van nut zijn :) Maar ik doe het zelf bij voorkeur dus liever niet hoor.

Mag ik je trouwens nog iets vragen ? hebben jullie op school de beschikking over een multimeter ?
Haha, ja zeker.

Maar het is dus geen enkel probleem als we de 10Ohm nemen...

10 Ohm is OK ..... die R moet natuurlijk niet 3 of bv 5 Ohm zijn, maar das duidelijk :)

Laatste opmerking : niet ervan opkijken als de weerstand erg warm wordt indien hij klein van afmetingen is ..... door het geringe opp zal dan de Rth- opp -> ambient hoog zijn waardoor de warmtestroom van de kern naar buiten toe moeilijk verloopt. In dat geval kan een weerstand flink in waarde veranderen ( soms meer dan de opgegeven tolerantie ! De tolerantie is die afwijking die kan existeren zonder meer. Maar de tolerantie, waarbinnen temperaturen varieren, is iets anders. Je hebt ook weerstanden met een groot opp, deze geven hun warmte makkelijk af a d omgeving ( het zg ambient ) en hun temp variatie is lager dan die van weerstanden met kleiner opp.

Bij een pos temp coef : R neemt toe
Bij een neg temp coef : R neemt af

Trek je van dit verhaaltje verder niets aan. Omdat in jouw keten al genoeg spanningsval existeert, waardoor dit probleem in de weerstand niet a d orde komt ( tenzij het opp erg klein zal zijn ).

Niet belangrijk hier : als het een goede multimeter is dan meet je maar eens de stroom door het uiteindelijke resultaat. Je kan dan P praktijk ( Ikwadraat maal R ) bij benadering berekenen ( bij benadering omdat de shunt over je stroomcircuit meespeelt, dus geen sectie milliA kiezen .....). Wil je echt nauwkeurig rekenen dan meet je maar eens de spanning over de weerstand. Je hebt dan P ( Ukwadraat/R ook gevonden en je weet exact de spanningsval over de weerstand .....

[ Voor 102% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 27-09-2007 12:09 ]

• Sissors
  • Niet online
Misschien heeft de TS er meer aan dat je hem verteld dat hij een weerstand moet zoeken van meer dan 1,5W ipv de standaard 1/4W weerstandjes. Want met 350 mA wordt er in de weerstand 1,2W gedissipeerd, een standaard weerstandje fikt er gewoon uit (na een poosje). Dat weerstanden 10% afwijking hebben maakt echt nauwlijks uit, in de leds forward spanning zit ook aardig wat variatie (scheelt zo een paar tiende Volt). De kans dat je net een LED met een extreem lage forward voltage hebt en een weerstand die heel laag uitvalt is vrij klein en dan is er nog niet echt een probleem.

• nylezz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-06 20:07
Hallo tweakers, ik volg deze topic al een tijdje en ik ben ondertussen ook bezig om de chromoflex aan te sluiten.
Mijn probleem is nu welke voeding ik kan gebruiken.....
Op ledstuning.nl staat wel bij de chromoflex model "stripe" dat een 5 ampere voeding geschikt is.

Het lijkt me dat de controller een voeding nodig heeft van 3 x 2.5A = 7.5 Amps of voedoet een voeding van een ander vermogen ook en zo ja welk?

tnx in advance. (mijn eerste post hier) O-)

furby-killer schreef op donderdag 27 september 2007 @ 12:32:
Misschien heeft de TS er meer aan dat je hem verteld dat hij een weerstand moet zoeken van meer dan 1,5W ipv de standaard 1/4W weerstandjes. Want met 350 mA wordt er in de weerstand 1,2W gedissipeerd, een standaard weerstandje fikt er gewoon uit (na een poosje). Dat weerstanden 10% afwijking hebben maakt echt nauwlijks uit, in de leds forward spanning zit ook aardig wat variatie (scheelt zo een paar tiende Volt). De kans dat je net een LED met een extreem lage forward voltage hebt en een weerstand die heel laag uitvalt is vrij klein en dan is er nog niet echt een probleem.

furby-killer schreef op donderdag 27 september 2007 @ 12:32:
Misschien heeft de TS er meer aan dat je hem verteld dat hij een weerstand moet zoeken van meer dan 1,5W ipv de standaard 1/4W weerstandjes.
Dat heb ik ook gedaan in de eerdere reacties. zie de kleine berekeningen aangaande het vermogen van de weerstand ..... zie aldaar ! Ik heb nimmer een 1/4 W weerstand geadviseerd .....

En wat de temp. betreft, zie een van de laatste reacties. Opnieuw gewaarschuwd voor te kleine dimensionering.

Note : zelfs als P weerstand = P berekend kan het nog minder goed uitvallen en de weerstand zeer heet worden. De 'ptc' weerstand zal dan steeds toenemen in temp. Advies : gebruik een draadgewonden weerstand van 5 of desnoods 10 Watt. De draadgewonden weerstand is speciaal voor dit soort situaties zeer geschikt. En hij koelt erg goed, vooral waarbij het weerstandslichaampje groot is.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 27-09-2007 13:07 ]

nylezz schreef op donderdag 27 september 2007 @ 12:34:
Op ledstuning.nl staat wel bij de chromoflex model "stripe" dat een 5 ampere voeding geschikt is.
Het lijkt me dat de controller een voeding nodig heeft van 3 x 2.5A = 7.5 Amps of voedoet een voeding van een ander vermogen ook en zo ja welk?
Alle voedingen van boven de opgegeven waarde zullen voldoen. Ik zou er niet op bezuinigen door net op de grens te werken.

• nylezz
Anoniem: 234089 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 13:09:
[...]

Alle voedingen van boven de opgegeven waarde zullen voldoen. Ik zou er niet op bezuinigen door net op de grens te werken.
Welke aangegeven waarde bedoel je? Die 2,5 of 7,5 of 5 A?

Als 5 A inderdaad klopt ( dat moet je checken, is dit waar ? ) dan kan 5 A het grensgebied zijn, dus dan bedoel ik 5 A en zou ik er een 7 A opzetten. Je moet letten op het feit of die voeding continu die waarde stroom mag leveren. Als 5 A echt waar is en ik kan een 5 A PS inzetten die echt 5 A continu leveren kan dan kies ik onder voorbehoud voor 5 A .....

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 27-09-2007 14:00 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-06 21:28
Niet van toepassing hier maar wel handig, http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

My favorite programming language is solder.

• nylezz
Anoniem: 234089 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 13:58:
Als 5 A inderdaad klopt ( dat moet je checken, is dit waar ? ) dan kan 5 A het grensgebied zijn, dus dan bedoel ik 5 A en zou ik er een 7 A opzetten. Je moet letten op het feit of die voeding continu die waarde stroom mag leveren. Als 5 A echt waar is en ik kan een 5 A PS inzetten die echt 5 A continu leveren kan dan kies ik onder voorbehoud voor 5 A .....
Ja ok, dat snap ik. Maar kijk, de chromoflex levert 3 maal 2,5A (voor iedere kleur 2,5A). Moeten we dan een adapter van minimaal 7,5 of een adapter van minimaal 2,5 nodig hebben? En waarom volgens jou 5? Ik snap niet hoe je daar aan komt... maar misschien begrijp ik je gewoon niet.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:41
Euh een led sluit je aan op een stroombron met het juiste spanningsbereik.... That's all to it. Weet je niet hoe dat moet zoek dan even een beetje door, internet staat vol met oplossingen. De netste oplossing is een schakelende stroombron IMHO, zie oa de elektuur (of is het al elektor... ;)) van deze maand http://www.elektor.nl/upl...ip/pageflip_nl/index.html, alhoewel een weerstand en spanningsbron ook uitstekend volstaat in veel gevallen als je maar even de juiste weerstandswaarde uitrekent, meerdere leds in serie zijn ook geen probleem zolang de spanning hoog genoeg is, parallel is niet aan te raden gezien onderlinge stroomverschillen die dan ontstaan, meerdere parallele netwerken met ieder een eigen weerstand (welke de stroom bepaalt) is dan de oplossing.
Ook hier geldt google is your friend, een van de duizenden resultaten :) : http://superpositioned.co...25/diy-led-lighting-guide

• nylezz
base_ schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:11:
Euh een led sluit je aan op een stroombron met het juiste spanningsbereik.... That's all to it. Weet je niet hoe dat moet zoek dan even een beetje door, internet staat vol met oplossingen. De netste oplossing is een schakelende stroombron IMHO, zie oa de elektuur (of is het al elektor... ;)) van deze maand http://www.elektor.nl/upl...ip/pageflip_nl/index.html, alhoewel een weerstand en spanningsbron ook uitstekend volstaat in veel gevallen als je maar even de juiste weerstandswaarde uitrekent, meerdere leds in serie zijn ook geen probleem zolang de spanning hoog genoeg is, parallel is niet aan te raden gezien onderlinge stroomverschillen die dan ontstaan, meerdere parallele netwerken met ieder een eigen weerstand (welke de stroom bepaalt) is dan de oplossing.
Ook hier geldt google is your friend, een van de duizenden resultaten :) : http://superpositioned.co...25/diy-led-lighting-guide
Buiten het vriendelijke abonnements aanbod voor een electronica tijdsschift, zouden we toch graag antwoord willen hebben. Dus, hoeveel ampere voeding hebben we nodig als de controller 3 maal 2,5A verstuurd? (2,5A per kleur)

nylezz schreef op donderdag 27 september 2007 @ 14:52:
[...]de chromoflex levert 3 maal 2,5A (voor iedere kleur 2,5A). Moeten we dan een adapter van minimaal 7,5 of een adapter van minimaal 2,5 nodig hebben?
5 als de totaalstroom 5 A zou zijn. en voor 3 maal 2,5 = 7,5 zou het mij niet uitmaken als ik dan een 8 A of 10 A type zou gebruiken. Die 3 maal 2,5 : om het misverstand op te helderen : is dat gelijktijdig ? Of apart ?

"Op ledstuning.nl staat wel bij de chromoflex model "stripe" dat een 5 ampere voeding geschikt is".
Als jij aan de output al 7,5 A nodig hebt dan is dit niet waar.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 27-09-2007 15:32 ]

• nylezz
je kunt alle 3 de kleuren tegelijk gebruiken dus is het gelijkttijdig.
dat betekend volgends jouw laatste post een minimaal van 7.5 amp.
een doordat er in je op een na laatste post stond dat je niet op het randje moest gaan zitten (logisch)
moeten we dus >8A hebben.

• base_
Even snel gecheckt: die chromoflex is zo te zien een gewone pc gestuurde PWM regelaar met 3 uitgangen van max 2,5A en de voedingsspanning mag tot 24V lopen. Zowiezo zoveel mogelijk in serie plaatsen tot zover de max. voedingspanning toestaat (max 24V in dit geval, wel wat marge houden voor de weerstand, hoe kleiner de spanningsval over de weerstand hoe gevoeliger eea wordt voor spanningsvariatie van de voeding!). Die drie uitgangen kan je kwa stroomverbuik eenvoudig optellen aangezien deze intern aan dezelfde voedingsingang gekoppeld zijn, totale ingangsstroom is in dit geval eenvoudigweg de 3 uitgangsstromen opgeteld plus een beetje (ik schat < 200mA/0,2A) voor de schakeling zelf. Wil je dus tot het maximum van de controller gaan -> dan 24V 8A voeding gebruiken.
edit: voor 12V of andere spanning geld nog steeds hetzelfde, 3x2,5A = 7,5A, en de voeding mag altijd meer Amperes leveren, alleen wordt dan wel je stroomrekening hoger ;)

[ Voor 10% gewijzigd door base_ op 27-09-2007 16:06 ]

base_ schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:04:

edit: voor 12V of andere spanning geld nog steeds hetzelfde, 3x2,5A = 7,5A, en de voeding mag altijd meer Amperes leveren, alleen wordt dan wel je stroomrekening hoger ;)
Is juist. Met dien verstande : als de momentele voedingstroom van een ( bv 10 A ) PS 7,5 A is, dan is de momentele primaire ( AC ) stroom ook minder dan dat je de max secundaire en gelijkgerichte gestabiliseerde stroom afneemt. Dus daarom hoef je een wat grotere voeding niet te laten ..... Je betaalt niet meer maar hebt wel enige reserve.

Toelichting : het stabilisatie deel zal bij een geringe DC output weinig stroom vragen : de afgenomen AC stroom ( secundaire van trafo ) zal gering zijn : afgenomen AC stroom ( primaire van trafo ) zal gering zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 27-09-2007 17:10 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
base_ schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:04:
[...] en de voeding mag altijd meer Amperes leveren, alleen wordt dan wel je stroomrekening hoger ;)
Onzin, Al kan de voeding 500A leveren, hij gaat geen 500A verbruiken, alleen wat je nodig hebt.

Ok, groter bemeten voedingen zijn vaak iets minder efficient, maar dat is een paar procent, merk je niks van op je stroomrekening.

SA007 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 17:09:
[...]

Onzin, Al kan de voeding 500A leveren, hij gaat geen 500A verbruiken, alleen wat je nodig hebt.

Ok, groter bemeten voedingen zijn vaak iets minder efficient, maar dat is een paar procent, merk je niks van op je stroomrekening.
Haha, ik was je net even voor :) En ben het met je eens dat een wat groter bemeten voeding iets minder rendabel KAN zijn ...... maar in de praktijk ( dus kiezen tussen 7.5 A lees 8 A en 10 A ) zal er niets van te merken zijn. Soms is er juist extra aandacht besteed aan het rendement bij de wat grotere Power Sup ..... :)

• base_
@leon: als je slechts een klein deel van het voedingsvermogen gebruikt wordt de voeding wel erg inefficient, schakelende voedingen hebben een hoger rendement,preciezere uitgangsspanning, wegen minder en zijn kleiner vergeleken bij klassieke transformators. Gebruik je een 12V transformator die je gelijkricht en afvlakt mbv een brugcel en condensator dan wordt de onbelaste spanning al gauw 1,4x hoger!! Als je dan meerdere leds in serie zet en de spanning over de weerstand berekend is op 2V, dan wordt deze ineens >3x zo hoog en ook de stroom en het vermogen door de leds!! resultaat laat zich raden.... :(

@SA007: ten eerste verbruikt een voeding die de spanning een factor 10 verlaagt zowiezo primair 10x minder stroom... ;) Ook zijn de onbelaste verliezen groter bij een grotere trafo (grotere kern...), onder belasting is het rendement idd weer hoger. Aangezien er een pwm regeling achter komt is het de maar de vraag wat de gemiddelde belasting gaat worden.

Overigens is het rendement van schakelend voedingen vaak wel een stuk hoger als van tranformators/lineaire voedingen.

• nylezz
Ik heb nog een vraag:
Ik ben bezig mijn knipperlichten (richtingaanwijzer) van mijn motor te vervangen voor leds.

Oude situatie per richtingaanwijzer:
10W 12 Volt lampje 0.83333A

Nieuwe situatie:
hyperflux leds
2V 50mA 0.6W 6 stuks in serie
dus 50 mA 12V schakeling per richtingaanwijzer

Mijn probleem:
Als ik mijn richtingaanwijzer aanzet met 1 gloeidraadlampje vervangen voor een serie leds, de richtingaanwijzer gaat met een hogere frequentie knipperen. Okey, de knipperlichtunit denk doordat de weeerstand veel lager is, dat er een lampje kapot is.
Dus de serie leds moet een weerstand hebben dat 10Watt(oud) - 0.6Watt(nieuw) = 9.4 Watt (toch?) weerstand hebben dat er paralel overheen geschakeld staat.

Dus ik heb een weerstand gekocht: AX9W 6R8 (6,8Ω) gekocht. Nu knippert mijn richtingaanwijzer wel met de juiste frequentie, maar zijn de leds veeeeel minder fel.
Wat kan ik hier aan doen?

• Osiris
  • Niet online
Hoe kom je bij 6,8 Ω? Als ik namelijk uit ga van 12 V en 6,8 Ω, dan komt er uit de formule Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/math/e/4/f/e4f5bbed9e450edec7a18782d2a212c1.png
I = 12 / 6,8 -> I = 1,8 A. Je bent dus 21 W (1,8 ⋅ 12) door die weerstand aan het stoken.

Als jij daadwerkelijk 9,4 W wilt verbruiken, dan heb één van de volgende formules nodig:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/math/c/3/e/c3e39d88d42f2e6ff72001f05e2cb25d.png

Daaruit kun je afleiden:

R = V2 / P -> R = 144 / 9,4 -> R = 15,3 Ω wat je vervolgens ff naar een E-reeksje af moet ronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

base_ schreef op donderdag 27 september 2007 @ 17:57:
@leon: als je slechts een klein deel van het voedingsvermogen gebruikt wordt de voeding wel erg inefficient, schakelende voedingen hebben een hoger rendement,preciezere uitgangsspanning, wegen minder en zijn kleiner vergeleken bij klassieke transformators. Gebruik je een 12V transformator die je gelijkricht en afvlakt mbv een brugcel en condensator dan wordt de onbelaste spanning al gauw 1,4x hoger!! Als je dan meerdere leds in serie zet en de spanning over de weerstand berekend is op 2V, dan wordt deze ineens >3x zo hoog en ook de stroom en het vermogen door de leds!! resultaat laat zich raden.... :(

@SA007: ten eerste verbruikt een voeding die de spanning een factor 10 verlaagt zowiezo primair 10x minder stroom... ;) Ook zijn de onbelaste verliezen groter bij een grotere trafo (grotere kern...), onder belasting is het rendement idd weer hoger. Aangezien er een pwm regeling achter komt is het de maar de vraag wat de gemiddelde belasting gaat worden.

Overigens is het rendement van schakelend voedingen vaak wel een stuk hoger als van tranformators/lineaire voedingen.
Ik wil je danken voor het comment, das altijd leuk. Maar svp even alles doorlezen van te voren .....

Hm ..... tav :

@leon

1 - men gebruikt hier geen klein deel van wat je het voedingsvermogen noemt ..... ( dus datgene wat in VA wordt uitgedrukt, typisch het AC trafo gebeuren betreffende, zoals je weet, vermogen wordt uitgedrukt in W )
2 - men gebruikt hier geen 12 V trafo in een ongestabiliseerde voeding
3 - er is geen onbelaste spanning want de ledketen is aangesloten
4 - er is geen ongestabiliseerde voeding hier wordt een gestabiliseerde versie gebruikt .....
5 - zelfs bij een berekende ongestabiliseerde voeding klopt het, de leds zijn aangesloten ..... en de Ub = Ubel

en :

@SA007

1 - "ten eerste verbruikt een voeding die de spanning een factor 10 verlaagt zowiezo primair 10x minder stroom" het zou niet goed zijn als dit niet het geval was.... SA007 heeft het over een voorbeeld stroom aan ofwel de primaire ofwel de secundaire ..... in dit geval aan de secundaire zijde, hij doelt op de DC output en hij betitelt eea toch wel terecht als onzin, dacht ik zo.
2 - "Ook zijn de onbelaste verliezen groter bij een grotere trafo (grotere kern)" de trafo is bij een 7 A voeding qua verlies niet anders dan een 8 A type
3 - tja .. vanwege het rendement ( en de compactheid ) worden ze dus gemaakt .....

Kan het zijn dat je op een andere topic doelt als die hier gestart werd ?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 28-09-2007 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Leon ik heb wel degelijk eea doorgelezen maar voor de duidelijkheid:
- Gaan jullie nou wel of niet een chromoflex pwn controller gebruiken met 3 X 2,5 A output?
- Wat voor voeding gaan jullie dan wel gebruiken (hoe gestabiliseerd, een lineair gestabiliseerde 12V 8A voeding stookt nogal maar voldoet verder uitstekend)
Als ik eea verkeerd begrepen heb dan excuses daarvoor ik probeer alleen maar te helpen door op een aantal valkuilen te wijzen mbt LED's en aansturing daarvan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
base_ schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 12:21:
Leon ik heb wel degelijk eea doorgelezen maar voor de duidelijkheid:
- Gaan jullie nou wel of niet een chromoflex pwn controller gebruiken met 3 X 2,5 A output?
- Wat voor voeding gaan jullie dan wel gebruiken (hoe gestabiliseerd, een lineair gestabiliseerde 12V 8A voeding stookt nogal maar voldoet verder uitstekend)
Als ik eea verkeerd begrepen heb dan excuses daarvoor ik probeer alleen maar te helpen door op een aantal valkuilen te wijzen mbt LED's en aansturing daarvan ;)
Wij hebben deze voeding:
http://www.ledtuning.nl/c...?cPath=94&products_id=314
http://www.micropowerdire.../MPD%20ACDC%20Catalog.pdf (ik denk pag.8)
en deze controller:
http://www.ledtuning.nl/c...?cPath=94&products_id=308 (met afstandsbediening)
En deze leds:
http://www.leds-buy.nl/high-power-watt-luxeon-c-103_78.html (de stars; van elke kleur 3 stuks)
En deze weerstanden:
AX5W 10R voor de rode leds
http://www.ges.cz/?page=i...rt&lang=cz&cur=CZK&ipp=12
AX5W 5R6 voor de groene en blauwe
http://www.ges.cz/?page=i...rt&lang=en&cur=EUR&ipp=12

[ Voor 15% gewijzigd door FerdiV op 28-09-2007 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
ah das duidelijk! thx, als je wilt kan ik vanavond evt die weerstanden nog narekenen, maar nu weet ik precies wat je van plan bent ;)

indien je idd 3 x 1W luxeon star per kleur wilt aansluiten:
http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/69356/topics klopt dan helemaal!

Hier schakel je 3 leds van 350mA in serie, totale stroom blijft 350mA per kleur, spanning is de som van de spannig over de leds (rood veel lagere spanning). De voeding hoeft dan ook maar 3x 350mA + een beetje te leveren.
Ook de weerstanden in SA007 'ens voorbeeld kloppen als ik het zo even snel nareken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

base_ schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 12:21:

Je hoeft geen excuses aan te bieden hoor ! Als het dat was : het wijzen op valkuilen, dan doe je goed werk :) !

Led weerstand berekening zie hier : http://h1.ripway.com/leon10000/led.htm

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 23-12-2007 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:39
Kersttijd, knutseltijd! Fijne dagen gewenst!

Ikzelf ben dus ook bezig met de chromoflex "stripe" controller en een aantal z-power leds.
Het schema dat ik wil bouwen komt overeen met de in dit topic besproken leds in serie.

Mijn schema gaat echter uit van 2 leds per kleur, en ik zou jullie willen vragen mijn schema eens te beoordelen op rekenfouten.

Eigenschappen leds:

2x LED 1 WATT BLAUW Z-B3218-0 350mA / 3,5 V
2x LED 1 WATT GROEN Z-G3218-0 350mA / 3,5 V
2x LED 1 WATT ROOD Z-R3218-0 350mA / 2,5 V

Dus:

voor Rood heb ik 5 Volt/350 mA nodig
voor Groen heb ik 7 Volt / 350 mA nodig
voor Blauw heb ik 7 Volt / 350 mA nodig

Op het moment dat ik deze 3 series van 2 leds allemaal maximaal wil taten branden kom ik op een totaalstroom van 19 Volt bij 1050 mA. Maak ik hier nou een klassieke denkfout? (waarschijnlijk wel maar ter controle) en heb ik aan een 12 V / 2A voeding icm weerstanden niet gewoon genoeg?

Als ik het uitreken kom ik dan op R=20 ohm voor rood en R=14,3 ohm voor Groen/Blauw. Dit zou dus voldoende zijn. Alleen blijkt dan dat ik redelijk wat verstook op de weerstanden.
Ik zou hier volgens de wiskunde al met 8 Volt toekunnen (kan ik op mn voeding instellen) Dan kom ik op R=9 ohm voor Rood en R=2.8 ohm voor Blauw en Groen. (nog even afronden naar E serie)

1) Ik heb dus minimaal een voeding van 1050 mA nodig om alles max te laten branden?
2) Hoe kan het dat mijn voeding (max 750 mA) beweert dat ik daar op 350 mA al 8x 1 watt led op kan laten branden?? (LUMOtech LEDlight 1-20 VA) (conrad) (geld dit ook als ik het door de chromoflex heenstuur) anders snap ik het wel , want dan gaan ze waarschijnlijk uit van 8 leds parallel bij 24 volt oid)

Ik hoop dat iemand mij wat wijsheid kan verschaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1) 1050 mA indien je drie ketentjes ( met elk twee LEDS ) parallel aansluit, 350 mA indien je alles in serie op een voeding van ca 20-22 Volt zou ( kunnen ) aansluiten
2) zie hieronder :

als jouw voeding bij 12 Volt 750 mA levert dan is dat al 9 Watt .. ( bij die gegeven params ) zie hieronder :

Let op : als je op je voeding de spanning lager instelt naar 8 Volt : realiseer je dan wel dat nu een bepaalde hoeveelheid energie in de vorm van warmte 'opstookt' .. en wel 4 Volt maal de stroom van 1050 mA meer ... ( t.o.v. 12 Volt ) dat vermogen ben je nu al kwijt. Bovendien moet je voeding die stroom kunnen leveren.

Andere mogelijkheden voor Ub : Ub is dan de voedingspanning. Natuurlijk kun je ook iets doen met een 12 Volt PS ! Ub = 12 Volt. Je kan nu bijvoorbeeld de drie serieketentjes met elk twee ledjes parallel aan Ub aansluiten :

blauw en groen : ( 12 - 7 ) / 0.35 = ca 14.3 Ohm afgerond naar 15 Ohm bruin groen zwart ( E12 of E24 ) het gedissipeerde vermogen is voor 14.3 Ohm ca 1.7 Watt, gebruik dan een 'fors' exemplaar bv 5 Watt
rood : ( 12 - 5 ) / 0.35 = 20 Ohm rood zwart zwart ( E12 of E24 ) Pdis is hier ca 2.45 Watt, rond af naar 5 Watt ..

Je totaalstroom mbt je voeding is nu 1050 mA.

Als je eens wat wil checken : zie hier voor :

voor : werken met weerstanden uit de E12 reeks : http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html ( beginners )
slot : werken met weerstanden in het algemeen : http://h1.ripway.com/leon10000/led.htm

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 26-12-2007 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
@Leon25, bedankt voor de verhelderende uitleg!
Ik had idd de weerstandcalculator geprobeerd, alleen kreeg ik bij de eerste link die je doorgaf een error toen ik 350 mA invulde voor de led's. Deze waarde zou ongewoon hoog zijn. De tweede calculator kwam ik ook op deze waarde's uit.
Als ik de led's dus de juiste spanning geef, zal er dus nooit een te hoge stroom gaan lopen door deze schakeling?

GeeEs, gaat opzoek naar weerstandjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De led stroom (If) is ongewoon hoog!

Bovenstaande is vermoedelijk de melding die jij kreeg. Ik heb deze calculator van Tweakers niet zelf gemaakt. Maar ik heb het even nagezien. Bij een LED stroom groter dan 70 mA geeft ie deze melding en das dus bij de LEDS die jij gebruikt niet de bedoeling.

Het betreft een ( ingebouwde ) alertmelding van deze overigens wel mooie calculator, die voor sommige toepassingen wat onpraktisch is ( "grotere LEDS" ) .. Soms kan hij ook 'vastlopen'.

Probeer deze eens even, ik laat hem hier even staan ( deze link weer verwijderd 281207 )
De andere in mijn site ( de tweede link eerder geplaatst ) heeft geen restricties en maakte ik even voor de wat 'gevorderde' LED enthousiasten :) Ik zal er nog enige parms aan toe voegen als ik tijd heb.

Je laatste vraag : "Als ik de led's dus de juiste spanning geef, zal er dus nooit een te hoge stroom gaan lopen door deze schakeling?"
Antwoord : hier moet men met overleg te werk gaan : ALS die spanningen kloppen en ze blijven zeer constant dan is dit absoluut waar ! Er moet dan echter aan zoveeel extra eisen voldaan worden dat het beter en veiliger is simpel met een serieweerstand te werken. Bij veel meer leds per keten treedt er overigens ook nog meer stabiliteit op, zolang de voedingspanning relatief constant blijft. ECHTER : we hebben te maken met een diode karakteristiek , waarbij dus een relatief sterke toename van de stroom kan optreden bij een relatief kleine spanningsvermeerdering. Voor de veiligheid wordt daarom OOK bij het toepassen van serieschakelingen met meerdere LEDS erin, graag een weerstand toegevoegd. Er zijn nogal wat misverstanden over eigenlijk. Maar met de weerstand stel je in feite spanning EN stroom in over en door de LED !

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 28-12-2007 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
hehe.. wellicht wat onhandig omschreven in mijn voorgaande post, maar ik bedoelde idd dat ik met jou calculator de genoemde waarde's van 20 resp 14,3 Ohm kreeg! Dus dat was opgelost, thx.
Ben nu eens door wat oude rommel(printplaten) aan het neuzen voor wat geschikte weerstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:) Als je deze link bedoelt : http://h1.ripway.com/leon10000/led.htm ja, dan zijn die waarden OK na de aanpassing .. je moet hier wel even wat meer opletten hoe je invult. Maar ik zal even nog de afronding aanpassen .. die rond 14.3 naar onder af ( 14 ) en dat is niet de bedoeling .. 14:40 261207 => aangepast ..

Weerstanden : hier nog wat kleurcodes : http://www.samengstrom.co...r_color_code_page.en.html

! De weerstand mag er ook eentje uit de E12 reeks zijn, dat kan het makkelijker maken. Of een andere. Zolang je maar niet naar onder afrondt is het OK.

[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 26-12-2007 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Ik heb nog een vraag over een aansluiting die ik heb. Ik heb dus de chromoflex met 12V en 3 maal 2,5A. Ik heb stekkertjes gemaakt bij de minpoorten zodat je kunt switchen tussen kleuren LEDs handmatig. Hieronder is dit te zien. Ik heb de LEDs en weerstanden niet getekend die na de stekkertjes komen. Deze zitten rechts van de stekkertjes als je ze op het plaatje wel zou zien. Mijn vraag is nu: wat gebeurt er als ik 2 stekkertjes bij 1 LED stuk komt. Dus als er eigenlijk 2 minpoorten op 1 plus komt. Krijgen de LEDs dan 2 maal 2,5A of 2 maal 12V? Of kan dit geen kwaad?

Afbeeldingslocatie: http://img221.imageshack.us/img221/2705/tempcm8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
Niemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
FerdiV ==> Is je vraag (even herformuleren) nu wat er gebeurt als je een LED i.p.v. met 1 draad met 2 draden aansluit?! Dat maakt toch helemaal niet uit :)
Pagina: 1 2 Laatste