furby-killer schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 20:33:
[...]
Volgens mij is een LED toch echt gewoon een diode. LED, Light Emitting Diode?
@Leon25, een weerstand gaat zich als een spoel gedragen bij dergelijke frequenties. En zo'n kleine spoel wil dan ook niet meer braaf voor spoel spelen. Metaalfilm weerstanden zijn stabiel, maar je overdreef het een beetje. Maar goed dit is wel erg ver off-topic.
Tja .. zeker gaat die weerstand zich als een spoel gedragen, ik zal nooit schrijven dat dit niet zo is .....
Als jij het overdrijven noemt ....., nogmaals, de metaalfilmweerstand is zeer stabiel en ik begrijp nog steeds niet waarom je dat schreef ..... Van mij zul je nooit lezen dat een metaalfilmweerstand in het hoogfrequentgebied als normale weerstand kan werken ( of het zou een wel zeer speciale toepassing moeten zijn ! ) Misschien is het toch beter om even goed te lezen wat ik erover schreef ? Dus : nog maar een keertje : dit is wat ik exact erover schreef : ( check het maar )
Metaalfilm : zeer stabiel, we gebruiken die ook vaak in de hoogfrequenttechniek waarbij die weerstand zelf natuurlijk geen invloed op het hoogfrequent gebeuren uitoefent maar waarbij exacte ( DC ) instellingen van belang zijn ( meetapparatuur ).
De metaalfilmweerstand wordt ingezet in een hoogfrequente schakeling waarbij hij niet in het hoogfrequent proces is opgenomen, hij is DC adj. actief, en doet dat met succes, hopenlijk mag dit zo duidelijk zijn ..... we ontkoppelen soms deze weerstand met een speciaal soort C om verdere effecten uit te sluiten ..... De metaalfilmweerstand kan ultrastabiel zijn en zeer nuttig in HF schakelingen ..... Maar hij is dan wel meestal in een DC functie geplaatst.
Nog iets : als je spanningsvoeding op een keten van LEDS toepast bouwen zich spanningen op over de LEDS, deze opbouw MOET plaatsvinden ( bij een bepaalde stroom en volgens de fysische LED wetten ) : het fenomeen doet zich voor dat als deze spanning niet boven de werkspanning komt, de stroom gelijk is aan de normale LEDstroom. Dus je PS levert dan exact ( of wat minder ) de totaalspanning van alle afzonderlijke spanningen in de keten.
Mocht je nu stroomvoeding toepassen ( professionele toepassing, soms actueel ) dan is er het fenomeen dat je tussen de aansluitklemmen van de onbelaste stroombron bv 25 volt meet en bij aansluiting van een ( jazeker, je leest het goed, EEN ) led EXACT de werkspanning van die LED meet.
Ik heb al eerder bemerkt dat sommigen niet alle eigenschappen van een diode goed kennen. En er is al eerder gewerkt met proefopstellingen waar dan uiteindelijk bleek dat onze natuurkunde wetten het toch voor het zeggen hebben.
Slot : De stroombronmethode is een stabiele en veilige methode, verder geen comment.
Bij de spanningsmethode is het uitkijken geblazen als je zonder weerstand werkt. een LED op een knoopcel is al risicovol omdat er eventueel al een te hoge spanning over de LED kan komen te staan. Hier luistert het zeer nauw : een minieme spanningsverhoging levert al een veeel grotere stroom. Als je een keten van LEDS aansluit op een spanningsbron zonder weerstand in die keten dan werkt dit ook prima indien je zorgt dat de som van de afzonderlijke werkspanningen iets boven de PS spanning ligt.
Mocht je nog willen reageren hierop, wel even eerst goed lezen
[
Voor 110% gewijzigd door
Anoniem: 234089 op 25-09-2007 21:28
. Reden: aanvulling ]