Karmawhoring d.m.v. latere edit

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
In nieuws: Adviesorgaan EU: verbod op voorinstalleren Windows wijst Tijger er in deze reactie op dat door het gebruik van het woord "adviesorgaan" in het bericht een verkeerde indruk wordt gewekt. Daarvoor heeft hij 48x meerwaarde en 2x uitmuntend gekregen.

De opmerking is terecht, maar in feite gaat het hier om een dubbelpost. In deze reactie vraagt iemand zich af wat de status van het instituut is, waar ik met deze reactie op geantwoord heb. Voordat ik die reactie plaatste, heb ik eerdere reacties bekeken en er was nog door niemand iets over gezegd, terwijl de oorspronkelijke reactie van Tijger er al stond. Hij heeft dus later gebruik gemaakt van het feit dat hij een vroege reactie had (met een redelijk loze inhoud) om deze nuttige informatie bovenaan te krijgen.

Enerzijds vind ik dit een goede zaak, aangezien het gebruik van het woord "adviesorgaan" een volledig verkeerde indruk wekt en natuurlijk geleid heeft tot een overdaad aan gebruikelijke anti-EU-reacties, die er niet zouden zijn geweest als gewoon feitelijk juist over een onafhankelijke denktank was gesproken. (Ik vond het zelf belangrijk genoeg om er ook een topic over in FA te openen). Doordat deze informatie nu vetgedrukt en hoog in de tekst staat, is de kans groter dat lezers niet de verkeerde indruk krijgen. Anderzijds verdient iemand hier karma voor wat een dubbelpost geweest zou zijn als hij het onderaan had gezet. Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.

[ Voor 1% gewijzigd door fondacio op 25-09-2007 15:14 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan niet controleren of zijn edit daadwerkelijk na jouw post heeft plaatsgevonden, als dat wel zo is is dat gewoon erg kwalijk. Dan had 'ie naar jouw post moeten verwijzen. Maar hier kan alleen een FPA uitsluitsel over geven.

Mocht het inderdaad zo zijn dat hij dit zo in z'n post heeft gezet na het lezen van jouw reactie dan is dat imho heel erg ongewenst :/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2007 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
Een moderatietijd en percentage zouden ook op de FP wonderen doen, maar wanneer dit idd zo is, is t imho tijd voor een -1 fix, of zelfs -2 voor het schenden van de policy.

When you only live once, try not to die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is volgens mij geen echte policy wat betreft edits....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Overigens kan dit soort gedrag ook een negatieve invloed hebben op de modstatus van modders die een eerdere nutteloze reactie met 0 of -1 waarderen, terwijl er later zoveel nuttige informatie aan wordt toegevoegd door middel van een edit dat deze opeens +1 en +2 begint binnen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fondacio schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 18:35:
Overigens kan dit soort gedrag ook een negatieve invloed hebben op de modstatus van modders die een eerdere nutteloze reactie met 0 of -1 waarderen, terwijl er later zoveel nuttige informatie aan wordt toegevoegd door middel van een edit dat deze opeens +1 en +2 begint binnen te halen.
Ach, er waren vandaag zoveel moderatiezanikers waar je je score mee op kan krikken, dat ik een -1 hiervoor wel durf te riskeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
doe ik gezellig mee, zijn we de enige 2 experts tot nu toe :p
nog een stuk of 50 te gaan...

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

fondacio schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 18:35:
Aha, dus zo raak ik mijn modstatus kwijt :(

LinkedIn WoT Cash Converter

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Op deze manier krijgen normale moderators daar een grote afwijking als we nu opeens met -1's gaan strooien. De meeste weten waarschijnlijk niet dat het een dubbelpost is bij het modereren.

Ik wacht wel tot een powermod het fixed, zodat de moderaties tot nu toe niet meegeteld worden.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
ach, gewoon doen! wanneer je dit soort dingen niet gaat modden voor je afwijking, is het doel van de modbot toch doorgeschoten.... Al denk ik dat het meer het idee is als de bot zelf, want ook met een afwijking van 1,7 punten op die post heb ik nog nergens last van :p

offtopic:
ja, het is idd te laat voor de "normale" modders, maar hoop dit punt alsnog bij een powermod onder de aandacht te krijgen, want geheel geen reactie van een powermod (/FPA) is wel heel weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Ik had het ook niet over mijn afwijking, kan mij toch niks boeien. Het is alleen dat als we met z'n alle (experts) dit gaan aanpassen dan hebben normale modders opeens een grote afwijking zonder dat ze eigenlijk iets fout hebben gedaan.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
tjah, das dan jammer.... Dit soort acties horen niet op een site thuis imho. Wanneer deze dan ook nog eens beloond worden om de mods te sparen, ga je het doel van modereren heel ver voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

arne schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 11:04:
tjah, das dan jammer.... Dit soort acties horen niet op een site thuis imho. Wanneer deze dan ook nog eens beloond worden om de mods te sparen, ga je het doel van modereren heel ver voorbij.
Ik mod gewoon volgens de modfaq en wanneer andere moderators dat ook doen vind ik niet dat ze hierop afgestraft hoeven te worden. Dus in dit geval heb ik gewoon niet gemod, omdat ik dit een taak vind van een powermod.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:42

botoo

💀 too old to die young

Vermeend karmawhoring is altijd al een lastig onderwerp geweest voor serieuze modders.

Primair willen we graag goede/interessante reacties zien op de FP (== doel). Daarvoor hebben we het modsysteem bedacht om die goede reacties zich duidelijker te laten onderscheiden (== tool).

Als een user een reactie d.m.v. een edit verhelderend aanpast is dat natuurlijk lovenswaardig, het niveau van de reactie wordt daarmee verhoogd (== doel bereikt). Dit kan dan wel betekenen dat de tool daardoor achteraf gezien onjuist is toegepast. Imho moet je je daar als serieuze modder niet druk om maken, zo vaak gebeurd het niet en uiteindelijk zal dat geen merkbaar effect op je rating hebben. Als dat onverhoopt toch een negatief effect laat zien dan is de serieuze modder prima is staat om dat in TMF aan te kaarten. Dan houden we het handmatig tegen het licht en corrigeren dat waar nodig.

Gebeurt zo'n edit onredelijk veel later en/of op basis van info die door iemand anders al aangekaart is, dan gaat het wmb pas om ongewenst karmawhoring, de editer probeert immers een goede post te maken met de input van een ander. Dit type edits hoeft van mij niet op een positieve benadering te rekenen, effectief is het immers dubbelposten.

In principe moet je zo'n reactie domweg modereren hoe en wanneer jij het ziet. Zie je 'm pas na de edit dan waardeer je 'm uitsluitend daar op. Zie je of weet je dat het een karmawhoring edit is dan zal je moderatie anders uitvallen, en als er daardoor een onjuiste moderatiereeks onstaat dan kaart je het in TMF aan zodat we er gezamenlijk iets aan kunnen doen.

[ Voor 12% gewijzigd door botoo op 28-09-2007 14:51 ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Moeten we dus in zo'n gevallen -1's gaan geven of is dit een taak voor een powermod, omdat er veel moderators de dupe zouden worden. Deze moderators hebben gewoon volgens de modfaq gemod en 2 of 3 punten afwijking is best veel voor sommige.

Edit: Lol, antwoord is gegeven in je edit :)

[ Voor 9% gewijzigd door Kixtart op 28-09-2007 14:55 ]

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Kixtart schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 14:54:
Moeten we dus in zo'n gevallen -1's gaan geven of is dit een taak voor een powermod, omdat er veel moderators de dupe zouden worden. Deze moderators hebben gewoon volgens de modfaq gemod en 2 of 3 punten afwijking is best veel voor sommige.

Edit: Lol, antwoord is gegeven in je edit :)
Twee of zelfs 3 punten afwijking is helemaal niet veel. Modereer je 30 reacties in een maand dan is de impact van een afwijking van +3 nog maar 0,1.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Kan een Powermod of FP Adm zien wat er ge-edit is?

LinkedIn WoT Cash Converter

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik niet iig. Maar van mij hoeft het ook niet omdat ik mij volledig aansluit bij Botoo's betoog. We moeten het doel voor ogen houden, niet de middelen.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:42

botoo

💀 too old to die young

Nee, op de FP is het niet mogelijk om te zien wat er geedit is, alleen mar dat er een edit is geweest (of merdere).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Pagina: 1