nieuws: Adviesorgaan EU: verbod op voorinstalleren Windows
In dit nieuwsartikel wordt het Globalisation Institute ten onrechte als een "adviesorgaan" van de EU aangemerkt. Ik heb in deze reactie uitgelegd waarom dat niet klopt:
In dit nieuwsartikel wordt het Globalisation Institute ten onrechte als een "adviesorgaan" van de EU aangemerkt. Ik heb in deze reactie uitgelegd waarom dat niet klopt:
Niettemin wil ik daar toch hier aandacht om vragen, omdat ik dit een vrij grote fout vind van de auteur/redactie die wellicht de moeite van het corrigeren waard is.Klopt. Het Globalisation Institute is geen adviesorgaan van de EU, maar een onafhankelijke denktank die probeert het beleid van de EU en het debat daarover te beïnvloeden en de EU het vrije markt-denken daarin te bevorderen. Op zijn website omschrijft het instituut zich als volgt:
The Globalisation Institute is a Brussels-based think tank that promotes ideas to help Europe thrive in the global economy. Located in the heart of Brussels' European quarter, close to the European Commission's Berlaymont headquarters, it works by researching, developing and promoting practical policy options that recognise political realities.
De term "orgaan" impliceert dat het instituut deel uitmaakt van de EU en dat is duidelijk niet het geval: volgens dezelfde webpagina is het in 2005 in Londen opgericht; het is wel gevestigd in de buurt van de burelen van de Europese Commissie, wat duidelijk om strategische redenen gebeurd is.