Dilemma: Thermalright 120 Ultra-Xtreme - Tuniq Tower 120

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
Hallo mede tweakers!

Ik ziet hier een beetje met een dilemma. Ik zal het uitleggen.

Mijn Q6600 is een B3 ES en die verstoken nogal wat. Om hem te koelen gebruik ik op dit moment een Scythe Ninja met 2x 120MM fan. @ 2,4GHz gaat dit prima, 45 idle en 60 stress (temp heetste core). Niet om over naar huis te schijven maargoed.

Nou is het een ES die pretested @ 3,6GHz (1,45v) is, dus daar zou ik hem dan wel op willen hebben lopen. met de ninja gaat dit echt niet. dan haal ik namelijk 60 graden idle, en zit ik rond de 80+ load (denkik want dan valt die uit).

op 3,4GHz met wat lager voltage (1,42 ofzo) houd hij het een stuk langer uit. Hij doet hier 78 stress en 55 idle. (weer temp hoogste core) hij is dan ook een stuk stabieler, dus ik ga er vanuit dat de hitte hem fataal is (tijdens een 3Dmark06 run crashed hij, niet tijdens de cpu test, maar na de laatste. Als het blok nog warm is kan ik de test niet meer uit draaien)

maargoed. Nou was ik dus aan het kijken voor een nieuwe cooler, en viel mijn keus op:

- Thermalright 120 Ultra Extreme - € 47,50 - geen verzendk kan hem ophalen = € 47,50
- Tuniq Tower 120 - € 37,00 - €7,50 verzendkosten = €45,-

Editje: ik heb net ook de Scythe mugen (infinity) gevonden, kost me 38,50 euro, waardig tegenstander? of streep ik die meteen weg?

Ik kan maar geen keus maken.. 2x 120MM heb ik hier wel liggen voor de thermalright, dus dat is geen probleem. Welke cooler is nou echt het beste? ik kan geen reviews i.c.m een quad vinden en deze 2 coolers.

offtopic:
voor de doordenkende mensen, mijn quad is 100% recht, evenals de Ninja, daar zit het probleem dus niet ;)

Ook verdenk ik mijn 450W voeding wel een beetje, maar dan alsnog vind ik 80 graden echt te warm.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door MexxT op 24-09-2007 19:30 ]

Audi S3

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:08

HugoBoss1985

Xenotech

Je hebt al een behoorlijke koeler, waarom overweeg je niet om over te stappen naar een CPU only waterkoeling ofzo?

Ik heb over die Thermalright 120 Ultra Extreme veel goeds gehoord in ieder geval, volgens mij presteerd die Tuniq ongeveer hetzelfde als de Ninja.

Maar volgens mij is het zo dat al deze luchtkoelers wel op ongeveer hetzelfde niveau zitten en dan kan je dus beter iets extremer gaan.

PS aan je voeding kan het niet liggen volgens mij, dan krijg je eerder andere signalen dan alleen een hogere temperatuur! :P

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-09-2007 19:32 ]

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
thermalright ultra 120 (extreme) overclock tip

ik zou echt voor de thermalright gaan, en dan die mod die hierboven staat uitvoeren.
mischien werkt het voor jou niet helemaal, maar voor mij iig wel.
de thermalright is ook iets kleiner, altijd makkelijk natuurlijk.

• MexxT
HugoBoss1985 schreef op maandag 24 september 2007 @ 19:31:
Je hebt al een behoorlijke koeler, waarom overweeg je niet om over te stappen naar een CPU only waterkoeling ofzo?
Hmm... daar heb ik ook over zitten denken, maar dat kost weer zoveel. bovendien heb ik de ruimte in mijn Antec P182 niet denk ik.

Ik wil het dan meteen echt goed doen (professioneel spul enzo) maar dan kom je niet rond met een budget van 50 +- euro.
Ik heb over die Thermalright 120 Ultra Extreme veel goeds gehoord in ieder geval, volgens mij presteerd die Tuniq ongeveer hetzelfde als de Ninja.
Hmm, ja dat was dus ook mijn twijfel punt, ik wil resultaten. vermoedens kom je niet echt ver mee he :p
Maar volgens mij is het zo dat al deze luchtkoelers wel op ongeveer hetzelfde niveau zitten en dan kan je dus beter iets extremer gaan.
volgensmij was de Thermalright wel een stukje beter dan de ninja.. maar daarom vraag ik het hier. Hij word zowiezo met dualfan uitgerust :)
PS aan je voeding kan het niet liggen volgens mij, dan krijg je eerder andere signalen dan alleen een hogere temperatuur! :P
Haha ja, dat snap ik.

Maar als ik 3Dmark bench ofzo, dan klapt hij er soms na 1 seconde al uit (alleen het 3D gedeelte)

Met mijn P5N-E SLI kon ik niet overclocken, want dan klapte hij er in 3D uit. Primen @ 3GHz kon bijvoorbeeld wel, maar 3Dmark was bij het overschakelen naar 3D meteen *poef*

dus daar komt wel een 600-550W voor in de plaats.

Audi S3

Verwijderd

Moet in p182 wel passen ligt eraan waar je je hdds hebt als je die onderin je kast hebt kan je dat ding in het midden weghalen daar resevoir+ pompje erin beunen rad aan de achterkant ophangen slangen door de twee gaten die erin zitten aan de achterkant en je bent klaar ;)

• MexxT
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 19:44:
Moet in p182 wel passen ligt eraan waar je je hdds hebt als je die onderin je kast hebt kan je dat ding in het midden weghalen daar resevoir+ pompje erin beunen rad aan de achterkant ophangen slangen door de twee gaten die erin zitten aan de achterkant en je bent klaar ;)
hmja kan, maar dan mis ik wel een 120MM fan voor me 8800GTS :>
maargoed, een goed setje CPU only onder de 100 euro is er toch niet.

Audi S3

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-01 10:52

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Nope, waterkoeling is niet goedkoop...
Het punt is dat je met een goede Ninja toch ongeveer aan de top zit met luchtkoeling, en je wellicht een graadje lager komt, maar erg veel meer zal het niet zijn...
Wat voor temperaturen zou je graag willen? (rekening houdend met dat elk graadje eraf meer geld gaat kosten...)
Voor 50 euro zou ik het namelijk niet doen, je winst is minimaal...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Ik moet zeggen, dat ik niks te klagen heb over mijn Tuniq Tower 120. Hij presteerd heel wat beter dan een Zalman 9700 LED in ieder geval. Die 120 Ultra Extreme is nog wel beter, maar een Tuniq Tower is zeker beter dan een Scythe Ninja... Dat is zonder twijfel... Verder, lijkt mij dat uitvallen meer van de voeding te komen imho :X Want 80 graden is hoog, dat is zonder meer een feit... Maar in de 3D tests trekt het nog niet super erg aan de CPU, maar wel heel veel van de videokaart.. Al dat weg getrokken vermogen bij elkaar opgeteld, kon het toch echt de voeding nog wel eens wezen....

Verder, ik zou voor de 120 Ultra Extreme gaan met een mooie koeler erop!

• MexxT
FreezeXJ schreef op maandag 24 september 2007 @ 20:00:
Het punt is dat je met een goede Ninja toch ongeveer aan de top zit met luchtkoeling, en je wellicht een graadje lager komt, maar erg veel meer zal het niet zijn...
Wat voor temperaturen zou je graag willen? (rekening houdend met dat elk graadje eraf meer geld gaat kosten...)
Hmja dat betwijfel ik dus, als ik reviews lees zie ik toch ruim +10 graden verschil tussen de ninja en de thermalright. en dan hebben ze allebij nog een enkele fan ook.

Ik zou de CPU graag rond de 65 graden zien, en dat moet zeker te halen zijn!

Audi S3

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:08

HugoBoss1985

Xenotech

FreezeXJ schreef op maandag 24 september 2007 @ 20:00:
Ik sluit me aan bij jou, het effect van een andere koeler zal inderdaad minimaal zijn.

En dat van je voeding kan toch wel kloppen, een Nforce 650i bordje slurpt ook wel wat stroomt (ik weet niet wat je nu hebt t.o.v. die Nvidia chipset maar daar kan het aan gelegen hebben.)

Met die setup doe je er goed aan om inderdaad voor een zwaardere voeding te gaan, investeer daar eerst maar eens in! :P

Kortom: spaar verder voor een betere voeding en voor waterkoeling.

65 Graden is al zo'n beetje de max voor deze cpu's lees ik hier en daar, maar het kan zijn dat een quadcore meer mag/kan hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-09-2007 20:08 ]

• MexxT
HugoBoss1985 schreef op maandag 24 september 2007 @ 20:07:
[...]

Ik sluit me aan bij jou, het effect van een andere koeler zal inderdaad minimaal zijn.

En dat van je voeding kan toch wel kloppen, een Nforce 650i bordje slurpt ook wel wat stroomt (ik weet niet wat je nu hebt t.o.v. die Nvidia chipset maar daar kan het aan gelegen hebben.)

Met die setup doe je er goed aan om inderdaad voor een zwaardere voeding te gaan, investeer daar eerst maar eens in! :P

Kortom: spaar verder voor een betere voeding en voor waterkoeling.

65 Graden is al zo'n beetje de max voor deze cpu's lees ik hier en daar, maar het kan zijn dat een quadcore meer mag/kan hebben.
Nou, als ik bij deze jongen kijk:

Verwijderd in "Quadcore (Kentsfield) overklok topic"

Dan heeft hij zeer nette temps.
Hij heeft een G0 dus ik ram er 10-15 graden bij, en dan heb ik mijn streef temperatuur.

Die voeding word zowiezo vervangen door een 600-550W ik denk dat ik voor een antec variant ga.

ook deze heeft een goede temperatuur met de thermalright:

http://tweakers.net/gallery/sys/2314

dus ik denk dat ik mijn keus gemaakt heb.

Nou nog ff kijken voor een voeding :)

[ Voor 7% gewijzigd door MexxT op 24-09-2007 20:14 ]

Audi S3

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-01 22:28
Ik heb de ninja ook gehad en het was de bedoeling dat ik zou overstappen naar een infinity quad koeling voor mijn Q6600, maar mijn lieve P180 stribbelde tegen de 2 outtake fans zaten in de weg.

Heb nu helaas maar 2fans.

Heb bouten gebruikt om het hele zaakje vast te zetten en me temps zijn op 3ghz van 80+ naar 70graden gegaan.

Die 10euro extra is het voor de thermalright zeker waard, maar hou er rekening mee dat hij vaak niet kaarsrecht is (even schuren dus)

Wil je niet schuren dan kan je eventueel de Tuniq tower aangschaffen maar dan zal het effect veel minder zijn tov je ninja.

Je praat trouwens over zo ongeveer de 4beste koelers op de markt.

Als ik ze zou rangschikken.

ninja 0 graden
infinity -2graden
tuniq tower -4graden
thermal right -6 graden.

Denk dat dit ongeveer de verschillende zullen zijn, kijk liever naar het systeem waarmee de koeler vast zit dat kan ook maximaal 6graden schelen.
Dus bouten of retentionkit ipv dat gare druk systeem.
Er moet minstens 30kilo druk op de cpu staan :D

[ Voor 30% gewijzigd door Sinned123 op 24-09-2007 20:23 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Sinned123
MexxT schreef op maandag 24 september 2007 @ 20:13:
[...]

Nou, als ik bij deze jongen kijk:

Verwijderd in "Quadcore (Kentsfield) overklok topic"

Dan heeft hij zeer nette temps.
Hij heeft een G0 dus ik ram er 10-15 graden bij, en dan heb ik mijn streef temperatuur.

Die voeding word zowiezo vervangen door een 600-550W ik denk dat ik voor een antec variant ga.

ook deze heeft een goede temperatuur met de thermalright:

http://tweakers.net/gallery/sys/2314

dus ik denk dat ik mijn keus gemaakt heb.

Nou nog ff kijken voor een voeding :)
Welke voeding heb je trouwens??

Ik gebruik een 450w corsair voeding met een Q6600 en een 8800gts en dat gaat prima.

• MexxT
DNS666 schreef op maandag 24 september 2007 @ 20:24:
[...]

Welke voeding heb je trouwens??

Ik gebruik een 450w corsair voeding met een Q6600 en een 8800gts en dat gaat prima.
Ik gebruik een 450W Enlight. 12v1 = 14A 12v2 = 15A lijn blijft ook goed stabiel dus zou makkelijk moeten kunnen.

Over je lijstje,

als ik het bekijk kom ik op dit uit:

ninja 0 graden
infinity -6 graden
tuniq tower -9 graden
thermal right -15 graden.

maargoed, cooler word gemod, dat sowieso.

- Lappen als die scheef is
- 2x 120mm
- Coin Mod
- Zijribben dicht.

Over de voeding ben ik nog niet uit..

Audi S3

• Sinned123
MexxT schreef op maandag 24 september 2007 @ 20:29:
[...]

Ik gebruik een 450W Enlight. 12v1 = 14A 12v2 = 15A lijn blijft ook goed stabiel dus zou makkelijk moeten kunnen.

Over je lijstje,

als ik het bekijk kom ik op dit uit:

ninja 0 graden
infinity -6 graden
tuniq tower -9 graden
thermal right -15 graden.

maargoed, cooler word gemod, dat sowieso.

- Lappen als die scheef is
- 2x 120mm
- Coin Mod
- Zijribben dicht.

Over de voeding ben ik nog niet uit..
Ik denk dat de temps die je nu geeft te ambitiues zijn, maar mocht het wel zo zijn dan verander ik ook van koeler :p

coin mod is dat met of zonder dat gammele druk systeem?

En waarom de zijribben dicht, ik snap dat je lucht dan een bepaalde richting op word geduwd, maar of het effect heeft betwijfel ik, anders hadden ze dat wel eerder bedacht.

• MexxT
DNS666 schreef op maandag 24 september 2007 @ 20:38:
[...]

Ik denk dat de temps die je nu geeft te ambitiues zijn, maar mocht het wel zo zijn dan verander ik ook van koeler :p

coin mod is dat met of zonder dat gammele druk systeem?

En waarom de zijribben dicht, ik snap dat je lucht dan een bepaalde richting op word geduwd, maar of het effect heeft betwijfel ik, anders hadden ze dat wel eerder bedacht.
De coin mod is met de standaard retentionclip ;)

De door het dichten van de riben MOET de lucht 1 weg volgen, het word dus geforceerd.
Ik kom veel op Xtremesystems, en daar boeken ze 3-5 graden winst.

Audi S3

• sven93
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-01 11:09
hmm ja kan je voeding wel zijn dat ie niet stabiel is een B3 stepping slurpt nrml meet stroom dan een G0 dus oook warmer
ik denk dat je beter op watercooling zou gaan met zo een proc maar inderdaad nie egt goedkoop
ik zou gaan voor een infinity of de thermalright ( infinity met 4 coolers ? )
enja denk dat met bouten wel een beetje beter zou zijn zeker met zoo een zware koeler boven een duure graka :X ( je weet maar nooit beter voor komen dan genezen :z )

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 11:31
Ik kan je de Thermaltake V1 aanraden. Is niet de stilste, maar op 700 rpm waarop die bij mij werkt is die onhoorbaar en houdt die mijn X2 5600+ @ 3,3 GHz en 1.525 Volt op 41 graden idle :D Stressed weet ik eigenlijk niet..

[ Voor 8% gewijzigd door gebruikershaes op 24-09-2007 21:49 ]

• MexxT
sven93 schreef op maandag 24 september 2007 @ 21:43:
hmm ja kan je voeding wel zijn dat ie niet stabiel is een B3 stepping slurpt nrml meet stroom dan een G0 dus oook warmer
ik denk dat je beter op watercooling zou gaan met zo een proc maar inderdaad nie egt goedkoop
ik zou gaan voor een infinity of de thermalright ( infinity met 4 coolers ? )
enja denk dat met bouten wel een beetje beter zou zijn zeker met zoo een zware koeler boven een duure graka :X ( je weet maar nooit beter voor komen dan genezen :z )
ja de voeding word vervangen ;)

maar zowiezo is 80 graden te veel.

Audi S3

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-01 10:42
Ik heb zelf voor de Tuniq Tower gekozen. Om de volgende redenen.
1. Zit standaard bevestigd met backplate. (dus niet die gare pushpins)
2. Fan zit in de koeler (dus geen gekloot met monteren fans die dan boven je ram hangen op 1 mm)
3. Koelt out the box erg goed. (hoef geen mods uit te voeren)

Zelf ook veel site gelezen met testen en ik zag een verschil van 1-3 graden tussen de Tower-120, Scythe Mugen en de Thermalright. Je moet natuurlijk niet vergeten dat iedere test weer anders is ivm de verschillende omstandigheden waarin getest is en de hardware waarmee getest is. Zowiezo zijn de Tower-120, Mugen en Thermalright op dit moment de beste luchtkoelers.
Je moet ook niet vergeten dat je met het overklokken van je Q6600 wel een kolenkacheltje probeert te koelen en zal de temp (mits je een stevige waterkoeling neemt) altijd aan de hoge kant zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Nilco op 24-09-2007 22:19 ]

• MexxT
MEGATRON schreef op maandag 24 september 2007 @ 22:16:
Ik heb zelf voor de Tuniq Tower gekozen. Om de volgende redenen.
1. Zit standaard bevestigd met backplate. (dus niet die gare pushpins)
2. Fan zit in de koeler (dus geen gekloot met monteren fans die dan boven je ram hangen op 1 mm)
3. Koelt out the box erg goed. (hoef geen mods uit te voeren)

Zelf ook veel site gelezen met testen en ik zag een verschil van 1-3 graden tussen de Tower-120, Scythe Mugen en de Thermalright. Je moet natuurlijk niet vergeten dat iedere test weer anders is ivm de verschillende omstandigheden waarin getest is en de hardware waarmee getest is. Zowiezo zijn de Tower-120, Mugen en Thermalright op dit moment de beste luchtkoelers.
Je moet ook niet vergeten dat je met het overklokken van je Q6600 wel een kolenkacheltje probeert te koelen en zal de temp (mits je een stevige waterkoeling neemt) altijd aan de hoge kant zijn.
Kwa ruimte inneming zijn ze allemaal hetzelfde, de Thermalright is het kleinst. en het verschilt maar 2 euro. (bovendien vind ik die ook mooier :P )

Het word zowiezo krap in mijn kast omdat ik een Freezer 7 als northbridge cooler heb.

Dat de Q6600 een kolenkacheltje is was ik ook al wel achter :+ ik kan me handjes warmen aan de ninja :P

Audi S3

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-01 10:42
MexxT schreef op maandag 24 september 2007 @ 22:23:
[...]
Het word zowiezo krap in mijn kast omdat ik een Freezer 7 als northbridge cooler heb.
8) gaaf. Post een een fototje.

• MexxT
offtopic:
Zal ik morgen ff doen, heb hem gemod, dus je zal hem niet 1-2-3 herkennen als freezer zijnde ;)

Audi S3

• a1m
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-09-2020

a1m

Thermalright 120 Ultra Extreme. Geen twijfels mogelijk.

Verwijderd

a1m schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 03:50:
Thermalright 120 Ultra Extreme. Geen twijfels mogelijk.
true, volgens anandtech de beste cooler die er bestaat

• MexxT
ik ga hem bestellen :)

/besteld

[ Voor 21% gewijzigd door MexxT op 25-09-2007 18:50 ]

Audi S3

Verwijderd

Ik zit ook te twijfelen tussen de Tuniq 120 en Thermalright 120 Ultra Extreme. Ik heb momenteel een C2D E4400 op stock speed en gebruik de boxed intel koeler en dat gaat prima. Ik ga ook binnenkort een Q6600 halen en ben van plan die te gaan overklokken icm Asus P5K + PC6400, vandaar mijn voorkeur voor een goede koeler. Ik hoop dan zo'n 3.4 Ghz te kunnen halen met de quadcore.

Zit trouwens bij de aankoop van de Thermalright 120 Ultra Extreme een fan bij of is het alleen de heatsink??

Verwijderd

moet je trouwens nog een set van dat ijzerdraad kopen als je die tweede fan wilt ophangen???

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-01 11:17
schijnt ook te lukken met dubbelzeidig tape of tie rips. Benieuwd hoe mensen hier dat hebben geknutselt

• MexxT
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:54:
Ik zit ook te twijfelen tussen de Tuniq 120 en Thermalright 120 Ultra Extreme. Ik heb momenteel een C2D E4400 op stock speed en gebruik de boxed intel koeler en dat gaat prima. Ik ga ook binnenkort een Q6600 halen en ben van plan die te gaan overklokken icm Asus P5K + PC6400, vandaar mijn voorkeur voor een goede koeler. Ik hoop dan zo'n 3.4 Ghz te kunnen halen met de quadcore.

Zit trouwens bij de aankoop van de Thermalright 120 Ultra Extreme een fan bij of is het alleen de heatsink??
alleen HS
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2007 @ 21:02:
moet je trouwens nog een set van dat ijzerdraad kopen als je die tweede fan wilt ophangen???
die kan je niet los kopen
PainkillA schreef op woensdag 26 september 2007 @ 21:09:
schijnt ook te lukken met dubbelzeidig tape of tie rips. Benieuwd hoe mensen hier dat hebben geknutselt
tie-rips of hotglue ftw :>

Audi S3

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-01 11:17
btw die dingen zijn zkr wel los te koop:P Alleen wat laat gezien zelf

http://azerty.nl/producte...ra120-fan-wire-clips.html

Wel vrij duur en belachelijk dat er niet standaard 2 bij zitten ( edit bedoel uiteraard clips voor 2 fans :P )

[ Voor 9% gewijzigd door PainkillA op 26-09-2007 22:06 ]

• MexxT
PainkillA schreef op woensdag 26 september 2007 @ 21:23:
btw die dingen zijn zkr wel los te koop:P Alleen wat laat gezien zelf

http://azerty.nl/producte...ra120-fan-wire-clips.html

Wel vrij duur en belachelijk dat er niet standaard 2 bij zitten
ah das wel mooi :)

er zitten er standaard 2 bij...

voor 1 fan dus.

Audi S3