thermalright ultra 120 (extreme) overclock tip

Pagina: 1
Acties:
  • 2.110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
iemand ervaringen met deze koeler?

ik heb net namelijk uitgevonden dat als je de zijkanten ervan dicht maakt, en de ruimte tussen de fan en de bovenkant van de heatsink, de prestaties behoorlijk omhoog schieten.
ik heb mijn e6400 (2,13 orgineel) op deze manier naar 3,33 ghz weten te krijgen! :o
met maximaal 41 graden celcius gestresst (orthos, en gigabyte utility om de temp af te lezen)
er zit een sharkoon silent led fan op (die met die putjes) en draait op 1000 rpm.

ik heb de zij en bovenkant dicht gemaakt met zelfklevend antislip rubber (2 euro @ je lokale hardware zaak)
ik hoop dat iemand iets kan met deze info,
and happy clocking :)

Verwijderd

Ah, zoiets deed ik ook met de Thermaltake Big Typhoon. De "luchtdruk" neemt gewoon toe op de juiste plaats, het werkte toen ook goed :)

Verwijderd

Door middel van deze tapejob (zou net zou goed werken op de Scythe Infinity) naar betere clockjob prestaties!

[ Voor 117% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2017 16:17 ]

• Rangourthaman
geen ervaring mee, maar het principe is hetzelfde, dus ik zou zeggen, probeer het!
als het niet werkt, dan trek je het plakspul er gewoon weer af, en voor die paar euro kan je je geen bult vallen ;)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:19

Dark

who tweaked the light?

logisch... de lucht stroomt langer langs de lamellen, dus is er meer oppervlak voor warmte overdracht en heb je betere koeling, alleen neemt de luchtweerstand wel toe, waardoor je meer druk nodig hebt om de lucht erdoorheen te persen...

edit: tuniq ding zit al deels dicht aan de zijkanten...

[ Voor 13% gewijzigd door Dark op 04-08-2007 13:06 ]

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-03 20:35
heb je geen temp vergelijkingen ipv ik kreeg hem nu wel op 3,3? + foto's zouden mooi wezen.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-03 16:11
Heb nog wel wat leuke spullen, wat Delta 120mm fans en een Thermalright SI 120 :

Samen met wat tape moet daar ook aardig wat koelvermogen uit te halen zijn :D

• Rangourthaman
geen foto`s, heb geen camera :(

voor de mod zat ie op 2,66 ghz, met 45/30 graden load/idle
toen zakte die na de mod naar rond de 30/17 graden load/idle , en na de clockjob
is dat 41/23 graden load/idle geworden
ik post foto`s zodra ik een camera heb.

maar het is vrij simpel hoor, gewoon de zijkanten volledig afplakken met dat antisliprubber,
en de opening tussen de fan en de sink aan de bovenkant. deze opening is er alleen bij de ultra120 door zijn concave vorm. de onderkant kan niet worden afgeplakt omdat de fan er onder uitsteekt. (de sink is iets van 10,5 cm , en de fan 12cm)

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je kan ook schilders tape nemen. Werkt makkelijker en heb je vaak ik huis. Eigenlijk kan je elk soort tape nemen, maar de ene laat meer troep achter bij het verwijderen dan de andere.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Rangourthaman
inderdaad, zo`n beetje alle sterke tape zou moeten werken, maar de reden dat ik die plakmatjes heb genomen is dat ze wat steviger zijn, en mooi zwart met matte textuur. past mooi bij het hele zwart/blauw licht gedoe in mijn kast (antec 900)
ijdelheid mag ook wel een beetje :)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

2 Verzoekjes :

1. PICSSsss !!!1111oneone :P
2. Hoe zijn je Core Temps nu en hoe waren ze eerst ??

Ik heb namelijk de normale Ultra 120 maar OC'en gaat niet echt lekker door hoge Core Temperaturen van mijn 4400+ en heel stiekem denk ik dat ik daar 0,0 aan kan doen :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Rangourthaman
nero355 schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 18:09:
2 Verzoekjes :

1. PICSSsss !!!1111oneone :P
2. Hoe zijn je Core Temps nu en hoe waren ze eerst ??

Ik heb namelijk de normale Ultra 120 maar OC'en gaat niet echt lekker door hoge Core Temperaturen van mijn 4400+ en heel stiekem denk ik dat ik daar 0,0 aan kan doen :/
1. ik heb geen camera
2. die staan een stukje hierboven

• nero355

nero355

Hmm jammer.
2. die staan een stukje hierboven
Zeker weten ?? Check dat alsjeblieft nog eens met Core Temp of dat Intel TAT ofzoiets die de Core Temp uitleest :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:18

sapphire

Die-hard pruts0r

wat eht probleem dan weer is is dat alle stof dan tussen de lammelen aan eht tape blijft plakken.
Ik heb zoiets geprobeerd bij m'n XP-120 en na een tijdje werd eht minder....raad eens? juist, stof.
En aangezien ik neit vaak wil schoonmaken in me pc ;)

Gabriël AM5

• Rangourthaman
:) oke, oke, ik heb het hele zootje maar eens nagekeken met core temp. en de temps zitten idd wel een stuk hoger als de gigabyte utility aangeeft.
30 graden idle en 55 load. nog geen slechte prestatie vind ik gezien de lullige 38 cfm die mijn cpu fan verplaatst.
ik had trouwens niet gedacht dat dat verschil tussen die proggies zo groot zou zijn, weet iemand hoe dat komt? is het niet gewoon een digitale thermometer op/in je cpu?

• nero355

nero355

Rangourthaman schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 01:45:
:) oke, oke, ik heb het hele zootje maar eens nagekeken met core temp. en de temps zitten idd wel een stuk hoger als de gigabyte utility aangeeft.
30 graden idle en 55 load. nog geen slechte prestatie vind ik gezien de lullige 38 cfm die mijn cpu fan verplaatst.
ik had trouwens niet gedacht dat dat verschil tussen die proggies zo groot zou zijn, weet iemand hoe dat komt? is het niet gewoon een digitale thermometer op/in je cpu?
Nou omdat we niet meer helaas met Athlon XP CPU's werken blijft er tussen de Core en de HeatSpreader warmte hangen of is het contact slecht en heb je zomaar een graaf of 10-15 die je niet wegkrijgt :(

* nero355 is gefrustreerde 4400+ eigenaar die 15 graden "voor zichzelf houdt" :'(

Verwijderd

Kan iemand soms met photoshop/paint tekenen wat men hier juist bedoelt ? Ik begrijk het gewoon niet helemaal ...

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i89.photobucket.com/albums/k208/TEAMIKKE/GoT/1.jpg

Hierdoor heb je dus een betere doorstroming van de lucht omdat ie verder nergens kan ''ontsnappen'' door de vinnen. Hierdoor heb je meer CFM waardoor ie meer warmte afvoert waardoor je betere temps. hebt.

• yok
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-03 18:09

yok

Ik heb de Big Typhoon, heerlijk stil en ziet er goed uit. Ook temps verbeteren. Heb alleen geen fotocamera om een foto ervan te maken voor je.

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-03 15:41
Leuk bedacht!, gaan we zeker proberen :)

Verwijderd

Past deze ook, zonder allerlei truuks uit te halen, op een Gigabyte P35 DQ6 ?

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:04
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 16:36:
Past deze ook, zonder allerlei truuks uit te halen, op een Gigabyte P35 DQ6 ?
15sec zoeken: http://www.thermalright.com/a_page/Ultra-120-MCL.htm

gewoon op de site van thermalright zelf

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Dark schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 13:02:
logisch... de lucht stroomt langer langs de lamellen, dus is er meer oppervlak voor warmte overdracht en heb je betere koeling, alleen neemt de luchtweerstand wel toe, waardoor je meer druk nodig hebt om de lucht erdoorheen te persen...

edit: tuniq ding zit al deels dicht aan de zijkanten...
Kan er inderdaad weinig dicht maken aan deze zijde van de Tuniq.

Afbeeldingslocatie: http://www.tuniq.com.tw/Cooler%20Info/images/03_tower_front.jpg

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

• kiddyl
  • Niet online
Dit is een foto van mijn recente verandering van de ingewanden van mijn computer. En ik merkte bij het proefdraaien al dat er veel airflow ontsnapte tussen de spleten.

Dit was mijn oplossing toen:

Afbeeldingslocatie: http://kiddyl.googlepages.com/insidequad.jpg

Gewoon een beetje tape aan de bovenkant.. Aan de onderkant kon ik er niet meer bij na de install, maar daar zitten de fans ook niet uitgelijnd met de onderkant van de koelvinnen.

Lucht dat ontsnapt via de zijkanten heb ik niet echt. Waarschijnlijk komt dit door de push-pull combi.

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:52
Met wat ducktape moet het ook wel lukken :)

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

• Tha_Flash
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:22
zou hetzelfde ook lukken bij een Artic Freezer 7 Pro ???

Bijna 2027

Verwijderd

Met een Zalmann 9700 CPNS werkt het ook. Je krijgt een tunnel effect. Het scheelt bij mijn E6600 @ 3200 Mhz 3 graden ( fan op 1600 toeren ) Die heb je maar weer verdiend met dit warme weer.

• Rangourthaman
ik denk dat het verschil met een freezer pro minimaal zal zijn omdat de fan op dat ding aan alle kanten open is, dwz; de lucht vliegt er langs de zijkanten al uit voordat het tussen de fins kan komen.
je moet wel een beetje druk opbouwen, en de lucht gaat gewoon de weg van de minste weerstand kiezen.
mischien als je de zijkanten van de fan afdicht, of er een normale fan op prutst.
dat zou wel moeten werken

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:28

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Het probleem van het stof dat blijft plakken aan de tape kun je misschien wel oplossen door er plaatjes tegenaan te solderen? Gewoon van die dunne ijzeren plaatjes zoals je die vroeger op school gebruikte bij de soldeeropdrachten. Waarschijnlijk gewoon te koop in een hobbywinkel? Het wordt toch niet warm genoeg zodat het tin smelt gezient tape ook niet wegsmelt . Enige dat je dan moet doen is de kieren afplakken met tape zodat suizen.

Weet niet of het uberhaupt mogelijk is.. was ook zomaar ff een brainstorm ;)

• PainkillA
en is een papiertje met wat tape vastplakken geen oplossing :P Blijft geen stof aanplakken en is makkelijk vormbaar

• Rangourthaman
PainkillA schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 21:07:
en is een papiertje met wat tape vastplakken geen oplossing :P Blijft geen stof aanplakken en is makkelijk vormbaar
goed idee! lekker simpel en effectief, ziet er alleen mischien niet zo mooi uit bij de mensen thuis met een plexiglaasje in hun case...
ik heb tot nu toe trouwens nog geen problemen gehad met stofvorming op de tape hiero.
maar ik denk dat dat er redelijk makkelijk af te blazen valt op het onderste laagje op het plaksel na dan.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:28

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Heb bij papier toch het idee dat het makkelijker vlam vat.
Zal ook eens gaan hobbyen als ik mijn nieuw systeempje binnen heb

• Rangourthaman
ik denk niet dat een koeler ooit warm genoeg kan worden om iets in de hens te krijgen. anders zouden je plastic onderdelen in je pc (vrijwel alle isolatie van de electronica dus) ook een beetje kansloos zijn :)

• Tha_Flash
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:22
Rangourthaman schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:39:
ik denk dat het verschil met een freezer pro minimaal zal zijn omdat de fan op dat ding aan alle kanten open is, dwz; de lucht vliegt er langs de zijkanten al uit voordat het tussen de fins kan komen.
je moet wel een beetje druk opbouwen, en de lucht gaat gewoon de weg van de minste weerstand kiezen.
mischien als je de zijkanten van de fan afdicht, of er een normale fan op prutst.
dat zou wel moeten werken
Dat was ik idd van plan, om er een andere fan op te prutsen en dan meteen de zijkanten dicht te maken.

Bijna 2027

Verwijderd

In combinatie met de zogenaamde penny mod voor de thermalright ultra 120 extreme werkt dit perfect!

Voor de pennymod:

link

Heb met de pennymod er 4 graden afgekregen een aanrader dus.

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 00:47:
In combinatie met de zogenaamde penny mod voor de thermalright ultra 120 extreme werkt dit perfect!

Voor de pennymod:

link

Best grappig : Iedereen op S775 zit allerlei mods uit te voeren om de bracket beter vast te zetten en ik moest die van mij juist buigen op S939 om het vast te krijgen zo vast zit het nu :+
kiddyl schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 12:16:
Dit is een foto van mijn recente verandering van de ingewanden van mijn computer. En ik merkte bij het proefdraaien al dat er veel airflow ontsnapte tussen de spleten.

Dit was mijn oplossing toen:

[afbeelding]

Gewoon een beetje tape aan de bovenkant.. Aan de onderkant kon ik er niet meer bij na de install, maar daar zitten de fans ook niet uitgelijnd met de onderkant van de koelvinnen.

Lucht dat ontsnapt via de zijkanten heb ik niet echt. Waarschijnlijk komt dit door de push-pull combi.
Stacker onwaardig die foto zeg :P
[moder mode]Ruim eens je case op :+ [/moeder mode]

• PainkillA
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 00:47:

Voor de pennymod:

link

dat is dus neits anders dan een 5 eurocent muntje onder het kruis bij het ronde drukpunt stoppen en dan goed aandraaien?

• kiddyl
  • Niet online
Mijn TRU120eX kan niet bewegen na het vastzetten van de bracket. Ik heb wel geprobeerd een 5 eurocent muntje er onder te stoppen, maar toen zag ik het moederbord vervormen bij het aandraaien. Toen er toch maar tussenuit gehaald. Een krom moederbord kan op den duur voor problemen zorgen.

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:52
kiddyl schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 11:28:
Mijn TRU120eX kan niet bewegen na het vastzetten van de bracket. Ik heb wel geprobeerd een 5 eurocent muntje er onder te stoppen, maar toen zag ik het moederbord vervormen bij het aandraaien. Toen er toch maar tussenuit gehaald. Een krom moederbord kan op den duur voor problemen zorgen.
Ik heb zo'n idee als ik de ervaringen her en der zo lees dat ie gewoon bij niet alle moederborden even goed vast zit met de bracket, maar kennelijk zit ie bij sommige muurvast.

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Pagina: 1