Toon posts:

FSB en multiplier probleem Gigabyte P35C-DS3R

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een nieuwe pc in elkaar gezet met o.a. de volgende componenten.

Gigabyte P35-DS3R
Intel C2D 6750
Scythe Mugen cooler
OCZ DDR2 RAM 2x 1GB (PC2-8500) (checked op de site van Gigabyte)
Nexus NX-8060 600w

In het bios (default) staat de multiplier op 8 en tijdens het booten wordt in het BIOS startscherm ook netjes de processor met 2,66 GHz wordt weergegeven.
Onder Windows met de laatste CPUz en met het eigen proggie van Gigabyte Easytune worden echt hele andere waardes weergegeven.
Zoals je op de onderstaande foto's kunt zien draait de CPU op 2,0 GHZ met een multiplier van 6. Ook vind ik de core voltage wel erg laag 1,152 V

Tijdens een klein testje onder load zie ik wel iets vreemds gebeuren. Bij een cpu belasting voor 50% of hoger zie ik met CPUz ineens de multiplier naar 8 schieten (en dus de kloksnelheid naar 2,66 Gb).
Ik heb het BIOS al een aantal keren gereset naar default (stond ie al op, was non OC'ed).
Van de cd heb ik de chipset drivers (INF) geladen.

Wellicht is het iets met de voedingsspanning ?
De Nexus voeding is modulair. Ik heb de std 2x10 power connctor aangesloten en direct daarnaast is er ruimte voor nog een keer 2x2. In de gemeshde hoofdkabel van de Nexus zit nog een 2x2 plug. Deze heb ik er naast geprikt.
Daarnaast moet je naast de CPU nog een ATX 12v lijn aansluiten. Het "probleem" is dat de Nexus hier 1 kabel met 2 aanluitingen heeft. Ik heb die aansluiting genomen waar niets opstaat.

Verder kan ik prima werken. Windows XP opnieuw geinstalleerd. Maar dit probje met de FSB, multiplier en RAM is toch wel een vreemde.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn ??? (zie de pics ter ondersteuning)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jvdb41/Hardware/CPUZ%20CPU.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jvdb41/Hardware/CPUZ%20mem%20klok.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jvdb41/Hardware/CPUZ%20mem%20V.jpg

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:45

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Lijkt volgens mij niks aan de hand te zijn: EIST zorgt voor het terugklokken van de CPU als die niks te doen heeft ;)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-04 01:07

PcManiaxx

ondertitel duh

God mensen, hoe vaak is dit nou voorbij gekomen :/ 8)7

Verwijderd

Topicstarter
PcManiaxx schreef op zondag 23 september 2007 @ 17:49:
God mensen, hoe vaak is dit nou voorbij gekomen :/ 8)7
Case closed met dank aan Mars Warrior voor de juiste zoekargumenten

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2007 19:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toch niet helemaal "case closed"

Beide reepjes DDR2 RAM blijven ook nu op PC2-6400 staan.

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-05 11:06

icecoolsniper

never run from a sniper!

Dat ligt aan CPU-Z

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Verwijderd

Topicstarter
Ok, had al speciaal de laatste versie gedownloaded om dit soort dingen te vermijden.
NOT :)

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:45

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 19:03:
[...]
Case closed met dank aan Mars Warrior voor de juiste zoekargumenten
Mooi!
Als je niet waar waar je naar moet zoeken, is het ook moeilijk zoeken ;)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Mars Warrior schreef op zondag 23 september 2007 @ 20:46:

Mooi!
Als je niet waar waar je naar moet zoeken, is het ook moeilijk zoeken ;)
De eerste plaats waar je zoekt is vanzelfsprekend de PMG FAQ en laat daar nou net een kopje
Mijn CPU draait soms op een lagere kloksnelheid? Wat zijn EIST en Cool'n'Quiet? te vinden zijn. ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
Mee eens r00n.

Maar ik denk, en het was dit keer zeker bij mij het geval, dat de meeste mensen de zoekfuntie van het forum gebruiken. En ik moet je eerlijk zeggen dat ik met de vele zoekargumenten iig niet bij de FAQ uitkwam.

Voorbeeldje...
Ik heb XP zonder AHCI aan geinstalleerd. Kende dat hele begrip niet anders dat het je in staat stelt om je drives hot swappable te maken.
Zit ik zo net even een kwartiertje te zoeken (GoT en Google) maar echt veel meer info over AHCI ook performance-wise voordelen biedt (througput etc) krijg ik niet uit de vele berichten.

99% vande berichten gaan over probs onder Linux of BOSDs onder XP.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 00:02:

Mee eens r00n.

Maar ik denk, en het was dit keer zeker bij mij het geval, dat de meeste mensen de zoekfuntie van het forum gebruiken. En ik moet je eerlijk zeggen dat ik met de vele zoekargumenten iig niet bij de FAQ uitkwam.
De FAQ staat dan ook los van de zoekfunctie. Hij staat niet voor niets bovenaan in de topiclijst.

Hoe dan ook, alvorens in PMG een topic te openen dient men het PMG Beleid te hebben doorgenomen. Aldaar wordt duidelijk omschreven dat je eerst de PMG FAQ doorneemt, voordat je de search gebruikt, en in die FAQ stond het antwoord op je vraag. Als een gebruiker verzuimt het Beleid en aansluitend de FAQ door te nemen is dat zijn keuze en niet te wijten aan enige vorm van onduidelijkheid.
Voorbeeldje...
Ik heb XP zonder AHCI aan geinstalleerd. Kende dat hele begrip niet anders dat het je in staat stelt om je drives hot swappable te maken.
Zit ik zo net even een kwartiertje te zoeken (GoT en Google) maar echt veel meer info over AHCI ook performance-wise voordelen biedt (througput etc) krijg ik niet uit de vele berichten.

99% vande berichten gaan over probs onder Linux of BOSDs onder XP.
Maar GoT is niet de enige bron van informatie. Als je op zoek bent naar de betekenis van een term en/of de werking van een bepaalde technologie kun je ook prima met Google uit de voeten.
In slechts enkele muisklikken bevind je je op Wikipedia of de website van Intel waar alles helder wordt uitgelegd, zij het in het Engels.

Verder ligt de verantwoordelijkheid bij de gebruiker zelf. Als een ander de informatie op het internet kan vinden, kun jij dat ook. Of dat nou op GoT is of elders maakt niet uit.

[ Voor 19% gewijzigd door Rone op 24-09-2007 00:29 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Pagina: 1