SD Card kapot, content toch bereikbaar via unix met dd?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.024 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:39
Mijn SD-kaart is er mee gestopt toen ik probeerde een bestand te verwijderen van de kaart. Via windows wordt hij niet meer herkend en ook de digitale camera kan het kaartje niet meer lezen.

Ik heb vernomen dat ik eventueel via unix met het commando dd een backup kopie kan maken die ik dan terug moet zetten op een identieke SD kaart, zodat ik weer bij de data kan.

Nu is het probleem dat ik de identieke 2Gb sd kaart niet meer kan bemachtigen, omdat ik die in het buitenland heb gekocht en via internet niet kan vinden. Mijn vraag is daarom of ik niet een SD kaart kan faken, zoals dat je een harde schijf kan faken in je besturingssysteem en op die manier de data weer kan benaderen. Ik weet niet precies wat het probleem is met de kaart, maar ik vermoed iets met het MBR (als er al zoiets is op een SD kaart)

Hoe dan ook wil ik graag die data terug, dus als er ideeën zijn, dan zijn die zeer welkom!

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-01 22:10

SA007

Moderator Tweaking
Zoiezo gaat het alleen om de capaciteit, die moet evengroot of groter zijn.

Ook hoeft het niet per-se een sd-kaart te zijn, een hdd/cf/whatever kaartje is ook prima, voor linux is toch alles hetzelfde...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• maartenvdv737
Windows herkent de kaart niet eens, dus met windows software zal het niet werken..

Weet iemand de procedure om het te kopieren naar een HDD en vervolgens te kunnen openen?
Heb er niets over kunnen vinden..

[ Voor 43% gewijzigd door maartenvdv737 op 23-09-2007 17:13 ]

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

maartenvdv737 schreef op zondag 23 september 2007 @ 17:09:
Windows herkent de kaart niet eens, dus met windows software zal het niet werken..

Weet iemand de procedure om het te kopieren naar een HDD en vervolgens te kunnen openen?
Heb er niets over kunnen vinden..
Iets van:

code:
1
dd if=/dev/jouwsdkaart of=/jehomedirectory/sdbak.img

Zo maak je er een image van dat je later kunt mounten om er de bestanden van te lezen.
Ik dacht dat het device niet aangekoppeld mocht zijn tijdens dd.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

dragunova schreef op zondag 23 september 2007 @ 17:20:
[...]

Iets van:

code:
1
dd if=/dev/jouwsdkaart of=/jehomedirectory/sdbak.img

Zo maak je er een image van dat je later kunt mounten om er de bestanden van te lezen.
Ik dacht dat het device niet aangekoppeld mocht zijn tijdens dd.
klopt, dd is low level, dus het gebruikte input filesystem bij voorkeur niet gemount hebben :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 11:36

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

maartenvdv737 schreef op zondag 23 september 2007 @ 17:09:
Er bestaat weldegelijk recovery software die drives kan scannen die niet gedetecteerd worden door Windows zelf.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• maartenvdv737
Ik heb nu geprobeerd via het dd commando te kopieren via een virtualbox in windows van het Ubuntu besturingssysteem. Een goede SD kaart wordt herkend door ubuntu en daarvan kan ik een kopie maken met dd en die vervolgens probleemloos mounten.

De niet werkende SD kaart wordt echter niet herkend en is dus niet toegankelijk onder /dev/sda1, zoals de wel werkende kaart. Ik vraag me af of dit komt omdat ik via windows werk (virtualbox heeft een eigen usb driver voor windows) of dat de kaart gewoon echt kapot is?

• Goofy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-01 20:02
maartenvdv737 schreef op zondag 23 september 2007 @ 22:35:
Ik vraag me af of dit komt omdat ik via windows werk
Dit kan je eventueel zelf al nagaan door een zogenaamde live-cd te gebruiken. SystemRescueCd bijvoorbeeld heeft nog een hoop extra tooltjes voor data-recovery.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

je moet wel native linux draaien anders heeft windows de leiding over de hardware

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd

Om data van kapotte hdd's te krijgen is het verstandig om niet de "gewone" dd te gebruiken maar dd_rescue. (ook beschikbaar via ubuntu/debian repositories)

Voor dd_rescue is ook een frontend: dd_rhelp.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
daft_dutch schreef op zondag 23 september 2007 @ 23:18:
je moet wel native linux draaien anders heeft windows de leiding over de hardware
Als de virtuele machine wel een onverdachte schijf kan lezen, zou het als er nog iets mogelijk is dat waarschijnlijk onder de virtuele machine ook wel moeten werken. Als de reader niet eens een kaart detecteert is er niet zo veel dat dd kan doen gok ik, dd of dd_rescue werken natuurlijk alleen als de reader het niet al opgeeft qua lezen, dus bijvoorbeeld als alleen het filesystem kapot is, of enkele blocks onleesbaar in plaats van dat er helemaal geen media gedetecteerd wordt.
Pagina: 1