HD maat zeer vreemd geluid

Pagina: 1
Acties:

• Bonkdoos
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Gisteren was ik (weer) eens zwaar aan het multitasken, rarretjes van honderden mb's uitpakken, filmpje draaien, en ondertussen brandde ik ook nog eens een cd. Opeens maakte m'n HDD een zeer raar geluid. Ik kan het niet zo goed beschrijven, maar het was alsof er een glasknikker door de HD rolde en steeds tegen de randen aan botste. Echt vrij hard ook. Alles stopte even met activiteit, maar na 5 sec ging alles gewoon door. Ik heb dit al vaker gehad en zeker in navolging van dit topic van mij:

Computer hapert bij afspelen films... ---> S-ATA de oorzaak?

Begin ik me nu toch ernstig zorgen te maken. Wat is er aan de hand denken jullie? Moet ik formatteren of ben ik toch echt aan een nieuwe HDD toe? Het is trouwens een Maxtor 200 GB S-ATA en hij is ruim 2,5 jaar oud nu. Wel intensief tot zeer intensief gebruik waarbij ik me dan ook weer afvraag of dit nou ongeveer de leeftijd is waarop ie 'op' zou kunnen zijn.
En mocht ik inderdaad aan een nieuwe toe zijn, welk merk kunnen jullie mij adviseren? Ik heb al gegoogled maar diverse sites prijzen andere merken aan en kraken de merken af die elders juist weer geprezen worden. Zo komt Seagate als winnaar uit de bus. Ik heb zeer veel slechte ervaringen met een Seagate, maar goed, dat was van bijna 10 jaar geleden, misschien is het merk nu wel sterk verbeterd...Graag jullie reacties.

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ten eerste had je dit waarschijnlijk ook wel in je oude topic kunnen posten, aangezien deze nog niet op slot is. Ten tweede zie ik nergens terug dat je de OM FAQ al hebt doorgenomen en dan met name het stukje onder Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

Zoals in de FAQ staat én in je oude topic ook al is aangegeven: Test de harde schijf eens met de daarvoor bestemde diagnosetools.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 18:49
Ik denk dat je beter kunt gaan kijken voor een nieuwe. vreemde geluiden uit een HD zijn nooit goed, en meestal toch het begin van het eind.

Tevens zie ik dat het een Maxtor betreft, Maxtor staat niet bepaald bekend om hun perfecte betrouwbaarheid, gezien ie al op leeftijd is, 2.5 jaar, lijkt het me tijd voor een nieuwe.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Visgek24 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 15:35:
Ik denk dat je beter kunt gaan kijken voor een nieuwe. vreemde geluiden uit een HD zijn nooit goed, en meestal toch het begin van het eind.

Tevens zie ik dat het een Maxtor betreft, Maxtor staat niet bepaald bekend om hun perfecte betrouwbaarheid, gezien ie al op leeftijd is, 2.5 jaar, lijkt het me tijd voor een nieuwe.
Onzin, Maxtors zijn prima harddisks. Er is een keer een slechte batch geweest van brakke HDD's, maar dat heeft ieder merk wel gehad.

@TS : test je HDD gewoon met een diagnostic tool, dan kom je er snel genoeg achter of er iets mee mis is, of wellicht gaat komen.

• deugtniet
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06-2023
Dit is typisch een gevalletje van een harddisk die dood aan het gaan is.
Neem een andere HDD, en pomp de hele meut naar de andere (niet defecte) is mijn mening.
Harde geluiden uit een HDD zijn meestal het begin van het einde.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 18:49
Exorcist schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 15:40:
[...]

Onzin, Maxtors zijn prima harddisks. Er is een keer een slechte batch geweest van brakke HDD's, maar dat heeft ieder merk wel gehad.

@TS : test je HDD gewoon met een diagnostic tool, dan kom je er snel genoeg achter of er iets mee mis is, of wellicht gaat komen.
Prima harddisks? Sorry maar daar ben ik het toch echt niet mee eens. Bij ons op het werk verkopen wij Maxtor, Samsung en Western Digital schijven, allemaal ongeveer even veel. gek genoeg, is het 9/10 keer maxtor die terugkomt, kapot. Veel van deze schijven zijn dan nog relatief nieuw. Hoge uitval dus.

Neen, Maxtor komt mijn PC niet in .

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

precies .. als is dat geluid nooit heeft gemaakt ...en ik belangrijke dingen had zou ik hem niet meer gebruiken todat ik hem kon backuppen

(daar ben ik al een eerder achter gekomen met een test hd .. die was echt gewoon versleten binnenin
een kop was los gaan zitten ... normaal spiegelt een hd .. hier was de helft weg

Iperf

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 19:12

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Visgek24 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 15:51:
[...]

Prima harddisks? Sorry maar daar ben ik het toch echt niet mee eens. Bij ons op het werk verkopen wij Maxtor, Samsung en Western Digital schijven, allemaal ongeveer even veel. gek genoeg, is het 9/10 keer maxtor die terugkomt, kapot. Veel van deze schijven zijn dan nog relatief nieuw. Hoge uitval dus.

Neen, Maxtor komt mijn PC niet in .
Maxtor maakt geen slechte harde schijven, maar ze zijn gewoon niet zo lang betrouwbaar, maar als je het nagaat is dit voor iedere harde schijf zo. Dus ook WD, Seagate, IBM, Hitachi of wat dan ook. Heb hier een Seagate liggen van 400mb, doet het nog perfect, heb ook nog een fujitsu liggen van 20gig die al lang naar de ballen is.

Gewoon een kwestie van geluk

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Pagina: 1