Ik ben nogal een pda fan, en met meet als 7 jaar gebruik en tig toestellen die ik onder handen heb gehad zijn dit zo mijn ervaringen hierodner.
Verder heb ik langdurig (minstens een kwartaal) in volgorde gehad:
Casio ding -> Tungsten T -> ipaq 3970 -> ipaq 5450 -> ipaq 5550 -> Nokia Communicator -> htc 9100 -> e-ten x500
Verder in totaal een kleine 50 toestellen wel in mijn handen gehad, puur pda's, geen phones
Palm:
Gigantisch veel software, ding was letterlijk niet kapot te krijgen, afwerking van de behuizing rondweg super!
Support nooit nodig gehad.
iPaq consumenten model:
Kleine softwaremtatige ergernisjes, roms zijn iets wat laat als je ze al krijgt (niet alle toestellen ook kregen een update in het met bug geplaagde tijdperk van wm2002 naar wm2003. Dat deden ze later nog eens over met de wm2003SE patch, zelfs behoorlijk nieuwe toestellen kregen deze patch niet!
EN wederom met wm5 en 6)
patches met hardware matige ongemakken kwamen wel redelijk op tijd.
Service: duurt ff maar kwam wel gerepareerd terug.
Behuizingen: wel degelijk hoewel kleine speling
iPaq bedrijfsmodellen:
Updates kwamen alleen als het stabiliteit en veiligheid vergroten, maar deze roms waren zeer degelijk, en zeer weinig patches waren nodig!
Behuizingen zijn redelijk ok, beetje zoals hierboven.
Service: de modellen die ik had waren geplaagd met batterij problemen, dan moest er een printje vervangen worden, zelfs buiten het jaar met de standaard service stonden ze de volgende dag of zelfde dag op de stoep om hem op te halen, en maximaal 2 dagen later gefixed terug!!!
Erg goede service, en nog ken ik veel mensen in mijn omgeving die met zakelijke ipaq modellen rondlopen.
Voor zakelijk gebruik ook zeker een aanrader.
HTC:
Samen met ipaqs heb ik hier de meeste toestellen van in mijn handen gehad.
Updates krijg je meestal wel, en anders is er XDA.
Software matige ongemakken worden meestal wel weggehaald, er zijn zat rom updates.
Behuizingen variëren van super slecht (denk aan 9100, kraakt en gaat kapot aan alle kanten) tot aan zeer goed, bij de touch en touch dual moest ik zoeken naar kraakjes, gewoon goed afgewerkt.
Service zijn ze minder snel mee maar ze hebben wel enkele keer mijn pda's gemaakt als ik boot problemen had, en elke keer een printje vervangen.
Bijna vaste prik, werkte ik in de kou bij diepe vrieskou laten we zeggen -5, dan zat de pda vast, en kon ik na de batterij verwijderen niet meer doorbooten.
In plaats dat ze een goed toestel maken zoals e-ten, rushen ze elk kwartaal met nieuwe modellen, en dat zie je aan de kwaliteit, nu ze een behoorlijke markt hebben zie je dat ze daar pas wat aan doen.
Ofwel recentere modellen vind ik beter, support moet nog blijken, oude toestellen vaak problemen.
Oude toestellen met wm2002/2003 van hun zaten vol met hardware en software matige problemen, blij dat ik in die tijd ipaqs had.
E-ten:
Pas een paar toestellen van hun in mijn handen gehad, hun komen ook elk jaar met maar een vast aantal toestellen.
De sofware support is matig, je krijgt niet altijd de laatste roms hoewel ik denk dat dat soms wel moet kunnen, maar then again zijn dat ook echt oude toestellen dat ik me in kan denken dat ze daar geen wm6 upgrade voor uitgebracht hebben.
Patches vind ik dat ze ruim voldoende aan doen, scoort ongeveer gelijk aan ipaq de normale modellen.
Behuizingen die ik heb gezien waren ruim voldoende tot zeer goed, zowel de afwerking van de x500 als de x800 waren nagenoeg perfect, met bij de x500 het enige wat ik aanmerk zijn de niet uitstekende camera button, te kleine en vooral brakke koptelefoon plug, en de ietswat schuine niet soepele 5-way button.
De x800 is beter af, nog steeds die te kleine koptelefoon plug, hoewel ik nog niet weet of deze ook brak is, nvigatiebutton werkt nu soepel, maar dat joystickje steekt uit waardoor er ook battey-drain optreedt in je zak door continue dat het scherm aan/uit gaat, wat software matig te verhelpen moet zijn.
Ze hadden hier beter een navigatieplaat van kunnen maken zoals veel andere toestellen.
Ik moet toegeven in al die tijd dat ik de x500 heb heb ik nog geen dusdanig hardwarematige problemen gehad dat ik hem terug heb moeten sturen, maar het is vrij gelijk met HTC als ik het mag geloven, niet altijd even positief dus.
Er beginnen nu ook voor de e-ten custom roms te komen langzamerhand, en daar is die 2 sec delay bijv al uit weg, wie weet of als we geen wm6.1 krijgen, of 7 wat er gebeuren gaat.
E-ten begint wel een behoorlijke community op te bouwen en terecht.
Of ik nog een e-ten zou kopen? Ondanks dat ze zelf die 2sec delay niet verhelpen zou ik op dit moment zeker de x800 kopen, er is imemrs een niet officiele fix, en bang voor bucks wijs heeft htc nu niks gelijks.
Anderzijds vind ik dat HTC nu een beetje "dubbele" toestellen uit brengt, hoewel ik zie dat ze een beetje orde in low en high-end toestellen willen creëren binnen hun lijnen, en ze bijv wlan uit low end modellen lopen te halen, wat voor mij een reden is om zeker zo'n toestel niet te kopen.
Verder pushen ze VGA niet en daar begrijp ik niks van, wel zijn ze nu eindelijk met een 2mpx+ cam gekomen, daarvoor wel lof, maar weer in een toestel waarvan ik zeg waarom in dat model.
Hoewel HTC in kwaliteit vooruit gaat en redelijk degelijke modellen maakt zou ik op dit moment zeker geen HTC kopen.
Zo besluit ik mijn 10/11 jarige ervaring met pda's, wie weet heeft er iemand wat aan