[Prologic] Van Stereo PC naar HomeCinema Systeem

Pagina: 1
Acties:

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
Ik heb laatst eens een wat ouder Home Cinema Systeem van zolder gehaald en probeer deze nu werkend te krijgen met mijn PC. Ondanks de ouderdom komt er vrij goed geluid uit, ook bij lage volumes waar de normale desktop speakertjes het soms laten afweten.

Het gaat om een Dolby Prologic systeem met stereo (Rood/Wit tulp) ingangen. Aan de tuner zit een subwoofer waaraan weer de 5 losse speakers zitten.

Zoals in de FAQ is te lezen, bestaat Dolby Prolic uit een stereo kanaal met daarin de extra kanalen gemixt, en dit geeft problemen wanneer ik het op mijn simpele geluidskaartje aansluit in mijn PC. Aangezien mijn PC gewoon stereo uitzend, komt het geluid enkel (welliswaar correct) uit de frontleft, frontright en centre. De rear speakers blijven stil.

Waar ik nu naar op zoek ben is een manier om het stereo signaal uit mijn computer te 'upmixen' naar Dolby Prologic zodat ik ook geluid uit mijn achterste 2 speakers hoor. Is dit mogelijk zonder gebruik te maken van extra geluidsapparatuur? Op wikipedia valt te lezen dat Dolby Prologic gegenereerd wordt door een bepaalde wiskundige verhouding uit te voeren voor ieder van de 5 kanalen op het stereo signaal en dat er dus geen sprake is van 'extra' signalen die mijn computer uit zou moeten gaan zenden. Ondanks dat komt er toch geen geluid uit de achterste 2 speakers. Het lijkt er dus op alsof de tuner al een gecodeerd Prologic signaal verwacht op de ingang waar mijn PC op zit.

In de search ben ik helaas alleen topics tegengekomen waarin er geadviseerd wordt om gebruik te maken van de bekende line-in en mic poorten om zo tot een 5.1 signaal te komen. Dit staat alleen haaks op het Dolby Prologic principe en is dus geen oplossing.

Iemand advies hoe ik het beste te werk kan gaan? Ik heb ook eigenlijk geen idee waar ik moet gaan beginnen met zoeken. Het lijkt mij dat de tuner zelf verantwoordelijk is om van het stereo signaal op de ingang een 5.1 signaal te maken doormiddel van de Prologic formule, maar in plaats daarvan wordt het signaal meteen doorgestuurd naar slechts 3 speakers.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30
Gewoon stereo houden. Prologic maken werkt alleen lekker als je een ander geluid naar de rearspeakers stuurt/encodeerd dan dat wat naar de frontspeakers moet gaan. Als je al een stereo signaal wilt gaan upmixen heb je die mogelijkheid niet. Dan moet je het stereo signaal dupliceren, dan vervolgens samenvoegen tot mono, dat vervolgens 90 graden in fase draaien, vervolgens split je het in tweeën waarbij je de ene direct bij het originele linkerkanaal toevoegt en de ander draai je eerst 180 graden in fase en voeg je vervolgens bij rechts toe. Resultaat: het originele stereo signaal met daar doorheen nog eens hetzelfde stereosignaal met een gekke +90 en -90 fase draaiing wat er niet beter van wordt, waar de receiver dan iets van moet bakken, maar jij hebt wat klanken uit de achterspeakers komen :)

Kijk even of je niet een optie hebt op de receiver om iets met het geluid te doen (5ch stereo), of laat 'm anders gewoon op prologic staan gezien er ook muziek is dat al zodanig gemixt is. Of speel gewoon stereo af voor muziek en gebruik enkel prologic voor dvd's (wel in de software instellen dat je prologic hebt, dat regelt de software bovenstaande fasedraaiing voor je)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• fevenhuis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-01 01:15
Er zal geluid komen uit de rear speakers mits het afgespeelde audio ook daadwerkelijk Prologic informatie bevat, download eens wat amerikaanse series of late shows en probeer het om het effect te horen, uitsluitend amerikaans en niet alle series hebben het of zijn niet goed afgemixt of geript.
Je kunt juist Prologic geluid herkennen aan het feit dat het dialoog duidelijk hoorbaar is op de center speaker en muziek en eventuele effecten op de andere speakers.
Het zelf upmixen van geluid is toch vrij lastig en je zult het voor elk geluidstype (en soms muziekalbum) handmatig moeten bijstellen voor een redelijk resultaat maar de DSP surround settings van een versterker klinken over het algemeen toch nog beter.
Als je 5.1 input of een digitale input met Dolby Digital decoder op je versterker hebt kun je een goedkope Club3d Theatron of vergelijkbaar geluidskaart met DD en/of DTS encoder aanschaffen om wat met surround te spelen.
Persoonlijk vindt ik Circlesurround 2 nog het mooist van de PC upmix software, dat zit op de M-Audio Revolution maar alleen over 5.1 analoge output.
Met AC3filter kunt je ook nog zelf geluid upmixen downmixen naar prologic.
Het grootse probleem is meestal hoe vervoer je het surround geluid naar je versterker, wat voor inputs heb je op je versterker, dat bepaalt wat je ermee kunt doen.

[ Voor 8% gewijzigd door fevenhuis op 21-09-2007 20:08 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Op zich is Pro-Logic bedoeld om van een stero signaal een soort 5.0 iets te maken, zonder dat de desbetreffende bron zulke informatie echt bevat. De DP chip maakt dat er dus van.
Maar, er zijn inderdaad films/spellen die ervoor geoptimaliseerd zijn, dwz dat de chip makkelijker informatie kan filteren uit de bron om een meer realistisch geluid te creëren.

• fevenhuis
Neehoor Exorcist, Prologic is een surround formaat wat backwards compatible is met stereo.
De DSP maakt niet zomaar iets van niets als het er niet in zit in het geval van Prologic, dit in tegenstelling tot de voorloper van Prologic namenlijk Dolby Surround, dat werkte zowel goed met stereo als speciaal afgemixed surround.
Je bent waarschijnlijk in de war met Prologic II, daarmee kun je naast surrounnd informatie decoderen uit stereo ook stereo materiaal upmixen naar surround.

[ Voor 28% gewijzigd door fevenhuis op 21-09-2007 23:57 ]

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
fevenhuis schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 20:04:
Er zal geluid komen uit de rear speakers mits het afgespeelde audio ook daadwerkelijk Prologic informatie bevat, download eens wat amerikaanse series of late shows en probeer het om het effect te horen, uitsluitend amerikaans en niet alle series hebben het of zijn niet goed afgemixt of geript.
Je kunt juist Prologic geluid herkennen aan het feit dat het dialoog duidelijk hoorbaar is op de center speaker en muziek en eventuele effecten op de andere speakers.
Bijna iedere dsp op een AV receiver is in staat om het dialoog alleen op de centerspeaker te laten horen met een doodgewone stereobron door de manier waarop het geluid gemixt is. Ten slotte zal bij een goede stereo-opstelling het dialoog ook precies uit het midden komen (terwijl bijvoorbeeld applaus niet te plaatsen is). ;)

• fevenhuis
Neehoor evEndzhar het decoderen van een surround signaal uit een surround compatible signaal iets anders dat een DSP surround instelling of upmix techniek.
Met Prologic wordt de surround informatie uit het stereo (compatible) signaal gehaald.
Veelal wordt dialoog en zang in het center gedeelde van een stereo signaal gemixed, dus het lijkt dan vaak in orde, maar op Prologic instelling luisteren zonder echt Prologic signaal werkt niet goed en dan zal bijna alles uit de center speaker komen en heel weinig uit de surrounds.

[ Voor 9% gewijzigd door fevenhuis op 22-09-2007 00:20 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
In de meeste dvd software kun je instellen dat het signaal gemixt moet worden naar pro logic.

Als je surround geluid wilt in spelletjes dan kan dat als je een geluidskaart hebt die compatible is met het kx project, met een beetje vogelen in de dsp van kx kun je een 5.1 signaal mixen naar pro logic.

Muziek kun je wel proberen te mixen naar pro logic maar het zal voor geen meter klinken, ten eerste omdat de achterspeakers een mono sigaal ontvangen en ten tweede omdat het signaal naar de achterspeakers door een 8 kHz laagdoorlaatfilter gestuurd wordt.

Muziek kun je het beste gewoon stereo laten.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• fevenhuis
Je kunt veel muziek best goed upmixen naar surround hoor met wat handmatige instellingen en het is best leuk om mee te spelen, alleen werkt het niet altijdt even goed met alle soorten muziek.
Het klopt dat het stereo signaal dan geen authentiek stereo meer is, maar ik zou zeker niet beweren dat je muziek altijd beter stereo moet laten, ik heb toch met menig muziekgenre uiterste toffe upmix luistersessies achter de rug... en in sommige gevallen echt indrukwekkender dan stereo.
Het is alleen een hoop werk om het af/bij en in te stellen tot je het gewenste resultaat hebt, maar da's een deel van het plezier wat mij betreft.
Gebruik foobar2000 met evt wat surround plugins, die was ik nog even vergeten te vermelden, en dan met kernel streaming of Asio output levert over het algemeen de hoogste geluidskwaliteit voor het afspelen van muziek.

[ Voor 27% gewijzigd door fevenhuis op 22-09-2007 01:00 ]

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
fevenhuis schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 00:18:
[...]op Prologic instelling luisteren zonder echt Prologic signaal werkt niet goed en dan zal bijna alles uit de center speaker komen en heel weinig uit de surrounds.
Wat ik zeg klopt dus, alle dialoog komt uit de centerspeaker. :+

• fevenhuis
evEndzhar verdient 1 bonusverzamelobjektspaarpunt voor zijn uitvinding van en uitermate grote inzicht in "Mono on 5.1".
Pagina: 1