Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ronddraaiende laser maken

Pagina: 1
Acties:
  • 308 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bart0l0meus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2022
hallo tweakers

Ik heb gister de volgende laser gekocht:
line laser 5mW
650nm (rood)
voltage 3V / 20mA
met focus lens
Afbeeldingslocatie: http://www.shopsheaven.com/~christiaanelektro/catalog/images/849077.png
Zoals jullie kunnen zien is het een line laser.
Nu wil ik hem laten ronddraaien dmv een motortje, ik wil hem hierbij parallel aan de aandrijfas bevestigen zodat de streep als het ware rondt draait
Nu zit ik met het probleem dat ik op die manier de complete kabel zal gaan oprollen.
Kunnen jullie hiervoor een oplossing bedenken?
en is het nodig de laser nog via een apare schakeling aan te sturen?

Grtz Bart

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een manier die je kunt gebruiken is het gebruik maken van sleepcontacten. Nadeel is wel weer dat deze snel blijken te slijten.
Zie bijv. Draden raken in de knoop door draaien bovenkant constructie

[ Voor 21% gewijzigd door TERW_DAN op 20-09-2007 23:01 ]

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
laser naar een spiegel laten schijnen die in een hoek van 45 graden staat? En dan de spiegel op de motor bevestigen. :)

Verwijderd

Knip de draad door, maak om het ding waar 'ie op ronddraait 2 metalen ringen/schijven waar je aan de 'laser kant' iets overheen laat glijden (iets geleidends), dat je aan de laserkant van de draad bevestigt.

Maak dan allebei de ringen/schijven vast aan de bijbehorende pool (of maakt het bij lasers niet aan hoe je de polen aansluit) en klaar is bart0l0meus. :)

edit:
Waarschijnlijk is dit hetzelfde principe als de sleepcontacten waar Terw_Dan over praat.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2007 23:05 ]

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Terw_Dan schreef op donderdag 20 september 2007 @ 23:00:
Een manier die je kunt gebruiken is het gebruik maken van sleepcontacten. Nadeel is wel weer dat deze snel blijken te slijten.
Zie bijv. Draden raken in de knoop door draaien bovenkant constructie
Zou je misschien gebruik kunnen maken van een geisoleerde (op de as) kogellager waarbij je op de as zelf aarde laat lopen, en 3V op de kagellager zet.

Spiegel idee vind ik overigens veel beter :)

[ Voor 4% gewijzigd door Skinkie op 20-09-2007 23:03 ]

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 23:03:
edit:
Waarschijnlijk is dit hetzelfde principe als de sleepcontacten waar Terw_Dan over praat.
Dat is idd het idee van een sleepcontact.

Al is het spiegel idee veel beter.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
idd, normaliter wordt een streep met een laser gerealiseerd met behulp van draaiende spiegels

U vraagt, wij antwoorden.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Je kan ook met 2 spoelen werken die naast elkaar in de lucht zitten, is wat lastiger (moet wisselspanning in en komt er ook uit, dus je zal aan de andere kant gelijkrichting/stabisiatie moeten doen)
Maar je hebt geen slijtage.

Met spiegeltjes blijft toch een betere optie als dat mogelijk is.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 09:22
Een sleepcontact met een paar goeie elko's er tussen om de haperingen op te vangen moet kunnen, maar verwacht er geen jaren plezier van.

Draaiend spiegeltje is zeker lastiger, maar wel de oplossing. (Maar je krijgt er heel moeilijk 360 graden mee, toch?)

Spoelen kun je doen, maar is vrij lastig. Je kunt geen huis-tuin-keuken adapter gebruiken en je moet gaan rekenen met verlies om te kijken hoeveel input je erop moet zetten. Bovendien is het lastig te fabriceren.

Overigens, die laser heeft een bepaald voltage. Als je dat voltage erop zet doet hij het gewoon, geen speciale aansturing noodzakelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Nijn op 21-09-2007 00:10 ]

• bart0l0meus
oke:D
bedankt voor de reacties.
De spiegel lijkt me een goede optie, maar hoe moet ik hem dan pcies op de laser zetten, hoeveel graden op de straal?
Het is een line laser dus gaat het gewoon met draaien en wat voor spiegeltje moet het zijn, een bol spiegeltje of een gewoon recht spiegeltje?

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Een recht spiegeltje in 45 graden op de straal, als ik me niet vergis.

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Wat denk je van zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/japser/lasertje.png

En hierbij het spiegeltje op een motor zetten. Wel lastig lijkt me om dit precies onder de zelfde hoek rond te laten draaien. Hoe belangrijk is het dan de laser de zelfde hoek naar 'onder' heeft als naar 'boven' ?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
als je (toegang tot) de juiste tools hebt, is dat niet zo moeilijk.
Anders is het goedkoper om zo'n kant-en-klaar ding te kopen bij de gamma ipv de tools...
Verder is het uitlijnen: de laserstraal moet in het verlengde van de as van de motor lopen.

Ik zou het van perspex doen. Makkelijk te bewerken en toch stevig.
Bedenk dat spiegeltje maar heel klein hoeft te zijn.

U vraagt, wij antwoorden.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
j-a-s-p-e-r schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 10:55:
Wat denk je van zoiets?
[afbeelding]

En hierbij het spiegeltje op een motor zetten. Wel lastig lijkt me om dit precies onder de zelfde hoek rond te laten draaien. Hoe belangrijk is het dan de laser de zelfde hoek naar 'onder' heeft als naar 'boven' ?
Daar moet nog een spiegel bij, zodat hij paralel aan de as schijnt.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Laser wordt zelden zelf rondgedraaid met sleepcontacten. Dit is zeer slijtage onderhevig. Ook zal boel vibreren en het is zwaarder geheel. Ik raad daarom af, vooral als het snel moet draaien.

De spiegel motor is allerbeste oplossing. Deze techniek al vaker toegepast als er laserstralen in het rond moet gaan. De spiegel motor heeft gekantelde spiegel en laat die gewoon in hoog tempo draaien, dan heb je als het ware 360 graden cirkel door de hele kamermuur.

Dat methode is ook te zien bij 360 graden laser waterpas. Mensen kunnen dan gewoon rondlopen en aftekenen.
Waarom sleepcontacten? Dat is geen goed idee en is veel moeilijker dan spiegel.

• bart0l0meus
Ik had al gedacht aan spiegels, ma dan krijg ik toch niet helemaal wat ik wil.
Maar ik denk dat ik het idd met een spiegel ga doen en de motor heel snel laat trillen waardoor je hoop ik als het goed is een vlak krijgt op het oppervlak.
dat de streep zich als het ware als volgt verplaats:
| <-> |
| <-> |
| <-> |
| <-> |
| <-> |

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
zoiezo zou ik 's de [code] tag gaan gebruiken, dan krijg je dit:

code:
1
2
3
4
5
|                                      <->                        |

Maar dan snap ik nog steeds niet waar je op doelt.

je wil je laser heen en weer laten bewegen?

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Stuur gewoon twee galvo's met een sinus aan.

High Powered Madness

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Dus je wil met dat lasertje een brede cirkel rondom doen oplichten? Dat gaat niet lukken, tenzij je de ruimte waar je projecteert flink donker kan maken, hoe groter het te belichten oppervlak hoe zwakker het licht.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bart0l0meus
neej ik bedoel dat je een streep hebt die van links naar rechts gaat.
het is beetje moeilijk uit te leggen, maar de line laser geeft een streep op het oppervlak, door er een spiegeltje tussen te zetten die op en neer beweegt zal de lijn ook gaan bewegen op het oppervlak.
zodat je uiteindelijke dus een lijn krijgt die van links naar recht beweegt, en hopelijk als ik dit snel genoeg doe dat er een groot van overblijft.
Het zal overigens in een donkere ruimte gebruikt worden.
en over die galvo`s, hebben die speciale aansturing nodig?

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat jij wilt kan gewoon, je moet alleen het motortje snel heen en weer laten draaien. Probeer het maar eens met je laser in de hand, en dan snel heen en weer bewegen ;).

• dalus

dalus

Firing Sparks

bart0l0meus schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 18:39:
neej ik bedoel dat je een streep hebt die van links naar rechts gaat.
het is beetje moeilijk uit te leggen, maar de line laser geeft een streep op het oppervlak, door er een spiegeltje tussen te zetten die op en neer beweegt zal de lijn ook gaan bewegen op het oppervlak.
zodat je uiteindelijke dus een lijn krijgt die van links naar recht beweegt, en hopelijk als ik dit snel genoeg doe dat er een groot van overblijft.
Het zal overigens in een donkere ruimte gebruikt worden.
en over die galvo`s, hebben die speciale aansturing nodig?
Sommige galvo's hebben een speciale schakeling nodig dit zijn closed loop galvo's. Maar voor jouw toepassing heb je aan een simpele openloop galvo genoeg, die kun je gewoon op een audio versterker aansluiten. Op een pc met geluidskaart kun je die galvo's elke mogelijke vorm laten tekenen. Dan hej je dus pc -->progje (vectorizer) --> versterker --> galvo's

High Powered Madness

• bart0l0meus
boeiend, zeer boeiend, die galvo`s!
het is wel de bedoeling dat het motortje niet 360 graden gaat draaien!
Aloys snapt wat ik wil!
Ik ga het op een carnavals hoed aanbrengen dus heb ik geen versterker, dan moet ik hier dus gewoon een sinus inzetten of natuurlijk micro met versterkertje waardoor hij beweegt op de muziek waar ik ben?
Kan iemand mij nog meer info over die galvo`s verschaffen?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb uit een laserprinter een line scanner, die doet volgens mij wat jij zoekt, is basicly een 6? hoekige ronddraaiende spiegel die dus zo beweegt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| .         |
|   .       |
|     .     |
|       .   |
|         . |
| .         |
|   .       |
|     .     |
|       .   |
|         . |

Motortje kan je op een zelfgekozen snelheid laten draaien als je 'm goed aanstuurd, als je intrested bent stuur een mail/dm/oid, krijg je 'm tegen verzendkosten (als ik 'm nog kan terugvinden)

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Zeg, de laser uit laserprinter gebruikt toch onzichtbare straal? Dat is niet geschikt voor lichttoepassingen?

Als je wilt dat laser een bewegende streep maakt, dan kun je ook doen met draaiende spiegel.
- met oscillerende spoel eronder of oude luidspreker die trilt (spiegel plak je iets naast tegenaan zodat ie bepaalde hoek kan bewegen)
- 360 graden draaiende spiegel, maar laser wordt netjes aan/uit gezet zodat er alleen streep overblijft. De schakelfrequentie kun je zo instellen dat het vanzelf beweegt. Is toerental van motor zelfde als schakelfrequentie laser, dan staat de streep stil. Hoger of lager zorgt ervoor dat streep beweegt, vooruit of achteruit.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Klopt, maar de rest heeft geen ir filters ofzo :)

Dus met een andere laser erin geeft ie gewoon rood/groen/whatever licht...

• dalus

dalus

Firing Sparks

bart0l0meus schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 19:10:
boeiend, zeer boeiend, die galvo`s!
het is wel de bedoeling dat het motortje niet 360 graden gaat draaien!
Aloys snapt wat ik wil!
Ik ga het op een carnavals hoed aanbrengen dus heb ik geen versterker, dan moet ik hier dus gewoon een sinus inzetten of natuurlijk micro met versterkertje waardoor hij beweegt op de muziek waar ik ben?
Kan iemand mij nog meer info over die galvo`s verschaffen?
In dat geval is zo'n spiegeltje uit een laserprinter goed genoeg. Galvo's zijn meer bedoeld voor complexere vormen.

High Powered Madness

Pagina: 1