Telfort - Mobiel breedband internet - ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.796 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-11 20:53
The Phonehouse biedt momenteel Mobiel breedband internet van Telfort aan, voor o.a. gebruik op de laptop, UMTS/HSPDA. Telfort maakt gebruik van het KPN netwerk. Ik heb begrepen dat dat 'n downloadsnelheid van 384kb/s geeft met fair use policy. Zie ook nieuwspost van Tweaker.net

Het kost € 29,95 per maand en de modem kost eenmalig € 39,95, niet echt duur (tenminste, vind ik), maar ik heb weinig zin om voor 'n jaar aan 'n abonnement vast te zitten waaraan ik niks blijk te hebben.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik wil het gaan gebruiken voor o.a. msn, surfen, mailen, maar ook on-line gaming als WoW, Warcraft III en Trackmania Nations. Voor downloaden zal ik 't nauwelijks gebruiken, wel voor bijv. youtube of on-line streaming van muziekzenders. Ook Ventrilo moet het vlekkeloos doen. Het gaat me dus ook om de ping-tijden.
Aangezien ik van plan ben om het op meerdere plaatsen te gebruiken, ben ik ook benieuwd naar de ervaringen die men heeft met de dekking en wat de gevolgen zijn als de dekking minder goed is.

Aanvulling: bij dit abonnement kan je (tegen betaling van een meerprijs) ook kiezen voor 'n pc-card ipv een usb-modem. Heeft dit nog voordelen?

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 19-09-2007 22:59 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Met dit doel voor ogen gaat het niet alleen om 'pingtijden' (latency heet dat) van de verbinding. Het gaat ook over beschikbaar, packetloss, routes naar diverse netwerken waar die gameservers in hangen (heeft een sterk effect op latency).

Zal mobiel internet geschikt zijn voor toepassingen die sterk latency gevoelig zijn is de grote vraag. Hieronder vallen voornamelijk online gaming en VoIP bijvoorbeeld.

Interessant ook is of ze VoIP blokkeren door bijvoorbeeld poort 5060 onbruikbaar te maken. En interessant is om te weten wat zij verstaan onder 'Fair use' in dit geval, blijft een lastige term die aanbieders van een communicatie abonnement hanteren om grenzen wel/niet aan te geven.

[ Voor 25% gewijzigd door bjck op 19-09-2007 22:38 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Ik ben ook benieuwd of iemand al ervaring heeft met het mobiel breedband van Telfort/Phonehouse.

Wat ik weet van de FUP is dat het tot 2 GB dataverkeer gaat, en je dan een waarschuwing krijgt. bij veelvuldig overtreden wordt er actie ondernomen.

Dat is wat ik weet over de actie.

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11 20:29

wica

De duivel jacht op me

Ik heb nu 1 week Mobiel breedband internet van Telfort via de The Phonehouse.

Mijn ervaring er mee is dat de ping tijd traag is > 500ms, Maar ok ik game niet en heb niet direct veel last van deze tijden. Wat mij wel op gevallen is. Dat je en 10.*.*.* adres krijgt en via NAT het Internet op gaat ( iets minder vind ik dit).

Op dit moment kan ik alleen verbinden via het GPRS netwerk, dit komt schijnbaar door dat The Phonehouse iets verkeerd doet met het reg. van je SIM. 1 telefoontje naar Telfort en je moet ongeveer 1 dag later wel op UMTS kunnen.

Verder werkt het wel naar verwachting, Alleen was de installatie onder linux stukken gemakkelijker (leuker) dan onder windows.

Ps. Windows Vista heeft problemen met de drivers die op de modem staan. Hij kan er simple niet bij.

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• wica

wica

De duivel jacht op me

Nog even een vraag. Weet iemand waar je de AT commando's vandaan kan halen? Wil graag de modem helemaal kunnen gebruiken. Dus switchen van Netwerk en SMS versturen.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
wica schreef op maandag 24 september 2007 @ 10:52:
Ik heb nu 1 week Mobiel breedband internet van Telfort via de The Phonehouse.
Hoe snel is het? gecapt op 384kbps down of mag je de volle UMTS snelheid (1,8mbps down) gebruiken. En hoe snel is de upload?

• wica

wica

De duivel jacht op me

@Rrob: UMTS heb ik dus nog niet kunnen testen, Maar wat ik begrepen heb krijg je volle snelheid. Maar ze bij elke snelheids vermelding bij dat het een snelheid is die mogelijk te halen is.

uploaden is voormij snel genoeg. Heb het voornamelijk om in nood via ssh op een server in te loggen. Dus uploaden doe ik niet echt.

• Rrob
draai, als je UMTS hebt, even een paar speedtestjes zou ik zeggen. Er zijn vast mede-tweakers die het graag willen weten :) en de info van telfort en tph blijft vaag.

[ Voor 14% gewijzigd door Rrob op 24-09-2007 12:34 ]

• wica

wica

De duivel jacht op me

Zal ik zeker doen.

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-12 20:09

KroeT

[...]

Als je UMTS nog niet hebt kunnen testen lijkt me dat je latency ook niet representatief is toch?

Peace is not simply the absence of war.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Phonehouse is niet duidelijk over de snelheid. Op de website staat minimaal 384 kbit/s.

Ik ben naar TPH geweest in Eindhoven, die konden me er verder niets over vertellen :s

Ze zeiden, het is waarschijnlijk alleen UMTS.. lekker vaag.

Dus ik naar de Telfort winkel:

De beste man had duidelijk fatsoenlijke technische kennis, en kon me vertellen dat ze WEL HSDPA techniek gebruiken, maar dat Telfort Mobiel Breedband gecapped is op 384 kbit.

Op die manier kunnen ze die 384 kbit beter garanderen..

Ook wist hij me te vertellen dat echt 1.8 mbit op HSDPA (of hoger) alleen bij de zakelijke producten
van KPN (want: Telfort==KPN) beschikbaar gaat worden.

Oftewel, Telfort krijgt het 'cheape' spul, zelf houden ze de complete techniek/snelheid achter de hand voor zichzelf.

Toch zou ik graag ervaringen zien van nieuwe gebruikers :)

Tot die tijd doet mn Vodafone HSDPA op 1.8 mbit het nog prima :) (gemiddeld 120-130 kB/s)

• wica

wica

De duivel jacht op me

Oke, ik kan UMTS op :)

De ping tijd is stukken beter, zo rond de 80ms :)
Downloaden gaat gemiddelt met 16KB/s. Bestand van 10MB in 11 min. gedownload.
Upload gaat met gemiddelt 26KB/s. Bestand van 10MB in 6:23 geupload.

Dit alles gemeten in huis in Zeewolde met een linux PC een signal sterkte van 9,99
Zal het binnen kort in de randstad testen.

@EIftm: Wat ik leess. Is het volgende.
Als HSDPA beschikbaar is, dan neemt die dit.
Geen HSDPA beschikbaar, wel UMTS dan neemt die UMTS.
Geen UMTS beschikbaar, wel EDGE dan neemt die EDGE
Geen EDGE beschikbaar, dan gaat die naar GPRS

@Rrob: Dank je

• IEF

IEF

Why so serious?

wica schreef op maandag 24 september 2007 @ 21:19:

<verhaal>

@ieftm: Wat ik leess. Is het volgende.
Als HSDPA beschikbaar is, dan neemt die dit.
Geen HSDPA beschikbaar, wel UMTS dan neemt die UMTS.
Geen UMTS beschikbaar, wel EDGE dan neemt die EDGE
Geen EDGE beschikbaar, dan gaat die naar GPRS
Hij kan wel HSDPA nemen, maar de snelheid is dus blijkbaar toch gelimiteerd tot 'UMTS' snelheid.
(384 kbit/s).

Met andere woorden, de juiste techniek wordt gebruikt, maar het wordt gelimiteerd.

Als je in mijn screenshot kijkt.. zie je dat het bij Vodafone HSDPA toch flink
anders geregeld is ;) 130 kB/s

• Rrob
wica schreef op maandag 24 september 2007 @ 21:19:
De ping tijd is stukken beter, zo rond de 80ms :)
Downloaden gaat gemiddelt met 16KB/s. Bestand van 10MB in 6:23 gedownload.
Upload gaat met gemiddelt 26KB/s. Bestand van 10MB in 6:23 geupload.
Hier gaat wat mis denk ik :) Zelfde tijd maar een andere snelheid.
IEFtm schreef op maandag 24 september 2007 @ 23:17:
Als je in mijn screenshot kijkt.. zie je dat het bij Vodafone HSDPA toch flink
anders geregeld is ;) 130 kb/s
Ik neem aan dat je 130kB/s bedoelt? want 130kb/s = 16kB/s

Verwijderd

Ik heb nu Telfort mobiel breedband voor ongeveer 2 weken. In het begin kon ook ik alleen op GPRS, dat had men ook gezegd bij TPH (volgens de verkoper heb je direct toegang en kun je verwachten met 8 werkdagen op volledige snelheid, dus UMTS/HDSPA te zitten). Ik was natuurlijk ongeduldig en heb Telfort even gebeld. Twee dagen later (woensdag gebeld) kom ik 's ochtends al op het UMTS netwerk. Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat de SIM en het GSM gedeelte van Telfort is, maar het UMTS gedeelte van KPN is. Wellicht moeten er wat systemen gesynchroniseerd worden en kost dat tijd. De authenticatie zit in het modem/sim, het enige commando dat gegeven wordt is *99# of *99***1# zoals we wel gewend zijn van de GPRS verbindingen.

Enfin, de snelheid is niet gelimiteerd tot 384 kbit/s (pas op, dit zijn kbit/s en niet kB/s), je kunt de volle 1,8 MBps gebruiken. Echter is dit niet altijd mogelijk. Bij mij thuis heb ik vol bereik volgens de applicatie die wordt geinstalleerd d.m.v. de software in het modem zelf. Met name in de ochtend kom je makkelijk aan de topsnelheid en is het moeilijk van ADSL (20 mbit, XS4ALL only) te onderscheiden. Je kunt het natuurlijk zien met downloaden van bestanden van snelle servers, maar als je gewoon webverkeer van surfen, mailen etc hebt, loopt het zeer vlot.

Pingtijden zijn ook goed. Ik kon met succes ruim 2 uur World of Warcraft spelen met een gemiddelde pingtijd van rond de 70-100ms met een enkele uitschieter naar ~300ms voor echt 20 seconden ofzo.

In de avonden loopt de verbinding terug. Je blijft op HSDPA zitten, maar de snelheden lopen niet meer zo hoog op. Het hoogst haalbare tijdens avonduren of doordeweekse dagen in de middag komt ongeveer op 420 / 470 kbit/s. Nog steeds sneller dan UMTS, maar heel wat minder dan 1800 kbit/s die maximaal haalbaar is.

Soms is er niet mee te werken en kom je op het HSDPA netwerk uit op ca. 20 kbit/s of lager.

Ik vermoed dat het komt omdat je een cel 'deelt' met alle gebruikers om je heen. Als er dus meerdere gebruikers bezig zijn, zal je snelheid teruglopen. Als het echt druk wordt, moet je gewoon wachten tot jouw pakketje doorgang vind.

Het kan ook zijn dat in deze regio het internet netwerk van KPN waar die UMTS masten aan gekoppeld zijn een beetje overboekt is. Wellicht is het nog hetzelfde netwerk als waar GPRS op werd aangeboden. Misschien kunnen insiders er wat over zeggen.

Ik zit zelf in Almere Buiten tegen de A6/A27 aan. In Almere-Stad pal in het centrum had ik ongeveer dezelfde resultaten. Ik ben nog niet op andere lokaties geweest.

Nog een screenshot van de telfort applicatie op 1,2 Mbps.
Afbeeldingslocatie: http://www.almerefriends.net/tino/linked/telfort.jpg

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2007 18:47 . Reden: Screenshot erbij ]

• IEF

IEF

Why so serious?

Dat is wel erg interessant als het echt 1.8 mbit is :) Vooral gezien dat KPN haar netwerk gaat verhogen naar 7.2 mbit .. en/of HSUPA.

Denk wel dat wellicht het KPN netwerk 'drukker' is dan het Vodafone netwerk.

Ik haal strak >100 kB/s, of dat nu 's morgens, 's middags of 's avonds is. (door heel limburg / noord-brabant heen)

Af en toe gaat ie terug naar 3G modus (UMTS), maar dat is gelukkig seamless.

Overigens is die applicatie van Telfort wel echt afschuwelijk :) Maar ik ben gewend aan Sierra Wireless kaartjes, welke een mooie kleine GUI hebben. (en dus puur functioneel). Maar ik was dan ook niet van plan om dat USB modem ding te gaan gebruiken als ik een goed werkende PC card heb ;)

Op zich is de datalimiet natuurlijk super t.o.v. Vodafone. Ik verbruik nogal wat data..

Zit op die USB modem eigenlijk een headset aansluiting (voor spraak?)
Ik neem tenminste aan dat het gekoppeld is aan een 'prepaid' SIM welke dus ook een nummer
heeft en waarmee je kunt bellen gewoon..

Verwijderd

Ik zit ook nog op GPRS maar zal eens bellen...

In het begin van de aktie stond bij TPH, "gratis onbeperkt SMS"
da's dus niet zo :(, net een emailtje van ze gekregen

Verwijderd

Dus als we even terugrekenen kun je ongeveer gemiddeld 1200Mbps / 8 = 150kB/s halen?

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:13

alienfruit

the alien you never expected

Hebben jullie nou over het volgende abonnement: http://www.telfort.nl/pro...linternet/tarieven/prive/ ?

Ik wil dat namelijk nemen Telfort en KPN zijn eigenlijk de enige bedrijven waar ik goed ontvangst heb thuis. Vodafone, Orange e.d. allemaal niks.

• IEF

IEF

Why so serious?

Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:17:
Dus als we even terugrekenen kun je ongeveer gemiddeld 1200Mbps / 8 = 150kB/s halen?
1200Mbps is denk ik een beetje hoog gegrepen >:)

Ik zou meer denken aan 1800Kbps / 10 = 180kB/s. Ervaring leert (mijn vodafone ervaring in elk geval) dat het eerder rond de 120-130 ligt (max ontvangst)

Verwijderd

Onbeperkt SMS werkt volgens mij wel hoor. Je moet daarvoor even de optie Packet Switched aanzetten. Ik wacht nog op de eerste rekening om te zien of het echt zo is :P

Verwijderd

IEFtm schreef op woensdag 26 september 2007 @ 22:34:
Dat is wel erg interessant als het echt 1.8 mbit is :) Vooral gezien dat KPN haar netwerk gaat verhogen naar 7.2 mbit .. en/of HSUPA.

Denk wel dat wellicht het KPN netwerk 'drukker' is dan het Vodafone netwerk.

Ik haal strak >100 kB/s, of dat nu 's morgens, 's middags of 's avonds is. (door heel limburg / noord-brabant heen)

Af en toe gaat ie terug naar 3G modus (UMTS), maar dat is gelukkig seamless.

Overigens is die applicatie van Telfort wel echt afschuwelijk :) Maar ik ben gewend aan Sierra Wireless kaartjes, welke een mooie kleine GUI hebben. (en dus puur functioneel). Maar ik was dan ook niet van plan om dat USB modem ding te gaan gebruiken als ik een goed werkende PC card heb ;)

Op zich is de datalimiet natuurlijk super t.o.v. Vodafone. Ik verbruik nogal wat data..

Zit op die USB modem eigenlijk een headset aansluiting (voor spraak?)
Ik neem tenminste aan dat het gekoppeld is aan een 'prepaid' SIM welke dus ook een nummer
heeft en waarmee je kunt bellen gewoon..
En dan haal je gewoon de SIM uit dat USB prullaria en stop je die in je PC Card?

Ik heb namelijk een Lenovo ThinkPad T61, en kan er een UMTS kaartje inbouwen (mini PC-Express), UMTS antennes zitten al geintegreerd. Dat zou dus ook moeten kunnen.

Trouwens, moet je perse dat USB kreng erbij nemen als je een 1 jarig abbonement wilt? SIM only zal er zeker weer niet bij zijn..?

• IEF

IEF

Why so serious?

Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 01:11:
[...]

En dan haal je gewoon de SIM uit dat USB prullaria en stop je die in je PC Card?

Ik heb namelijk een Lenovo ThinkPad T61, en kan er een UMTS kaartje inbouwen (mini PC-Express), UMTS antennes zitten al geintegreerd. Dat zou dus ook moeten kunnen.

Trouwens, moet je perse dat USB kreng erbij nemen als je een 1 jarig abbonement wilt? SIM only zal er zeker weer niet bij zijn..?
Yep. Tenminste, ik ga ervanuit dat die SIM niet vast erin zit gebakken :)

Sierra Wireless heeft een ruime keuze aan mini PCI-ex kaartjes. ( http://www.sierrawireless.com/product/mc8775.aspx ) dat is bijvoorbeeld mijn PC card in mini-PCIex vorm..

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-11 11:59
Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 01:11:
[...]

Dat USB modem kan je bij een 1 jarig abo er bij kopen voor 39,95.
Bij 2 jaar is het modem gratis.

Verwijderd

Ja, zover was ik ook al wel. Maar ik wil dat kreng gewoon niet, geen 40 euro, en alleen de SIM card graag..

• IEF

IEF

Why so serious?

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 14:26:
Ja, zover was ik ook al wel. Maar ik wil dat kreng gewoon niet, geen 40 euro, en alleen de SIM card graag..
Ik heb hetzelfde probleem als jij :) maar op zich is het altijd wel handig.. voor 40e (of gratis 2jarig)

Ik heb al een functie ervoor bedacht.. in mn linux router/server bouwen om als backup verbinding te dienen :)

Iemand al voice geprobeerd? Ik weet dat Vodafone poort 5060 niet blokkeert:

inloggen op een SIP server gaat gewoon, gesprekken gaan zowel inkomend als uitgaand prima.

Nu is natuurlijk nog de vraag of dat bij Telfort Mobiel Breedband ook kan :) (KPN zal het vast wel blokkeren)

[ Voor 24% gewijzigd door IEF op 01-10-2007 15:18 ]

Verwijderd

Dan heb je alsnog 2 SIM kaarten nodig, of je moet SIM card wisselen in geval van connection loss.

Verwijderd

Het lijkt erop dat Telfort/KPN loopt te kloten met de verbinding.

Toen ik het product net had gekocht ,werkte het perfect: meteen aangesloten op de laptop, en ff van een snelle ftp-server gedownload als test. Ik haalde 150 kbyte/s! Twee weken later, op exact dezelfde locatie, gaf de Telfort applicatie aan dat mijn top rate in de sessie 384 kbit/s was, ook al gaf ie aan dat er sprake was van HSDPA. Geen toeval dus...

Momenteel zit ik met het Telfort-ding in de trein, en het lukt niet eens om in te loggen op MSN Messenger. Vreemd. :S Ik ben echt zwaar teleurgesteld op dit moment. De verbinding is traag, veel packet loss, en niets te merken van die 1,8 mbps die ik eerder dus wel zo'n beetje haalde. En dat terwijl de verkoper van de Phone House me vertelde dat die 1,8 dit jaar nog verdubbeld wordt naar 3,6! Dus waarom ze me nu cappen op 0,384 mbps?! Geen idee, maar ik haat het.

Morgen dus ff Telfort bellen, maar ik ben bang dat ik iemand aan de lijn krijg die eigenlijk ook niet weet waar het over gaat... Telfort-klantenservice is niet de meest snuggere, heb ik in het verleden gemerkt.

Als deze problemen niet op een redeljke termijn worden opgelost, zit ik er toch over te denken om actie ondernemen. Want hier heb ik het product niet voor gekocht...

Verwijderd

De verkoper bij The Phone House in de buurt van Amsterdam Centraal (treinstation) vertelde mij dat hij wel gecapped was. En dat was nog de slimste die ik die dag ben tegengekomen. (imo)

Verwijderd

De Sim kan eruit en die kun je dus gebruiken in een ander modem. Volgens mij kun je alleen het complete pakket kopen en dan kun je kiezen voor 1 of 2 jaar.

Neem je de 2 jaar versie dan is het gratis (zoals al eerder opgemerkt). Neem je de 1 jaar versie, dan ben je eenmalig EUR 39,95 kwijt. Als je al van plan bent per maand EUR 29,95 te betalen, moet die eenmalige EUR 39,95 er toch wel bij kunnen?! 8)

Overigens. De actie loopt tot 10 oktober exclusief bij The Phone House. Het zou zomaar kunnen dat enige tijd daarna het dus ook bij Telfort rechtstreeks beschikbaar komt. In dat geval komt er misschien ook een sim-only versie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:05:
Het lijkt erop dat Telfort/KPN loopt te kloten met de verbinding.

Toen ik het product net had gekocht ,werkte het perfect: meteen aangesloten op de laptop, en ff van een snelle ftp-server gedownload als test. Ik haalde 150 kbyte/s! Twee weken later, op exact dezelfde locatie, gaf de Telfort applicatie aan dat mijn top rate in de sessie 384 kbit/s was, ook al gaf ie aan dat er sprake was van HSDPA. Geen toeval dus...
Hier precies hetzelfde aan de hand. Sinds vorige week ineens niet hoger meer dan 384 kbit/s. Ben nog even in de auto gestapt om het op een paar andere plaatsen te proberen, maar helaas geen resultaat. Ik heb het via de internet helpdesk gedaan (ticket systeem) van Telfort. Ticket is ontvangen en wordt binnen 2 werkdagen beantwoord aldus het automatische antwoord. Maandagmorgen verstuurd, dus zou vandaag antwoord moeten komen.

Verwijderd

Simpel zat: het is natuurlijk gewoon een capped abbo, maar het wordt pas gecapped een paar weken na het begin, zodat iedereen even vrolijk elkaar aanmoedigd om dat abbo te halen.
Samsung 226BW anyone look-alike case

• MDVej
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10 11:40
Heb al een ruime tijd UMTS via telfort (had eerst een EDGE abonnement en ben overgezet). Snelheid was in het begin zeer goed, maar laat nu vaak te wensen over. Ik reis vaak met de trein en met name in de randstad is de verbinding zeer acceptabel. Echter in de regio breda->tilburg->eindhoven is het waardeloos. De UMTS-verbinding valt geregeld weg (ook voor bellers), waardoor hij automatisch overschakeld op het GSM netwerk. En zelfs dit netwerk is dan soms nog niet eens beschikbaar.. Haalde in het begin altijd dik 50 kb/s, terwijl ik nu nog maar zo'n 10 kb/s haal... Vraag me af of meer telfort gebruikers hier last van hebben?

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
In dit topic zitten ook meerdere TPH/Telfort Mobiel Breedband gebruikers (waaronder ikzelf):

Het algemene "Data Abonnement Discussie" Topic

Het lijkt erop alsof Telfort de klanten gelokt heeft met HSDPA en hier nu achteraf onderuit wil komen. Zelfs de UMTS-snelheden worden nauwelijks nog door iemand gehaald. Er is bijna niemand op het moment echt tevreden over de snelheden. Doe er je voordeel mee ;)

Artikel van de consumentenbond:

'Phonehouse maakt claims 'gratis en onbeperkt' niet waar
Belwinkel wijzigt reclame op aandringen Consumentenbond'

http://www.zdnet.nl/mobile.cfm?id=73832

[ Voor 19% gewijzigd door objectief2 op 03-10-2007 11:23 ]

Verwijderd

Er is antwoord op de snelheid van Telfort. Dit is wat ze roepen:

Wij twijfelen er niet aan dat u kort na aanschaf op HSDPA snelheid heeft kunnen internetten. Zoals al eerder vermeld ondersteundt Telfort deze dienst niet. Het netwerk van KPN is overigens wel geschikt voor HSDPA en vandaar toen u net aangesloten bent hogere snelheden had. De maximale snelheid die u met Telfort kunt behalen is 384 kbit/s.

Het is ons onbekend wanneer Telfort gebruik gaat maken van het snellere HSDPA.

Met andere woorden. We hadden1,8 Mbit/s en het is vastgezet op 384 kbit/s nu. Het netwerk kan sneller, de telfort klanten met de huidige aanbieding kunnen het niet (meer) gebruiken.

Verwijderd

Ik voel me dus bedrogen. Heb ik niet goed opgelet bij de aanschaf? Ik weet bijna zeker dat er stond dat de snelheid minimaal 384 kbps zou bedragen; niet maximaal.

En hoe die verkoper in Leiden er dan bijkomt dat de snelheid verdubbeld zou worden naar 3,6 mbps?! Raadselachtig.

Nog even toevoegend: als je nou constant 384 kbps zou halen dan was het nog tot daaraan toe, maar ik kom meestal niet eens boven de 100 kbps uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2007 14:44 ]

• objectief2
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:25:
Ik voel me dus bedrogen. Heb ik niet goed opgelet bij de aanschaf? Ik weet bijna zeker dat er stond dat de snelheid minimaal 384 kbps zou bedragen; niet maximaal.

En hoe die verkoper in Leiden er dan bijkomt dat de snelheid verdubbeld zou worden naar 3,6 mbps?! Raadselachtig.

Nog even toevoegend: als je nou constant 384 kbps zou halen dan was het nog tot daaraan toe, maar ik kom meestal niet eens boven de 100 kbps uit.
Je hebt gelijk. In de advertentie stond minimaal 384 kbps. In het andere topic (link hierboven genoemd) wordt de originele advertentie gehost om juridisch een en ander aan te kunnen vechten.

Overigens haal ik zelfs nooit de 384kbps dus zelfs daarmee voel ik me bedrogen ;)

Verwijderd

Ja, 'verkoper zei'. Jammer genoeg krijg je die verkooppraatjes nooit zwart op wit :(

Verwijderd

Vooral @ Tinokremer omdat die ook in Almere zit, maar ik zou ook graag antwoorden van de rest horen :)

Ik overweeg ook in te gaan op de TPH aanbieding. Omdat ik anti-kraak zit kan ik geen vaste internetaansluiting nemen op m'n huidige adres, en de draadloze netwerkjes om me heen zijn te zwak om een acceptabele verbinding aan over te houden. Ben naar de TPH shop gegaan en heb gevraagd of ik 'n half uurtje een dongle met simkaartje kon uitproberen om te de verbinding bij mij thuis te testen, maar dit was niet mogelijk omdat ze eerst de simkaart actief zouden moeten maken dan. Hier wat vraagjes heb die ik beantwoord hoop te krijgen, liefst van een objectieve fellow Tweaker:

- Hoe is de verbinding indoors? Ik zit zelf in een kantoorpand boven een winkel, wel wat beton om me heen dus. Zou iemand 'n keer midden in de V&D kunnen checken ofzo ?

- Hoe is de verbinding momenteel? Heb gehoord dat de verbinding inmiddels gecapped is op UMTS snelheid, maar haal je die ook altijd? Dieptepunten / hoogtepunten van de verbinding de laatste paar dagen?

- Is de verbinding stabiel? (geen disconnects oid?)

- Hoe zit het met de ping bij jullie? Ik ben ook een fervent WoW-er en om te kunnen raiden moet het daar wel goed mee zitten.

Ik heb bij gebrek aan andere acceptabele opties wel 30E over voor een internetverbinding waar ik mp3's mee kan downloaden, kan msnen, mailen, surfen en WoWen. Tussen de 30 en 50kbyte vind ik wel te doen, maar minder wordt te frustrerend voor me.

• IEF

IEF

Why so serious?

hmm. Dat bevestigt mijn eerdere vraag ( IEFtm in "Telfort - Mobiel breedband internet - er..." ). Denk dat de 1.8 mbps gewoon een 'fluke' was dus helaas.

Blijkbaar had de Telfort verkoper die ik gesproken heb (en die dus ook kennis van zaken leek te hebben) gelijk.. (Phonehouse blijkt weer eens van niks te weten)

Ik moet heel eerlijk zeggen dat 29,95 per maand voor een HSDPA verbinding (uncapped) met een dergelijk hoge datalimiet 'too good to be true' klinkt :) Blijkbaar is het dat dus ook.

Zonde als je het mij vraagt.

Ik blijf wel bij Vodafone :+

[ Voor 5% gewijzigd door IEF op 03-10-2007 22:35 ]

Verwijderd

Ja, dan zou het inderdaad een mooie prijs zijn.

Het stomme aan al die andere abbonementen is dat je meteen een harde datalimiet hebt.

Vodafone, 32,50 per maand: 200 MB. Buiten bundel 0,25 euro per MB. Dat is toch idioot :'( (vooral buiten bundel tarief)

Oh ja, ook nog ex. BTW

Haha, nog een goeie mop:

UMTS Prepaid bij Vodafone. 180 euro voor modem, dan krijg je er 40 euro tegoed bij.

Tarieven

Tarief incl. BTW

Data verkeer € 2 per MB
SMS verkeer € 0,19 per bericht

Tarieven in het buitenland

Tarief incl. BTW
Data verkeer voordeelnetwerken € 5,95 per MB
Data verkeer andere netwerken € 14,875 per MB
SMS verkeer € 0,50 per bericht

Ja, denk het ook he. Met mijn GSM Hi Prepay betaal ik 5 euro per MB over GPRS.

In ieder geval, qua euro's per hoeveelheid data is dat Telfort abbonement nog steeds niet verkeerd. Een beetje grafische site hakt er ook al in. Sowieso natuurlijk alle adds blocken als je via UMTS surft

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2007 00:12 ]

• IEF

IEF

Why so serious?

Met Vodafone prepaid kan je ook HSDPA gebruiken btw.
(moet je wel al een geschikte PC card ofzo hebben bijvoorbeeld)

0,75 cent per 15 min. (ongelimiteerd dataverkeer)

Voor 30 euro per maand is dat 10 uur ongelimiteerd gebruik.. Ook niet verkeerd ;)

Verwijderd

= 20 minuten per dag, dat schiet ook niet op ;)

Verwijderd

Ik ben inmiddels over op Vodafone. Het abonnement is daar duurder (ik heb de 1 GB datalimiet versie), maar het is wel 10x beter. Uitstekend bereik, zowel binnen als buiten, een zeer vlotte verbinding. Ik kan nu gewoon strak downloaden op ~ 150 kb/s en het wil er nog wel eens eventjes overheen schieten zelfs.

Overigens, voor dingen als World Of Warcraft zou ik het niet aanraden. Het is wel mogelijk, maar niet vreemd opkijken als je latency rond de 500-700ms ligt! (bij mij staat het meestal rond de 600 en dat blijft de hele dag zo)

Het grappige aan de vodafone versie is dat het modem hetzelfde is, maar de software niet! Ziet er heel anders uit en in tegenstelling tot de telfort variant, wordt hier de software gehost op het kaartje. Kaartje eruit, software weg, kaartje weer terug en de software start op van het kaartje. Ik heb de USB versie, je kan ook een PC kaart erbij nemen of zelf wat leuks kopen. Dit vind ik prettiger, kan het op mijn andere laptop ook werken en kan ik het nog eens gebruiken op de computer van iemand anders.

De verkoper in de winkel wist me overigens te vertellen dat in tegenstelling tot Telfort ze binnenkort bij Vodafone overgaan op 3,6 Mbit/s.

Deze 1,8 versie werkt in ieder geval uitstekend en nog een kleine tegenstelling tot Telfort; ik kon bij deze wel direct aan de slag thuis. Het is meteen actief op volle snelheid! Voor vista gebruikers, even de firmware update van de vodafone site downloaden en laten lopen (zou niet moeten werken op vista zo uit de winkel). Zowel de firmware in het modem zelf als de setup van de driver en de applicatie zelf wordt vervangen. Ik kon geen verschil merken, hij deed het al prima op vista voor de update. Wel even rekening houden met ongeveer 3 minuten upgraden :)

• objectief2
@Tinokremer....heb je je abo bij Telfort/TPH beeindigd dan en hoe heb je dat gedaan...op basis van de onjuiste info neem ik aan, maar hoe werd er gereageerd :) ?

Verwijderd

Kan iemand mijn vertellen wat voor snelheden er op een GPRS verbinding te behalen zijn?
Ik zit er namelijk aan te denken dit abonnement te nemen om te kunnen internetten op een plek waar geen of nauwelijks umts dekking is. En waar ook geen vaste internet aansluiting in de buurt is.
Kun je GPRS uberhaupt gebruiken om te surfen over het internet. Of alleen maar om e-mail op te halen?

• objectief2
Dat gaat prima hoor. Ik heb persoonlijk ervaring met internetten in een natuurgebied etc. Zolang je mobiel ergens kunt bellen kun je er ook internetten. Je kunt ondertussen wel koffie zetten als je een site oproept maar in principe kun je er alles mee wat je met UMTS wel kunt. Echter wel langzamer, max. 5kB ongeveer. Net zoiets als vroeger inbelinternet, zo moet je het zien :)

[ Voor 34% gewijzigd door objectief2 op 26-10-2007 22:32 ]

Verwijderd

Oke thanx voor de uitleg. Inbelinternet is wel erg traag.
Heb jij of iemand anders toevallig ervaring met umts richtantennes ? Ik heb het nodig net buiten de rand van een umts gebied. Een landelijk gebied net buiten een dorp.

Verwijderd

objectief2 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 22:31:
Dat gaat prima hoor. Ik heb persoonlijk ervaring met internetten in een natuurgebied etc. Zolang je mobiel ergens kunt bellen kun je er ook internetten. Je kunt ondertussen wel koffie zetten als je een site oproept maar in principe kun je er alles mee wat je met UMTS wel kunt. Echter wel langzamer, max. 5kB ongeveer. Net zoiets als vroeger inbelinternet, zo moet je het zien :)
Ja, ISDN snelheid, 64 kbps toch?

• objectief2
Ja ongeveer ISDN snelheid, zo tussen de 50 en 64 kbits. Bij GPRS krijg je de melding 53k6. Ik heb geen ervaring met UMTS-richtantennes. Wat ik wel weet is dat ik zelf ook net op de rand van UMTS-gebied woon en alleen door de Huawei-modem met de hand in de lucht te houden ontvangst heb (in huis). Dus als je een richtantenne vindt of iets soortgelijks laat het dan even weten ;)

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-11 20:53
Na 't lezen van alle reacties hier, ga ik 't toch maar houden bij Hot-spot van KPN. Je kan dan wel niet door 't hele land internetten, maar ik gebruik 't toch alleen in m'n hotel (3 avonden per week). Prijs per uur is idioot (5,95 voor 50 minuten), maar prijs per maand is weer zeer ok (44,95). Snelheid en ping-tijden zijn ook meer dan goed (250kb/s down, 60kb/s up, 8-12ms). Wel adverteren ze met snelheden tot 1,1mb/s, maar die heb ik nog niet gezien. Geen idee of er data-limieten zijn overigens, volgens mij niet, maar ook dat maakt me niet veel uit, downloaden doe ik thuis wel.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1