iPhoto '08, Samba en Spotlight

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
De setup (nav dit topic:
  • MBP met iPhoto '08
  • Linux machine met Samba 3.0.24 op Debian 4.0
  • Foto library op Samba share
Het probleem:
De Samba share heb ik eigenlijk altijd gemount, werkt prima. Het gaat echter 'mis' zodra ik iPhoto opstart met de library op die share. mds (Spotlight) gaat dan namelijk ineens als een dolle aan het werk, ik dacht in eerste instantie om de iPhoto library in Spotlight te zetten maar dat lijkt niet (alleen) het geval. Ik heb wat zitten kijken met strace en Spotlight is op zo'n moment druk bezig met het openen van alle honderdduizenden files op die share. Geen feestje aangezien dat Samba bijna plat trekt (heel veel kleine files en ook nog circulaire symbolic links). iPhoto komt dan in de problemen, Samba vliegt naar 100MB geheugengebruik toe, al met al niet handig.

De vraag:
Iemand hier die enig idee heeft wat Spotlight van plan is en wat ik er aan kan doen? Ik heb zitten zoeken op internet maar het enige dat je daar vind is hoe je zorgt dat een netwerk share wel geindexeerd wordt door Spotlight, ik wil juist het tegenovergestelde maar volgens 'mdutil' wordt deze share helemaal niet geindexeerd?

Verwijderd

En als je hem 'even' gewoon z'n gang laat gaan? Na een tijdje moet het indexeren toch wel klaar zijn zou je denken...

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Ik weet niet wat het is, bij mij gaat iPhoto ook als een gek aan het werk, ook op een schijf waar niks van iPhoto op staat (een externe). Ondanks de updates is het probleem niet verholpen, en is het super irritant. Effe wachten heeft geen ene zin, zelfs dan begint het feest de volgende keer gewoon weer van voor af aan.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wat je kunt proberen is om een leeg bestand met de naam ".metadata_never_index" (let op de punt) in de root van de share te maken. Dat zou ervoor moeten zorgen dat Spotlight het volume niet gaat indexeren.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• bartvb
Dat 'even' indexeren valt nogal tegen aangezien er meer dan 300.000 bestanden op die share staan. Dat is exclusief een aantal directories met circulaire symbolic links. Na een half uurtje indexeren zit Samba trouwens op dik 200MB geheugengebruik waarna ik hem meestal maar afschiet :) Daarnaast _wil_ ik ook helemaal niet dat dat spul geindexeerd wordt :)

.metadata_never_index heb ik net geprobeerd maar daar lijkt Spotlight zich weinig van aan te trekken.

Wat overigens nog vreemder is, is dat Spotlight stopt met indexeren zodra ik iPhoto afsluit? De share heet overigens /Volumes/storage en de iPhoto library staat in /Volumes/storage/iPhoto/ als Spotlight alleen de iPhoto database wil indexeren moet het toch niet zo moeilijk zijn om binnen /storage/iPhoto te blijven?

• Chris_eBK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-01 20:54
Heb je al geprobeerd de share toe te voegen bij de 'exclude-list' van spotlight? In System preferences -> spotlight -> privacy.
Anders kun je ook handmatig spotlight uitzetten voor een bepaald volume door het volgende commando in de terminal uit te voeren: sudo mdutil -i off /Volumes/Diskname ("diskname" uiteraard vervangen door de naam van het desbetreffende share).

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Het is natuurlijk niet echt een oplossing om Spotlight uit te zetten op een belangrijke data schijf. Het is inderdaad iPhoto die de boel start, en zodra je iPhoto afsluit stopt het. Als het geheel klaar is met indexen stopt het ook, maar start vervolgens vrolijk weer de volgende keer dat iPhoto gestart wordt. Met de externe schijf los gebeurt precies hetzelfde, maar veel korter / sneller. Daarom zullen de meeste gebruikers er niets van merken.

Hier stond achterhaalde informatie…

• bartvb
Ik heb het even getest met een iPhoto library op m'n lokale disk en dan heb ik hetzelfde probleem alleen zijn de gevolgen een stuk minder vervelend. Als mds aan de slag gaat met m'n Samba server trekt hij heel de Samba server dicht. Als mds werkt met de lokale disk blijft het redelijk mogelijk om met de machine te werken (waarschijnlijk zit er een soort rate limiter in).

Share toevoegen aan de privacy list van Spotlight werkt niet. mdutils werkt ook niet, volgens mdutils is het zelfs zo dat die share helemaal niet geindexeerd wordt (terwijl mds dan druk bezig is met lezen op die share).

Ik ga Spotlight maar helemaal uit zetten :/ Enige manier op dit moment om iPhoto '08 fatsoenlijk te gebruiken. Heb iig een bugreport aangemaakt bij Apple. Zie ook dit topic op de Apple forums:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1082091
Pagina: 1