Fotobeheer op de Mac?

Pagina: 1
Acties:
  • 911 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Mijn vriendin en ik hebben in de afgelopen jaren zo'n (digitale) 23.000 foto's geschoten en het wordt hoog tijd dat we daar wat structuur in aan gaan brengen. Gisteren hebben we daar wat over zitten brainstormen en we weten nu redelijk wat wel wel/niet willen. Het grote probleem is nu het vinden van een passende software oplossing.

Onze harde eisen:
  • Indelen op datum of event
  • Geschikt voor meerdere gebruikers via het netwerk
  • Foto's op een netwerk share (Linux machine)
  • Snel selectie kunnen maken van publiceerbare foto's (b.v. voor oma ;))
  • Snel foto's kunnen verbergen/weggooien
  • Moet met RAW om kunnen gaan
  • Gemakkelijk en snel door de foto's kunnen bladeren
  • Originelen moeten onbeschadigd blijven
  • Roteren volgens EXIF info
  • Foto's kunnen taggen (b.v. persoon, locatie, etc)
  • Geen rib uit het lijf (i.e. geen 300 euro per licentie)
Wannahaves:
  • Events nesten (b.v. een map 'Vakantie Finland 2006' met daarbinnen 1 map per dag)
  • Nestbare tags (b.v. Finland/Helsinki of Familie/Esther)
  • Gemakkelijk exporteren naar een webgallery
  • Gemakkelijk editen met b.v. Photoshop
  • Simpele bewerkingen zonder extern programma (rotate/crop/levels)
  • Foto's kunnen raten
  • Ondersteuning voor Geotagging
  • Geen obscuur database formaat
  • Tags/keywords in IPTC header
  • Logische indeling op disk zodat je ook iets kan vinden zonder frontend app
Natuurlijk zelf al flink zitten zoeken en er lijken niet zo heel veel opties te zijn voor de Mac. Ik heb iig nog niet heel veel kunnen vinden dat ongeveer aan bovenstaande eisen voldoet. Er zijn wel leuke oplossingen maar die lopen dan ook meteen flink in de papieren (de professionele Digital Asset Management applicaties). Aperture/Lightroom lijken erg leuke opties maar deze zitten op 300 euro per licentie wat te duur is.

Op dit moment komen we uit bij iPhoto met de library op een netwerk share op de Linux machine en met een plugin in iPhoto om het exporteren van selecties naar PHP Gallery te faciliteren.

iPhoto lijkt op zich redelijk te voldoen behalve het feit dat geneste tags niet ondersteund worden, het doet niet aan IPTC, vrijwel alles wordt opgeslagen in de iPhoto 'database', wat teveel verhalen van mensen die ineens hun hele library kwijt zijn, etc.

Zie we nu een oplossing helemaal over het hoofd? Is er niets beters te vinden dan iPhoto voor een redelijke prijs?

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-02 07:36
Dat rare iPhoto database formaat is gewoon een soort folder. Bovendien kan je in iPhoto er ook voor kiezen om je fotos op de plek te laten staan en ze niet te importeren in een database.

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Dan download je de aperture trial toch gewoon even?
Die is volledig werkbaar voor 1 maand.
http://www.apple.com/aperture/trial/

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

lowfi schreef op maandag 10 september 2007 @ 16:57:
Dat rare iPhoto database formaat is gewoon een soort folder.
ctrl-click op je iPhoto-library en 'show package contents' kiezen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• bartvb
De iPhoto database is idd niet heel erg raar (zelfs nog relatief open, de belangrijkste data staat in 1 XML file) maar feit blijft dat vrijwel alles los van de foto's opgeslagen wordt in een formaat dat (iig officieel) niet open is. Maar dit is niet het grootste probleem, zeker doordat het XML verhaal van iPhoto redelijk transparant is.

Aperture trial is een leuke oplossing maar we willen die foto's iets langer dan een maand beheren :D Heb iig Aperture geprobeert en dat programma kan echt veeeeel meer dan iPhoto en ook wat tagging betreft komt het een heel stuk verder dan iPhoto maar de voordelen die ik tot nu toe gezien heb zijn me geen 600 euro waard.

Ander nadeel van iPhoto is trouwens dat het ook voor iets simpels als (volgens EXIF) roteren een kopie maakt van je origineel. Nogal zonde van de diskspace als je het mij vraagt :) Is ook wel over heen te komen (en op te lossen met een klein shellscriptje) maar samen met de andere nadelen blijf ik me afvragen of er echt niets beters op de markt is voor minder dan 600 euro voor 2 licenties :)

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-12-2025
picasa is ook beschikbaar voor de mac

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
weeraanmelden schreef op maandag 10 september 2007 @ 17:10:
Dan download je de aperture trial toch gewoon even?
Die is volledig werkbaar voor 1 maand.
http://www.apple.com/aperture/trial/
of ligtroom... Ik weet alleen niet of die 2 programma's op meerdere computers gebruikt kunnen worden (ik neem aan dat je bedoelt 2 verschillende pc's die bij de zelfde database kunnen?) en ze zijn beiden ook een mooie rib uit je lijf...

http://www.klaasje.com

• Fevida
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11-2025
Nee, Picasa is er niet voor de mac, lees de pagina maar eens goed waar je zelf naar verwijst.

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-12-2025
Fevida schreef op maandag 10 september 2007 @ 18:17:
[...]

Nee, Picasa is er niet voor de mac, lees de pagina maar eens goed waar je zelf naar verwijst.
oh sorry, ik zie nu ook dat het alleen om een uploader gaat O-)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:52

Q

Au Contraire Mon Capitan!

bartvb schreef op maandag 10 september 2007 @ 16:48:
Mijn vriendin en ik hebben in de afgelopen jaren zo'n (digitale) 23.000 foto's geschoten en het wordt hoog tijd dat we daar wat structuur in aan gaan brengen. Gisteren hebben we daar wat over zitten brainstormen en we weten nu redelijk wat wel wel/niet willen. Het grote probleem is nu het vinden van een passende software oplossing.

Onze harde eisen:
  • Indelen op datum of event
  • Geschikt voor meerdere gebruikers via het netwerk
  • Foto's op een netwerk share (Linux machine)
  • Snel selectie kunnen maken van publiceerbare foto's (b.v. voor oma ;))
  • Snel foto's kunnen verbergen/weggooien
  • Moet met RAW om kunnen gaan
  • Gemakkelijk en snel door de foto's kunnen bladeren
  • Originelen moeten onbeschadigd blijven
  • Roteren volgens EXIF info
  • Foto's kunnen taggen (b.v. persoon, locatie, etc)
  • Geen rib uit het lijf (i.e. geen 300 euro per licentie)
Op dit moment komen we uit bij iPhoto met de library op een netwerk share op de Linux machine en met een plugin in iPhoto om het exporteren van selecties naar PHP Gallery te faciliteren.

iPhoto lijkt op zich redelijk te voldoen behalve het feit dat geneste tags niet ondersteund worden, het doet niet aan IPTC, vrijwel alles wordt opgeslagen in de iPhoto 'database', wat teveel verhalen van mensen die ineens hun hele library kwijt zijn, etc.
Als ik dit zo lees dan kan iPhoto in principe het meeste wat je wilt. Het IPTC verhaal is een want to have. Je belangrijkste bezwaar tegen iPhoto is echter de verhalen over dat mensen opeens hun hele library kwijt zijn*. Maar daarom maak je "uiteraard" regelmatig backups. Zeker met 20.000+ foto's.

Alhoewel het iPhoto bestandsformaat XML is en open, wordt de data dus apart bewaart en niet in of bij de foto's. Je zou eventueel dit bestand uit kunnen lezen met een script en vervolgens met tooling plaatjes kunnen voorkzien van IPTC, maar dat is minder handig dan iets kant-en-klaars als Aperture of Lightroom, denk ik.

Verder denk ik dat je de iPhoto bibliotheek beter niet kunt delen met 2 computers/gebruikers omdat iPhoto hier volgens mij niet voor is ontworpen en dat zou wel eens tot corruptie kunnen leiden. 1 computer als master en de ander read-only zou misschien wel kunnen, maar dat is vast niet wat je wilt.

Verder ken ik geen andere oplossingen.

• Komt dat echt zoveel voor dan? En hebben die mensen echt niets verkeerd gedaan?

• bartvb
Geen idee hoe vaak het precies voor komt en ik weet ook niet of dit nog een probleem is bij de meer recente versies. Regelmatig backuppen gaat in iedergeval gebeuren :) Met meerdere mensen gebruiken zou moeten werken, zelfs volgens Apple zelf (heb zo de links even niet bij de hand). iPhoto zou iig netjes de 'database' moeten locken als iemand bezig is. Je kan dus niet met twee mensen tegelijkertijd met de foto's aan de slag maar je dat is in ons geval ook niet zo'n groot probleem.

Grootste bezwaar tegen iPhoto is eigenlijk het hele tags verhaal waarbij nesting niet mogelijk is en het dupliceren van foto's bij iets simpels als roteren. Beide wel dingen waar we overheen gaan komen, heb dan ook vandaag een family pack iLife '08 besteld, het lijkt er namelijk op dat er echt niets beters te vinden is in Apple land :\

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:52

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ok, succes er mee.
bartvb schreef op maandag 10 september 2007 @ 22:17:
Grootste bezwaar tegen iPhoto is eigenlijk het hele tags verhaal waarbij nesting niet mogelijk is en het dupliceren van foto's bij iets simpels als roteren.
Uit interesse, waarom wil je tags nesten?
Beide wel dingen waar we overheen gaan komen, heb dan ook vandaag een family pack iLife '08 besteld, het lijkt er namelijk op dat er echt niets beters te vinden is in Apple land :\
Uit nieuwschierigheid: ben je wel iets tegen gekomen voor Windows cq. Linux dat meer aan je wensen zou hebben voldaan?

Verwijderd

Je wilt gewoon Aperture eigelijk. Alleen wil je er geen 300 euro voor betalen.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-02 22:26
Lightroom is ook mooi. Sla je de data als XMP files erbij op. Maar goed, zowel Lightroom als Aperture (ik gebruik ze beiden, voor beheer verkies ik Aperture, voor aanpassen van fotos Lightroom) kunnen heel veel. Veel meer dan iPhoto of enig ander gratis alternatief. Probeer de demo eens.

|>

Verwijderd

Aan je eisen voldoen vooral: iViewMediaPro of Lightroom als alternatief.

• bartvb
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:12:
Je wilt gewoon Aperture eigelijk. Alleen wil je er geen 300 euro voor betalen.
Hehe, zoiets idd ;) Of ja, 600 euro dan aangezien m'n vriendin er ook mee moet werken. Ander probleem met Lightroom/Aperture is overigens dat die programma's niet heel super draaien op een 12" PB G4 1.5 maar het 600 euro probleem is een groter struikelblok.

iView heb ik naar gekeken maar dat lijkt minder te kunnen dan Lightroom en Aperture maar is ook $300 (iig in de 'new and improved' MS versie).

Onder linux lijken de keuzes nog wat beperkter te zijn, voor Windows zijn er echter redelijk wat DAM oplossingen in zo ongeveer alle prijscategorieen. Maar heb hier niet echt naar gekeken aangezien we twee Macs hebben ;)

Geneste tags zijn handig om b.v. alle foto's in 1 land te vinden (foto is getagged met 'Parijs' en die tag staat in de groep 'Frankrijk'). Zelfde met groepen personen, etc, etc.

• weeraanmelden

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Marktplaats?
voor als je een licentie wilt kopen?

[ Voor 39% gewijzigd door weeraanmelden op 11-09-2007 13:50 ]

• bartvb
Dan kan ik het nog beter zelf downloaden :) Die gast biedt ook Adobe Creative Suite 3 Design Premium aan voor 19 euro...

• lowfi
PB voor aperture is echt niet aan te raden (kan je officieel niet eens installeren). Al is het een fijn programma het kan soms erg log zijn. Iets wat ik toch niet verwacht op mijn mac pro. Ik heb zon 25GB aan raw lokaal staan.

Toen ik nog iphoto gebruikte maakte ik ook gebruik van keyword manager. Volgens mij is dat wat je zoekt wat betreft tags. Inmiddels werkt het ook in ilife 08 zie ik :)

• lowfi
Ik zag ook dit: http://www.phaseone.com/4/

100 euro

• bartvb
Capture One is leuk maar vooral bedoeld voor het 'ontwikkelen' van RAW foto's. Voor zover ik weet heeft het maar minimale (if any?) foto beheer mogelijkheden?

• t-h
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12-2025

t-h

Ik denk dat je iets teveel eisen stelt als je er niet veel geld aan wilt spenderen. Echter, wat ik zelf gebruik is iPhoto, en dat is reuze handig. Ook kan je er aardig je foto's mee bewerken. Ik denk dat je daar wel tevreden mee zult zijn.

Weet je zeker trouwens dat foto's opnieuw worden opgeslagen als je ze draait? Je kan namelijk foto's roteren in de non-edit modus (iPhoto 08), ik twijfel of die ook gelijk al een kopie maakt.

Aperture is trouwens uitgebreider, en meer gericht op foto's bewerken dan beheren. Als je echt heel veel tijd hebt en het nodig vindt al je foto's te bewerken, neem dan Aperture.

Ze werken trouwens ook uitstekend samen, wijzigingen die je aanbrengt in foto's van iPhoto via Aperture worden in iPhoto opgeslagen. (zie dit)

[ Voor 20% gewijzigd door t-h op 12-09-2007 21:52 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 15:17

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als je toegang tot je foto's wilt via het netwerk kan dat met Aperture in combinatie met PHPture waarmee je een web-interface voor je library hebt. Het beheren is alleen wel beperkt tot het browsen, je kan geen bewerkingen uitvoeren.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

@TS - ik wil je topic niet kapen, maar misschien heb je ook wat aan mijn twijfels en met name de antwoorden erop?

Ikzelf zit ook nog te twijfelen tussen 2 programma's. Ik heb redelijk wat foto's (in de 10.000en). Ik weet niet of iPhoto goed om kan gaan met zoveel foto's. Het mooie van iPhoto vind ik dat veel programma's er goed mee omgaan en er veel extra dingen mee doen.

Daarnaast heb ik op Adobe Live Lightroom gezien en dat is me toch een mooi programma. Ik bewerk af en toe wel een foto, als dat echt nodig is. En dan is het wel mooi dat dat programma goede bewerkingen uit kan voeren en goed werkt in combinatie met bijvoorbeeld Photoshop. in iPhoto kan ik ook wel het bestand exporteren naar Photoshop, maar ik vroeg me een aantal dingen af.

-Kan iPhoto zoveel foto's aan? Of wordt die dan ontiegelijk traag?
-Hoe zit het met het indelen van de foto's? Ik heb mijn foto's op een externe schijf staan en ik vroeg me af of je de foto's ook gewoon kon laten staan en dat iPhoto er dan zeg maar naar linkt.

• bartvb
t-h schreef op woensdag 12 september 2007 @ 21:48:
Weet je zeker trouwens dat foto's opnieuw worden opgeslagen als je ze draait? Je kan namelijk foto's roteren in de non-edit modus (iPhoto 08), ik twijfel of die ook gelijk al een kopie maakt.
Yup, of ja. Ze worden iig gedraaid tijdens het importeren. Er staat dan een landscape foto in je 'Originals' folder (rechtstreeks uit de camera) en een portrait foto in je 'Modified' folder. Hoef je zelf niet eens iets voor te roteren. Als de helft van je foto's portrait zijn genomen heb je dus een foto library die minimaal 1.5x te groot is. Erg suf. Je zou verwachten dat iPhoto de foto pas tijdens het weergeven zou draaien adhv de EXIF info.

Ik ga denk ik maar voor de iPhoto oplossing. Heb (nog) geen behoefte aan enorm uitgebreide RAW ontwikkel mogelijkheden en de bewerkmogelijkheden van iPhoto en Aperture/Lightroom zijn niet heel relevant voor me aangezien ik daar Photoshop voor gebruik.

Voor iPhoto heb je vergelijkbare programma's als PHPture alleen bevallen de programma's die ik tot nu toe gezien heb me niet zo. Ben aan het kijken of ik Gallery2 eenvoudig kan laten syncen met de iPhoto database.

@eriktiekstra: Topic kapen is geen probleem, ik ben er uit denk ik :) iPhoto zou in principe tienduizenden foto's aan moeten kunnen. Ik ga er binnenkort achter komen of dat idd klopt ;) Je kan foto's idd op een andere disk laten staan. Je kan eventueel ook meerdere libraries aanmaken als alles je te traag wordt of als je een bepaald deel van je foto's vrijwel nooit nodig hebt.

• weeraanmelden

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 08:38:
@TS - ik wil je topic niet kapen, maar misschien heb je ook wat aan mijn twijfels en met name de antwoorden erop?

Ikzelf zit ook nog te twijfelen tussen 2 programma's. Ik heb redelijk wat foto's (in de 10.000en). Ik weet niet of iPhoto goed om kan gaan met zoveel foto's. Het mooie van iPhoto vind ik dat veel programma's er goed mee omgaan en er veel extra dingen mee doen.

-Kan iPhoto zoveel foto's aan? Of wordt die dan ontiegelijk traag?
-Hoe zit het met het indelen van de foto's? Ik heb mijn foto's op een externe schijf staan en ik vroeg me af of je de foto's ook gewoon kon laten staan en dat iPhoto er dan zeg maar naar linkt.
iPhoto 6.0 Help: Het maximale aantal foto's dat door de ...De iPhoto-fotobibliotheek kan maximaal 250.000 foto's bevatten. Het feitelijke maximum is afhankelijk van het geheugen van uw computer en de beschikbare ...
docs.info.apple.com/article.html?path=iPhoto/6.0/nl/hlp62.html - 15k

Helaas is het document niet meer vinden op de site, maar 250.000 volgens Apple.
Ligt uiteraard aan de grote van je HDD :)

• bartvb
Het ligt meer aan de efficientie van iPhoto. Het kan best dat iPhoto een miljard foto's kan indexeren maar de kans is nogal aanwezig dat een dergelijke hoeveelheid foto's een onwerkbaar geheel oplevert. De vraag is dus vooral wat nog prettig werkt, niet wat het theoretisch maximum is ;) Overigens is iPhoto flink verbeterd in de afgelopen jaren wat snelheid betreft. De eerste versies hadden flink moeite met meer dan een handvol foto's. Tegenwoordig heeft iPhoto iig geen problemen meer met enkele duizenden foto's.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zou oppassen met iPhoto als beheer pakket voor je originele foto's. Als je namelijk in iPhoto voor de gein flink aan de kleurbalans draait bijvoorbeeld, en je navigeert daarna naar een andere foto, dan worden de veranderingen automatisch opgeslagen :/ Zo heb ik dus een paar foto's verprutst waar ik de originelen niet meer van had. Sindsdien doe ik mijn fotobeheer dus niet meer in iPhoto ;)

Op zich is de nieuwe timemachine van Leopard daar wel een goede oplossing voor trouwens maar die is nog niet uit natuurlijk.

Lightroom is veel beter wat dat betreft, als je met RAW werkt is elke bewerking weer terug te draaien. Alleen wat JPG betreft weet ik het niet.

Verwijderd

Het mooie aan Lightroom is, dat alle bewerkingen "niet destructief" zijn. Enkel bij het exporteren wordt de bewerking uitgevoerd en de originele blijven intact.

• bartvb
Wat dat betreft is iPhoto '08 een stuk verbeterd lijkt het. Als je nu een foto bewerkt in iPhoto blijven alle sliders in de stand staan waarin je deze hebt gezet, ook na het afsluiten van iPhoto en je hebt een 'Revert to Original' optie.

• t-h
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12-2025

t-h

GekkePrutser schreef op donderdag 13 september 2007 @ 14:58:
Ik zou oppassen met iPhoto als beheer pakket voor je originele foto's. Als je namelijk in iPhoto voor de gein flink aan de kleurbalans draait bijvoorbeeld, en je navigeert daarna naar een andere foto, dan worden de veranderingen automatisch opgeslagen :/ Zo heb ik dus een paar foto's verprutst waar ik de originelen niet meer van had. Sindsdien doe ik mijn fotobeheer dus niet meer in iPhoto ;)

Op zich is de nieuwe timemachine van Leopard daar wel een goede oplossing voor trouwens maar die is nog niet uit natuurlijk.

Lightroom is veel beter wat dat betreft, als je met RAW werkt is elke bewerking weer terug te draaien. Alleen wat JPG betreft weet ik het niet.
in iPhoto worden de originele foto's NOOIT aangepast. wél is er een merkwaardige bug die soms de eigenschappen van de ene foto overnemen in de andere (als je in de edit modus op de pijl voor de volgende foto klikt geloof ik). Echter kan je altijd Edit > Revert to Original uitvoeren om die wijzigingen ongedaan te maken.

iPhoto 06 had dat volgens mij ook al.
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 15:10:
Het mooie aan Lightroom is, dat alle bewerkingen "niet destructief" zijn. Enkel bij het exporteren wordt de bewerking uitgevoerd en de originele blijven intact.
net als iPhoto (zoals hierboven uitgelegd) en Aperture dus.

[ Voor 14% gewijzigd door t-h op 13-09-2007 15:37 ]

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
bartvb schreef op donderdag 13 september 2007 @ 15:24:
Wat dat betreft is iPhoto '08 een stuk verbeterd lijkt het. Als je nu een foto bewerkt in iPhoto blijven alle sliders in de stand staan waarin je deze hebt gezet, ook na het afsluiten van iPhoto en je hebt een 'Revert to Original' optie.
Die optie is er al jaren...

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-02 18:21
Eswip schreef op donderdag 13 september 2007 @ 15:50:
[...]

Die optie is er al jaren...
Niemand die zegt dat die optie er niet is.
Enige wat hij zegt, is dat de "bewerkings" functie's verbeterd zijn in iLife '08.
Pagina: 1