Is RAID wel zo goed?

Pagina: 1
Acties:

• ADJVooDoo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik hoorde laatst dat RAID0 niet zo goed werkt. Dat het nogal vaak problemen gaf enzo. Dus als je problemen of juist helemaal geen problemen hebt gehad, even melden. Ik ben/was vanplan een RAID0 array te maken maar als jullie straks allemaal problemen melden dan misschien toch maar niet.

Verwijderd

Ik heb de kt7 raid,
maar nog geen schijf om in raid te zetten ;(
verder werkt het zo gewoon (met brander en dvd enzo eraan) wel gewoon goed

• sinron
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10-2025

sinron

ik heb een kt7-raid met 2 x 30gB IBM schijven op raid 0 staan.
het gaat lekker snel maar het is me(tot nu toe)nog niet gelukt om te partiëren

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ik heb over de jaren heel wat UNIX-systemen beheer, en alle vormen van RAID gezien. De meest extreme vorm was voor een relatief kleine, maar zwaar belaste, database.
2 disk-cabinets, elk met 6 SCSI-controllers, elke controller maximaal 5 disks.
Naast wat andere file-systems aan elke SCSI-controller een 2 GByte-schijf, met z'n 6-en in een stripe-set. Beide cabinets waren gemirrored. En dit stripe-set gaf een "hele aangename" performance op de database.

Wil je preciesere opmerkingen, vertel dan wat je gehoord hebt "dat het niet zo goed werkt".
Een nadeel heeft het natuurlijk, 1 disk kapot, alle data weg als je de stripes niet mirrored (maar je maakt natuurlijk backups, he).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• ADJVooDoo
Op zondag 11 februari 2001 19:22 schreef sinron het volgende:
ik heb een kt7-raid met 2 x 30gB IBM schijven op raid 0 staan.
het gaat lekker snel maar het is me(tot nu toe)nog niet gelukt om te partiëren
Dus je hebt nu 1 gigantische partitie van 60GB? Werkt FDisk niet goed ofzo? Heb je PM6 al geprobeerd?
Allemaal vragen, maar bedankt voor je reactie.

• ADJVooDoo
Op zondag 11 februari 2001 19:24 schreef mvdejong het volgende:
Wil je preciesere opmerkingen, vertel dan wat je gehoord hebt "dat het niet zo goed werkt".
Dat is precies wat ik gehoord heb. Anders had ik hier niet om duidelijkheid gevraagd.
Met de eigenschappen ben ik wel bekend. 1 schijf kappot, alle data weg enzo.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Op zondag 11 februari 2001 19:24 schreef mvdejong het volgende:

Een nadeel heeft het natuurlijk, 1 disk kapot, alle data weg als je de stripes niet mirrored (maar je maakt natuurlijk backups, he).
Tja dat heb je met 1 schijf zonder RAID ook wel dus dat maakt niet uit.

Zo snel crashen schijven trouwens ook weer niet :)

Alle proemn in n drek

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:03

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Ik heb een Promise DMA66 kaartje omgeknutseld naar Fasttrack 66 en er toen een IBM deskstar 20,4 Gb 7200 rpm aan gehangen en een Seagate Baracuda 20,4 Gb.

Mijn performance in Sysoft Sandra is 28Mb per seconde, en das vrij hoog. Die seagate deed de helft. Ook in datatransfer haal ik pieken van boven de 30mb/s schrijven..

En verder, tis nix anders dan een grote hd voor je OS hoor..

Dus ik zou je adviseren het wel te doen!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• duronbug
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02 17:23

duronbug

Step on it.....!

ik heb 2 x 20,4 gig Maxtor 7200 rpm op een abit bx133-raid. Gaf in het begin nogal eens problemen met windows. Iedere keer bij het opstarten moest die het register terugzetten. Maar na nieuwe bios-update en de nieuwe drivers van Highpoint-Tech is dit opgelost. En qua snelheid is hij ongeveer 2 keer zo snel als met een enkele schijf aan dezelfde controller. Bij zware belasting van de hd is raid zeker een hele verbetering.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op zondag 11 februari 2001 19:30 schreef Bierkameel het volgende:

[..]

Tja dat heb je met 1 schijf zonder RAID ook wel dus dat maakt niet uit.

Zo snel crashen schijven trouwens ook weer niet :)
Maar als je wat snelheid opoffert en je data logisch verdeelt over twee schijven, dan kun je een hoop traantjes uitsparen :'(

En als je de collectie harde lijken hier op mijn kast wil zien (20 +) ... |:( ofwel headcrashes, vastgelopen kop-mechanismen, opgeblazen printplaten, kapotte motoren ver!@#$%^&*e connectoren, zowel data als power, dan begin je backups, verdeling van data over verschillende schijven en RAID toch echt te waarderen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Glottis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11-2024
Ach, de kans dat je HD kapot gaat is er altijd, maar ja, je moet toch back-ups maken, met of zonder RAID.
Ga denk ik maar zo'n OnStream geval kopen, lekker veel op ;)

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Op zondag 11 februari 2001 23:03 schreef mvdejong het volgende:
[..]
En als je de collectie harde lijken hier op mijn kast wil zien (20 +) ... |:( ofwel headcrashes, vastgelopen kop-mechanismen, opgeblazen printplaten, kapotte motoren ver!@#$%^&*e connectoren, zowel data als power, dan begin je backups, verdeling van data over verschillende schijven en RAID toch echt te waarderen.
Hehehe zet je soms 220 Volt op die dingen ofzo?
Ik heb weleens kapotte schijven gezien maar die gaan nietvanzelf kapot, de meesten trouwens door een schop tegen de kast ofzo >:)

Alle proemn in n drek

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 01:07

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Ik heb ook een RAIDo setupje, hardware below.. 74MB/sec (NTFS/Win2kPro) met 2x 45GB IBM GXP's.
Geen problemen met FDISK, PM6 whatsoever.

Laat maar.. .

Verwijderd

Ik heb net 2 ibm's 30gig en een abit kt7a raid besteld.
Kan ik met deze twee disks van de raid functie gebruik maken? Of heb je nog een derde nodig voor je windows?

Verwijderd

ik had in 7 min me windows 98 se erop en haalde van een andere schijf een film van 700MB in 55 seconden best wel snel toch?
en alles loopt als een zonnetje

Verwijderd

Op zondag 11 februari 2001 23:59 schreef Don_gullio het volgende:
Ik heb net 2 ibm's 30gig en een abit kt7a raid besteld.
Kan ik met deze twee disks van de raid functie gebruik maken? Of heb je nog een derde nodig voor je windows?
ja dat kan en nope ik heb ook 2 ibm's 30 gig en gelijk win erop geknikkert no problemos

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-02 10:09
Zie ook deze thread.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• peeweeherman
  • Laatst online: 14-12-2025

peeweeherman

energieleverend.nl

Geen probleem hiero met onderstaande componenten, loopt echt als een tiet :9

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

Verwijderd

ik heb hier 2x45Gb in één 90Gb RAID0 zitten, ze zijn wel gepartitieerd in 1x30 en 1x60Gb, het lukte wel niet met de standaard FDisk, maar ik dacht dat ik op IBM.com een proggie heb gedownt dat deze wel aankon, en dit werkt dan ook perfect.

• Da_BoR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-02 20:27
Ik heb HPT370 met 2*30 GB in raid 0 (maxtor) zit in me linux server
is erug snel en ook wel knap te doen als je een beetje linuxfreak bent :))
Pagina: 1