• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Er is een team (GIMP UI redesign team) opgericht die gaat werken aan een nieuwe UI voor GIMP. Ze willen de User Interface (de grafische schil van het programma) gaan redesignen.
Zo willen ze GIMP gebruiksvriendelijker maken.

Er is een weblog opgestart waar iedereen zijn ontwerp kan inzenden. Er zijn al enkele goede ontwerpen ingestuurd.

Hier een linkje naar de weblog: http://gimp-brainstorm.blogspot.com/

De officiele site voor dit project lijkt nu uit de lucht te zijn, ik kom er in ieder geval niet op. linkje: http://gui.gimp.org/

Dit vind ik zelf al mooie inzendingen:
http://bp0.blogger.com/_w...h/Gimp.2.6-by-Grabarz.png

http://bp1.blogger.com/_w...ransparent-fullscreen.png

http://bp2.blogger.com/_w...0-h/gimp_like_blender.png

http://bp0.blogger.com/_w...0-h/GIMP_Flash_mockup.png

http://bp2.blogger.com/_w...vbicc/s1600-h/gimp2.x.png

[ Voor 34% gewijzigd door leendertv op 17-09-2007 14:18 ]

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:42
Ah, mooi! Kan de instap veel lager maken. Ik moet zeggen dat ik de PhotoGimp al een hele verbetering vond. Niet dat Photoshop nu zo'n overdreven ideale indeling heft, maar het scheelde ineens zoveel zoeken! :)

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-01 10:18
Toch grappig dat het programma waarop de GTK kit is gebaseerd nu wordt hergeschreven vanwege de non-gebruiksvriendelijkheid :P

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Aphelion schreef op maandag 17 september 2007 @ 17:24:
Toch grappig dat het programma waarop de GTK kit is gebaseerd nu wordt hergeschreven vanwege de non-gebruiksvriendelijkheid :P
Nou, bijna...
Ik zou het toch zeer betreuren wanneer The Gimp af gaat wijken van de gtk toolkit. Je kan prima gebruiksvriendelijke interfaces maken met gtk (kijk naar heel Gnome!), maar het UI-designteam van gimp is gewoon de mist in gegaan met het design. Daarom vind ik deze actie heel erg mooi.

Ik kan prima met gimp werken, maar voor veel mensen is de gui een hindernis. Ik zou dus zeggen, maak een redesign met behulp van Glade (bijvoorbeeld) om zo een gebruikelijke interface te maken. Maar houd de toolkit vast! Nu maar hopen dat ze dat wel begrijpen....

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-01 10:18
mithras schreef op maandag 17 september 2007 @ 17:31:
[...]
Nou, bijna...
Ik zou het toch zeer betreuren wanneer The Gimp af gaat wijken van de gtk toolkit. Je kan prima gebruiksvriendelijke interfaces maken met gtk (kijk naar heel Gnome!), maar het UI-designteam van gimp is gewoon de mist in gegaan met het design. Daarom vind ik deze actie heel erg mooi.

Ik kan prima met gimp werken, maar voor veel mensen is de gui een hindernis. Ik zou dus zeggen, maak een redesign met behulp van Glade (bijvoorbeeld) om zo een gebruikelijke interface te maken. Maar houd de toolkit vast! Nu maar hopen dat ze dat wel begrijpen....
Mijn mening. Geen custom skinned dingen, gewoon de toolkit beter inzetten!

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Weten jullie of je zelf ook de skin van GIMP aan kan passen?

Dus net als bij GimPhoto of Gimpshop?

En zo ja: Is dat ingewikkeld?

Verwijderd

En nu maar hopen dat ze een mooie innovatieve UI maken ipv een kleine verbetering van het huidige.
Deze vind ik persoonlijk erg mooi, en duidelijk:

http://bp1.blogger.com/_w...ransparent-fullscreen.png

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:42
Och, mooiste zou zijn als het op de een of andere manier naar je hand te zetten is. Gewoon kunnen kiezen voor de Paint layout, de Photoshop layout of oldskool Gimp 1.1 :+
Mogelijk heeft dit alleen snel inconsequenties tot gevolg...
Nu gebruik ik alleen maar Gnome in Linux, maar is er ook een Kimp? Of een Ximp? En dan met vrijwel dezelfde mogelijkheden.

btw. RM-rf hieronder heeft zeker een punt! Wat ik meer bedoelde is bv net als in Dreamweaver of Flash een plaatsing van tools zo dat je makkelijk uit de voeten kunt, deels van wat je gewend bent, maar ook voor wat je wil doen (DW met bv alleen code of alleen WYSIWYWLTG, Photoshop aparte layouts voor fotobewerking, creatief werken, meer procesmatig werken oid)

[ Voor 54% gewijzigd door Savantas op 18-09-2007 15:56 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:36

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Toch jammer dat men denkt dat een 'usable' GUI een soort van extra skin is die je over een bestaand programma kunt 'heenleggen'.
of waar je dan een helehoop ontwerpers allemaal 'mooie' designs kunt laten maken waarvan er dan ééntje 'gebruiksvriendelijk' zou zijn.....

Helaas is het precies andersom het geval, gebruiksvriendelijkheid begint al bij het beginconcept van een applicatie en heeft ook te maken met bv het 'beperken' van bepaalde opties of mogelijkheden...
een overschot aan opties, selectiemenuutjes en allerhande 'informatie-elementen'

als ik die ontwerpen zie merk ik ook dat iedere 'ontwerper' vooral mogelijkheden wil 'toevoegen' en niemand het lef heeft om bv bepaalde functionaliteiten domweg weg te laten, omdat ze vooral de (niet-ervaren) gebruiker een 'information-overload' geven....

laat ze bv eens een 'skin' maken die bedoeldt is voor iemand die nog nooit GIMP gebruikt heeft (en ook geen photoshop), maar die daarmee binnen 5 minuten een bepaald aantal 'basistaken' moet kunnen uitvoeren...
bv standaard bewerken van een digitale foto (kleuren aanpassen, uitsnijden, weghalen van rode ogen)

[ Voor 16% gewijzigd door RM-rf op 18-09-2007 14:31 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Goede zaak. Ik kan niet begrijpen dat iemand ooit over de huidige interface tevreden heeft gezegd "Goh, dit werkt lekker"...... Hoe het wel moet laat ik lekker aan de usability-experts over, maar ik neem aan dat die losse venstertjes die constant de focus verliezen verleden tijd zijn en dat het verder 1 werkomgeving wordt net zoals photoshop of paintshop pro.

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-12-2025
Is er dan al een UI die 100% identiek is met de UI van Photoshop? :)

• mithras
  • Niet online
Djerique schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 14:21:
Is er dan al een UI die 100% identiek is met de UI van Photoshop? :)
Zou je intentie dan zijn om een 1:1 kloon te maken van photoshop? Ik denk van niet, omdat the Gimp een andere stijl van werken heeft dan Photoshop. Zelf vind ik die stijl zeer prettig, en moet je dus niet om die reden de UI veranderen. Er zijn echter nog zat mogelijkheden te verzinnen waardoor de UI wel beter wordt, maar de functionaliteit van the Gimp niet wordt aangepast.

Wil je een echte kloon, kan je bijvoorbeeld beter kijken naar Pixel.

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 00:00
RM-rf schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 14:29:
Toch jammer dat men denkt dat een 'usable' GUI een soort van extra skin is die je over een bestaand programma kunt 'heenleggen'.
of waar je dan een helehoop ontwerpers allemaal 'mooie' designs kunt laten maken waarvan er dan ééntje 'gebruiksvriendelijk' zou zijn.....

Helaas is het precies andersom het geval, gebruiksvriendelijkheid begint al bij het beginconcept van een applicatie en heeft ook te maken met bv het 'beperken' van bepaalde opties of mogelijkheden...
een overschot aan opties, selectiemenuutjes en allerhande 'informatie-elementen'

als ik die ontwerpen zie merk ik ook dat iedere 'ontwerper' vooral mogelijkheden wil 'toevoegen' en niemand het lef heeft om bv bepaalde functionaliteiten domweg weg te laten, omdat ze vooral de (niet-ervaren) gebruiker een 'information-overload' geven....

laat ze bv eens een 'skin' maken die bedoeldt is voor iemand die nog nooit GIMP gebruikt heeft (en ook geen photoshop), maar die daarmee binnen 5 minuten een bepaald aantal 'basistaken' moet kunnen uitvoeren...
bv standaard bewerken van een digitale foto (kleuren aanpassen, uitsnijden, weghalen van rode ogen)
Ik heb al wel wat evaluaties e.d. gezien die op zich hoop geven: Ze laten wel de gebruiker aan het woord. Dat vind ik al een stap in de goede richting.

http://gui.gimp.org/index.php/Expert_Evaluation_Notes

http://hawvie.deviantart.com/

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Hoe staat het hier verder mee?

Ik werk momenteel noodgedwongen met een Windowsversie (2.4.4) van The Gimp (want gratis) op mijn werk, maar vind het idee van onsamenhangende windows vreselijk. Ik wil gewoon 1 venster met daarin het bestand, en de toolbars. Net als in Photoshop.

In die GUI ontwerpjes zie ik dat wel terug, maar waar kan ik momenteel terecht als ik een Photoshop-achtige interface van The Gimp wil?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

Swaptor

Java Apprentice

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• Captain Pervert
http://www.gimphoto.com/2007/08/screenshots.html

:)

Joh kom er net achter dat er allemaal andere distributies en packages van zijn. Ik zit veel te veel vast in het closed source idee van: je hebt Photoshop en that's it :) Dat viel ook niet aan te passen...

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• mithras
  • Niet online
The Gimp kent de plugin deweirdifyer, welke (Windows only) alle losse venstertjes in een groot venster groepeert. Je krijgt dan een PS achtig effect (zie Het GIMP-ervaringentopic voor screenshot).

Helaas kent de plugin repository de pagina niet meer, maar valt hij wel uit de cache van Google te halen. Ik heb geen Windows, dus kan je niet vertellen of de plugin (met name alpha3) goed werkt.

• Captain Pervert
Ja ik kom er net ook achter. De links die je geeft zijn echter dood (de downloadlinks). Toch bedankt voor het meedenken.

Het is wel van de zotte dat je dergelijke toeren moet uithalen om het programma enigszins op Photoshop te laten lijken. Zelfs Paint.NET heeft nog een betere interface. Dit is echt wennen (waar ik weinig zin in heb).

Aan usability heeft men in de OSS wereld vaak nog steeds een broertje dood

[ Voor 12% gewijzigd door Captain Pervert op 06-02-2008 15:13 ]

• mithras
  • Niet online
Tja, helaas is het voor veel mensen niet handig op gezet. Ik kan er nu ondertussen prima mee werken en de usability is weer gestegen met 2.4. Gelukkig dat ze dit (redesign gui) project hebben gestart. De verwachtingen zullen alleen maar beter zijn ;)

En ik kan je zeggen: als je een tijdje met Gimp hebt gewerkt, kan je er net zo goed mee werken als vergelijkbare tools. Het instapniveau is vanwege de afwijkende gui wat hoger, maar je kan er uiteindelijk goed mee werken :)

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Captain Pervert schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:12:
Ja ik kom er net ook achter. De links die je geeft zijn echter dood (de downloadlinks). Toch bedankt voor het meedenken.

Het is wel van de zotte dat je dergelijke toeren moet uithalen om het programma enigszins op Photoshop te laten lijken. Zelfs Paint.NET heeft nog een betere interface. Dit is echt wennen (waar ik weinig zin in heb).

Aan usability heeft men in de OSS wereld vaak nog steeds een broertje dood
Paint.net vind ik juist fijn werken (misschien ook door de weinige standaard opties?)..

Alle knoppen zijn netjes te vinden, en de paar zwevende windows die je hebt (toolbar, kleurwiel, history en layers) zijn goed ingezet en makkelijk te verslepen/weg te klikken.

En GIMP? Misschien dat ik het eens serieus ga gebruiken als ze de UI duidelijk genoeg hebben gemaakt

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Captain Pervert
Oh Paint.NET is ook prima maar lang niet uitgebreid genoeg. Voor een gratis proggie echter niet slecht. Gebruikte het tot nu toe ook. Ben echter nog altijd niet overtuigd van The Gimp. Men wijkt veel te veel af van allerlei conventies. Ik had meer een Photoshop kloon verwacht.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 07:34

Bosmonster

*zucht*

Ik snap niet waarom ze zelf een compleet nieuwe interface gaan verzinnen. Ze kunnen beter de interface van Photoshop grotendeels overnemen. Daar zijn mensen gewend mee te werken en het werkt goed (er is een heel team mee bezig om dat goed te maken en te testen onder gebruikers, gebruik die gratis kennis zou ik zeggen). Dat werkt een stuk beter dan een enkel persoon een nieuwe, ongeteste interface in elkaar te laten knutselen.

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het idee van verschillende interfaces, naargelang welke gebruiker men heeft (starter, van-PS-weggelopene-en-dus-cloon-verwachtende, experienced, ...) lijkt me de beste optie. Wat meteen neerkomt op het volledig aanpasbaar maken van alle menu's, desnoods via "skins".

Zelf heb ik enkel in 2000-2001 met PS gewerkt en gebruik ik GIMP reeds 2-3jaar (help tijd gaat snel) naar (relatief) grote tevredenheid.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
moozzuzz schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 18:34:
Het idee van verschillende interfaces, naargelang welke gebruiker men heeft (starter, van-PS-weggelopene-en-dus-cloon-verwachtende, experienced, ...) lijkt me de beste optie.
Helaas is dat het totaal niet. Ervaring leert dat mensen dan meteen voor "experienced" kiezen omdat ze in de veronderstelling zijn dat ze er wel even doorheen werken als nieuweling.
(en helaas ben ik zelf ook ooit zo geweest, daarom weet ik het als geen ander :+ je wilt geen features missen en zo..)

Lijkt me ook een beetje verspilling van mankracht om meerdere interfaces te maken. Eentje is al vreselijk veel werk wanneer je het goed wil doen, laat staan meer dan een :)

Maar als je bedoelt: delen van een interface die dynamisch geladen kunnen worden aan de hand van de gekozen "moeilijkheidsgraad", dan heb ik niets gezegd :)

Dat zit wel Schnorr.

Pagina: 1